Paramount doet vijandig overnamebod op Warner Bros. van 108 miljard dollar

Paramount Skydance wil Warner Bros. Discovery overnemen via een vijandige overname. Paramount doet een bod van 108,4 miljard dollar aan de aandeelhouders van Warner Bros., terwijl dat laatste bedrijf al een overnamedeal met Netflix heeft gesloten ter waarde van 72 miljard dollar.

Paramount Skydance wil 30 dollar per aandeel betalen voor alle activiteiten van Warner Bros. Discovery, voor een totaalbedrag van 108,4 miljard dollar (omgerekend 93 miljard euro). Ter vergelijking: vrijdag sloten Netflix en Warner Bros. een overnamedeal waarbij de streamingreus 27,75 dollar per aandeel betaalt voor enkel de Streaming & Studios-tak. Paramount wil daarnaast de Global Networks-divisie overnemen, waar ook de lineaire televisiemerken van Warner Bros. onder vallen, zoals CNN en Discovery.

Volgens Paramount-ceo David Ellison, zoon van Oracle-medeoprichter Larry Ellison, is het aanbod van zijn bedrijf een betere deal voor de aandeelhouders van Warner Bros. Discovery. Ook verwacht het bedrijf naar eigen zeggen dat de toezichthouders het aanbod sneller zullen goedkeuren. Volgens bronnen van CNBC denkt Paramount dat dit komt vanwege het kleinere formaat van het bedrijf en vanwege zijn goede relatie met de regering-Trump.

Paramount noemt de overnamedeal met Netflix 'concurrentieverstorend' en stelt dat dit de 'monopoliepositie' van Netflix op de videostreamingmarkt versterkt. Vorige week stuurde Paramount naar verluidt al een brief naar Warner Bros. met de beschuldiging dat het biedingsproces niet eerlijk verloopt en dat Warner Bros. de mediareus Netflix bevoordeelt.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

08-12-2025 • 16:24

73

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Ook verwacht het bedrijf naar eigen zeggen dat de toezichthouders het aanbod sneller zullen goedkeuren. Volgens bronnen van CNBC denkt Paramount dat dit komt vanwege het kleinere formaat van het bedrijf en vanwege zijn goede relatie met de regering-Trump.
En hier begint het zaakje helemaal te stinken. De schoonzoon van Trump zelf, Jared Kushner, doet mee aan het vijandig bod via zijn private equity-firma. 3 maal raden wat de uitkomst gaat zijn...
En tegelijkertijd gaat Trump tekeer tegen Paramount omdat ze een politieke (ex-mede maar inmiddels) tegenstander in 60 minutes geinterviewd hebben.

Dus de uitkomst zal pas daar zijn wanneer 1 van de 2 partijen minimaal 3 van de volgende items kan afvinken:

- Een forse donation aan Trump (al dan niet in de vorm van een balzaal) gedaan heeft

- Trump voordraagt voor de Nobelprijs voor Vrede

- Een paar critische journalisten of talkshowhosts ontslaat

- Belooft voor inhoud alleen nog maar Trumpgezinde zaken te behandelen

- Minimaal 1 zender hernoemt met iets van "Trump" in de naam

[Reactie gewijzigd door Calypso op 8 december 2025 17:24]

En stap 2: Saudi en Qatar doen mee, maar zeggen allebei afstand te doen van stemrecht....
Paramount noemt de overnamedeal met Netflix 'concurrentieverstorend' en stelt dat dit de 'monopoliepositie' van Netflix op de videostreamingmarkt versterkt.

Ik heb het gevoel dat ze hier gelijk hebben. Ze overbieden ook fors dus dat is wel tekenend hoe serieus ze zijn. Hoewel de bedragen absurd zijn, hoop ik dat ze de Deal rond krijgn i.p.v. Netflix, juist vanwege de monopoliepositie die Netflix anders krijgt op de Streamingmarkt. (wat IMO slecht zou zijn voor de toch al stijgende prijzen)
Pas op wat je wenst. Een Netflix-monopolie is slecht voor de portemonnee, maar de familie Ellison (Oracle) aan de macht is een heel ander gevaar. Als zij WBD overnemen en, zoals de geruchten doen dnken, ook TikTok binnenhalen, krijg je een ongekende machtsconcentratie bij deze ene familie. Ze hebben dan invloed op film, TV, nieuws en misschien we het meest belangrijke social media platform. Dat lijkt me een veel groter risico voor de pluriformiteit dan een duurder Netflix-abonnement.

Zou veel liever hebben dat het bedrijf gewoon op z'n eigen benen zou staan maarja. In dit geval liever Netflix.
Wat verzin je nou over eigendom van een familie.... Paramount is net zoals Netflix gewoon beursgenoteerd en hebben ook gewoon een CEO die slechts een klein deel eigenaar zijn.

Niks familiebedrijf aan. Invloed dat wel.... maar dat houdt snel op als er dingen gebeuren die het gros van de aandeelhouders niet blieven.

[Reactie gewijzigd door TweakGP op 8 december 2025 16:59]

Zoals we dat ook bij Tesla zien bijvoorbeeld? Of meta? Of Amazon? Aandeelhouders zijn voornamelijk bezorg om geld, ethiek is een bijzaak.

Plus: Je zit er ook feitelijk naast. Heel belangirk verschil tussen economisch eigendom en stemrecht.
  1. Paramount is wel een familiebedrijf. Shari Redstone bezit via National Amusements bijna 80% van het stemrecht, hoewel ze maar een klein deel van het totale kapitaal bezit (dual-class structure). Gewone aandeelhouders hebben bij Paramount nauwelijks iets te vertellen.
  2. De deal met Skydance betekent dat de familie Redstone het stokje doorgeeft aan de familie Ellison. David Ellison wordt CEO, maar zijn vader Larry Ellison (Oracle) financiert de miljardendeal.
  3. Netflix is 'gewoon' van institutionele beleggers. Bij het nieuwe Paramount krijgen de Ellisons de feitelijke controle. Als zij iets willen, kunnen de andere aandeelhouders hoog of laag springen, maar ze hebben geen stemmacht om het tegen te houden. Dat is precies de problemen dat ik bedoel
ethiek is een bijzaak
Daarmee verwoord je het nog te goed, het is eerder gewoon nevenschade op weg naar geld en invloed.
En niet onbelangrijk, Larry Ellison is dikke matties met Donald Trump. Stel je voor dat Geert Wilders de scepter zou zwaaien over RTL. (Of zoiets)
Ellison wil gewoon 100% pro Trump nieuws overal
David Ellison voert daar de scepter als chairman en CEO, en is de zoon van Larry “Oracle” Ellison.
Het zal er dus sterk vanaf hangen hoe onafhankelijk de toezichthouders nog zijn in de VS. Dat deze overname nóg slechter is voor de markt is overduidelijk.
David Ellison is juist degene die de bidding war gestart was:
David Ellison-led Paramount, which kicked off the bidding war with a series of unsolicited offers and has close ties with the Trump administration, had questioned the sale process earlier this week and alleged favorable treatment to Netflix.
https://www.reuters.com/legal/transactional/netflix-agrees-buy-warner-bros-discoverys-studios-streaming-division-2025-12-05/

Ze hebben de strijd verloren van Netflix, dus nu komt dit vijandige bod. Wat de exacte reden is daarvoor is me niet duidelijk.
Wat de exacte reden is daarvoor is me niet duidelijk.
Macht.

Nieuws: CNN (onderdeel van Warner Bros).
  1. Entertainment: HBO, Warner Bros, Paramount, CBS.
  2. Infrastructuur: Oracle Cloud.
  3. Social Media: (Het potentiële TikTok scenario).
Dan creëer je een machtsblok dat bijzonder goed een heel groot gedeelte van de samenleving kan sturen. En vergeet niet de goeie banden tussen MAGA/Trump en de Ellis familie

[Reactie gewijzigd door DamirB op 8 december 2025 17:12]

CNN heeft anders aardig wat kritiek op Trump en companen
Nog een reden om CNN te laten kopen door een Trump gezinde toch?
Nog wel ja. Maar dat is geen garantie voor de toekomst. Op een moment zal vaders afstand doen van de troon/sterven en dan lijkt het mij dat er, for better or worse, veranderingen zullen zijn.

Het liefst gok ik er niet op.
Nog wel.

Als de Familie Ellison eigenaar wordt, dan vast een stuk minder.
Paramount noemt de overnamedeal met Netflix 'concurrentieverstorend' en stelt dat dit de 'monopoliepositie' van Netflix op de videostreamingmarkt versterkt.

Ik heb het gevoel dat ze hier gelijk hebben. Ze overbieden ook fors dus dat is wel tekenend hoe serieus ze zijn. Hoewel de bedragen absurd zijn, hoop ik dat ze de Deal rond krijgn i.p.v. Netflix, juist vanwege de monopoliepositie die Netflix anders krijgt op de Streamingmarkt. (wat IMO slecht zou zijn voor de toch al stijgende prijzen)
Effectief, zou dat resulteren in het verlies van een streaming dienst namelijk HBO Max, terwijl dat een andere ( ook al bestaande) streamingsdienst namelijk Paramount Plus juist weer groter maakt. Overigens is Paramount Plus in veel landen niet eens direct af te nemen, maar moet je dat via SkyShowtime afnemen.

* Paramount+ will not be launching in Albania, Andorra, Bulgaria, Bosnia, Croatia, Czech Republic, Denmark, Finland, Hungary, Kosovo, Macedonia, Montenegro, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Serbia, Spain, Slovakia, Slovenia or Sweden. Our content is available in those markets on SkyShowtime.

Het is een beetje stuivertje wisselen mijn inziens dan. Hoe dan ook de uiteindelijke markt is er niet bij gebaat want het is geen consolidatie maar dezelfde versplintering met een ander jasje ( Netflix/SkyShowtime(Paramount) )

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 8 december 2025 16:35]

Dat verlies van HBO max is niet eens zeker. In eerdere nieuwsberichten stond dat mocht netflix WB overnemen dat de WB collectie mogelijk zou worden toegevoegd aan Netflix maar ook dat HBO als loze streamingdienst door zou kunnen gaan.

Het is ook nog de vraag of de toezichthouders de overname door Netflix of Paramount gaan goedkeuren.
Dat verlies van HBO max is niet eens zeker. In eerdere nieuwsberichten stond dat mocht netflix WB overnemen dat de WB collectie mogelijk zou worden toegevoegd aan Netflix maar ook dat HBO als loze streamingdienst door zou kunnen gaan.

Het is ook nog de vraag of de toezichthouders de overname door Netflix of Paramount gaan goedkeuren.
Klopt maar dat wordt wel door Paramount aangedragen als reden, ter volledigheid dit is er vanmorgen verstuurd naar Netflix abbo's.
Beste,

We hebben onlangs de overname van Warner Bros. door Netflix aangekondigd, inclusief de film- en tv-studio's ervan, en HBO Max en HBO. Hierdoor wordt onze toonaangevende entertainmentdienst verbonden met de iconische verhalen van Warner Bros., waardoor sommige van de populairste franchises ter wereld, zoals Harry Potter, Friends, The Big Bang Theory, Casablanca, Game of Thrones en het DC Universum, worden samengebracht met Stranger Things, Wednesday, Squid Game, Bridgerton en KPop Demon Hunters.

Wat verandert er?

Momenteel verandert er niets. Beide streamingdiensten blijven zelfstandige bedrijven. We moeten nog meer stappen afronden voordat de transactie is afgesloten, waaronder wettelijke goedkeuring en goedkeuring van aandeelhouders verkrijgen. Je hoort van ons wanneer we meer informatie kunnen delen. We hopen dat je in de tussentijd zoveel blijft kijken als je wilt, wanneer je wilt, allemaal met je huidige abonnement.

We begrijpen het als je hierover vragen hebt. Ga naar ons Helpcentrum voor meer informatie. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen.

Bedankt dat je voor Netflix hebt gekozen. We kijken ernaar uit om je nog meer geweldige series, films, games en live-programma's te bieden.

Het Netflix-team
Wat maakt dat als Paramount eigenaar van het complete WB niet concurrentie verstorend dan?

Dan gaat HBO Max niet naar NF maar naar Paramount… potato-patato

Sterker nog als het hele bedrijf naar Paramount gaat is er meer verstoring want dan gaan ze ook controle hebben over de content en creëren van content versus enkel streaming rechten.
Netflix is nu al enige tijd de prijzen aan het opdrijven tot ongekende hoogtes. De dienst steekt boven de anderen met kop en schouders uit kwa prijs. En nu is duidelijk waarom. Persoonlijk heb ik liever een extra concurrent voor Netflix, dan ze nog dominanter te maken. Want de lineup van afgelopen jaar valt in het niets bij wat ze de jaren ervoor uitbrachten. De kwaliteit prijsverhouding vindt ik compleet zoek. En daar gaat een bak geld voor een andere studio niet bij helpen. Tegen de tijd dat dat rendeert hebben we jaren voor jan doedel teveel betaald.
Ik heb liever alles beschikbaar via een platform. Beetje als Spotify/apple Music. Ik wil geen 10 diensten moeten afnemen om dingen (soms maar deels) te kunnen kijken.

Zo is op NF enkel Backg to the Future 1 beschikbaar en de rest dan weer op Disney.

Zo is er nu Dune op Netflix maar deel 2 op HBO.

Toen NF er was was er geen probleem maar nu is alles overal en nergens. Niet dat Netflix alles had maar wel veel meer dan voor de versplintering.
Hun grootste concurrent Prime Video bied een platform om alle abbo's op aan te bieden. En de meeste zijn daar ook rechtsreeks op te bekijken, en met een muisklik te abonneren en of op te zeggen. Met uitzondering van een aantal die dit weigeren. Zoals Netflix en Disney+. En ook Google bied op hun platform een vergelijkbare dienst. En dat vindt ik veel fijner dan de hoofdprijs te betalen voor een streaming dienst waar ik maar 1 of 2 series ieder jaar op kijk. Helemaal wetende dat ik twee jaar een bak geld betaald heb zodat ze een studio kunnen opkopen, in plaats van nieuwe content te ontwikkelen. Want alle content die ze hiermee in huis halen heb ik al gezien.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 8 december 2025 17:17]

Het punt is dat Netflix een erg groot marktaandeel heeft. Op basis van deze berichtgeving lijkt het erop dat Paramount plus kleiner is op deze streaming markt. Wat ik direct geloof. Er zijn meer mensen in mijn omgeving met Netflix dan skyshowtime. Uiteraard zegt dat ook niet alles
Ik heb het gevoel dat ze hier gelijk hebben. Ze overbieden ook fors dus dat is wel tekenend hoe serieus ze zijn.
Netlix biedt alleen op het de Streaming & Studios gedeelte, het bod van Paramount omvat meer dan dat. Je kan de 72 en 108 miljard dus niet zo een-op-een vergelijken.

Uit het artikel:
een overnamedeal waarbij de streamingreus 27,75 dollar per aandeel betaalt voor enkel de Streaming & Studios-tak. Paramount wil daarnaast de Global Networks-divisie overnemen, waar ook de lineaire televisiemerken van Warner Bros. onder vallen, zoals CNN en Discovery.
Uit het eerdere nieuwsbericht:
Netflix waardeert het gehele bedrijf op 82,7 miljard dollar, maar voor de delen die het overneemt, betaalt Netflix 72 miljard dollar
Dus 108 miljard versus 83 miljard, ongeveer een kwart meer...
Een flinke strijd. Netflix heeft vanmiddag al een mail uitgedaan naar de miljoenen abonnees dat ze Warner gaan overnemen (vond ik al een bijzondere zet).
Die mail had ik voor het weekend al in mijn mailbox.
Ja vriend van me zei het gisteren. Hij had wel mail en ik nog niet.
Ben helemaal voor minder streamingdiensten, maar op deze manier zie ik het niet goedkoper gaan worden voor ons als consument. Het geld zal op een of andere manier terug verdient moeten worden, vooral gezien ze het op de aandeelhouder spelen.
Terug verdienen is niet nodig. Als ik een huis koop en verhuur hoef ik het bedrag ook niet terug te verdienen zolang de waarde van de woning maar gelijk of meer waard wordt. Maar goed er zal wel iets aan verdiend. En het is ook niet zo dat er nu ineens een bank overschrijving komt van x miljard. Dat is allemaal gebaseerd op aandelen(en soms een kleine som geld).
Hopelijk wint dit bod, ik ben zeker tegen vijandige overnames maar een overname van WB door Netflix is een doodsteek voor het bedrijf. Paramount Skydance en WB zitten nog enigszins op eenzelfde lijn.

Verder absurd dat er zoveel geld in omgaat, maar ja..
Het komt eerder over als een reus op lemen voeten die hoopt dat schaalgrootte hun problemen oplost. Stond Paramount niet op de rand van het faillissement?
Niet meer.


Paramount is op 7 augustus gefuseerd met Skydance en zwemt nu in het geld.

Daarom kunnen ze dit aanbod ook “cash” doen: ze hebben dat geld.
In welke mate zitten Paramount en WB op dezelfde lijn? Ik ken paramount van naam maar voor de rest niet dus ben erg benieuwd :)
Maar je realiseert je dat de Trump familie dan via Larry Ellison (dikke matties met Donald) de scepter gaat zwaaien over dat alles?
Ah oke, dank voor de verduidelijking :)
Niet mee eens, liever Netflix dan de Ellis familie.
Op wat voor lijn zitten ze? Paramount Skydance is ook franchises aan het uitwringen en veel reality-trash. Heb het gevoel dat ze allemaal even erg zijn. Misschien hecht Paramount wel meer waarde aan de traditionele bioscoopervaring, waardoor films misschien nog ok zijn.

[Reactie gewijzigd door InfiniteSpaze op 8 december 2025 16:45]

Dat laatste idd en dat heeft WB naar mijn mening ook nog (ze hebben ook niet voor niks nog lineaire TV (en Discovery). Tuurlijk draait het allemaal om geld, maar die 3 studios laten nog steeds zien dat ze nog weleens (niet altijd) voor kwaliteit willen gaan (Top Gun, Harry Potter, Star Trek, Mission Impossible, etc).
Heb al tijden geen Netflix meer, de scripts zijn raar of woke of te overdreven en ze hebben naar mijn weten nog nooit een goede film geproduceerd? Of ze cancelen ze het na 1 seizoen of 2...
Volgens bronnen van CNBC denkt Paramount dat dit komt vanwege het kleinere formaat van het bedrijf en vanwege zijn goede relatie met de regering-Trump.
Wat een land :X
Wat een mensen (de 1%) :X
Mooi, ik vond de marketingmail van Netflix vanmorgen al behoorlijk voorbarig.

We hebben onlangs de overname van Warner Bros. door Netflix aangekondigd, inclusief de film- en tv-studio's ervan, en HBO Max en HBO. Hierdoor wordt onze toonaangevende entertainmentdienst verbonden met de iconische verhalen van Warner Bros.(...)
We moeten nog meer stappen afronden voordat de transactie is afgesloten, waaronder wettelijke goedkeuring en goedkeuring van aandeelhouders verkrijgen.


Iets met beer en huid....
Zo vreemd is dat niet. Netflix heeft waarschijnlijk een overeenkomst met het bestuur van WB bereikt. Dat bestuur zal ook niet zo achterlijk zijn dat ze geen rugdekking van (groot)aandeelhouders hebben. Dat Paramount meer geld bied voor het volledige bedrijf, betekent (waarschijnlijk) dat het een vijandig overnamebod is, die in elk geval op dit moment niet gesteund wordt door het bestuur van WB. Netflix zal vast ook een flinke som krijgen als de overname niet meer doorgaat.

Overigens zou ik puur vanwege de connecties tussen de Ellison familie en de huidige Amerikaanse administratie liever Netflix WB zien overnemen. Gezien wat er bij de nieuwsdivisie van CBS gebeurd, moet je niet raar opkijken wanneer alles klimaatgerelateerd (Discovery/Animal Planet), politiek gekleurd (The Daily Show/Lastweek Tonight, Real Time With Bill Maher) of simpelweg niet familievriendelijk is (HBO algemeen) verdwijnt of moeilijker vindbaar wordt.

Niet dat ik denk dat Netflix dezelfde prijzen blijft aanhouden, maar minste van 2 kwaden.

[Reactie gewijzigd door Krijgertje1979 op 8 december 2025 17:19]

Nou ja niet helemaal, er was een overeenkomst voor de overname waar beide partijen het mee eens waren. Dus zo voorbarig was dat niet.

Paramount bewandeld nu een heel andere route, een vijandige overname.

WB Discovery had de bedrijfsonderdelen die Netflix over zou nemen zelf te koop aangeboden.
Gaat lekker daar. Dus paramount probeert aandeelhouders te paaien met een extreem hoog cash bod om Netflix te blokkeren.

Waar Netflix 72M bied voor enkel de streaming onderdeel wil paramount alles hebben voor wat meer. Ben benieuwd waar dit op uit gaat komen.

natuurlijk is de overname door Paramount niet concurrentie verstorend…. 8)7

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 8 december 2025 16:32]

Netflix wil voornamelijk de licenties op de catalogus van WB hebben. Dan kunnen ze dat aanbod voor niks toevoegen aan Netflix.

De andere streaming services zullen ze wat mee doen. Opheffen lijkt me niet, want je wil niet minder inkomen hebben. Immers als iemand Netflix en HBO heeft, betaald die nu 2x.
Noem het voor niks….
Dit begint wel een soap te worden. Zet er een paar schrijvers op, voeg wat middelmatige acteurs toe, rek het uit over acht afleveringen, en voilà, we hebben weer een nieuwe serie op Netflix.
Die dan al geannuleerd is voordat het in de library stond.
Wellicht een interessante toevoeging. Het marktaandeel per 2024:

25.5% Disney (Walt Disney Pictures, 20th Century Studios, Marvel Studios, Lucasfilm, Star Studio18, Regency Enterprises, Searchlight Pictures, Disneynature, ESPN Films, National Geographic Partners, A&E Networks, Vice Media, Hulu)


21.7% Universal (Universal Pictures, Focus Features, Carnival Film,s Working Title Films, United International Pictures, Amblin Partners, DreamWorks Pictures)


13.7% Warner Bros (Warner Bros. Pictures, New Line Cinema, Castle Rock Entertainment, CNN Films, DC Studios, Flagship Entertainment Group, HBO Film,s HBO Documentary Films, Spyglass Media Group)


11.5% Sony (Columbia Pictures, TriStar Pictures, Sony Pictures Releasing, Affirm Films, Destination Films, Stage 6 Films, Ghost Corps, Sony Pictures Kids Zone, Left Bank Pictures, Silvergate Media)


10.1% Paramount (Paramount Pictures, Paramount Players, Republic Pictures, Miramax, Awesomeness Films, BET films, Nickelodeon Movies, Skydance Media, United International Pictures)


3.4% Amazon MGM (Metro-Goldwyn-Mayer, United Artists, Orion Pictures, American International Pictures, Lightworkers Media)


2.9% Lionsgate (Lionsgate Films, Lionsgate Premiere, Summit Entertainment, Lionsgate Canada, eOne Films, Roadside Attractions,Pantelion Films, Good Universe, 3 Arts Entertainment, Spyglass Media Group, Amblin Partners, Amblin Entertainment, DreamWorks Pictures)


2.3% A24 (2AM)

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 8 december 2025 16:41]

Interessante gegevens inderdaad. Opvallend dat de kleinere vis Paramount de grotere vis Warner Bros wil opeten. Hoewel het marktaandeel nog redelijk in de buurt komt van Warner Bros is de marktwaarde van Paramount ruim een factor 4 lager op moment van schrijven. Ik ben benieuwd waar ze die hoeveelheid geld vandaan gaan toveren. Sowieso hebben ze vrij snel gereageerd op de overname die Netflix heeft aangekondigd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn