Netflix stopt met ondersteuning van PlayStation 3-app

Vanaf 2 maart is het niet meer mogelijk om Netflix te kijken op de PlayStation 3. De streamingdienst stopt na zestien jaar met de ondersteuning voor Sony's console.

Netflix PS3
Bron: Reddit

Gebruikers die de Netflix-app opstarten op hun PlayStation 3-console, krijgen een melding te zien waarin staat dat de app na 2 maart 2026 niet langer wordt ondersteund. De app kwam in 2010 in de Verenigde Staten beschikbaar. In Nederland werd de app samen met de introductie van de dienst in 2013 uitgebracht.

De PS3-versie is een van de laatste apps waarmee Netflix native in 4:3-verhouding kan worden bekeken. Op veel modernere platforms worden 4:3-programma's met zwarte balken aan de zijkanten getoond. Overigens is Netflix nog wel toegankelijk voor de Xbox 360, hoewel de app niet meer te installeren is nadat de digitale winkel van Microsofts console in 2024 offline is gehaald.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

03-02-2026 • 19:26

92

Submitter: Sonicfreak

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Maar waarom zou je Netflix op bijvoorbeeld een PS3 willen kijken?
Ik kan Chromecast niet gebruiken want geen Google telefoon.

Geen SmartTV.

Voor die ene keer dat ik eens iets via netflix wil kijken doe ik dat via de PS3
Je weet dat je een Chromecast ook op iOS kunt gebruiken? En als je echt wilt kun je ook bijv een tabblad uit Chrome streamen naar je chromecast.

De (oude) chromecast is echt de beste 40 euro die ik afgelopen decennia heb uitgegeven
Onze ging gewoon stuk, toen nieuwe 4K model gekocht en was ermee tevreden tot 1.5 maand terug toen smarttube het ineens niet meer deed (kan het niet eens meer installeren, nog vorige week weer eens geprobeerd).

Maar persoonlijk vond ik de 2de Gen Chromecast de beste tot ze te veel mee gingen klooien qua youtube.
Ik had hetzelfde probleem met Smarttube. Was plots verdwenen van mijn homescreen. Ik heb toen AFTVnews Downloader gebruikt om het terug te installeren en dat lukte. Dit was op een Nvidia Shield pro, maar lijkt me niet anders te zijn op andere Android TV-devices. Misschien ook relevant: ik gebruik Projectivy Launcher (Absolute aanrader om niet door advertenties gebombardeerd te worden). Het gebeurt ook wel eens dat Android de default launcher terug forceert.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Dit werkt bij mij ook prima op een 4k chromecast
Ik heb het vandaag maar weer eens geprobeerd met de nieuwste Smarttube build maar onze Chromecast blijft het deinstalleren (dat was oorspronkelijk ook het geval).

Dit is eens eerder gebeurd maar toen was een herinstallatie van de apk voldoende.

Ik probeerde het ook via een apk op een USB stick maar ook dat geeft hetzelfde resultaat.
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar misschien is het google play protect die aanstaat?
Dat SmartTube het niet meer deed lag niet aan de Chromecast. Op GoT is wat extra informatie te vinden over hoe je eventueel een backup kan maken en terugzetten (op een Shield, maar wellicht werkt dat ook voor de Chromecast).
Ik heb ook geen iOS devices thuis.
Je gebruikt geen telefoon thuis?
Dan kun je denken aan een los mediaspelertje. Denk aan een MiBox of Quantis QE600 of 700.
Vanuit een Chrome tabblad kan je ook nog casten.
Kunnen jullie nog "casten" naar de Chromecast dan via de Netflix app? ik dacht dat Netflix die een paar maand terug gestopt had of bedoelen jullie Google TV?

Hij lijkt dus ook dat Netflix druk bezig is alle Legacy apps uit te faseren. Wat jammer is dat vond ik juist het grote plus punt van Netflix omdat ze al zolang bestaan hebben ze veel app versies moeten uitbrengen.

