Netflix verdiende in 2025 1,5 miljard dollar met advertentieabonnement

Netflix verdiende vorig jaar 1,5 miljard dollar met het advertentieabonnement. Dat is ruim 3 procent van de totale omzet van Netflix en een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Het advertentieabonnement is nog niet in Nederland of België beschikbaar.

Het bedrijf verwacht dat de inkomsten uit het advertentieabonnement dit jaar verder zullen groeien en dat het 'ruwweg zal verdubbelen'. Hiervoor wil het bedrijf onder meer inzetten op extra AI, zoals tools die adverteerders advertenties laten maken op basis van Netflix-series en -films.

Het advertentieabonnement werd eind 2022 geïntroduceerd en is beschikbaar in diverse Europese landen, maar nog niet in de Benelux. Het abonnement is goedkoper dan andere Netflix-abonnementen en biedt naast advertenties ook een lagere beeldkwaliteit. Netflix hoopt met het advertentieabonnement meer per klant te kunnen verdienen.

Jaaromzet nam met 16 procent toe

Netflix had in 2025 een totale omzet van 45,2 miljard dollar. Advertenties waren dus goed voor ruim 3,3 procent van Netflix' omzet. De omzet van Netflix was 16 procent hoger dan een jaar eerder. De operationele marge was 29,5 procent – 3 procentpunt meer dan een jaar eerder – wat neerkomt op een operationele winst van 13,3 miljard dollar.

Het bedrijf verwacht de omzet volgend jaar met zo'n 13 procent te kunnen vergroten tot 50,7 tot 51,7 miljard dollar met een operationele marge van 31,5 procent. Netflix wil dit onder meer doen door de variatie en kwaliteit van films en series te verbeteren, door uit te breiden naar videopodcasts, meer in te zetten op cloudgaming en het overnemen van de streamingtak van Warner Bros.

Netflix kwartaalcijfers q4 2025

Door Hayte Hugo

Redacteur

21-01-2026 • 10:36

123

Reacties (123)

Sorteer op:

Weergave:

Absurd wat een geld voor een betaalde abbonnement met reclame, met zulke verdiensten is het maar een kwestie van tijd tot het normaal word. Ben blij dat wij langzaam stoppen met alle streamingsdiensten want dit wil ik niet supporten!


We hebben momenteel nog maar op 3 een actief abbonnement waarvan eentje al niet meer gebruikt word voor films en series, maar voor bestellingen (Amazon).
Wat pas echt absurd is, is Prime Video.

Bij Netflix kan je een goedkoper abonnement abonnement kiezen als je OK bent met reclame. Bij Amazon Prime Video heb je geen keuze. Alle betaalde klanten krijgen 4x per episode reclame voorgeschoteld. De aflevering wordt 3x onderbroken ervoor..

De Duitse Consumentenbond is naar de rechter gestapt omdat Amazon de voorwaarden dus eenzijdig heeft aangepast. En de zaak gewonnen. Dus volgens mij zijn de reclame onderbrekingen daar weg. Nu onze Consumentenbond nog.

Ik ben uiteindelijk gestopt met kijken van Prime content via Prime Video.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 21 januari 2026 10:44]

Je hebt wel keuze? Voor 2,99 extra reclame vrij kijken.
Wat is dat voor een keus? Het feit dat dit als normaal word gezien en door velen gewoon goed word gepraat is nog erger dan wat de Streamingsdiensten momenteel doen, betalen voor abonnementen en dan wel reclame in beeld krijgen (goedkoop of duur abonnement) zouden we nooit moeten accepteren.

Ze moeten verdienden blablabla, ja dat is een feit. Maar dat betekend niet dat de consument als kip zonder kop alles maar hoeft te accepteren en grotendeel van de mensen doet dat wel en tja dan krijg je dit soort situaties.
betalen voor abonnementen en dan wel reclame in beeld krijgen (goedkoop of duur abonnement) zouden we nooit moeten accepteren.
Ik snap dit argument echt niet. Ik snap dat je het niet leuk vind, maar zelf vind ik het leuk om alles te krijgen, niets te betalen en geen reclame te zien. Maar die optie heeft mijn krant of de Donald Duck nooit geboden. Commerciële televisie ook niet. Bij voetbalwedstrijden is dat geen optie en zelfs in de bus heb ik reclame in de halte en soms in de bus. Voor al deze voorbeelden moet je betalen en krijg je toch reclame. Dus dat je het niet leuk vind, prima. Maar hoezo zouden we het na decennia accepteren nu opeens niet meer mogen accepteren?

Het is juist fantastisch dat je nu vaak tegen betaling onder reclame uit kunt. Ik zou heel wat meer films op commerciële televisie hebben afgekeken als die optie er was.
edit:
Aan iedereen die me nu gaat downmodden omdat ze reclame niet leuk vinden: leg eens uit waarom een gecombineerd verdienmodel niet zou mogen. En leg uit waarom ik onwenselijk of offtopic post, maar de post waarop ik reageer wel kan.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 januari 2026 16:20]

Het was juist dit soort streamingdiensten zonder reclame tussendoor wat het aantrekkelijker maakte dan reguliere tv kijken. Dat is 1 van de grootste redenen waarom ik nauwelijks nog reguliere tv meer kijk.

Is er een goed product, wordt het verslechterd om meer winst te maken. Enshittification...
Het was juist dit soort streamingdiensten zonder reclame tussendoor wat het aantrekkelijker maakte dan reguliere tv kijken.
Je bent het dus feitelijk met me eens als ik zeg
Het is juist fantastisch dat je nu vaak tegen betaling onder reclame uit kunt.
Waar je wellicht moeite mee hebt is de hoogte van de prijs, en dat mag. Ik houd van theater, maar vind het te duur om meerdere keren per jaar te gaan. Ik heb ook hooguit één streamingdienst tegelijkertijd. Maar zolang ik een optie heb zonder reclame ga ik niet klagen dat er andere opties bestaan.
Ben het helemaal met je eens maar, een betaalde dienst die de klant jaren afneemt en vooruit betaald per jaar ineens volgooien met reclame en dat uit laat zetten voor meer betaling is wat mij dus wel tegen de borst stoot. Gewoon twee verschillende producten in de markt gooien, met en zonder reclame is inderdaad keuzevrijheid.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21 januari 2026 15:18]

Ik denk dat het grote verschil is met een krant of Donald Duck dat je niet gedwongen wordt om er x aantal seconden of minuten af te spelen of dat het je stoort terwijl je aan het lezen bent. Daarnaast vroeger was het gewoon veel minder. Ja je zag het op tv of in de krant maar bij veel activiteiten was geen reclame. Maar nu dat onze leven digitaal is (we zitten veel achter tv, computer of telefoon) waardoor de hoeveelheid reclames die we zien gewoon veel veel hoger is. Niet alleen streaming diensten maar ook de meeste websites / apps hebben het. En nee ik zeg niet dat mensen alles maar gratis moeten maken zonder reclame. Maar houdt de hoeveelheid reclame en soort reclame dan wel normaal. Moet YouTube echt zou vaak onderbreken voor reclames om een beetje winst te maken of is het gewoon een groot gedeelte hebberigheid? Is een banner tijdens de film (wat gewoon minder irritant is) ook gewoon niet genoeg? En ja tegenwoordig zijn er wetten maar werd er vroeger geen misbruik gemaakt dat reclame als "normale" dingen eruit zag in de hoop dat je er op klikt of dat influencers dingen promoten zonder te zeggen dat het reclame was? Het voelt gewoon dus dat bedrijven vroeger gebruik maakte van reclame in plaats van misbruik. Ook heeft gebruikt Donald Duck of de krant geen tracking om nog meer geld te verdienen. Ook trouwens dat het gewoon op meer onnodige plekken komt. Zelfs een koelkast waar het ineens op verscheen. Van tv zou je nog kunnen zeggen dat ontwikkeling gesteund zou kunnen worden maar de techniek in een koelkast niet. Misschien dat het iets zuiniger is als 15 jaar geleden maar echt veel is er niet veranderd. De inflatie verhoogt de prijs van de koelkasten dus dat zou de verhoogde kosten moeten dekken zoals hogere salaris. Ik zie geen reden waarom en koelkast dus reclame zou moeten hebben.

Daarnaast zijn we gewoon opgegroeid met dat tv en krant reclames hebben. Streaming diensten hebben ons getraind met dat het reclame vrij is (en goedkoper dan tv). Dan is er ook natuurlijk nog omdat we op bepaalde dingen reclame accepteren moeten we het dan overal maar op accepteren? Als een koelkast dus reclame mag hebben waarom niet een digitale fotolijst die elke uur even reclame toont. Of laten we het leuker maken. Een menselijke ventilator die elke uur stopt tot je de reclame afgespeeld hebt. Even of play drukken om een audiotrack af te luisteren en dan weer draaien. Of zou je bij Ikea tafels en stoelen willen kopen die grote zichtbare Univé logo's erop heeft en glazen met Unox erop? En ja Unox is onlogisch maar Pepsi of Coca-Cola zouden sommige juist wel willen.

Heb ik er op zich problemen mee dat Amazon Prime bijvoorbeeld een abonnement vorm met reclame heeft? Nee dat niet maar ik vind het wel een vorm van misbruik dat ze de goedkoopste abonnement omzetten naar reclame in plaats van een goedkopere erbij te maken met reclame. En nog erger dat ze dan nog eens gaan "pushen" om je de reclame af te laten kopen door op meerdere plekken reclame te maken voor afkopen.
Moet YouTube echt zou vaak onderbreken voor reclames om een beetje winst te maken of is het gewoon een groot gedeelte hebberigheid?
Het is erger dan dat. YouTube wil dat we een abonnement nemen. De reclame die we nu krijgen is niet gemaakt om inkomen te maximaliseren, maar om irritatie te maximaliseren. Daarom moeten we precies doen wat @G_Dragon doet: stoppen met YouTube kijken. Interresante niet commerciële kanalen volg ik tegenwoordig via Nebula. Maar veel kijk ik toch nog op youtube omdat het nergens anders te zien is. En zolang zelfs ik, met al mijn principes, dat doe, is een alternatief niet rendabel. Dus kijken we allemaal met een oog naar het product van een monopolist, terwijl we met het andere oog naar de EU kijken om in te grijpen 🫤

Bij streamingdiensten zijn er tenminste nog alternatieven. Dus kies vooral wat voor jou de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit is, en laat de vrije markt zijn werk doen. Dat kan betekenen dat je de finale van je favoriete serie niet, of nog niet kijkt. Maar zouden we dat er niet gewoon voor over moeten hebben? Of zijn we zo hopeloos verslaafd?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 januari 2026 13:36]

YouTube wil dat we een abonnement nemen. De reclame die we nu krijgen is niet gemaakt om inkomen te maximaliseren, maar om irritatie te maximaliseren.
Is dit echt zo? Ik verwacht meer dat het ligt aan hoeveel content je kijkt. Kijk je weinig dan ja zal voor YouTube een abonnement beter zijn. Maar zit je elke avond 2 uur of langer te kijken zou ik mij best kunnen voorstellen dan advertenties een grotere inkomst is voor YouTube. Nu weet ik niet precies hoeveel YouTube er aan verdient. Dan gaan we er natuurlijk niet van uit dat iemand adblocker gebruikt want die zal natuurlijk ook geen abonnement nemen.
Of zijn we zo hopeloos verslaafd?
Of het echt een verslaving is.... Ik denk meer dat het een kwestie is we proberen te doen wat we denken dat het leukste is. Films, YouTube, games, ect hebben de bar van wat we leuk vinden wel verplaatst waardoor we vele andere dingen wat mensen vroeger leuk vonden niet meer leuk vinden. Maar dat is bij meerdere dingen geweest. Vroeger konden kinderen al blij zijn met een tol of hoelahoep. Maar ik denk dat dit bijvoorbeeld al veranderd is door bijvoorbeeld Lego en mooiere poppen (+ poppenhuis) / actiefiguren. Want waarom zou ik uren naar een tol kijken als ik mijn eigen fantasie wereld kan spelen? Daarna bijvoorbeeld op afstandbestuurbare auto's in plaats van kleinere autootje in mijn hand. En tegenwoordig dus drones in plaats van de auto's. Ik denk dus dat een hoop nieuwe dingen dus steeds de grens hebben verhoogt waardoor het oude gewoon saai voelt. En ja natuurlijk zijn bedrijven bezig om ons zo lang mogelijk erop te houden. Maar is het dan een verslaving als de rest saai lijkt in vergelijking? Ik denk alleen dat de grens van tv en games moeilijk te verbreken is omdat het zo veel mogelijkheden heeft. Je zit in de ruimte of andere planeten met aliens, onderwater, tijdens een oorlog, monsters en superhelden, het bovennatuurlijke, liefdes verhalen, horror, ect. Het kan je allemaal een (goed) gevoel geven die soms niet mogelijk is in de echte wereld. Eigenlijk voor iedereen wel iets wat ze leuk kunnen vinden. En games hebben nog dat je acties invloed hebben, puzzels kunnen maken / uitdagingen heeft die je niet in de echte wereld kan doen. Er is dus zo veel dat eigenlijk iedereen wel iets heeft waar die van kan genieten. Geen ene andere hobby heeft dit.
is dus zo veel dat eigenlijk iedereen wel iets heeft waar die van kan genieten.
Ik denk dat dit een bubbel is, ik ken weldegelijk mensen die geen behoefte aan streamingdiensten hebben. Of het een verslaving is? Als je tegen het verdienmodel bent, maar je kan er niet mee stoppen?

Tegenargument: als ik vroeger op internet zicht hoe iets moest (spaak spannend, foto bewerken) dan vind ik op een willekeurige website een blog of ander verhaal met plaatjes en uitleg. Tegenwoordig kom ik op een youtube filmpje. Ik houd niet van filmpjes als het ook anders kan, want ze gaan me te traag of te snel, maar nooit de hele tijd precies goed. En ik houd niet van YouTube. Maar ik heb het er maar mee te doen als ik mijn spulletjes wil repareren.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 januari 2026 15:05]

Ik denk dat dit een bubbel is, ik ken weldegelijk mensen die geen behoefte aan streamingdiensten hebben.
Ik zei niet specifiek streaming dienst. Films en series zou je ook op tv kunnen kijken. Of via een disc. Maar ook YouTube valt er natuurlijk onder. En ook games spelen. En jij uitzonderingen zijn er altijd wel.
Als je tegen het verdienmodel bent, maar je kan er niet mee stoppen?
Dit heeft er niets mee te maken of het leuk is. Je morele kracht is niet sterk genoeg dus. Maar misschien gebuik ik een te zware definitie van verslaving. Voor mij gevoel is het dat je zo goed als niet zonder kan leven. Als een drugsverslaafde drugs wil en geen geld heeft gaat die stelen. Wordt de drugs duurder gaat die meer stelen (en ja er zal vast een grens zijn waar dit onrealistisch / onmogelijk wordt). Maar ik verwacht niet dat veel mensen zullen gaan stelen als Netflix extreem duur gaat worden. Daarnaast denk ik dat mensen het zeker wel makkelijk zouden kunnen laten liggen mits ze iets (betaalbaars) vinden wat ze bijna even leuk zouden vinden voor langere tijd. Maar zoals ik al zei is dit gewoon lastig om films en games te evenaren. Het is dus alleen lastig om dit te vinden.
als ik vroeger op internet ...... Maar ik heb het er maar mee te doen als ik mijn spulletjes wil repareren.
Zulke dingen kijk je meestal niet voor een verslaving maar een noodzaak (ja nogmaals er zijn uitzonderingen). Je zegt het zelf al dat je het doet omdat je er voordeel uit haalt (gerepareerde spullen). Dat de wereld niet ontwikkeld zoals jij zou willen is een andere onderwerp. Er zijn ook genoeg dingen waarbij ik moest aanpassen terwijl het anders / oude beter voor mij werkte.
Maar ik verwacht niet dat veel mensen zullen gaan stelen als Netflix extreem duur gaat worden.
Dat is precies wat sommige Tweakers impliciet voorstellen. Als je er vanuit gaat dat er zoiets is als intellectueel eigendom, natuurlijk. Als je dat niet erkend is piraterij natuurlijk geen diefstal. Het is allemaal een kwestie van definities.
Ik had inderdaad even niet aan illegaal downloaden gedacht. Ik zat meer aan fysiek stelen te denken om de abonnementen te betalen. Al vind ik illegaal downloaden zeker niet stelen. Niet dat ik het (op het moment) goedkeur (als je het geld hebt tenminste). Maar zeker niet stelen.
Of het stelen is daar kun je een juridische of semantische discussie over houden. Feit is dat heel wat mensen de illegaliteit opzoeken om een serie te kijken die ze 'moeten' zien, dus of het nou een verslaving is of niet, mensen gaan er het criminele(?) pad voor op.
Films op lineaire TV kan je ook "zonder" reclame kijken. Zolang je maar een opnemen pakket erbij koopt. Bij opnames kan je dan de reclame doorspoelen. Tuurlijk, even een handmatige handeling, of toch even een plaspauze, maar niets zo langdurend dan 3x 7minuten per uur te moeten uitzitten.
Zeg dat niet te hard. https://tweakers.net/nieu...t-niet-meer-mogelijk.html.
Telenet gaat als eerste in België een tv-reclamemodel hanteren waardoor het niet meer mogelijk is om reclame door te spoelen in opnames en Terugkijk TV.
Nu weet ik niet of dit doorgevoerd is maar toch zal het dan niet altijd zekerheid zijn dat je kan doorspoelen als meer bedrijven het gedaan hebben / gaan doen.

Daarnaast tenzij je blindelings reclames kan doorspoelen en op de juiste moment stoppen zie je nog steeds verkapte reclames. Niet zo lang als ze willen maar lang genoeg om bepaalde dingen te herkennen (zoals logo's, bepaalde voorwerpen of personages of locaties). Grote kans dat je dus even aan bepaalde dingen denkt. Al is het maar "wat een domme reclame van (merk)". Het zit toch even in je hoofd. Of dus de logo ziet en aan half onbewust aan de merk denkt.
Oh daar was ik nog niet van op de hoogte, wel jammer als ze dat zouden doorvoeren. Dan doet het ook wat afbreuk aan de opnemen functie vind ik. Want nog even terugdenkend aan een videorecorder was je vrij in doorspoelen of terug. Maar die bedrijven houden daar wellicht geen rekening mee aan dat gegeven.

Op zich werkt dat nu altijd wel goed. Bij kpn bijv kan je bijv 6min in je hoofd bijtellen op de begintijd, dan snel op x64 drukken, vervolgens zodra je op de juiste eindminuten bent even logo of film verschijning afwachten, dan direct op play drukken. Het gaat alleen mis als je reactietijd te traag is, maar als je het snel doet begint het vrijwel altijd 10-20sec voor het einde van de reclame weer te spelen. Dan zit je meestal in het deel info wat er nog meer deze week eraan komt of hierna. Niet zo heel storend vind ik altijd, zelfs aanleiding juist dat te onthouden en later in te plannen voor opname. Bij Odido gaat het wat anders, toevallig nu net een paar dagen over, dus nog niet gedetailleerde ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 22 januari 2026 03:40]

Want nog even terugdenkend aan een videorecorder was je vrij in doorspoelen of terug. Maar die bedrijven houden daar wellicht geen rekening mee aan dat gegeven.
Aan de andere kant had dvd speler dan soms weer dingen wat je niet kon skippen. Zoals de je steelt geen auto maar soms ook een trailer of een logo (al is dit natuurlijk niet zelf opgenomen). Daarnaast omdat iets was in het verleden (op een andere apparaat) betekent niet dat het altijd blijft.
Ik ben het met je eens dat het fijn is dat er een keuze is tussen reclame of geen reclame, en voor die laatste iets meer te betalen.

Maar... net als bij Meta en X. Als ik er dan extra voor betaal, wordt dan ook alle telemetrie gestaakt? Want anders verdienen ze alsnog aan al mijn persoonlijke (meta, ja die zonder hoofdletter) data. En dan is het dubbel kassa, en dat zou ik niet terecht vinden en ik denk, gezien de recente gerechtelijke uitspraken, juridisch ook niet kloppend.
Want anders verdienen ze alsnog aan al mijn persoonlijke (meta, ja die zonder hoofdletter) data.
Die metadata is wat mij betreft een heel ander verhaal. Een verhaal dat veel kwalijker is. Er is een citaat dat een meisje er meer dan een decennium over deed om er achter te komen dat ze op meisjes viel, terwijl TikTok er in luttele minuten achter was. Dat is veel te veel gevoelige data in de handen van onbetrouwbare clubs. Dat vind ik een invasie van onze privacy. Daar moeten we onze pijlen op richten. Dat moet aangepakt worden. Dat is, om de woorden van Buma te citeren, toch niet te geloven? Dat is echt erg!

En dan lees ik dat mensen als @G_Dragon zich vooral druk maken over het aantal inkomstenbronnen dat een bedrijf heeft. Dat leidt toch alleen maar af van de echte ellende?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 24 januari 2026 16:52]

Ik vind dit gezeur allemaal een hoop aanstellerij.

Niemand verplicht je om meerdere streamingsdiensten hele jaar door te laten lopen.

Vind je het te duur? Neem het dan niet , of wissel het af.
Het probleem is, ik had al Prime afgenomen. Vooruit betaald voor een jaar abonnement. Toen had Prime geen reclame blokken. Dan zou ik nu extra moeten gaan betalen voor hetzelfde, terwijl het een reeds vooruit betaald abonnement?

En om het nog gekker te maken, ik heb opgezegd alleen stelt Prima dat pas per maart mijn abonnement daadwerkelijk beëindigd wordt. Het toevoegen van reclame blokken zien zij niet al een geldige reden om eerder op te mogen zeggen.
In geval van een jaar abonnement, tussentijds het product veranderen is schandalig, volledig met je eens.
Daarom neem ik dus geen jaarabo. Ja, iets goedkoper, maar heb je niet dit gedoe.
@wiseger
Ik ben nog veel gieriger. Ik zeg aan abonnement stop voordat ik daadwerkelijk ga kijken. Meestal ben ik na een maand toch wel weer klaar, en anders spendeer ik graag een paar minuten om het abonnement weer te stoppen. Al bespaar je tussen twee abonnementen maar een week, dat is al snel 20% van de jaarlijkse kosten. In mijn eigen geval heb ik maar een maand of drie per jaar dat ik series kijk. Als kijken je belangrijkste hobby is gaat dat natuurlijk niet op.
Ja, ik kijk (niet helaas) ook beroepsmatig veel series en films. En dan ben je dus het hele jaar aan het kijken. Hoewel ik dus niet een jaarabo neem, want ik wil flexibel kunnen zijn.
Totdat we straks niet meer op een andere manier kunnen consumeren dan met reclame (via legale wegen). Ik koop nog steeds fysieke media maar zie dat in rap tempo afnemen (kijk bv naar consoles zonder disc of blu ray speler categorie op tweakers pw die enorm is gekrompen). De angst heerst gewoon dat omwille van winst maximaliseren er straks geen keuze meer is dan kijken met reclame. Hopelijk begrijp je die angst, die imo best reëel is.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 21 januari 2026 13:49]

Ik vind het best overdreven eigenlijk, de streamingdiensten die ik nu heb hebben allemaal de optie om zonder reclame te kijken.

Maar goed ik sta er misschien anders in.

Ik heb misschien 20 series die ik echt wil zien. Welke ook niet elk jaar worden released, dus 6 seizoenen kijk ik per jaar? Dus ik hop een beetje van dienst naar dienst en pak wat films mee wanneer ik er tijdelijk lid van ben.

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 21 januari 2026 14:05]

Dat is (overdreven) idd een kenmerk van angst!

Ik kijk dagelijks 2uur dus groot deel van m'n leven. Als dat onder druk komt te staan door adverteren (ook in de betaalde varianten) dan zou ik dat niet fijn vinden.

Content vandaag de dag is al enorm aan verandering onderhevig (green screen movies, politieke agenda's, lage kwaliteit want iedereen betaalt toch wel voor zn abo etc) , tel daar ads bij op en ik kan straks alleen nog maar in een hamsterradje m'n oude fysieke media kijken.

Ja overdreven... klopt, dat is wat angst met je doet.. en het is ook goed dat je me erop wijst. Hopelijk gaat het scenario zo zijn dat ik altijd zonder ads het kan blijven betalen en dat de zonder ads variant blijft bestaan.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 21 januari 2026 17:38]

Ik heb een ander product aangeschaft waardoor dit allemaal niet meer hoeft of nodig is. Ik kan het hier niet vertellen en dan weet je wel waar ik het over heb, maar het is wel logisch dat dit natuurlijk steeds vaker gebeurt. Ik hoorde nu al van twee diensten die een serie gesplitst aanbieden. Dus bijvoorbeeld twee seizoenen bij Netflix, en dan de andere twee bij Prime. (ik weet niet meer precies welke) Maar zoek het lekker effe uit met dat soort praktijken.
Rustàààgh :+

Ik ben een Tweaker en wist bij het afsluiten van het eerste abonnement al dat het ver onder kostprijs werd verkocht. Nu betaal ik nog steeds luttele euro’s voor 5 gelijktijdige 4K-streams verspreid over Europa en dat wordt o.a. bekostigd met af en toe reclame.

Wat is jouw oplossing? Maar €50 per maand gaan betalen? Dat is voor mij en daarom ook voor Amazon geen oplossing. Nu heb ik de keuze om voor een spotprijs mooie series te kunnen streamen of om een duurder Prime Video-abonnement te nemen zonder reclame, maar nog wel gekoppeld aan Amazon Prime. Voor mij persoonlijk beide 100 keer beter dan bij Netflix waarbij ik per se het duurste abonnement moet nemen voor een beetje beeldkwaliteit en ik het niet eens mag delen met familieleden.

Zo veel mensen, zo veel wensen. Ik ben blij dat er keuze is. Met het bespaarde geld kopen we wel weer een HDD voor films met hoge kwaliteit audio ;)
We betalen al 50 per maand... Toen je Netflix ooit afsloot voor een verlieslatend bedrijf hadden ze zo'n beetje alle content. Nu? Alles is versnippert over meerdere diensten, waardoor als je je netjes aan de regels houd van de TOS je toch echt wel op 50 euro gaat uitkomen voor al die verschillende streamingdiensten.

Netflix maakt trouwens gewoon winst. Al jaren. Daar hebben ze geen reclame voor nodig. Maar ja, een maandelijks anno + reclame levert ze een stuk meer op dan alleen een maandelijks abbo.

Ik doe er in ieder geval niet aan mee. Reclame = tijd en tijd = het meest waardevolle goed dat er is. Dus hier NLZiet voor kijken zonder reclame. En als ze reclame gaan forceren, dan hijs is de zeilen....
Nou ja, 8 euro per maand voor reclamevrij én hoge beeldkwaliteit is nog steeds veel goedkoper dan wat netflix en disney plus vragen... Al is amazone prime beperkter qua hoeveel content er bij geleverd zit.

Het grootste probleem van videostreaming is volgens mij wat bij muziek wel gelukt is: de content en de platformen zijn niet losgekoppeld. Waardoor je los allemaal maandabonnementen moet afsluiten, ipv eentje naar keuze.

Hoewel overigens ik vermoed dat bij deze streamingplatforms de artiesten wel fatsoenlijk betaald worden in vergelijking met cd-verkoop, wat toch minstens zo belangrijk is en bij muziek behoorlijk mislukt is. Op de allerpopulairste artiesten na.
Je doet nu net alsof je ergens recht op hebt, je hoeft dus niets te accepteren. Ben je het er niet mee eens, zeg je lekker je abo op.

Het is geen eerste levensbehoefte.
Vroeger betaalden we ook kijk en luistergeld en daarna maandelijks aan telecom bedrijven voor hun digicorder enzovoort. En raar maar waar er was toen ook reclame te zien.

Ik heb prime tv en enige reclame dat ik zie zijn trailers van hun series/films ze worden nooit onderbroken. Net hetzelfde als de dvd van vroeger...
Schijnbaar is veel content nog steeds gesponsord. Althans, zo gaan de streamingdiensten er vaak mee om, in de tijd van de reclames op DVD die je niet kan doorskippen en relatief hoge prijzen was er ook veel piraterij. Om een Gabe Newell van Valve (slecht) te quoten: "Piracy is a service problem".

Streamingdiensten maken hun abonnementen duurder en gaan zachtjes aan reclame introduceren. Op gegeven moment komen ze op een punt dat veel mensen er niet meer voor willen betalen.
Nu wist ik zelf ook wel met Prima dat 2.99 voor een videodienst niet uit kon, en dat Disneyplus met 8.99 (even uit mijn hoofd) ook hun prijzen wel omhoog zouden gooien. Echter heb ik liever dat ze meteen met een redelijk bedrag beginnen, zodat prijzen niet met 50-80% omhoog gaan.

Ik kan ook niet de correlatie met hoeveelheid content en het toegenomen bedrag maken, het is niet transparant. Laten we wel wezen, Amazon, Disney, etc. mag doen met hun dienst wat ze willen, maar het gevolg is wel dat veel mensen opzeggen, verlies aan goodwill en dat anderen weer gaan downloaden.
Wat ik ook mis is de mogelijkheid om zelf te mixen en matchen.. wil ik 4 gelijktijdige streams in Netflix, maar niet betalen voor 4K of juist 1 stream op 4K; kan niet - dat is 20.99 euro.

Misschien zijn diensten wel bewust te goedkoop geweest; maar de meeste zien alleen maar oplopende prijzen, minder verschillende beschikbare shows en dan extra reclame.

Btw, soms gaat er nog wel eens een dvd in de xbox. Helaas hadden we een kras op de Wall-e dvd. Elke keer moesten mijn kids weer langs de reclame die je niet kon skippen (je kon wel spelen met de chapter forward en fast forward optie) omdat de boel vastliep op een bepaald punt. Wat is reclame irritant zeg :).
Schijnbaar is dat wel een leuze, Netflix gebruikt een zelfde verdienmodel en heeft zelfs meerdere van dat soort abonnementen, je hebt immers de hoogste en duurste trap nodig om Netflix in 4K te kunnen krijgen, om een voorbeeld te noemen. En er zijn genoeg klanten die dat accepteren te betalen.

Ik ben het er overigens ook niet helemaal mee eens van deze aanpak, maar de klanten accepteren het schijnbaar wel, dus wordt dat gemeengoed en verder natuurlijk uitgebreid. Logischer zou zijn om bijvoorbeeld meerdere streams of 4K als aparte opties te hebben met een meerprijs.
Sorry, maar je zegt is wel een beetje kul. Er is geen discussie over dat reclame inkomsten zijn en dus een abonnement goedkoper kan maken.
Noem het ene abonnement duurder, de ander goedkoper, maar feit blijft dat er een prijsverschil is of kan zijn tussen abonnementen met en zonder reclame.

Waar ik reclamevrij kijk, wil ik ook niet dat mijn gegevens gemisbruikt worden voor andermans winst. En dat is vaak wel het geval.

Ik wil naar een situatie waarin je een abonnement afsluit, zonder reclame. Dan kan je moeite doen om daar reclame in te krijgen, in ruil voor een goedkoper abonnement. En met heel veel moeite nog goedkoper als je je gegevens afstaat, elke maand weer moeite doen.

We moeten af van de norm dat we gegevens afstaan. En we moeten dat ook zo snel mogelijk aanpassen. Als wij tweakers daar niet in mee gaan, houden we de verandering naar een politiestaat (zoals een backdoor in e2e encryptie) in stand.
Nog niet zo heel lang geleden was die 2,99 de prijs van het hele abonnement, he...
Als je het te duur vindt, dan neem je het toch niet meer maandelijks?

Neem het dan een paar maanden per jaar , zet die reclame uit, kijk wat je wil kijken en zeg het dan weer op.

Je bent niet verplicht om het abonnement continu te nemen voor altijd.
Dat is inderdaad ook de optie die ik gekozen heb. Minus dan het opnieuw afsluiten, dat is dan op dat punt ook gewoon een principekwestie, wat mij betreft. Daar komt ook nog bij, dat Prime Video nou niet bepaald het meest uitgebreide aanbod heeft en er niet veel series op terecht komen die mijn interesse hebben. Als ik naar hun app keek, had ik meer het gevoel dat dat eigenlijk al meer een stuk reclame was, voor andere streamingdiensten welteverstaan.

Maar wat je dan gaat krijgen, is een nieuwe toename in piraterij. De cijfers laten dat nu al zien. Kun je ook iets van vinden, maar dat is wel de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 21 januari 2026 13:25]

Ik heb ook prime in Belgie en ik heb enkel reclame voor een andere serie van Prime voor de aflevering die ik kan skippen. Ik heb nog nooit reclame gehad tijdens een aflevering

[Reactie gewijzigd door quovadis25 op 21 januari 2026 10:47]

Hier ook voor de Aflevering en niet tijdens, in Nederland trouwens...
Bij Prime heb je wel een keuze, je kunt een prime video abonnement nemen bovenop Amazon prime voor iets van €3/maand ofzo extra en dan heb je geen advertenties.
Je vergeet daarbij alleen wel even, dat nog niet zo heel lang geleden dat bedrag je hele abonnement was - Zonder reclame...
Klopt! Het is sneaky en vervelend, maar te verwachten (helaas) bij het lage bedrag van Prime.
Prime Video is echt onkijkbaar geworden. Als het nu reclame onderbrekingen waren van 10-15 seconden dan was het geen probleem, maar het zijn volwaardige reclameblokken die je ook bij RTL en SBS krijgt voorgeschoteld. En dan ook nog eens volautomatisch, dus midden in actie scenes of belangrijke dialoog.
Daarom. Het is gewoon niet meer te doen. Daarom heb ik maar OnStream gesideload.
Het is dat het onderdeel is van Amazon Prime, en ik daar mijn voordeel wel uit trek. Ik heb echt al in geen maanden meer iets gekeken op Prime Video.
Bij de episodes die ik de laatste kijk zijn de reclames bij mij nog wel op enigszins 'logische' plekken; switches in het verhaal, cuts etc. Plekken waar op tv ook een reclameblok niet zou misstaan. Zou me eigenlijk niets verbazen als er metadata beschikbaar is die aangeeft op welke plekken reclame past, aangezien veel (oudere) series ook ooit gemaakt zijn voor commerciële TV met de bijbehorende timeslots.

Maar de hoeveelheid reclame is inderdaad echt intens, vooral bij series. Veel van die episodes duren ongeveer 45 minuten. Meestal krijg ik 4x reclame tijdens zo'n aflevering, met de meeste blokken 2 minuten lang. Soms zit er eentje van 15 seconden bij. Dat is 4-8 minuten reclame per episode, oftewel 10-20%!

Ironisch genoeg is de reclame die ik bij films krijg niet alleen procentueel gezien minder (films zijn immers langer), maar meestal heb ik absoluut gezien ook nog eens minder reclame. Vaak maar 1 of 2 keer. Daar is nog enigszins mee te leven, maar die reclame bij series is echt bloedirritant.
Ik denk dat je gewoon teveel kijkt of met teveel mensen tegelijk.

Ik kijk dagelijks 1 aflevering en dan hebben de meeste afleveringen alleen een halve minuut reclame aan het begin. Pas als ik naar 2 afleveringen gaat heeft geschat 1 op de 6 afleveringen 3 of 4 blokken reclame van 30 of 45 seconden.
Ik kijk alleen, en enige series die ik echt keep op Prime waren The Boys, Gen V en Vox Machina. Toen vorige maand (of ondertussen waarschijnlijk al langer geleden) Mighty Nein online kwam dacht ik; eens kijken. In de eerste 10 minuten gewoon 3 minuten reclame. Zit je er net lekker in, weer 2 minuten reclame.

Dit is echt waarom je bijna de zwarte zeilen weer zal aanspannen.
Vreemd dan dat je zoveel meer reclame krijgt dan ik.

Misschien is het ook afhankelijk van het type device waarop je kijkt of heb je een interessant profiel?
Ik heb gewoon die 2,99 er bij gedaan... Ik was eerst bang dat het mijn gewone prime abonnement zou vervangen maar het is echt een add on er bovenop en je kunt deze dus ook los van prime elk moment weer opzeggen terwijl prime dus doorloopt. Dus nu wil ik het een en ander op prime kijken dus heb ik het aan staan en als ik niks meer wil zien zet ik het weer uit. Prima oplossing want iedereen wist ook wel dat het voor die paar euro wat prime kost toch nooit feest kon blijven.
Prima kost geen paar euro per maand. Ik heb een jaarabonnement met korting die ik vooruit moest betalen. Dat kostte me 49,95. De reguliere prijs was 4,99 per maand. En dat is niet echt goedkoop want Prime heeft ook maar weinig content. Die prijs is dus verhoogd naar 7,99 euro per maand voor hetzelfde abonnement. Stevig aan de prijs voor wat je ervoor terug krijgt.
Mja, dat is subjectief natuurlijk... Ik zie dat als vrij weinig, vooral met alle andere dingen die in prime zitten.
Het is wel als je meer kijkt dat je vaker en langere reclame blokken krijgt. Als je een paar dagen niet kijkt krijg je opeens geen reclame meer. Als je veel kijkt is de addon voor geen reclame het meer waard.
Dan heb je het goedkoopste prime abonnement, de normale varianten hebben geen reclame.
Nee, ze hebben eenzijdig de prijs van een abonnement verdubbeld. Tot voor kort hadden ze geen reclame voor het "basis" abonnement. Ze hebben vervolgens de prijs voor datzelfde aanbod vrijwel verdubbeld (4 euro -> 7 euro per maand).
Dat is niet correct. Ik had het enige abonnement dat er verleden jaar te krijgen was. Een jaarlid maatschap dat komende maart eindigt. Dat was een abonnement zonder reclame.

Prime meende het recht te hebben dat abonnement eenzijdig te wijzigen naar een nieuw soort abonnement namelijk eentje met reclame. Waarna ik extra zou moeten betalen om terug te krijgen waarvoor ik al betaald had 8)7

Het spreekt voor zich dat ik het opgezegd hebt. Alleen houdt Amazon mij vast aan de reeds betaalde jaartermijn. Ze willen het abonnement pas in maart beëindigen.
Dat merkte ik laatst ja. Ik had een keer iets besteld bij Amazon want ik kon het nergens anders vinden en toen kreeg ik een maand gratis prime erbij. Ik heb één episode van een serie gekeken en was er al klaar mee.

Verder heb ik alleen Spotify. Om eerlijk te zijn ben ik daar ook niet echt tevreden over, want de UI vind ik echt verschrikkelijk. Wat een logge rot app is dat zeg. Ik gebruik het wel regelmatig voor podcasts en muziek luisteren, dus ik tolereer het nog.
Ligt aan de locatie waar je woont dan.

Ik woon in Duitsland, krijg ook gewoon reclame. Wil ik die reclame niet moet ik per maand 2.99€ betalen als optie.

Natuurlijk is Amazon Nederland niet zo groot als bijvoorbeeld in Duitsland waar het nummer 1 is volgens mij met alles erop en eraan!
Ehm ... Amazon prime 25 euro per jaar en daar gaan we moeilijk over doen????? (Belgie) -- En die reclameblokken waarvan sprake heb ik nog nooit gezien, alleen voor een film / serie even voor een andere film / serie wat ik meteen kan doorklikken????

[Reactie gewijzigd door Quiller op 21 januari 2026 12:28]

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn. Ik wil gerust betalen, maar dan hoef je niet met een 50% verhoging te komen, om vervolgens nog eens dat bedrag extra te moeten betalen om geen reclame te hoeven zien. Het hek is echt van de dam bij Amazon, hoor en het is, gezien deze cijfers, waarschijnlijk ook nog lang niet klaar. Niet meer meedoen is de enige optie die nog over is, helaas.
HBO heeft dat ook met de sport. 5 euro extra, maar wel random 3,5 minuut reclame om de zoveel tijd.
Dus bij Netflix betaal je voor standaard en krijg je korting voor reclame kijken en bij Prime betaal je voor reclame en kan je extra betalen voor reclamevrij (waarmee het nog steeds goedkoper is dan Netflix). Kunt u mij het effectieve verschil uitleggen waarom Amazon dan helemaal fout zit en Netflix niet?
Ik heb (klop het af) nog geen reclames gezien tijdens afleveringen of films. Enkel hun eigen preview reclames bij start van een stream voor andere series/films.
Prime is idd zo slecht geworden dat ik maar weer terug ben gegaan naar hoe men het vroegah deed.

Dan betaal je voor streaming diensten en krijg je nog steeds veel en lange reclames tussendoor. Bloed irritant en gewoon eenzijdig aangepast door Prime. Bizar dat dit blijkbaar kan maar ik ben er echt klaar mee.
Ik heb daarom ook opgezegd bij Prime.

Beperkt reclame was het dus niet.
De rechter heeft wel een uitspraak gedaan in Duitsland, maar het is nog niet in effect. Volgens mij krijgt Amazon nog een kans om in verweer of beroep te gaan.
Klopt. We zijn allemaal naar Prime gegaan omdat de kosten goedkoop waren en het aanbod prima. Inmiddels is James Bond daar ook (weer) weg, net zoals The X-files. En het abonnement wat ik had heeft ineens reclame. Ik betaalde juist om geen reclame te zien. Anders had ik net zo goed weer reguliere tv kunnen kijken en DVDs. En juist dat laatste doe ik nu weer. Amazon is inmiddels opgezegd.
Ondanks verrassend veel sympathieke reacties voor Amazon Prime en de bijbehorende prijzen ben ik het volledig met jou eens. Laatst een episode van Fallout proberen te kijken. Na de 2e onderbreking in 10 minuten direct uitgezet. Het slaat ook haaks op de, mening in het midden gelaten, toenemende piraterij.
Zo lang er een advertentievrije versie blijft bestaan kan je die toch gewoon nemen? De mogelijkheid zal altijd blijven, want als jij meer wil betalen dan dat ze voor ads kunnen verdienen is dat een een vrij simpele business case.
Nee, je huidige abonnement daar is reclame aan toegevoegd. Daar had je dus geen keuze in niks over te zeggen. Je kan upgraden ja. Maar je contractvoorwaarden zijn dus eenzijdig aangepast. Zoek anders de Duitse zaak op. Ze hebben makkelijk gewonnen.
Dat is prime, dit gaat over Netflix.
Dat is prime, dit gaat over Netflix.
Je reageert op mijn vergelijking met Prime.
Ik reageer helemaal niet op jou.
Nee, ik reageerde op G_Dragon
Dan moet je wel op de correcte reageer-knop drukken :P
Er staat letterlijk "@ G_Dragon" boven mijn post. Waar hebben jullie het over?
Ik vermoed dat Tielenaar het over Netflix (aangezien het bericht daar over gaat) heeft en jij hebt het over Prima Video.
Het verschil is dat ze advertentie aan de bestaande abonnementen hebben toegevoegd en je vervolgens de reclame kan "afkopen". Dat kan een wijziging in de voorwaarden zijn (afhankelijk van wat er exact geformuleerd is). Wat ze dus hadden "moeten" doen was het bestaande abo duurder maken, en een goedkoper abo met reclame toevoegen (/een korting geven als je "reclames toestaat").

Overigens zijn er ook al streamers geweest die aangeven dat ze liever abos met reclame verkopen. Levert meer op. Als in: de "korting" is lager dan wat de reclameinkomsten opleveren. Dat er altijd wel een abo zonder reclame blijft bestaan "kan" dus wel. Maar waarschijnlijk wordt dat dan gewoon heel erg duur (dus bv 10 of 15 euro extra i.p.v. minder dan 5 euro) en daardoor onaantrekkelijk om nog af te nemen. Dus zeg €10 voor met reclame of €25 voor zonder reclame, met dezelfde kwaliteit etc etc. Er zullen er maar weinig zijn die zoveel extra willen betalen om geen reclame meer te krijgen. (Waardoor uiteindelijk mogelijk dat abo helemaal verdwijnt omdat er te weinig vraag naar is)
Ik heb al die videostreaming rotzooi de deur uit geknikkerd. Als mensen graag betalen voor een steeds slechter wordende service met steeds slechtere voorwaarden moeten ze dat zelf weten maar ik ga daar niet in mee.
Ben blij dat wij langzaam stoppen met alle streamingsdiensten want dit wil ik niet supporten! We hebben momenteel nog maar op 3 een actief abbonnement
Ahhh wel, dan heb je nog wel wat stapjes te gaan. Hoeveel had je er voor je besloot te gaan stoppen?

Over Netflix, jij mag best vinden dat het belachelijk veel geld is, maar de harde feiten zijn dat er veel mensen zijn voor wie het is wat ze zoeken. En die groep lijkt alleen maar groter te worden.
We hadden ze allemaal, maar onderling al gezegd van zo wanneer er reclame bij komt kijken en wij verplicht worden om duurdere abonnementen af te moeten sluiten dat het gelijk de deur weer uitgaat.
Is dit nieuw dan? Kranten en tijdschriften worden al sinds jaar en dag aangevuld met advertenties. Een tv abonnement zit ook vol commerciële zenders met reclameblokken, enkel duurdere aanvullende pakketten hebben er geen. Nu bieden de streamingdiensten ook de keuze aan tussen premium en goedkoper met andere inkomsten, imo niets nieuws.
Absurd wat een geld voor een betaalde abbonnement met reclame, met zulke verdiensten is het maar een kwestie van tijd tot het normaal word. Ben blij dat wij langzaam stoppen met alle streamingsdiensten want dit wil ik niet supporten!
Met de kranten of weekbladen is dat toch ook zo? Je koopt een krant of hebt een abbo en toch zie je nog reclame. Anders zou u krantenabbo nog duurder zijn.

En het voordeel is dat je bij Netflix nog kan kiezen om het reclamevrij te maken. Dat kost €4 per maand meer dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 21 januari 2026 16:05]

En realiseer je ook dat die absurde hoeveelheid geld ook weer terug verdiend moet worden door de adverteerders, dus de prijzen van die producten zijn inclusief de advertentiekosten.
De 1,5 miljard zijn dus puur de advertentie-inkomsten, niet de omzet van het abonnement zelf. Zou interessant zijn om te weten hoeveel de omzet puur van die abonnees is.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 21 januari 2026 10:41]

Ja dat vroeg ik me ook af want dit artikel leest in eerste instantie alsof de abonnementsprijs in die anderhalf miljard zit... Maar in de bron spreekt Netflix echt over "Ad revenue rose more than 2.5x to over $1.5B."
En wat de omzet zou zijn indien ze het basisabonnement zouden hebben zonder de reclame. Ofwel, of de reclameinkomsten het prijsverschil overstijgen.

Ik zou verwachten dat Netflix iedere klant kan gebruiken, en liever 1 die zeg 7 euro betaald en voor 1 euro reclameinkomsten opbrengt dan géén klant die 10 euro wil neerleggen voor een abonnement zonder reclame.

Ik kijk niet heel veel amazon prime video, maar buiten dat de 'reclame' tot nu toe voornamelijk trailers voor eigen materiaal is vind ik dat nog niet storend genoeg om een duurder abonnement te nemen.

Indien het voor Nederland beschikbaar is bij Netflix zou ik mij daar nog wel toe kunnen verleiden, zolang de reclame maar dusdanig beperkt is dat niet tijdens de show 3 onderbrekingen van 20 seconden gebeuren. 1x voor de aflevering vind ik helemaal niet erg als dat een paar euro bespaart.
Ik snap de meestal discussie niet zo. Het is toch een kwestie van betalen met je portomonnee?

Je hebt altijd keus.
Offtopic,maar ik denk / neem aan dat je "stemmen met je portomonnee" bedoelde?
Slecht nieuws voor de abonnee.

Netflix ziet dat advertenties aanslaan en zullen allerlei manieren gaan bedenken hoe ze de omzet flink kunnen vergroten. Ik snap heel vaak waarom je advertenties doet, maar als je al van origine een betaaldienst bent en daarmee kan verdienen vind ik het echt pure enshi*ttification. Want het werkt door. En voor je het weet gaan ze het ook op hun andere abonnementen toepassen.
Zie hier het bewijs dat het dit soort grote bedrijven alleen maar gaat om schaamteloos graaien en het eten van 2 walletjes. Voor zover mijn kennis gaat winst is wat er overblijft na aftrek van kosten, en het zal me verbazen of de content makers hiervan ook meer hebben ontvangen.
Eten van twee walletjes? Omdat ze mensen aanbieden om minder te betalen in ruil voor het tonen van ads?
Het gaat al heel lang niet meer over de consumenten, het gaat alleen maar om aandeelhouders en het maximaliseren van winsten. Met een gezonde bedrijfsvoering is niks mis, maar de mening over Netflix is bij mij in 10 jaar veranderd van een sympathiek cool bedrijf naar een enorm graai bedrijf.
Netflix is hierin niet de enige. Disney, HBO, Amazon Prime en AppleTV zijn in de afgelopen jaren ook behoorlijk opgeslagen qua prijzen. De diensten zijn uitgegroeid van leuke dienst(en) naar wat jij noemt enorme graai bedrijven, ze doen van elkaar niet onder.

Er is niets mis met gezonde bedrijfsvoering of winst, maar er zijn grenzen, en de diensten, tel ze bij elkaar op zijn een pittige maandlast geworden de afgelopen 5 jaar met maar weinig nieuw content.
Je kan het ook anders zien: ze vroegen voorheen te weinig. Dat is vrij standaard qua aanpak; gebruikers binnenharken met lage kosten en daarna de hoofdprijs vragen. Gaat OpenAI ook doen, en het is heel voorspelbaar.
Er is niets mis met gezonde bedrijfsvoering of winst, maar er zijn grenzen, en de diensten, tel ze bij elkaar op zijn een pittige maandlast
Maandlast? Er is niemand die je dwingt de service af te nemen, jij maakt gewoon de keuze om iets wel of niet te doen. Persoonlijk maak ik die keuzes ook en bekijk stiekem hoeveel het per uur kost. Bij Netflix kom ik op 11 cent per uur. Spotify op 2 cent per uur. Ik beschouw dat als extreem goedkoop.
Je hebt helemaal gelijk! Maar omdat dit verhaal over Netflix gaat heb ik me daartoe beperkt. En het zijn ook niet alleen streaming bedrijven die deze strategie gebruiken uiteraard. Het hele abonnement-model is een plaag.
Nou dan voel ik me toch iets beter over het downloaden van series van zulke megacorps. Voelt een beetje alsof je als horige een konijntje stroopt van het gigantische landgoed van de koning.
Een noodzakelijke voorziening (eten) vergelijken met een luxeproduct (streaming) 8)7

Waarom wil je andere overtuigen dat je niks verkeerd doet? Terwijl je dat wel gewoon doet? En ja dat moet je helemaal zelf weten, ben gewoon benieuwd waarom je het zo wilt goedpraten :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 januari 2026 11:26]

Nouja ergens ben ik wel gevoelig voor het argument dat de acteurs etc met de beste intenties hun werk doen. En dat ik hun werk met het downloaden "steel". Ik zou daar best wel wat voor willen betalen. Maar tegelijkertijd is het hebben van zo'n streamingabonnement ronduit uitbuiting voor jou als consument. De prijzen worden gewijzigd, je krijgt reclames in je mik. Shows worden constant gewisseld. Zie hier mijn tweestrijd.

Maargoed, stropen was/is zeker ook voor de lekkere hapjes hoor. Niet alleen noodzakelijk overleven.
Tja, je doet wat verkeerd, want die arme rechtenhouders zijn zo zielig.

Of wil je het argument maken dat je de royalties van acteurs en artiesten steelt, want dat is niet waar aangezien streamingsdiensten links en rechts (Westworld, Final Space) alles in de "prullenbak" gooien om maar geen royalties te hoeven betalen en een mooie belasting afschrijving te boeken. Zij stelen. Jij download. Dat is het verschil.
Een beetje reclame (2/3 korte fragmenten) tussen twee series door is zo erg nog niet. Ik word alleen niet graag onderbroken midden in een aflevering, ik weet niet of dit het geval is? Vind het vooral schandalig dat er in Nederland inmiddels 10 euro voor een 720p stream gerekend wordt.. terwijl in amerika dus met add's al 1080p is.
Door de prijs verhoging ben ik afgelopen jaar afgestapt van Netflix, de abonnement vormen sluiten gewoon niet goed aan. 1x 4K voor 12 euro o.i.d zou me misschien terug kunnen halen. Netflix zal nu ze de marges hebben vergroot echt wel meer moeten gaan leveren (Aankoop WB) want ik lees meer mensen die toch achter hun oren krabben of Netflix het nog wel waard is.
Dat klopt precies , waarom kan ik bij de hoogste beeldkwaliteit niet voor 1 scherm kiezen ipv van 4

Dat heeft niet iedereen nodig

Ja het is makkelijker voor hun qua verzenden , maar dat is toch niet de klant zijn probleem
Voor de PO betalen we met zijn allen ongeveer 150 Euro per huishouden (incl locale omroepen) en daar krijgen we dus ook reclame bij. Netflix met reclame kost €7,99 per maand (96 Euro per jaar)

Ik kijk nooit PO, en kan er ook niet onderuit daar aan mee te betalen, want uit de algemene middelen. Netflix kan je gewoon opzeggen.
Wat een toename. Ik heb zelf 10 jaar Netflix en sinds 1 jaar het Premium UHD pakket wegens mijn nieuwe televisie zonder reclame.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 21 januari 2026 12:33]

Ik heb Prime met advertenties. Na 25x de loterij advertentie voorbij hebben zien komen, ben ik het behoorlijk zat. Bij mij werkt reclame averechts, ik mijd de bedrijven die mij op die manier lastig vallen zoveel mogelijk.

Oftewel: teveel werkt uiteindelijk averechts.
Mja ik kreeg bij prime ook ads voor films die ik OP DAT MOMENT ZAT TE KIJKEN.

Ook een ad voor The Grand Tour een week nadat ik de laatste aflevering had gezien.

like wtf. zelfs je contextuele algoritme klopt niet. En je houd dus ook al niet bij welke dingen ik wel en niet gezien heb.

Ik heb geen issues met reclames als ze contextueel relevant zijn. Geef mij vooral kijksuggesties die ik wel zou willen zien, maar dit is gewoon precies alles wat dus geen zin heeft.


Net op youtube in 30 minuten tijd 16 reclame blokken op 1 vid (en dat heeft die maker niet zo ingesteld). Zo irritant.
Bij werkt werkt het totaal niet reclame. I ben er helemaal iet gevoelig voor. Ergeren aan reclame werkt bij mij ook averechts.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn