Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Abit heeft zijn collectie moederborden uitgebreid met de A-S78H, een op de AMD 780G-chipset gebaseerd bord met ondersteuning voor ATI's hybride Crossfire X-technologie.

Abit A-S78H doosHet moederbord is uitgerust met een onboard Radeon HD3200-chip die dankzij de Hybrid Crossfire X met grafische kaarten uit de HD24xx- en HD34xx-series gecombineerd kan worden. De vier geheugensloten accepteren maximaal 8GB ddr2-geheugen met snelheden tot 1066MHz. In de processorsocket kan een Phenom quadcore-cpu gestoken worden, die dankzij de HT3.0-technologie 5200mt/s kan leveren. De eveneens ondersteunde AM2-processors zijn met HT1.0 overigens slechts in staat om 2000mt/s te leveren.

De overige specificaties van Abits nieuwste moederbord behelzen onder andere de SB700-southbridge die de communicatie met de overige componenten verzorgt. De A-S78H is uitgerust met één pci-e-x16-slot, één pci-e-x1-slot en twee pci-sloten. Netwerkverbindingen worden door de onboard gigabit-controller verzorgd en een 5.1-kanaals geluidchip neemt het geluid voor zijn rekening. Het micro atx-bord beschikt over zes sata-300-poorten, één pata- en floppypoort en vier usb-aansluitingen. Wie alleen de op het moederbord aanwezige gpu wenst te gebruiken, kan een monitor via s-sub, dvi of hdmi aansluiten. Het is nog onbekend wanneer en tegen welke prijs de A-S78H in de winkels zal liggen.

Abit A-S78H
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Zijn er al benchmarks beschikbaar van de onboard HD 3200 chip? De 680G Chipset had een X1250 onboard kaart die als een van de beter onboard videokaarten bekend stond. Ik ben benieuwd of dit een goede opvolger daarvan is. dan is het een leuke bordje voor een mediacenter.
Deze 780G is 3x zo snel als de 680G. Dit komt onder andere omdat deze chipset eigen geheugen heeft. Dit bordje is daarom echt DE keuze voor een mediacenter, hij verbruikt namelijk weing (geloof 10W) en decodeerd full HD makkelijk (Met Sempron 3200 kan je alles op volle snelheid draaien)

http://www.silentpcreview.com/article807-page1.html Leuke review
Als dit dan toch als nieuws gepost wordt, zeg er dan meteen bij of er in phenom x4 9850 op kan, waar nu een heleboel heisa over is...
Ja, maar als je een Phenom 9850 koopt kan je ook wel een 790 chippie kopen. 780G is gewoon mainstream chipset voor office en media center. En geen gaming chipset.

[Reactie gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 10 april 2008 19:20]

Ja, maar als je een Phenom 9850 koopt kan je ook wel een 790 chippie kopen. 780G is gewoon mainstream chipset voor office en media center. En geen gaming chipset.

Waarom?

Met de IGP van de 780G wil je misschien niet gamen, maar het biedt icm crossfireX wel een heel groot voordeel. Je discrete videokaart wordt niet gebruikt als je systeempje staat te idlen. In een gaming systeem waar de discrete videokaart in de regel de grootste verbruiker is scheelt dat absoluut in het energieverbruik.

Een krachtpatser is het niet echt, dus aan het grafisch geweld zal ie ws weinig merkbaars bijdragen. Maar crossfireX is dusdanig opgezet en schaalbaar dat het in principe (in de toekomst) mogelijk moet zijn de IGP te gebruiken voor b.v. physics, terwijl je discrete kaart voor het grafisch geweld in je game zorgt.

Uiteraard zal een bordje met een 790FX wel beter overklokbaar zijn. Maar voor het overklokken koop je tegenwoordig niet echt een AMD systeempje meer, en zeker nog steeds geen Phenom. De winst die je haalt uit die paar mhz is echt minimaal.
Het verschil in basis prestaties van de 780G en de 790FX is echt totaal onmerkbaar in real world apps.

