Bloomberg: iOS 19 krijgt in juni geheel nieuw design

Apple bereidt een grote update van zijn besturingssystemen voor. De iPhone, iPad en Mac krijgen later dit jaar een fundamenteel nieuwe interface. Dat meldt Bloomberg-journalist Mark Gurman op basis van bronnen.

De update zal volgens Gurman onderdeel zijn van iOS 19, iPadOS 19 en macOS 16 en moet de visuele consistentie tussen de verschillende platformen verbeteren. Het ontwerp is losjes gebaseerd op de interface van visionOS, met aanpassingen aan applicaties, menu's, pictogrammen, systeemknoppen en vensters. Apple streeft ernaar de verschillende besturingssystemen visueel meer op elkaar af te stemmen, maar kiest er volgens Gurman bewust voor om ze niet samen te voegen.

Voor de iPhone betreft het de grootste verandering sinds iOS 7 uit 2013, terwijl de Mac zijn grootste update krijgt sinds macOS Big Sur in 2020. De veranderingen gaan verder dan alleen esthetische aanpassingen en moeten ook de navigatie vereenvoudigen. De updates worden volgens Gurman aangekondigd tijdens de WWDC-ontwikkelaarsconferentie in juni. Apple heeft nog niet gereageerd op de berichtgeving van Gurman.

Door Andrei Stiru

Redacteur

11-03-2025 • 07:43

85

Submitter: eprillios

Reacties (85)

85
82
43
2
0
34
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

https://iosvisionos.framer.website/

Hier een website die de geruchten uitlegt. Design wijzigingen schijnen op basis van VisionOS en de apps Sports en Invites te zijn.

Persoonlijk zie ik weinig verschillen met de huidige iOS. :+
Volledig mee eens. Het grootste verschil dat ik zie is eigenlijk het toetsenbord met de ronde typemachine toetsen. Het zal allemaal wel meevallen en we wennen er toch wel aan naast dat we het allemaal wel uiteindelijk gewoon accepteren.
we wennen er toch wel aan naast dat we het allemaal wel uiteindelijk gewoon accepteren.
We moeten het wel accepteren, je kunt niet anders als je wilt voldoen aan de laatste eisen qua beveiliging lijkt me? Het enige zou zijn dat je een ander merk toestel koopt.
Ik moet zeggen dat ik die ronde toetsen wel echt klein vindt ogen in vergelijking met het huidige toetsenbord, maar dat kan ook bedrog zijn door de scherm van mijn laptop waar ik dit op kijk haha.
Juist het toetsenbord kan je wel vervangen binnen iOS als je dit maar niks vind. Zelf denk ik dat het wel mee valt, het kan ook maar goed zijn dat de detectie van welke toets je aanklikt helemaal niet veranderd en dat de wijziging alleen visueel is.
Prive wel, maar zakelijk vaak niet.
Ik kan/mag bijvoorbeeld op mijn werktelefoon geen ander toetsenbord gebruiken ivm data veiligheid.
Is wat je linkt niet gewoon een hobby project van iemand? Je hebt namelijk helemaal gelijk dat er bijna geen verschillen te zien zijn, dus ik vraag mezelf dan ook af wat de website nu precies laat zien behalve niets tot weinig.
Kan goed. Maar dat ga ik niet controleren. Druk zat op het werk hier vandaag. :+
Ik vind vooral het eerste stuk interessant, waar hij analyseert wat er al is gebeurd. Thanks!
wauw wat een mooie opzet zeg hoe hij dit maakt.
Hij legt de geruchten niet uit, hij heeft zijn eigen interpretatie van een combinatie van iOS en visionOS. Zie ook de footer van de pagina die je deelt, waaruit blijkt dat dit zijn eigen ontwerpen zijn en dus geen direct verband met een eventuele redesign van Apple.

Wel een interessante uitwerking waar Apple best wat van af mag kijken. ;)
Misschien had ik even je hele berichtje moeten lezen. Ik zie inderdaad vrij weinig verschil als dit het is. 'Geheel nieuw design' is dan wel enorm zwaar overrated.
Ik vind het conceptueel erg lijken of Material Design, met de mooie glazen accenten van Fluent Design en natuurlijk een basis in iOS.

Als dit het inderdaad is, zijn de veranderingen niet zo heel schokkend. Apple zal waarschijnlijk de nieuwe designs van de genoemde apps doortrekken naar de rest van het systeem.

Ik neem wel aan dat die tab-oplossing die genoemd wordt niet definitief is. Ik ben verbaasd dat Apple zo'n opvallende, niet-matchende dropdownbutton als navigatie gebruikt in die ene app, laat staan dat het de nieuwe norm zal worden. Ziet er een beetje amateuristisch uit vergeleken met de rest van de designs.
Eens, het verschil is minimaal en ik vind sommige native apps echt veel te druk, zoals die Sports app. Mag allemaal wel wat rustiger en meer ruimte tussen.
Volgens mij is dit niet een website die de geruchten uit legt, volgens mij IS dit het gerucht.

Dit is een project van Eli Johnson:
As a personal project, I decided to experiment with my design skills by imagining a new iteration of Apple's iOS software for the iPhone based on other Apple systems and apps that have recently used new design paradigms and languages.
Als ik dit zo lees is het meer een prestige project om het portfolio uit te breiden.
Ze kunnen het design niet zomaar overhoop gooien. Dat is moeilijk voor gebruikers, om opeens een geheel ander interface te krijgen. Incrementeel kan het, wat ze nu ook wel doen.
Dat deden ze in 2013, wat blijkbaar veel mensen geschokt had. Zelfde met de Facebook redesign van rond die tijd.
Ze hebben eerder grote veranderingen doorgevoerd. Google heeft het drie keer gedaan.

Of het slim is, is een tweede vraag, maar ze kunnen het zeker.
Ik denk vooral dat ‘de technische zoon (of dochter)’ de sjaak is om vader en moeder weer helemaal opnieuw uit te leggen waar alles zit en soms dagelijks gebeld te worden hoe ze het nu moeten doen.
Mooi dat Apple werkt aan een nieuw design, maar als gebruiker zou ik het meer waarderen als ze eerst de bestaande bugs oplossen (zoals de problemen met notificaties) en de eerder aangekondigde features daadwerkelijk uitrollen. In plaats van alweer een nieuwe iOS-versie aan te kondigen, zou Apple eerst de beloften moeten nakomen die ze in september 2024 tijdens hun evenement hebben gedaan.
Je kunt er gerust vanuit gaan dat dat soort werkzaamheden naast elkaar bestaan. Het team wat de design principes opstelt heeft waarschijnlijk niks te maken met de techniek achter de notificaties.

De kans zit er dik in dat de eerste concepten van deze design principes al op tafel lagen voordat de door jou aangekaarte functies überhaupt waren aangekondigd.

Ik begrijp de houding, maar dit is niet hoe dit soort bedrijven intern functioneert.
Uiteindelijk is een nieuwe versie van het OS slechts een reden om devices uit te faseren en mensen over te halen iets nieuws te kopen. Onder de motorkap zullen de veranderingen beperkt zijn, maar mensen denken dan dat er hard gewerkt is. En bugfixes zien veel mensen eigenlijk niet als update.
Ja dat is waar, bij iOS is er altijd een lijst aan toestellen die bij een volgende versie niet meer ondersteund wordt. Of niet?
Je kan natuurlijk sarcastisch gaan doen, wat overigens niet eens helemaal terecht is, want bij de iPads sneuvelde er bij ipados 18 wel een lijst (in ieder geval de ipad 2017) die je blijkbaar even buiten beschouwing wilde houden.

Daarnaast is dit ook niet helemaal de tactiek van Apple. De tactiek van Apple is om nieuwe versies te optimaliseren voor nieuwere devices, waardoor de oude devices ineens tegen geheugenproblemen aanlopen of heel stroperig reageren op de nieuwe ui. Dan kan je iets nog wel supporten, maar als apps gaan vastlopen en crashen, zullen mensen toch iets nieuws willen gaan kopen op den duur.
Je hebt gelijk, ik heb enkel naar iPhones gekeken.
Het doel van mijn bericht was meer het feit te proberen weerleggen dat een nieuwe os versie als doel heeft toestellen niet meer te ondersteunen. Iets wat, naar mijn gevoel, zeker bij de laatste paar versies van iOS/ipados heus wel meevalt.
Je kan de vraag ook anders stellen: hoe lang mogen we rederlijker wijs verwachten dat toestellen die hardwarematig dezelfde blijven, toch nieuwe os versies moeten blijven krijgen?
Want ook oudere os versies blijven nog een ruime tijd security fixes krijgen bijvoorbeeld, dus het is nu ook niet omdat het toestel de laatste nieuwe versie niet meer ondersteund dat dat toestel plots voor de vuilbak is…
Ik bedoel ook meer dat ze met een nieuwe versie vaak hogere eisen stellen aan de devices en daardoor zwaardere activiteiten kunnen uitvoeren. Dat doen ze trouwens allemaal, met als beste voorbeeld natuurlijk Windows 11.

Maar het gevolg is: Zolang een device de laatste versie fatsoenlijk draait, vervang je hem niet, gaat hij echter wat moeizamer gaat op de laatste versie, wordt je blik geopend voor iets nieuws en als dan de nieuwe versie komt en je device krijgt die niet ga je voor de bijl.

Ik weet zeker dat Apple deze strategie ook heeft bedacht. Maar inderdaad hebben zij meestal een redelijke updateperiode, (waar je feitelijk dan ook voor betaald).
Hoe goed en mooi IOS ook is mag er nu totaal ander uiterlijk komen. Het voelt nu gewoon saai aan.
Wellicht begin ik veel te oud te worden, maar wat is er saai aan het OS? Ik wil makkelijk door mijn telefoon navigeren, en hoef geen grafisch schouwspel puur om niet "saai" te zijn.
Omdat het jaren het zelfde is. Het geeft geen ‘nieuw’ gevoel meer.
juist, het bling publiek heeft ook soms een refresh nodig helaas. voor mij hoe meer het zelfde blijft hoe beter het is. nieuwe functies zijn welkom mits goed door dacht en bruikbaar
De ‘kern’ zal her zelfde blijven. Het zal niet opeens een Android worden. Maar wat vernieuwing mag best na 10+ jaar.
maar is dat nodig? mijn koelkast geeft me ook geen 'nieuw' gevoel, maar dat verwacht ik er ook niet van, zelfs niet bij een nieuw model. Ik verwacht van de meeste toestellen dat ze gewoon goed werken en doen waar ik ze voor gekocht heb.
Ja dat is nodig. Op gegeven moment zal je steeds meer klanten verliezen aan concurrenten die niet ‘stil’ staan
Want koelkasten blijven hetzelfde? Het is niet dat er steeds meer koelkasten met nieuwe ontwerpen en functies komen, zoals die met ingebouwde schermen en zo?
Ik heb ook liever gewoon een stabiel geheel, beter richten ze zich daarop.
Saai is niet verkeerd, ik heb een telefoon om te gebruiken, niet om naar te staren.
Op een gegeven moment is het summum van een paradigma bereikt. We bouwen ook geen autos met deuren aan de bovenkant en vijf wielen omdat "het nu gewoon saai aanvoelt."
Dat zeiden ze voor iOS 18 ook al. Ga er maar van uit dat alles meer op de Foto's app gaat lijken
Dat belooft dan. Het is dat de photos app zo goed onthaald werd.
Ik HAAT met iedere vezel in mijn lichaam de photo's app, echt een totaal gedrocht, niet logisch en dwingt allerlei zaken op waar ik niet op zit te wachten.
Tip, onderaan de foto’s app kun je de app ;) aanpassen. Misschien is het dan wat meer te verdragen.
Al gedaan, het is iets beter, maar geef mij maar de oude app.
Niets mis met de Photo's app. Oke, hij is verandert en het was ff wennen. Maar ik snap al die negativiteit niet zo.
en moet de visuele consistentie tussen de verschillende platformen verbeteren
Ik heb enkel een iPhone en iPad, maar heb nog niet echt het idee dat het visueel verschilt. Beiden IOS toch?

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 11 maart 2025 07:46]

Nee. iPad maakt gebruik van iPadOS. Hoewel het erg op elkaar lijkt. Zijn het echt 2 verschillende besturingssystemen.

In het artikel spreken ze waarschijnlijk ook meer over de Vision Pro headset. Die wel echt beduidend een ander OS design heeft dan de iPhone of iPad.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 11 maart 2025 07:51]

Voorheen was iPadOS gewoon iOS. Waar de iPad dezelfde chips gebruikt als de iPhone is iPadOS in essentie gewoon iOS maar dan met een andere naam.
Klopt, en een andere feature set. Verder is het als achterliggende kern gewoon identiek.
Sterker nog MacOs, iOS en iPadOS hebben naast dezelfde "Core OS / architecture" ook een "Core foundation / framework" voor Api's, rendering & animaties, bluetooth stacks en ook nog dezelfde network stack, keychain, sandboxing en veel meer gedeeld

Dat maakt denk ik ook waarom alles zo goed op elkaar in kan steken en ik bijvoorbeeld iPad apps (indien toegestaan door dev's) gewoon native op mijn MacBook kan draaien.
Toch kan er een hoop beter, als je ooit de knullige desktop modus van iPadOS hebt geprobeerd (met een dikke ronde mouse pointer, geen rechts-klik of dubbel-klik, en vreselijk onhandige window resizing) vraag je je toch af waarom ze niet gewoon de macOS UI laden op externe schermen.
Maar nu niet. iPadOS is een soort van fork achtig van iOS inderdaad.
Niet echt. Als je kijkt naar het OS (de Mach kernel en het filesystem in de image), is het exact gelijk. Zelfs de 'shell' (Springboard genaamd) is gewoon dezelfde executable op iOS als op iPadOS. Net als de standaard apps. Die zijn byte voor byte exact gelijk. Het enige wat verschilt is configuratie en natuurlijk marketing. Daarnaast zal het ook ongetwijfeld te maken hebben met een organisatorische scheiding om welke reden dan ook (EU verordeningen bijv.).

[Reactie gewijzigd door Travelan op 11 maart 2025 09:02]

Vanuit het gebruikersperspectief zijn het wel soort van verschillende OS'en met elk hun eigen manier van werken en met hun eigen apps. Ik denk dat het dus een verstandige onderscheiding is.
Er zal een heel groot deel overeen komen, maar het is geen 1 op 1 kopie. Ze hebben zeker het een en ander aan tweaks gedaan voor grotere schermen (ik kan het zelf echter niet exact controleren, gezien ik geen iPhone heb). Ik herinner me zelfs nog een release van IOS waar iPadOS gebruikers moesten wachten op de eerste update.
dat is inderdaad in de interface, het OS zelf is verder gelijk.
Nou ‘echt’ is niet helemaal waar.
Het is gewoon hetzelfde OS. iPadOS is gewoon een marketingterm die ik nooit echt begrepen heb (als iOS ontwikkelaar). Er zijn wat componenten & API's die niet uitwisselbaar zijn, maar daar is alles wel mee gezegd. Er is ook helemaal geen aparte SDK die je kan downloaden, wat bijvoorbeeld bij tvOS of macOS wel zo is. Release notes van iOS/iPadOS staan ook altijd op dezelfde pagina.

Misschien sorteren ze voor op een splitsing die ooit groter gaat zijn, maar vooralsnog is het zo goed als identiek.
Nee. iPad maakt gebruik van iPadOS. Hoewel het erg op elkaar lijkt. Zijn het echt 2 verschillende besturingssystemen.
Juist niet, er komen features eerder of later naar de verschillende versie's maar de fundering is relatief gelijk. In ieder geval ver van "echt twee verschillende besturingssystemen"
Haha, oei oei. Dan zullen de interface designers van Samsung wel zenuwachtig worden nu. Die moeten dan ook aan de bak :Y)
Samsung heeft met de release van de S25 juist One UI 7 uitgebracht met een nieuwe interface en icoontjes. Waarom zouden die nu zenuwachtig worden, One UI 7 heeft veel meer mogelijkheden en vrijheden dan IOS heeft en wordt in de markt door iedereen heel goed ontvangen. Over IOS hoor je juist steeds meer mensen klagen dat er eigenlijk in de afgelopen jaren niks is aangepast, de grootste aanpassing van IOS 18 was dat je eindelijk zelf mag bepalen waar je je icoontje wil plaatsen...
Uit de leaks lijkt het vooral ronde icoontjes met transparante elementen. Zo nieuw is dat niet.
Ik denk dat ze een grote fout maken als ze dingen ronder etc. gaan maken (de app icoontjes bij de Vision Pro zijn namelijk geheel rond)

Het mooie aan Apple’s design is dat het zo goed op elkaar afstemd. De hoeken van de iPhone, iPad etc. zijn als het goed is allemaal dezelfde graden. Waarbij bij de app icoontjes die hoeken ook dezelfde graden hebben. Hierdoor ziet er er op 1 oogopslag er gelijk goed uit. Aangezien zowel het hardware design als de OS layout nu op elkaar afgestemd is.

Ga je dat veranderen in de OS? Dan klopt het niet meer met je hardware en ga je denk ik hetzelfde gevoel krijgen wat ik nu ookal heb bij de Google Pixel Android UI. Het is het dan net niet naar mijn mening.

Maar goed. Dat is meer een mening en ik denk dat die sterk zullen verschillen.
Zelf heb ik niets van Apple in huis, maar ik vermoed dat alle hoeken 90 graden zijn. Waarschijnlijk bedoel je de boogstraal.
Ja of borders inderdaad. Mijn fout.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 11 maart 2025 17:13]

Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor app developers. Wordt het noodzakelijk om apps aan te passen of blijft alles "gewoon" werken?
Alles blijft werken, maar net als met iOS 7 duurt het weer ages voor alle apps zijn aangepast aan het nieuwe design. Er zullen zelfs apps zijn die totaal niet worden aangepast, waarna Apple ze dat na 2 jaar zal gaan verplichten. Doen ze dat niet, gaat de app uit de App Store.
Het is natuurlijk ook een totale geldverkwisting om je volledige design overhoop te gooien omdat Apple besluit iets anders te willen. De tijd die daarin zit, kan je niet besteden aan echte toevoegingen aan je product waar je klanten iets aan hebben.
Je klanten hebben vooral iets aan een app waar ze makkelijk mee overweg kunnen. Als je app aansluit bij het design en de interface "taal" van het OS dan hoeven ze niet te zoeken in je app om te vinden hoe je iets doet. Dat lijkt mij ook wat waard.
Ik heb het over de situatie dat men zich daarvoor al aan de standaard heeft gehouden. Die interface taal zal dus niets aan veranderen. En ik denk niet dat de klanten gelijk in paniek raken als je nog de design standaarden van kort geleden gebruikt. Uiteindelijk gaat het adopteren van een nieuw design pas waarde toevoegen als de klant je daardoor vooruitstrevend vind of anders ouderwets. Tenzij het natuurlijk over een interne app gaat, dan telt dat geheel niet.
Alles zou gewoon moeten blijven werken, maar als ze 'native' UI elementen gebruiken dan zullen die automatisch meegaan met de nieuwe ontwerpen - aannement dat het relatief kleine visuele wijzigingen zijn, ipv volledige nieuwe functionaliteit.
Pfff gaan we weer, ik vind die nieuwe foto app al een drama ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.