Sony verhoogt prijs PS5 Digital Edition met 50 euro in EU-landen - update

Sony heeft de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition in sommige Europese landen met 50 euro verhoogd. De adviesprijs komt hierdoor op 500 euro te liggen. Het bedrijf heeft de prijzen in andere werelddelen ook verhoogd en verwijst naar de gewijzigde economische omstandigheden.

Sony PlayStation 5 Pro

Uit een blogpost van Sony blijkt dat de officiële adviesprijs van de PlayStation 5 Standard Edition niet wordt verhoogd. Deze reguliere versie van de spelconsole zal in de Europese Unie voorlopig nog steeds 550 euro kosten. Op het moment van schrijven zijn de prijswijzigingen niet zichtbaar in de Belgische en Nederlandse webwinkel van PlayStation, maar Sony heeft aan Tweakers bevestigd dat de prijsstijgingen ook in België en Nederland van toepassing zijn.

Het bedrijf heeft ook prijsverhogingen doorgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. De PlayStation 5 Digital Edition zal in het Verenigd Koninkrijk voortaan 430 Britse pond kosten, in plaats van 389 Britse pond. Aan de prijs van de standaardvariant verandert er niets. De standaardversie, met discdrive, kost in Australië nu 830 Australische dollar, in plaats van 800 Australische dollar. De digitale variant zal er 750 Australische dollar kosten. Dat was voorheen 650 Australische dollar. De PS5 Standard Edition kost in Nieuw-Zeeland 950 Nieuw-Zeelandse dollar, in plaats van 900 Nieuw-Zeelandse dollar. De digitale variant kost 860 Nieuw-Zeelandse dollar, in plaats van 770 Nieuw-Zeelandse dollar.

Sony heeft niet enkel prijsstijgingen aangekondigd. De optionele PlayStation 5 Disc Drive krijgt in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland een prijsverlaging. Het accessoire kost in de EU voortaan 80 euro, in plaats van 120 euro. Het apparaat kost in het Verenigd Koninkrijk 70 Britse pond, in plaats van 100 Britse pond. In Australië kost het 125 Australische dollar in plaats van 160 Australische dollar en in Nieuw-Zeeland 140 Nieuw-Zeelandse dollar in plaats van 170 Nieuw-Zeelandse dollar. Sony zegt dat de prijsverhoging te wijten is aan veranderende economische omstandigheden, zoals de inflatie en schommelende wisselkoersen.

Het is niet de eerste keer dat Sony een prijswijziging doorvoert voor de PlayStation 5. Het Japanse bedrijf heeft dat in de zomer van 2022 ook al eens gedaan. Sony had de adviesprijzen voor de PlayStation 5-consoles toen verhoogd met 50 euro. Die prijsverhoging was volgens de fabrikant nodig door de gestegen kosten. De prijswijziging gold voor de Europese, Aziatische, Zuid-Amerikaanse en Canadese markten. De Verenigde Staten werden ontzien.

Update, 10.50 uur - In het oorspronkelijke artikel stond dat Sony prijswijzigingen zou doorvoeren in de hele Europese Unie, maar dat moest zijn: in sommige markten binnen de Europese Unie. Tweakers heeft ook een vraag uitstaan bij Sony over mogelijke prijswijzigingen in België en Nederland. Het artikel wordt hier later op aangepast.

Update, 11.55 uur - Sony heeft aan Tweakers bevestigd dat de prijswijzigingen ook in België en Nederland van toepassing zijn.

Product Bepaalde EU-landen Verenigd Koninkrijk (UK) Australië Nieuw-Zeeland
Voor 14/04 Na 14/04 Voor 14/04 Na 14/04 Voor 14/04 Na 14/04 Voor 14/04 Na 14/04
PS5 Digital Edition €449,99 €499,99 £389,99 £429,99 AUD $649,95 AUD $749,95 NZD $769,95 NZD $859,95
PS5 Standard Edition N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. AUD $799,95 AUD $829,95 NZD $899,95 NZD $949,95

Door Jay Stout

Redacteur

14-04-2025 • 08:35

174

Submitter: RayNbow

Lees meer

Reacties (174)

174
172
66
2
0
91
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Wel vreemd, omdat de afgelopen tijd de euro t.o.v. de dollar juist sterk in waarde is gestegen. Dan zou je eerder een prijsverlaging verwachten in Europa.
En mocht de console in de VS gemaakt worden, dan gaf ik je gelijk, maar de console heeft uiteindelijk relatief weinig met de VS te maken. Je merkt ook op andere manieren dat tijden veranderen. Vroeger werden consoles na enkele jaren goedkoper en kleiner. Die trend lijkt ook niet meer te bestaan.
Lijkt mij meer dat dit is om de prijsverhogingen in de VS op te vangen, aangezien de PS5 vooral in China wordt gemaakt en die importheffingen niet bepaald duidelijk zijn richting de toekomst. Niet geheel eerlijk tegenover de Europese consument, maar was te verwachten.
Beweer je nu dat je denkt dat de Europese consument de importheffing voor Amerikaanse consumenten gaat betalen?
Niet letterlijk de importheffing betalen, maar Amerika is een meer competitieve markt voor de PS5 dan Europa. Mogelijk dat ook in Amerika de prijs omhoog gaat, maar misschien dat ze de prijs daar niet te hard willen laten stijgen en een deel van de verliezen door invoerheffingen elders gaan verhalen.

Het hoeft er niets mee te maken te hebben, maar het is tegelijk niet ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 14 april 2025 13:10]

Indirect betaalt Europa dus dan 50 euro aan de Amerikaanse staatskas 8)7
Nee dat wordt niet gezegd, wij betalen wel het verlies aan verkopen in de VS gedeeltelijk.
Omdat het niet ondenkbaar is dat Sony de prijs in Europa verhoogt om de hogere imvoerheffing in Amerika te compenseren, komt deze prijsverhoging indirect ten goede aan de Amerikaanse staat. Ervan uitgaande dat de verkoopprijs in Amerikaanse winkels hetzelfde blijft.

[Reactie gewijzigd door Ruben1123 op 14 april 2025 12:30]

Ervan uitgaande dat de verkoopprijs in Amerikaanse winkels hetzelfde blijft.
@SonicRPR zegt 'verlies aan verkopen in de VS'.
In dat scenario betalen wij niks aan de VS, maar aan Sony die schade ondervindt van dat gekke land.

Het wordt anders als de prijsverhoging in Europa ervoor moet zorgen dat ze een minder zware prijsverhogen in de VS hoeven door te voeren. In dat scenario betalen wij indirect mee aan de klap die ze daar te verwerken hebben.

Althans, dat is mijn interpretatie van de conversatie. In beide gevallen is het gewoon ruk nieuws voor degene die hun PS5 nog moeten halen.
Nee dus, want als het tarief volledig en alleen in de VS gerekend zou worden dan zou daar de prijs nog hoger komen te liggen. Door de prijzen over de hele wereld te verhogen en daarmee de console in de VS goedkoper aan te kunnen bieden kost het de staat daar geld.

Je betaalt hier 50€ meer aan Sony zodat er aan de andere kant van de oceaan 50€ minder naar de staat vloeit. ( ja bedrag klopt niet maar als voorbeeld)

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 14 april 2025 22:35]

Zolang Sony invoerheffing moet betalen en de prijs gelijk houdt, legt Sony in Amerika er dus geld op toe (aan de Amerikaanse staat). Wat ze dus lijken te compenseren door de prijzen in Europese landen te verhogen.

Dus bij jou vergelijking betalen ze zelfs 50 minder aan de staat, wie betaald die invoerrechten dan als de verkoopprijs gelijk blijft?
Nou ja. Aan de andere kant is het zo dat iedere keer dat de dollar sterker staat dan de euro, Apple en Sony onmiddelijk de prijs van hun producten omhoog schroeven in Europa.

Het zou ze sieren om ook het omgekeerde te doen, of de prijs hier omlaag, of de prijs omhoog in Amerika. Maar uiteindelijk is een product natuurlijk waard wat de gek er voor geeft, en als ze hier met een hogere prijs kunnen wegkomen zonder dat de verkoop noemenswaardig inzakt, waarom zouden ze het dan niet doen?

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 14 april 2025 15:08]

Ik las ergens dat het voor wat betreft Japan ook met bepaalde Amerikaanse bonds te maken zou kunnen hebben, Japan schijnt daar nogal veel van gekocht te hebben en te bezitten.
Gewoon niet kopen, makkelijker toch ;)
Indirect zeer zeker, want de heffingen die de VS in rekening brengt worden uitgesmeerd over de wereldwijde PS-consumententen om de verkoopprijs van PS5 in de VS niet te sterk (ineens) te laten stijgen.
Ik ga er vanuit dat Sony in veel meer landen prijsstijgingen zal doorvoeren.
Heb dit al vanin het begin gezegd met Trump zijn tarieven die hij uit zijn duim heeft gezogen. Sony is een Japans bedrijf, onderdelen worden in China gemaakt. Dat ze duurder worden voor de Amerikaanse markt lijkt me normaal maar niet voor de Europese, tenzij ze het verschil in prijs over heel de wereld willen spreiden en dat wij gaan moeten meebetalen voor de gestegen prijzen. Men noemt dit dan inflatie omdat men het niet op de tarieven van Trump wil steken.

Nu is het aan Europa en de rest van de wereld om zaken te gaan doen met China, laat de VS maar klagen dat alles duurder wordt, ze hebben zelf hun president verkozen (degene die gaan stemmen zijn toch) nu zullen ze de gevolgen misschien snappen. Hoewel voor de gemiddelde Amerikaan buiten de Verenigde Staten niets bestaat in de wereld, behalve om toerist uit te hangen.
Nee we moeten als landen en bedrijven gewoon VS de VS laten. En als bedrijf gewoon 125% boven op vragen. Ja dan krijg je een ps5 van 100 dollar... ja dat doet de consument extreem veel pijn maar dan komen ze er ook achter als ze 2 keer op een clown stemmen(en mogelijk de laatste keer dat ze mogen stemmen). En hij was van begin af aan duidelijk wat hij ging doen en tja als je dan daar op stemt mag je op de blaren zitten
PS5 heeft toch gewoon een slim versie en bij release was de adviesprijs €549.
PS5 (niet-slim) had bij release een adviesprijs van €499 voor de disk variant en €399 voor de digital. Hij is al een keer gestegen door zgn onderdelen tekorten (eigenlijk inflatie). Nu stijgt die weer. Over de levensduur van de PS5 is hij dus al 100 euro duurder geworden.
Mijn aanname is dat bedrijven als Sony de prijzen wereldwijd verhogen om zo de last van de nieuwe invoerrechten (tariffs) in Amerika te verdelen over alle consumenten wereldwijd. Anders kost een PlayStation 5 straks $649 in Amerika en verliezen ze die markt.
Waarom zouden wij moeten betalen voor de makken van de Amerikaanse president?
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Maar vanuit het perspectief van een bedrijf snap ik het. Beter spreiden over alle markten, dan een spike in één (belangrijke) markt.
Ja, maar de consument in Amerika heeft hier toch voor gekozen? De rest van de wereld niet. Maar goed, snap het wel, maar blijft jammer. Ik ga mijn Amerikaanse klanten niet gewoon hetzelfde laten betalen, en dan mijn Europese klanten het verschil laten betalen. Als ik dat doe dan ben ik rap tempo mijn Europese klanten kwijt.

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 14 april 2025 12:00]

Ik deel je mening, ze moeten maar op de blaren zitten als ze er voor gekozen hebben. Wat er nu gebeurt is echter waar ik wat voor gevreesd had, prijsstijgingen wereldwijd om de hit in de VS op te vangen. Wordt stilaan denk ik interessanter om die markt gewoon te latten liggen en de rest normale prijzen aan te rekenen. Willen ze het product dan toch perse, dan maar dure impact in Euro af te rekenen.

Laat ons in ieder geval hopen dat ze over de plas snel wakker worden en we terug naar normaal kunnen :).

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 14 april 2025 19:47]

Als Microsoft slim is passen ze geen prijsverhoging toe op hun Xbox(en) of doen ze juist een prijsverlaging. Op die manier zouden ze een stuk van de markt van Sony af kunnen pakken.
Hoe dan? De Xbox rolt toch net zo goed van de band in China?
Microsoft verkocht (verkoopt?) de Xbox jarenlang met verlies, dus iets meer verlies om meer van de markt te pakken klinkt dan niet onlogisch.
Afgezien van handhelds; de markt is veel meer Playstation-minded, te zien aan de enorme voorsprong qua sales en ook aan het aantal reviews per platform van multiplatform games; zo goed als altijd heeft de PS5 versie de meeste reviews, kort daarop gevolgd door PC en ver daarna komen er een handjevol Xbox Series reviews.

bron: diverse o.a. VGCharts, Metacritic

Ik vermoed dat een lagere prijs amper invloed zou hebben op de verkopen van Xbox consoles. De meerderheid wil toch een PS5 en de enthousiastelingen hebben hem al of gaan deze kopen ongeacht verandering in prijs. Met een prijsverhoging pakt MS tenminste nog iéts mee van mensen in die laatste categorie.
Zij zullen wel denken, dan pakken wij het verschil bij Europa wel. Die kopen wel.
Dat was ook mijn eerste gedachte ja, en... misschien is dat deels ook wel een reden.

Het viet verder te verwachten. Xbox gaat ook wel volgen, en andere producten gaan ook in prijs stijgen vermoed ik.

Bedankt Trump ;)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 14 april 2025 09:01]

Trump heeft er niet heel veel mee te maken. Denk maar eens goed na waarom een digitale editie stijgt en een disc drive bijna met het verschil in prijs zakt? ;)
Ik zou het niet weten.... als je had gezegd dat de digitale versie in prijs was gezakt en de disc in prijs gestegen had ik het begrepen :)

Dus vertel op
Dat verhaal gaat natuurlijk ook maar beperkt op, tot je Europese consument het niet meer wil omdat het te duur wordt. Dan zul je als bedrijf volgens mij toch echt niet anders kunnen dan één markt de topprijs aanrekenen en de rest een lagere.
Mogelijk spreiden ze de pijn in de VS over andere markten, zodat ze in marktaandeel en omzet niet te hard geraakt worden in de VS. Die markt zullen ze mogelijk belangrijker vinden en verwachten dat de import tarieven van tijdelijke aard zijn. Dan dempen ze de prijsstijging op die manier door de verhoging uit te smeren over andere markten.
omdat de euro sterker is dan dollar op dit moment betekend niet dat een prijsverlaging logischer is.
hoe je het ook kijkt elk fiat muntje wordt minder waard door inflatie. koop dus bitcoin en goud :)
alleen dan worden producten goedkoper
door inflatie ben je just geneigd iets eerder te kopen dan later. Als ik weet dat alles goedkoper wordt wacht ik met de aankoop tot later, maar ook later kan ik denken dat het "later" nog goedkoper wordt en dus wer de aankoop uitstel.
Deflatie kan verstikkend werken op de economie door dit gedrag.
je spaart in goud/bitcoin, het leven wordt goedkoper als je het uitdrukt in sats/goudprijs
reken niet in Euro's want dan wordt wel alles duurder.
sparen is slecht voor de economie. in welke vorm dan ook. Als je denkt dat je morgen voor minder btc/goud/parels/euro/USD of what ever kan kopen, wacht je met de uitgave te doen.
Sparen is vooral slecht voor de overheid. Die wil zoveel mogelijk zijn deel van het geld dat circuleert.
Omdat je als bedrijf niet bij elke kostprijs wijziging de marktprijs wilt moeten aanpassen, zit er in de prijswijziging ook een stukje toekomstverwachting verwerkt. Dat zal de crux wel zijn, denk ik.
Alleen was dat dus wel de exacte reden voor de originele prijsverhoging. Toen de euro zwakker stond sprong ieder bedrijf direct op de "prijs moet omhoog want de euro staat laag" wagen, nu deze terug sterker staat moet de prijs alsnog omhoog. De reden die je geeft hier stookt ook niet met het feit dat de VS geen prijsstijging ziet ondanks de gedaalde waarde van de dollar én het feit dat de PS5 ook gewoon 20% meer zou moeten kosten in de VS vanwege de import heffingen op China.
De prijsstijging in de USA is er zeker wel, omdat de PS5 niet onder de importtax vrijstelling valt.
Daar wordt hij dus sowieso al stuk duurder.

Het lijkt er meer op dat ze bij Sony de rest van de wereld gelijk willen trekken.
Andere mogelijkheid is dat Sony deze versie gewoon niet wilt verkopen/er minder van de productieband rolt. Want met een prijsverschil van 50 euro kun je beter heel even doorsparen voor de standaard versie.

De prijs van de Switch 2 speelt vast ook mee in deze beslissing.
Dat hoeft toch helemaal niet, Sony gaat meer betalen en ze mogen zelf beslissen of ze dat doorberekenen. Als ze dat betalen door over de hele linie in alle landen de PS5 duurder te maken, dan kan dat ook.
Spelcomputers vallen in de VS onder speelgoed, niet electronica. Ze krijgen dus de volle tarieven over wat in China wordt geproduceerd.

Dat kan best ook elders de prijs opdrijven. Het zou niet gek zijn als Sony de productie afschaalt ivm. een verwachte daling van verkopen in de VS. Dan verlies je schaalvoordeel en wordt de kostprijs per console hoger voor de hele wereld.
En ook trump zegt nu weer gewoon dat ook elektronica gewoon onder de import heffing valt en er dus geen uitzondering is....
We kruipen eindelijk weer een beetje terug bedoel je... Verder uitzoomen dan zie je wat ik bedoel.
Ook heel vreemd omdat er in China(waar ze gemaakt worden) sprake is van deflatie.

productie kosten gaan voor sony dus omlaag.
ik vermoed ook dat de vraag naar dit soort speelgoed ook sterk is afgenomen globaal.

het lijkt me eerder gewoon een operatie waar ze hebben gekeken waar kunnen we nog wat bij gooien zonder dat te veel mensen afzien van hun aankoop.
Ja, maar je betaald meestal niet in de lokale valuta maar in USD of EUR.
Dat wil zeggen dat productie kosten lager worden, dit staat los van de grond materialen die in USD aangekocht moeten worden.
De heffingen van Trump moeten door iemand betaald worden en onze prijzen verhogen is veiliger en brengt nog meer op ook dan die in waarde dalende dollar.
Europa is denk ik een minder belangrijke markt voor consolemakers vergeleken met de VS, en Japan in het geval van Sony en Nintendo. De Europese markt is te gefragmenteerd met veel landen die elk hun lokalisatie en marketing nodig hebben, dus minder lucratief dan de VS of Japan.

En voor Sony maakt het voor de prijs van de Playstation 5 in Europa sowieso niet uit dat de dollar in waarde
daalt, de koers van de Yen t.o.v. de euro is niet veel veranderd in de laatste maanden dus geen reden voor een prijsverlaging in Europa. Daarnaast kan de afweging zijn dat een prijsverhoging in de belangrijkere Amerikaanse en Japanse markt minder wenselijk is en dat ze dat compenseren met een prijsverhoging in Europa.
Europa is zeker voor Sony erg belangrijk. Maar omdat Microsoft hier amper een rol van betekenis speelt is dit strategisch gezien gewoon logisch. Men stapt na drie generaties en met een inmiddels rijk gevulde PS+ bibliotheek niet zomaar over. En degenen die nog neutraal zijn zullen uit peer pressure ook eerder geneigd zijn toch maar een PlayStation te halen.

In Amerika is het beter verdeeld en moet men een stuk beter op de prijsstelling letten.
Hert zal wel een schommeling zijn van de koers index.
Trump is er ook nog en is flink bezig met alles duurder te maken.De gehele beurs fluctueert nu.
sommige rijken gasten worden er nog rijker van.
dit doen ze omdat de Nintendo switch eraan komt en vermoed dat ze niet onder die prijs willen zitten, maar er liever er tegen aan of er boven. Als een Nintendo switch al duurder is dan lijkt het of deze wel eens beter kan zijn dan sony qua prestaties, maar dat is niet helemaal waar. Daarbij zou de console naar beneden moeten gaan met een sterkere dollar, maar dat is hierbij niet het geval dus is het puur marketing zoals het nu lijkt betreft hoe ziet men de Playstation.

Wellicht kan ik er naast zitten en zijn onderdelen een stuk duurder geworden, maar betwijfel dit sinds Japan en China beide dollars aan het dumpen zijn.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 14 april 2025 16:06]

5 jaar na lancering kost de PS5 meer dan wat die bij lancering koste, bizarre tijd leven we in.
Eigenlijk niet vanwege flinke inflatie tussentijds.
5 jaar na lancering van de ps2/ps3/ps4 was er ook inflatie, maar toch waren de consoles meer dan 50% goedkoper geworden tegenover launch prijs.
Nee dat klopt de inflatie is alleen in nederland bovendien hebben andere landen er geen last van.
Dit is een algehele prijs verhoging waarom weet ik ook niet.
Dat geldt alleen als je loon percentueel harder is gestegen dan de prijs van de PS5.

En in het algemeen geldt dit ook. Er zijn zat groepen mensen waarbij de loonsverhogingen de inflatie van de afgelopen 5 jaar niet hebben ingehaald.
De Digital Edition met 50 euro verhogen vanwege de gewijzigde economische omstandigheden. Ik neem aan dat ze de situatie in de wereld bedoelen? Waarom zouden de gewijzigde omstandigheden alleen impact hebben op de Digital Edition? Lijkt meer op een excuus om de prijs op te schroeven...
Sterker nog de euro is veel sterker geworden tov de dollar, de prijs zou juist omlaag moeten.
Moet je bij Sony niet kijken naar de Yen? Volgens mij is het nog steeds een Japans bedrijf, die ook daar op de beurs staat.
onjuist, ook de euro wordt minder waard. door tarieven etc wordt productie gewoon duurder.
ga niet raar opkijken als inflatie 30+% wordt binnen nu en 3 jaar.
De consoles worden in China geproduceerd waardoor er voor nu 150% heffingen verrekend worden. Alleen de chips exporteren voor assemblage naar het buitenland zorgt ervoor dat dit niet geldt (op dit moment).

Daardoor heeft het over het algemeen een groot impact op console prijzen geproduceerd in China.
Voor de VS.
Europa heeft niks, maar dan ook niks met de VS te maken als het gaat om die importtarieven die de VS aan de rest van de wereld oplegt.
Helaas is is het een reële verwachting dat fabrikanten de importtarieven (deels) compenseren door over de hele wereld de prijzen te verhogen, om de Amerikaanse prijzen niet te hoog te laten worden - of zelfs gelijk te houden
Maar dan is het niet logisch dat je enkel de verhoging aankondigt voor Europa.
Wacht dan tot je weet hoeveel ze in de VS meer kosten en voer dat allemaal tezamen is.

Verder ook wel flauw van Sony om de rest van de wereld er laten voor op te draaien.
Ik verwacht niet dat het enkel bij Sony zal blijven die op die manier denkt, want dat is wat ik persoonlijk van alle bedrijven verwacht. Of je stopt met de Amerikaanse markt te bedienen, maar dat doe je niet even zo als je hard geïnvesteerd hebt erin, of je verhoogd ergens je prijs. Dat kan je in je doelmarkt volledig doen met groot risico dat er niks nog verkoopt. Of overal een beetje. Fair, nee verre van, maar wordt wel de realiteit vrees ik.

Nu gaat het nog vooral over producten die al bestaan of al even uit zijn die een hit nemen. Nieuwe producten, ik zeg maar wat de ps6 bijvoorbeeld, gaan ze volgens mij twee keer nadenken of ze de US nog wel willen bedienen. Want hoe je in godsnaam een businessmodel moet opzetten dat voor alle landen werkt in de huidige omstandigheden weet ik zo niet. Europa en Azie de normale prijs, de US dan maar +50%?, of misschien maar ineens +100% want wie wat het morgen weer wordt.

Ik verwacht dus persoonlijk dat er meer en meer fabrikanten die markt toch gaan laten liggen, te onzeker, compleet onvoorstelbaar qua tarieven, belastingen en mogelijk maatregelen.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 14 april 2025 20:13]

Amerika is een groot deel van PS5 imports. Als daar handels gewijs iets ergs gebeurt dan heeft dat een globale impact. Geldt niet alleen voor consoles maar voor alles.
Dit kan ook een redenen zijn.
vergeet niet dat concords verliezen ergens vandaan gehaald moeten worden.
en het aankopen van bungie en dat bungie ook alleen maar slechter is geworden.
daarna hebben horizon 2 spiderman 2 en the last of us 2 en god of war 2 ragnarok allemaal nog niet eens 50 procent van de voorgangers gehaald in sales.
en waarschijnlijk gaan ze die watchdogs bankroof game ook cancellen.

microsoft doet hetzelfde met xbox gamepass na mislukte games of verkeerde aankopen.

met de tarieven oorlog heeft dit niks meer te maken aangezien videogame bedrijven zijn uitgesloten.
mediadragers vallen er buiten.
...Microsoft heeft Game Pass in prijs verhoogt 1 keer sinds dat platform gelanceerd werd in 2016. Hoezo "Microsoft doet hetzelfde met xbox gamepass"?
Wellicht omdat de winst marge op de normale ps5 hoger was dan die van de digital deluxe, en deze nu dichter bij elkaar liggen? Ik weet het antwoord ook niet adhv van enkel een nieuws bericht, maar om het direct een excuus te noemen vind ik wat snel.
Betekent dit dat de Amerikaanse importtarieven worden gecompenseerd door wereldwijde tariefverhogingen?
Nee, dat staat daar los van. Vorig jaar was de versie met disklade al in prijs verhoogd.
...maar de Amerikaanse prijs niet. Sony blijft de prijs in Euopa (en andere gebieden) steeds verder ophogen terwijl die in de VS nog steeds hetzelfde is als in 2020, ondanks dat de dollar zwakker staat en ondanks dat ze nu 20% importheffing moeten betalen voor de PS5.
Het gevoel bekruipt me dat Sony op een of andere manier de VS niet wil agiteren. De rest van de wereld moet dan goedkope Playstations voor Amerikanen betalen.

Ik zal wel fout zitten, maar vind het gek dat de prijzen daar niet veranderen door de handelsoorlog en de zwakke dollar.
Ik vind het ook een beetje raar de euro staat nog altijd hoger dan de dollar.
denk dat dat inderdaad zo is. Maar gewoon door deze importtarieven onstaat onzekerheid, en die moeten wij betalen.
Daar lijkt het wel op. Ik vind het ook wel erg opvallend dat de Usa niet genoemd wordt wat betreft de prijsverhoging.
Uiteraard. Want US is belangrijkste markt voor Sony.

Ongekend.
De optionele PlayStation 5 Disc Drive krijgt in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland een prijsverlaging. Het accessoire kost in de EU voortaan 80 euro, in plaats van 120 euro.
Das jammer. Gisteren besteld... maar eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.
Nog een keer bestellen en de eerste terugsturen.
Beter eerst contact opnemen en met deze werkwijze 'dreigen'. Opnieuw bestellen en terug sturen is niet erg duurzaam.
Meeste verkopers, komen vaak wel met een compensatie.
Helaas staat duurzaam bij veel mensen niet hoog op de ranglijst.

Als men eens wist hoeveel het kost om al die pakketjes te vervoeren.
Daarom laat ik zelf zoveel mogelijk bij een pakketpunt of automaat bezorgen. Scheelt de bezorger een stuk rijden en ik kan het ophalen (te voet) wanneer het mij uitkomt.
Ik liet dat ook doen tot ik een paar keer na elkaar melding kreeg dat het niet kon geleverd worden want dat de automaat vol zat en dat het teruggestuurd werd naar de verzender. Sindsdien laat ik alles toch terug maar rechtstreeks hier thuis toekomen. Is ook maar een straat van de automaat dus hij moet hier toch passeren :+
Contact opnemen met de verkoper en dit uitleggen. Afhankelijk van de partij heb je een goede kans dat ze het verschil goedmaken. Als ze dat niet doen, dan de tacktiek van @Lekker Ventje volgen.
Bij Playstation Direct of een externe verkoper ? Het is niet omdat SONY aangekondigd de prijs hiervoor met €40 te verlagen dat dit ook effectief overal zo verkocht gaat worden of leverbaar gaat zijn.
Bij Playstation Direct. Dus ik ga hem gewoon annuleren en binnenkort opnieuw bestellen. Heeft geen haast, maar hij is daar vaak niet leverbaar. Afgelopen weekend wel.
Ik weet het, ook veel annulatieberichten later na het bestellen, dat het alsnog niet leverbaar is. Heb mijn PS5Pro samen met de discdrive en staander besteld eind verleden jaar. Alles was leverbaar en toen ook geleverd op releasedag zoals SONY beloofde. Met alle PS4 games op disc die ik had, bijna alles opgewaardeerd voor PS5 en voor de meeste van deze games niks extra moeten betalen. Ondertussen ook al wat discgames voor de PS5 geleend gehad, dus die discdrive haal je er zo uit.

Ik gebruik deze trouwens in de huiskamer ook voor 4K blu-rays met af te spelen .. ;)
Dan ziet de prijs van de Switch er dus niet raar uit, MS heeft eerder zijn XSX ook in prijs verhoogd.
Dit is ook waarom ik geen enkele hoop heb dat de Switch 2 de komende jaren in prijs wordt verlaagd.
Nee, dat zit er zeker niet in nee.
Hoe zit het met de prijs in de VS?

Gezien de twijfels over het effect van de 'gewijzigde economische omstandigheden' veroorzaakt door de VS, zou ik wel graag de impact daarvan willen weten. De VS is de grote afwezige in het artikel.

Of wordt de VS ook deze ronde ontzien?
De VS word in deze ronde ontzien, net zoals met iedere andere prijsverhoging van de PS5. In de VS is de MSRP nog steeds hetzelfde als in 2020, voor Europa ligt die nu ondertussen al 100 euro hoger.
Speculatie voor bij de koffie:
Wat er in de VS gaat gebeuren laat zich niet inschatten. Mijn vermoeden is daarom dat Sony zich daar dus een slag om de arm houdt. De consoles die er nu in het schap liggen, zijn mogelijk nog geïmporteerd zonder de Trumpheffing. Zodra daar meer zekerheid is, zal daar vast ook wel een verhoging volgen. Maar met hoeveel is de vraag.

Verder heeft Sony de keuze de kosten te verdelen over alle regio’s, als damage control en de opwaartse prijsdruk in de VS te compenseren, of dit dus niet doen en de verkopen in de VS in te doen laten storten.

Massale grijze import zit ook niemand op te wachten.
En dan te bedenken dat vroeger consoles ALTIJD goedkoper werden gedurende de jaren dat ze beschikbaar waren. Dit is de eerste generatie waarbij de prijzen zelfs stijgen na release. Inmiddels is het gewoon €100 meer dan bij release in november 2020, dus ruim 4,5 jaar later!
Klopt. Ik denk alleen dat naast de inflatie er dus ook het probleem is dat de hardware simpelweg niet op een kleiner proces geproduceerd kan worden.

Men kan wat optimaliseren qua koeling en heat management maar dat was het.

Vroeger werd de hardware vanzelf goedkoper en kleiner, wat dus ook weer goed was voor de koeling, die gereduceerd kon worden. Alles voor een lagere kostprijs.

Daarnaast liep de PC markt rondjes om de consoles. Technisch gezien is daarin niks veranderd, behalve dat je daarvoor nog steeds diep in de buidel mag tasten. Vroeger kocht je op een gegeven moment een 150€ GPU die PS5 Pro prestaties of meer bood. Dat is ook 500€ tegenwoordig.
Zou dit te maken hebben met Nintendo zijn prijszetting van de switch 2 .
Daar was veel commotie rond maar de pre-orders vliegen ondanks toch de deur uit. Misschien dat ze iets hadden van, de consument koopt het toch ondanks het geklaag dus laten we ook onze prijs hoger zetten en zien in welke mate we ze verder kunnen uitpersen.
Dat is niet eens zo'n rare gedachte. En de hogere adviesprijs geeft natuurlijk ook weer ruimte voor "geweldige afprijzingen" rond feestdagen en andere acties. Hetzelfde zie je met games. Adviesprijs van 80 of 90 euro, of de "deluxe edition" van 110 euro; binnen een paar maanden gaat er vaak al 25% vanaf.
Ik volg op verschillende plekken de discussie van de Switch 2 maar het probleem ligt niet bij de prijs van de console maar de prijzen van de games. €400 - €450 lag in de verachting en het is uiteindelijk €470 geworden wat wel een tikkeltje hoger uitvalt.

Dat en de vrij duidelijke strategie van Nintendo om de OLED versie later uit te brengen, dus laten vele hem ook links liggen om de OLED versie te halen die er vast wel aankomt binnen 1-2 jaar.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 14 april 2025 11:55]

Naja ik heb door de jaren heen genoeg mensen gehoord zeggen:

ik wacht wel met kopen als ze binnenkort in de aanbieding zijn dan haal ik er wel heen. Die mensen hebben geen geluk gehad.

Sla je slag nu:

https://www.alternate.nl/...console&utm_term=QF#S012A

100 euro goedkoper + spel

[Reactie gewijzigd door acreed166 op 14 april 2025 08:55]

Dat is zekers een mooie deal met de prijs verhoging :>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.