Mijn oudste Tablet gebruikt nog Android 7.1.2 en de enige streaming app die nog werkt is Netflix dus die zal binnenkort ook wel stoppen met werken, (werkt nog prima en voldoet vandaar dat ik hem nog steeds voor Netflix gebruik)
Hier een Chromecast 2015 en het werkt nog steeds. Ondersteuning is voorbij, maar de functionaliteit is nog niet verdwenen gelukkig.
Je kunt niet meer casten naar apparaten waar je ook de Netflix-app op kunt installeren, casten naar een oude, redelijk domme, Chromecast is geen probleem.
Dan loont het de moeite om te kijken voor een Nvidia shield, gen1 is fine.
hdmi is all you need. Zit chromecast ingebakken, werkt ook vanaf je laptop/computer.
Netflix casten naar een Nvidia shield kan niet meer omdat je dan de Netflix app moet installeren. Enorm klant-onvriendelijk en omslachtig maar helaas is Netflix er niet om het je makkelijk te maken.
Ongetwijfeld met die closed drm te maken, maar je kunt netflix ook gewoon runnen vanaf een shield natuurlijk :)
En waarom word er dan een CRT tv weergeven? Zo lijkt de PS3 meteen retro.

// Haha, thanks all! Duidelijk. Ik vind PS3 niet retro eigenlijk :-)

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 3 februari 2026 19:51]

Ik moet je iets vertellen over hoe lang geleden de PS3 uit is gekomen...
En maakt dat uit? Ik heb vorige jaar nog op de PS3 gespeeld terwijl ik ook de PS4 en 5 heb. Dat het oud is betekent niet dat het niet meer gebruikt wordt. En nee Ik heb niet Netflix erop gebruikt.
Hij had het erover dat de PS3 retro lijkt, terwijl het inmiddels retro is. In mijn tijd (GameCube) noemden we de SNES ook retro, terwijl die toen nog geen 15 jaar oud was.
De tv die op de afbeelding staat lijkt me een stuk ouder dan de PS3, die in 2006 uitkwam.

Mijn gevoel zegt dat de PS3 nog niet retro is. Mijn gevoel is niet leidend in de wereld van gameconsoles :-D. Maar het feit dat anderen ook het gevoel hebben dat de PS3 nog niet zo oud is, kan komen omdat de techniek op gebied van computers niet meer zo snel gaat als voorheen.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 3 februari 2026 19:57]

Volgens de van dale is een retro console 20+ jaar oud. Laat nou net dat de PS3 in 2006 is uitgekomen en dat we nu in 2026 leven. Aka officieel is de PS3 een retro console.

Ja we worden oud ;)
Om toch nog even een jaartje jong te blijven: hij kwam op 11 november 2006 uit in Japan en op 23 maart 2007 pas in Europa. We zijn dus nog heel even veilig!
Toch kan ik de ps3 niet als retro console zien. Wat hier iemand al aangaf. Gta5 draait er ook op. Dat noemen we ook geen retro game 😂
Toch kan ik de ps3 niet als retro console zien. Wat hier iemand al aangaf. Gta5 draait er ook op. Dat noemen we ook geen retro game 😂
Tja, gevoelsmatig ben ik het met je eens.
En mijn PS3 gaat nog regelmatig aan voor games die alleen op de PS3 te spelen zijn.
Maar met bijna 20 jaar oud, toch echt wel retro te noemen. In perspectief, ongeveer zo'n zelfde tijd voor de PS3 launch (1986), was net de 8bit NES op de markt verschenen.
Damn bizar eigenlijk hahaha
En toch is het een retro console, of je het nou niet mee eens bent of niet.
Wie zegt dat ik er niet mee eens ben. Alleen kan ik het nog moeilijk beseffen.
Maar het feit dat anderen ook het gevoel hebben dat de PS3 nog niet zo oud is, kan komen omdat de techniek op gebied van computers niet meer zo snel gaat als voorheen.
Euh, om wat context van de PC markt van toen te geven, in 2006 kwamen de Core 2 Duo's E6x00 series. Intel Pentium D, Intel Core 2 Extreme X6800 en AMD Athlon 64 X2... Er kwamen dat jaar ook nog mobiele 32 bits chips uit... ;) Kijkende naar wat er nu is, rijdt elke CPU tegenwoordig wel rondjes om deze allemaal heen...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 februari 2026 21:42]

Sorry dan had ik je bericht verkeerd begrepen. Ik dacht echt dat je bedoelde als het is oud dus wordt niet meer gebruikt.
De ps3 is niet retro, want hij draait GTA V en dat is nog steeds de nieuwste. Dat argument telt wel, toch?
Ik recentelijk nog. Heb de fat 60gb versie nog sinds het allereerste uur. Eens in de zoveel tijd gooi ik er een game in en speel ik weer wat weken achter elkaar. Blijft leuk. Het mooie is, mijn 2 digitale (1 gratis, 1 gekocht toendertijd) games werken nog steeds zonder enige vorm van verplichte verbinding met internet. :)
Retro is voor mij generatie 1 t/m 5. Het cartrige tijdperk dus, en het prille begin van cd-based games. Nes, Snes, Playstation etc, alles wat daarbinnen valt. Misschien zelfs nog tot aan de zesde generatie, dus Dreamcast, Ps2, Gamecube en Xbox.

Maar vanaf de zevende generatie toen het HD tijdperk begon? Nope, geen retro.
Rijk is voor mij 10 euro hebben. Ik ben rijk. Een Porsche is voor mij iets met 4 banden. Mijn Ford is een Porsche. Hey leuk, zelf een betekenis verzinnen!
Mijn Ford heeft 5 banden (reserveband), dus dat maakt hem uniek onder de auto's?

Zit het denk ik meer in hoe oud iemand is en hoe lang het geleden is dat ze ermee gespeeld hebben. Dus herinneringen en gevoel, dan een keiharde definitie op x aantal maanden oud dus dan retro.
Ik verzin niks, wie heeft in steen gebeiteld dat leeftijd bepaalt wanneer en of iets retro is? Waarom spot je met mij omdat ik daar een andere invulling aan geef?
LOAD
.....
"PRESS PLAY ON THE TAPE"

Sorry what ? :)
De PS3 kwam bijna 20 jaar geleden uit, dat is inmiddels aardig retro te noemen :D
11 november wordt de PS3 20 jaar oud.
Laatste PlayStation die nog (ook) een composiet aansluiting had.
Ps3 was het begin van het HD tijdperk, veel mensen hadden nog geeneens een HD TV, de meesten daarvan waren ook nog niet Full HD. Toen kreeg je bij de Ps3 zelfs nog een component kabel met een SCART-blokje. Ik heb hier ook nog steeds een HD-ready Sony uit 2007.
Fun fact: toen ik mijn PS3 kocht had ik nog een CRT TV. De PS3 was voor mij de reden om te upgraden naar een 40 inch LCD. Van Sony zodat ik met de TV afstandsbediening de PS3 kon bedienen (handig voor Netflix!).
Als je geen smart tv hebt, dan is dit een handige oplossing om toch te kijken.
Klopt, zo heb ik toch enkele jaren via de PS3 gekeken omdat mijn "smart" tv geen ondersteuning meer kreeg. Op een gegeven toch overgestapt op een eenvoudiger te gebruiken en zeker ook zuiniger opererende Chromecast.
Waren ze ook niet bezig om Chromecast support af te schalen?
Dat ging alleen maar om apparaten die ook apps aankunnen, dat die de klassieke manier van casten vanuit Netflix verliezen.
Klopt, ChromeCast support als geheel verdwijnt dus niet. Maar dat staat ook in het artikel, als in de reacties aldaar. Het is wel hetgeen waar deze reacties op doelen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 februari 2026 23:15]

heb net de nieuwe 4K gekocht dus hoop van niet ... kijk er alles mee. als het van mij lag al die tvboxen uit het huis mja de vrouw moet haar niche programmakes kunnen opnemen.
Zelfs als je wel een smart TV hebt heeft het op een PS3 nog wel voordelen. Die smart TV's bufferen de video's vaak op hun lokale opslag, wat meestal (zeker op budget modellen) niet bepaald veel is, met als gevolg dat je TV na een paar jaar dr mee kapt omdat de ingebouwde geheugenmodules helemaal op zijn. Een beetje zoals met die tesla's die op een gegeven moment massaal kapot gingen door kapotte flash modules omdat dat ding zo veel logs naar flashgeheugen schreef. Beperkt, niet vervangbaar geheugen, en als het stuk is doet je TV niets meer. Ik doe daar het liefste zo min mogelijk mee.
Ik heb nu in woon en slaapkamer nog een PS3 staan, leuk voor af en toe een spelletje, en als linux gebruiker de enige echte mogelijkheid om netflix in 1080P te kijken omdat ze het onder linux nerfen. Dit zal voor mij denk ik een goede reden zijn om netflix op te zeggen, want aan 720p vast zitten terwijl ik voor 1080p betaal vind ik onacceptabel. Zeker aangezien allemaal mensen om me heen netflix shows zonder moeite te doen in 1080P en zelfs 4k zonder er voor te betalen. Ik als betalende klant krijg slechtere kwaliteit dan de piraten. 8)7
en als linux gebruiker de enige echte mogelijkheid om netflix in 1080P te kijken omdat ze het onder linux nerfen
Uhh, nee? Dit is al een paar jaar niet meer het geval (sinds widevine support in browsers beter is geworden). Ik zit hier op Fedora en kijk vrolijk in 1080P zonder enige problemen of trucjes zoals in het begin.
Apart, hier op linux mint kom ik nog steeds niet boven de 720p. En netflix geeft aan dat je alleen met Opera 1080p kan krijgen, wat weer een hoop gezeur met dependencies geeft helaas.
Er zijn plugins voor de browser om op Linux 1080p te krijgen. Zie nu ook dat die niet meer in de firefox store staat. Ik ben gestopt met Netflix toen ik hier achter kwam, zelf geen ervaring met de plugins. Wel betalen voor 4K maar niet krijgen 8)7

Firefox: https://github.com/vladikoff/netflix-1080p-firefox?tab=readme-ov-file

Chrome: https://github.com/truedread/netflix-1080p
Ik heb die plugins inderdaad ook wel gebruikt, maar ze werken vaker niet dan wel, vaak stopt netflix gewoon compleet met laden en geeft dan de melding dat er een fout was bij het afspelen van de video.
Het lijkt er op dat dat dus proactief aangepakt word door ze.
Ik betaal voor 1080p, en krijg nu dus 720p, en het abbo er onder is SD dus nog lager dan 720p, dus ik kan voor meer betalen dan ik krijg, of de prijs verlagen en nog brakker beeld krijgen. (overigens is op 720p de bitrate ook om te janken als je al die blokken ziet in de donkere delen van het beeld). Ik denk dat het einde van PS3 support ook het einde van mn netflix abbo gaat zijn.
Ik kijk toch niet zo veel meer tegenwoordig, dus misschien is het een mooi moment om er eens een punt achter te zetten.
Apart. Toen Widevine net breed ingevoerd begon te worden kreeg je vanuit Netflix de melding dat je in Chrome 1080P (en hoger) kon krijgen, maar dat verdween toen meer en meer browsers alle delen van widevine beter gingen ondersteunen.

Zoals ik al zei, ik kijk al jaren hier op Firefox (op Fedora) zonder plugins of gedoe 1080p Netflix.
Misschien dat de Mint versie van Firefox ouder is, of andere opties mee krijgt tijdens het builden door de pakketonderhouders van de Mint versie van Firefox, geen idee.

En zit Opera niet gewoon in de repos van Mint?
Geen idee wat het verschil is. Als ik het even google zie ik ook op reddit en zo een hoop posts van mensen die netflix in 1080p willen kijken op fedora en een hoop reacties dat het niet kan, of alleen door te rommelen met plugins, dus misschien heb je toch misschien een plugin oid geinstalleerd?
Ik heb hier helaas geen versies van Opera die ik makkelijk kan installeren. Ze bieden zelf een .deb package aan, maar die geeft al jaren problemen, dus dat heb ik een beetje opgegeven.

Maar netflix moet gewoon zn boel op orde hebben. Al hun series etc staan al in 1080p en 4k online op piraterij sites, en ondertussen maken ze met hun DRM het voor hun betalende klanten lastig om op de kwaliteit te kijken waar ze voor betalen. Wat heeft DRM met bizarre eisen nog voor nut als het toch al online staat?
dus misschien heb je toch misschien een plugin oid geinstalleerd?
De enige plugin is een adblocker, maar het ljikt me zeer sterk dat die invloed heeft op de werking van Widevine.
Wat heeft DRM met bizarre eisen nog voor nut als het toch al online staat?
Ja, en die DRM is dus Widevine, en dat is tegenwoordig (als het goed is, op elke Fedora machine hier in huis en dat zijn er > 5) geen probleem met o.a Netflix. Geen idee waarom het bij mij allemaal "gewoon werkt", maar dat doet het dus wel.
Ja widevine is hier ook geinstalleerd, maar je hebt schijnbaar bepaalde "niveaus" in de beveiliging, en linux + firefox is schijnbaar een lager niveau dan sommige andere combinaties waardoor netflix max 720p ondersteunt.
Van wat ik zo vind, zou firefox (ongeacht OS) alleen Level 3 ondersteunen, wat je op netflix dus beperkt tot 720p. Dus heb jij iig mazzel als het door een bug oid toch op 1080p werkt :)

Edit: weet je overigens zeker dat het 1080p is? (ctrl-alt-shift-D) geeft op netflix een lading stats van de content die je kijkt.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 5 februari 2026 14:02]

Ja, het is echt 1080p. In het verleden was het inderdaad alleen 720p, maar sinds Firefox ~110 is dat hier veranderd.

Enige wat anders is aan mijn setups is dat ik de MS 3rd party secure boot key(s) eruit flikker en die vervangen met m'n eigen key(s), en dus ook de complete chain (bootloader,kernel) daarmee onderteken.
Heel apart.
Ik heb hier net even fedora geinstalleerd + extra codecs etc en krijg daarmee ook gewoon 720p, net als Debian en Gentoo.
Ah well.. zolang die widevine drm niet volledig ontleed word om te zien waar het probleem zit ga ik er maar niet te veel mee rotzooien. Nog maar even 1080p op de PS3 kijken, en dan zien we wel weer verder.
Ik vermoed dat het niet perse Fedora is, maar meer mijn installatie (self signed kernel, bootloader, etc). Ik heb op een van mijn test laptops Fedora geinstalleerd "stock", met de MS third party key teruggezet. Dan krijg ik geen 1080p/4k.
Ah ja, waarschijnlijk dat dat idd het verschil maakt dan.
Goed om te weten, dat dat het misschien zou verhelpen, maar ik denk niet dat ik daar tijd en moeite in gaan steken om netflix in 1080p te kunnen kijken. Maar als ik een keer tijd over heb is het misschien wel iets om eens te proberen.
Zoontje van een vriend van mij kijkt zo nog steeds. (en gamed ook nog vrolijk op de ps3)
Of als je smarttv offline wilt houden.


Nooit Netflix op de PS3 gebruikt, wel als een blu-ray speler.
Voor mensen die geen smart tv hebben ?
https://gamerant.com/ps3-reportedly-still-has-millions-of-active-users/

van 1 jaar geleden, maar nog steeds rond de 2 miljoen gebruikers. Sommige mensen in armere landen hebben dan vaak ook geen keus, zo'n PS3 is goedkoop en je hebt er uren plezier mee. Mensen in armere landen hebben zeker geen geld voor een smart TV of een chromecast stick/roku dus dan kijk je maar Netflix op deze manier.
Ik had toen de tijd een PS3 gekocht juist omdat ik niet meerdere media apparaten onder mijn TV wilde hebben staan. Ik had ook nog geen smart tv. Heb er ook een afstandbediening bij gekocht. Ik heb er uiteindelijk vrij weinig op gegamed.
Oude TV met SCART RGB zonder HDMI. Een PS3 is daar nog eenvoudig op aan te sluiten.
Ik gebruik Disney Plus ook via mijn XBox. Er is geen Disney app die ik via iTV kan gebruiken en mijn SmartTV is dom omdat ie niet aan het internet hangt. En ik vermijd Google als de pest.
Omdat dat mischien je standaard console/blurayspeler/mediaspeler is?
Bij mij staat die ook nog steeds aangesloten voor blurays/ps3 games, maar sinds ik een firetv4k stick heb gebruik ik em niet meer voor streamingservices/mediaplayer(M7 sideloaded).
Omdat er toen nog geen PS4/5 was :+
Mijn eigen anekdote is dat de PlayStation 3 zonder problemen 5.1- en 7.1-ruimtelijk geluid kan doorgeven aan een AV-receiver.

Als Netflix dit lokaal op de hardware afhandelt, lijkt me dat hier de meeste winst te behalen valt.
Jammer. Netflix werkt hier bijna iedere avond een uurtje via een oude PS3. Al jaren probleemloos... Tja nu moet ik wat anders bedenken.
SmarTv , Apple TV, Google tv streamer, tv kastje aan je provider, ps4ps5, Xbox/ nvidia Shield etc.

Zo moeilijk is het niet :)
Wat is er zo moeilijk om het op ps3 te laten werken/ondersteunen?

Wat voor jou een eitje is, kan voor die andere lastig zijn.
het is een antiek device, die alleen niet meer veilig is om online te gaan/ hele oude software / hardware etc.

Niks blijft voor eeuwig ondersteund.
Gaat Sony dan een PS3 update uitbrengen die de app van het XMB menu weghaalt ? Want gisteren toevallig gezien dat die daar nog stond bij mij, maar ik kon die helemaal niet uninstallen.
Op veel modernere platforms worden 4:3-programma's met zwarte balken aan de zijkanten getoond.
Aangezien iedereen wel een 16:9 tv heeft is dat ook wel logisch, denk niet dat veel mensen de PS3 uberhaupt aan een 4:3 tv hebben hangen, alleen al vanwege dat alle games 16:9 zijn en dan dus weergegeven worden met zwarte balken onder en boven op zo'n TV.
Iets met native app versus web app?
Wauw. De Xbox 360 versie was al een tijdje gedropped volgens mij.
Best knap dat ze deze zo lang hebben zitten ondersteunen.
Toevallig 2 weken geleden de ps3 uit de mottenballen gehaald om aan mijn versterker te hangen omdat de CEC van mijn nieuwe tv te dwingend is en dingen aanzet die niet aan mogen. (ondanks de instellingen)

Merkte dat ook de spotify app niet meer werkt.

Waarom niet de ps4 gebruiken? de ps3 is lekker stil en zuinig en ik ga hem ook voor de cd's gebruiken
Betekent dat nu dat je geen Netflix meer kunt kijken? De huidige versie draait immers nog wel. Ik begrijp dat Netflix er geen tijd meer instopt, maar functioneert het dan ook meteen niet meer?
Waarschijnlijk kun je dan niets meer. Je krijgt dan net als bij spotify een foutmelding na het opstarten. Terwijl je de app nog wel kunt installeren...
Zonde! Ik vraag me altijd af of dat nodig is… maar ja een “haperende” app is natuurlijk ook niets!
Je zou zeggen: hoeveel moeite kost het om z'n app in de lucht te houden zonder functies toe re voegen
Leek mij ook, maar ja 20 jaar oud! Dan moet je dus dozijnen oude meuk met 3 gebruikers elk in de lucht houden... daar zal iemand zeggen laat maar zitten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn