Netflix stopt ondersteuning casten voor meeste apparaten

Netflix stopt met de ondersteuning van casten vanaf mobiele apparaten naar 'de meeste televisies en tv-streamingapparaten'. Dat betekent dat klanten van Netflix geen content van de streamingdienst naar Chromecast- of Google TV-apparaten kunnen sturen via de Google-dienst. Het is niet duidelijk welke apparaten nog wel worden ondersteund.

De afgelopen weken merkten gebruikers op Reddit op dat de castknop in de Netflix-app verdwenen was, aldus AndroidAuthority. Inmiddels bevestigt Netflix zelf op een hulppagina dat casten niet meer ondersteund wordt. De streamingdienst schrijft: "Netflix biedt geen ondersteuning meer voor het casten van series vanaf een mobiel apparaat naar de meeste tv's en streamingapparaten. Gebruik de afstandsbediening van je tv of streamingapparaat voor de navigatie in Netflix." Op de officiële Netflix-website wordt overigens nog wel geadverteerd met ondersteuning van Chromecast. Het bedrijf was niet direct bereikbaar voor vragen van Tweakers.

Volgens de streamingdienst worden 'oudere Chromecasts' en 'tv's die met Google Cast werken' nog wél ondersteund. Uit een snelle test blijkt bijvoorbeeld dat Netflix casten naar de Chromecast V3 uit 2018 nog werkt.

Gebruikers die Netflix casten via hun smartphone of tablet, kunnen dat apparaat gebruiken als afstandsbediening voor de dienst. Netflix adviseert gebruikers om de afstandsbediening van de tv of het nog wél ondersteunde streamingapparaat te gebruiken om de streamingdienst te bedienen. De meeste moderne smart-tv's en settopboxen hebben een native Netflix-app.

Het is al langer niet meer mogelijk om Netflix via Google Cast te casten wanneer de gebruiker een abonnement met advertenties heeft. Deze optie is overigens nog niet beschikbaar in de Benelux.

Door Yannick Spinner

Redacteur

01-12-2025 • 12:24

337

Submitter: japie06

Reacties (336)

336
335
156
5
0
150

Sorteer op:

Weergave:

Als ik het goed begrepen heb, stopt casting ondersteuning enkel op aparaten die een afstandbediening en/of eigen app hebben - zoals de Google tv with chromecast, maar blijven de originele Chromecasts en de Ultras gewoon werken.
Ja fijne en duidelijke implementatie ook… als ik nu naar netflix ga en probeer te casten krijg ik een melding dat er geen apparaten in de buurt zijn. Terwijl een andere app wel netjes mijn apparaat laat zien…geef dan gewoon een melding dat het niet is toegestaan te casten naar apparaat x. Grootste deel van de mensen die dit nieuws niet hebben meegekregen en dus niet snappen wat er aan de hand zullen er wel wat frustraties aan overhouden….
Wat is de reden om te stoppen met deze ondersteuning?
Zou mij niks verbazen als het te maken heeft met dat mobiele apparaten niet zo'n Netflix huishouden hoeven in te stellen, dat geldt alleen voor tv's en setupboxen, en dat je op deze manier dus via omweg nog abo kon delen met andere mensen.
Een Netflix-huishouden is een verzameling van apparaten die zijn verbonden met het internet op de hoofdlocatie waar je Netflix kijkt. Een Netflix-huishouden kan worden ingesteld vanaf de meeste tv's. Apparaten die je Netflix-account gebruiken via dezelfde internetverbinding als deze tv, maken automatisch deel uit van je Netflix-huishouden.

[...]

Een Netflix-huishouden zonder tv instellen

Als je Netflix niet op een tv kijkt of geen tv hebt, hoef je geen Netflix-huishouden voor je account in te stellen
Bron: Een Netflix-huishouden instellen of bijwerken
setupbox
Settopbox. Letterlijk een doos die je bovenop je (televisie)set plaatst. Komt natuurlijk nog uit de tijd van buistv's aangezien er op een moderne tv geen plaats is.
Lol, die filmnet kastjes uit de 80s, kon je illegaal kijken....... Iedereen had er wel 1, via de kabel kon iedereen in huis kijken op zijn tv. :)


FilmNet compleet gehackt in 1988

In 1988 zijn een tweetal hackers (een uit Nederland en een uit Vlaanderen) erin geslaagd om de software uit de kopieerbeveiligde ROM microprocessor (HD6301V1) van de standaard decoder te onttrekken. Na het onttrekken van deze software en het aanpassen hiervan was het mogelijk om naar een echte FilmNet-decoder commando's te sturen en deze te reactiveren. Ook was het mogelijk om bestaande decoders te voorzien van nieuwe software.


Wikipedia: FilmNet

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 1 december 2025 12:58]

Het kon toch ook met die kastjes. Waarbij je onder andere rtl kunt zien via schotel. En als je die gewoon in de scart van je tv deed. Kon je met een beetje mazzel filmnet ontvangen.
Dat zou ik niet weten, was toen 13, kon wel de adult films kijken na 23:00 :) Zonder kastje had je van dat beeld met bewegende strepen/vlagen.

De tijd van PinUp Club, Pisa en de glazenwasser...... Of op RTL+ dat Duitse tv programma met Monique Sluijter met die kersen, banaan, etc.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 1 december 2025 13:07]

Was ook 13 Dat was zon kastje waarbij je commerciële zenders kon zien via analoge schotel.
Ah, wij hadden geen schotel, het programma van Monique was trouwens Tutti Frutti, heb daardoor ook Duits kunnen leren ;)

https://forevercolpogrossoandtutti.com/wp-content/uploads/2020/03/hugo_monique_sluyter_36_91a.png
Een beperkt vocabulaire denk ik dan :)
Dat zou ik niet weten, was toen 13, kon wel de adult films kijken na 23:00 :) Zonder kastje had je van dat beeld met bewegende strepen/vlagen.

De tijd van PinUp Club, Pisa en de glazenwasser...... Of op RTL+ dat Duitse tv programma met Monique Sluijter met die kersen, banaan, etc.
Tuti fruti
Heb er nog 1 gebouwd vroeger. Schema droeg de naam "video verbeteraar" 😆
Dat was het feitelijk ook. Slechte video-opnames konden via zo’n kastje verbeterd worden door de syncpuls te stabiliseren. De beveiliging bestond juist uit een destabilisatie van doemsync. Die beeldverbeteraar zorgde ervoor dat het beeld weer gestabiliseerd werd.
Die ja, denk dat onderbewustzijn even iets anders dacht en typte dan dat ik bedoelde, maar punt blijft hetzelfde.
Gelukkig zijn deze tegenwoordig erg compact en werken meestal via Bluetooth. Hierdoor kun je ze letterlijk overal kwijt. Ik heb de Next Mini van Ziggo bijvoorbeeld achter de soundbar liggen, volledig uit het zicht.
Vroeg stond er een schemerlampje op of een fotolijstje en andere pularie, dan wel bij sommige de VHS videorecorder.
Uit mijn eigen omgeving weet ik dat alle mensen die enkel met een oude Chromecast de Netflix app gebruikte dit ook deden met een gedeeld Netflix abonnement. Zover ik weet was het een van de laatste manieren om buitenshuis (zonder a teveel gedoe) je abonnement te delen.
Nou dan ben ik bijzonder want de TV boven daar zit gewoon een chromecast in die ik elke avond gebruik via de telefoon lekker makkelijk.
Precies het was makkelijk om te gebruiken ook op vakantie zonder teveel gedoe.

dit niet meer ondersteunen tja weer een reden om verder gaan met plex. Het is echt bijzonder om te zien hoeveel beslissingen dit soort streaming bedrijven nemen om een steeds minder leuk alternatief te zijn voor de illegale kant.

waar streaming eerst stond voor gemak en overal te gebruiken word het nu steeds meer ingeperkt.
waar streaming eerst stond voor gemak en overal te gebruiken word het nu steeds meer ingeperkt.
En daarom is in deze youtube The Streaming War Is Over. Piracy Won. de conclusie dat dit de reden is dat piraterij weer opleeft
Diverse (waaronder van der Valk) hotel ketens waren net over naar het concept dat je kon casten op de tv in je hotel kamer. Ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen, want ik vond het erg prettig!
Jellyfin, overseerr, radarr, sonarr, ... :)
Dan is de cashflow wel erg kritisch.
Hoe? Je cast toch steeds van een device? Dus je kan toch niet kijken als je device weg is?
Ik vermoed dat te weinig mensen het nog gebruiken om de ondersteuning te blijven onderhouden.
edit:
Mensen geven hieronder aan dat het ook kan zijn om accountdelen beter tegen te gaan en dat lijkt me ook wel heel plausibel. Hoe dan ook zitten hier wel geldredenen achter.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 1 december 2025 15:08]

Zeker niet, vrijwel iedereen gebruikt primair casting om streaming te kijken in mijn ervaring...
Andere n=1
Echt helemaal niemand gebruikt casting in mijn ervaring. Alleen als de TV of mediaspeler geen zin heeft om een of andere reden.

Persoonlijk gebruik ik t zelfs niet op vakantie. Neem gewoon een oude Mi Box S mee.
En weer een andere n=1 ik cast alleen maar. Internet naar de tv uitgezet, chromecast eraan en casten maar. Mobiele telefoon is een uitstekend navigatieapparaat voor streamingdiensten. 100x beter dan een gare AB van de tv.
Ik ken echt niemand die cast. Mensen die ik ken gebruiken een shield, apple TV of gewoon de rampzalige app op de TVs.
Hier thuis de kinderen. Hebben allemaal een dom scherm op de kamer en streamen alles via oude Chromecast`s. Super goedkope oplossing.
Dat dus. Mijn jongste heeft op haar studentenkamer onze oude tv. Staat wel Netflix op, maar die doet la jaren niks meer, te oud. Dus heeft ze een CC. En ze streamt al tijden lang vanaf haar iPad naar dat ding. En ik betaal gewoon extra voor haar.
Wat is er mis met de apps op de TV? Ik heb een LG van een jaar of 5 oud en het werkt allemaal prima, mis ik iets of zo?
Ja. Veel tv's verouderen snel, als in dat de software en daarmeede apps niet meer ondersteund worden. TV is dan nog een perfect scherm, dus hang je er een Chromecast aan en kan je perfect streamer.
Ik neem CC ook mee op vakanties. Er zij. Zoveel legitieme use cases voor. Maar goed, wij kennen elkaar niet :-)
Ben je dan aan het casten?
Als je het van je mobiele telefoon naar die chromecast stuurt, ja.
Maar dat zegt hij niet, je kunt de mobiel ook alleen als ab gebruiken en dat haal ik uit de beschrijving.
Ok, hij gaf niet aan dat ie vand een mobiel aan het casten was. Kan idd ook van een tablet, laptop, of wat anders zijn. Maar dat ie aan het casten was, zei hij wel. En dat de mobiele telefoon een veel beter navigatieapparaat is dan een ab van de tv.
Zo houden ze de Netflix app op je telefoon ook alleen daar zichtbaar. Hooguit kan je dan nog je telefoon scherm met daarop Netflix mirroren naar TV via Wifi direct of via een kabel, 1 op 1 en alles wat er op je mobiel verschijnt zie je ook op het grote scherm, meldingen etc.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 1 december 2025 17:14]

Als ik voor werk naar een hotel moet dan is het wel fijn als je een film kan casten naar de TV op de kamer, in plaats van op je kleine schermpje te koekeloeren. Settopboxjes aan hotel-TVs hangen lijkt me geen goed plan.
Ik ben nog nooit een hotel TV tegengekomen die casten ondersteund...
Wat wel werkt is een USB-C naar HDMI kabel, en dan wordt je telefoon een settopbox.
Komt wel steeds vaker voor hoor in bijvoorbeeld van der valk. Krijg je een QR code op het scherm en dan verbind je met die televisie op een wifi netwerk achtige constructie en kun je dus casten naar die TV.

Zowel in nederland als in het buitenland dit de afgelopen jaren vaak tegen gekomen
Ik heb daarom altijd een Chromecast in mijn tas zitten. Nu zal ik wel een randgeval gebruiker zijn (ik reis grofweg 15-20 weken per jaar wereldwijd voor werk), maar zal heus niet de enige frequent flyer zijn die met een Chromecast rondreist.
hdmi zit er altijd op, chromecast werkt altijd. Dus mee in de tas. Klein, simpel.

TVs met software verouderen mij te snel, dus doe thuis ook altijd casten. Spotify, netflix etc.

Verder is casten de zekerste manier om .je luister of kijk profiel de jouwe te laten blijven.

Netflix zuigt ballen...
In alle van der Valks kan het gewoon, in vele AirBNB`s ook.
Ik gebruik een Beryl AX3000 travel router tijdens mijn reizen. In het netwerk zit een chromecast te samen met telefoon, iPad etc...
Beryl koppelen aan het WiFi van het Hotel, chromcast in de hdmi poort en klaar.
Ik doe het precies zo (OK, met een Cudy TR3000), zou jammer zijn als dat niet meer kan op reis voor werk en ook vakanties in een huisje etc...
Zo'n beetje alle moderne keten hotels die de laatste 3 jaar bezocht heb voor mijn werk. Diegene die het niet hebben zijn papa en mama hotels hebben dan tot zelfs aan een beeldbuis tv staan. Dus heb dan voor de zekerheid altijd tablet mee met wat gedownloade films en series omdat dan de wifi meestal ook nog belabberd is.
Ik wel, va der valk, my hotel. Maar eigenlijk kijk ik nooit meer TV in een hotel. Lekker eten en naar bed en als ze zwembad hebben nog ff zwemmen. Soms laptopje aan in bad ofzo 😁 casten is toch iets wat ik al jaren niet meer doe.
Ik heb ook nooit succes gehad met het casten in hotels en precies daarom neem ik
altijd mijn JBL charage en firestick mee met daarop Plex.
Och genoeg geïnstalleerd, o.a. inderdaad bij van der valk werkt via tussenliggende software waarmee voorkomen wordt dat jouw filmpjes op het scherm komen van iemand verderop in de gang
En zelfs al hangt er een smart-TV in je hotelkamer of vakantiebungalow, dan nog lijkt me het niet verstandig te gaan inloggen op zo'n overmatig gedeeld apparaat van derden.

Het klinkt alsof hier toch een stukje basisfunctionaliteit zonder enige vooraankondiging verwijderd is. De reden - oneigenlijk gebruik tegengaan - zal wel goed gegokt zijn. Maar dat maakt het nog niet ok. Kan wat mij betreft zo bij de class action bij.
En zelfs al hangt er een smart-TV in je hotelkamer of vakantiebungalow, dan nog lijkt me het niet verstandig te gaan inloggen op zo'n overmatig gedeeld apparaat van derden.
Dat gaat inderdaad regelmatig fout, bij onze zomervakantie ook. Wij konden voor de kids gemakkelijk wat aanzetten, want er was al ingelogd. Sorry Rob en Anne. Uiteindelijk hadden ze het door en was de sessie verwijderd (of het wachtwoord aangepast). Daarna ook zelf maar ingelogd, inloggen is soms makkelijker dan casten. Zeker als je dat via je telefoon doet en daarna weg wilt lopen en geen verbinding meer met het netwerk hebt. Maar je moet er goed aan denken ook uit te loggen.
Het klinkt alsof hier toch een stukje basisfunctionaliteit zonder enige vooraankondiging verwijderd is. De reden - oneigenlijk gebruik tegengaan - zal wel goed gegokt zijn. Maar dat maakt het nog niet ok. Kan wat mij betreft zo bij de class action bij.
Naar mijn idee mogen ze dat gewoon aanpassen, je kunt immers of tig andere manieren gebruik maken van hun service. Maar als het iemand niet bevalt moet die persoon opzeggen. Helaas gebeurd dat dan vaak niet.
Ik sluit me hierbij aan. Ookal is de n=2 nog altijd geen voldoende grootte. :)
Zeker niet, vrijwel iedereen gebruikt primair casting om streaming te kijken in mijn ervaring...
Wacht, ik doe mee: "Zeker wel, vrijwel niemand gebruikt primair casting om streaming te kijken in mijn ervaring..."

Oftewel: verwar je eigen kleine omgeving niet met 'de wereld'.
Jouw bubbel is nooit representatief voor de algehele populatie.
Geloof ik helemaal niets van, dit is vooral weer een actie om account delen weer moeilijker te maken. Wel lullig als je bewust geen smart TV hebt en nu ook achter het net vist...

De enshittification gaat maar door.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 1 december 2025 14:22]

dit is vooral weer een actie om account delen weer moeilijker te maken
Dat vermoed ik ook en ik kan ze geen ongelijk geven. Netflix heeft een tarief bedacht waarvoor een huishouden hun content kan kijken. Dat tarief mogen wij te hoog of te laag vinden, maar voor dit bedrag vinden zij dat je als huishouden mag kijken. Dan blijkt dat er gemiddeld 2 huishoudens op een account zitten. Wat wil je dat ze doen? Het verlies accepteren en zichzelf naaien? De prijs verdubbelen, en daarmee de huishoudens die zich wel aan de gebruikersvoorwaarden houden naaien? Of alles doen wat in hun macht ligt om misbruik te voorkomen, zodat er daadwerkelijk weer 1 huishouden per account zit?

Ik baal hier van, want mijn televisie gaat doorgaans langer mee dan de software op die televisie dus vroeg of laat wil ik 'm offline halen. Maar ik neem het Netflix niet kwalijk, uiteindelijk zijn het de gebruikers die zich niet aan de voorwaarden hielden die hier aan bijgedragen hebben.
Netflix heeft steeds verder gelimiteerd wat een "huishouden" precies zou zijn.
Het is nu eigenlijk een adres geworden. Dus als je om wat voor een reden vaak op een 2e adres bent (kinderen met gescheiden ouders, lat relatie, vakantiehuis/sta caravan/camper) heb je nu gewoon pech en moet je meerdere abonnementen afsluiten.
Netflix heeft steeds verder gelimiteerd
Dat is heel vervelend, maar wat had je verwacht dat ze zouden doen en wat had je gewild dat ze zouden doen?