Het enige echte voordeel van de 790FX tov de 780G is het in crossfire kunnen gebruiken van meerdere discrete videokaarten. Maar die doelgroep is echt zeer klein. Als je niet als doel hebt meerdere discrete kaarten in crossfire te zetten, dan is een bordje op basis van de 780G in de meeste gevallen een veel betere keuze.

(Afgezien in eventuele beperkingen in features door de beperktere ruimte op het bordje.)

En wie zegt dat een Phenom 9850 alleen gebruikt wordt in gaming systeempjes? Ik kan genoeg zakelijke en prive toepassingen bedenken waar CPU rekenkracht absoluut belangrijk is en GPU kracht irrelevant.
In een mainstream office of media centre pc-tje wil je juist icm de 780G helemaal geen Phenom 9850 hebben. Daarin kom je met een lichtere Phenom makkelijk toe, omdat deze IGP zeer goed in staat is HD media te decoden.

[edit:]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 12 april 2008 11:44]

Want? Als je alleen brute rekenkracht wilt maar echt nie tgaat overclocken en een dik systeem wilt dan zou dat niet kunnen? Bv veel multitasken en veel apps open op een compact microATX bordje, in een compact kastje, maar wel de brute rekenkracht.

Een 9850 heb je al voor zo'n 200 euro, ok niet de goedkoopste, maar echt geenr eden om te stellen dat je direct vast zou meoten zitten aan een 790FX chipset... Daarbij kan de 780G chipset een mooi alternatief zijn voor mensen die graag het energieverbuik binnen de perken willen houden als ze niet gamen icm met CrossfireX. AMD heeft veel mooie features in deze chip gezet wat hem juist uiterst interessant voor bepaalde mensen maakt icm een high-end CPU.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 10 april 2008 19:23]

En de reden daarvoor? Ik game al jaren op een mATX bord met bijbehorende chipsets. En mijn bak met E6600 en HD 3870 is daar niets trager in dan iemand met een dikke striker oid. Heb me E6600 zelfs op 3,3GHz draaien met dat bordje hier...
Dit soort moederborder van andere fabrikanten zijn toch al een tijdje te koop? waarom haalt abit er wel het nieuws mee?

Edit: 780G mobo's hebben idd altijd crossfireX dus dit is niets bijzonders. Verder kan ik ook niet vinden wat dit mobo significant anders maakt dan andere (OA asus en MSI) die al langer op de markt zijn.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 10 april 2008 19:37]

Omdat het zo'n mooi oranje holland kleurig bord is. :P

Nee, Volgens mij is dit een van de eerste mobo's die je los kan kopen met crossfire X. Systeembouwers hebben deze mobo's al idd. Maar ik weet het niet zeker.... ik weet niet of 780g chipset gelijk staat aan crossfireX, anders is er niet veel bijzonders aan (behalve dat het een zeer uitgebreid Matx bord is, maar andere merken zullen dit ook wel bieden).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 10 april 2008 18:53]

Waarom is dit nieuwswaardig als ik vragen mag? Dit bericht lijkt wel met veel geluid binnen te komen als een geweldige plank, met daarbovenop ook nog eens Hybrid Crossfire... Iets dat dus iedere plpank met een AMD 780G Chipset en 16x PCI-e slot heeft... Nothing special, gewoon een extra concurrent voor de Asus, Asrock, Gigabyte, MSI, ECS etc bordjes... :|
Op jaarbasis zo 100 euro ;)
Geen Firewire? Niet zo goed geschikt voor een HTPC dus. Jammer.
Leg ff uit,

ik snap niet echt waarom. Firewire is toch over het algemeen voor digitalde videocamera's? Oké, er zijn externe hd's op firewire, maar daar boeit de snelheidswinst niet echt vergeleken met usb. Ik denk dat je een derde optie bedoelt, maar ben benieuwd welke.. Ik kan geen apparaat bedenken wat door (bijna) alle mensen op een HTPC word gebruikt.

