Be quiet deelt prijzen en releasedatum Dark Rock Elite en Dark Rock Pro 5

Be quiet brengt zijn Dark Rock Pro 5- en Dark Rock Elite-koelers over twee weken uit. Dat maakt de Duitse fabrikant op dinsdag bekend. De Dark Rock Pro 5 kost bij release 99,90 euro, terwijl de Elite-variant een adviesprijs van 114,90 euro krijgt.

Be quiet meldt in een persbericht dat de twee nieuwe processorkoelers vanaf dinsdag 24 oktober beschikbaar zijn. De Dark Rock Pro 5 wordt de opvolger van de huidige Dark Rock Pro 4, terwijl de Dark Rock Elite een compleet nieuw product wordt, meldt de fabrikant.

Beide koelers krijgen een nieuw ontwerp en vernieuwde Silent Wings-fans met een geïntegreerde snelheidsschakelaar. Daarmee kunnen gebruikers kiezen tussen een 'quiet'- en een 'performance'-modus. De Dark Rock Pro 5 krijgt daarnaast een voorste ventilator die in hoogte verstelbaar is, meldt de fabrikant. De Dark Rock Elite krijgt op zijn beurt geïntegreerde argb-leds en een afneembare cover aan de bovenkant, die installatie moet versimpelen. De voorste ventilator van de Dark Rock Elite wordt gemonteerd met rails voor betere compatibiliteit met geheugenmodules.

Be quiet kondigde beide koelers in augustus al aan op de gamescom-beurs in Keulen, maar de fabrikant deelde toen nog geen concrete releasedatum of adviesprijzen.

Be quiet Dark Rock Pro 5 en Dark Rock EliteBe quiet Dark Rock Pro 5 en Dark Rock Elite

De be quiet Dark Rock Pro 5 (links) en Dark Rock Pro Elite. Bron: be quiet

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

10-10-2023 • 15:01

62

Lees meer

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

Een koeler van meer dan 100 EUR voelt toch een beetje als weggegooid geld gezien er koelers zijn van een merk zoals Thermalright die de helft van de prijs zijn en toch vergelijkbaar van performance.
Dit. Het zal vast een goeie koeler zijn maar er zijn genoeg opties die pak goedkoper zijn.
Dat is afhankelijk aan de benchmarks. De noctual koelers presteren toch echt veel beter dan de Thermal right of Snowman coolers.

Uiteindelijk moet de hoge prijs zich rechtvaardigen aan de prestaties. Is de prijs/prestatie ratio slecht is hij te duur (tenzij je hem wil hebben voor de looks). Kan deze koeler gelijk/beter koelen dat een mainstream AIO dan is het nog te rechtvaardigen.

Geluid is ook nog een ding waar veel mensen zich in vergissen. Is deze stiller dan de Thermal right, Noctua of AIO koelers (pump notice)? Dan is het ook nog het overwegen waard.

En looks, heel simpel, vind je hem mooi, koop je hem. Er is een reden dat niet heel Nederland rondrijd in simpele Renaults :)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 18:18]

Ligt ook weer aan de test. De meest resente tower cooler van Thermalright (is in nl nog niet te koop staat wel in de pw maar geen prijzen) kwam als beste uit de test en versloeg de Dark Rock 4 Pro.

Het ligt er soms ook aan of je amd of Intel hebt en wat voor een behuizing of je koeler beter of slechter is dan die van een ander merk.

Maar 100-114 euro is wel aardig wat geld. Er zijn in ieder geval genoeg koelers die 90-95% van de prestaties kunnen halen voor minder.
Via Amazon nl gewoon leverbaar
Het ligt er soms ook aan of je amd of Intel hebt en wat voor een behuizing of je koeler beter of slechter is dan die van een ander merk.
Het ligt inderdaad aan de die en die kan per socket en zelfs per CPU in dezelfde serie verschillen, denk aan AMD met 1 of meerdere CCD's en met of zonder iGPU. :Y)
Klopt ja ook helemaal waar. Voor die met ccd's wil je eigenlijk een offset mounting kit gebruiken als die beschikbaar zijn of de koeler moet er standaard al op ontworpen te zijn om daar rekening mee te houden.
De noctua koelers vallen ook nog wel mee tegenwoordig, de D15 zit wel rondom de topkoelers van Thermalright (mag ook wel voor dat geld), maar een Frost Spirit 140 (die €42 kost) levert betere prestaties. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=iaJBsQPqxRA&t=625s

Ik geef mensen regelmatig aankoopadvies en kan met die prijzen eigenlijk niks anders dan Thermalright koelers aanraden.
Je vergeet wel dat de D-15 al onderhand 10 jaar oud is. De Dark Rock 4 al onderhand al 5 jaar. Natuurlijk zal de concurrentie deze coolers inhalen als Noctua en BeQuiet niks nieuws op de markt brengen. Dat is de reden waarom Zalman ten onder ging in de 2010's omdat zij alleen maar flower coolers bleven uitbrengen (en eigenlijk sinds de CNPS20X weer terug zijn. De CNPS20X is echt underrated IMO).

En eerlijk is eerlijk, als je de D-15 ongeveer 10 jaar geleden had gekocht voor €100,- heb je voor 10 jaar lang de beste cooler op de markt gehad. Zeker dankzij de gratis brackets die Noctua weggeeft na elke socketvernieuwing). Dat noem ik vrij waardevol.

Wat ik persoonlijk over de Thermalright heb gelezen is dat hun koelvlak heel erg vlak is (GN heeft dat ooit getest), waardoor ze beter contact maken. Als Noctua ook iets uitbrengt waarmee ze dit voor elkaar krijgen kan het prima mogelijk zijn dat de nieuwe Noctua coolers weer de beste zijn. Zelf heb ik de ThermalRight ook 1/2 keer in mijn hand gehad (Ik help wel eens mee met het bouwen van game PC's bij een kennis van me die deze semi-professioneel maakt). Het is denk ik op dit moment de beste prijs/kwaliteitscooler, maar om er bij te zweren gaat misschien wat te ver. De Fuma 3 is wat duurder maar heeft kwalitatief betere fans terwijl de Gelid Solutions Tranquillo wat minder goed koelt, maar een 10tje goedkoper is.

We zullen wel zien of Noctua en BeQuit de troon weer pakken, zo niet dan zal ThermalRight veel koelers verkopen (hoewel ze dat sowieso denk ik wel doen gezien de prijs).
op een bepaald niveau lopen ze niet veel meer uit elkaar, dan komt veelal design naar boven wat jezelf kiets van uitzicht of oplossing

Ik heb hier een scyth ninja, dark rock pro4, arctic freeze aio 240 en THermaltake riing 360 in gebruik.
Allemaal meer dan voldoende voor gewoon gebruik, de ene wat fancier dan de andere. Enkel met slechte case cooling of extreme OC ga je verschillen merken.
Ik niet. Ik haalde de voorganger van deze koelen om een 7950x te koelen en als je op lucht een van de zware chips van dit moment wil koelen heb je een blok van dit formaat nodig. De B merken hebben niet echt koelers met deze koelcapaciteit.
Ik zou dan toch eerder voor een duurdere cpu kiezen.
Die heeft ook een cooler nodig.
Met een duurdere CPU en een goedkopere koeler met undervolt is sneller zuiniger en uiteindelijk goedkoper.
  • Hoe stil is die?
  • Hoe groot is die?
  • Hoe mooi ziet die eruit?
Allemaal zaken subjectief belang hebben.

Een stock koeler is (bij AMD althans) ook genoeg om je CPU te koelen zonder throttling, dus ik kan hetzelfde zeggen over jouw Thermaltake koeler.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 18:18]

Het punt met de thermalright peerless assassin is dat hij stiller en kleiner is dan de huidige DRP4 en minstens even goed koelt. Hij kost de helft.

Looks zijn subjectief, maar de peerless assassin ziet er in ieder geval kwalitatief prima uit.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 18:18]

Lekker wachten tot de resultaten, en daarna kijken of je portemonnee het toelaat met wat je kan kopen. ;)
Een koeler van meer dan 100 EUR voelt toch een beetje als weggegooid geld gezien er koelers zijn van een merk zoals Thermalright die de helft van de prijs zijn en toch vergelijkbaar van performance.
Ik heb laatst de Corsair H150i Capellix gekocht. Waarom? Omdat ik alle koelers al van Corsair heb en een Corsair case heb. Zijn er goedkopere en misschien betere oplossingen? Vast, maar ik wilde een uniforme look. Dus soms is dat ook de reden om zoiets te kopen.
Maar alleen BeQuiet en Noctua maken coolers die niet alleen presteren, maar tegelijk ook erg stil zijn. Prestaties voor een koeler is echt niet zo moeilijk, maar het fluisterstille is dat wel. Wat mij betreft zeer weinig fabrikanten die dat kunnen. Daarbij zit daar ook veel research in materialen en is de kwaliteit veel hoger dan vele concurrenten.
Daarnaast betaal je natuurlijk voor een goed merk meer voor de merknaam zelf, maar dat hebben ze wat mij betreft ook wel verdiend.
Voor minder heb je een AIO zoals de:
uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 240

Echt een prima ding, onhoorbaar, hogere koelcapaciteit en je krijgt de warmte makkelijker je kast uit.

[Reactie gewijzigd door Navi op 22 juli 2024 18:18]

Mwa ik zie nog altijd veel voordelen in een luchtkoeler Zoals betere VRM koeling en geen risico op het defect raken van de pomp of de radiator die leeg raakt over de jaren. Een luchtkoeler werkt over 10 jaar nog steeds.
Bovendien is een luchtkoeling zuiniger als een pomp EN fans.


Verder de prestaties afwachten maar ben geen fan van hoe 2 fan hier verborgen zit en bedenkende dat ik 60 euro voor mijn Dark Rock Pro 4 betaald hebt maakt deze prijs wel zuur. Maarja RRP van de 4 was 93 euro en was goedkoper te kopen dus misschien word de verkoop prijs wel lager.

De elite lijkt overigens exact dezelfde koeler maar dan met fancy RGB en een iets grotere front fan. Dit betekent minder ram compatibel en op zijn best dezelfde prestaties maar waarschijnlijk slechter omdat over het algemeen een 14cm fan slechter is voor statische druk als een 12 cm fan. Of hij draait hogere RPM en is dus luider.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2024 18:18]

Ligt helemaal aan je setup. Goede VRM koeling kan prima via een case fan op de juiste plek. Dat is in mijn geval beter dan warme lucht van de CPU ;) Ook in de warmte nu direct de kast uit. Ligt helemaal aan je kast en setup maar het is niet echt niet altijd beter. Bij de standaard setups vaak wel.

[Reactie gewijzigd door Tadango op 22 juli 2024 18:18]

De artic liquid freezer 2 die hij linked heeft juist een fan op de pomp die je VRM koelt, en dit werkt heel goed. (liquid freezer 2 zit al 5 jaar in mijn huidige pc, is nog steeds fluister stil)
Helemaal mee eens. Als je een window-case hebt, dan is een AIO wel heel mooi. Ziet er vaak erg tidy uit. Maar voor koelprestaties en geluid hoef je echt geen AIO te hebben. Een goede luchtkoeler doet op die gebieden totaal niet onder voor een AIO, is gemakkelijker te installeren, en als je je research doet 50-60% van de prijs.

Ik heb recent nog een doorgewinterde Tweaker de AOI voor zijn nieuwe systeem zien vervangen voor een luchtkoeler "Is het gedoe niet waard".
Precies dit is mijn ervaring ook. Ook bij een AIO koeler heb je 2-3 fans. Bij een luchtkoeler vaak 1 tot 2. En als je goede fans hebt en een goed blok: hoeven de fans niet snel te draaien voor goede luchtverplaatsing.

Ik vind luchtkoelers doorgaans stiller. Ik hoor vaak de pomp van een AIO en de fans die tegen de radiator geplakt zitten hoor je soms ook beter. Ze moeten soms ook best snel draaien om adequaat lucht door zo'n radiator te blazen.
AIO Watercoolers zijn niet per see beter dan luchtkoelers.

https://m.youtube.com/watch?v=qntVQmLHDhI

https://m.youtube.com/watch?v=7VzXHUTqE7E

En al zeker niet met die twee €5,- P12 fans did je er bij krijgt. Als je e het het maximale uit de Freezer wil trekken zal je toch weer €20 extra moeten uitgeven aan een ander duotje fatsoenlijke fans.

Uiteindelijk kennen lucht en AIO waterkoelers hun eigen voor- en nadelen. Pas als je richting de €200 gaat dan verslaan waterkoelers pas de luchtkoelers definitief.

Of de Elite prijskaartje terecht is, is nog de vraag. Als deze koeler beter presteert dan de Noctua air coolers en verschillende mainstream AIO's is de prijs gewoon terecht. Maar daar zijn simpelweg benchmarks voor nodig.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 18:18]

Die P12 fans van Arctic zijn eigenlijk erg goed. Er zijn zeker wel betere fans, maar voor de prijs doen ze zeker niet onder voor de premium fans.

Sterkte van de Arctic AIO's is vooral de radiator, die is iets dikker dan anderen.

De Noctua NH-D15 is ondertussen ook wat verouderd en er zijn betere luchtkoelers te verkrijgen die ook nog goedkoper zijn. Noctua is gelukkig wel bezig aan een deftige opvolger, maar Noctua kennende is dat weer perfectionisme en duurt het langer :)
Dat is niet waar wat je zegt, de P12 fans zijn goede fans, die hoef je zeker niet te vervangen.

Heb mijn liquid freezer 2 al 5 jaar en heb de fans nog steeds niet hoeven te vervangen, koelt mijn ryzen 5600 nog steeds onder de 60c op maar 900 rpm fanspeed onder full load.
Je realiseert je wel dat je het hebt over een mid-range CPU? Als je koelers wil kopen van + €100 dan ben je wel van plan om iets serieuzer te koelen. Een Ryzen 5 kan je prima koeler met een koeler van €25,-.

Plus ik vind 60 graden op een Ryzen 5600 non-x anders nog redelijk hoog. We hebben het over een 3.5 GHz chipje op 65 watt. Maar dat zal wss niet aan de Freezer liggen, vermoedelijk moet je even de koelpasta vervangen als je toevallig geintresseerd bent in lagere temps (en dus langere boostclocks).

Even het koelblok draaien voordat je hem er af haalt, anders blijft je CPU plakken aan het koelblok en trek je de CPU er uit.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 18:18]

Als je je PC vaak verplaatst is een waterkoeler te zwaar.
Niet veel, maar de AIO is zelfs lichter dan deze grote be quiet luchtkoelers!
Ben al jaren een grote fan van de Be Quiet producten. Ja ze zijn wat duurder maar ze zijn ook zeer duurzaam. Gaan lang mee en fluisterstil. Enige nadeel is dat ze gigantisch zijn en het installeren niet altijd even makkelijk gaat. Onder de streep heerlijk voor mensen die een stille luchtkoeling willen hebben.
Maar alle alluminium coolers zijn toch duurzaam? Coolers slijten toch niet? of je laat hem vallen natuurlijk.
Dus onder aan de streep doe je met een goedkopere cooler toch even lang maar je houdt geld over?

Een Scythe Fuma koelt toch even goed? :

uitvoering: Scythe Fuma 3
Ik niet. Ik had een Be Quiet voeding omdat ik dacht dat die stil zouden zijn.... en die maakte het meeste lawaai van mijn hele setup. Ik ben geen fan van dit merk.....
Dan heb je misschien net pech gehad, heb al veel verschillende Be quiet voedingen gebruikt (voor klanten) en geen enkele maakte geluid, dus wellicht heb je er net een met een fan gehad die niet goed gemonteerd was, of gewoon niet goed was.
Nee, de fan begon veel te snel te draaien. Bij minimale opwarming al. Mijn setup is verder fluister stil en een voeding welke onnodig begint te draaien hoor je dan (is erg minimaal). Ik heb nu een voeding waarvan de fan pas begint te draaien bij load en dat is een merkbaar verschil.
Nee, de fan begon veel te snel te draaien. Bij minimale opwarming al.
Dan lag dat toch echt aan jouw fancurve en niet per se het product...
??? De fan in de voeding kan ik niet regelen. Dat doet de voeding zelf. Ligt dus 100% aan het product. Even verder kijken voordat je oordeelt...
Oh sorry, had over het woordje voeding heen gelezen. Je hebt gelijk, daar kan je niet zoveel aan doen
Met dezelfde reden kan ik Scythe producten aanraden die doorgaans toch echt wel aardig goedkoper zijn. BeQuiet legt wat dat betreft gewoon wat meer nadruk op de looks en het imago en daar betaal je voor.

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf een aantal PureWings en SilentWings in m'n (BQ) kast met een DarkPower voeding, maar tevens een Scythe Mugen 5 PCGH, omdat de Dark Rock Pro 4 simpelweg qua stilte niet met de Scythe mee kon komen. En de de Mugen 2 Rev B. is wat duurzaamheid gewoon legendarisch, zoveel sockets als dat blok ondersteunde.

Anyway, vooral veel details natuurlijk. BeQuiet maakt echt topproducten en staat dus ook steevast op m'n shortlist zodra het op voedingen en koeling aankomt. Iets duurder, maar goed spoel. Desondanks loont het om verder te kijken, de concurrentie is moordend. :)

@Tadango Balen van je voeding, ik zou echt kijken of hier iets met garantie op te regelen is. Mijn voeding heb ik nog nooit gehoord. Het is dat ik de fans heb zien zitten anders zou ik denken dat hij passief gekoeld is.
Nee, was niets mis mee maar voldeed gewoon niet voor mij.
Zijn uiteraard ook andere goede merken. Scythe Mugen 5 PCGH is ook super!
Yes! Ik heb Noctuas, Scythes en DarkRocks gehad. Onder normale omstandigheden zijn de verschillen zo klein dat ze zijn te verwaarlozen. Wil je een case met window, dan vind ik persoonlijk de Scythes niet erg mooi. Het koelblok ziet er wat budget uit en het metaal vervormd wat te makkelijk.
Ja die Scythes zijn wat dat betreft heerlijk utilitarisch. Noctua moet je ook maar van houden, ik snap dus ook wel volledig waarom men voor een BeQuiet zou gaan.

Ik zou BeQuiet wel eens een gooi willen zien doen naar een Mugen 5 PCGH-achtig model. Dus vol inzetten op een zo stil mogelijke koeler. Hun DarkCore blokken zijn nog geschikt voor processoren van 200W of meer. De Mugen 5 PCGH is ook afdoende voor een 140W processor, wat al meer is dan dat wat de beste gaming CPU's verstoken. De Tweakers roundup maakte dat ook wel duidelijk: Deze high-end CPU koelers koelen weliswaar beter dan puur op stilte gerichte modellen, maar enkel wanneer je een Intel processor hebt, of de absoluut snelste AMD chip, heb je die koelprestaties en bijbehorende geluidsproductie ook daadwerkelijk nodig. Voor het gros kan je voor minder een stiller systeem bouwen met een ander blok.
1,29KG voor de Dark Rock Pro 5, en wij vroeger maar grapjes maken over een 'pot pindakaas als koeler', het is ondertussen bijna een groot melkpak :)
Die betere compatibiliteit met geheugen modules is wel fijn. Met de huidige Dark Rock Pro 4 moest ik echt wringen (met een schietgebedje) om het eerste geheugenslot te gebruiken.
Mwah, Ik heb de Dark Rock Pro 4 al meegenomen in 3 van mijn systemen, telkens had ik meer dan genoeg ruimte voor RAM latjes. Is gewoon kwestie van RAM latjes te kopen die niet te hoog zijn :)
Als je vroeger 40/50 euro voor een koeler had te besteden, was je de man :-)
Mwa, de Coolermaster V8 was ook al 68 Euro destijds.
Dat waren een hoop guldens ja!
veel te duur dit ding , je koopt er een waterkoeling voor !
+niemand die nog overclockt ! (wel meer undervolt)
Een waterkoeler uit het topsegment kost veel meer dan deze luchtkoeler uit het topsegment. Er zijn inderdaad ook goedkopere aio-waterkoelers te koop: maar er zijn net zo goed ook veel goedkopere luchtkoelers.

Er zitten voordelen en nadelen aan beide oplossingen. Ik ben van team luchtkoeling. En ook van "doe maar normaal" koeling: de meeste processoren hebben geen waterkoeler of topsegment luchtkoeler nodig! Deze Dark Rock 5 koelers zijn gemaakt voor 13900K en soortgelijke processoren.

Zelf heb ik een Be Quiet Pure Rock 2 op mijn Ryzen 7 5800X3D zitten. Die houdt hem prima rond een gezonde 50-60 graden tijdens gamen. En is fluisterstil. Dat is zo mooi aan Be Quiet. Een goed alternatief op Noctua.
Mha heb Thermalright gehad en idd doet hetzelfde maar ben toch weer terug gegaan naar nu een Noctua u12 vanwege de betere afwerking.

Maar kijk je er niet naar en boeit het niet lekker een Phantom Spirt erop en klaar is Kees.
Ik wil de gebroken mobo's geen eten geven ;)
> Be quiet deelt prijzen en releasedatum
Opvallend dat wat voorheen "publiceren" werd genoemd, tegenwoordig net als veel andere zaken vrij consequent "delen" wordt genoemd. Zo wordt die term ook gebruikt in plaats van wat voorheen "huren" werd genoemd; "deel scooters" (dat terwijl delen oorspronkelijk betekent dat het geen geld kost maar huren juist wel geld kost...).
Delen is iets wat individuele personen privé/onderling doen (dus niet zakelijk); met vrienden deel je een pizza, op een verjaardag deel je een taart.
Ik denk dat het feit dat die term nu wordt gebruikt voor diverse zakelijk activiteiten een gevolg is van Public Relations met als doel om die bedrijfsmatige activiteiten (en daarmee ook de bedrijven) minder zakelijk en meer vriendelijk/persoonlijk over te laten komen, wat de drempel verlaagt om die bedrijven geld te overhandigen. Intussen zijn die bedrijven natuurlijk nog steeds helemaal niet je vrienden en zijn alleen maar uit op je geld.
Nu je het zegt. Ik vraag me vooral af hoe hoog de prijs wel niet geweest moet zijn voordat ze deze gedeeld hebben.

Snap wel dat ze dat eerst hebben gedaan in plaats van het oorspronkelijke bedrage mede te delen. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.