Ik had een vriend uit Portugal die in Zweden een ijshockeywedstrijd bezocht. Hij was verbaasd dat je bij de balie een beker kocht en dan zelf theoretisch onbeperkt frisdrank kon halen. Zij woorden waren: "in Portugal zou het hele stadium samen één beker kopen." Dat is natuurlijk precies de reden dat het in Portugal niet kan.
edit:
Onderstaande tekst is historisch. Blijkbaar voelen de mensen die onder werktijd midden zich betrapt, maar hebben de Tweakers na werktijd minder moeite met mijn morele vingertje 😝
De reden dat jij op +2 wordt gemod en ik op 0 is dat ik beweer dat Netflix klanten zich niet als Zweden maar als Portugezen gedragen en nu boos zijn dat ik er begrip voor toon dat ze nu ook zo behandeld worden.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 1 december 2025 19:45]

De reden dat jij op +2 wordt gemod en ik op 0 is dat ik beweer dat Netflix klanten zich niet als Zweden maar als Portugezen gedragen en nu boos zijn dat ik er begrip voor toon 
Nu is het natuurlijk wel zo dat Netflix ons in het begin aanspoorde om ons als Portugezen op hun Zweeds platform te gedragen. Toen iedereen comfy zat met z'n gedeelde NF account vonden ze dat het tijd werd om met een boos vingertje te wijzen dat Portugese praktijken niet meer gewenst zijn. En nu dit soort oplossingen zoals casten dwars zitten om het vingertje extra kracht te geven. Ik begrijp de onbegrip ergens wel.
Nu is het natuurlijk wel zo dat Netflix ons in het begin aanspoorde om ons als Portugezen op hun Zweeds platform te gedragen.
Goed punt. Ze hebben regels veranderd en dat is niet leuk. Wel toegestaan, en niet heel anders dan wat bedrijven met de prijzen doen.
[...]

Netflix heeft een tarief bedacht waarvoor een huishouden hun content kan kijken.
Ik krijg echt voortdurend meldingen dat iemand niet in mijn huishouden zit, terwijl dat wel zo is en er ook gewoon netjes voor betaald wordt. Echt zwaar irritant en ik moet ook steeds diegene 'vrijwaren'. Dat huishouden werkt hier niet goed in ieder geval.
Dat lees ik hier meer. Nog niet meegemaakt maar lijkt me super irritant. Net zoals DRM super irritant is. Maar opnieuw, vind je het geld dat Netflix geld wil verdienen? Als iedereen te vertrouwen was hadden ze geen geld hoeven te investeren in en irritatie hoeven te creëeren met dit soort ongein.

Maar zijn de klanten van Netflix betrouwbaar gebleken? Ken jij echt niemand die een account van een broer of neef in een heel ander huishouden gebruikt? Ik hoor het voortdurend. Het is niet alsof we kunnen beweren dat Netflix begonnen is.
Iedereen deelt Netflix en ik snap Netflix wel. Netflix bedacht daarom ook dat je voor een extra account, wat buitenshuis gedeeld wordt, betaald moet worden. Prima, dat doen we netjes. Maar dan moet Netflix er wel voor zorgen dat dat vlekkeloos werkt.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 2 december 2025 12:59]

Prima, dat doen we netjes. Maar dan moet Netflix er wel voor zorgen dat dat vlekkeloos werkt.
Jij doet dat wellicht netjes, maar geloof jij dat iedereen dat doet? Je bent hier deels slachtoffer van de matige implementatie van Netflix, maar ik vind het kort door de bocht om de schuld van andere gebruikers te negeren.

Wij hebben een slot op de voordeur. Super irritant, want je moet altijd een sleutel meenemen, anders kan je jezelf buiten sluiten. En er is wel eens een sleutel verbogen (geen idee hoe dat kan gebeuren). Ik ben ook wel eens een sleutel kwijt geraakt. Maar ga ik nu het slot van de deur halen omdat het niet vlekkeloos werkt? Nee, daarvoor lopen er helaas teveel mensen rond die daar misbruik van zouden maken.
[...]

Jij doet dat wellicht netjes, maar geloof jij dat iedereen dat doet? Je bent hier deels slachtoffer van de matige implementatie van Netflix, maar ik vind het kort door de bocht om de schuld van andere gebruikers te negeren.
Dat anderen niet betalen doet toch niks af aan het feit dat Netflix iets matig implementeert? Ik zeg ook nergens dat Netflix het betalen voor het delen van accounts af moet schaffen. Ik zeg alleen dat het niet goed werkt bij mij.
Je kan nog steeds geen smart tv hebben en toch Netflix kijken er op. Wel moet je als het casten helemaal stopt een apparaat aan je tv hebben hangen waarop apps kunnen staan. Dus niet de oude chromecast gevallen.

Verder helemaal eens dat het een duidelijk gevalletje enshittification is.
Heb je suggesties voor een dergelijk apparaat? Het liefst open source...
Die opensource dingen ondersteunen vaak weer geen Netflix. Maar bijvoorbeeld de Apple TV
Dat is precies de reden dat ik het vroeg ;-)

Heb me de laatste jaren niet zo verdiept hierin, maar de situatie is dus niet anders dan B.C. (before Covid)...
Open Source en DRM zijn helaas een lastige combinatie. En Netflix geeft om DRM omdat hun klanten al hebben laten zien de gebruiksvoorwaarden niet zo serieus te nemen.
DRM & Open Source kan prima samengaan, waar een wil is is een weg. De meeste Open Sourse browsers ondersteunen ook allerlei DRM. Het is doorgaans een kwestie van onwil cq. de boel bewust dicht houden ipv dat het zogezegd lastig is. Daar kom je helaas mee weg als je een (te) stevige machtspositie hebt. En in dat stadium zijn we voor de grote streaming diensten inmiddels aangekomen. Enshittification in optima forma.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 1 december 2025 20:55]

Netflix gebruikt Widevine van Google als DRM. Je kan een Android media box nemen bijvoorbeeld, maar je hebt wel services van Google nodig. Zo kun je Netflix ook op Linux draaien in de browser, als die maar Widevine support heeft.
DRM & Open Source kan prima samengaan, waar een wil is is een weg. De meeste Open Sourse browsers ondersteunen ook allerlei DRM.
Dan heb ik niet goed gezocht, alles wat ik kan vinden beweert het tegenovergestelde, bijvoorbeeld
DRM is closed source and requires signed version of the Firefox (no custom builds from ports). There's no binaries provided for DRM like Widevine for FreeBSD.
True open source web browsers on Windows, and MacOS, are dead in the water.
This is because of the lack of Widevine CDM, and the majority of people wanting to stream stuff using services like Tidal, Netflix and Spotify.
Maar ik ben blij dat dit achterhaald is. Kun jij me een recente bron geven waarin uitgelegd wordt hoe het werkt?
Met 'ondersteunen' bedoel ik hierboven niet dat het in totaliteit dan nog steeds Open Source is, maar dat het wel kan samengaan, doorgaans middels een 'binary blob' o.i.d. Widevine is daar inderdaad een voorbeeld van.
De Chromecast is bij mijn weten opgevolgd door de Google TV streamer. Nog steeds Google, maar ja, dat was bij de Chromecast ook al het geval.
En naar die Google TV streamer kan je ook nog steeds casten?
Nee (althans, volgens dit nieuwsbericht niet, gezien casten alleen nog naar de CC 2018 v3 kan); het is een mediaplayer die Android draait. Je draait dus de Netflix-app op de GTV-streamer zelf.
Ik weet dat het een Android bakkie is, waarop je apps kan draaien dus. Maar heeft het apparaat zelf ook nog cast-mogelijkheden? Zodat je bijvoorbeeld ook je scherm kan delen 1 op 1?
De Google tv streamer gebruikt Google tv sausje over het android tv OS en ondersteunt (chrome)casten. Overigens heeft de laatste generatie chromecast devices ook apps en chromecast mogelijkheden. Dat is de Chromecast with google tv. Echter lijkt het er op dat Netflix het casten naar dat device ook de nek omdraait.

Wel jammer dat V3 schijnbaar de laatste versie is waarmee je Netflix kan casten. Want die is nog full-hd en pas de versie daarna zit er 4k support op.
Ok dat wordt dus een TV extra ;)
Volgens mij is het de laatste backdoor om account sharing tegen te gaan. Een andere goede reden kan ik niet bedenken? Ik persoonlijk gebruik vaak de app om te zoeken en dan content te starten.

Ook kijken mijn kinderen Netflix op een dumb tv met Chromecast stick Bedenk ik me. Dus niet blij mee

[Reactie gewijzigd door johnny2000 op 1 december 2025 12:48]

Volgens mij was er toch nog een trucje. Dat je alsnog kon delen.
Mijn kinderen hebben een LCD TV op hun kamer maar geen superdunne met apps . Dus afhankleijk van casten naar de chromecast op de TV. Mobiel hebben ze wel.

En ik neem op vakantie altijd een chromecast mee in de koffer, en ik denk dat meer dat doen
Vermoeden gebaseerd op welk bewijs? Denk eerder dat het te maken heeft om account sharing tegen te gaan (gaat wel lekker ver als dit de reden is).

Ik heb een Google TV Streamer gekocht juist omdat je dan de keus heb tussen casten en afstandsbediening. Op je telefoon een film opzoeken gaat een stuk sneller dan met klikwiel van de afstandsbediening letters selecteren.

Zonder cast functie vind ik weinig voordeel aan een Google TV Streamer.
Nou ik wil het wel gebruiken maar dat kan dus niet. Niet iedereen in mijn omgeving heeft Netflix omdat het te duur is en casten was voor ons de oplossing, ik betaal maar kan gewoon op een groter scherm bij iemand anders kijken. Nu kan dat niet meer .. ik ben ook echt klaar met streaming platformen. Heb net mijn Netflix opgezegd. Ik hoef dit soort bs niet meer.
Ik vermoed dat te weinig mensen het nog gebruiken om de ondersteuning te blijven onderhouden.
Onwaarschijnlijk op het moment dat juist oudere chromecasts het nog wel blijven doen, maar nieuwere juist niet
Het is al langer niet meer mogelijk om Netflix via Google Cast te casten wanneer de gebruiker een abonnement met advertenties heeft.
Het klinkt alsof ze moeite hadden om casten + advertenties samen te laten werken.

Jammer dit, streamingdiensten worden steeds slechter terwijl de prijzen over de hele linie blijven stijgen.
Jammer dit, streamingdiensten worden steeds slechter terwijl de prijzen over de hele linie blijven stijgen.
Ze graven hun eigen graf. Mensen gaan gewoon weer downloaden.
Downloaden wordt altijd zo geprezen maar ik vind het grappig. Niemand vertelt je wat voor een gedoe het is. Hoe je oude content vaak bijna niet kan vinden. Heb je een serie pas ontdekt en wil je seizoen 1 van 5 jaar geleden downloaden? Succes met het vinden van torrents met seeds. Voor de meeste mensen is dit geen optie dus ze zullen er weinig last van hebben denk ik.
Probeer het eens met nieuwsgroepen. Gebruik wel een goede usenet aanbieder zoals newsdemon of newshosting, zij hebben retenties van meer dan 5 jaar en in sommige groepen tot wel 10 jaar. Beiden adverteren met retentie van meer dan 5000 dagen. Daarnaast worden populaire series en films regelmatig opnieuw gepost.

Ik download primair via nieuwsgroepen, maar soms voldoet de kwaliteit niet of is een deel van de download niet beschikbaar en kan deze hersteld worden en soms ben je dan door alle release groepen heen gegaan zonder download. Als een film of serie/aflevering niet binnen 24 uur binnen is, wordt ook de torrent client geactiveerd. Alleen torrents zijn vaak erg traag. Als voorbeeld had ik lang moeite om het tweede deel van seizoen 2 van Fire County te downloaden omdat Sonarr alle downloads als failure/skipped gemarkeerd en uiteindelijk heb ik ze toch via torrent kunnen binnenhalen. Ik had alleen niet door dat FlareSolverr gestopt was. Deze doet de captcha vraag van onder andere Cloudflare (1337x,kickass, etc) beantwoorden. Hierdoor had de torrent tracker nooit een resultaat. Uiteindelijk ook maar toegevoegd aan checkmk zodat ik voortaan sneller door heb als een service niet bereikbaar is.

Daarnaast is tdarr ook een aanrader. Dit is een workflow service welke videos kan bewerken. Je kunt ondertitels en audio kanalen verwijderen en transcoding uitvoeren (mkv naar h.265 zodat Jellyfin hem kan afspelen). Kan bij de transcoding ook gebruik maken van de GPUs).

Maar je hebt wel een beetje gelijk met je stelling dat alles instellen best wel wat werk en uitzoekwerk is.
Maar toch had ik hiermee minder frustraties dan het gedoe met de streaming diensten. 10 jaar geleden was Netflix goed wat je kon er vrijwel alles vinden. Nu is het allemaal zo gefragmenteerd dat DJ moet gaan spelen met je streaming abonnementen. Neem je een superduur 4K abonnement (4 streams voor een enkele persoon), blijkt er vrijwel geen 4K content te zijn. Is het echt zo moeilijk voor Netflix/Amazon om middels een aantal GPUs een transcoding naar 2160p te doen zodat het abonnement ook toegevoegde waarde heeft?
Is het echt zo moeilijk voor Netflix/Amazon om middels een aantal GPUs een transcoding naar 2160p te doen
Wat zou daar de meerwaarde van zijn? Ik zou dat valse reclame vinden, als ze 1080p content gaan upscalen en dan doen alsof het 4K is...
Hoe is het geen valse reclame om een 4K abonnement te verkopen zonder 4K content?
Ik heb dan liever ook een mogelijkheid om naar een 4K upscaled versie te kijken. tdarr doet bij mij films upscalen naar 8K, dan gaat er een anti-alias filter overeen en daarna wordt deze gedownscaled naar 4K.

Het beetd is vooral een tikkeltje donkerder en heel soms kun je wat artefacten zien (ten opzichte van een real 4K video), maar ten opzichte van een 1080p vind ik het er op een 75" scherm er veel beter uitzien...
"vrijwel geen" =\= "geen", dat wat er aan 4K is kun je ook in 4K kijken. Dat lukt met het goedkopere abonnement niet. Daarnaast zit er in dat abonnement meer dan het unlocken van 4K.

Als je zo graag upscaled content kijkt dan kun je dat toch ook zelf doen? Dan hoef je ook dat dure abonnement niet af te nemen. Ik zou iig niet bij willen betalen voor enkel upscalen.
Is dat niet omdat de upscalers die in TVs ingebakken zitten vaak erg slecht zijn?

Ik zou willen dat 4K schermen 1080p content gewoon met pixel doubling zouden weergeven en met hun 'intelligente' vingers van de content afblijven...
Ik heb een Philips uit 2019 en die heeft helemaal geen upscaler. Mijn Denon receiver heeft wel een upscaler, maar dat resultaat vind ik niet zo heel erg goed en ik heb ook het vermoeden dat hij ook niet iets te langzaam is, want ongeveer elke 2 minuten staat het beeld 1 a 2 seconden even stil. Ik vermoed om weer te bufferen.

Is het met pixel dubbeling echt zoveel beter als 1080P fullscreen tonen. Dan worden de pixels ook uitrecht, alleen kun je dan wel de pixels tellen, zeker op mijn grote scherm.

Maar ik gebruik een betaalde Topaz upscaler welke vanuit ffmpeg kan worden aangeroepen. Topaz is officieel alleen Windows, maar Topaz gebruikt onderwater ook ffmpeg, dus ik heb the ffmpeg commandline moeten onderscheppen en op het moment dat ik de filters (best raar om iets dat wat toevoegt een filter te noemen) kopieerde naar Linux en vervolgens de ffmpeg commandline had aangepast werkte het gewoon. Topaz een mailtje gestuurd, zij hebben geen bezwaar, maar bieden geen support of garantie dat het in de toekomst blijft werken.

Ik ben een kleine maand bezig geweest om de juiste parameters te vinden voor Topaz welke goed werkt voor verschillende input videos.
Probeer het eens met nieuwsgroepen.
Waarom ga je dit nu hier zitten propaganderen ? Voor je het weet gaat dat straks ook ineens enorm worden aangepakt, ik dacht zelfs dat dit niet mocht hier op Tweakers het verwijzen naar...

Dat Netflix dit nu doet vind ik niet zo best, hiermee maken ze hardware zoals Chromecast weer een stuk 'armer' en voor sommigen die alleen een Chromecast voor Netflix hebben dus onbruikbaar.
edit:
letter vergeten/spelfout.

[Reactie gewijzigd door iew op 1 december 2025 14:53]

Nieuwsgroepen ga je echt niet zomaar aanpakken, ook een brein niet. Vrijwel alle usenet providers geven dezelfde groepen door en release groepen posten doorgaans ook nog eens in meerdere groepen.

Met zou de nzb indexers kunnen aanpakken, maar ik gebruik alleen private indexers.

Er is niets illegaal aan een nieuwsgroep. Ik gebruik ze ook nog steeds om regulier nieuws binnen te halen via een news aggregator.

