Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Terwijl de halve wereld aan de buis gekluisterd zit voor de wereldkampioenschappen voetbal, vindt in Duitsland nog een WK-voetbaltoernooi plaats, maar dan voor teams van robots. In Bremen is gisteren de tiende editie van het RoboCup-toernooi van start gegaan, waarin meer dan 400 teams strijden om de wereldtitel in verschillende categorieën van geautomatiseerd balletjetrappen. De doelstelling van het toernooi is om het robotvoetbal dusdanig te stimuleren dat de winnaar van het 'echte' WK voetbal in 2050 door het winnende robotteam verslagen kan worden - maar daarnaast is het toernooi voornamelijk van belang vanwege het feit dat er aan het robotvoetbal allerhande voor de robotica en de kunstmatige intelligentie interessante aspecten zitten, die door middel van de wedstrijden getest kunnen worden. Het toernooi is ieder jaar weer aanleiding voor een hele reeks scripties en promoties in verschillende wetenschappelijke disciplines. Zo sloegen in 2003 de Amsterdamse studenten Jelle Kok en Remco de Boer twee vliegen in een klap: ze werden gelauwerd als wereldkampioenen in de tweedimensionale simulatieklasse, en sleepten met het verslag van hun werk hun doctorandustitels in de wacht.

robotvoetballer In het toernooi wordt gestreden door meer dan vierhonderd teams uit 36 landen in elf verschillende klassen, variërend van louter op de computer gesimuleerde wedstrijden tot balletjetrap tussen heuse humanoïdelftallen. Alle wedstrijden worden met autonome bots gespeeld, wat inhoud dat de acties van tevoren geprogrammeerd moeten zijn. Dit levert uitdagingen op diverse gebieden op, zoals beeldinformatieverwerking, de representatie van de spelsituatie en het realtime bijwerken daarvan, het coördineren van de acties tussen de verschillende bots en het plannen van efficiënte paden tussen verschillende punten - naast al het techisch vernuft dat komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van de hardware. Het commentaar bij de wedstrijden wordt ook door robots verzorgt, die ontworpen zijn door Carnegie Mellon University. Robot Sango geeft zakelijk commentaar, terwijl zijn collega Ami zich meer 'emotioneel' zou gedragen. Helaas lijken deze bots nogal verlegen te zijn; er blijkt geen stream van hun commentaar voorhanden te zijn. Geïnteresseerden moeten het met een scorebord doen.

Het eerste Nederlandse team heeft inmiddels een forse nederlaag te verwerken gekregen: de Sony-hondjes van het Dutch Aibo Team moesten in de vierbenige klasse met 0 tegen 10 doelpunten hun meerderen erkennen in de NUbots van de University of Newcastle. Het Aibo Team is bij het ter perse gaan van dit bericht net aan zijn tweede wedstrijd begonnen, tegen de zogeheten Northernbites. Een ander Nederlands team is Little Green Bats van de Rijksuniversiteit Groningen, dat op vrijdag zijn speeldebuut maakt in de driedimensionale simulatieklasse. De finales van RoboCup 2006 worden op dinsdag 20 juni gespeeld.

Aibo's in de aanval
De verdediging was in geen velden of wegen te bekennen :'(

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Ik ben lid van een ander Robocup team: het Philips Robocup team. Wij spelen niet in de aibo league maar in de middle size league. Dit is een soort vrije klasse voor robots van max 50x50x80cm. Meer informatie over de diverse leagues kun je vinden op http://www.robocup.org. Voor onze league is het grootste probleem dat iedere robot voor zich zelf informatie moet verzamelen over zijn omgeving aan de hand van de sensoren die hij heeft. Daaruit moet hij zich een wereldbeeld vormen en beslissingen nemen over wat hij gaat doen.

Wij zijn een van de zeer weinige teams binnen robocup van een bedrijf, de meeste teams zijn afkomstig AI-afdelingen van universiteiten. Voor ons is het echter een hobby project dat houdt dat we in onze vrije tijd sleutelen aan de hard- en software van de robots en dat we het dus doen omdat we het leuk vinden.