[Reactie gewijzigd door PhaeTom op 10 april 2008 21:57]

Ik ben het helemaal mee eens dat firewire een gemis is. Op het moment zijn de enige goedwerkende tv tuners voor digitale televisie de firedtv kastjes. Deze tv tuners werken met firewire.

Ik vind het ook jammer om te lezen dat dit boordje maar 5.1 geluid ondersteunt. Tot nu toe vind ik het gigabyte boordje nog het interessants.

[Reactie gewijzigd door ChristianD op 10 april 2008 22:43]

Ik ben het helemaal mee eens dat firewire een gemis is.

Als firewire echt een gemis is kun je natuurlijk ook voor een paar centen een PCI kaartje kopen met een firewire controller.

Tot nu toe vind ik het gigabyte boordje nog het interessants.

Helemaal mee eens. Er zijn inmiddels online genoeg gebruikerservaringen en reviews te vinden met de GA-MA78GM-S2H. Ik ben nog geen onvertogen woord tegengekomen wat betreft die bordjes en ze hebben een complete feature set die niets te wensen overlaat.
mooi bord, ze hebben tenminste nagedacht over de layout van de componenten.
sommige moederbroden zijn echt prut vergeleken hierbij...
Mag hopen dat dit Abit moederbord niet deze perikelen heeft:

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=427

Het schijnt dat meerdere plankjes gebaseert op de 780G chipset problemen hebben met CPU's die redelijk wat watts verstoken. Overklokken van een "mainstream" cpu lijkt dan ook een hackelijke zaak op deze plankjes.
780G is gewoon mainstream chipset voor office en media center. En geen gaming chipset.
Nogal een boute uitspraak. Al is de 780G geen high-end gaming chipset, er valt natuurlijk prima een game-bak van te brouwen die, zeker op standaard kloksnelheden, niet of nauwlijks onder zal doen voor zijn duurdere "broertje"; de 790 chipset.
Je hebt dan wel een chipset die zuiniger en goedkoper is.
Weinig kans. omdat dit geen budget bordje is zullen de voedings componenten wel van voldoende kwaliteit zijn....
in http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/index.htm cpu compatibly staat het moederbord nog niet. (niet uit te sluiten dat ik met mijn neus zit te lezen)
Crossfire-x is crossfire met de igp.
Crossfire-X is veel meer dan crossfire met IGP. Het biedt ook de mogelijkheid om de zware jongen (HD 3850 oid) alleen te gebruiken als er gegamed wordt. Die 90% van de tijd dat alleen office/webbrowser/torrents draaien wordt zo een hoop energie/herrie/warmte bespaard. Als ik nu een low-end/midrange PC'tje in elke moest knutselen zou ik het wel weten met de 780G.

Wat de nieuwswaarde van dit bordje is snap ik nog niet echt (zelfde als poepkop :X hieronder) Neem aan dat elke 780G Hybrid Crossfire X ondersteund?
Crossfire-X is zelfs nogmeer dan dat ;)

CrossFire-X kan namelijk ook 4 GPU's aan. normaal CrossFire niet :)

verder is dit bord erg veelzijdig, en zou ik (als ik mijn mediacenter nog niet bij elkaar had) dit bordje zeker aanschaffen met een mooie phenom erop :)

(is trouwens idd bij iedere 780g-chip dat hybrid crossfire ondersteunt word)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 10 april 2008 23:27]

Hybrid Crossfire X . Oftewel je integrated HD 3200 combineren met een externe (in het enige 16x slot gestoken) HD 3450 in Crossfire.
Ik zie naast dat PCI slot ook een onboard kaart waarmee hij samenwerkt. Via Crossfire.
Ja, bijvoorbeeld een videokaart op het moederbord integreren waardoor je nog maar 1 kaart erbij hoeft te kopen om Crossfire te draaien.
Ik zie 2 pci-e sloten... namelijk een 16x EN een 1x
verder is het wel een mooi bordje, maar heel speciaal vind ik m inderdaad niet (@Martijnve)

[Reactie gewijzigd door StWesleyT op 10 april 2008 18:42]