De reden dat Brein torrents aanpakt is omdat de meesten ook netjes seeden zoals het hoort. Maar het is juist het seeden (her-distributie) waar brein voornamelijk tegen ageert. Het is uiteraard wel mogelijk dat als eenmaal het aanbieden flink is ingeperkt dat men zich dan ook gaat bezig houden met het downloaden, maar vanwege de thuiskopie heffing is dat een stuk lastiger. Daarnaast bestaat mijn filmcollectie vooral uit oudere films waarvan ik ook nog gewoon de VHS/DVD hoesjes heb. Ik doe geen digitale video aankopen, want ik wil iets tastbaars hebben. Diverse winkels hebben regelmatig dvd uitverkoop en soms zitten daar best leuke titels tussen. Zo kwam ik een klein half jaar geleden de boxset van Married With Children tegen...
Het was ook niet boos bedoeld of zo, maar ik denk meer zo van 'wanneer er zo min mogelijk mensen over praten, des te langer blijven ze er weg om het aan te gaan pakken'. }>

Ik verzamel al vanaf de 80's films en series en koop ook nog steeds regelmatig wat nieuws of oudere films en series, digitaal koop ik ook niet.
Dankjewel. Ik heb ooit met nieuwsgroepen gewerkt, maar dat was in 2005 ofzo. Gelukkig bestaat dit nog.
4K= 4 keer😆


Maar ja, ik ben het hier wel mee eens. Heb niet voor niets apparatuur dat 4k kan afspelen.
Dat probleem zie je ook op massa's legale streaming netwerken. Of als je net middenin een paar seizoenen zit de serie helemaal weggehaald wordt.
Om het nog maar niet te hebben over het magere aanbod aan fysieke media. Je kan nu kopen wat er net geperst of heruitgebracht is, maar veel oudere films en series zijn slecht te krijgen, zeker in Nederland.
Ik heb dat probleem meer met streaming dan met downloaden eerlijk gezegd. Veel content verdwijnt hier gewoon na een tijdje (terwijl het in het buitenland nog wel ergens beschikbaar is).

Ik ben al meerdere keren naar downloaden gedreven omdat content hier simpelweg niet beschikbaar is.
Je hebt een bibliotheek van miljoenen dingen. Streamingdiensten komen daar niet bij in de buurt. Bovendien zijn streamingdiensten versplinterd: je kunt 0 seizoenen van Game of Thrones of Rings of Power vinden op Netflix, maar álles als je downloadt.
Ik heb vanaf het eerste begin Netflix gehad omdat ik het downloaden zat was. Gedoe met je content vinden, subtitles altijd lastig, etc. Werkelijk alles stond gewoon op Netflix. Klaar was je!

Maar de laatste jaren werd content vinden ook steeds lastiger. Je had 30 abonnementen nodig om elke serie die je wilde kijken te kunnen zien. En dan had je soms nog pech dat iets niet in Europa was uitgegeven. Subtitles waren er wel, maar ook steeds vaker slecht vertaald. Prijzen werden steeds hoger. Begonnen bij Netflix met 6,99 en betaalde op 't einde iets van ~21 euro. Dat is een 300% stijging in kosten terwijl er steeds minder relevante content op beschikbaar was.

Ik heb toen de hele *arr stack geinstalleerd. Zeker een hele hoop werk en een leercurve. Best complex ook wel met tig Docker containers.

Maar nu het eenmaal werkt is het wel verdomd lekker dat ik alles gewoon kan vinden.
Heb je de download binnen, dan verdwijnt die niet zomaar. Iets wat natuurlijk vaak genoegd het geval is met streaming. Zelf heb ik laatst mijn fysieke media bibliotheek maar eens gearchiveerd.
Neuh, ik heb een provider die niet door Brein gedwongen is tPB te blokkeren, klik het aan en zoef, het rolt met 10-20MB/s binnen. Zo niet stel je je client in dat hij de computer afsluit zodra hij klaar is. Easy peasy.
Van alle Engelstalige series en films die ik wil verkrijgen kuch zijn alle seizoenen beschikbaar als torrents, met meer dan voldoende seeds. Zelfs minder populaire dingen. Misschien een kwestie van zoektermen aanpassen? Of zoek je naar wel heeeeel niche content?
Oude series zijn op streamservices totaal onbeschikbaar. Babylon 5, die serie met tijdreizen en dino's, de serie waarin iedereen die ooit leefde reincarneert op een rivierwereld, etc.
Dat is toch ook zo met streaming diensten?
Al. Heb de hele boel opgezegd, hop straks wel tussen wat accountjes heen en weer, maar heb ondertussen de arrrr-clients icm usenet en private torrenttrakcer maar weer aangeslingerd. Emby als server en gaaaan!
Voor mij was het punt toen Netflix begon met reclames en de reclamevrije veel duurder werd.

Ik heb jellyfin, ik geloof dat dat gebaseerd is op emby.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 1 december 2025 13:44]

Het is voor de gemiddelde mens toch eenvoudiger te kijken via een Chromecast met afstandsbediening dan om te gaan download. Gewoon ander kastje kopen en klaar. Dan heb je meteen ook het gemak van een afstandsbediening.
Account sharing kan nog steeds als de extra persoon op zijn mobiel of tablet kijkt. Diegene streamt het dan naar de TV.

Ik gok dat ze dat willen aanpakken.
Tsja wij hebben een gewoon abonnement .... Vorige week op onze thuislocatie ... Dochter wou netflix opstarten ... krijg ik die zever van account toe te voegen ... Ik kijk alleen op mijn pc en op die tv. Zelfs met het basis abonnement heb je 2 streams ... Is nota bene van het zelfde uitgaande ip. Op ons buitenverblijf werkt het soms, soms niet. Dan vraag je een code aan, krijg je niks. Moest het niet voor de vrouw haar series zijn lag het al buiten. Heb het er echt mee gehad. Wij delen niet, en als we op ons buitenverblijf zijn, dan is er thuis geen traffic. Maar kan het gewoon niet toevoegen. Het is te belachelijk voor woorden.

Ik ben dicht op het punt om gewoon terug wat ik wil zien gaan we downloaden. Dan moet je die dienst hebben, dan is het die dienst, daar staat dat op, daar dit.
Ja ze zijn compleet doorgeslagen met hun anti-sharing maatregelen, hier hebben we het ook met regelmaat op onze vaste AppleTV en apparaten in huis. Zelfde apparaten, zelfde IP maar toch af en toe willekeurig een melding en allemaal hoepels die je moet doorspringen om bij Gods gratie van je eigen abbo gebruik te mogen maken |:(
heb je toevallig private relay aanstaan, of een andere VPN? ( private relay werkt alleen in de webbrowser, maar niet voor apps (helaas)). Ik heb geen netflix dus ik weet niet of je het ook via de browser kan kijken en zo zou kunnen casten / airplayen. Dan kan ie natuurlijk alsnog een ander IP zien.
Zeker aan staan maar zoals je zegt werkt niet in apps en toevallig op het thuisnetwerk ook uitgeschakeld.


Maar ook al op een Windows PC de melding gehad dus het ligt niet aan relay.
Zelfde probleem hier, en we doen helemaal geen account sharing. Mijn vrouw is de primary user nota bene, altijd vanaf zelfde IP en die krijgt ook die waarschuwingen. Al meerdere uren met support aan verspild, blijkbaar is het omdat we geen TV hebben met de app erop en we dan geen huishouden locatie kunnen instellen. Uiteindelijk nieuw paswoord moeten instellen, zodat ie dan de locatie van dat paswoord als primary neemt.

Als ze het casten stoppen, zie ik het somber in. We hebben geen enkele TV waar de app nog van werkt (zijn nog allemaal oude 1080p TVs) en gebruiken enkel Chromecast Ultras...
Hier is het telkens op een telenet tv box en van mijn pc, dusja het is bizar. "Blij" om te horen dat we dus niet alleen zijn.
max devices per abbo
Dit ja. Wordt langzaam teruggeschroefd naar 1. Straks 1 abbo per device.

Netflix graaft zijn eigen graf zo. En ook andere aanbieders als amazon doen aan deze graaierij, met hetzelde resultaat. Doei allemaal! We gaan weer downloaden.
Hoezo graaierij bij Amazon? Ik betaal 3€/m voor Amazon Prime in België en ze hebben best een interessant aanbod op Prime Video, zeker voor dat geld. Bijna een 7e van de prijs van vergelijkbaar Netflix abonnement...
Maar tegenwoordig wel reclame.
In België (nog) niet.
Denk ik van niet, het wordt zeker geen 1 device, meestal 3 tot 5 devices.
Het lijkt me niet dat dat een beletsel hoeft te zijn voor casten. Je zou zeggen dat het een kwestie is van het goed identificeren van actieve sessies en devices.
Nieuw soort DRM misschien? Geen idee.
Kan ook nog het uitfaseren van Chromecast zijn. Dat gaat binnenkort stoppen en daarmee kun je dan ook geen Chromecast dingen meer kunnen 'aansluiten' via Google Home services. Google TV is de hernieuwde naamgeving zodat onder meer AI altijd kan meeluisten /tinfoil mode off
Bron: https://www.slashgear.com/1912589/google-chromecast-streaming-discontinued-reason/
Het is een manier om de huishouden restrictie te omzeilen. Mijn nichtje gebruikt dat bv om op mijn account mee te liften (beetje onzin in mijn eentje voor 5 streams te betalen).

Dit gaat echter wel grote gevolgen hebben. Want dit zou inhouden dar als ik in buitenland ben of in een hotel in NL voor werk of privé, dat ze de cast functie blokkeren en ik dus niet meer kan kijken op de tv.

Dat brengt mij alleen maar meer op t punt om grijs te gaan kijken (goedkoper abo nemen en dan kijken via stremio naar de betere kwaliteit).

Ik wist overigens niet eens dat het technisch mogelijk is om bepaalde casting apparaten te blokkeren vanaf de app. Dacht dat dit allemaal door Android zelf geregeld werd vanuit OS.
Hoe kan je nicht door casten meekijken? Je stuurt toch altijd van jouw device naar een tv ofzo?
Omdat mobiele telefoons niet de 1 huishoudeln melding krijgen of geblokkeerd worden. Zij kan dus netflix starten op haar mobiel onder mijn account en casten naar haar tv. 1x in de 6 maanden opent ze de app een keer als ze hier op bezoek is om de telefoon even vanaf mijn ip te laten zien
Ergens logisch dit, elke televisie van de afgelopen 10 jaar heeft Netflix ingebouwd en ik vind het echt irritant als mensen dat casten zo is de kwaliteit en de bitrate nog lager dan bij native Netflix en het zijn vaak Android achtige toestanden waarbij er tijdens de film de app herstart moet worden. Voor 2 tientjes koop je een fireTV stick waarmee gewoon op een oude tv native Netflix kunt kijken
Ergens logisch dit, elke televisie van de afgelopen 10 jaar heeft Netflix ingebouwd
Dat is misschien wel zo, echter heb ik hier 2 televisies hangen waarbij het gebruik van de native Netflix app niet mogelijk is. Één tv is te oud, ongeveer 8 tot 10 jaar. Geeft nog meer dan prima beeld, maar de Netflix app doet het daar al jaren niet meer op. Reden "Uw toestel word niet meer ondersteund". En de andere TV is een redelijk goedkope Samsung smart TV (2 jaar geleden voor ongeveer 500 euro gekocht) en is zo traag, dat het gebruik van de Netflix app gewoon niet meer leuk is. Laat staan dat je op die TV eerst nog wat rond wilt kijken om een keuze te maken welke film ik wil gaan kijken.

Dus nee, de native Netfilx app is niet altijd een oplossing. Soms wel, soms niet. En in mijn geval niet. En ik was blij dat het gewoon werkte met een Chrome cast, heb ik ook geen extra afstandsbediening voor nodig.
hier idem, Netflix wordt hier in het grootste gedeelte van het huishouden gecast omdat de TV's het niet ondersteunen of, zoals jij ook al aangeeft, de app te traag is dat het zorgt voor enorm veel fustratie. Daarom hebben we voor alle TV's een chromecast gekocht zodat toch iedereen Netflix gaan kijken. Als dit straks niet meer kan, kunnen we feitelijk op nog maar 1 TV kijken en zullen toch kijken naar alternatieven, wellicht een alles-in-1 IPTV ofzo, ik hoor dat steeds meer over.
Grootste fout ooit, dit is een keiharde reden om netflix sub instant te stoppen. |:(
Ze vergeten wij betalen voor gebruiksgemak en het zien voor nieuwere series en films legaal..

mijn use case: google chromcast in een niet smart tv, makkelijk met mobiel films en series kijken in de slaapkamer dat valt nu weg? nu moet ik verplicht een nieuwe tv halen met daarop een netflix app?

Tijd voor zelf een Netflix bedrijf op te starten..
Je 'moet' helemaal niks. Je kunt de netflix app installeren op om het even welke android box en die aan je tv hangen, Humax H3, Xiaomi, Google tv-streamer noem het maar op.

Het enige dat je niet meer kunt is vanaf je mobiele apparaat draadloos streamen naar een willekeurige tv. En dat laatste is natuurlijk gedaan om accountsharing tegen te gaan. Immers kun je met de app op je telefoon of tablet bij iedereen thuis streamen. En Netflix ziet liever dat die mensen zelf een abo-tje nemen.

Kortom, dit is niet meer dan vervolg op de eerdere anti-sharing maatregelen.
Ik maak zelf wel uit waar ik MIJN netflix kijk, ben vaak zat op reis
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @maestro19881 december 2025 22:54
En dat kan ook gewoon weet ik uit eigen ervaring.
Bizar, dat is de enige manier waarop ik Netflix gebruik op een chromecast. Is dat zo ongebruikelijk dat ze het kunnen veroorloven om deze gebruikers weg te jagen?


Vanmiddag bij thuiskomst maar eens bekijken of het nog werkt en anders gaat het abonnement meteen op stop.
Ik zou hier wel reacties op krijgen maar ik vind het begrijpelijk dat ze oudere apparaten niet blijven ondersteunen. Als je Netflix kan betalen kan je ook wel een nieuwe goedkope chromecast kopen of een apparaat dat de native app kan draaien.
Ik zou dat ook begrijpen maar dat het is niet waar wat je zegt.

Het werkt namelijk nog wel op mijn oude Chromecast v2 uit 2015 maar ik kan niet meer streamen naar mijn google tv streamer uit 2024 8)7
Maar heeft dat niet te maken dat de native app daar op staat. En als je die dan verwijderd dat het dan niet lukt. Naar mijn weten als je Chromecast gebruikt opent de gtv en streamer dan de native app. En als die er niet op staat krijg je een foutmelding.
Nee helaas. Dat is niet het geval.

Het heeft ook altijd gewerkt, sinds deze week niet meer
Ik begrijp ook uit het artikel dat het juist nog wel op oudere chromecasts draait, niet op nieuwere.
Ja, laten we de berg ewaste nog groter worden. Geen flauw idee waarom ik mijn oude chromecast van 2017 (?) zou moeten vervangen. Deze werkt nog prima en het lijkt me niet dat daar zoveel onderhoud aan Netflix zijde bij komt kijken. Anders zouden ze immers juist de oude niet meer compatibel maken, maar die werken juist nog.
Ik snap je maar ik denk dat je blij wordt van een wat recentere Google TV device waarmee casten ook niet meer nodig is. Zoals de Chromecast Google TV met AB
Inderdaad. Die heb ik zelf ook en werkt prima op een tv in het buitenland. Geen gedoe met een Ipad of Iphone maar gewoon zelfstandig de app starten.
Weer een afstandbediening. Ik vond mijn Harmony en een telefoon wel even genoeg
Ik vind het persoonlijk juist ideaal om gewoon op de telefoon te kiezen wat ik wil kijken en op casten te drukken. Geen AB die ik kwijt kan raken (alles gaat via telefoon) en ook niet onbelangrijk, de kinderen kunnen niks veranderen. Als ze nu wat kijken, kiezen wij vanaf de telefoon en streamen. Ik hoef niet naar de TV te lopen of wat dan ook.

Als Netflix ook de chromecasten uitschakelt zou dat voor mij echt een enorm gemis zijn.
Dus je komt bij iemand op bezoek en je wilt iets van Netflix streamen. Maar die persoon heeft een TV met een vooraf geïnstalleerde Netflix app zonder account. Dan kun je dus niet streamen.
Helaas. Klagen kan bij Netflix.
Oud model Chromecast meenemen, of via iets als DeX. Blijkbaar vindt Netflix het uitbannen van het delen van accounts belangrijker dan gemak.
Totdat je bijvoorbeeld tv in het buitenland wilt kijken. Want tv kijken van je eigen aanbieder werkt niet in het buitenland op een GTV want dan moet je aangesloten zijn op het netwerk van je provider. Dat hebben ze namelijk ook al dicht gezet.
same, heb zowel beneden en boven al jaren een Chromecast v3 eraan hangen. Beneden aan Panasonic TX-42GT60 Plasma via een Pioneer VSX-923. Boven in de slaapkamer rechtstreeks aan een 32" LG LCD.

Vnl voor streamen F1TV Premium & Netflix. Niks account delen.

Als dit niet meer kan, is 't per direct opzeggen van Netflix en full on terug naar pre-2010 usenet leech gedrag.

//edit: details

[Reactie gewijzigd door QwaftZefoni op 1 december 2025 15:07]

Als dit niet meer kan, is 't per direct opzeggen.
Ja, same here... bye Netflix! |:(
Hier hetzelfde, casten is de enige manier waarop ik het gebruik.

Abbo gaat gewoon weg dan, neem wel een andere dienst.
Gelukkig blijft casten in Plex (nog) wel werken ;) . Op deze manier gaan straks meer mensen weer de minder legale weg op...
Plex werkt echt briljant. Waarom kunnen commerciële partijen zoiets niet maken?

Netflix en Disney+ ben ik allang mee gestopt toen de enshitificafion begon.
Plex werkt echt briljant. Waarom kunnen commerciële partijen zoiets niet maken?
Kunnen ze wel, maar willen ze niet. Bij apps als netflix wordt alles bepaald met marketing en psychologie. Hoe blijf je zoveel mogelijk in de app hangen, hoe kunnen ze zoveel mogelijk data van je binnenhalen, hoe kunnen ze je naar de goedkoopste (voor hen) content sturen. Hoe kunnen ze je zoveel mogelijk binnen hun platform houden enzovoorts.

Het gebruiksgemak komt op de laatste plaats.
Dit, ze willen niet dat jij bepaald hoe je consumeert, ze willen dat je consumeert zoals hun willen.
Inderdaad. Kijk maar eens naar 'The Social Dilemma' . . .

Ironisch genoeg is die (legaal) ENKEL op Netflix te vinden.
Dat of sommige streaming sites die je op freemediaheckyeah kan vinden. P-stream bijvoorbeels geweldige site. Betere functies als de betaalde Netflix.

https://fmhy.net/videopiracyguide

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 1 december 2025 15:54]

Nou ja, ook bij Plex merk je wel dat zij er alles aan doen om het onderste uit de kan te halen, met bijvoorbeeld het remote play abonnement.
Remote Play abo is nieuw, vroeger had je gewoon een volledige Plex Pass nodig als je deelde of moest je je eigen user/Pass delen met de rest. Dus in dat opzicht is dat wel een verbetering.
Yep, dat is wat ik bedoel met dat Plex net zo goed langzaam maar zeker versobert en meer en meer enshitification krijgt, helaas.

Ik heb overigens nooit gegevens hoeven te delen met anderen voor toegang tot mijn Plex server en ik gebruik dat al sinds versie 0.8 of zelfs nog eerder.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 december 2025 11:45]

ik begrijp ook wel waarom ze dit doen.

Met casten omzeil je namelijk de beperkingen die bij sharing buitenshuis optreden, of je het volledig omzeilt durf ik even niet te zeggen, maar in mijn ervaring werkt het eigenlijk altijd als ik buitenshuis ben en een cast start naar een andere tv. Waarbij inloggen op de tv/chromecast zelf resulteert in een melding dat het niet is toegestaan/maak een extra account aan enz.

Maargoed, de betalende mensen die deze functie wel gebruiken zijn weer de dupe. Wat je zegt klopt dan ook wel, de minder legale weg functioneert weer eens beter dan het legale.

Ander recent voorbeeld was de nieuwe serie pluribus op appletv. Die ben ik daar begonnen met kijken en om de een of andere rede vind apple het ontzettend leuk om bij deze serie gele subtitles te forceren, daarnaast krijg ik de serie ook niet mooi fullscreen terwijl het formaat zich daar wel voor leent (21:9).

Op plex geprobeert en ja hoor... de ondertitels precies zoals ik die wil en een mooi fullscreen formaat zonder zwarte randen links en rechts.
Exact waar het om gaat. Beperking voor gebruik buitenshuis. Ik kan met de KPN app hetzelfde. Moet ik wel 1x per maand inloggen bij mijn vriendin en daarna kan ik weer de rest van maand casten naar mijn tv elders.
De enshitificafion continues.
Het is simpel. 3 dagen per week ben ik thuisgebruiker dus bij vriendin. En dan tablet naar eigen huis en verder waar ik gebleven was.

Wat Netflix nu doet, kan eigenlijk niet. Bron apparaat is al onderdeel van huishouden. Dus moet niet uitmaken of je op locatie elders kijkt. Dat men de baai opzoekt is dus het gevolg.
Hoe kijk je het op Plex?? Kan je Apple TV daar aan koppelen ?
Misschien moeten de legale aanbieders eens leren van Plex: maak het simpel en betaalbaar, dan blijft iedereen netjes.
Mja dat was wat netflix eigenlijk was voordat de prijzen omhoog schoten en de wildgroei van streaming apps begon.

Ze weten best dat het werkt. Maar ze verdienen daar niet hetzelfde geld mee.
Grappig genoeg was het ooit juist de piraterij die hen dwong tot dat simpele en betaalbare model. Nu lijken ze die les weer te vergeten.
Wat dan weer komt door de content-aanbieders. Als je zelf een uitgever van films en series bent, wat doe je dan? Tegen een vergoeding van licentiekosten je series op Netflix aanbieden, of tegen een aanzienlijk hogere vergoeding je troep aanbieden op je eigen dienst, waar je veel meer winst mee kunt maken?

Je kunt aan alles merken dat Netflix het moeilijk heeft. Alle grote aanbieders hebben hun content weggehaald en zijn hun eigen dienst begonnen. Dus wat doe je dan? Je kunt maar zover gaan met het verhogen van de prijzen totdat klanten gaan weglopen. Net flix is al heel lang bezig met het zelf produceren van series. In het begin deden ze dat erg goed, maar het wordt zo langzaamaan steeds minder. Ook de andere aanbieders zijn massaal bezig om MEUK te produceren. Daardoor is er sowieso ontzettend veel keus (in middelmatig materiaal) waardoor elke dienst dus weer minder klanten krijgt.

Het laatste wat ze kunnen doen is proberen om accountsharing te voorkomen. Daar zijn ze druk mee bezig, maar het heeft gevolgen voor de gebruikersvriendelijkheid. Ik heb kinderen in huis die beurtelings bij de andere ouder wonen. Ze willen natuurlijk bij mij ook Netflix kijken (het abonnement is bij de andere ouder) en volgens mij is dat ook legaal, want ze maken deel uit van het andere huishouden, ze zijn alleen even niet op die locatie. Maar er komen wel steeds meer meldingen over dat het huishouden bevestigd moet worden.

Hier zullen inderdaad klanten door afhaken. Het herinnert mij eraan dat ik even het 5e seizoen van Stranger Things moet torrenten. Een van de weinige series op Netflix die wel goed zijn :)
Als niemand abo's afsluit hebben 2000 eigen platformen ook geen nut.
Je kunt aan alles merken dat Netflix het moeilijk heeft.
Dat is wel nogal relatief.
Vorig jaar draaide ze 10Miljard winst en ze verwachten weer double digit growth dit jaar.
Ze zouden dus best een beter product kunnen maken maar ze kiezen voor enshittification en winst maximalisatie.
Tijdelijke winstpieken ten koste van lange termijn houdbaarheid. Er komt vanzelf een nieuwe concurrent die doet wat Netflix doet, maar dan beter, omdat Netflix zichzelf zo dichtgetimmerd heeft ten koste van de klant. Dan merken ze het wel.
Als je al vergeten was dat je het moet torrenten dan kan het niet al te goed zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Brenuijl1 december 2025 18:13
Misschien moeten de legale aanbieders eens leren van Plex: maak het simpel en betaalbaar, dan blijft iedereen netjes.
Plex dat massaal gebruikt wordt voor het kijken van illegale content bedoel je? Ik hoop dat je de ironie ziet.
Het gaat niet om de inhoud dat beschikbaar is (of op welke manier), maar het gemak waarmee je Plex bedient. De uitspraak van Gabe Newell is denk ik hierbij ook wel een goede:
We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.
Met name de tweede zin hierbij. Men is best bereid om te betalen voor een videostreamingdienst, maar het moet ook gemakkelijk zijn in gebruik. Dat laatste weegt wellicht zwaarder dan de content dat beschikbaar is

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 december 2025 18:20]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CH4OS1 december 2025 18:41
Die quote komt erg vaak voorbij. Het is met name een stuk mooie propaganda. Steam zelf heeft behoorlijk last van piraterij (er zijn sites die alleen geripte steam games leveren), levert o.a. DRM om piraterij tegen te gaan en bestrijd piraterij actief.

Er staan quotes als dit tegenover:
Steam has zero effect on piracy except to give a pirate a pure digital version to crack, making piracy easier
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Nu is Netflix in basis makkelijk in gebruik en zien we de weerstand met name op het vlak van account sharing (de maatregelen hiertegen), de prijs en de versnippering van de diensten (niet echt een puur Netflix nadeel maar een eigenschap van de markt).

Plex is mede groot geworden door de piracy scene; het wordt massaal gebruikt om illegale content te kijken. En ook Plex zelf heeft last pirates. En ook bij Plex zie je hele groepen overstappen op de next thing die meestal gratis is in het begin.

Piracy is vrijwel altijd een pricing probleem.
Netflix ondersteunt mijn Chromecast V3 op een oude Philips-tv (die wel een native Netflix-app heeft) nog wel. Ik ben benieuwd voor wie casten nog meer blijft werken en vooral welke hardware daar dan bij hoort!

[Reactie gewijzigd door YannickSpinner op 1 december 2025 12:07]

Ik hoop het ten zeerste, anders kan ik geen netflix meer kijken op m'n TV en moet ik maar terug naar de piraterij... Bizar dit. Mijn Samsung-TV heeft wel de app, maar die is onbruikbaar traag. En misschien niet eens meer bruikbaar door gebrek aan updates? HBO MAX kan ik bijvoorbeeld niet eens meer er op installeren.
Moeten, moeten? Je kan ook gewoon een Google Tv Streamer apparaat kopen voor €80. :-)
Zo hoef je niet te casten maar draai je native Netflix.

Maar ik begrijp wat je duidelijk wilt maken. Ze nemen een functie af die voor veel mensen voldoende is.
Die vallen nu uit de boot of ze moeten kosten maken die ze eigenlijk niet hoefde te maken.

Zou er een ruzie gaande zijn tussen Netflix en Google wat betreft casten?
Wordt Google hiervoor betaald per apparaat dat kan/mag casten?
Aangezien het niet mogelijk is bij abonnementen met reclame zou ik denken dat het geld kost en dat Netlix dat afblokt omdat ze niet willen betalen?
"Gewoon" en "€80" in dezelfde zin is nogal een aanname, vind het flink wat geld en juist daarom dat ik destijds voor iets van €30 of zo een chromecast hebt gekocht... Bovendien heb ik dan weer een afstandsbediening in de weg liggen, of op z'n mist zit je met navigate knopjes te klooien in een remote-app. En als ik in de bus, of op de wc, alvast uitzoek waar ik naar wil kijken vanavond, dan moet ik het straks weer intypen via zo'n gruwelijk on-screen toetsenbord die je alleen met pijltjes kan bedienen.

Kortom; ja, een functie downgrade en onnodige kosten, maar ook een flink grote downgrade op de gebruikservaring
Ik snap niet waarom je niet vanaf je telefoon naar Google TV streamer Kan 'casten'? Hij kan dan toch gewoon de Netflix app openen (die ingelogd moet zijn met dezelfde acc) en dan de film/serie van je telefoon afspelen?

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 1 december 2025 18:35]

De nuance die je tussen haakjes zet, is dan weer geen onbelangrijke. Dan kan je dus ook maar 1 account hebben of je moet steeds uit- en weer inloggen, of je moet een account hebben waarbij je het account deelt en dus extra kosten maakt. Allemaal moeite, waar vele gebruikers gewoon niet op zitten te wachten.
USB-C naar HDMI kabeltje aan je tablet? :)
Moet je wel een tablet hebben... Toevallig ergens nog een oude liggen, ondersteund geen display over USB. Ooit eens gedaan met een smartphone, kreeg je van die zwarte balken omdat de aspect ratio niet overeen kwam. En dan moet dat ding er weer naast staan/hangen? Doe je hoogstens om eens je vakantiefotos te laten zien.

Klinkt leuk, ga je in de praktijk niet doen. En als het weerwoord is om een speciaal apparaat aan te schaffen? Alleen als jij die dan betaald :+
:)

Ik bedoelde meer. als je nu wel streamed naar je tv, waarmee doe je dat dan? Dat zal toch een mobile device zijn?
Chromecast V3 geregeld (cast) vanaf smartphone. Ondersteund ook geen video out. Maar als ie dat deed gebruik ik die tijdens het kijken en ga niet elke dag het in de kamer hebben liggen met een dikke ader richting de TV er aan. En heb je nog steeds last van aspect ratio verschillen etc
USB-C naar HDMI kabeltje aan je tablet? :)
Dan moet je tablet wel video out over USB-C ondersteunen.
Tot een paar jaar geleden had ik het zo voor je uitgezocht, maar Netflix deelt met andere streamingdiensten het karakteristiek dat ze te duur zijn geworden om zomaar even af te nemen.

Jellyfin heeft overigens geen problemen met casting, hoewel native op een mediaspeler kijken natuurlijk beter is. De enige apparaten waarvoor dat niet opgaat zijn de oude Chromecasts (zonder Google TV) en wat oudere "smart" TV's met een eigen implementatie die de gebruiker geen mogelijkheid geven om zelf applicaties te installeren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 december 2025 18:26]

Heb je die native app ooit wel eens ingelogd gebruikt? Ik zou er niet van opkijken als ze het op account niveau bekijken en blokkeren.
Voor zover ik kan zien kan ik nig gewoon casten naar mijn chromecast ultra die geleverd werd bij de stadia. Deze zit ook verbonden aan een philips tv met app.

Zie alleen dat mijn tv en ziggo next box niet meer tussen de casting apparatuur draan

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 2 december 2025 06:06]

Bizarre actie. De ChromeCast is dé manier om oudere TV's die een prima scherm hebben maar op basis van software worden afgeschreven door fabrikanten een tweede leven te geven. Laten we zeggen: het is het draadloze equivalent van de HDMI-kabel en zeer toegankelijk voor allerlei gebruikers.
Je kunt wel een nieuwe TV-kopen maar die is ook binnen een paar jaar niet meer ondersteund.

De controledrang van online diensten begint me heel zwaar tegen te staan. Om over de E-waste van al die schermen (en cast-devices) nog geeneens te spreken.
Verhoog gewoon de prijs als het softwarematig/DRM/etc meer kost, maar laat mensen zelf hun apparaten kiezen.

Instant edit: het is onduidelijk welke apparaten precies wel/niet worden ondersteund. Een scenario dat alleen apparaten waarbij de Cast-functie redundant is omdat andere opties nog wel werken lijkt nog mogelijk (alsnog is dat een achteruitgang in gebruiksvriendelijkheid). Maar ik laat mijn reactie staan voor het geval het een donkerder scenario blijkt/wordt en er op flinke schaal apparaten Netflix-incompatible worden.

[Reactie gewijzigd door JCD29 op 1 december 2025 12:50]

Je kan ook gewoon een nieuwe Google TV op Apple TV streaming kastje kopen.. Goedkoper dan een TV en vaak qua software een stuk beter.
Mja, heb het deze week overwogen.. maar
  • Weer een extra remote en kastje
  • Als je bij je YouTube subscriptions of Premium wil dan moet je ook inloggen op die Google Account.
  • Zoeken/typen met een afstandsbediending behalve als je ook nog eens een toetsenbord koopt (kan dat?)
  • 80 euro...
Twee goede tv's in huis zonder smart functies. Beide hebben een chromecast en dat is dan ook de enige manier hoe ik Netflix kijk. Werkt al jaren prima.

Dan zou ik twee maal Google tv moeten lopen voor € 160. Niet niks. 8)7

Hopelijk blijft dit nog wel even werken. Zo te zien vandaag iig wel.
.oisyn Moderator Devschuur® @JCD291 december 2025 12:56
Het werkt nog steeds, je kunt alleen niet casten als je op het device zelf een Netflix app kunt installeren. Ik kan nog steeds casten naar mijn oude originele chromecast, maar die kan ook verder niets anders. Ik kan niet meer casten naar mijn Chromecast with Google TV, maar daar kan ik zelf met de afstandsbediening de Netflix app openen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 december 2025 12:57]

Dit is vervelend voor heel veel mensen.
Genoeg mensen hebben oudere TV's waarbij het smart/app gedeelte dusdanig verouderd is dat je afhankelijk bent van een Chromecast o.i.d. Casten wordt toch nog steeds heel veel gebruikt?
Dat blijft, in ieder geval voor nu, nog werken. Wat niet meer kan is casten naar Android TV, of een TV met Tizen of WebOS waar ook een eigen app beschikbaar is.
In ieder geval op WebOS kon dat al heel lang niet meer. Dat werkt met bijna geen enkele app waarvan een native versie is.
Dank. Dat was mij niet duidelijk. Fijn. Hier ook nog zo’n oud casting ding in een gewone LCD TV. Doet allemaal nog prima, dus geen zin in vervanging.
Helder! Kreeg ik er nog niet helemaal uit. Bedankt voor de verduidelijking
Zodra je een chromecast in je tv prikt kun je hier prima de netflix app op zetten en is die hele casting niet nodig? Je bedient netflix dan gewoon met de afstandbediening van je chromecast. Zo gebruik ik het in ieder geval al een tijdje op een oudere tv en dat werkt prima.
Niet elke Chromecast kan/heeft dit. Zelf heb ik bijvoorbeeld nog een 2019 model die enkel casten vanaf een andere apparaat ondersteund
Dat betekent dat klanten van Netflix geen content van de streamingdienst naar Chromecast- of Google TV-apparaten kunnen sturen via de Google-dienst.
Volgens de streamingdienst worden 'oudere Chromecasts' en 'tv's die met Google Cast werken' nog wél ondersteund. Uit een snelle test blijkt bijvoorbeeld dat Netflix casten naar de Chromecast V3 uit 2018 nog werkt.
Dit is toch erg tegenstrijdig? Wat en welke appartaten worden er nu wel of niet ondersteund?

Los van bovenstaande: laten we nu eindelijk eens met onze portemonnee stemmen en deze diensten, die alleen oog voor geld en aandeelhouders hebben, de deur wijzen. Het wordt met elk jaar maar minder en minder, maar we mogen wel meer betalen.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 1 december 2025 12:37]

.oisyn Moderator Devschuur® @Stefan221 december 2025 12:42
Dit is toch erg tegenstrijdig? Wat en welke appartaten worden er nu wel of niet ondersteund?
Het is niet helemaal tegenstrijdig. Op de nieuwere Chromecast met Google TV kun je gewoon een Netflix app installeren en die bedienen met de afstandsbediening. Dat kan met de oude Chromecast niet, daar kun je alleen maar naartoe casten. Als je alleen de oude hebt zou je anders helemaal geen Netflix meer kunnen kijken.
Bedankt voor de opheldering. Het was mij niet helemaal duidelijk dat met "de meeste tv's en streamingapparaten" dus eigenlijk alles op de oude Chromecast apparaten zonder afstandsbediening na wordt bedoeld.
.oisyn Moderator Devschuur® @Stefan221 december 2025 12:53
Ja, idd. Als je niet afhankelijk bent van de cast-funtie om Netflix te kijken, dan werkt het niet meer. Zo interpreteer ik het althans, ze zijn er niet heel erg duidelijk in.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 december 2025 12:54]


Op dit item kan niet meer gereageerd worden.