Meer info over het team kun je vinden op: http://www.quick.philips.com/robocup

Wil je mee leven met het team kijk dan op de blog site van een van onze teamleden: http://skippies.blogspot.com/

'Live' streams van het event zijn te vinden op: http://www.heute.de/ZDFme.../0,4070,3917691-1,00.html
Buitenspel, anyone?
" Technisch goed!"
Overigens hoor ik zojuist dat we 1 - 1 hebben gespeeld tegen de Northernbites.
Hebben ze deze voetballende aibo's leren voetballen door hen een tik over de kop te geven als ze het eens niet goed deden :P of hebben ze een speciaal stuurprogramma ervoor ontwikkeld die het standaard programma vervangt?
Je kunt er gewoon een (max 32 mb) memory stick indoen, waar je van te voren op je PC met C++ een programma op zet en compiled.
Het werkt opzich best goed, vooral ook omdat er meerder 'objecten' tegelijk kunnen draaien zeg maar (1 voor beweging, 1 voor sensors, etc)
Je kan er géén 32 MB stick in doen. "Home-made" software draait alleen op de 16 MB memorysticks. Dit is een beperking in het OPEN-R platform dat door Sony is vrijgegeven om software voor de AIBO's op te ontwikkelen.

En je kan meerdere dingen tegelijk doen ja, maar zo eenvoudig is dat nog niet. Er zijn in totaal 4 threads, waarvan 1 voor het OS, 1 voor de motoren, en nog 2 ergens anders voor.

Maar je moet goed opletten dat je elke motor maar 1 opdracht tegelijk geeft. Want als de vorige nog niet is afgelopen, dan worden beide opdrachten gecombineerd tot een samengesteld beweging.

Dat geeft leuke, maar ongewenste resultaten.
Dat van die 16 mb klopt inderdaad, sorry :) .
Maar dat van die trheads heb ik nergens kunnen vinden, waar heb je die info vandaan, want dat is wel handig voor ons :) .
Aibo is redelijk makkelijk te programmeren, en ik veronderstel eigenlijk dat Sony dit ook wel leuk vindt en de nodige support vast wil leveren :)
Beste stickie,

Ik ben een member van het Dutch Aibo Team, en ik kan je zeggen dat het programmeren voor een AIBO niet 'redelijk makkelijk' is.

Het is vreselijk om die beesten te programmeren. Ikzelf programmeer voor de New Goal Challenge, welke zondag gespeeld gaat worden. Daarvoor maken we gebruik van het Tekkotsu framework.

Maar het is niet bepaald gemakkelijk om voor een AIBO iets werkends te krijgen. Je zit met een webcam van 208 x 120 pixels, waarmee je alle objecten moet kunnen waarnemen. Je moet kleurencalibraties uitvoeren, je hebt te maken met head-motions, leg-motions en nog vele andere motions. Je werkt met verschillende states waarin de AIBO zich kan bevinden.

Verder gaat het programmeren op basis van trial and error. Je zit steeds te recompilen, testen, crash, en weer opnieuw code verzinnen.

Verder levert Sony 0,0 aan support.

Het programmeren is 'redelijk makkelijk', als je enige doel is om de AIBO 1 meter vooruit te laten lopen. Hoewel dat al lastig is, gezien de afwijking die er in de poten van de AIBO zit.
Ownee he, nu krijgen we echte experts op Tweakers.net. laat ons nou eens lekker in de waan dat wij wat weten! Basher! :r

:+
0-10 man, kom op!!! :(
De NUbots zijn wel 1 van de betere teams. Vorig jaar zijn ze tweede geworden.

Al rechtvaardigd dat natuurlijk geen 10 - 0.
lijkt me moeilijk, van de winnaar van het WK worden
dan moeten die dingen eerst wat groter worden want anders voetballen ze er gewoon overheen

verder is het onmogelijk om software te schrijven die net zo goed is als het denkvermogen in voetballen van de mens

en last but not least. de spieren van een mens blijven superieur, ze kunnen perfect bewegen terwijl een electromotortje daar moeite mee heeft

ik vind dit soort dingen trouwens zwaar nutteloos, geef mij maar echte sport. zitten we over 100 jaar(volgende generatie;)) zeker allemaal naar robotjes te kijken |:(

@furby killer hieronder:
impulsief voetbal blijft beter aangezien het minder voorspelbaar is
en voetbal valt bij mij onder vermaak en een mens heeft vermaak nodig om goed te functioneren. voetballende robothondjes vallen daar niet onder

en @tuof:
ik weet dat het nog 44 jaar weg is, maar sommige dingen lijken mij onmogelijk
Als dit op kleine modellen werkt is het besturingswijs niet veel ander voor een mensgrote robot. Ik denk dat in 2050 de techniek wel ver genoeg gevordert is om een voetbalrobot te maken die beter is dan de beste speler. Immers kan een computer gewoon door heel veel variabelen te berekenen en exact the bewegen en kracht uit te oefenen op de bal hem iedere keer mooi in de kruising jassen vanaf 20 meter, natuurlijk wordt de bal er dan wel uitgehouden door de keeper die ook precies de baan van de bal berekend heeft op het moment dat de spits hem schoot :P
En die efficientere elektomotortjes die komen vanzelf wel.
Een hele mooie toekomstgedachte :)

Het blijft nog steeds een hele kunst om een robot te maken die kan lopen zoals een mens dat kan. Als je bijvoorbeeld ergens voor moet uitwijken (als mens), dan herstel je dit automatisch door het bewegen/aanspannen van misschien wel 100 spieren. En juist dat is het moeilijke om te maken voor een robot op 2 'poten'.
en daarom maken we robots die dezelfde bewegingsvrijheid (aantal gewrichten) en hetzelfde aantal (electronische) spieren hebben.

