Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Netflix maakt abonnementen tot 2 euro per maand duurder in Nederland en België

Netflix verhoogt de prijzen van zijn abonnementen in Nederland en België. Afhankelijk van hun abonnement betalen abonnees enkele euro's per maand meer. Het basisabonnement komt in Nederland uit op 9,99 euro per maand, maar in België op 10,99 euro.

De Amerikaanse streamingdienst laat gebruikers met een basisabonnement op één scherm tegelijk kijken naar het film- en tv-aanbod. Daar betalen Nederlandse en Belgische abonnees nu een euro per maand meer voor, meldt NU.nl. Nederlandse abonnees die op twee schermen tegelijk willen kijken, betalen voortaan 15,99 euro, in plaats van 13,99 euro tot op heden. In België liggen deze prijzen op respectievelijk 16,99 euro en 14,99 euro, meldt Het Laatste Nieuws.

Het Netflix-abonnement voor kijken op maximaal vier schermen kost ook 2 euro per maand meer. Dat duurste abonnement kost in Nederland voortaan 20,99 euro per maand en in België 21,99 euro per maand. Verder gaan de maandelijkse kosten voor een extra gebruiker buiten het eigen huishouden omhoog naar 4,99 euro per maand per extra kijker.

Deze prijsverhogingen gelden met onmiddellijke ingang voor nieuwe leden. Bestaande Netflix-klanten krijgen een mail over de wijzigingen. De voor hun geldende nieuwe prijs gaat in vanaf de volgende betaalperiode. De vorige prijsverhoging in de Benelux kwam in mei vorig jaar. Begin dit jaar verhoogde Netflix de abonnementsprijzen in onder meer de Verenigde Staten en Portugal.

Oude prijs (NL) Nieuwe prijs (NL) Oude prijs (BE) Nieuwe prijs (BE)
Netflix Basic €8,99 €9,99 €9,99 €10,99
Netflix Standard €13,99 €15,99 €14,99 €16,99
Netflix Premium €18,99 €20,99 €19,99 €21,99

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

10-11-2025 • 11:18

274

Submitter: stin00

Reacties (274)

274
269
101
5
0
117

Sorteer op:

Weergave:

Wat mij het meest irriteert is dat 4K-aanbod bij Netflix alleen mogelijk is i.c.m. het duurste abonnement. Voor mij alweer een voorbeeld van die verschrikkelijke graaicultuur rondom streamingsdiensten.

Ik heb maar 1 TV en een tablet. Wanneer ik 4K-aanbod wil zien, ben ik gedwongen om het duurste abonnement te nemen waarbij je op 4 apparaten tegelijk te kunnen kijken. Een goedkopere abonnementsvorm voor max 2 apparaten i.c.m. 4K zou voor veel klanten een eerlijker en wenselijker alternatief zijn.

Wil graag alleen op legale wijze content afnemen, maar op deze manier gaat de lol snel van het "legale" kijken af.
Admin-edit:-knip-
Het direct of indirect vragen naar illegale alternatieven is niet toegestaan

[Reactie gewijzigd door Bor op 10 november 2025 12:01]

dit soort kritiek snap ik helemaal. Maar zie je het verschil wel? Want ik weet dat de 4K van Netflix niet hetzelfde 4K is als van een Blu-ray.
De bitrate van netflix is dan ook bedroevend, bijna crimineel laag. Je kijkt dan ook letterlijk niet eens 10% van wat de bitrate zou moeten zijn.
Ben ik wel grotendeels met je eens. Maar er mag wel bij gezegd worden dat Netflix heel veel bijdraagt aan de video community. Zij hebben software ontwikkeld om de kwaliteit die wij als mens kunnen waarnemen te beoordelen. Deze software wordt open source, staat gewoon in github, en wordt ook ingebakken in FFMPEG:
https://github.com/Netflix/vmaf

Natuurlijk ontwikkelen ze dit om de bitrate zo laag mogelijk te houden, maar wel om de beste kwaliteit uit die lage bitrate te kunnen krijgen. Het is niet alsof ze gewoon de bitrate maar omlaag stampen. Ze halen de bitrate zo laag mogelijk mits de kwaliteit nog (voor hen) acceptabel is.
Maar hun 1080p is ook niet dezelfde 1080p als van een Blu-ray, dus ja je ziet het verschil.
zelfs zwaar onder de kwaliteit van een 1080p stream van "andere bronnen"... Het is duidelijk een tactiek. De netflix standaard kwaliteit ligt zo laag, dat ik persoonlijk dit wel geprobeerd heb maar snel terug ben gegaan naar de premium variant.

Zuur wel, wij kijken netflix eigenlijk altijd samen thuis, hebben dan ook zeker geen behoefte aan 4 schermen.
Het ligt er aan per persoon natuurlijk, ik heb netflix basis en dat voldoet prima op mijn lg oled 65inc. wel mist er ook dolby atmos data echter komt er nog best prima geluid uit mijn geluid systeem. voor series is het voor mij prima echter wanneer ik een goede film kijk wil ik dit wel in het beste kwaliteit zowel beeld als geluid en kom ik sowieso uit op blu-ray. ik denk dat veel mensen het verschil nauwelijks zien
Netflix standard heeft ook geen HDR (dit stoort mij persoonlijk meer dan de 4K)
Ja bovendien doen ze het allemaal. Amazon prime moet je nu ook betalen om de reclames te verwijderen. Netflix is gestopt met hun 720p abo waardoor het voor mij opeens 2x zo duur werd als ik advrij wou houden. En dat was al voor deze prijsverhoging.

Ik ben er klaar mee. Uiteraard kijk ik de content nog wel maar als het niet linksom kan dan wel rechtsom.
het 720p abonnement bestaat nog gewoon hoor.
Oh ik had gelezen dat dit omhoog was gegaan naar 1080p toen het basic werd met ads. Ik kan op de netflix site de pakketten niet meer zien omdat ik geen abonnement meer heb, als ik het nu probeer te bekijken probeert hij me eerst een account aan te laten maken.

Ik heb het zelf opgezegd toen ze stopten met 720p zonder ads.
ze hebben nu 720p zonder ads voor 9,99, en het standaard 1080p abo dat ik heb voor 13,99.
Dat je er klaar mee bent is natuurlijk prima, maar dat rechtvaardigt niet om de content dan meer 'rechtsom' te gaan kijken.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 10 november 2025 11:56]

Toch komt het daarop neer als ik in mijn directe omgeving kijk en het illegaal downloaden zit dan ook weer flink in de lift als je naar de cijfers kijkt.

Het probleem is ook niet enkel de prijs die omhoog gaat, maar ook het niveau van het aanbod. Zeker bij Netflix die steeds meer hun eigen content aanbieden en die nogal een wisselvallige kwaliteit heeft.

Is ook niet gek als gebruikers klagen dat iets niet geschikt genoeg is als 2e scherm content (je zou maar moeten opletten en je telefoon moeten wegleggen…) Dus gaan ze ook steeds meer hardop uitleggen en krijg je luisterboek kwaliteit niveau series

Dat Netflix een must was ligt ver achter ons en imo gaat het alleen maar downhill. Ik bevaar ook de 7 zeeën als ze heel af en toe iets hebben wat mij iets lijkt.

Prime zou ik het liefst ook er uit gooien, maar vanwege het gratis verzenden blijft het interessant voor mij. Pas 5x reclame gehad in 1 Clarkson farm aflevering. Daarna de hele serie gedownload en zo gekeken. Als de service er niet is ga ik naar alternatieven zoeken.
De rechtvaardigheid boeit me niet zo eigenlijk. Maar het staat je vrij om er voor te betalen :)
Voorbeeld gedrag. Lekker bezig.

Kan je mij uitleggen waarom jij vindt dat je überhaupt recht om content te kijken van streamingdiensten als je er niet voor wilt betalen?

De wereld werkt heel simpel voor mij. Als ik iets wil kijken dan betaal ik ervoor. Wil ik er niet voor betalen, dan heb ik er ook geen recht op.
Ik vind het argument dat men er niet voor zou willen betalen op zijn zachtst gezegd bedenkelijk. Illegale IP-TV diensten zijn niet gratis. Een NAS en de schijven er voor zijn niet gratis. Een EWEKA-abonnementje kost je tegenwoordig ook makkelijk net zoveel als een abonnement op Netflix en een VPN voor als je torrents wil downloaden komt ook niet voor niets. Daar komt ook vaak nog bij dat je er een bepaalde mate van kennis voor moet opdoen en dat betekent dat je er wat tijd in moet investeren om alles op te zetten en in te richten - En die tijd is natuurlijk ook niet gratis.

De wil om te betalen is er gewoon, het is het gebrek aan en de versnippering van content over een hele lading aan overbodige diensten, die allemaal de hoofdprijs vragen voor hun diensten, de totaal belachelijke prijsstructuur (want hoezo kan 4K alleen maar met 4 streams?) en het alsmaar terugschroeven van de voorwaarden - En dan heb ik het nog niet eens over het pushen van advertenties in abonnementen en het gebruik daarvan om mensen alsmaar naar duurdere abonnementen te pushen. Daar komt ook nog eens bij dat de kwaliteit van een download vaak vele malen beter is dan wat Netflix (of de gemiddelde streamingdienst in het algemeen) aanbiedt én je raakt een download niet kwijt omdat de aanbieder z'n keutel intrekt - Wat gewoon ontzettend irritant is als je net halverwege een serie bent.

Het probleem is gewoon dat alternatieve manieren in vrijwel alle opzichten de betere propositie hebben, niet dat mensen daar niet voor willen betalen.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 10 november 2025 12:51]

Kan je mij uitleggen waarom jij vindt dat je überhaupt recht om content te kijken van streamingdiensten als je er niet voor wilt betalen?
Ik denk dat je me niet begrijpt. De hele vraag of ik er recht op heb is gewoon niet relevant voor me. De content is beschikbaar en ik verkrijg die op de makkelijkste manier.

Een tijd geleden was netflix het makkelijkste. Redelijke prijs, goed aanbod. Geen gedoe met VPN of download servers opzetten. Nu is die verhouding zoek. Voor mij was het keerpunt toen de prijs 2x zo hoog werd omdat ze stopten met het 720p advrij abo en het 1080p advrij was 2x zo duur omdat de 'instapper' toen met ads werd. Die nu ook weer omhoog gaat. Ondertussen is heel veel content weggehaald en achter abonnementen van concurrenten verdwenen die ook steeds meer geld willen. De prijs/kwaliteit verhouding is enorm veranderd.

Een moraliteitsgevoel heb ik wel als het gaat om iemand die zelf zijn geld ermee moet verdienen. Met een groot Amerikaans bedrijf heb ik dat niet. En zij lopen ook niet op een houtje te bijten: https://www.independent.c...ord-critics-b2791797.html

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 10 november 2025 12:19]

Laat ik het anders zeggen.

Ben jij bereid om Netflix te betalen voor hun aanbod qua series/films?
Ja, dat heb ik ook jarenlang gedaan. Ik denk wel een jaar of 10. Totdat de prijzen uit de pan liepen en het contentaanbod terugliep.

Maar er is gewoon een limiet wat okee is qua prijsverhogingen en voor mij was die bereikt. Die ligt voor iedereen anders natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 10 november 2025 12:55]

Precies. Op een gegeven moment wil/kan jij niet meer betalen om de series/films te kijken.

Daarmee, vervalt jouw recht om het te kijken. En "rechtsom" bekijken omdat jij vindt dat grote bedrijven "niet op een houtje" hoeven te bijten is natuurlijk geen reden om je content ergens anders vandaan te halen behalve bij de bron zelf.

Ik wil ook heel graag een Ferrari rijden, maar dat is te duur voor mij. Dat betekent natuurlijk niet dat ik op zoek moet naar een gestolen Ferrari en die moet gaan rijden om toch maar een Ferrari te rijden.
Daarmee, vervalt jouw recht om het te kijken. En "rechtsom" bekijken omdat jij vindt dat grote bedrijven "niet op een houtje" hoeven te bijten is natuurlijk geen reden om je content ergens anders vandaan te halen behalve bij de bron zelf.
Voor jou niet, voor mij wel. Ik begrijp jouw standpunt ook hoor, daar niet van. Maar ik deel dat niet.
Behalve dat kopieren/downloaden geen steken is, want het origineel wordt niet weggenomen. Piraterij ≠ stelen
Ik weet wel zeker dat adje123 je begrijpt. Ik begrijp het ook, maar vind het net zo bizar. We leven in een rechtstaat, waarbij het wat vreemd is als iedereen de regels en afspraken verwerpt, als ze je niet uitkomen.

Zo heb ik zin om jouw auto te bekladden. De hele vraag of dat mag, is niet relevant voor me. De auto staat er en ik ben mijn frustratie dan op de makkelijkste manier kwijt.
Ik kan het deels volgen, maar we zijn met ons neo-liberalisme in ieder geval stukken beter af dan in het communistische (zogenaamd wel eerlijk) Noord-Korea of Cuba. Ik omarm dit systeem met al zijn bijkomende nadelen.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 10 november 2025 12:59]

Nouja Noord Korea is een dictatuur met een communistische vlag, geen communisme. Net zoals China. Dat is not kapitalistischer dan Amerika en zijn nu van hen aan het winnen in hun eigen spelletje.

Cuba lijkt me niet eens zo'n slecht land om te wonen. De belangrijkste reden dat ze zo arm zijn, zijn de Amerikaanse pesterij sancties die keer op keer veroordeeld worden door de VN.

Maar ze hebben daar meer dokters per inwoner dan waar dan ook https://worldpopulationre...ors-per-capita-by-country
Communisme is vrijwel per definitie een dictatuur.

Ik ben er geweest in Cuba. Je wordt er niet vrolijk van. Uitlaatgassen alleen al zijn een reden om het land te mijden. Het enige wat er wel werkt, haal jij aan, en dat is de gezondheidszorg. Voor de rest is het armoe troef.

En verder is de VS, door zijn rijkdom, in staat om anderen zijn wil op te leggen. Hoe vervelend ook. Maar niet andersom.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 10 november 2025 13:15]

Mijn mening is dat als je ergens voor betaald er geen advertenties horen te zijn, dit is namelijk normaliter alleen bij niet betaalde diensten of services, onder deze voorwaarde ben ik ook akkoord gegaan met bepaalde aanbieders van hun diensten, als ze dit opeens veranderen ben ik ook van mening ; dan maar rechtsom.
Tja... stelen of bestolen worden. Piraterij was bijna uitgestorven totdat de streaming diensten er weer eens een zooitje van maakten, met een steeds versnipperde aanbod tegen steeds hogere abonnementskosten en nu ook al advertenties...
Vind ik niet vergelijkbaar. Amazon Prime zie ik als extraatje bij m’n Amazon ‘shopping’ abonnement.
Voor mij is het juist het omgekeerde. Ik bestel eigenlijk nooit daar. Ik heb het juist voor de streaming gedeelte. Dus voor mij is het zeker nog wel vergelijkbaar.
Amazon prime moet je nu ook betalen om de reclames te verwijderen.
Helaas werkt dit niet, als je het probeert dan zegt ie dat je hiervoor niet in aanmerking komt. Misschien omdat ik prime heb via de Duitse Amazon?
Oh ik heb het nooit geprobeerd eigenlijk. Ik heb nog prime vanwege het verzenden, wat ook de reden is dat ik het origineel heb afgenomen. Het video gebeuren gebruik ik eigenlijk niet meer sinds ze reclame hebben toegevoegd. Prime zelf is trouwens ook flink duurder geworden.
Een maximum maandelijks budget bepalen en lekker VOD-hoppen. Het bevalt me goed. Na een half jaartje Disney+ weer gedag gezegd en Netflix* weer eens aangezet, toevallig nog net voordat deze prijsverhoging in ging.

Ga je op vakantie, ook niet vergeten om diensten op te zeggen. Door maandabonnementen te nemen en deze te rouleren, bespaar je een hoop geld ten opzichte van voor alles een jaarabonnement af te sluiten.

Hoor je dan bij het koffiezetapparaat/watercooler over een toffe serie op een dienst die je niet hebt, schrijf je die op, tegen de tijd dat je er een handjevol hebt, weet je welke dienst je op gaat overstappen voor het volgende kwartaal. (Scheelt ook een hele hoop "wat zullen we kijken" scrollen, al dan niet samen met je partner).

*Overigens is een goed kindercontent aanbod wel belangrijk in mijn specifieke situatie, dus ik denk dat ik voorlopig wel minimaal 1 van deze 2 zal hebben, alhoewel (gratis) Youtube Kids ook een goede fallback is.
Een maximum maandelijks budget bepalen en lekker VOD-hoppen. Het bevalt me goed. Na een half jaartje Disney+ weer gedag gezegd en Netflix* weer eens aangezet, toevallig nog net voordat deze prijsverhoging in ging.
VOD hoppen zorgt wel voor een vicieuze cirkel. Als iedereen hopt, gaan de inkomsten voor de diensten weer omlaag, dus moeten de prijzen weer omhoog. Ik snap het overigens wel vanuit de consument. Ik ben Netflix abonnee van het eerste uur, maar ook ik ga het ondertussen opzeggen. Steeds meer content is er van verdwenen.

Ik hield het eigenlijk alleen aan voor Ghibli voor de kinderen, maar ondertussen kan ik beter gewoon de Blurays kopen. En misschien de piratenvlag afstoffen.

Jammer, het begon ooit zo goed met Netflix...
Hoezo vicieuze cirkel? Het probleem is dat er te veel streamingdiensten zijn en het aanbod versnipperd is.

De “oplossing” is dat er een paar failliet gaan… lijkt me dat minder inkomsten ze daar prima mee op weg helpt.

Dat heet “gezonde marktwerking”
of ze nemen elkaar over en dan komt uiteindelijk toch weer alles bij dezelde terecht.
Dan ga je ervanuit dat de prijs van het produkt, een afspiegeling is van aantal kijkers van een serie, en dat de prijs daalt als er voldoende kijker zijn. Ik dan dat bij content er ook vaak betaald wordt per view. Maar de invloed van de aandeelhouder zal nog wel het grootste zijn. voor 2024 was de winst in ieder geval 61% tov voorgaand jaar. dus die groeit alleen maar. Dus er is geen enkele reden om te verhogen, want het lijkt erop dat ze 30 euro per abonnement winst maken.
Zal mij niet verbazen als ze wat gaan doen aan maandelijks wisselen door bijv. een minimum aantal maanden te verplichten.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 10 november 2025 12:04]

Ze bieden nu kortingen aan als je een jaarabonnement neemt, maar ik denk dat behalve Netflix er niemand weg mee gaat komen in de markt)

(En ik vraag me af of er geen consumentenbescherming bestaat, mogen verplichte jaarabonnementen wel?)
waarom zou dat niet mogen?
Een maand is toch ook maar een arbitrair gekozen periode?
Sowieso mogen verlengingen van een abonnement niet voor meer dan een maand:
https://www.consumentenbo...opzeggen-van-abonnementen
1: De wereld is groter dan NL
2: Bij verschillende diensten krijg je korting als je je abonnement zelf met een jaar verlengt.
Ik zie nog altijd het probleem niet.
Dat eerste is natuurlijk waar, maar ja, de streaming diensten opereren nou eenmaal in Nederland.

En zoals gezegd, ik weet domweg niet wat de consumentenbescherming is. Maar ik kan me voorstellen dat als ze te gekke dingen gaan doen, dat er dan nog meer regelgeving komt.

We zijn er nou eenmaal niet op deze aardbodem om de zakken van het grootkapitaal te spekken, alhoewel de lobby vanuit de bestuurskamer graag het anders zou zien.
Ik vraag me af wat ze zouden kunnen doen? Als het niet meer maandelijks opzegbaar is dan kost het ze abonnees denk ik. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze het met prijzen proberen aantrekkelijk te maken om een jaar abo te nemen. Zoals Xbox live ofzo, 25 euro voor 1 maand, 50 voor 3 maanden, 150 voor een jaar (ik zeg maar wat).
Dat 4k zou ik nog wel willen opgeven (upscaling werkt vrij goed tegenwoordig), maar je verliest ook meteen HDR en dat is wel een heel groot gemis als je een mooie TV hebt aangeschaft.
En dan is de bitrate van Netflix ook nog eens om te janken. Ter vergelijking:

"Netflix deliberately uses lower bitrates than Disney+Apple TV+, and Prime Video. Their 4K content sits around 8 Mbps"

Bron

Een 4K Blu-Ray disk zit vaak rond de 80 Mbps en soms nog hoger.

Ik snap dat het voor hun infrastructuur niet wenselijk is hier meer Mbps aan te hangen, en dat het aandeel aan mensen die hier echt iets van vindt klein zal zijn, maar voor ons Tweakers is dit wel jammer.
Shit. die BMW is veel te duur tov wat dat model me beidt. Op deze manier gaat de lol van het "legale" kopen er snel af.

Oftewel, als je het te duur vindt voor wat je krijgt, zeg je toch je abbo gewoon op? Wat een vreemde manier van denken tegenwoordig. Alsof iedereen overal recht op heeft,
Die BMW was een paar jaar terug een leuke koop. Nu verhogen ze steeds de prijs, en zitten er niet langer standaard lichtmetalen velgen onder. Daar moet je nu meer voor betalen.

Geen zorgen, we bieden ook nog een Volkswagen UP aan voor minder, maar wel met advertenties, voor dezelfde prijs waar je eerst die BWM voor kreeg.

Moet ik doorgaan of begrijp je mijn punt?

Ja, het is begrijpelijk dat je voor diensten moet betalen, maar het kapitalistische systeem van oneindige winst en groei is niet bepaald consument vriendelijk. Het zijn net drugsdealers, goedkope/gratis samples, zodra je hooked bent prijzen verhogen en de junk uitmelken.
Ik snap je punt, maar dan koop je toch gewoon die UP? Alsof alleen een BMW je gelukkig kan maken. En wil je wel meer op termijn, dan zul je wat moeten sparen en beleggen voor de toekomst. Maar velen denken alleen aan nu, en willen het nu.
Ik begrijp je, maar de situatie is dat ik al in de BMW reed, en de leasemaatschappij die nu van me afpakt, tenzij ik meer ga betalen.
Dan doe je dat toch, of juist niet. Keuze is aan jou. Ik rijd er gelukkig eentje van mezelf, dus ik ken het probleem gelukkig niet. Als ik hem ga vervangen zie ik dan wel wat ik doe. Ik hecht er niet aan. Ik snap de keuzes van bedrijven wel. Het is niet zo dat BMW nu torenhoge winst boekt. Het is overleven voor Europese bedrijven overleven in die branche.
Snap je helemaal! Zit hier ook op te wachten. Anderzijds dacht ik het ook te gaan missen toen ik een stapje terugdeed in type abbonement. Echter na een tijdje heb ik echt niet het idee dat ik 4K streaming van Netflix mis. Mijn TV (LG CX) maakt er echt een meer dan prima kwaliteit van. Zegt wellicht ook wel wat over de kwaliteit van '4K' streaming die Netflix levert.

Ik mis wel HDR overigens.
In mijn geval zou ik zelfs 1 stream max met 4k willen hebben. Helaas. Dan maar de 720p variant. Dan maar de upscaling mogelijkheden van mijn TV benutten. Niet helemaal hetzelfde, maar goed genoeg voor mij.
Ja en als je via pc draait, doet het 4K het niet eens..
Wat mij het meest irriteert is dat 4K-aanbod bij Netflix alleen mogelijk is i.c.m. het duurste abonnement.
Intuïtief voelt dit als koppelverkoop, en dat is niet voor niets verboden. Maar blijkbaar is dit geen koppelverkoop. Gewoon legaal graaien. Daaag Netflix :zwaai: :)

Ik wissel NPO Start Plus €3 en Amazon Prime Video €5 met elkaar af.

[Reactie gewijzigd door Sando op 10 november 2025 11:57]

Koppelverkoop gaat over twee losstaande producten die verkocht op een dusdanige manier dat het oneerlijke concurrentie veroorzaakt.

Dit is gewoon differentiatie op eigenschappen van een product vergelijkbaar met hoe je extra beveiligings- en managementlagen krijgt als je een enterprise Windows licentie neemt ipv een consumentenversie (of dat was zo een paar jaar geleden iig).
Er is een optie om maximaal twee personen die niet bij jou wonen, toe te voegen aan je account voor 5 euro per maand per persoon. 4K abo is 21 euro. Deel je het abo met 1 persoon dan kost het gemiddeld 13 euro per maand per persoon.
Nou, ik heb momenteel voor ons Netflix 4K, maar door deze prijsverhoging ben ik eens kritisch gaan kijken naar wat nu daadwerkelijk in 4K wordt aangeboden (nog even los van de bitrate discussie), en dat is toch eigenlijk maar matig. Met name de eigen Netflix producties, en veel minder dan je wellicht zou verwachten. Voor ons een goede reden om dus weer terug te gaan naar het 1080p abonnement wat nu 16 euro gaat kosten.

Die 1080p content kan een nvidia shield of een goede televisieprocessor ook upscalen naar 4k.
Ik gebruik linux PC's om netflix te kijken (en gamen) op de tv's in huis, en krijg nog niet eens 1080p (zonder workarounds), en de bitrate is ook nog eens om te janken. Ondertussen plukken mensen om me heen de series en films gewoon vanuit illegale bronnen en kijken lekker in 1080p/4k zonder te betalen.
Ik heb mijn netflix abbo vanaf dag 1, maar zo langzamerhand begint het me wel een beetje tegen te staan hoe ze met hun betalende klanten omgaan, in dit geval puur omdat we niet een door hun bepaald OS met een door hun bepaalde browser willen gebruiken.
Waar je over klaagt is een veelgebruikte marketingstrategie, waarbij ondernemingen je de keuze geven tussen te veel of te weinig, in de hoop dat je te veel gaat betalen.

Klassiek is het voorbeeld van een cinema waar je enkel een hele kleine portie pop-corn kan kopen, of een voordelige emmer met popcorn.
Is dat niet een beetje zoals Popcorn Time destijds? Waar je zelf ook loopt te uploaden?
En toen was het basis abonnement (wat nu ook nog eens ad supported is!) duurder is dan toen wanneer het basis abonnement nog niet ad supported was.

EDIT:
Slightly offtopic, toevallig heb ik vorige week 49 euro afgetikt voor een jaar Amazon Prime. Weliswaar een dienst dat meer behelst dan streaming alleen, maar vooralsnog dus wel de helft goedkoper dan Netflix, het kan dus schijnbaar wel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 november 2025 11:28]

Jouw Amazon Prime is inmiddels ook een advertentie-abbo, tenzij je €3/maand extra aftikt. Irritante implementatie van ads ook, ze worden onaangekondigd middenin je series erin geknald.
Ook als je dan dus die 3 euro per maand extra aftikt, ben je alsnog goedkoper dan op Netflix, plus je krijgt nog andere voordelen bij Amazon's webshop en andere gaming goodies door gaming.amazon.com. :)
Maar wel gelimiteerd aan het aanbod van Amazon Prime, terwijl er op Netflix ook series staan die je wellicht wil zien.
Ik ben nu al een jaar of twee denk ik (toen Netflix extra geld vroeg voor buitenshuis gebruik van 1 account) geen Netflix meer en ik moet zeggen, ik mis helemaal niks, eigenlijk.
Maar de content is wel beduidend minder bij Prime vind ik. Ik zie weinig wat ik er wil zien. Ik neem wel weer een maandje als Fallout seizoen 2 er volledig op staat.
Smaken verschillen gelukkig en Prime is méér dan alleen een streamingdienst.
hier hadden wij prime tot sinds kort. we gebruikten het eigenlijk al vrij weinig en het was enkel voor die ene bestelling per jaar omdat er op amazon wel aanbod was voor wat ik dan zocht echter keek ik toevallig van de week een serie via prime, ik had het nieuws gemist dat prime ondertussen advertenties heeft. de ads komen ongeveer per tien minuten en duren van vijftien tot 60 seconden en zijn vrijwel het zelfde. het komt inderdaad op de meest bizarre momenten. waar bij de tv (denk ik) ongeveer wordt geknipt op "pauze momenten" in bijvoorbeeld bioscoop of lineair tv komen de ads van prime random uit het niets knallen. ik heb prime meteen opgezegd en kijk de serie elders wel. dit is echt bizar en zeker mij niet het geld waard zeer irritant
Ze zijn in principe wel aangekondigd, als je op de timeline onderin kijkt zie je puntjes waar de ads komen.

Mateloos irritant daar niet van hoor, en ik doe er ook niet meer aan.
Klopt, direct abbo opgezegd toen dat gebeurde. We zitten met z'n alle als kikkers in een pannetje warm streamingswater wat langzaam verhit wordt, zonder dat we het in de gaten hebben. Tijd om eruit te springen voordat we gekookt worden!
Ik heb Amazon juist stopgezet, prijsverhogingen heb ik minder moeite mee dan wat er bij Amazon gebeurd: Advertenties (en echt minuten lang, meer dan 1 per aflevering) in je abonnement, om dan vervolgens te zeggen dat je een duurder abonnement moet nemen om daar vanaf te komen. Dat steekt mij enorm en vind ik walgelijk, Amazon is klaar voor mij.

Hadden ze de prijs omhoog gegooid, en daarna een goedkoper abonnement geïntroduceerd met advertenties had ik nog Prime gehad. Nu komt dat er gewoon niet meer in en heb ik andere routes gevonden.
Of je ziet het als gratis Amazon Prime Video bovenop je Prime bezorgabonnement. Daar waren ze mee begonnen. Wil je Video zonder advertenties, betaal je een bedrag per maand extra voor advertentievrij Prime Video.

Desalniettemin is €8,- voor Prime + advertentievrij nog steeds een fractie van Netflix.
Het aanbod op Prime is ook een fractie van het aanbod van Netflix.
Ofwel; de prijs is prima marktconform kijkend naar prijs-aanbod, zelfs met de advertentie-vrij kosten.
Tja, Amazon als winkel is ook niet meer wat het geweest is, het is nu meer een extra frontje bovenop Aliexpress en dumpwinkels.
Ik heb juist Prime eruit gedaan, omdat ik het aanbod van series op Prime wel heel matig vind.
Ik doe Prime niet alleen voor het aanbod op Prime Video, ik maak ook (toch wel redelijk wat) gebruik van de andere voordelen van Prime.
Ik heb Prime vooral voor gratis verzending en het opbouwen van een games library op GOG. De series zijn een leuke bonus.
Goed bezig mensen weer naar downloaden pushen.
Weinig kans. Netflix wordt hier veel te veel gekeken om eruit te gooien. 1 biertje minder per maand en het is opgelost.
Zo kun je overal wel een paar biertjes gaan tellen. Netflix een biertje, je maandelijkse kosten voor internet een biertje, twee biertjes laten staan voor de gsm abonnementen in het huishouden, een biertje minder omdat de koffie duurder wordt, de huizenmarkt kost je al een brouwerij extra en op het einde van de maand ben je vier kratjes verder. Heel veel zaken zijn de laatste jaren "een beetje" duurder geworden, als je het op telt gaat het toch hard.
Zeker, helaas is downloaden dan toch geen alternatief? Ik ga mijn melk ook niet jatten in de winkel omdat het te duur is geworden.

Mijn tip zou zijn om te rouleren met streaming diensten zodat je niet onnodig meerdere abonnementen hebt.
Het is wel een alternatief, maar het is niet legaal. Volgens mij zie ik mensen ook niet zeggen dat het helemaal ok is om te downloaden maar wel dat als je de deal steeds onaantrekkelijker blijft maken dat het wel aanlokkelijker wordt om het dan maar weer te downloaden (uit illegale bron).

Het is meer dat Netflix in eerste instantie zo aantrekkelijk was dat het een belangrijke drijfveer was voor mensen om hun piratenhoed in de kast te stoppen. De meeste mensen zijn niet gestopt omdat het 'fout' was of omdat ze risico zouden lopen 'gepakt' te worden of zo, maar het was gewoon makkelijker om Netflix te gebruiken en de prijs was niet verkeerd. Nu is het aanbod niet zo geweldig meer (lijkt in ieder geval de algemene opvatting, is natuurlijk subjectief) terwijl de prijs omhoog schiet. Dan is het toch logisch om je af te vragen of de industrie zichzelf niet in de voet schiet en mensen weer terug de piraterij in jaagt?
Zoals Gabe Newell het al jaren zegt: "piracy is a service problem". Gaming kende jarenlang omgebouwde playstations, R4 kaartjes voor Nintendo en de cracks/patches vlogen om je oren op de pc. Daar hoor je al jaren niets meer van buiten exploits op consoles van 8-10 jaar geleden.

Bij films en series is het net de andere kant op aan het gaan. Totale versnippering, alleen beschikbaar als abonnementsvorm, stijgende prijzen, seizoenen van series die na verloop van tijd weer verdwijnen of van dienst A naar dienst Y gaan. Andere zaken zoals sommige sportcompetities zijn dan weer alleen te kijken als koppelverkoop met een duur tv abonnement dat je verder niet wil, het lijstje gaat maar door. Waarom lukt het de videogame markt wel en blijft het in de entertainment markt rommelen?
Zeker, helaas is downloaden dan toch geen alternatief? Ik ga mijn melk ook niet jatten in de winkel omdat het te duur is geworden.
Dat is iets heel anders vind ik. In de winkel is de pakkans groot en als je daar wat steelt kunnen ze het niet verder verkopen. En hier pak je alleen een groot Amerikaans bedrijf mee, geen middenstanders. En Amerika is het laatste jaar ook niet bepaald een eerlijke handelspartner meer.

Maar iedereen moet voor zich die afweging maken. Ik zie wel dat veel mensen het steeds meer zat zijn.

Ik vraag me af hoe dit uiteindelijk afloopt. Ik zie eigenlijk twee ontwikkelingen:
- Netflix blijft maar stijgen met de prijs om de klanten die vertrekken naar piraterij te compenseren, wat het probleem steeds groter maakt natuurlijk (wat ze nu doen)
- Netflix gaat weer een beetje terug met de prijs in een poging klanten terug te winnen
Maar downloaden en jatten is dan ook niet hetzelfde, bij jatten verliest de eigenaar zijn product, bij downloaden houdt Netflix gewoon wat ze hadden.
Ja leuk, dit smoesje van de downloaders blijft ook altijd weer terugkomen.
Omdat het geen smoesje is, niemand hier beweert dat copyrightschending niet illegaal is, maar het is niet hetzelfde als stelen.

Stelen:
Jij hebt een film, ik pak die film van je af. Jij hebt nu geen film meer, want ik heb hem.

Piraterij:
Jij hebt een film, ik maak een illegale kopie van die film. Nu hebben we allebei die film.
En is het dus wel een smoesje, de verstokte downloaders praten het hiermee min of meer goed omdat het volgens een woorden spelletje geen 'stelen' zou zijn.
Er zijn al zat situaties geweest waarbij iemand een gekochte film of game niet meer te gebruiken was omdat de dienst had besloten om het item van hun platform te verwijderen.

Daar komt ook de zin “If buying isn’t owning then pirating isn’t stealing” vandaan.
Maar wel relevant onder het Nederlandse recht, los van de morele discussie. Iets illegaal kijken of kopiëren is niet hetzelfde als iets ‘wegnemen’. Wegnemen impliceert immers dat de eigenaar er geen zeggenschap meer over heeft.
Tja de supermarkt gooit niet verkochte melk ook weg, dus wat maakt het uit?
Officieel mag het niet nee, maargoed, we betalen allemaal nog steeds de thuiskopieheffing, dus lekker boeiend. Je steelt niks hè, Netflix heeft er geen minder series van.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Megalodon8610 november 2025 13:33
Netflix heeft minder inkomsten wat er uiteindelijk mogelijk voor zorgt dat er er inderdaad minder series uitkomen. Niet alleen nemen de inkomsten af, de uitgaven om piraterij tegen te gaan zullen ook stijgen.
Nee, want je salaris is ook beetjes omhooggegaan.
Dat valt dit jaar dan weer behoorlijk tegen. Als ik de mailtjes van de laatste maanden er bij pak zijn al die 3 euro verhogingen van diensten onderhand mijn salarisverhoging dus dan eindig ik weer op 0.. en dan komt de zorgverzekering deze maand ook nog, die worden ook nooit goedkoper. Op een gegeven moment ben je toch echt meer per maand kwijt dan je aangevuld krijgt. De volgende salarisverhoging van 30 euro per maand is weer nodig voor de verhogingen volgend jaar.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar mijn salaris is de laatste 5 jaar minder hard omhoog gegaan dan inflatie.
De (krimp)flatie. Want dat is wat er gebeurt overal. Meer betalen voor minder.
minder dan de inflatie op eerste levensbehoeften. Het CBS zou eigenlijk een minimale en maximale inflatie moeten aangeven. 1 volgens het, discutabele, 'mandje' en een tweede met alleen eerste levensbehoeften: dus: huishoud energie, boodschappen, ziektekosten, onontkoombare overheidsheffingen en OV. Je zult schrikken.
Ik koop maar geen aandelen Heineken als ik dit allemaal zo lees;)
En even later nog een biertje minder, en dan nog een biertje minder... Op een gegeven moment verliest dat argument ook wel wat geloofwaardigheid hoor.

Ok misschien wil Netflix alcoholisme uitbannen, dat is dan wel weer lovenswaardig :+
Nee, maar het gaat om het idee. Er wordt vooral heel dramatisch over gedaan, maar het stelt niet zoveel voor. Alles wordt nu eenmaal duurder, als je het niet meer wil gebruiken dan sluit je het af en dan moet je niet gaan miepen toch? het is en blijft een luxe product.
Dus, jij vindt het ok dat als je alleen bent, je om 4k te bezien toch evenveel moet betalen als een gezin betaalt die wss gewoon op 4 schermen willen zien en dan de 4k er gratis bij krijgen?

Netflix koppelt hier features die niets met elkaar te maken hebben waardoor je je altijd bekocht voelt doordat enkel degene die en 4 schermen nodig heeft en 4k wil er effectief de waarde uit haalt.
Waar zeg ik dat? Wijs het ff aan

Als je het niet eerlijk vind moet je het niet nemen...

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 10 november 2025 11:46]

Doordat je zegt dat het ok is wat Netflix doet: take it or leave it.

Dit soort schemes (dat je ook bij telco providers etc... vindt) heeft als gevolg dat iemand die single is 50% meer moet verdienen om dezelfde services vast te krijgen, aangezien die op zijn eentje exact hetzelfde product moet afnemen als iemand die met twee woont. Dit terwijl die daar maar een deel van gebruikt. Moesten ze delen van abbonement toelaten, zou het geen probleem zijn, maar neen, je MOET op hetzelfde adres wonen.

Dus ja, de enige conclusie is dat je het ok vindt dat singles in absolute getallen evenveel moeten betalen als koppels of (de door hun belastingen gesubsidieerde) gezinnen, als ze ook maar iets van kwaliteit willen.
Je hebt het over iets heel anders dan ik. En je legt mij woorden in de mond. Dus succes ermee :)
Heel dramatisch? Mogen mensen van jou niet meer aangeven dat ze iets niet leuk vinden zonder dat jij ze meteen beschuldigt van dramatisch doen? Mag je je alleen negatief uiten als het over oorlog gaat of zo? Nee het is geen enorme ramp maar we mogen ons ongenoegen toch wel uiten zeg... Jij hoeft je ook niet met de discussie te bemoeien als je het zo vervelend vindt.
Haha, rustig aan joh.. Ik beschuldig helemaal niemand... dat maak jij ervan :) en zeker mag je je uiten. ik zeg nergens dat het niet mag :)

Net als dat ik het miepen mag vinden, toch? we leven in een vrij land.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 10 november 2025 11:36]

"ik beschuldig helemaal niemand"
en
"Er wordt vooral heel dramatisch over gedaan"

bijt elkaar nogal
Dat is geen beschuldiging.
Eh..ok? In mij optiek niet :)
Ik begrijp hoe je het bedoelt en zeker mag jij dat ook, maar je zegt dat mensen niet moeten miepen. Dat is iets anders dan dat jij het gemiep vindt.
Als ik het miepen vind is dat het. Als jij blauw meer paars vind, dan is dat jouw waarheid.
In een 'normale' econonomie (geen typefout :+ ) gaan prijzen naar beneden door concurrentie. In de streaming wereld zijn de prijzen met veel meer dan de inflatie verhoogd. Dit houdt een keer op. Hier in huis gaan stemmen op om b.v. Netflix of HBO er een tijdje uit te gooien. Videoland is er al uitgegooid.
Er zijn toch alternatieven genoeg voor dat 'beetje' extra aan wat je wil zien in digitaal content land? Streamingdiensten dienen maar 1 hoofddoel dat is de koers van het aandeel en hieraan verbonden de winst voor de aandeelhouders, dat is het alleraller belangrijkste.
Markten zijn geen eenrichtingsverkeer. De prijsverhogingen die nu de rondte in doen zijn ook bewegingen om het afnemen van een 2e abonnement te ontmoedigen.
Het zijn prijsverhogingen van meer dan 10%. Dus niet marginaal. Wat ook weer terugkomt in de inflatie en dus de "inflatiecorrecties" van andere partijen, dus betaal je de verhoging dubbel.
Klopt, ik ben vorig jaar 6% duurder geworden, dit jaar 4% en volgend jaar ook 4%. Alles wordt duurder. Dat heet inflatie (of loon-prijs spiraal, zo u wilt).
Dat is ook precies wat ik ga doen. Ook netflix eruit. Heb de hoed, papegaai, haak en houten poot weer uit de kast getrokken. *arr
Ach ik ken nog mensen, die 3 pakjes sigaretten per week roken. Als ik hoor wat dat kost kun je goedkoper naar alle streamingdiensten kijken.
Gaan die ook met zo’n busje naar Luxemburg? :+
Rokers besparen op abonnementen (zoals Netflix) en (gezond) eten om het roken te kunnen betalen. Roken wordt gezien als onderdeel van de vaste lasten. Het is een verslaving, geen rationele keus.

Roken is dan ook een heel slecht idee. Maar het is ontzettend moeilijk om aan jongeren die op korte termijn voordelen ervaren uit te leggen dat het op lange termijn zware nadelen heeft. Het brein kan nog niet omgaan met een concept als lange termijn. Als je student bent is het leuk: Minder stres, meer sociaal contact met onbekenden overal waar je komt, 2 tot 4 keer vaker seks, en het gevoel dat je toch wel kunt stoppen wanneer je wilt. Maar dan wordt je ouder en verander je in een verslaafde stinkende hoestende vaak zieke roker die het met €200 tot €300 per maand minder moet doen, jaarlijks het eigen risico opmaakt en extra medicijnen koopt die niet altijd vergoed worden. Je blijkt helemaal niet meer te kunnen stoppen en raakt meer gestrest van alle medische problemen.

Ouders, zet je pubers op een sportclub. Veel sociaal contact en het laagste percentage rokers.
Biertje minder is altijd goed idee 😜
  • Één biertje minder door Netflix die weer €2 per maand duurder werd
  • Één biertje minder door boodschappen die in 5 jaar ruim 25% duurder zijn geworden
  • Één biertje minder door benzine die structureel boven de €2 schiet
  • Één biertje minder door hogere huur en servicekosten
  • Één biertje minder door energierekening die wispelturig blijft, ook na de piek in 2022
  • Één biertje minder door concertkaartjes die nu 30–40% meer kosten
  • Één biertje minder door verzekeringen (zorg + auto) die elk jaar recordpremies aantikken
  • Één biertje minder door vliegtickets met CO₂-toeslag
  • Één biertje minder door openbaar vervoer dat in 5 jaar ruim 20% duurder werd
  • Één biertje minder door koffie-to-go die stilletjes €3,50 kost
  • etc. etc. etc.


    Inmiddels moet je legen flesjes vullen met water en doen alsof je bier drinkt 🤣🙃
Water? Probeer je mij te vergiftigen ofzo? :+
En vergeet niet dat de biertjes ook een stuk duurder zijn geworden ;)
Geweldig dit !

8-) :henk

Nou toch maar tijd dat we dan stoppen met het drinken van bier. Puur droog brood en water dan maar. Beste is dan het water van een regenton op hout te gaan uitkoken. Effe bij de HVC straks scouten naar pallet-hout, want elektrisch koken is duurder geworden.

[Reactie gewijzigd door Mouse_NL op 10 november 2025 12:42]

Benzine kost 1.90 ofzo, tank gewoon eens ergens anders.

Concertkaartjes en vliegtickets zijn een luxe. Dat we daar nu even aan gewend zijn betekent niet dat het leven altijd zo luxe moet zijn dat dit altijd maar moet kunnen. De economie heeft ups en downs, maar mensen hebben het idee dat het altijd up moet zijn. Zo werkt het niet.

En je kan ook gewoon salarisverhoging krijgen. Ik ben in 1 jaar tijd 850 euro bruto per maand omhoog gegaan, daar kan je altijd aan werken. Iedereen op Tweakers is slim genoeg om dingen te leren en hogerop te komen. Als je daar geen moeite voor doet, dan moet je ook niet zeuren.

Het modale salaris is in 5 jaar tijd 10.000 euro per jaar omhoog gegaan. En dan zeuren over 2 euro van Netflix? Ik vind dat echt bizar.
En je kan ook gewoon salarisverhoging krijgen. Ik ben in 1 jaar tijd 850 euro bruto per maand omhoog gegaan, daar kan je altijd aan werken. Iedereen op Tweakers is slim genoeg om dingen te leren en hogerop te komen. Als je daar geen moeite voor doet, dan moet je ook niet zeuren.

Het modale salaris is in 5 jaar tijd 10.000 euro per jaar omhoog gegaan. En dan zeuren over 2 euro van Netflix? Ik vind dat echt bizar.
Heerlijk vanuit jezelf gedacht. Ikzelf ben er 4.5% op vooruit gegaan in twee jaar ondanks een best wel goede IT functie. Netto ben ik er dus op achteruit gegaan in de afgelopen twee jaar.

Mijn vrouw zit aan de onderkant van de markt qua salaris en haar salaris staat al nagenoeg 4 jaar stil. Die kleine verhogingen tikken dan hard aan hoor. Hier in de straat ook nog gezinnen waarbij beide ouders aan de onderkant zitten en die beginnen zo stilletjes aan wel echt problemen te krijgen van alle verhogingen links en rechts. Je ziet het in de kleding en speelgoed van de kinderen terug.

En dat abonnement van Netflix is ondertussen meer dan 200% gestegen in prijs. Als alles 200% was gestegen in prijs dan had het modale salaris in die 5 jaar tijd met 36.500E moeten zijn gestegen. Ergens is de financiele rek er gewoon uit en is de wil voor mensen om er nog voor te betalen weg.

Ik vind overigens niet dat je dan meteen maar illegaal moet gaan downloaden, maar ik begrijp het wel.
Ik heb het verder ook niet ruim hoor, maar ik heb wel geleerd dat je altijd bij kan scholen om meer uit jezelf te halen. En kan het niet bij deze werkgever, dan wel bij een andere. Dat heeft weinig met mij persoonlijk te maken, maar iets dat wel op het gros van de tweakers van toepassing zou moeten zijn. Als je echt wil, dan kan dat gewoon. Avondcursusje hier en daar, zelfscholing, etc. Kan ook nog best goedkoop als je wil.

Mijn vrouw heeft 10 jaar niets verdiend, inmiddels een beetje beneden modaal. Daar kunnen we best van leven.

Ik vind het zo zinloos om moeilijk te doen over een 2 euro verhoging (al is het 10 euro, wat je uitstrekt over 10 jaar). Het is echt niks. Waar de echte verhoging in zit is de honderden euro's die je extra kwijt bent aan boodschappen, vervoer, energie en verzekeringen. Daar valt Netflix toch volledig bij in het niet?

(heb niks tegen piraterij overigens)
Een salarisverhoging/besteedbaar inkomen en een deal afketsen op basis van prijsverhogingen en vermindering in de geziene waarde in het afnemen van de service zijn twee zeer verschillende dingen. Je bent ze hier onnodig aan het verweven om een punt te maken imo.
Ik zie nog altijd geen reden om te gaan downloaden. Blijft nog altijd goedkoper dan alles op bluray aan te schaffen. Plus gemakkelijker.
Mja, ik doe beide... Bluray geeft nog altijd het beste beeld, zelfs 4k netfix kan in mijn optiek niet op tegen een normale HD bluray (laat staan een 4k bluray) plus dat je dan de film of serie ook gewoon echt in je bezit hebt. er zijn zeker wel voordelen :)

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 10 november 2025 11:33]

Ik ga tegenwoordig de rommelmarktjes af op zoek naar interessante blurays. Daar zijn het nog wel leuke prijzen, alleen zijn daar de 4k blurays nog niet zo vertegenwoordigd :).
Haha ja hetzelfde hier ! er zijn mega goede deals te vinden , en vind dat ook echt leuk om te doen.
Ik doe ook beide.

Wat ik wel jammer vind is dat het aanbod 4K Blu Ray beperkt is. Helemaal als je zoals ik graag Nederlandse ondertiteling erbij wil.

Maar inderdaad de 4K Blu Rays die dat wel hebben (en Atmos) zijn zeer zeker de moeite waard.
Alweer? En wat krijg ik er voor terug?

Steeds meer mensen zullen weer de zeven zeeën gaan bevaren als het zo doorgaat.
Uit het artikel van nu.nl:
"Omdat we de waarde die we onze leden bieden voortdurend vergroten, vragen we hen af en toe om iets meer te betalen", zegt de woordvoerder.
Over welke waarde precies wordt gesproken (en op welke manier deze wordt vergroot) is natuurlijk een groot raadsel. Gewoon zo'n generiek en vaag PR-spinsel van een willekeurige woordvoerder.

Kleine gok: je krijgt er niets voor terug. Of beter gezegd, niets dat proportioneel is in verhouding met de prijsverhoging(en).

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 10 november 2025 11:37]

Je krijgt nutteloze games tegenwoordig erbij. En suffe sport-uitzendingen/live-events die ik standaard negeer of een duimpje naar beneden geef. Kan er geen Netflix versie komen die dit weglaat en de prijs weer naar beneden gooit?
Van die games heb ik erg genoten van Into The Breach, maar achteraf had ik deze liever gewoon gekocht (wat dus niet kan voor Android, want Netflix).

Echt een aanrader voor iedereen die van Turn Based Strategy houdt.
Ik vond Tumblewords erg leuk, totdat ze de stekker eruit trokken. Is nu weer terug bij een andere partij, met ads.
De waarde is eerder verlaagd, er is heel veel content vertrokken naar nieuwe/eigen/andere streaming platforms.
Ik betwijfel of er (nog) veel mensen zijn die weten hoe dat moet, en dat dat uberhaupt mogelijk is.
Het is makkelijker en sneller dan ooit.
Zeker, er is minder rarigheid te vinden en er zijn vaak snellere en betere kwaliteit torrents beschikbaar dan jaren geleden. Heb een oude laptop omgedoopt tot plex-servertje en ben er erg tevreden mee!
Ja en nee.

Sites zoals Duken.nl zijn essentieele om nieuwe gebruikers te introduceren aan het torrentwereldje bvb.

En ja persoonlijk ken ik weinig public trackers nog die de moeite zijn, zijn allemaal private die maar soms open zijn. En die hebben regels natuurlijk dus je moet blijven seeden (geen hit & run toegelaten) of ze pleuren je weer buiten.

Dat zijn toch 2 zaken die het moeilijker maken voor nieuwe mensen
Ik heb vroeger veel zitten downloaden (Isohunt!) en doe het sinds enige tijd sporadisch weer. Het verbaasde me dat het überhaupt nog lukte na de bans van Piratebay, maar om nou te zeggen dat het 'makkelijker en sneller dan ooit' is, nou nee. Best wat zoekwerk om een goeie link te vinden. Zal duken.nl eens bezoeken.
Het feit dat ze minder goed toegankelijk zijn, maakt zo vaak ook beter. Quality control en retentie ligt op de kleinschalige private trackers waar ik mezelf bevind vele malen hoger dan op de publieke trackers, en op de makkelijker toegankelijke private trackers. Daar heb ik best een beetje moeite voor over.

Daarnaast is dit niet de enige manier. Een alternatieve manier om een grote digitale bibliotheek op te bouwen is om op marktplaats en bij de kringloop bluray films te kopen en deze op een NAS te zetten voor lokaal streamen. Je kunt daar vaak heel goedkoop (denk aan 2 a 3 euro per film, nog minder als je collecties opkoopt) aan goede films komen. Eventueel verkoop je de films weer.
Sterker nog, ik weet niet eens waar op wordt gedoeld met 'het bevaren van de zeven zeeën'. Graag een toelichting!
Piraterij, oftewel stelen.
Copyrightschending is niet hetzelfde als stelen.
Leg dat maar uit aan de mensen die anti-piraterij reclame maken ("you would't steal a car"). De content-makers schermen vaak dat het diefstal zou zijn, dus terecht dat mensen zeggen: "If buying isn't owning, pirating isn't stealing"...
I'd absolutely download a car.
"If buying isn't owning, pirating isn't stealing"
Piraterij natuurlijk, maar daar hebben we het op Tweakers niet over :+
Ben te lui om de nieuwsbronnen op te zoeken, maar ik had begrepen dat de piratenhoedjes de afgelopen jaren juist weer in de lift zitten.

Er is blijkbaar dus genoeg volk dat de juiste internetzoekwoorden weet te vinden.
Het is beter dan ooit...makkelijker dan ooit, allemaal omdat streamingdiensten niet meer te betalen zijn...ARR - stack
ik snap niet dat mensen niet weer terug gaan naar piracy, ik ben al in iedergeval teruggegaan.
Via Plex en Jellyfin, heerlijk weer terug in de tijd.

Netflix heeft geen toppers meer, hebben de giftcards gebanned in turkije en die landen.
Snap dus niet wat je nog hebt aan Netflix? een aanbieder minder gelukkig.

is mijn gedachte.
Omdat ik gewoon graag legaal bezig blijf. Voor die twee euro per maand ga ik echt geen botermham minder eten. Iets wat dagelijks meerdere uren staat te draaien qua entertainment is me dat wel waard. Een fitness abbonement dat slechts enkele keren per week gebruikt wordt, komt bijvoorbeeld al duurder uit per beurt. Maar dat is mijn mening :).

Entertaiment mag wat kosten en in de tijd toen ik de mediamarkt leeghaalde bij de 1+1 acties was ik meer dan een jaar abbonement kwijt in 1 keer.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 10 november 2025 11:34]

Die 2 euro per maand is max 20,99 per maand
ik kan het ook betalen, en heb ook betaald welliswaar beetje met een omweg, maar alsnog was het legaal.
Maar de aabond wordt er niet beter op qua prijsverhoging. Het was al bagger geworden, en nu nog meer.

Dat we dit nog supporten is de grote vraag. Waarom accepteren we altijd wat er gevraagd wordt?

Van mij dus niet meer! Legaal of niet.
Dat we dit nog supporten is de grote vraag. Waarom accepteren we altijd wat er gevraagd wordt?
Dat is natuurlijk aan de leverancier om te beslissen en de consument om te beslissen of hij daar op in gaat. Dat is op zich niet eigen aan enkel Netflix. Bijvoorbeeld mijn Telenet abbonement is ook weer 2 euro duurder, waarom? Mij een raadsel want van die netwerk verbeteringen heb ik nog niks gemerkt. Maar wil je internet dan moet je wel.

Ik deel de mening dat we met een versnippering van de markt te maken hebben en dat dit niet echt de consument ten goede komt. Maar ik vind persoonlijk Netflix niet duur. Ik zou liever ook geen prijsstijgingen zijn, daar niet van :), maar alsnog vind ik het niet (te) duur.

Ik heb nu gewoon Netflix steeds actief en dan nog één andere dienst. Dat is mijn limiet, twee tegelijk. Netflix permanent, de andere wisselt van maand tot maand tot ik alles heb gezien, dan wordt het stopgezet en ga ik naar een andere die weer wat aanbied wat ik wil zien.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 10 november 2025 13:07]

Ga je nu serieus een gym abonnement vergelijken met Netflix?? 8)7
Als ik niet naar de gym ga, maar gewoon wandel of fiets, ben ik dan ook een gympiraat omdat ze inkomsten mislopen? Is er zoiets als Brein hiervoor? Een belangenvereniging die claimt dat voor elke workout betaald moet worden?

Ik dwaal af, maar zo zie ik Brein wel..
Als het puur over entertainment gaat, als in een hobby, waarom niet? Een gym abbonement heb je strik genomen ook niet nodig, je kan perfect buiten een rondje gaan lopen, fietsen of wandelen. Dus ik trek daar wel de vergelijking tussen ja. Euro/uur komt dat duurder uit.

Mijn punt blijft, hobby's mogen geld kosten, daarom zijn het ook hobby's. Voor de ene is dat fitness, voor de andere films kijken. Ieder beslist natuurlijk waar hij zijn geld liefst aan spendeert, maar ik maak gewoon de vergelijking met een fitness om aan te geven dat Netflix per uur niet zo erg duur is.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 10 november 2025 13:02]

Ik ben niet te beroerd om te betalen voor Netflix en nog een paar, maar hoeveel streaming-abonnementen je ook neemt, het is altijd maar afwachten of de serie die je wil zien, überhaupt op dit moment legaal te zien is in Nederland, en hoe lang nog. Dit wisselt constant en soms zelfs per seizoen, binnen dezelfde serie https://www.filmvandaag.nl/nieuws/26418-waarom-south-park-ook-in-nederland-ineens-niet-meer-te-streamen-is

Behalve de versnippering over zoveel diensten, moet je nu ook vaak bijbetalen om een bepaalde film of serie te kunnen zien. Freakier Friday bijvoorbeeld is nu wat gezakt in prijs, was eerst € 15 dacht ik, maar kost nog steeds € 12 extra. Bij een recente film kan ik een kleine bijbetaling nog begrijpen, maar waarom heb ik dan nog een abonnement als bij één recente film de maandkosten meteen verdubbelen?

Dus ja, als ik dan zie hoe makkelijk ik met een eenvoudig programma als qtorrent op de Mac kan zoeken, vaak binnen een minuut een aflevering van South Park kan downloaden (die ik overigens gewoon legaal mag kijken via een ander abonnement) en hoe eenvoudig je een aflevering overzet naar de AppleTV VLC app, waar je ook nog met twee klikken de juiste ondertiteling aan zet of desnoods online erbij zoekt. Dan voorspel ik dat dit weer populairder gaat worden, al was het maar omdat het vaak eenvoudiger en sneller is.
DuckieTV is een aanrader ;) handige TV-Show kalender helemaal met de release dates die tussen de 6 maanden en 3 jaar liggen van sommige series.
Same here. Na die account sharing restricties ben ik overgegaan naar Plex en wil nooit meer
iets anders. Geen fragtentatie van films en series en al het beste aanbod in eigen beheer hebben.
Idem. Ik heb een externe DVD-drive aangeschaft voor mijn laptopje. Ik heb nog een paar honderd DVDs liggen die ik zo op PLEX kan zetten. Natuurlijk geen nieuwe titels maar wel een hoop klassiekers die het opnieuw kijken waard zijn.
@JaspB Kunnen we hier ook een mooi tabelletje voor krijgen met "oude" en "nieuwe" prijs per abonnement?
Is het net wat overzichtelijker (ookal is het makkelijk uit de tekst te halen, maar 1 opslag is sneller :P)
Leukere vraag zou natuurlijk zijn hoe vaak ze dit in een bepaalde periode van tijd hebben gedaan en met hoeveel. Zeg begin corona tot nu en alles er voor. Gelijk ook inflatie e.d. er bij gooien en dan heb je (lijkt me) een redelijk complete tabel.

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 10 november 2025 11:27]

Maak er dan meteen een complete tijdlijn van zodat we kunnen zien wanneer Disney haar series terugtrok, erna HBO, en toen de rest. Oftewel wanneer welke content verdween (verplintering van services), en wanneer ze begonnen met series offline gooien na X periode of maar half compleet aanbieden (niet alle seizoenen) ;) zodat je de enshitification duidelijk zelf kunt waarnemen. Zoals elke online service ongeveer ondergaat. Alleen muziek lijkt er wat minder last van te hebben, maar dat licentiemodel is gewoon beter geregeld.
Een grafiekje, zoals bij de pricewatch, per abonnementsoort. Misschien een aparte voor de Belgische tweakers.
AuteurJaspB Nieuwsredacteur @IHVD10 november 2025 12:08
Goed idee! Collega helpt me even hiermee in het cms.

Ogenblikje, het komt eraan!
Haha, precies wat ik dacht! Netflix verhoogt de prijzen natuurlijk nét als Stranger Things seizoen 5 uitkomt. 😂 Of ze met “waarde omhoog” dat bedoelen, geen idee.
En Emily in Paris volgende maand. Altijd net voor de feestdagen. Als die mensen lid blijven tikt dat met 2 euro per gebruiker toch nog best een leuke eindejaarsbonus aan :)
En Emily in Paris volgende maand. Altijd net voor de feestdagen. Als die mensen lid blijven tikt dat met 2 euro per gebruiker toch nog best een leuke eindejaarsbonus aan :)
Ja echt hè, altijd precies voor de feestdagen. Ze weten precies wanneer iedereen toch binnen zit te streamen. Ik blijf na Stranger things, voorlopig lekker bij m’n schijven Prime, en HBO.
Is het toeval dat deze prijsverhoging komt net voordat het laatste 5e seizoen van Stranger Things uitgezonden gaat worden ?
Ik denk het niet :/
Alsof deze verhoging zonder Stranger Things er niet gekomen was. Ze zijn ook bezig met een overname van Discovery, toeval? Nee, die verhogingen komen er toch wel.
Ik denk meer dat hij bedoelt dat er met het nieuwe seizoen erg veel nieuwe, wellicht tijdelijke, abonnees komen. Dus een goeie tijd om het er even door te drukken. Uiteraard komen ze er sowieso wel, maar financieel gezien is dit wellicht de perfecte tijd voor Netflix.
Dan vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen.
Momenteel zit Disccovery (voorheen Discovery+) namelijk bij HBO in.
zijn ze niet van plan om heel HBO Max (dus HBO + Discovery) over te nemen :?
Die had ik even gemist. Dank je.
Ik vind het wel opvallend dat hier en op nu.nl alleen over het aantal schermen wordt gesproken. Dit geeft de indruk dat met de nieuwe prijzen het niet meer uitmaakt. echter zit je voor 9,99 naar 720p te kijken en kom je pas bij het duurste pakket op 4k uit.
Inderdaad... Ik gebruik nooit meer dan 1 stream tegelijk (op het hoofdaccount, wel twee subaccounts waar ik apart voor betaal) maar als je geen aardappel kwaliteit wil ben je ook veroordeeld tot het duurste abonnement.
Nee het 720p abo is al een tijdje weg helaas. Dat gebruikte ik zelf en als ik advrij wilde kijken moest ik 2x zoveel betalen. Dan kreeg ik wel gelijk 1080p erbij maar dat hoefde ik niet. Toen ben ik zelf afgehaakt.
Begint wel heel duur te worden :(


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn