Netflix verhoogt prijzen in VS en Portugal, en heeft 300 miljoen abonnees

Netflix verhoogt de abonnementsprijzen in enkele landen, maar nog niet in Nederland of België. Het is niet duidelijk of Nederland en België later volgen. De streamingdienst maakt daarnaast bekend 300 miljoen abonnees te hebben.

De 'meeste' abonnementen krijgen met de prijsverhoging te maken, meldt Netflix bij de kwartaalcijfers. Vooralsnog krijgen alleen abonnees in de VS, Canada, Portugal en Argentinië met de prijsverhoging te maken, waarbij Netflix niet meldt hoe hoog die is. Volgens The Verge gaat het om 1 tot 2,50 dollar extra per maand, afhankelijk van het abonnement. Netflix zegt het geld te willen gebruiken voor series en films.

Het bedrijf zegt verder dat het advertentieabonnement 'best populair' is en dat 55 procent van de nieuwe abonnees in landen waar het abonnement actief is, voor dat advertentieabonnement gaat. In vergelijking met een kwartaal eerder heeft Netflix 30 procent meer advertentieabonnees.

Netflix zegt op pad te zijn om dit jaar genoeg schaalgrootte te hebben voor het advertentieabonnement. Hiermee bedoelt het bedrijf dat het advertentieabonnement genoeg abonnees heeft, zodat het aantrekkelijk is voor adverteerders om advertenties te tonen. Met voldoende schaalgrootte is het advertentieabonnement dus financieel aantrekkelijk voor Netflix. Het bedrijf meldt niet om hoeveel abonnees het dan moet gaan. Dit abonnement is nog niet in de Benelux beschikbaar.

De streamingdienst heeft in totaal 301,6 miljoen abonnees, 15,9 procent meer dan een jaar eerder. Het is voor het eerst dat Netflix meer dan 300 miljoen abonnees heeft. Netflix gaat vanaf dit kwartaal niet langer zeggen hoeveel abonnees het heeft, tenzij er bepaalde mijlpalen zijn bereikt. Het bedrijf had in het afgelopen kwartaal een recordomzet van 10,2 miljard dollar, met een operationeel inkomen van 2,3 miljard dollar en netto-inkomsten van 1,9 miljard dollar.

Netflix Q4 2024

Door Hayte Hugo

Redacteur

22-01-2025 • 13:32

131

Submitter: DDEXT

Reacties (131)

131
131
54
0
0
60
Wijzig sortering
Straks gaat iedereen gewoon weer terug naar torrents & nieuwsgroepen en dan gaan de streaming providers weer huilen over gemiste inkomsten, zo voorspelbaar ...
Hmja, ik downloade veel. Toen kwam het moment dat ik dacht: "Het staat op Netflix of HBO Max, die download ik niet en kijk ik gewoon". Inmiddels weer de intentie om de thuisserver uit te breiden met 12TB en Netflix op te zeggen.
Hetzelfde hier. Ik heb nu een 4K bluray speler aangekocht en koop heel veel 2dehands blu rays en 4k films op. Mijn fysieke collectie terug uitbreiden zodat ik films kan herkijken of series kan zien die nergens op een streaming dienst in BE te zien zijn. Mijn vrouw kijkt graag naar Grimm en die is nergens te streamen dus heb ik een 2dehands box gekocht :)
Mijn vrouw kijkt graag naar Grimm en die is nergens te streamen dus heb ik een 2dehands box gekocht :)
Alle zes seizoenen van Grimm zijn te kijken op Prime Video in Nederland en België. Jouw box heeft wel het voordeel dat die niet tijdsgebonden is, in tegenstelling tot veel wat op streaming services staat.

[edit]
Scratch België. Dat lijkt enkel te refereren naar andere series op Prime Video. Handig. :P :'(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 januari 2025 15:47]

Inderdaad, scratch Belgie maar want die licentie is verlopen om het te mogen streamen. Wat ik dus ook een hekel aan heb > je bent het gewoon om iets te kijken en dan krijg je de melding: is nog beschikbaar tot xx/xx. Ok great, nu moet ik alles bingen wil ik het nog gezien hebben :/
Dat is ook een ergernis van mij, naast dat soms nieuwe series geannuleerd worden ondanks dat ze populair zijn. Na een seizoen of twee trekt het geen nieuwe kijkers aan, dus is het niet interessant om door te zetten.
Kodi op een Android box doet dan wonderen..
Langzaam koken blijkt anders erg succesvol. Ik denk dat het komt door mensen die graag een app op de smart tv hebben en met gemak on-demand willen streamen. Zo hou je een huishouden en met langzame stappen verdriedubbel je de prijs.

De filmtickets en abo's bij Pathé zijn ook enorm duur geworden, fysieke alternatieven gaat dus gewoon mee met de prijsverhogingen.
De filmtickets en abo's bij Pathé zijn ook enorm duur geworden, fysieke alternatieven gaat dus gewoon mee met de prijsverhogingen.
Omdat productiekosten van films ook enorm gestegen zijn en de afgelopen jaren veel minder mensen naar de bioscoop gingen terwijl bioscoopketens nog steeds door de grote studio's uitgeknepen worden.
De bioscopen hebben, in tegenstelling tot een Netflix, amper mogelijkheden om iets in hun service te veranderen om meer bezoekers te trekken.

Netflix is, als dienst die puur op abonnementen draait, onderhevig aan een plafond dat bepaald wordt door de regio's waar ze beschikbaar zijn, de prijs en de content.
Maar ze hebben ook heel lang niets gedaan aan het delen van abonnementen. Ze hebben ook lang volgehouden dat er geen 'nieuwe aflevering per week' principe gebruikt zou worden om abonnees vast te houden. Net als het gebruik van advertenties waar ze op teruggekomen zijn.
Voorlopig kunnen ze dus de aandeelhouders nog blij houden.
Maar ook met deze maatregelen komt er een moment dat dat plafond weer bereikt wordt en er is een grens waarop prijsverhogingen nog acceptabel zijn voor hetgeen men krijgt.
Ik denk dat een deel nooit weg is geweest en ook alweer een deel terug is.

En gelijk met de opkomst van streaming ala Netflix zijn er ook voldoende soortgelijke alternatieven gekomen die "minder legaal" zijn. De IPTV diensten dus waar je voor een paar euro een "onbeperkt" aantal TV zenders hebt en toegang tot de content van vele streaming diensten. Dus hoewel "torrent" wellicht niet bekend is bij het grotere publiek zie je wel dat de "gewone" consument via deze (veelal Chinese) streaming boxes ook weer illegaal gaan kijken, en daarbij wellicht niet eens weten dat het illegaal is. En de "bron" zal in beide gevallen vast hetzelfde zijn (een release group die het ript en vervolgens zowel in de torrent trackers beland als op een server van de IPTV aanbieder).
dat is niet "minder" legaal dat is gewoon illegaal.
Het staat ook tussen aanhalingstekens he... Het is net als zwanger zijn, dan ben je, of dat ben je niet, je bent niet een beetje zwanger.
Als je al een server / eigen mediaspeler thuis hebt zou je die stap kunnen maken. Ik merk echter dat veel familie en vrienden amper nog pc / laptop persoonlijk gebruiken (alleen zakelijk), en ook helemaal geen zin hebben om via torrents te downloaden (nieuwsgroepen is nog weer een stap verder).

Als je naar reacties hier op tweakers kijkt lijkt het net alsof 75% van alle Netflix gebruikers meteen hun abbo opzeggen als er een prijsverhoging of andere verandering wordt doorgevoerd. De realiteit en cijfers laten echter zien dat tweakers toch geen weerspiegeling van de Netflix / streaming gebruiker is.

Daarnaast is het probleem dat de verschillende aanbieders allemaal naar elkaar kijken. Deze cijfers van Netflix zal weer koren op molen zijn van de andere steaming providers om ook weer veranderingen door te voeren.
En toch is het zo dat ik de laatste maanden los van een prijsverhoging me constant groen en geel erger aan het aanbod. We zijn meer aan het zappen dan aan het kijken en dit krijg ik ook bij andere leveranciers.
Ik heb momenteel netflix, sky, hbo en prime en zit er over te denken om alles op te zeggen.

Mijn inziens hebben netflix e.d. meer gesloopt dan verbeterd in het TV aanbod.
Videotheken zijn weg, allemaal kapot. Het aanbod online is zelf ook schrijnend momenteel. Veel oude series en films zijn niet beschikbaar omdat ze allemaal rouleren vanwege rechten e.d.
En je bent veel meer geld in de maand kwijt dan voor netflix.

Het is er niet echt beter op geworden, er zijn teveel aanbieders en teveel verdeling.
Ik heb ook alles eruit gegooid. Heb momenteel alleen nog Apple+ omdat ik een device gekocht heb. Moet nog wel een paar series afkijken daarop, maar dan gaat ie ook weer de deur uit. In April komt de Last Of Us weer op HBO, dan neem ik die streamingdienst weer even.
We zeggen natuurlijk niet op vanwege 1 prijsverhoging... maar het zit nu wel heel dicht bij de twee tientjes... en ik start Infuse op de Apple TV net zo snel op als Netflix. Enige verschil is dat Infuse alleen maar series en films bevat die ik wel allemaal leuk vind :)
Anderzijds is Infuse ook niet bepaald heel goedkoop. Alsnog een schijntje vergeleken met de streamingdiensten, daar niet van. Maar damn, dat is een prijzig appje.
er zijn gewoon legale en met add ons minder illegale apps te vinden in de appstore op je android tv. die gewoon van torrents trekken of debrid. kost je een fractie van 1 abonement per jaar en je kan alles zien:P
och, inmiddels 4 jaar terug alweer (als het niet 5 is). Overal heb je wel een abonnement voor en ze worden per jaar steeds duurder, ik was er al snel klaar mee.

Het wordt eens tijd dat we naar 4k gaan....
Wat heb je aan 4k met zo'n brakke bitrate?
tot 20mbit hevc valt dus mee.
Zeer begrijpelijk en herkenbaar dat je dat doet. Ben er zelf ook weer mee begonnen. Soms wil ik zo'n streamingdienst nog wel afnemen als de serie die ik graag wil zien er al in zijn geheel opstaat. Dat neem ik een maand abbo en bingwatch die series.

Het omzeilen- bv via India een abbo nemen- kan ook niet meer. Men moet een bankaccount in India hebben.
Sinds de lancering van Netflix in Nederland in 2013 zijn er meerdere prijswijzigingen en abonnementsaanpassingen doorgevoerd. Hieronder volgt een chronologisch overzicht van de belangrijkste veranderingen:

September 2013: Introductie in Nederland

Standaardabonnement: €7,99 per maand.
Kenmerken: Toegang tot de volledige catalogus op twee schermen tegelijkertijd in standaarddefinitie.
Oktober 2021: Eerste prijsverhoging

Basisabonnement: €7,99 per maand.
Kenmerken: Eén scherm tegelijk in standaarddefinitie (SD).
Standaardabonnement: €11,99 per maand.
Kenmerken: Twee schermen tegelijk in high-definition (HD).
Premiumabonnement: €15,99 per maand.
Kenmerken: Vier schermen tegelijk in ultra-high-definition (UHD/4K).
Mei 2024: Recente prijsverhoging

Basisabonnement: Verhoogd van €7,99 naar €8,99 per maand.
Kenmerken: Eén scherm tegelijk in standaarddefinitie (SD).
Standaardabonnement: Verhoogd van €11,99 naar €13,99 per maand.
Kenmerken: Twee schermen tegelijk in high-definition (HD).
Premiumabonnement: Verhoogd van €15,99 naar €18,99 per maand.
Kenmerken: Vier schermen tegelijk in ultra-high-definition (UHD/4K).

Deze prijsverhogingen zijn doorgevoerd om te kunnen blijven investeren in nieuwe series, films en productfuncties.

Daarnaast hebben andere streamingdiensten in Nederland eveneens prijswijzigingen doorgevoerd. Zo verhoogde Disney+ in januari 2023 de maandelijkse prijs van €9,99 naar €10,99. Apple TV+ verhoogde in oktober 2023 de prijs van €4,99 naar €9,99 per maand. Amazon Prime Video verhoogde in december 2023 de prijs van €2,99 naar €4,99 per maand.
De prijsverhogingen zijn ook het probleem niet denk ik - mits je daar wat voor terug krijgt als het hoger dan de inflatie is. Dat kan door hogere technische streaming-kwaliteit of door duurdere series/films of groter aanbod van series/films.

Maar het advertentie model holt natuurlijk wel een 'selling point' uit; want reclameloos was wel degelijk een reden om te kiezen voor streaming (naast on-demand en groter aanbod) t.o.v. reguliere televisie.
De prijsverhogingen zijn ook het probleem niet denk ik - mits je daar wat voor terug krijgt als het hoger dan de inflatie is. Dat kan door hogere technische streaming-kwaliteit of door duurdere series/films of groter aanbod van series/films.

Maar het advertentie model holt natuurlijk wel een 'selling point' uit; want reclameloos was wel degelijk een reden om te kiezen voor streaming (naast on-demand en groter aanbod) t.o.v. reguliere televisie.
Ja nu alleen nog voorschrijven op welk moment van de dag je iets moet bekijken, reclame midden in series en films vertonen en anders een uitgestelde kijkoptie tegen betaling aanbieden en we zijn terug bij flink betaald TV kijken.

Reken er maar op dat het basis abonnement na een intro periode het abonnement wordt waarbij je reclame moet kijken tegen betaling. Ook videoland heeft zo'n optie intussen.
Plotseling wordt de eigen blu-ray / dvd verzameling toch weer een stuk interessanter....
(of de wat minder legale oplossingen... }> )

Misschien zien we dan weer de opkomst van een instantie die fysieke media uitleent aan mensen - eventueel tegen betaling...... :+
Zolang er nog spelers zijn wel. Maar dat aantal hoopt ook achteruit
Advertentie model is natuurlijk een vrije keuze, je kunt ook wat meer betalen en dan geen advertenties zien.
Heb altijd moeite als deze kaart getrokken wordt. Je begrijpt toch wel wat er in werkelijkheid gebeurd?
Uitholling en verkapte prijsverhoging met een smoes. Als deze trend doorzet dan zijn abonnementen zonder advertenties onbetaalbaar geworden en de abonnementen die nog betaalbaar zijn lijken op de RTL's van deze wereld. Om de 20 minuten een reclameblok van 6 minuten oid. Want waar het eerst begint met een reclame blokje van kleine minuut en mensen nog denken: ach dat valt wel mee en ik hoef niet extra te betalen....zal dit op termijn natuurlijk steeds gekker worden.
Maar als mensen zoals jij het simpelweg afdoen als een gewone vrije keus dan vind ik dat toch wat naïef. Uiteindelijk zul je zelf de dupe worden van hetgeen je nu accepteert.
Er zal altijd een soort van balans zijn, als het onbetaalbaar is of alleen met veel reclame dan ga ik terug naar usenet/p2p en gooi nog wat schijven erbij in de plexserver en zeg mijn streamingdiensten op. En hoe duurder het wordt hoe meer mensen dit doen. Gezien het aantal abonnee's is het kritieke omslagpunt nog ver weg.

ALs ze de prijzen flink konden verhogen hadden ze dat allang gedaan, maar vooralsnog geef ik minder aan films en series uit dan in de jaren '80/''90, en ik hoef de volgende dag ook niets terug gespoeld terug te brengen.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 22 januari 2025 19:43]

Maar precies hierom is het dus niet heel sociaal om te roepen dat het een simpele vrije keus is en geen kanttekening te plaatsen bij het model. Dat jij als tweaker een 'fallback' hebt om p2p, plex etc in te zetten betekent niet dat de gros van de mensen dat kan en die zitten dan wel in die val.
Dus jou en mij maken ze de ... niet lauw, maar ik denk tevens aan die grote groep die wel gevangen zitten en feitelijk de keus krijgen: Streams met advertenties of abonnement opzeggen. En dan heb je nog groep die geld genoeg heeft natuurlijk, maar dat is procentueel ook maar kleine groep (10-20%?)
Dus ik zie het allemaal als behoorlijke versobering en ook als een vooropgezet plan.
Idd - want inmiddels is toch wel duidelijk dat veel bedrijven heel veel geld over hebben voor reclame...
En dat zorgt ervoor dat Netflix uiteindelijk toch weer kiest voor haar best betalende klanten - de adverteerders..... en dat is nooit goed voor de eerste set klanten; namelijk de kijker/consument/particilier.

Kijk alleen naar bijv. FB - het levert eigenlijk een dienst waarbij ze zelf niet eens de content hoeven te maken en ondertussen verdienen halen ze bakken met geld op.
En wie is er daar de dupe van? De gebruikers van de dienst....en bij FB betalen die natuurlijk 'slechts' met hun prive-gegevens - iets wat natuurlijk ook zou kunnen gebeuren als Netflix wat meer zou kunnen vertellen over haar kijkers.....
Dan gebruik je bij FB toch gewoon fake gegevens.
Probeer maar een profiel aan te maken bij FB met nepgegevens, je komt dan niet ver zonder iets van echte gegevens te overleggen al is het een simpel telefoonnummer.
Heb verder ook geen FB. Dan wordt het hoogstwaarschijnlijk nooit FB voor mij.
Het ging mij meer om de analogie..... Daar is het flink doorgeslagen natuurlijk [richting adverteerders dus].
Exact, jij begrijpt het ook ;-)
En als het grote geld zit in de abonnementen met advertenties wat doe je dan?
Dan verhoog je gewoon het reclamevrije abonnement tot een bedrag dat iedereen (incl. @Groningerkoek ) overstapt op abonnement met reclame en netflix meer reclameinkomsten genereert ;-)
Maar eerlijk is eerlijk je hebt altijd ook de keuze om het gewoon op te zeggen.
Maar eerlijk is eerlijk je hebt altijd ook de keuze om het gewoon op te zeggen.
:*)

En helaas hebben we allemaal wel een redelijke behoefte aan een beetje vermaak dus verdwijnen er te weinig abonnementen om Netflix in te laten zien dat ze hun klanten gewoon weer 'verkocht' hebben aan de grote manupilatoren (wat reclame gewoon is...) - volksverlakkerij eigenlijk....
Klanten worden er wel boos om en zouden maar wat graag met hun portomonee stemmen - maar daar is een idd een oplossing voor; dure abonnementen zonder reclame en andere aanbieders die ook denken "maar da's mooi - nog meer poen" en doen vervolgens precies hetzelfde.... ;(
Dit overzicht is incompleet. Mei 2016 heb ik een verhoging naar 9,99 voor het standaard abonnement gekregen. In diezelfde maand ben ik naar Premium gegaan met een prijs van 11,99

Ik ben al lid sinds 2013 toen het in NL geïntroduceerd werd. Toen betaalde ik 7,99 per maand.
Inderdaad, ik snap niks van die post... Het zou 8 jaar lang 8 euro gebleven zijn en ook alleen sd geboden hebben? Onbegrijpelijk dat dat zo hoog gewaardeerd wordt want het klopt gewoon voor geen meter.
Zou het van chatgpt komen?
de extra ‘fun facts’ en bijgevoegde opmerking
Deze prijsverhogingen zijn doorgevoerd om te kunnen blijven investeren in nieuwe series, films en productfuncties.
zijn duidelijk signaal dat het ai gegenereerd is. maar waarom zou iemand een reaction bot voor tweakers opereren, vergaren van karma?
Dat het chatGPT gebazel was werdt uit de 1e 2 zinnen al duidelijk, geen enkel mens zou een reactie zo formuleren.

Het blijft knap wat zo'n chatbot kan, maar we zijn er nog lang niet :)
Het antwoord was dus onvolledig / fout en herkenbaar tikkie onzinnig; idd - we zijn er nog lang niet.... :/
Hier overigens een tweakers artikel over de prijsverhoging uit 2015.
Ik had eerst een NL Prime abonnement en betaalde idd 4,99€ per maand. Tot ik op de Belgische Prime ook een proefabo voorgesteld kreeg, dat verlengen kostte maar 2,99€ per maand. Eigenlijk best idioot want het aanbod op Prime Video is exact hetzelfde. Als je wil kan je volgens mij voor elk land de trial apart starten en zo maanden aan een stuk gratis Prime Video kijken. Ik heb het in elk geval al gedaan voor DE, NL en BE.
Op de Belgische prime zijn er wel best wat filmen die enkel in het Frans zijn. Ik wou met nieuwjaar met mijn zoon naar Mr. Bean kijken (de originele reeks) waar tot mijn verbazing redelijk wat in gepraat wordt. Enkel Frans gedubd audio spoor mogelijk...
Mooi overzicht.
Als je de inflatie tussen 2013 en nu meerekent dan is die 18.99 van nu ongeveer 13.99 Euro in 2013. Dat zou in 2013 een acceptabel UHD/4K bedrag mogen zijn lijkt me.
En tot 2020? Promoten ze het delen van je abbonement dus toen was het nog goedkoper vergeleken met nu.
Het basisabonnement is niet SD, maar 720p. 1080p kan je trouwens voor hetzelfde krijgen door het abonnement te delen, dat is dan 13,99 + 3,99 toeslag, totaal 17,98 en dus ook 8,99 per persoon.
Daarnaast weet ik vrij zeker dat je al lang voor 2021 full HD en UHD content kon kijken met bepaalde abonnementen, dus hier klopt volgens mij sowieso helemaal niks van.
Geen idee hoe het met de bitrate is gesteld van hun basisabonnement, maar qua beeldkwaliteit dien je in de regel een categorie lager te pakken. 720p dus voor DVD kwaliteit, 1080p voor 720p kwaliteit, en het 4K UHD abonnement voor 1080p kwaliteit.
In november 2024 is de prijs van Disney plus ook omhoog gegaan van 10,99 per maand naar 14,99 per maand.

Althans ik had daar een mail voor gehad en dat is de reden dat ik opgezegd heb.
Je vergeet een paar tussenstappen.

Mei 2014:
Basis: Nieuw --> 7,99
Standaard: Nieuw --> 8,99
Premium: 11,99 --> 11,99

September 2015:
Basis: 7,99 --> 7,99
Standaard: 8,99 --> 9,99
Premium: 11,99 --> 11,99

Oktober 2017:
Basis: 7,99 --> 7,99
Standaard: 9,99 --> 10,99
Premium: 11,99 --> 13,99

Dan nog jouw lijstje. Ergens tussen 2013-2014 is er ook nog een prijsverhoging doorgevoerd van 'premium' (wat toen gewoon 'normaal' was) van 7,99 naar 11,99. Ik heb becijfers dat ik tot nu toe pakweg 2170 euro heb betaald voor Netflix. Maar de content is er niet beter op geworden. En je bent nu jaarlijks 227,88 euro kwijt. Voor de prijs van Netflix heb je inmiddels Videoland, Prime en HBO Max samen, zo ongeveer. Of HBO Max en Disney. Take your pick.
Deze prijsverhogingen zijn doorgevoerd om te kunnen blijven investeren in nieuwe series, films en productfuncties.
Dit is voor mij het grote nadeel van een brede doelgroep, streamingsdienst. Er moet meer en meer bij om te groeien. Maar ik kijk niet per se meer. En ik kijk vooral ook niet alles.
Het grote nadeel voor mij is dat als er eindelijk eens iets goed langskomt, dat het door Netflix na een seizoen of twee de nek wordt omgedraaid (als het tweede seizoen niet al een duikvlucht maakt mede door een lager budget).
Dat is niet alleen Netflix maar dat is een algehele tendens, volgens mij. Silo 2, tering saai en overbodig. Squid Game 2, ik kom er maar niet in.
Dit is heel normaal met series maar zag je vaak niet omdat dergelijk series die ook vaak snel gecancelled worden vaak niet in Europa uitgezonden werden.. Nu je direct aan een Amerikaanse serie maker gekoppeld bent zie je ook al hun flops.
Halen we zelfs onze inspiratie voor reacties uit chatGPT?
De prijzen beginnen langzamerhand de pan uit te rijzen. Ik denk dat m'n tolerantie voor zo'n maandelijks bedrag rond de 20 euro ligt, waar Netflix, als ze zo door blijven gaan, ruim voor 2030 tegenaan zitten.
En wanneer die tolerantie wordt overschreden? Dan zeg ik mn 4k abonnement op, en blijf ik weg.
Het voordeel is wel dat er steeds meer content en dan bedoel ik echt nieuwe originals van HBO en Prime etc op Netflix verschijnen. Net als vroeger. De concurrenten zien Netflix gelukkig steeds meer als "yet another distribution channel". Dat maakt het waardevol om, als je het aantal streamingdiensten wil verminderen, bijv HBO op te zeggen.
En dat is ook een vrij bizarre ontwikkeling. Dat een Warner Bros of een Paramount niet eens hun eigen content op hun eigen dienst aanbieden (in Nederland dus respectievelijk HBO Max voor WBD en SkyShowtime voor Paramount). Beiden zijn toch grote namen en altijd grote namen geweest. En nog behandelen ze hun eigen klanten als een soort tweederangs klant. Door bv dus content weer vrij snel van hun eigen dienst te halen en bij Netflix of Prime onder te brengen.

Met de introductie van het premium abonnement maakte SkyShowtime nog reclame met "Yellowstone, exclusief op SkyShowtime". Schijnbaar komt het eind deze maand (ook?) op Netflix, nog geen 2 maanden nadat deze reclamecampagne liep.

En dan is SST nog een Europese samenwerking van twee grote namen (Viacom CBS en ???) waardoor het een beetje een zooitje is. En releases op SST ook niet gelijk lopen met hun eigen diensten (Paramount+, Sky, ...). Maar bij HBO Max dus hetzelfde. De serie Warrior was een HBO Max Original, en ook die is op Netflix verschenen.

Dan snap ik de samenwerking met Prime echt als distributiekanaal beter. Bv SST kun je tegenwoordig ook afnemen binnen Prime. Kost volgens mij hetzelfde als SST zelfstandig, maar je kijkt AFAIK dan wel in de Prime app. Alleen staat het dan in een SST hoekje en betaal je er het gewone bedrag voor. I.p.v. dat losse content verkocht wordt aan Netflix/Prime en het daar "gratis" te kijken is.
Ja dat is waar. Maar waar het ne echt om gaat is "hoeveel daarvan weet me echt te boeien?". Dat percentage ligt best laag, en naarmate ze meer en meer content toevoegen daalt het alleen maar verder.
Maar wie weet ben ik daar een uitzondering in.
Voor mij was het klaar toen mijn proefo abbo voorbij was. :+
Van (bijna) elke streamingsdienst heb ik content gezien, of volg ik. De alsmaar versplintering van streamingdiensten en beslissingen te nadelen voor de koper weerhoudt mij om eraan te beginnen.
Ik heb een extra account laten aanmaken bij familie waardoor ik nu 6,5€ betaal voor 1 scherm bij Netflix hun hoogste abo (is normaal 4€ voor die account maar ik deel ook mee in de rest van de kosten want ze zijn van standaard naar premium gegaan). Op Netflix vind ik nog steeds de meeste content die ik wil kijken, ook met m'n gezin. Ik zou echter nooit de volle pot betalen want dat vind ik teveel voor wat het is. Verder ook nog Prime Video met een veel beperkter aanbod, maar oké voor die 3€ per maand. Je hebt bovendien dan ook gratis verzending op Amazon dus is goed meegenomen.

Op Disney+ was ik vrij snel uitgegeken. Dat pak ik wellicht nog eens sporadisch voor een maand als het weer even geleden is en er iets uitkomt dat ik wil zien. Idem met AppleTV+, maar zolang die hun Android app mijn telefoon niet ondersteunt neem ik daar geen abo.
Prime is inmiddels iets duurder dan 3 euro, maar nog steeds beneden de 5.
Klopt, voor die 2,99 was het leuk voor erbij, maar toen opeens 4,99 werd heb ik het opgezegd. Je hebt trouwens altijd gratis verzending bij amazon als je een standaard adres via een afhaalpunt selecteert.
In België (com.be) betaal ik nog steeds 2,99€ en dat is het hem net. Op .nl betaalde ik 4,99€ dus pak gewoon een abo op de Belgische Prime en het scheelt je weer 2€.
Hier sinds enkele dagen weer een abonnement op Netflix. Ik wilde voor het 4k abonnement gaan, maar bij het zien van de prijs ben ik toch maar voor een stapje lager gegaan. €18,99 per maand vind ik toch net wat te prijzig. €15-16 had ik misschien nog wel gedaan.
Dus om de prijs van één cafébiertje per maand (bij wijze van spreken) laat je iets liggen wat je eigenlijk wel wil hebben? Misschien dat ik het bagatelliseer maar dat vind ik een te klein verschil om, bij wijze van spreken, in die maand uuuuuren aan series en films te kunnen kijken.
Het is inmiddels 6 cafébiertjes per maand he.

Van 7,99 naar 18,99 zorgt er misschien wel voor dat ik wat kilo's kwijtraak door het gebrek aan maandelijks bier, maar echt veel krijg ik er niet voor terug.

Er is voor iedereen een cafébiertjesgrens waar ze besluiten te stoppen. Voor @RobinNL is dat 18,99, voor mij was dat ergens bij 12,99. Helemaal omdat de kosten daarvoor nog te delen waren waardoor het van ~6,50 per huishouden met wel drie cafébiertjes omhoog ging. Door één prijswijziging! En zelfs vijf cafébiertjes voor degene die zelf het abonnement niet had en nu ook nog een nieuw abonnement moest afsluiten!
Een paar jaar later en je kijkt naar een delta van vijf cafébiertjes per persoon, tien als je de pech had het account niet te bezitten wat werd gedeeld waardoor je een nieuwe moest afsluiten.

Dus nee, het afschilderen als louter de prijs van één biertje is iets te kortzichtig.

[Reactie gewijzigd door IamGrimm op 22 januari 2025 20:35]

Mijn reactie was vooral gericht op @RobinNL die €16/maand wel zou willen betalen maar €19/maand teveel vindt. En dat verschil is (zelfs minder dan) een cafébiertje per maand.
Dat begrijp ik, maar je moet meeberekenen dat de abonnementskosten niet met maar drie euro stijgen, maar het nog een keer drie euro is boven op het geheel. Er is voor iedereen een grens en die grens is waarschijnlijk voor @RobinNL niet twee euro, maar als we de initiele prijs hanteren van 7,99 is elf euro meer betalen misschien wel wat teveel. Dan maar een trapje lager. Zo zegt hij ook dat vijftien euro wel acceptabel had geweest, wat je moet zien als een prijsstijging van zeven euro.

En ja, de tijden van een 2,50 biertje zijn ook allang voorbij maar ook ik hanteer de 2,50 als maatstaf voor acceptabel geprijsd biertje.. als een soort ijdele hoop.
Bestel 1 koffie minder in de week op werk en je hebt t verschil er al weer uit.
Tja, en nu kijk ik ook uuuuuuren series en films, in 4k wanneer beschikbaar (wat ook zo is bij netflix want niet alles is in 4k beschikbaar), en ook mag nog meerdere schermen, wat voor mij in mn uppie zinloos is, voor nog geen 5 euro per maand, bij Prime Video.
Dat klopt. Het verdienmodel is van Amazon dan ook anders dan bij Netflix. Amazon verkoopt vooral (veel) spullen waaraan ze verdienen en bieden Prime aan voor “gratis” verzending en doen er ook nog films en series bij. Op die manier binden ze je aan hun dienstverlening.
Netflix verdient alleen met films en series en doet er verder niets bij.

Beiden bieden ook nog wat games aan volgens mij maar wat dat moet voorstellen weet ik niet aangezien ik geen gamer ben.
Nou, prime gaming is ook niets mals, elke week weer extra gratis top games, te claimen via oa GOG, Epic of hunzelf. Nu bv ook deus ex, zombie army 4 en vorige week bioshock 2 en ook nog een zwik tomb raiders.
De prijzen beginnen langzamerhand de pan uit te rijzen. Ik denk dat m'n tolerantie voor zo'n maandelijks bedrag rond de 20 euro ligt, waar Netflix, als ze zo door blijven gaan, ruim voor 2030 tegenaan zitten.
En wanneer die tolerantie wordt overschreden? Dan zeg ik mn 4k abonnement op, en blijf ik weg.
2030 is nog vijf jaar. De kans is zeer groot dat de prijs dan de 20eu heeft gepasseerd, maar door de inflatie zullen ook je boodschappen wederom stuk duurder dan nu zijn (ik verwacht dat de afgelopen jaren slechts het tipje van de ijsberg is). En (hopelijk) je salaris ook hoger.

Kortom... ik denk dat je nog wel terug gaat komen op deze uitspraak :+
Die kans is heel groot als je ziet met welke bedragen het in een keer verhoogd wordt. Dat is niet misselijk.
De vorige prijsverhoging was voor mij de druppel, ik zou in België 19.99 euro betalen om in 4k te kijken.
rond die periode kwam HBO uit in belgie en dan heb ik dat genomen inplaats van Netflix, ik mis het helemaal niet.
veel streamingdiensten zijn duurder geworden maar Netflix is toch wel de koploper.
Veel streamingdiensten zijn duurder geworden maar Netflix is toch wel de koploper.
Voor Netflix is het ook wel het verdienmodel. De andere streamingdiensten hebben het vooral 'voor erbij' en zijn niet zozeer afhankelijk van de inkomsten uit de streaming abonnementen. Disney valt niet om als Disney+ uiteindelijk ook alleen maar geld kost en niets oplevert. Terwijl Netflix wel omvalt als het uiteindelijk te weinig omzet heeft om winst te maken. Wellicht heet het voor sommige diensten daarom ook wel gewoon +; Disney+, AppleTV+, et cetera.
Helemaal mee eens, wij hebben zelfs alles de deur uit gedaan. Waren hier in Nederland meer dan 50 euro per maand kwijt aan streamingsdiensten. Zeker toen Netflix ging weren dat je in Turkije een abbonement af sloot.

Ik heb tegenwoordig en niet te noemen oplossing gekozen en trek alles lokaal zogezegd. Met de gigabyte internet verbinden van tegenwoordig is het en zo binnen en kunnen vrienden en familie er ook op kijken.

Ik vind het echt niet erg om te betalen voor diensten en er mag ook zeker op verdiend worden, maar dit wordt me allemaal veel te duur.
voor mij moet je het niet terug nemen(liever niet eigenlijk, het is een grote bijdrager aan het onkijkbaar worden van TV en films), maar via telenet en orange krijg je korting op een netflix abbonement.
20€ per maand voor 4K maar als je op Linux kijkt krijg je wel maar 720p met erbarmelijke bitrates....

De enige reden dat ik nog niet heb opgegeven is omdat ik niet de enige ben die dat abo gebruikt, en ik heb geen zin om die uit te leggen hoe dat zelf moet en profielen omzetten etc.
Prijs gaat omhoog, maar het aanbod omlaag.
Daarnaast zijn veel Netflix "Originals" naar mijn mening van slechtere kwaliteit, waardoor Netflix steeds minder interessant wordt.

Ik had het voor de feestdagen weer een poosje aangeschaft, viel me op hoeveel content gewoonweg hetzelfde is als 4 jaar terug.
Nu is het verdienmodel afhankelijk van verslaafden. Mensen die compleet afhankelijk zijn van de content (kinderen of andere familieleden) waardoor de meesten niet meer kunnen opzeggen. Het zit nu op een verzadigingspunt en alleen als je content verslaafden in je omgeving hebt of zelf een bent heb je nog een goede reden om geabonneerd te blijven. Met alles wat in de VS gebeurt ben ik ook van mening dat men Amerikaanse bedrijven zoveel mogelijk moet laten en Europees alternatieven vinden.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 januari 2025 14:36]

Dit plus de originals lijken langzaamaan ook weer te verdwijnen van Netflix.
Ook al zo'n raar gebeuren.
Kunstmatige schaarste ;)
Ik heb ook gemerkt dat bij sommige trilogies bijvoorbeeld een deel mist, ook zo'n rare keuze vanuit Netflix.
Netflix gooit de prijzen weer omhoog, dus laat de "Ik ga weer torrenten" reacties maar binnen komen.

Veel Tweakers vergelijken de prijzen van "vroeger" in 2013, maar vergeten daarbij wel altijd heel toevallig de inflatie mee te tellen. Ik hoor ook nooit iemand over de jaren 1980-2010 toen het nog gewoon heel normaal was om €20 tot €30 neer te tellen voor een DVD of videoband met een enkele film of serie.

Netflix heeft ons allemaal binnen gelokt met bodemprijzen en een gemakkelijke manier om films te kijken, maar deze strategie was natuurlijk nooit houdbaar op de lange termijn.

Voor veel Tweakers zijn de reacties onder dit soort artikelen altijd een geweldige echokamer om met elkaar piraterij goed te praten. Anders hadden we veel meer gehoord "Ik ga wel weer Bluray's kopen".

De beste oplossing lijkt mij gewoon om af en toe van streamingsdienst te wisselen i.p.v. allemaal tegelijk af te sluiten of als je het niet erg vind om oudere films te kijken gewoon Blurays uit de voordeelbak te vissen.
Je vergeet even de factor 4 in te calculeren, die het aantrekkelijk maakte het meerpersoonsabo af te sluiten. Net zoals je die DVD van 20 tot 30 Euro ook gewoon rond kon laten gaan in je vriendengroep.

Je hebt wel gelijk dat het hier een echokamer piratenparty is. Maar aan de andere kant, niet iedereen hier zal een compatibele BluRay speler hebben staan. Ik heb hier nog wel een PS3 staan, maar die speelt natuurlijk geen Dolby Vision content af. En de streamingdiensten hebben het natuurlijk ook wel goed voor elkaar door er voor te zorgen dat content sowieso eerst bij hen landt, als het überhaupt achteraf nog op schijf uitkomt.
Idd elke keer netfliw iets doet is dat "een excuus" voor zovelen om weer te faan downloaden.
Alsof ze wanhopig een excuus zoeken om dat te rechtvaardigen voor zichzelf.
Ik ga alleen weer terug als ze het basis abbonement iniedergeval naar HD ophogen. 720 is een lachertje
Dat abonnement willen ze ook helemaal niet verkopen. Het dient alleen om te kunnen adverteren dat er Netflix is vanaf 8,99 euro.
Ben benieuwd wanneer ze bij de duurdere abonnementen ook advertenties gaan pushen...
Insert; "Hello, i like money" mr krabs meme :Y)
Lijkt me stug. Ik ben dan in ieder geval weg.
Ik denk dat dat helemaal niet gebeurd, het is nu gewoon een manier om je naar een duurder pakket te krijgen, maar dat werkt alleen als er een duurder pakket is ZONDER reclame...
Wij stoppen ons abonnement in april en worden weer abonnee in november. Het is totaal niet nodig om in de zomer te betalen voor iets waar we toch niet naar kijken. Het af- en aanmelden is niet meer dan een vinkje aankruisen.
Idd zo doe ik het ook, in de wintermaanden max twee maanden betalen en ik kan wwer voort bij Amazon (voor 25€ p/j)
Sinds ik niet meer kan delen met vrienden verdienen ze onder de streep minder aan mij....
Intussen laat netflix het delen van een account toe, met 1 iemand extra. Dat kost dan 4 euro meer.
Als je het dan eerlijk zou delen en ieder betaald de helft komt het neer op 12 euro/maand voor het 4k abonnement .
Rouleer gewoon je streaming dienst abbo. De ene maand Netlfix, de maand erop Prime, de maand daarop Disney, de maand daarop HBO, enz. En binge gewoon alles. Dan heb je wel alle content, maar niet die absurd hoge abbo kosten. Meeste mensen kijken niet zo gek veel op streaming diensten, maar betalen wel het hele jaar de volle pond. Zonde van je geld.
Ik wordt serieus al moe als ik hier aan denk. Wat een gedoe en wat een keurslijf.
Als iedere maand een vinkje omzetten op een site al te vermoeiend is, dan heb je grotere zorgen.
Dat valt wel mee hoor. Ik heb hier gewoon geen zin in. Je bent wellicht nog niet oud genoeg om dat soort dingen te begrijpen.
Dat kan ik me heel goed voorstellen ik ben pas 43.
Inderdaad. Met een druk op de knop gaat het aan of uit. Kleine moeite, grote besparing.
En dat rouleren, is dat niet zonde van je tijd?

Je zou je haast afvragen of er geen markt is voor een video-on-demand dienst, waar je zonder abonnementskosten incidenteel toch even een leuke serie mee kunt pakken. Voor een faire prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.