Er zijn materialen die inkrimpen bij electrische spanning, ideaal dus om spieren bij robots / protheses van te maken.
Heleboel van die materialen gaan nog erg langzaam en niet zo sterk.

Anderzijds zijn ze erg inefficient en kosten dus veel energie. Aangezien een robot op een batterij moet kunnen werken is die technologie nog niet echt geschikt.
wie zegt dat we in dat jaar nog een WK met mensen hebben? :+
Precies, echte sport werkt emoties los, naar voetballende robotjes kijken lijkt me dus echt 100% emotie loos. Get a life :7
Ach mischien in 2050 zullen de robocuppers de vanguard zijn van machine war .. LOL!

Maar effe half-serieus, robots en AI zijn extreem gevaarlijke technologie en hier is absoluut geen controle over.. das toch gek...
jij kijkt/leest teveel science-fiction...

Ik vind het feit dat elke rand-debiel een kind mag krijgen veel gevaarlijker...
nouja dat vindt jij. ik vindt voetbal zwaar zuigen.

beetje overbetaalde fotomodellen die een beetje rondrennen
en vaak te lui zijn om voor een miljoen minder alsnog een goal te maken.

en robot heeft een objective hij moet doen wat hij moet doen.
en als hij daar onder te lijden krijgt boeie. hij gaat gewoon door
Uhm.. vergeleken met echt voetbal is dit veel indrukwekkender juist vanwege de technologie.. Een beetje achter een balletje aanrennen zoals de gemiddelde voetballer doet kan iedereen eigenlijk wel, alleen de prof voetballers vinden het belangrijker dan echt werk...
zo simpel is dat niet voor een robot als je bedenkt dat het nog minstens 10 jaar duurt voordat een robot dat heelll misschien ook kan.


verder is in volle sprint een bal onder controle houden eigenlijk ook al best moeilijk, laat staan voor een robot.
Beetje kort door de bocht, de reactie van TwixxNL.

Ten eerste is de robocup niet alleen voetbal, maar zijn er ook nog andere takken van sport. Zo is er bijvoorbeeld de rescue-league (vind de zwaaiende hand tussen de brokstukken) en tegenwoordig geloof ik ook nog een @home variant, voor human-machine interaction.

Ook ga je helemaal voorbij aan het feit dat de robocup puur een research project is en totaal niet als doel heeft dat jij niet meer van je potje voetbal kan genieten vanaf 2050.
De problemen waar men nu tegenbotst zitten vooral in vision en ruimtelijke herkenning (waar staat een robot op het voetbalveld gegeven dit plaatje? hoe ga ik om met hele goede of juist hele slecht verlichting?) en het samenwerken van autonome robots. Voetbal is puur een domein om onderzoek te doen waarbij die problematiek goed naar voren komt, maar doorbraken in robotvoetbal zijn ook goed toepasbaar bijvoorbeeld in je eigen huis (als je een robot zover krijgt dat ie zich goed orienteert op een voor hem onbekend voetbalveld, ben je ook een stapje dichter bij een robot die op zichzelf kan leren hoe jouw huis eruit ziet).
Het samenwerken van autonome robots is natuurlijk ook een interessante, aangezien je in voetbal bijvoorbeeld wel eens een keus hebt tussen egocentrisch op het doel schieten en overspelen. Hoe kan je de robots zo laten communiceren of laten afleiden uit de dingen die ze zien, dat ze de beste keuze maken? Dat is allemaal ook niet erg triviaal.

En als laatste is research in de vorm van een wedstrijd gewoon leuk. Een goede winnaar is goed voor de wetenschap en erg interessant, maar zelf winnen is natuurlijk nóg leuker ;).
Er spelen ook twee Nederlandse studenten mee in de Rescue League: Max Pfingsthorn and Bayu Slamet. Ze staan op het ogenblik vierde.

Ze spelen mee in de Virtual Robot league, waar een groep robots een rampgebied moeten onderzoeken en zoveel mogelijk slachtoffers opsporen. De league is virtual, omdat het rampgebied gesimuleert wordt m.b.v. de Unreal Tournament omgeving. Details over de competitie zijn te vinden op http://www.faculty.iu-bremen.de/carpin/VirtualRobots/, er is echter geen live-stream (het rampgebied blijft zoveel mogelijk geheim tot het eind van de competitie).
Jij bekijkt het vanuit de dingen die we nu weten en kunnen, 2050 is nog 44 jaar ver weg ;)

er zijn bvb al "robotspieren" die samentrekken dmv electro pulsen, en dat denkvermogen zou ik ook niet al te hard op blijven rekenen :+
Maar rekenen is nogsteeds het enige wat robots kunnen.

een computer is een oversized rekenmachine.

en een robot is dus een rekenmachine op pootjes.
zo veel denkvermogen heb je echt niet nodig als je wat taktieken voor programmeert.

En je vind het nutteloos, een stel mannen die achter een balletje aan rennen is wel nuttig? En waarom uberhaupt vooruitgang dan, dit is gewoon een extra impuls voor robottechnologie en leuk om te zien hoe ver ze zijn
Lijkt me anders ook erg kut als je zo'n robot kapot trapt. Die dingen zijn gigantisch duur :o
Zo kun je nog wel even verder gaan: Robot berekent dat de afstand te groot is om in 1x te kunnen scoren en schiet dus niet op doel.

Als je alles perfectioneert zal er volgens mij ook niet meer gescoord worden.

Maar hoe dan ook, voetbal is zo'n beetje de meest onvoorspelbare sport die er is met daardoor enorm veel spanning en belangen. Dit alles vervalt als je met robots gaat spelen.
hoezo? de oneffenheid van de bal, het veld, wind, vochtigheid, 2 robots die beide de bal denken te bemachtigen etc. ? dat zijn allemaal factoren die onvoorspelbaar zijn!
een robot kan uitgerust worden met sensoren die dat beter kunnen meten dan menselijk gevoel. Er kunnen gewoon wiskundige/fysische modellen in gestopt worden om het te verwerken.

En dat met die 2 robots naar 1 bal -> communicatie. Dat gaat ook -tig keer zo snel als bij mensen...
Als je een exacte simulatie zou doen, zou je idd 2x dezelfde wedstrijd hebben. Maar als je met hardware (robots) speelt krijg je er ene hoop andere dingen bij waardoor alles veranderd. Een aantal voorbeelden hoe klein ook, ze hebben invloed:
* accuspanning (ivm draaisnelheid motoren, heb je last van ook met pulssturing)
* wielen (wielen slijten, een klein afwijking zorgt voor een stuur correctie, de robat komt iets later aan, in middels is de bal verder gerold, dus weer richting aanpassen)

Ik zou het graag een keer in het echt willen zien / meedoen ik kader van studie.
Afgezien van opmerkingen van omixium en Reinstein is het zeker niet onwaarschijnlijk dat er bewust gebruik wordt gemaakt van beprekt random gedrag.
Immers: als je tegenstander volstrekt voorspelbaar speelt is het natuurlijk makkelijk om daar op te anticiperen.

Neem bijvoorbeeld het simpele voorbeeld van een penalty. Als een speler altijd in de rechter bovenhoek van het doel mikt, is het voor de keeper natuurlijk erg makkelijk de bal tegen te houden. In zo'n geval zal je een zekere mate van random gedrag willen inbouwen.

[edit typo]
Woah vet. Wij als the-cat ( http://the-cat.nl ) willen volgend jaar ook mee gaan doen, als het tenminste een beetje opschiet.
Volgend jaar Atlanta :D
Hmz, ik dacht dat jullie een mod van de aibo hadden naar een kat-achtige. Helaas ook op info pagina geen verklaring ervan (CAT is afkorting technische term in deze?).

Alle emailadressen compleet op een pagina: nog geen last van spam?

Succes verder!
Ik vind het goed dat zij dit soort dingen organiseren. Hiermee laten ze de mensen die zich normaal gesproken nooit met robots bezig houden zien hoever de techniek is en hoever het zou kunnen komen. Maar ook voor de mensen die hier wel mee bezig zijn is dit ook een hele goeie ervaring om inspiratie mee op te doen voor betere ontwikkelingen dus ik zeg ,, ga zo door,, :Y)
Voor geinteresseerden die dol zijn op alles wat met robots/cybernetica te maken heeft, en de huidige stand van deze technieken willen leren kennen: deze link
Hoe zat het ook alweer....de chips in de robots zijn nu ongeveer in staat tot het denkvermogen van een vlieg of een muis ofzo?
En ze kunnen wel voetballen. Wat zegt dat over voetballers? }>
de chips zelf kunnen niks, maar "denk-snelheid" is hoger dan de gemiddelde mens. Dus als je ze goed programeert zijn ze beter dan de mens in specifieke taken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True