Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: Counter-Strike.net, submitter: Cereal

Valve, het moederbedrijf achter mega-succes Counter-Strike, heeft bekendgemaakt dat het een deel van de servers gaat voorzien van AMD Opteron-processors. Deze nieuwe serverchip wordt op 22 april aanstaande officieel gelanceerd en maakt gebruik van de x86-64-architectuur. Dit is goede reclame voor AMD, omdat de chipfabrikant meteen de grootste online gaming community te pakken heeft met meer dan 4,5 miljard speelminuten per maand. Een 64-bit port van een dedicated Counter-Strike server bleek tot 30 procent beter te presteren tijdens een test. De managing director van Valve is laaiend enthousiast over het feit dat er overgeschakeld wordt naar een 64-bit instructieset en raadt het iedereen aan:

Counter-Strike"These server operators are extremely sophisticated, and were some of the earliest adopters of Linux," said Gabe Newell, Valve managing director. "We expect them to be leading-edge adopters of the AMD64 platform. AMD's approach to 64-bit computing looked great on paper, and it's nice to see that with real processors and development tools that it fulfills that promise. Every PC developer should be looking to get their server code and development tools running in 64-bits right away."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

En waarom niet eens:
'Tweakers.net en GoT krijgen support voor AMD Opteron'
;)

Is leuk nieuws inderdaad. Lijkt erop dat het reclameoffensief van AMD volop aan de gang is. Waarbij het woordje '64' extra in de verf komt te staan. Eerst de server-markt en dan de consumermarkt.
tweakers.net en got draaien op php, mysql en apache.. zodra die op 64 bit draaien kan t.net ook over, maar die keus ligt in de eerste plaats dus _zeker_ niet bij t.net
php mysql en apache draaien al lang op 64 bits systemen.
Bovendien moet T.net dan wel eerst Opteron-based servers kopen ;)
Of een aardige sponsor moet er een paar willen doneren. :)
Dan gaat AMD er veel moeten weggeven hoor , dat zullen ze dus niet doen volgens mij ...
maar die keus ligt in de eerste plaats dus _zeker_ niet bij t.net
Nee, dat licht het zeker ook niet aan t.net, al het server materieel en zelf de internetverbinding is volledig gesponsoord.
Mss ineens: tweakers.net + users krijgen Opteron om alle mogelijkheden uitgebreid te testen? :D

}:O

Why do I live in wishfull thinking....

|:(
[miereneukmodus]
Waarbij het woordje '64' extra in de verf komt te staan.
64 is een getal :P
[/miereneukmodus]
waar gaat dit nou over ?.
Een 64-bit port van een dedicated Counter-Strike server bleek tot 30 procent beter te presteren tijdens een test.
30% in vergelijking tot wat ? een 32-bit versie op een pentium 3 ?.

En counter-strike server draait echt al reuze aardig op een athlon 1600+ met genoeg ram (512+) daar heb je echt geen opteron voor nodig.

Tis wel aardig dat ze de code ook 64-bit kunnen laten draaien, maar meer voor de lol.
Dit gaat over de verhouding tussen 64 en 32-bit code op de Opteron. dus alleen opnieuw compileren brengt al een 30% winst in dit geval, bovenop de snelheidswinst die de Opetron toch al had boven een Athlon/P!!!/P4/Xeon.
Er staat me iets bij van her-compilen van software speciaal voor P4's (gebruik van SSE2 e.d.) wat toentertijd een zelfde soort performance winst opleverde...

[edit]
off-topic? En de reacties op mijn post krijgen +2 informatief hoewel ze hetzelfde onderwerp hebben... Waar gaat het heen met deze wereld :+
Het interessante punt kan zijn hoeveel werk dat her-compileren is.

Bij de P4 was het niet zozeer her-compileren, als wel met de hand opnieuw schrijven voor SSE, waardoor 30% performance winst gemaakt werd.

Ik kan me voorstellen dat het bij 32 naar 64bit code meer een kwestie van gewoon her-compileren is, zonder veel handwerk. En dan is het natuurlijk wel de moeite waard.
in sommige (perfecte gevallen) niet meer dan een zwikje optimalisatie flags meegeven aan je compiler.

aangezien valve de boel onder linux draait proppen ze gewoon een make.conf vol met optimalisatie flags, en voila, een sneller presterende bak.

op een default kernel zoals die bij RedHat vandaan komt zal je niet die performance winst hebben, want die moet onder iedere processor kunnen draaien.
Jij hebt het over clients, die je installed als gamers. Hun hebben het over de servers die het grote netwerk in stand houden. Als je dan met je masterserver 4,5 miljard speelminuten moet verwerken per maand dan is een serverpark gevult met athlon 1600+ servers echt niet genoeg vriend ;)
ik heb het niet over clients. Valve doet net alsof het die servers van hun zo'n enorm spannende dingen doen. Counter-strike draait al jaren hoor en op veeel mindere machines dan die Opterons. Het is gewoon pure marketing niets meer en niets minder.

en die 30% vraag gaat over in vergelijking met welke cpu ze meten. lijkt me toch wel interessant
Bami, even voor de duidelijkheid, buiten de gameservers en cs clients, draait Valve nog altijd de master servers, welke steeds als jij op update klikt een lijst servers doorgeven, je wonid verifyen, en nog wat zaken doen. Voor de tientallen miljoenen gamers die dagelijks CS'en is dat een behoorlijke load ;)

De 30% performance zal gemeten zijn door het vergelijken zijn van een 32bit CS server te draaien op een Hammer, deze te recompilen voor x86-64, en vervolgens deze code op exact dezelfde processor opnieuw te draaien.
Inderdaad. Ik heb CS servers gehost op P2-450 machines met 256 MB RAM, en dat draaide als een tiet. Voordat Win2K er was zelfs op Win98 gehost, zonder problemen :)
Lijkt me dat er bedoeld wordt:

30% sneller op 64-bit, ter vergelijking met dezelfde processor op 32-bit (vergelijking 32-bit versie t.o.v. 64-bit versie dus)
Wat hier vergeten wordt is dat je meerdere servers op een systeem kan draaien.
En dan he'k liever 5 servers op een opteron dan 5 op je P3 450 ;)
"Valve, het moederbedrijf achter mega-succes Counter-Strike"

^^^ Laat het wel even gezegd zijn dat CS al zonder Valve's hulp heel erg populair was. Het was Valve die zich met CS is gaan bemoeien omdat ze een piece of the action wilden ongeveer rond de tijd van de netwerkcode optimalisatie.

Ze gebruiken nu de naam van CS alleen maar om aandacht te trekken naar hun bedrijf. Zoals hierboven al ergens vermeld staat zal het niet alleen CS zijn die voordeel heeft van de Opteron servers, tenzij Valve natuurlijk alleen maar CS servers gaat draaien op Opteron servers en de rest van de servers op andere bakken, wat me wel erg stug lijkt.
Valve, het moederbedrijf achter mega-succes Counter-Strike
Valve, het moederbedrijf achter Half-life. Als half-life er niet was gekomen, dan was er ook geen sprake geweest van CS. Mss in een of andere quake2-versie, maar het zou bijlange niet zo goed geweest zijn als nu. Het is trouwens dankzij het succes van half-life dat velen mods gemaakt hebben, zoals dan uiteindelijk CS.
Onderschat de rol niet van Valve, ok tegenwoordig leeft CS een onafhankelijk leven, maar toch...
Bedoelen ze nou de WON-ID servers hiermee of ben ik nou van de pot gerukt ?
Nee, ze bedoelen de 'normale' hlds servers.. Zie ook het eerste nieuws bericht op www.counter-strike.net

Weer er trouwens iemand waar die screenshot in de nieuwsposting vandaan komt :?
Perfect Nieuws voor zowel AMD als voor de CS community!

En hopelijk nemen de Online Leagues (zoals CAL-I en O, STA-CSX) het snel over, betere peformance, meer kracht voor grotere maps voor Practice servers en meer FPS per speler per server!

32 spelers op een map vergt aardig veel, en vooral als je een aantal cs dedicated servers draait op een server.
Valve, het moederbedrijf achter mega-succes Counter-Strike, heeft bekendgemaakt dat het een deel van de servers gaat voorzien van AMD Opteron-processors.
Hier klopt niets van.. |:( Valve is het bedrijf achter Half-Life en de half-life engine en het multiplayer gedeelte.. counter-strike is maar een mod welke voor 99% gebruik maakt van half-life zelf.

Valve maakte de servers, nu worden de Half-life servers klaargemaakt voor de opteron.. dus niet alleen Counter-strike heeft hier profijt van, maar ook alle andere mods(DoD, TFC, VS, enz..) en Half-life zelf natuurlijk.
Klopt, maar CS is gewoon de meest gespeelde mod.
Zelf speelde ik vaak OF (kom uit de UT-DM-hoek zelf).
Tegenwoordig ben ik weer wat vaker met CS bezig :)
Valve draait echt bar weinig zelf, het zou echt een stunt zijn als World of Warcraft op Opterons gaat draaien.
Allemaal leuk en aardig, maaruh valve host zelf afaik geen server en als ze dat doen zijn het er heel weinig.

Ik vraag me of er 1 CS'er is die er ooit ingame achterkomt dat hij op een opteron aan het spelen is.

Dus of die reclame zo goed is vraag ik me af..

En daarbij komend, mijn server draait op een cluster met 2x een Dual XP MP2200+ met 2 Gig ram (ofzo). Op die server draaien 5 server or so en de load is 50% op 1 cpu, dus 3 draaien idle.

What the hell heb je dan aan een dikke opteron?
Ik vraag me of er 1 CS'er is die er ooit ingame achterkomt dat hij op een opteron aan het spelen is.
Het is dan ook niet de bedoeling reclame te maken bij de gamers, maar bij andere spelontwikkelaars en anderen die servers nodig hebben: als een gigant in de (online)game-industrie als Valve opterons gaat toepassen, zullen andere gameontwikkelaars (zoals Epic Megagames) mss volgen.
What the hell heb je dan aan een dikke opteron?
Lees de andere posts hierboven eens (oudste eerst :) ), _caesartje_ heeft het uitgelegd...
Sorry maar:

"Valve Opteron Support -- Sunday, March 9, 2003"

Dit is een heel oud bericht, en ik heb het een hele tijd geleden al ingestuurd, maar toen was het blijkbaar niet belangrijk genoeg en nu wel :?

Lekker hoor :r
Ik draai hier ook een aantal CS servers, krijg ik nu ook zo'n CPU :? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True