'Apple-medewerkers testen smarthomehub, release stond gepland voor maart'

Apple heeft volgens Mark Gurman een testprogramma lopen waardoor medewerkers de aankomende smarthomehub kunnen testen. Het bedrijf wilde het product naar verluidt deze maand aankondigen, maar heeft de release uitgesteld wegens problemen met de ontwikkeling van Siri.

Gurman deelt in zijn nieuwsbrief niet hoeveel medewerkers de smarthomehub momenteel kunnen testen en hoeveel exemplaren er in omloop zijn. Er werden geen nieuwe details gedeeld. Ook is het niet duidelijk wanneer Apple het product wél zal introduceren.

Uit eerdere berichtgeving blijkt dat de Apple-smarthomehub een touchscreen van ongeveer 6” zou hebben, samen met een camera en sensoren om de nabijheid te detecteren en een speaker. Apple vermoedt dat veel mensen de hub gaan gebruiken met stemcommando's. Die commando’s zouden via Siri werken, die een upgrade zal krijgen om te werken met een taalmodel. In februari deden er geruchten de ronde waaruit bleek dat Apple de AI-update van Siri zou uitstellen. Apple zou ook werken aan een volledig herziene versie van Siri die natuurlijkere gesprekken kan voeren. Deze versie zou pas op zijn vroegst in 2027 uitkomen. Apple heeft ondertussen bevestigd dat het maken van gepersonaliseerde Siri-AI-functies langer duurt dan verwacht.

Door Jay Stout

Redacteur

10-03-2025 • 11:57

73

Lees meer

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Is hier nou echt markt voor? Ik vraag mij dat dus af met de smarthome tak van Apple. Ik ken ook misschien echt 1 persoon in mijn netwerk die thuis een homepod heeft staan. En ik ken niemand die de "Home" app van Apple volledig gebruikt omdat je altijd wel weer een garagepoort hebt die niet te koppelen is met die app.
Je wil vrijheid, dan mag aannemen dat je snap niet bij Apple moet zijn?!

zitten op een tech/tweakers platform; home-assistant, domoticz, openhab eva (maar geen apple :+)
Ik stuur met veel plezier mijn Home Assistant aan via HomeKit. Accessoires, camera's, alarm etc. Ik heb ook automatiseringen o.b.v. locatie (geofencing) via HomeKit geconfigureerd die Home Assistant acties aftrappen. Dan hoeft Home Assistant mijn locatie niet te weten en blijft dit bij Apple, die dat toch al weet. Genoeg leuke tweakbare mogelijkheden dus met HomeKit.
Maar Home Assistant draait lokaal, dus wat is het probleem dat je het daar ook op slaat? De data blijft bij je zelf staan. Apple er tussen uit halen lijkt me dan alleen maar beter. Dat Apple je locatie toch al weet lijkt me daar niet heel relevant voor en misschien juist een idee om af te vragen waarom Apple je locatie weet en of dit echt nodig is.
Omdat ik niet permanent op een VPN wil hangen en ook niet Home Assistant naar buiten wil opengooien. Dus via die weg is HomeKit een prima proxy voor buitenshuis; zonder mijn netwerk open te hoeven gooien en zonder met iets als Nabu Casa te werken.

Overigens die locatie is bekend voor mijn iPhone; daar zit de GPS module in. Die kan je er niet tussenuit halen, dan moet je die functionaliteit volledig uitschakelen. Dat wil ik niet, maar dan wed ik dus met mijn privacy in ieder geval maar op 1 paard. Ik gebruik de HomeAssistant app dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 10 maart 2025 15:33]

Locatiebepaling is meer dan alleen GPS..
Precies... Daarnaast zorgt dit alleen maar voor een grotere vendor lock-in
Er is een keuze om niet je hele doopceel met een data graaier/advertentie verkoper te delen. Het gevolg is een meer gesloten ecosysteem.

🍏
Dat zijn natuurlijk twee compleet losstaande zaken. Eg home assistant is open, en niet al je data wordt met adverteerders gedeeld.
https://www.macrumors.com...-selling-ads-in-news-app/

Apple is ook begonnen met het verkopen van ads. En is daarmee toegetreden tot data graaier/advertentie verkopers gilde. Er wordt natuurlijk ook veel te veel geld verdient met ads, dus ze kunnen niet achter blijven.

Helaas komt daarmee een USP te vervallen.
En al deze (weet het niet zeker van openhab) kun je aan je home app linken.
Ooit van de nieuwe standaard Matter gehoord?
Je kan HomeKit eenvoudig inladen in bijvoorbeeld HomeAssistant, dat maakt het voor mij open genoeg.
Apple gaat best in ons geval.

Ik kreeg een gratis homepod mini van KPN bij een actie. Deze communiceert met HA die vervolgens weer de lampen regelt.

Wij gebruiken stem commando's, echter 99% is het "hey siri lamp aan" of "scene X".
Ik ken er een heleboel waaronder ik zelf. Heb voor de niet homekit apparaten een HA draaien die via HA in homekit komen te staan, werkt prima voor mij.
Hier precies hetzelfde. Iedereen hier in huis heeft een iPhone waardoor apparaten door iedereen via Home te bedienen zijn (ik zelf gebruik mijn HA dashboard, maar vrouw en kinderen zijn erg gewend aan een apple interface)
Precies dat werkt voor mij ideaal. Ik regel alles in HA en zet het open voor huisgenoten/gasten via Home. Ik moet er niet aan denken dat die in HA gaan zitten en zij zelf ook niet. Zo controleer ik alles.

Als je serieus iets wil doen met smarthome dan zit je sowieso vast aan HomeAssistant want geen ander ecosysteem is volledig. Dus om nou Apple af te gaan zitten zeiken dat ze net zoiets proberen als andere ecosystemen die minstens zo beperkend zijn vind ik ook weer zoiets.
Ik ken meerdere mensen die er uitgebreid gebruik van maken. Mijn schoonvader bijvoorbeeld. Alle lampen, de airco, de thermostaat, de deurbel, etc... Allemaal in Home. Dus ja, ik geloof wel dat er een markt voor is. Vooral mensen die graag hun huis automatiseren, maar niet willen of kunnen dealen met Home Assistant of andere DIY platformen.
Ik heb mijn huis compleet in homekit hangen. Alle verlichting, thermostaat, homepods, camera's, deurbellen en garagedeur. Werkt nagenoeg feilloos, maar eea (uiteraard) erg afhankelijk van de componenten die je kiest (hue, aqara ed).
Ik gebruik een homepod omdat ik geen Google of Amazon microfoon in mijn kamer wil hebben. Gezien we toch allemaal iPhones hebben hier heeft Apple toch al oortjes hier. Al mijn domotica werkt prima met Home. Zelfs domotica dat niet compatibel is. Ik gebruik namelijk een Homey zodat alles wat compatibel is met Homey, ook kan communiceren met m'n Homepod.
Werkt perfect hier. Zijn net verhuisd en zelfs de anti Apple mensen zijn onder de indruk. Elke kamer een HomePod waarmee de gordijnen en lampen kunt bedienen. Werkt perfect :)
Mijn vrouw is Amerikaanse en we willen onze kinderen regelmatig laten videobellen met de familie daar. We voeden onze kinderen zonder telefoon, tv of tablet, wat een uitdaging is. Momenteel doen we dit via de vaste computer met een webcam.

Een betaalbaar standalone apparaat waarmee opa en oma via FaceTime kunnen bellen, zou een welkome innovatie zijn. Er zijn wel oplossingen beschikbaar, maar die zijn vaak duur omdat ze vooral op de zakelijke markt gericht zijn. Een iPad op een vaste stand zou een optie kunnen zijn, maar dat zou ons principe van "geen tablets" ondermijnen.

[Reactie gewijzigd door Hemingr op 10 maart 2025 14:03]

Je innovatie is letterlijk een "huistelefoon", toegeven met beeldverbinding :+
Klopt. Maar dat beeld verhaal is de sleutel. En dat maakt het lastig / betaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Hemingr op 10 maart 2025 15:27]

Ik heb mijn huis vol HomePods. Gebruik HomeKit alleen voor Siri. Home assistant pusht alles door.
Welke andere speaker is er? Ik wil geen Google of Amazon en ik vind het concept van Sonos irritant.

Maar Apple home is zeer beperkt. Dat ben ik met je eens.
Het is een beetje kip en ei denk ik. Op dit moment zijn er redelijk weinig (goede) smart home toepassingen, waardoor een gecentraliseerde "hub" of app / overzicht nog niet echt nodig is. Dit gaat veranderen zodra er steeds meer apparaten komen, waarbij eventuele samenwerking tussen deze ook nog eens opkomt.

Laten we eerlijk wezen, als je Hue hebt voor je lampen en Eufy voor je camera's en eventueel een slimme oven/vaatwasser/koelkast -> dan kun je toch ook gewoon de app van de fabrikant gebruiken? En dan maakt het platform (Homekit, Google Home, etc.) veel minder uit.

Zelf merk ik dat ik het wel fijn vindt, maar dat komt vooral omdat ik merken door elkaar gebruik. Ik heb de keuze voor homekit als platform gebaseerd op integratie- en appkwaliteit. Als iOS en MacOS user is die erg goed. Er zijn ook tooltjes om niet-ondersteunde apparaten naar homekit te krijgen overigens.
Ik heb al mijn Shelly's geflashed met: https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit en in Homekit gehangen. Werkt als een trein. Het fijne hiervan is ook dat ik niet een spof in mijn IoT netwerk heb omdat alle apparaten individueel zijn aangemeld en ieder Home device zelf verbinding maakt met elk apparaat. En het werk allemaal lokaal zonder cloud.
Alleen de dimmer's worden nog niet ondersteund omdat die een co-processor hebben met eigen firmware voor het dimmer gedeelte en dat is kwa veiligheid wat lastiger. Maar die zou ik ook via Zigbee2MQTT en HomeBridge kunnen aansluiten als ik daar de tijd voor vind.

Persoonlijk zou ik wel een centraal display willen hebben voor mijn IoT. Omdat je één plek hebt waar je er altijd bij kan. Vooral handig voor de kinderen of bezoekers die niet met hun telefoon op het netwerk zitten.

Ook heb je dan een plek waar je snel een blik op kan werpen voor een overzicht. Dit i.c.m. energieverbruik, dynamisch contract prijs, weersvoorspelling etc. Zodat je b.v. weet hoe laat je de vaatwasser moet inplannen. Even snel zien of de kinderen de lamp uit hebben als je er langs loopt op weg naar de keuken. Dat soort dingen. Dat kan ook op je telefoon, maar het is ook fijn als je die gewoon ergens kan laten liggen zodat je niet gelijk weer wordt afgeleid door alle notificaties.
Heb met die Shelly firmware mijn garagedeur aan HomeKit gehangen
Heb homekit draaien om alles beschikbaar te krijgen.
Hallo! 5 HomePods en HomeKit als front voor home assistant! Grote WAF hier, werkt voor onze behoeftes uitstekend.
Of er markt is voor zo’n scherm, weet ik niet. Volgens mij is het een uitgeklede iPad. Ik zie de meerwaarde niet. De markt voor HomeKit is er zeker. Juist omdat het heel laagdrempelig en foolproof is. Nog niet alles werkt er mee samen, maar lampen, deurbel, camera’s en sensoren is voor veel mensen wel voldoende.
En via home assistent kan ik al mijn apparaten in HomeKit zetten. Home assistent is voor mijn kinderen veel te ingewikkeld. Maar HomeKit snappen ze wel. Dus die gebruiken wat daar in staat. Dat het er via home assistent in komt, maakt voor hun niet uit. Zo hebben ze ook beiden een HomePod. Die zit goed in het Apple ecosysteem en het werkt gewoon goed samen.
Hier vrijwel alleen maar devices met Matter (via Wifi of Thread). Dat werkt dan top met de Apple Home app (en integraties die je daarbij krijgt, bijv. Apple Watch, Carplay etc.).

Soms een device die geen Homekit of Matter ondersteunt; dan voegt HomeAssitant de Homekit-ondersteuning toe zodat hij alsnog in Apple Home komt.
Mag hopen dat de integratie beter geregeld is dan de huidige 'Home' oplossing van ze, want de manier van koppelen van diverse smart devices is nu nog behoorlijk slecht geregeld.
Het koppelen van een Homekit ondersteunend apparaat is werkelijk een kwestie van de QR code scannen of handmatig toevoegen, veel simpeler kan het niet dus wat bedoel je precies?
Geen idee waar @pOZOR jED tegenaan loopt natuurlijk, maar vanuit mijn perspectief vind ik het ook wel lastig.
Bijvoorbeeld mijn eve smart plug wilt ok geen enkele manier communiceren via thread, alleen via bluetooth.
Ik heb echter wel een actief apple-tv-thread-mesh netwerk in huis.
Ik kan de plug op zolder niet besturen zonder er in de buurt te zijn, gebruik hem voor stroommeting dus ansich geen issue, maar jammer is het wel.
Maar is dat de schuld van de plug, of van Apple Home?
Ik weet het niet, Eve zegt in ieder geval dat zij er geen invloed op hebben en dat dit automatisch moet gaan middels homekit/home.
Wat bij betreft is de onboarding dus niet heel fijn, juist omdat ik alleen maar een QR-code kan scannen en het gewoon niet goed gaat.
Ja, als je alleen Apple-approved producten shopt (of als je altijd graag de hoofdprijs betaalt), dan is dat inderdaad het geval. Koop je iets buiten de Apple Store, dan is het een ander verhaal en werkt het koppelen soms niet of niet zo gemakkelijk als een QR-code scannen.
Ja, als je alleen Apple-approved producten shopt (of als je altijd graag de hoofdprijs betaalt), dan is dat inderdaad het geval. Koop je iets buiten de Apple Store, dan is het een ander verhaal en werkt het koppelen soms niet of niet zo gemakkelijk als een QR-code scannen.
Dat heeft helemaal niets te maken met de Apple Store of de hoofdprijs betalen.

Er is een gigantisch scala aan Chinese IOT dingetjes die gewoon netjes HomeKit support hebben en waar het werkt zoals @Greatsword al aangeeft.
Maar dan is het dus die chinese firmware ontwikkeling afdeling of die firmware robust is. En dus kwestie van “ do you feel lucky” je zou dan moeten kijken naar reviews of ervaringen van gebruikers of iets werkt. Naast de kwaliteit van de hardware. Een IOT unit kan ook onstabiel zijn. En is het hardware isue.
Hue lamp 1 is DOA en 1 gaat niet helemaal uit. Werkt als waak lampje.
Naast verschillende BT versies en BT chips. En hoe goed die antenne traces in ‘pCB getrimd zijn.
Dure spul betaal je vaak meer voor de naam. Maar vaak grotere betere Firmware afdeling. En ook beter door ontwikkelde hardware. Betere BOM keuze. Betere PCB.
Maar sluit niet uit dat cheap chinees beter kan zijn fan A-merk. Naast dat bedrijfs beleid kan veranderen. Of personeel verloop. Waar goede coder vertrekt of andere baas die andere prioriteiten stelt. Ook daar is verleden geen garantie voor de toekomst.
Naast als in fabriek gewerkt hebt, weet je dat je top kwaliteit tot troep kan produceren afhankelijk wat de klant wilt. Zoals reductie in stappen of ruimere tolerantie. Naast als fab vertrekt naar ander land dat ze vaak de kennis niet is om kwaliteit te maken.
Met de enorme energie prijzen zijn er weer wave aan fabs gesloten of vertrokken.
Klopt, een ondersteund apparaat is geen enkel probleem.

Maar het grote probleem bij alle smart-home implementaties is natuurlijk, dat er veel apparaten bestaan die niet ondersteund worden. Als je die bij Apple met Siri wilt kunnen gebruiken, dan kom je aan kunstgrepen zoals HomeBridge. Dat werkt trouwens ook wel prima, maar de kans op fouten is net ietsje groter.
Homekit ondersteund, juist, 90% van wat er op de markt is, is dat niet ;)
Wat is er ingewikkeld aan een qr code scannen
Soms herkent het niet omdat het te klein is, moet nog dichterbij komen, maar dan is het wazig... omdat Apple QR code scanner geen autofocus heeft.
Gewoon met je vinger ff drukken waar die moet scherp stellen?
Nope… ze vergaten het toe te voegen.
Ik had het ook meerdere keren aan Apple gerapporteerd, ook aan DigiD makers.
Het is gewoon heel stom.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 10 maart 2025 22:34]

Heee, je hebt gelijk, bij QR scanner in Apple Home heeft eindelijk autofocus gekregen.
Ik heb ook even bij DigiD gekeken, helaas nog niet opgelost.
Er is echt geen snellere manier van koppelen dan met HomeKit. QR code scannen of hij staat al in t lijstje.
Een hub hebben ze al; de Apple TV met Siri en daar heb ik al een scherm aan hangen, dus ik snap niet helemaal welk gat ze willen vullen.
Het is wellicht wat onhandig om voor elke schakeling de tv erbij te moeten pakken die uit staat of waar je net een serie op kijkt. Je moet het meer zien als een vervanging van een iPad die nu veel mensen aan muur hebben hangen om HomeKit te bedienen.
Wie heeft het over een TV? Ik pak m’n iPhone of een van de iPads, de TV mag gewoon uitblijven.
Als iemand “een scherm hangt aan een AppleTV” is dat meestal een TV….

Maar doet niets af aan de usercase waar ie voor bedoeld is: degenen die een apart schermpje willen voor bediening van het huis of Siri.
Apple loopt zo achter de feiten aan wat betreft Siri, super interessant dat ze dit maar niet naar de standaard lijken weten te krijgen
Voor het besturen van HomeKit devices is siri anders prima on par, dus ik weet niet precies waar je op doelt. En ik heb het zelfs via HomeBridge aan Home Assistant gekoppeld om via Siri ook m'n Zigbee devices te kunnen aansturen.
ik weet niet of dit met de jaren veel verbeterd is maar ik heb mijn homepod weg gedaan omdat siri me gewoon niet kon verstaan (terwijl dit voor mijn google nest mini geen probleem was)
Prima? Je moet wel echt specifiek zijn en niet 2 of meer dingen tegelijkertijd willen. Scènes zijn ook ingewikkeld want soms moet je wel ‘activeer’ zeggen en soms niet. Daarnaast resulteert ‘ik werk thuis’ (scène) in iets dat alles activeert: tv’s , lampen en stofzuigers (switches).
Tja, wat kan ik zeggen? Bij ons werkt het prima. Vrouw en zelfs zoon van 4 bedienen het zonder issues. Als er al issues zijn, dan is dat doorgaans Home Assitant z'n schuld, omdat een update breaking bleek.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 10 maart 2025 14:00]

Ben ik benieuwd hoeveel scènes en apparaten je hebt.
Stuk of 40, waaronder lampen, bewegingsensoren, temperatuursensoren, luchtvochtigheidssensoren, deursensoren, deurbel, wasmachine, droger, thermostaat, camera, AppleTV (onze hub in dit verhaal), SlimmeMeter. Veel daarvan is dus ZigBee ontsloten via HomeBridge. Een aantal is HomeKit native.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 10 maart 2025 14:08]

mijn google nest deurbel begint de geest te geven. en het nieuwere model heeft een slechtere camera. nu ben ik aan het kijken naar de G4 pro deurbel, maar deze kan dan weer niets doorgeven aan de Nest hub die we hebben (nu werkt die toch nie tmeer want de camera kan geen live feed meer geven als er op de deurbel gedrukt wordt) wel kan ik de beelden via de app gewoon terug opvragen. Ik hoop dat de hub van Apple wel zou kunnen werken met de G4 pro deurbel.
Dat zou voor mij ook een mooie usecase zijn idd, ga hier ubiquiti deurbel implementeren en deze Apple hub zou dan mooi passen!
De G4 Pro werkt prima met homekit secure video, dus lijkt me wel dat die met de nieuwe Apple Hub zou moeten werken :)
Ik ben heel benieuwd. Ik gebruik Homekit (en Homebridge) maar kan sinds de nieuwe architectuur 'ons huis niet meer delen' met mijn vrouw, aangezien een iPad niet meer als woninghub gebruikt kan worden.

Ik kan mezelf niet overtuigen om een HomePod mini of Apple TV kopen puur en alleen als woninghub in te zetten, want die beide devices heb ik verder totaal niet nodig.

Oftewel ik hoop dat deze nieuwe smarthomehub geschikt is voor mijn use case.
Ik snap wat je bedoelt en kon het voor mijzelf eerst ook niet verantwoorden. Ik heb de HomePod mini nu in de keuken staan en gebruik deze als kookwekker en om radio/muziek te luisteren tijdens het koken en opruimen. Dat gaat prima en het apparaat werkt voor beide dingen fantastisch.
Op zich was het daarom die 99 euro wel waard.
in mijn beleving hoeft een smarthomehub geen speakers, sensoren en een display te hebben,
maar waarschijnlijk mis ik iets in het concept indeze.. wordt het een vervanger van de HomePod?
Zit mij even zo te bedenken wat dan nu een smartphone hub inhoud en wat je er dan zoal mee zou kunnen doen.
Er is een markt voor, alleen moet je wel de mogelijkheid voorzien om er apps op te installeren. Dan is het een goeie muziekbron naast Apple Music, een goede Home Assistant dashboard, een Loxone dashboard, cameramonitor… maar alleen Home integratie? Daar is het platform te beperkt voor vrees ik…
Zou de timing van de nieuwe Alexa release er mee te maken hebben?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.