Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: AMD

AMD blijft software developers binnenhalen die hun steun definitief betuigen aan het AMD64-platform. Zo is er nu op de homepage een persbericht verschenen, waarin duidelijk wordt gemaakt dat er drie grote namen aan het lijstje van ondersteunende ontwikkelaars zijn toegevoegd. Het gaat hierbij om naar eigen zeggen toonaangevende bedrijven op het gebied van 3D-modelling en -simulatieprogramma's.

AMD 64 logo (vrij)Discreet, een bedrijf dat onder meer 3ds max 6 heeft ontwikkeld en design software voor bijvoorbeeld games levert, is de eerste ontwikkelaar waar AMD trots mee op de proppen komt. De volgende kandidaat heet LSTC en daar doet men onder andere in militaire simulatieprogramma's; het bedrijf is ook een bekende naam binnen de auto-industrie. Tot slot is daar EDS dat met Solid Edge een 3d-CAD pakket levert dat veel in de industrie gebruikt wordt. De drie nieuwe aanhangers van het AMD64-platform zijn allemaal vol vertrouwen en beloven een betere en snellere werking van hun programma's doordat deze zijn geoptimaliseerd voor de Opteron- en Athlon 64-processors.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

ben benieuwd wat de andere grote spelers gaan doen
PTC, maker van Pro-Engineer
EDS, bekend van Unigraphics en Solid Edge

Dit zijn programma's waarvoor je veel rekenkracht en geheugen nodig hebt.

Als zijn hun software willen optimaliseren kan dat een serieuze stuur voor 64 bit afdeling van AMD zijn
Pro-E word meestal op (Ultra)Sparc's gedraaid voor zover ik weet. Bij mn oude werk gebruikte ze ook veer Pro-Engineer en dat was allemaal op Sun's.
Pro-E word meestal op (Ultra)Sparc's gedraaid voor zover ik weet. Bij mn oude werk gebruikte ze ook veer Pro-Engineer en dat was allemaal op Sun's.
conclusie: directe aanval op SUN door AMD.

Sun hardware is mooi, maar helaas ook erg duur, de AMD64 en Opteron processoren kunnen waarschijnlijk wel behoorlijk concureren met de Sparc. Affordable 64-bit power zeg maar.
Tot slot is daar EDS dat met Solid Edge een 3d-CAD pakket levert dat veel in de industrie gebruikt wordt.
Allemaal erg leuk maar bijna alle meningen in computerland zijn het er over eens dat een 64bits processor voor de eindgebruiker niet erg veel verschil gaat maken. Maar iedere stap juich ik toe misschien dat we nu ook weer eens een grote sprong vooruit kunnen maken in de software voor particulieren want het laatste jaar of misschien wel de laatste twee is erg toch niet veel meer begeurd dan het "finetunen" van bestaande technieken.
UT2003 zou op 64bit 10 tot 15% beter presteren.
Dus denk dat programma`s er ook wel baat bij zullen hebben(tzal in ieder geval niet slechter zijn !)

Bovendien zullen programma ontwikkelaars/gameontwikkelaars de voordelen snel inzien en dan zal de performence winst nog stijgen...

Kortom, 64 bit is de richting die we in moeten, en AMD doet dat erg goed ! :9
Geef het maar een paar jaar de tijd, dan is er is al veel geoptimaliseerd voor 64bit versies en is 32bit uit, bij wijze van spreken....
goed zo, hoe meer software er geoptimaliseerd wordt, hoe beter. Dan is er toch weeral wat miner kans dat al dat 64-bit desktop gedoe flopt...

houden zo!
nou nog nvidia en ati zo gek zien te krijgen dat ze hun drivers ook porten en apart gaan onderhouden voor ms windows x86-64 (nu in beta, beschikbaar vanaf 2004 op dit moment heb ik begrepen) en misschien kunnen de 64 bits kwaliteiten van deze grafische applicaties dan ooit ook nog eens getoond worden. want zonder 64 bits videodrivers blijft het scherm van het amd opteron 64 bits workstation op zwart. (x86-64 windows vereist namelijk dat alle 32 bits windows drivers geport worden. applicaties echter kunnen zowel op 32 bits als ook x86-64 draaien).

[edit] @booterror:
dat er x86-64 drivers zijn voor nvidia is nieuw voor me heb je een url? trouwens alle device fabrikanten moeten natuurlijk switchen en hun device drivers porten naar win x86-64; een hell of a job. gelukkig kun je win2k/xp in 32 bits mode draaien op AMD64
[\edit]
Laatst op QuakeCon stonden allemaal 64-bit machines met AMD processor en Nvidia videokaart. Die drivers zijn er dus al.
En ATI is waarschijnlijk ook al lang bezig met drivers.
ik dacht eigenlijk dat dit op een 32 bit os was.....
Waarschijnlijk op linux?

Linux heeft al ondersteuning voor 64bit, en nVidia levert al tijden goede drivers voor linux...

Way to go windows :7
dat ze op die hardwar draaiden wil nog niet percee zegen dat het OS ook 64bit was natuurlijk.
ik meende van wel maar ik heb me er verder niet zo in verdiept.
Er zijn al drivers van Nvidia voor x86-64
is er hier echt niemand die ziet dat op dit moment weinig tot geen nut gemaakt wordt van die +32bits in de nieuwe 64bits cpu???

In zo'n korte tijd kunnen ze enkel in de core van max een paar aanpassingen gemaakt hebben die beter gebruik maken van extra geheugen boven de 2gb, want dat was als ik me niet vergis de grens van 32bits cpu's, zonder de window mapping in acht te nemen.
Om dan nog maar te zwijgen van de manier waarop max geprogrammeerd is, versie op versie, fundament op fundament, zodat je om het kleinste iets te willen veranderen, bij wijze van spreken een berg moet verzetten.
Volgens max programmeurs zou het heel lang duren om max terug from scratch te programmeren, omdat ze er nu voor de moment het geld en de tijd niet voor hebben, en omdat de code dermate slecht in mekaar zit dat er weinig te hergebruiken valt.

En zeg nu zelf, wat heeft de max-liefhebber daar nu aan? Ken er weinig die thuis aan de grens van hun geheugen zitten, 1gb kom je al weinig tegen. In renderfarms komt je dat eigenlijk relatief weinig tegen, dit is enkel interessant voor filmprojecten met max, door bedrijven die geld op overschot hebben, en doorgaans gaan die bedrijven iets anders gebruiken dan max, Maya, xsi of LW vb.
Je hebt er duidelijk niet veel kaas van gegeten; het is namelijk gewoon een kwestie van een simpele recompile met een 64-bit compiler en 3dsmax is klaar voor 64-bit. Simpel.

En dan je je opmerking over ram in workstations; veel mensen die een beetje serieus bezig zijn met 3d hebben wel 1024 mb aan ram, en in een beetje workstation zit dat wel minimaal. En ook in renderfarms zit veel geheugen...des te meer des te beter. Tenslotte hoortr Lightwave niet echt in het rijtje dat je noemt op; dat wordt in de tv industrie gebruikt...3dsmax heeft een groter aandeel dan LW in de filmwereld (alsook in de games wereld, waar tegenwoordig ook veel geheugen nodig is voor de contentcreation tools).
over die ram = duh, heb zelf thuis 1024 ddr 333 mhz ram zitten, en zelf dan nog durft max vast lopen en zagen dat hij te weinig geheugen heeft.

En er zijn heel weinig renderfarms waarvan elke aparte node 2gb ram zitten heeft. Enkel de hele dure renderfarms hebben dat zitten, maar zulke zul je in benelux niet tegenkomen.

En die contentcreation tools, waar slaat dat nu op? Der gaan der veel komen kijken dat ze op dezelfde pc gaan programmeren voor een game en gaan modellen voor een game...

En LW hoort wel degelijk thuis in het rijtje van films, zoek het maar eens op, het wordt in veeeel meer films gebruikt dan max...

En dat recompilen, ja, je kan het dan gebruiken, das juist, maar veel snelheidsverschil zal er dan wel niet echt geboekt worden zeker? als er niks specifiek wordt aangepast voor die 64bits?
En dat recompilen, ja, je kan het dan gebruiken, das juist, maar veel snelheidsverschil zal er dan wel niet echt geboekt worden zeker? als er niks specifiek wordt aangepast voor die 64bits?
Ignorance is bliss...

Bij het programmeren gebruikt een programmeur vrij "high-level" calls, malloc, calloc, memcpy, ... Indien die geoptimaliseert zijn voor 64bit maakt dat al een enorm verschil. Ook je compiler bepaald bij het omzetten naar assembler code welke registers er worden gebruikt, en de x86-64 architectuur (Opteron/Athlon64) heeft er een paar meer dan de originele x86 architectuur. Indien de compiler alleen al die registers gaat bij benutten is er al een serieuze snelheidswinst. Ook zit je dan nog met het variabele type "long long" of "__long64" - een 64bit integer - waarbij een gedeelte van de berekeningen op een 32bit platform in software gesimuleerd wordt door de compiler (wat eigenlijk nog vrij performant is) - maar wat nu door de compiler rechtstreeks naar native assembler kan omgezet worden.

Het enige wat echt van code moet aangepast worden voor 64bit is 1) het os (memory management etc) - en 2) De compiler en standaard libraries. Voor de rest is het gewoon de boel recompilen met de nieuwe compiler, tenzij er stukken hand-geoptimaliseerd in assembler zijn - die zullen moeten worden herschreven (maar dat komt nog heel weinig voor - huidige compilers optimaliseren C-code meestal beter dan iemand ooit kan/wil doen :))
:7 Het heeft er slechter uitgezien voor AMD! Super :)

Ik ben blij met die concurrentie tussen AMD en Intel!
Tja
Waar haal jij Intel vandaan?
Het stuk gaat over AMD64-platform en software die dat gaat ondersteunen.
Als AMD meer aanhangers vindt, wordt de aftrek van AMD-processors groter en dientengevolge het marktaandeel van Intel kleiner :: concurrentie dus
laat maar verkeerd gelezen |:(

Maar ik hoop dat er meer van dit soort positieve berichten komen rondom de Opteron en Athlon 64
dat kan AMD goed gebruiken dit zal de verkoop van de Opteron en AMD64 stimuleren. Gaat de goede kant op zo
Deze software past ok wel bij de AMD64, die kan snel en veel geheugen aan spreken.

Die de workstations voor deze soft ware veel nodig hebben.
En natuurlijk geeft die AMD64 genoeg rekenkracht.
En wat dacht je van dit promotie filmpje van AMD.

klik

Ze maken er goed werk van :)
vooral die aan het einde :
"this processor has not yet been rated" met dat NR logo in beeld.

ROFL! ok ze kunnen ineidergeval lachen om zichzelf :D
goede zaak :)
Kijk eens goed naar het promotie filmpje.

Dan zie je duidelijk dat er inderdaad een verband is tussen AMD en Nvidia, die twee zijn tegenwoordig dus wel degelijk partners.
Duh, anders zou Nvidia ook ook geen chipsets voor AMD processoren maken.
Wat ik me nou afvraag, waarom helpt AMD linux niet gelijk een handje omhoog (tenslotte; de tegenstander is het blok wintel) en vraagt aan alle fabrikanten om ook voor linux software te gaan maken.

Ik bedoel, Windows + Intel was het in de vorige eeuw, nu wordt AMD groter en van linux is de verwachting hetzelfde, dus dan zou ik als AMD zijnde gewoon zeggen: Kom jongens, we gaan lekker allemaal linux software maken..
Want minder verkoop van windows -> dus het blok wintel een eindje verder weg, dus misschien ook nog wel AMD op de windows markt
Een x86-64 versie van linux was al lang af (samenwerking SuSE/AMD) voor er ook maar 1 sample getoond was van de Hammers... De eerste software-simulator voor de hammer cpu draaide trouwens onder linux...
Hey, das weer lekker voor de aandeeltjes die de AMD (of MONEY?) -minded tweaker zojuist gekocht heeft....

Overigens vind ik dit wel fijn voor AMD ja, en het is te hopen dat het in dit wereldje net zo werkt als met die schaapjes over de dam enzo :)

Nu nog een paar flinke reclame-campagnes en dan is ook het grote publiek klaar voor de Athlon64. Imago opbouwen is een niet te onderschatten taak waar AMD zich de komende maanden mee bezig zal moeten houden.

Ik stel voor dat in elke reclame voor AMD een herkenbaar deuntje gaat komen :P Oja, en het tonen van AMD-logo tijdens het booten verplichten }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True