Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix stopte ondersteuning voor Apple AirPlay wegens komst AirPlay-tv's

Netflix heeft plotseling ondersteuning voor AirPlay stopgezet. Gebruikers met een Apple TV of een televisie met AirPlay-ondersteuning kunnen content van de streamingdienst niet meer naar hun apparaat doorzenden. Volgens Netflix is de aanleiding de komst van AirPlay-tv's.

Tegenover The Verge laat Netflix weten dat het probleem opdook bij de komst van televisies met AirPlay-ondersteuning. De televisietoestellen zouden zich op geen manier identificeren tegenover Netflix, afgezien van dat het om een AirPlay-apparaat gaat. Maar nu dat er uiteenlopende AirPlay-apparaten zijn en Netflix ze niet kan onderscheiden, zegt de streaminggigant dat het niet kan garanderen dat het een optimale ervaring biedt wanneer naar die apparaten gestreamed wordt. Het antwoord van Netflix was om AirPlay-ondersteuning volledig te staken.

Dit jaar zijn er meerdere AirPlay 2-compatibele televisies op de markt gekomen, waardoor het aanbod van apparaten dat AirPlay ondersteunt een stuk diverser is geworden.

Op de Netflix-website houdt de dienst de informatievoorziening oppervlakkig: "Airplay wordt niet langer ondersteund voor gebruik met Netflix wegens technische beperkingen". Het is nog wel mogelijk om Netflix te kijken op de apparaten, maar dan moet dat gaan via de Netflix-applicatie en niet via de smartphone-app. De beslissing is ergens in de afgelopen week gemaakt, schrijft Macrumors.

De woordvoerder vertelt desgevraagd aan The Verge dat het niet om een zakelijke beslissing gaat, om bijvoorbeeld meer in de melk te brokkelen te hebben aan de onderhandeltafel. Desalniettemin liggen de twee bedrijven niet altijd op een lijn. Zo besloot Netflix in december dat klanten geen abonnement meer konden afsluiten via de iOS-app, mogelijk omdat Apple dan een deel van de omzet opeist. Daarnaast doet Netflix niet mee aan de komende streamingdienst van Apple.

Beeld: MacRumors

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-04-2019 • 10:15

185 Linkedin Google+

Submitter: Jboy1991

Reacties (185)

Wijzig sortering
De televisietoestellen zouden zich op geen manier identificeren tegenover Netflix, afgezien van dat het om een AirPlay-apparaat gaat. Maar nu dat er uiteenlopende AirPlay-apparaten zijn en Netflix ze niet kan onderscheiden, zegt de streaminggigant dat het niet kan garanderen dat het een optimale ervaring biedt wanneer naar die apparaten gestreamed wordt.
Lees: omdat ze niet weten of dat apparaat kan opnemen of niet willen ze het risico niet nemen. Op iOS hebben ze al gezorgd dat schermopnames en screenshots een zwart beeld tonen, zoiets kunnen ze niet garanderen bij apparaten waarvan ze niet eens weten hoe het apparaat werkt omdat het zich niet identificeert. Ik denk dan ook dat een “optimale ervaring” meer vanuit hun kant geldt hier.
[...]
Lees: omdat ze niet weten of dat apparaat kan opnemen of niet willen ze het risico niet nemen. Op iOS hebben ze al gezorgd dat schermopnames en screenshots een zwart beeld tonen, zoiets kunnen ze niet garanderen bij apparaten waarvan ze niet eens weten hoe het apparaat werkt omdat het zich niet identificeert. Ik denk dan ook dat een “optimale ervaring” meer vanuit hun kant geldt hier.
Als het apparaat zich wel identificeert, dan weet Netflix volgens mij nog steeds niets zeker. Wie zegt dat je het apparaat echt bent dat je beweert te zijn?
Afgezien daarvan. Dit is een schoolvoorbeeld van een lulverhaal voor de bühne. Apple’s nieuwe dienst is een concurrent en daarom willen ze niet (meer) meewerken aan het functioneren daarvan.

Prima, mag allemaal volgens de wet, maar wees daar dan gewoon duidelijk over.

Aanvulling n.a.v. @bbob1970
Aan een Apple TV kon Netflix toch ook al niet zien wat voor TV (qua resolutie, HDR, surround) er aan hing?

[Reactie gewijzigd door breakers op 8 april 2019 10:27]

Zou zeggen verdiep je in Netflix.

Sommige apparaten ondersteunen hdr andere 4k. Ook voor jou telefoon heeft netflix afhankelijk van het type beperkingen. Dat apparaat laat zien wat het is en kan.

Als apple er voor kies alleen een naam mee te geven kan netflix dus verder niets weten over data apparaat en dus id geen optimale dienst aanbieden.
Volgens mij maakt Apple de televisies niet, dus hun de schuld geven van het ontbreken van data over het type tv is mijns inziens een beetje krom. Die fabrikant implementeerd de Apple software, die levert dus volgens mij de input en niet Apple zelf. Die leveren gewoon een licentie voor het gebruik van AirPlay op dat type tv.

Ik denk trouwens dat dit gewoon Netflix is die wilt voorkomen dat hun nieuwe mobile only abo hun duurdere abos kannibaliseert als mensen het toch naar hun tv streamen.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 7 april 2019 22:47]

Of apple wel of niet de tv's maakt doet niet ter zake. Apple zorgt voor de software implementatie. apple kan dat veranderen zodat netflix kan zien wat de mogelijkheden zijn van een tv.
Netflix doet dit met veel apparaten, niet iedere telefoon kna 4k of hd afspelen, voor apple is het dus niet anders.
Waarom is dit dan niet eerder een probleem geweest? Netflix kon eerder ook niet zien wat voor TV (qua resolutie, HDR) er aan een Apple TV hing.
Netflix heeft gelijk als je licenties koopt dan maak je bepaalde afspraken. De afspraak is dat een serie of film downloaden mogelijk is alleen via de app. Als de mogelijkheid is om een 4K film in 4k op te nemen is de kans op verspreiding groot. Dit past niet in het beleid van Netflix die juist wil dat mensen de content via hun bekijken. Dit zijn al twee dingen waar Netflix tegen aanloopt.

Een derde kun je er altijd bijhalen en dat is dat Apple via zijn eigen platform zowel audio en films/series in zijn eigen ecosysteem wil doordrukken en dat schijnt aardig te lukken als ik naar Spotify vs Apple kijk op het gebied van audio.

Ik denk zelf dat Spotify en Netflix deze strijd zoiezo gaan verliezen binnen dit ecosysteem van Apple, mede doordat Apple deze beheerd en er genoeg Apple users zijn die alles van Apple willen en anders wordt het er wel langzaam in gepushed.
Dit is typisch zo'n uitspraak waarvan je als jurist niet erg blij wordt.

De enige correcte manier zou zijn: gegeven het feit dat de wet in deze correct en onfeilbaar is, doet netflix hier wat het moet doen, namelijk. feit 1, feit 2 en feit 3.

Waarom je apple er vervolgens bij haalt is me overigens een raadsel.

De (deel)vrag die hier relevant zijn zijn de volgenden,
1. Wat doet airplay?
2. Waarom mag airplay niet meer gebruikt worden?
3. Is de bij 2 genoemde reden wel de 'echte' reden?
4. Is de echte reden wel conform de wet?
5. Is de wet wel conform het recht?

kort samengevat kan ik die beantwoorden met:
1. het streamt video naar andere apparaten
2. doordat (door NF niet gesteunde) tv-makers de functie nu ook gebruiken werkt het niet meer goed,
3. 2 is een verdraaing van de werkelijkheid en kan niet kloppen, niet (helemaal) duidelijk is hoe het dan wel zit.
4. ja, dit kan (grotendeels) volgens de wet.
5. Nee de wet geeft hierin veel te veel vrijheden aan de contentreuzen en schaadt daarmee de vrijheden van mening, informatie en creativiteit.

Vroeger zo je daarmee vrij zijn om de wet te schenden want onrechtvaardig recht is geen recht.
Helaas is dat tegenwoordig ietsjes genuanceerder (ten nadele van het volk)
Dat Apple erbij gehaald wordt komt omdat AirPlay van Apple ís. ;)
volgens NF, is niet apple maar zijn andere tvtoestel-fabrikanten de oorzaak van dit alles, dus al was airplay van kim yung ill dan nog was er weinig relevantie.

Om dan vervolgens netflix met apple's nieuwe streaming dienst te gaan vergelijken is nauwelijk relevant te noemen. Voorlopig, boodt airplay de nodige features voor een aantal iApparaten en kwablijkelijk nu ook apparaten van andere merken. Die nu puur om concurentie-vervalsings-redenen (vermoedelijk), worden dwarsgezeten.
Ik kan mij niet voorstellen dat Apple eigen techniek in licentie geeft aan derden. ;)
Als de mogelijkheid is om een 4K film in 4k op te nemen is de kans op verspreiding groot. Dit past niet in het beleid van Netflix die juist wil dat mensen de content via hun bekijken. Dit zijn al twee dingen waar Netflix tegen aanloopt.
Netflix weet toch nooit of een bepaalde app niet alsnog gebruikt kan worden om de data waaruit een film bestaat (al dan niet in 4K) te bewaren? Misschien is de app wel aangepast of een andere app dan het zich voordoet.
Een derde kun je er altijd bijhalen en dat is dat Apple via zijn eigen platform zowel audio en films/series in zijn eigen ecosysteem wil doordrukken en dat schijnt aardig te lukken als ik naar Spotify vs Apple kijk op het gebied van audio.
Het is maar de vraag of dat ook met video gaat lukken. Het zou ook zomaar kunnen dat het in de VS heel anders uitpakt als daarbuiten. Netflix heeft een behoorlijk ander aanbod in Nederland dan in de VS. Andersom heeft Apple een aanbod wat op helemaal op Noord-Amerikaanse successen gebaseerd is, met Oprah Winfrey op kop. Ik zou bijna geld betalen om Oprah niet te hoeven zien ;) Verder vooral een heleboel acteurs (m/v) en filmakers die me niets zegt maar die ongetwijfeld bekend zijn in de VS. De vraag is of Apple daar in Nederland ook zoveel indruk mee maakt.

Jennifer Aniston en Reese Witherspoon herken ik uiteraard nog wel, maar die spelen vooral chick-flicks. Die staan ook volop op Netflix. Kortom, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat Apple dit 'even' gaat overnemen van Netflix. Hoeft ook niet natuurlijk. Het mooiste is, als ze een beetje een complementair aanbod hebben. Dan valt er nog wat te kiezen.
Er zit een groot verschil tussen Spotify en Netflix. Spotify maakt zelf geen content, bezit zelf geen content maar neemt licenties op content. Apple kan dan makkelijk concurreren door dezelfde licenties af te nemen en deze dan zelf in haar eco systeem aan te bieden.

Netflix maakt zelf content. Ze investeren daar elk jaar miljarden in en zijn de eigenaar van deze content. Je hebt het dan over series als Narcos e.d. Apple kan daar geen licentie op krijgen en zal deze nimmer kunnen aanbieden binnen haar eigen eco systeem.

De voorsprong en de hoeveelheid content die Netflix inmiddels bezit is van zodanige omvang dat Apple daar niet mee kan concurreren. Het enige wat Apple kan doen is licenties van anderen afnemen om zo zelf een aardige catalogus op te bouwen. Partijen als Disney willen dat wel doen zolang ze er zelf geen geld op verliezen (kanabilisme op haar eigen producten).

Daarmee zal Apple altijd duurder zijn dan de originele aanbieders immers ze willen er zelf ook geld aan verdienen. Denk niet dat ze daar de markt mee zullen veroveren. Sterker nog, worden ze te groot, dan zullen partijen als Disney haar licenties terugtrekken. Net zoals ze dat inmiddels als doen met Netflix.
Ik gebruik ook graag Apple producten, maar Spotify werkt echt stukken beter dan Apple Music.
Daarnaast ken ik bijna geen Apple music gebruikers en iedereen die ik ken heeft wel Spotify. Inclusief radiostations en hun playlists!

De nieuwe streamingdienst is geen echte streaming doenst. Ze willen diensten verzamelen en er geld af roamen. Leuk verdienmodel voor Apple, maar iemand schiet er iets mee op. Extra duur voor de consument, want extra partij ertussen...
Dit is een schoolvoorbeeld van een lulverhaal voor de bühne.
De content aanbieders eisen DRM, Netflix kan die DRM niet garanderen op deze wijze.
Apple’s nieuwe dienst is een concurrent en daarom willen ze niet (meer) meewerken aan het functioneren daarvan.
Een aannemelijker complot:
Apple geeft bewust geen identificatie om concurrent Netflix dwars te zitten.
Apple weet van DRM eisen en een ID meesturen is zeer simpel.
Op zich zou dat kunnen, maar waarom doet Apple dit dan NU ineens? Het zou aannemelijk zijn als gebruikers over konden stappen op Apple TV Plus, maar dat is nog lang niet beschikbaar.

Plus dat DRM dan ook niet gegarandeerd kon worden op de oude methode via Apple TV.
Maar Googles Cast blijft wel ondersteund? Of werkt dat heel anders?
Ja. Het fundamentele verschil tussen airplay en Chromecast is dat Chromecast zelf verbinding maakt met een server (bijv. Netflix) voor de content. In tegenstelling tot Airplay waarbij de content via een ander apparaat gestreamed wordt.
Nou gelukkig dat ik dit weet, wilde net een nieuwe Apple TV halen, Dan maar een Chromcast. Jammer :s
Want je zou altijd kijken via AirPlay?
De Apple TV heeft gewoon een Netflix app die je kan gebruiken.

Hetgeen wat niet meer werkt is beelden van je iPad/iPhone pushen naar de Apple TV als het om Netflix-content gaat.

Nu vraag ik me uberhaupt af hoeveel mensen dit ook werkelijk doen. Het is namelijk omslachtig, het ‘gijzelt’ je iPhone/iPad en is vaak niet ten gunste voor de kwaliteit.
Zelf kijk ik het altijd via de Smart TV of Apple TV. Airplay kan dus ook maar is gewoon niet praktisch, je kan je telefoon niet gebruiken op zo’n moment voor iets anders.
Ik gebruik zelf Airplay dus vooral voor foto’s/video’s tonen aan visite b.v.
Hoe zit het ondertussen met interactieve content (zoals die Black Mirror episode: Bandersnatch)?

Ik heb een AppleTV en daar was de interactieve functionaliteit niet beschikbaar. Een kameraad van mij heeft een Samsung TV en ook daar was de interactieve functionaliteit niet beschikbaar toen.

Maw: Ala ze AirPlay niet meer toestaan, is het onmogelijk geworden om interactieve content op een echt TV toestel te gebruiken (lukte ervoor wel met iPad + NetFlix app + AirPlay).

Of hebben ze tegenwoordig hun AppleTV en SmartTV apps een update gegeven waardoor het wel mogelijk is?
Hoewel dit een N=1 ervaring is, kon mijn "echte" TV wel de interactieve content ondersteunen.
Dus de smartTV apps hebben wel een update gekregen om dit te ondersteunen. Maar wat de voorwaarden zijn om dit te doen is me niet bekend.
Ik heb ook een aantal ATV’s en gebruik de gehele airplay functie echt zelden. En als ik t al gebruik is t om wat muziek te streamen. (Al doen wij dit meestal gewoon met de Music App op de ATV).

Nah dit is niet echt een functie die door velen gemist zal worden gok ik, aangezien dat zelfs oude apple tv’s nog steeds de netflix app kunnen draaien (in tegenstelling tot oudere smarttv’s).
Je kan ook via music app op je iPhone iTunes op atv bedienen.

Selecteer in je Apple music app op je telefoon je Apple tv als muziek player. Speelt hij alles vanaf je Apple tv. En o
Ik gebruikte de AirPlay functie vanuit mij iOS device best vaak naar mij ATV2. Dit omdat de atv2 Netflix app vaak crashte of de atv2 liep vast.
Dmv te streamen via AirPlay waren de problemen verdwenen. Dus voor dit echt een uitkomst
Precies iets wat je nooit gebruikt.

Ik ken niemand die Netflix via AirPlayed gebruikt. Iedreen gebruikt gewoon de app of de cast functie (netflix connect) van app.

Je zoekt film op je telefoon en zegt play op Apple tv en de Netflix app speelt de film af. Net zo als bij de Netflix app die iedereen op kpn kastjes heeft.

Een Chrome cast is voor Netflix gebruik juist achteruit gang en niet nodig.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 7 april 2019 20:18]

Ik stream(de) dagelijks Netflix naar mijn Apple TV 3. De UI in de app is een heel stuk fijner dan die op de Apple TV.
De vraag is Waarom je streamed?
Je kan vanuit de telefoon app de film starten in de Netflix app. Op de atv of kpn kastje via Netflix connect. Dit Vergelijkbaar met spotify connect.

Dan hoeft je telefoon ook niet aan te blijven staan en kan iedereen met de AB de film pauze of hervatten als je moet plassen ;-)

https://devices.netflix.com/en/
Dit gaat buiten AirPlay of chromecast om.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 7 april 2019 19:08]

Met de Apple TV 4K wel ja, alleen mijn huis ligt nog vol met Apple TV 3's. Dit omdat ik toch geen 4K tv's heb. Maar nu moet ik dus een 4K gaan kopen.
Waarom is volgens jou de chromecast voor netflix een achteruitgang?

Ik gebruik deze al jaren en sinds kort de ultra ivm 4k hdr tv en het werkt voor mij goed.
Ben dus erg benieuwd wat je met achteruitgang bedoeld.
Omdat de netflix connect functie die standaart in elke netflix app en daardoor ook op iedere tv en kpn stb zit beter en makelijker werkt dan chrome cast.

Waarom een extra aparaat gebruiker dat alleen extra omslagtich maakt Terwijl deze functie (netflix connect) al ingebouwd is?
https://devices.netflix.com/en/

[Reactie gewijzigd door xbeam op 8 april 2019 00:48]

Hoe kom je derbij dat het op elke tv zit? Heb hier een LG tv die geen smart functie heeft. Super handig op de slaapkamer. Daarnaast heb je monitoren die mensen gebruiken waar het op aan te sluiten is en die functie niet hebben. Daarnaast wil niet iedereen een Netflix app op hun tv of stb gebruiken in verband met omslatichheid kwa inloggen.
Lezen! het zit in de Netflix app. Overal waar de Netflix app op staat kan je zonder Chrome cast of Apple tv.
De film selecteren en bedienen in de iPhone/ Android app. Terwijl de film op een ander scherm afspeelt.

AirPlay en chromecast Is totaal overbodig en maken het zelfs extra lastig omdat een extra laag en interface toevoegen die niets toevoegt.

Precies mensen gebruiken een monitor voor tv en wat gebruiken ze voor tv? een tuner van ziggo of kpn en wat zit in de tuner van kpn een Netflix app. ;-)

Zie hier hoe een tv werkt https://youtu.be/9EaYojtXFaU

En hier hoe je een Playstations van uit de doos gebruikt als 2e scherm.
https://youtu.be/bCOGCJNr2hQ

Dit alles kan sinds 2013

https://devices.netflix.com/en/
[qoute]
device has the ability to sync to select TVs and streaming media players, allowing you to control your Netflix experience from your phone or tablet.

Connect your mobile device to the same Wi-Fi network as your TV.
Launch the Netflix app on both your TV and your mobile device.
Sign in to the same Netflix account on both your TV and your mobile device.
Select the Cast icon Cast Icon in the upper or lower right corner of the screen.
Select the device you would like to watch your TV show or movie on.
Select a TV show or movie to watch and press Play.

If you encounter issues with 2nd Screen, see our Troubleshoot Netflix 2nd Screen article.
You can now fast forward, rewind, pause, or change the audio or subtitle settings from your mobile device.
[/qoute]

[Reactie gewijzigd door xbeam op 8 april 2019 01:07]

Ik snap wat je bedoelt.
Ikzelf vind het prettiger om lekker op de bank met de ipad de film in de app te vinden en vervolgens te casten naar de chromecast. De ingebouwde chromecast in de tv is te traag.

Als ik snel een volgende episode van een serie die ik volg wil kijken gebruik ik de native app van de tv. Ach, van alle gemakken voorzien, blijft een beetje 1ste wereld probleem :)
Inderdaad onze we are the 1% problemen.

Maar check toch eens de Netflix 2screen connect functie.

Je start dan precies het zelfde de film iedere ander apparaat met een Netflix app (Geen chromecast) Maar dan blijft de iPad je AB scrollen door alle films nieuwe zoeken huidige op tv film
scrollen en pauzeren gaat echt sneller dan chrome cast en AirPlay en je iPad ook gewoon uitzetten.

Ik vindt het gewoon jammer en zonde dat (veel) mensen extra geld uit geven voor een functie die ze hebben alleen niemand kent.
Meeste mensen gebruiken AirPlay of Chrome cast alleen voor Netflix. Misschien moet ik er maar eens uitgebreide review voor schrijven.

Zie;
https://youtu.be/9EaYojtXFaU
&
https://youtu.be/mgEPJ8DbIYI
Waarschijnlijk gebruiken veel mensen het, het is eenvoudiger en sneller. En waarom zou het je iDevice "gijzelen"?
Het wisselen van apps zorgt ervoor dat Airplay stopt met afspelen.
Een simpel voorbeeld is het openen van een foto vanuit WhatsApp.
Die ervaring heb ik niet de afgelopen maanden. Ik gebruik overigens ook vrijwel nooit WhatsApp. Het klinkt alsof je een WhatsApp bug ervaart, waarbij foto's de media-speler opeisen.
Ik kijk nooit Netflix via Airplay, altijd via de app op de Apple TV. Enige waar we Airplay voor gebruiken is om videostreams van voetbal en F1 op de TV te toveren net als sommige extra NOS streams (we vergeten steeds dat we daarvoor ook een app op de Apple TV hebben). We gebruiken geen enkele app op de Smart TV en hebben zelfs de ethernetkabel uit de TV getrokken.
Mag ik dan een nvidea Shield tv aanraden
Op de AppleTV kun je de Netflix app gewoon installeren en gebruiken. Je kan alleen niet meer vanaf je telefoon naar een AppleTV of een TV met AirPlay ondersteuning streamen.
Google kennende heb je dan tracking mogelijkheden te over. Dus dat is dan zeker wel anders als dit de beredenering is. Of je nu cast via Chromecast of Android TV zal dan niet veel uitmaken dunkt me.
Ik denk het wel. Die apparaten identificeren zich ook prima. :)
Het komt eerder door afspraken met rechthebbende en voorkomen dat content “opgenomen” kan worden.
Wat een gekke redenatie. Alsof iemand behoefte heeft aan het buiten Netflix om verspreiden/verkrijgen van hun content.[/sarcasme]
offtopic:
Nu gaan mensen zeggen dat geen enkele beveiliging perfect is en ze het dus beter op kunnen geven. Aan die mensen wil ik vragen of ze een slot op hun deur hebben.
Er is een verschil tussen kopiëren en stelen.
maar zelfs als die er niet was, zou onze rechtsstaat erbij gebaat zijn om vrije gebruikmaking van informatie te verplichten en daarbij slechts ruimte te laten voor de 'redelijke' vergoedings-behoefte.

Dat wil zeggen, elke mate van kennis (of dat nu een film is, een muziekstuk, een nieuwe manier van printen of het medicijn tegen kanker en/of aids) moet voor iedereen vrij te gebruiken zijn zonder beperkingen van gebruiksduur of gebruiksreden. Er zou dan slechts ruimte zijn voor 'vergoedingen' die het voorheen benodigde onderzoek terugbetalen.

Als voorbeeld zou shell dan nooit kunnen zeggen: je mag deze waterstoftechniek niet gebruiken want het is ons patent en wij willen eerst nog even van de olie blijven genieten,

In plaats daarvan MOET shell dan zeggen.
Wij hebben 1mrd euro betaald aan onderzoekskosten.
Naar schatting zal de techniek 10 jaar relevant blijven.
Een totale winstmarge van 1000% ter risicodekking is redelijk.

Dus de jaarlijkse vergoeding voor de komende 10 jaar zal 1mrd per jaar zijn EN evenredig moeten worden verdeeld over alle klanten. Na deze 10 jaar kan er eventueel een herbeoodeling plaatsvinden om vast te stellen wanneer er sprake is (of zal zijn) van verwijzing naar het publieke domein.
Wat idioot blijft zolang je voor een paar tientjes een HDCP stripper kunt kopen en Netflix gewoon beschikbaar is op PC.
Tja Netflix moet ook gewoon voldoen aan de eisen van hun licentie verschaffers. Als Apple het platform zodanig open gaat stellen dat dit niet meer mogelijk is dan is dit de enige optie
Klopt, maar het statement is dan niks anders dan PR om mensen niet van het platform af te laten gaan. Als ze deze reden zouden opgeven hebben ze opeens een lager marktaandeel.
En Netflix en Spottify hebben issues met Apple, Dat heeft vast niets te maken met de eisen die apple oplegt aan deze diensten om gebruikers op ios te kunnen/mogen bereiken. Dat apple ondertussen gestart is concurrerende diensten aan te bieden zal vast ook niet helpen.
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe groot de monopoliemisbruik boete zal worden over enkele jaren.
Ik snap dat het makkelijk is om op de "Fuck Apple" wagen te springen, maar wat Netflix hier doet heeft helemaal niets te maken met de eisen die Apple oplegt.

Airplay is altijd en overal optioneel en in principe best een nette, hoge kwaliteit standaard. Netflix staakt hier omdat ze paranoïde zijn dat mensen hun content illegaal gaan opnemen en verspreiden, omdat Airplay niets anders doet dan je telefoon gebruiken als streaming dienst en dat kunnen ze moeilijk beschermen.
Nee in plaats van een suboptimale ervaring gaan we maar voor helemaal geen ervaring 8)7

Kijk als het er niet al was dan had je kunnen zeggen van "we wachten nog even" maar dit kan toch gewoon niet tegenover de klant?
"Werkt niet" is een slechte ervaring. En waarom moet Apple Netflix überhaupt weten om welk type apparaat ik wil kijken? Als het gaat om niet weten welk apparaat je gebruikt, denk ik dat het iets met DRM van doen zal hebben.

Edit : oops Apple -> Netflix

[Reactie gewijzigd door --Andre-- op 8 april 2019 08:32]

Kan wel wat dingen bedenken waarom je wil weten op welk type apparaat.
Resolutie, wel of niet hdr, geluidsstream, etc.
Kan wel wat dingen bedenken waarom je wil weten op welk type apparaat.
Resolutie, wel of niet hdr, geluidsstream, etc.
dan heb je vrij weinig aan het type apparaat; Als je doorkrijgt dat het type apparaat een tv is kan je jouw vragen nog steeds niet beantwoorden.
Nergens staat dat Apple die attributen niet meestuurt bij het type apparaat?
Het type kan net zo goed zijn: tv4khdr

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 april 2019 11:42]

Dat zeg ik toch niet. Vind dat juist een goed ding, al werkt een Chromecast weer anders. Die bouwt zijn eigen stream op.
De vraag was waarom Apple/Netflix wil weten met welk apparaat ik verbind en ik gaf antwoord dat ik daar wel wat redenen voor kan bedenken.
En waarom moet Apple überhaupt weten om welk type apparaat ik wil kijken?
Het kan Apple niet boeien, het is Netflix die dit doet!
Als het gaat om niet weten welk apparaat je gebruikt, denk ik dat het iets met DRM van doen zal hebben.
Ja, en ze vertrouwen bij Netflix Apple wel het streamen van iOS naar tvOS toe, maar niet het streamen naar Android / Tizen / WebOS.

Maar ook nu is Netflix op te nemen, nieuwsgroepen staan er vol mee...
Apple wil het niet weten, Netflix wil het weten. Ze doen het natuurlijk gewoon omdat ze willen weten waar content heen gestreamd wordt omtrent DRM.
"Werkt niet" is een minder slechte ervaring dan, zeg, 480x270 opgeblazen naar 1920x1080 of hoger.
Als je niet weet welke resolutie een apparaat aankan, dan moet je voor de meest conservatieve setting gaan, dan weet je dat het tenminste altijd werkt. (wat beter is dan soms wel, soms niet)

Een streamingdienst moet dus weten wat de resolutie is, en wat de bitrate is die een apparaat aankan.
Aan de andere kant.. Bij YouTube kan ik zelf aangeven dat ik in een hogere resolutie wil kijken dan de 480p die ik soms voorgeschoteld krijg. Dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn vanuit Netflix. Start met 480p standaard en laat de gebruiker via instellingen kiezen welke resolutie ze prefereren.
Het hoeft eigenlijk allemaal niet zo moeilijk te zijn bedenk ik me nu ter plekke..
Hangt er vanaf... Als zij merken dat ze veel klachten krijgen van mensen en dat zij de schuld krijgen terwijl ze er niks aan kunnen doen dan kan het netto positiever zijn om de ondersteuning geheel te staken. Je hebt dan wat boze klanten omdat de ondersteuning wegvalt, maar dat zou best minder kunnen zijn dan de klanten die jou steeds de schuld gaven van de slechte kwaliteit.
Ditzelfde doet Netflix ook met 5.1 geluid via Chromecast. Netflix herkent mijn HDMI splitter niet dus krijg ik alleen stereo geluid voorgeschoteld. Surround is alleen beschikbaar als je Chromecast direct op een ondersteunde TV is aangesloten. Ook gewoon geen optie om dit te omzeilen.

Ik snap dat ze deze keuzes maken om het "foolproof" the maken, maar de ervaring wordt er voor de meeste mensen niet beter op kan ik me zo voorstellen.
Cynische modus aan: Oh zijn ze er voor ons klanten dan?

Nee het lijkt erop dat het deze bedrijven echt alleen maar om aandeelhouders en markt-aandeel gaat. Helaas.
Maar je hebt gelijk dit wordt over de rug van klanten uitgevochten, terwijl dit net klanten zijn die willen streamen... *zucht*
Blijkbaar werkte het goed op de appledevices zelf, maar bij deze tv's dus niet, en misschien veel supportvragen genereerd.
Waarom zou je dan ook AirPlay gebruiken als ze native apps hebben op al die apparaten...? Dat is een beetje omslachtig :P Netflix heeft echt overal apps, wist niet eens dat ze überhaupt AirPlay ondersteunden. Dus gaat het staken van de support ervoor echt veel uitmaken?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 april 2019 10:22]

Ik ben zelf niet bekend met Airplay. Dus mijn ervaring kan niet overeenkomen.

Mijn TV heeft een native YouTube app. Maar ik gebruik toch de youtube app op mijn telefoon omdat ik dat makkelijker vind te besturen dan met de afstandsbediening van de TV (zoeken, doorspoelen, etc). Daarnaast ook omdat ik sneller door kan kijken (cast een lopende video naar de tv zonder dat je de video eerst weer moet opzoeken).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 7 april 2019 10:26]

Grappig, ik vind de afstandsbediening van de tv juist handiger/sneller.
Irriteer me dat ik eerst de telefoon moet activeren. Terwijl met AB ik gelijk kan beginnen met wat ik wil gaan doen.

Toch mooi om te zien hoe mensen verschillen.
Tegenwoordig kun je de remote app op je iPhone al gebruiken door op je beeldscherm te klikken. Hier hoef je je iPhone niet voor te ontgrendelen.

Uiteraard wel eenmalig de remote app aanzetten ;)
Ik heb een Nokia 7 plus
Dan gaat het voor jou niet op idd ;)
Als je Kodi gebruikt op je tv of mediaspeler dan kun je ook de Kodi remote app gebruiken om vanuit Android bijv een YouTube video te share naar je tv-scherm. Dit vervangt in feite chromecast maar werkt dus geheel softwarematig. Kodi pakt zelf de stream op dus de data loopt dan niet via je telefoon. Zo kijk ik regelmatig filmpjes. Ik heb overigens geen Netflix dus dat heb ik niet getest maar er is tegenwoordig een Netflix addon voor Kodi dus dat is het proberen waard.
Wat voor TV-model en afstandsbediening gebruik je dan?

Mijn recente ervaring tussen Sony en Philips tonen nogal verschillen. De eerste heeft langzame software maar soepele AB. De tweede precies andersom: snelle software maar heeft een rampzalige menuvoering die zonder boekje erbij niet te leren is.
Een Samsung UE40JU6410,

De werking van de apps is wisselend. Netflix is bv heel snel. Videoland erg traag bij opstarten.
You tube redelijk snel.

Sinds de laatste update van YT regelmatig een hikup. Vooral als er B-rol weergegeven word dan begint het beeld te stotteren. terwijl de tv bedraad is aangesloten en als ik bij nerdinfo kijk ik zie dat er gewoon een verbinding is van 50MB. Ik zal dus binnenkort weer over gaan naar chromecast oid vanwege verouderde hardware van Samsung. Maar dat vond ik niet echt prettig werken.
Ik kan ook mijn YouTube app op de telefoon verbinden met de YouTube app van de televisie (op WebOS). Vervolgens kan ik ook video's klaarzetten in de afspeellijst en blijven zoeken naar meer op m'n telefoon. Maar kan ook op elk gewenst moment de afstandsbediening pakken om te pauzeren of verder te 'zappen', voor als ik m'n telefoon heb weggelegd.

Wat mij betreft beste van beide werelden.
Wat je met YouTube doet is niks anders dan je telefoon als remote gebruiken en de link doorsturen naar je TV. Je TV speelt het zelf gewoon af. Dat kan gewoon nog via Netflix, rechtsonder in de app op iPhone heb je gewoon een “connect” knop waar je je TV kan selecteren waar Netflix op draait en bent ingelogd. Dan kan je dus films etc selecteren via de smartphone en alles bedienen. Precies zoals YouTube dus.

AirPlay is echter anders. Dan speel je de film ook echt af op je iPhone, maar je stuurt alles door naar de TV. De TV doet dus niks anders dan het beeld ontvangen van de iPhone en dat laten zien. Je hoeft hierdoor ook niet ingelogd te zijn op Netflix op de TV. Ideaal dus als je ergens bent waar ze geen Netflix abonnement hebben en je liever niet wil inloggen op de TV (zoals hotels of bezoek).

Nu heb ik er persoonlijk geen last van, want ik heb gewoon een AppleTV 4K en gebruik ik de app daarop (omdat die dan ook 4K HDR ondersteunt) en iedereen die ik ken heeft wel Netflix. Maar er zijn dus wel scenario’s voor mensen die Netflix via AirPlay willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 7 april 2019 11:00]

Omdat de Apple TV app geen interactie ondersteund. Bandersnatch kan ik dus niet kijken, tenzij op mijn laptop.
En wat @swhnld zegt, op vakantie etc.

Ik vraag me overigens wel af wat de reden is. Technische beperkingen vind ik heel lui klinken. Is het niet gewoon vanwege Apple's plannen? De ruzie/conflicten worden zo steeds erger...
Google: geen 4k op Apple apparaten met YouTube.
Netflix: geen airplay of interactieve onderdelen
De enige die Google en Netflix nu pesten hiermee zijn hun eigen klanten. Laat Apple maar snel een parameter in AirPlay 2 bouwen met de "ontbrekende" technische informatie, eens kijken hoe snel Netflix de ondersteuning (niet) terug inbouwt...
Inderdaad. Uiteindelijk komt het er op neer dat de gebruikers de klos zijn. Alsof je er consument wat aan kan doen.
Gebruikers die Apple producten gebruiken, dat zijn niet alle gebruikers. Enkel de gebruikers die airplay gebruikten om Netflix op tv te tonen.
Aan de andere kant, waarom ondersteuning gaan bieden als het probleem van implememtatie bij de tv's ligt. Denk dat ze liever hun (helpdesk)resources besteden aan hun eigen native apps.
True. Maar ik begrijp dat niet. Ik had van Apple verwacht dat ze een dikke vinger in de pap zouden hebben qua airplay implementatie bij die tv's.
Ik kan niet spreken voor AirPlay, maar als ik apps probeer te gebruiken op mijn televisie, dan gaat alles traaaaag en daarnaast is de streamingkwaliteit vaak veel lager dan als ik via Chromecast stream. Dus ik neem aan dat dat bij AirPlay hetzelfde geval is.
Ja dan snap ik het wel. Bij mij is de TV juist heel vloeiend en speelt 4K HDR af, terwijl als ik naar m’n AppleTV zou AirPlay’en dan kan het niet boven de 1080p uitkomen.
Dit is niet waar. Airplay 2 ondersteunt 4k met hdr en surround. Dat ligt dan aan jouw setup of content aanbieder.
Ik zeg ook niet dat het aan AirPlay ligt, maar aan m’n AppleTV. :P
Tijd voor een nieuwere tv. Mijn LG van 2 jaar oud doet het nog perfect. Youtube via telefoon en netflix via app op tv in 4k ( term die mensen mooi vinden maar natuurlijk gen nog steeds onzin is) helaas kon ik toen geen 55 inch full HD vinden. Dus genoodzaakt in de 4k hype onzin mee te gaan
Hangt er vanaf wat je "nieuwer" noemt. Mijn Samsung is ook pas 2 jaar oud. Hij was vanaf het begin al traag. En ik heb ook nauwelijks apps erop, eigenlijk alleen maar de meegeleverde, dus het kan ook niet aan het aantal apps liggen.
Je moet dan wel ingelogd zijn op dat apparaat.
Anders kun je op visite, of in een hotel, streamen vanaf je mobiel.
omdat geen van die apps langer dan een jaar worden geupdate nadat je die televisie hebt gekocht.

je leest regelmatig berichten op sites als tweakers waarin er weer een of andere tv geen updates meer krijgt van bepaalde apps. waardoor je smart-tv ineens een mega domme tv is geworden.
Heb je hier zelf ervaring mee of is het anderen napraten? Ja er zijn aanbieders die snel alles laten vallen zoals bijv NPO of RTL.

Maar op mijn 10 jaar oude 40" Samsung willen zowel Amazon prime als Netflix prima. Zelfde voor de vijf jaar oude Samsung beneden.
ik heb hier inderdaad ervaring mee op oa. een LG tv van (volgens mij 2016) dat ding doet het nog slechter dan de rasberry-pi b1+ die ik eerst had. onderandere het bovengenoemde netflix heeft het weken (zo niet manden) niet gedaan omdat er een of ander probleem was met de app ... (op een courant android toestel zo zoiets binnen dagen zijn gefixt. of een rasberry pi wellicht binnen uren.
omdat geen van die apps langer dan een jaar worden geupdate nadat je die televisie hebt gekocht.

je leest regelmatig berichten op sites als tweakers waarin er weer een of andere tv geen updates meer krijgt van bepaalde apps. waardoor je smart-tv ineens een mega domme tv is geworden.
Apps die bedoeld zijn om inkomsten (payTV) binnen te hengelen blijven wel wat langer.
NPOstart moet je naar betaald NPOstartPlus brengen.
Ik gebruik(te) dit dus eigenlijk altijd, omdat ik het fijner vind om op mijn telefoon iets op te zoeken en dit vervolgens gewoon te airplayen naar mijn tv. De Netflix app op de Apple TV is heel irritant en dan ook nog de afstandsbediening van de apple tv die chronisch kwijt is.
iDevices zijn makkelijker te controleren dan de Apple TV en je bent ook sneller klaar om te kijken via de native iOS dan als je met je remote app iets op de ATV kiest.
Als de UI op die apparaten niet in orde is (ik weet niet hoe het met de nieuwe toestellen aan de orde is, maar ik geloof dat de software van de meeste tv's om van te huilen is) kan ik me voorstellen dat het prettig is om vanaf bijvoorbeeld een iPhone een film/serie aan te zetten vanuit de app. Of bijvoorbeeld iemand anders in de kamer.

En de Apple tv's van voor het tvOS tijdperk hebben geen netflix app maar ontvangen wel airplay streams dus daar zou deze optie ook handig voor zijn. Ik kan zelf ook maar niet wennen aan die nieuwe Apple Remote van ze, dus die ligt in de kast en ik gebruik de app op mijn foon. Zelf gebruik ik overigens de eigen Xbox One app voor Netflix en Airplay gebruik ik alleen voor mijn muziek met Airserver voor de X1 of op de ATV.

De echte reden voor dit besluit is natuurlijk gewoon het nieuwe mobile only abonnement van Netflix. Zo weten ze in ieder geval zeker dat de Apple gebruikers niet stiekem toch op groot scherm kunnen kijken met een goedkoper abonnement.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 7 april 2019 22:50]

Ik kijk netflix via chromecast, want geen haar op mijn hoofd denkt er aan mijn smart tv internet toegang te geven....
Ik geef netflix gewoon gelijk - Apple speelt gewoon het spel niet open en eerlijk - en laat geen competitie toe op de extreem gesloten systemen die ze hebben. Het duurt gewoon veel te lang vooralleer er staalhard ingegrepen wordt.
De dupe - hij die iets aankoopt dat uit zo'n gesloten store komt. U betaalt gewoon 30% meer dan op een ander.
Doe ik mee? - Nee ik doe niet mee.
Zonder die “systemen” was Netflix niet zo snel zo groot geworden. Evenals Spotify.
De meest easy onboarding met betalingen heeft hen enorm geholpen. Pas nu ze grote en vertrouwde merken zijn zijn mensen bereid rechtstreeks hun betalingsgegens etc. op te geven.
Toen Apple met zijn Appstore kwam bestond Netflix al 10 jaar en hadden ze al een omzet van 1.4 miljard dollar. Maar nee, ze zijn groot geworden door de appstore.... 8)7
Hoe groot is hun omzet nu? 18 mld over 2018.
Toen Apple met de Appstore kwam verstuurde Netflix nog dvdtjes rond.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 9 april 2019 13:54]

Netflix begon in 2007 al met streamen, terwijl de store pas in 2008 kwam. Maar laat vooral feiten je bubble niet barsten...
Achja ga jij mooi voorbij aan de kracht van easy onboarding;)
Het is gewoon een gevolg van het mobile only abbo van Netflix die je voor 7,99 of zo kan afsluiten op sommige markten.
Via AirPlay kan je dan nog steeds content naar jou tv streamen en heb je voor een goedkopere prijs Netflix content op jouw tv. Aangezien chromecast anders werkt, en dit waarschijnlijk niet gaat lukken via het mobile abbo, hebben ze dat niet eraf gehaald.

Daarnaast denk ik dat ze het liefst hebben dat je op zoveel mogelijk apparaten Netflix hebt staan, zodat je eerder voor een duurder abbo gaat kiezen.
Wat een onzin, dan hadden ze het voor mobile-only abbo's wel uitgezet. En je kon tot nu toe enkel naar een apple-tv airstreamen, en raad eens wat je moest aansluiten op een appe-tv? Juist ja een scherm (televisie bijvoorbeeld) dus je streamde altijd al naar een tv scherm, maar niet rechtstreeks. Nu kan dat voor sommige tv's zonder tussenkomst van een apple-tv kastje. Ik begrijp niet waarom netflix DAAROM de support zou stoppen. Ze wisten hiervoor immers ook al niet op welk apparaat GEKEKEN werd enkel dat het naar een kastje van apple gestreamed werd.
Nu AirPlay standaard in een aantal tv’ s wordt ingebouwd zonder dat je daarvoor een kastje nodig hebt, zoals de nieuwste lg, Sony , Samsung’s en vizio, zet Netflix juist die support uit. Nu hebben die tv’s wel een ingebouwde Netflix app, maar die kan je juist niet gebruiken via een mobile only abbo.
Daarnaast lijkt het mij moeilijk om AirPlay in de Netflix te disablen voor alleen mobile abbos , aangezien je dan een native mogelijkheid uitzet in een iOS app. waar de app eerst de gebruikersgegevens /accountgegevens zal moeten uitlezen nadat je hebt ingelogd en dan een seintje aan de app zal moeten geven dat AirPlay uitgeschakeld moet worden. Volgens mij gaat dat in tegen privacy wetgeving.

Daarnaast hebben ze volgens mij liever dat je zo weinig mogelijk inlogt via apps op Apple’ s ecosysteem en liever dat je via Google tv of webos inlogt, zodat ze makkelijker toegang hebben tot jouw gegevens.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 8 april 2019 08:07]

Privacy wetgeving is hier natuurlijk niet op die manier van toepassing. Natuurlijk mag netflix achterhalen in zijn IOs app wat voor een abbo je hebt. Ze tonen immers ook je "mijn lijst" en al jouw voorkeuren (b.v. op hoeveel schermen je mag streamen etc.)

Daarbij kan je prima airplay disablen als de gebruiker een bepaald abbo niet heeft:
https://developer.apple.c...oc/uid/TP40011045-CH3-SW1
Ok, thanx.

Maar wat is volgens jou dan de reden?
Je moet er zelf ook gedachten over hebben waarom het is gebeurd.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik kan geen goeie reden verzinnen. Misschien willen ze de codebase wel versimpelen (en geen extra check inbouwen op basis van abbo) en wordt de feature toch bijna niet gebruikt. Immers op een apple-tv kastje en ook op de meeste tv's draait wel een native netflix app.
Gecombineerd met een mooi stukje arrogantie van "we kunnen de kwaliteit niet waarborgen, dus uitgezet" maar vervolgens voor de advanced gebruiker geen optie bieden om het weer aan te kunnen zetten.
Zo had ik het nog niet bekeken nee, goed punt.

Ik ben wel van mening los van deze stap dat de apps zodra ze doorbreken, flink arrogant worden, zonder de stores noem het de Play Store of Apple Store weinig zouden zijn geweest, dit komt mooi door de fiscale mannetjes en advocatjes die in dienst komen, walgeijk als een bedrijf te groot wordt.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 8 april 2019 07:24]

Is dat niet een beetje een kip/ei verhaal? Zonder de content zouden de stores ook weinig zijn geweest. Dat walgelijke werkt twee kanten op, ze zijn van elkaar afhankelijk. Echter zijn de stores inmiddels zo groot geworden dat de een meer afhankelijk is van de ander dan andersom, je kunt je echter wel afvragen hoe ze zo groot zijn geworden.
Het is gewoon een gevolg van het mobile only abbo van Netflix die je voor 7,99 of zo kan afsluiten op sommige markten.
Dat abonnement is er nog niet, het is niet zeker of het er ooit komt en dan nog: Netflix weet precies in welk land je zit.. en ze willen dat alléén in ‘opkomende markten aanbieden’ dus dan kunnen ze zo’n goedkoper abonnement in bijvoorbeeld Nederland gewoon uitschakelen.
Aangezien chromecast anders werkt, en dit waarschijnlijk niet gaat lukken via het mobile abbo, hebben ze dat niet eraf gehaald.
Dat is dan wel een draconische maatregel aangezien je andere gebruikers (die wel een ‘volle mep prijs’ betalen) daarmee tegen de haren in strijkt.
Daarnaast denk ik dat ze het liefst hebben dat je op zoveel mogelijk apparaten Netflix hebt staan, zodat je eerder voor een duurder abbo gaat kiezen.
Hiermee maken ze het juist voor de (gebruikers van) duurdere abonnementen moeilijker…
Mmhh, eerst Spotify die problemen heeft met Apple. En nu Apple met een streaming dienst komt heeft Netflix ineens ook problemen. Waar rook is is vuur :?
Volgens mij zijn het niet zo zeer echte problemen maar meer van dat ze het geld liever in eigen portemonnee houden.
Ze willen gewoon onder de 30% uit je ziet het zelfde met epic store en steam.
En wij de consument zijn de pineut.
Tuurlijk zijn wij als consument niet de pineut. Stemmen met je portemonnee heet dat.
Als het niet voor je beschikbaar is zonder extra kosten, dan maar niet.
Er zijn genoeg alternatieven.
Daar geloof ik niet zo in, want diezelfde "pineuten" lopen nog wel met miljoenen tegelijk de winkel in om de producten te kopen die hen zo "naaien."
Een platform als Steam heeft steeds minder bestaansrecht. Waarom zou een studio bakken met geld aan Valve geven als ze zelfs een eigen platform op kunnen zetten op een willekeurig cloud-platform als AWS of Azure
Omdat een bestaand platform al miljoenen klanten heeft die ineens een nieuwe game op de voorpagina zien. Als je zelf een game bouwt, en een launcher erbij, dan zit daar nog geen ziel op. Zeggen dat het geen bestaansrecht heeft is iets te kort door de bocht. Dezelfde developers die spugen op Steam voor het geld afdragen, zijn dezelfde developers die een miljoenenpubliek kon aanspreken (en $$$ binnenharken) met enkel een druk op de knop.
Kan ook te maken hebben met content vergoeding als die op kwaliteit gebaseerd is. Netflix betaald immers de content leverancier een bedrag per stream.
Kun je nog zeggen dat je de kwaliteit van de telefoon aan houd, maar dan krijg je klachten dat het beeld korrelig is op grote Tv's.
Het is speculatie maar het zou ook een technisch probleem kunnen zijn in de zin van dat de DRM niet sterk genoeg is.
Het zal eerder te maken hebben met dat met airplay via die tv's geen garantie gegeven kan worden dat het niet 'gekopieerd' kan worden, wat bij de appletv variant wel zogenaamd zou kunnen. Ook kan het zijn dat sommige van die tv's airplay niet goed geimplementeerd hebben waardoor er stotteringen etc zijn.
Ik heb ergens voorbij zien komen dat Netflix een mobile only abbo overweegt. Zou dit niet een manier kunnen zijn waarbij ze de streaming mogelijkheden proberen te beperken?
Ik denk ook dat het aankomend mobile only abbo de reden is. Apple ondersteunt wss enkel AirPlay aan of uit per app. Niet per ingelogd account/abbo type. Dit is wss de “technische beperking”. Netflix wil natuurlijk niet dat je met een goedkoop mobile only abbo naar een tv begint te streamen.
Dat kun je gewoon programmatisch afvangen in je App. Net zoals YouTube bijvoorbeeld geen background playback heeft tenzij je een Premium abonnement afneemt.
Background playback werkt anders prima met Firefox op Android. Heb daar geen premium voor nodig.

[Reactie gewijzigd door vali op 7 april 2019 12:53]

Ik moest altijd van veel mensen begrijpen vroeger dat YouTube niet kunnen afspelen in de achtergrond vooral een beperking van iOS was ten opzichte van Android. Totdat het ineens kon tegen een meerprijs. Och ja :+
Windows Phone kon het, maar mijn Android nog steeds niet >.>
Lange tijd kon dit gewoon op iOS door YouTube in de browser te gebruiken en vervolgens via dat pullupmenu op play te drukken. Op Android was het eerst mogelijk in de app totdat veel mensen dat begonnen te gebruiken en ze daar kennelijk een winstmodel in zagen inderdaad. Dit kon eerst nog opgelost worden met alternatieve YouTube-apps of op de ios-manier, maar later hebben ze dit ook onmogelijk gemaakt hoewel het soms met Firefox nog wel werkt. Geen idee waar het eea van afhankelijk is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 7 april 2019 14:18]

Geen idee waar het eea van afhankelijk is.
Of het op een OS-standaard manier gedaan wordt of niet en of Google het kan tegenhouden of niet.
Zou ook met de account kunnen, op een SD abonnement kun je geen 4K kijken, dus dat is te ondervangen, bij mobiel only is streaming optie niet beschikbaar in de app.
Dit is natuurlijk tegenaanval op het antwoord van Apple voor een flexibele streamingdienst. Voor Netflix is het natuurlijk een steek in hun rug dat Apple nu ook series gaat aanbieden en nauw integratie in het eco systeem.

Gelukkig hadden ze bij bekende televisie leveranciers de vinger in de pap, maar dat lijkt nu ook over. Netflix betaald grote bedragen aan LG, Samsung on hun logo en app standaard beschikbaar te maken op de televisies. Maar er is concurrent erbij gekomen voor Netflix, Apple zijn protocol maakt het makkelijker om beeld/geluid vanaf andere apparaten naar een extern apparaat te sturen. Dit protocol komt dus nu ook standaard op televisies te zitten. Partijen die alleen een app hebben voor iOS kunnen hierdoor makkelijk gebruik maken van het Apple protocol i.p.v. een dure apps te ontwikkelen voor dat specifieke platform. Ik kan door AirPlay nu de horizon weg doen en de app van Ziggo gebruiken. Zo kan ik vrij simpel televisie blijven kijken zonder extra apparatuur of een app te installeren (als hij beschikbaar is) op de televisie. Netflix voelt de hete adem en kiest ervoor om televisies leveranciers onder druk te zetten door deze stap.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 7 april 2019 10:39]

Ze willen wat? Tv fabrikanten onder druk zetten? Waarom hebben die tvs dan speciale apps voor netflix die wel gewoon blijven werken?

Als ze al iets onder druk pogen te zetten (wat het artikel tegespreekt) dan is het Apple, het probleem wat ze opperen zit namelijk in hun protocol.

Misschien willen ze wel gewoon wat ze aangeven (zie artikel), of is dat raar gedacht?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 april 2019 10:43]

Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat.
Wat een lulkoek, volgens jouw redenatie zouden ze chromecast dan ook al lang geblokkeerd hebben.
Ik ben in ieder geval niet blij met de wijziging. Sinds de update kan Netflix het geluid niet meer streamen naar mijn AirPlay speakers oftewel ik zit met een blikkerig tv geluid...
Android heeft nu eenmaal meer ondersteuning dan Apple. Dan kan dit gebeuren.
Knap, vraag me af dan wanneer ze Airplay gaan ondersteunen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True