Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Planet Analog, submitter: Soar

Op Planet Analog is een vrij uitgebreid schrijven geplaatst over de toekomst van RDRAM technologie. Met een steeds maar weer groeiende behoefte aan bandbreedte door steeds sneller wordende chips loopt de industrie tegen steeds meer problemen aan. De trend is om parallele communicatie de deur uit te gooien en te vervangen door seriŽle interfaces zoals FireWire, USB, Serial ATA, HyperTransport enzovoorts. Door het beperkte aantal lijnen kan de kloksnelheid omhoog, de kosten omlaag en ontstaan dus over het algemeen betere producten. Zo vreemd is de strategie die Rambus volgt dus niet, en hoewel de meeste mensen op dit moment voor DDR kiezen is RDRAM op de lange termijn nog lang niet afgeschreven, aangezien de problemen die men tegenkomt met 128 of zelfs 256 bit brede bussen alleen maar groter worden zolang de kloksnelheid omhoog blijft gaan.

De DRSL "Yellowstone" technologie van het bedrijf belooft veel goeds voor de toekomst van RDRAM. Geen double, geen quad, maar octal data rate (ODR) wordt door deze standaard geleverd. Een 400MHz kloksignaal zal dus voor een 3,2GHz datarate zorgen. Je kunt je voorstellen dat hiervoor zeer nauwkeurige timing nodig is. In het artikel wordt diep ingegaan op de FlexPhase-technologie van het bedrijf, die moet voorkomen dat de hoge datarate het leven van de ontwerpers zuur zal maken. FlexPhase is een uniek systeem dat tijdens het 'opstarten' van de chip/module de lengte van zijn verbindingen doormeet aan de hand van die gegevens de timing per pin aanpast. Dit heeft niet alleen voordelen voor ontwerpers van bijvoorbeeld moederborden, maar ook voor het bouwen van de chips en modules zelf. Voordeel is dus dat Yellowstone waarschijnlijk een stuk goedkoper wordt dan RDRAM, en aan de roadmap te zien kan het ook makkelijk sneller worden dan (toekomstige) DDR standaarden.

Rambus Yellowstone grafiek

De JEDEC zit ondertussen echter ook niet stil. Yellowstone moet in 2004 of 2005 op de markt komen, te laat om weerstand te kunnen bieden aan de eerste golf DDR-II, maar op X-Bit Labs is te lezen dat DDR-III nog wel even op zich zal laten wachten - tot 2007. De tweede generatie moet DDR400, DDR533 en DDR667 leveren, en de derde gaat verder met DDR800 tot en met DDR1500. Deze zullen werken op 1,2 of 1,5 Volt, tegenover 2,5 en 1,8 voor respectievelijk DDR en DDR-II. Eťn van de belangrijkste verbeteringen zal de SLT (short-loop through) technologie zijn, die storingen op hoge frequenties verminderd en daardoor hogere kloksnelheden toestaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Met ODR (octal data rate) werkt de zaak toch voor een groot deel eigenlijk parallel i.p.v. serieel. Wat is dan nog het grote voordeel van RD boven DDR?
Dat je met RDRAM maar een vierde van de bus nodig hebt om dezelfde bandbreedte te halen, en minder brede bussen zijn nu eenmaal makkelijker op te klokken. Neem een 32 bit brede Yellowstone bus op 400MHz en je hebt 12,8GB/s. DDR op 400MHz heeft een 128 bit brede bus nodig om dat te halen, en dat is veel moeilijker om te ontwerpen. Bovendien komt 400MHz DDR (DDR800) pas 2 of 3 jaar later uit dan YellowStone. Tegen die tijd kan de RDRAM klok allang alweer verdubbeld zijn en die 32 bit bus dus 25,6GB/s leveren.
De lompe snelheid die je ermee kunt halen is een voordeel van RDRAM boven DRR..

RDRAM is best snel. Een tijdje terug was het het enige waarmee je echt een P4 volledig kon gebruiken.
ODR wil niet zeggen dat de geheugeninterface parallel wordt. Nu heb je immer ook dual channel rambus dat quad pumped is. Het betekent niets meer of minder dat je 8 bitjes in je kloksignaal stopt. Dus per (1 sec/400 mhz) 8 bitjes achter elkaar schrijven of lezen.
Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een ander verhaal.
Worden die rammetjes niet gloeiend heet?
Moeten er weer koelers worden ontworpen doe op zo'n ram ding passen.
Worden die rammetjes niet gloeiend heet?
Moeten er weer koelers worden ontworpen doe op zo'n ram ding passen.
Je kan lezen in het artikel dat DDR 2.5v gebruikt. DDR-II moet het met 1.8v doen en DDR-III zal of 1.2v of 1.5v gebruiken. Dat betekend dus dat DDR-II minder stroom gebruikt dan DDR en DDR-III gebruikt minder stroom dan DDR-II. Minder stroomverbruik zal een positieve invloed hebben op de temperatuur van de geheugenmodules.

Naast het feit dat het voltage per generatie is teruggebracht, kan je rekenen op een nieuw soort verpaking. Het zou goed kunnen dat DDR-II de BGA verpakking krijgt. BGA staat voor Ball Grid Array en is door JEDEC goedgeurd. Wellicht zien we in de toekomst verbeterde versies van deze verpakking terug zoals Micro BGA of LFBGA (Low-profile Fine-pitch Ball Grid Array. BGA zorgt onder andere voor een betere hittedissipatie wat dus een antwoord op jouw vraag is :)
Ligt het aan mij of is dit wel heel erg gigantisch veel vergeleken wat er nu te koop is :?
Het groeit ook een beetje exponentieel, en niet echt 3+3 = 6 ...want een verdubbeling duurt blijkbaar te lang. Maar er zal vast over niet al te lange tijd een einde komen aan mechanische procs en RAM omdat de transistortjes het niet meer aankunnen. En dan wordt het quantum technologie, op nanoformaat. Een proc van 20 of 30 Ghz op postzegelformaat is dan geloof ik niet uitgesloten :9~
wat dacht je van quantumcomputing?
op moleculaire basis een "schakeling" maken, waarbij elk atoom een qubit is. (vorige week artikel gelezen in tijdschrift uit de VS) dan passen er op een postzegel ongeveer 1000 miljard schakel-atomen (1 laag dik). heb je volgens mij wel een leuke CPU....
theoretisch is de kloksnelheid dan oneindig.... :)
Dan krijg je een gevecht wie de beste "frequentiechip" kan maken.

i.a.w. Het gevecht dan gaan schuiven van de proc-fabrikanten naar de kristalletjes makers (worden gebruikt voor klokpulsen).. B-)
En hoe ziet de roadmap er nu uit wat betreft de (hoge) latency van het RDRAM?
Die hoge latency is geen issue meer. Sinds PC1066 RDRAM is de latency nagenoeg hetzelfde als die van DDR geheugen.
[Overdrijfmodus]
Dus een 400Mhz 128bit variant levert zo'n 51.2 Gbytes p/sec op... :9~
O o ennuh een 800mhz... o o ah ah :9~
[/Overdrijfmodus]

Vooruitgang duurt zo lang...
was m'n harddisk maar zo snel.....
DDR geheugen volgens mij gewoon een leuke tijdelijke vervanging totdat Rambus weer een goed ontwerp heeft en goedkoper is. Rambus is toch geschikter voor snelle systemen. DDR is alleen goedkoper, maar Rambus is toch flink gezakt met z'n prijzen. Ik verwacht dus ook dat DDR geheugen een flinke klap zal krijgen van Rambus geheugen.
\[off-topc]
Zien jullie op de frontpage ook de titel "215465...jpg ?"
\[/off-topic]
Ja, 1035983557.jpg om precies te zijn. Dit is de naam van het plaatje dat naast de titel staat.
Zal Wouter zomestraks wel corrigeren...
foutje in de titel ;)
worden die rammetjes niet gloeend heet bij die snelheid?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True