'LG Display gaat oledpanelen leveren aan Samsung'

LG Display heeft een akkoord bereikt om oledpanelen voor tv's te leveren aan Samsung Electronics. Dat melden ingewijden aan persbureau Reuters. LG zou in eerste instantie vooral schermen van 77 en 83" leveren aan de techgigant.

LG Display levert mogelijk dit kwartaal al de eerste oledpanelen aan Samsung, melden twee bronnen aan Reuters. De schermfabrikant levert in 2024 twee miljoen oledpanelen aan Samsung. In de jaren daarop moeten die aantallen oplopen tot drie en vijf miljoen panelen. Samsung Electronics wil hiermee zijn aanbod van oledtelevisies uitbreiden, schrijft het persbureau. Het bedrijf verkoopt sinds vorig jaar televisies met QD-oledpanelen, die worden geproduceerd door zusteronderneming Samsung Display. Die maken gebruik van blauwe oleds met een quantumdotkleurenfilter. LG's panelen gebruiken witte oleds en worden daarom ook wel 'woled' genoemd'

Samsung neemt volgens Reuters in eerste instantie alleen oledpanelen van 77 en 83" af bij LG. Momenteel levert Samsung zijn eigen QD-oledschermen in varianten van 55, 65 en 77". Televisies met LG's oledpanelen zouden vermoedelijk daarnaast beschikbaar komen. Met de deal zou Samsung Sony inhalen als de op een na grootste leverancier van oledtelevisies, na LG Electronics.

Er gaan al langer geruchten rond over een oleddeal tussen LG Display en Samsung Electronics. Daarover gingen in 2021 de eerste berichten rond. Zuid-Koreaanse media meldden in april 2022 dat de twee bedrijven specifiek onderhandelden over de levering van relatief goedkope oledpanelen. In juli werden die onderhandelingen stopgezet. Vorige maand zouden die gesprekken weer hervat zijn, meldde The Elec al.

Samsung QE55S95CATXXN
Samsungs huidige S95C-televisie met QD-oledpaneel

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-05-2023 • 07:41

106

Lees meer

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

Als ik een nieuwe tv zou kopen.

Moet ik nu dan kijken naar Samsung schermen of alsnog naar LG als ik een OLED tv wil kopen?
Denk na over de content die je het meeste kijkt, en kies de televisie uit die bij de serieuzere tests daarvoor het beste eruit komt. HDTVTest/Vincent Teoh doet (tegenwoordig op Youtube) aan het eind van het jaar altijd een round-up waarbij ook de mening van andere industrieprofessionals gevraagd wordt. Het verschil wordt vooral gemaakt door de image processing waarbij het ene merk sommige dingen beter voor elkaar heeft dan het andere merk. Hoewel dit in principe per generatie op en neer zou moeten gaan, lijkt het erop dat bepaalde merken iets als prioriteit hebben of gewoon beter voor elkaar. En dat gaat dan bij Panasonic om filmweergave en bij Sony om sportweergave door hun goede motion processing terwijl er ook unieke features zijn (zoals Madshark al aangeeft).

Verder kun je een voorkeur hebben voor het gebruikte smart-OS, hoewel ik gezien de beperkte updatebaarheid ik dat nooit als argument zou kiezen. Wanneer je dit soort bedragen uitgeeft, zijn de kosten van het kopen van een extra kastje (Android-box, AppleTV, Linux-box) dat je wegwerkt een detail. Feit is dat zelfs de oude goedkoopste OLED-televisies er prachtig uit zien, en je eigenlijk moeilijk een echt verkeerde koop kan doen. Misschien met het oog op de maximale helderheid. Maar dan komt ook LCD weer terug in de conversatie. Mocht je overdag iets willen kunnen kijken met veel donkere beelden in een kamer met flinke ramen van twee zijden, dan is een OLED-televisie die helder genoeg is óf te duur of gewoon niet beschikbaar.
In een heldere ruimte is geen enkele TV met een donker beeld goed te bekijken. Zwart is immers zwart en leidt dus tot reflecties. Daar zal een LCD scherm ook geen soelaas bieden, goede LCD's schakelen immers het backlight ook zo sterk mogelijk terug om een OLED-ervaring te benaderen.

Een sportwedstrijd zal wellicht wel wat makkelijker te volgen zijn, een groen grasveld kan immers helderder getoond worden op een LCD dan doorgaans op een OLED.
Het gaat niet om reflecties, maar om het kunnen weergeven van bepaalde nuances. Als ik bijv. The Last of Us keek de afgelopen tijd bij mij in de woonkamer (of de inmiddels bekende strand-scène in House of the Dragon), had ik af en toe echt gewoon bijna zwart beeld terwijl ik 's avonds gewoon een hele scène zag. Een buurman heeft een soortgelijke woonkamer, en een wat nieuwere OLED-televisie. Onder soortgelijke omstandigheden, kun je bij hem de scènes gewoon zien. Het voordeel van een OLED is natuurlijk dat het contrast top is. Dus ook als het scherm de helderheid omhoog gooit, blijft het eea er nog redelijk uit zien. Al is het vervelend dat OLED-televisies om het paneel te beschermen,. de helderheid automatisch naar beneden schroeven, tenzij je de instellingen aanpast in een menu die normaal niet voor reguliere consumenten beschikbaar is.

Ik heb een tijdje mijn slaapkamer-televisie in de woonkamer gehad toen ik tijdens de verhuizing mijn OLED nog in mijn oude huis had staan. Die LCD-televisie zag er overdag 'beter' uit (als in dat je er normaal tv op kon kijken) door de hogere helderheid.
Aanvullend: Samsung ondersteunt eigenlijk nooit Dolby Vision. Voor mij is dat een deal breaker, maar dat verschilt mogelijk per persoon.
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet tussen DV en normale HDR. Vaak is het ook vrij matig toegepast waardoor ondertiteling er super fel uit ziet, terwijl qua lichtdetail je niet eens een veel betere ervaring hebt dan bij SDR.
Codec ondersteuning is ook een interessante, LG TV's ondersteunen volgens mij geen DTS omdat ze op licentie kosten besparen. Passthrough naar een ander audio apparaat werkt dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2024 18:05]

LG's 2023 TV's hebben wel (weer) DTS, in elk geval de G3. Zeker een goede om mee te nemen en naar ik begrijp voor sommigen de reden dat ze eerder LG oversloegen.
Prima advies, helemaal mee eens. Misschien als kleine toevoeging nog erbij vermelden dat als mensen de TV ook gebruiken voor gamen, dat er dan even gelet moet worden op een zo laag mogelijke lag, zoals bijvoorbeeld in de speciaal voor gamen geschikte CX series van LG, en zo heeft ook Samsung bepaalde modellen.

Mocht het daar overigens specifiek over gaan, dan zou ik voor het game-gerelateerde deel ook een aanbeveling willen geven voor de jaarlijkse gaming TV tests van Digital Foundry. Die zijn ook altijd zeer goed en uitgebreid in hun reviews daarvan.
Zeker een goede toevoeging. Inputlag meenemen in je keus. Helaas wel iets dat je in de regel alleen in reviews kan terugvinden omdat fabrikanten zelden iets hier zelf over melden in concrete cijfers. In het verlengde hiervan is ook de aanwezigheid van een hogere refreshrate (120Hz op het moment) in de specs en hdmi 2.1 op te noemen zodat je hier gebruik van kan maken met je console of PC, mocht je ervoor kiezen.

Ik was niet bekend met dat DF ook tvtests deed, zal die zeker eens checken.
Jazeker, Digital Foundry aka Eurogamer doet jaarlijkse tests met meerdere merken, specifiek toegespitst op gamers:
https://www.eurogamer.net...k-tvs-for-hdr-gaming-7009
Als je dan toch graag een LG Oled paneel wil, koop dan gewoon een LG tv.
De software is meer dan prima al jaren, ik had een c8 uit 2018 en sinds dit jaar de c2 van vorig jaar.

Het draait alleen geen android OS maar goed dit vind ik niet belangrijk, als je dat wel graag wil kan je bijv naar Sony kijken(Die gebruikt ook LG panelen).
ik persoonlijk zou juist geen lg meer kopen, voornamelijk door dat rete irritante en langzame webos. Maar waarschijnlijk voor is dat geen probleem
WebOS draait gewoon vlot hier op een C1 en G2 evo.
Ik heb het idee dat iedereen die klaagt over een langzame UI zich niet helemaal verdiept heeft in de OS setup / settings.
Er is genoeg aan te passen om de UX te verbeteren.

-Niet inloggen met LG account.
-Advertisment opties uitschakelen.
-Energy Saving uitschakelen.
-Land en Regio veranderder naar "Overige" (dit omzeilt de overige ads en telemetry).
-Alle onnodige apps verwijderen.
-Memory cleaner draaien na de setup afgerond te hebben
-Als je echt lekker bezig bent knal je ook nog even alle LG domains in je Pihole blocklist.

En zo vergeet ik waarschijnlijk nog een aantal dingen.
De vraag is dan natuurlijk waarom dat allemaal nodig is en waarom dat niet out-of-the-box meteen goed ingesteld kan zijn, mee eens, maar met een klein beetje moeite heb je gewoon een rete snel OS op de beste OLED tv's die er op dit moment te krijgen zijn en we zijn natuurlijk nog steeds tweakers he? ;)
Ik heb op het moment twee LG OLED's een van ongeveer 8-9 jaar oud en een G77 van vorig jaar.
Die oude is zonder al die rommel sneller als mijn nieuwe, fantastisch toch :-) Moet wel zeggen dat ik het knap vind dat die oude nog heel erg snel is, wel zonde dat ze het op die nieuwe zo verpesten met al die extra rommel.
Ik heb het idee dat iedereen die klaagt over een langzame UI zich niet helemaal verdiept heeft in de OS setup / settings.
het zou af fabriek gewoon fatsoenlijk moeten draaien. Nu is het alsof je een auto koopt, die langzaam vindt, en dan de stoelen en alle zware meuk eruit sloopt om m maar snel te maken.
Ik had al het vermoeden dat dat het antwoord zou zijn, vandaar de laatste alinea.
Daarbuiten zijn er erg veel reacties op jouw post die de ervaring van een langzame UI weerspreken en ik betwijfel dat al die mensen het bovengenoemde stappenplan hebben doorlopen.
Interessant om even over na te denken waar het dan mogelijk fout gaat. :Y)

[Reactie gewijzigd door Fatchicken op 23 juli 2024 18:05]

Ik heb op mijn slaapkamer een LG (typenummer ontgaat mij even) staan van bijna 7 jaar oud. Dat ding draait op een antieke versie van WebOS en draait in mijn ogen vlot genoeg. Toegegeven, het is niet zo bliksemsnel als de Chromecast met GoogleTV die ik eraan heb hangen i.v.m. F1 TV, maar mijn Samsung 75QN85B (een 2022 model) die ik eerder dit jaar voor de woonkamer heb aangeschaft is echt niet sneller. Sterker nog, gevoelsmatig is de Samsung met momenten zelfs trager.
Ik heb een C9 en ook een Chromecast met GoogleTV alleen voor F1 TV. Het opstarten van de WebOS
versies van Netflix/Twitch/YouTube gaat veel sneller.

Ook de afstandsbediening is echt ideaal want die werk dus ook voor de Chromecast en setup box, al heb ik mn setup box er af gehaald vanwege de WebOS iTV app van KPN :)
.oisyn Moderator Devschuur® @Verwijderd16 mei 2023 08:35
Niet echt last van op mijn GX. Wel op het cheapo model dat in de keuken hangt, die is idd takketraag.
Ik vindt het een vlot OS, dus ik deel je mening niet. Al is het natuurlijk wel zo dat sneller altijd beter is. ;)
Over welk model heb je het? Ik heb een c9 en die is behoorlijk snel en alle latere modellen zijn niet trager in mijn ervaring.

Bv Netflix start sneller dan op mijn Shield TV.
WebOS loopt prima op mijn C2. De Youtube of KPN app starten allebei sneller op dan bij mijn Nvidia Shield.
Hier een E7 gebruiker, al 5 jaar en nog steeds vlot.
Totaal geen probleem met WebOS. Heb een B versie uit 2018 en het het doet het nog prima.
Een Nvidia Shield lost dat probleem op. Of bijvoorbeeld een Synology in mijn geval. Alleen de smart iptv of smarters IPTV moeten goed werken.
Precies dit. Ik heb een CX die nooit verbonden is met het internet, en voor media gebruik maakt van ee Shield TV. Firmware updates kunnen via USB.

Met Android TV en de juiste tweaks is de bediening alsof het een native onderdeel van de TV is. Android TV is ook flexibeler dan WebOS (Kodi, alternatieve YouTube-client, meer ondersteunde streamingdiensten, ...).
Prima oplossing, absoluut. Maar ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe onder de indruk ben van de WebOS versie van de CX. Snel, simpel en de apps die ik gebruik zijn er allemaal. Het klopt absoluut dat lang niet alles wat er op Android beschikbaar is ook beschikbaar is op de CX. Maar de Wife Acceptance Factor van die versie van WebOS is erg goed.
Om je eerlijk te zeggen, nu ik al een tijdje een FireTV 4K stick heb, irriteer ik me mateloos als ik weer eens bij mijn ouders ben en hun Shield. Ja, dat ding is voor bepaalde games een stuk sneller, maar voor verdere apps vind ik het maar een onding. Ik ben blij dat ik voor de vele malen goedkopere FireTV 4K stick ben gegaan, alhoewel ik wel baalde dat een paar dagen nadat ik em binnen had ik er pas achter kwam dat er ook nog een MAX versie was die net wat sneller is en bepaalde extra (netwerkdrives) functionaliteiten heeft (blijf het nog steeds raar vinden dat de max niet naar boven kwam toen ik op amazon.nl aan het zoeken was). Ik doe er net nog wat meer meer dan alleen streaming, maar als je puur streaming doet dan is de Shield echt overbodig en vele VELE malen duurder.
Ik heb een Sony gehad met Android TV, maar voor mij dat nooit meer, TV kreeg op een gegeven moment geen updates meeren de TV werd ineens zo traag. Maar praat wel over een behoorlijk prijzige 77" dus even 123 vervangen was ook een duur grapje. Dus ja ik heb daarna maar gekozen voor een LG en wat blijkt nog steeds super goed en snelheid ook prima (na zelfdd tijd als de Sony)
Had hetzelfde, tot mijn verbazing werd zelfs de SoC uit mijn E600,- Sony Android TV ook gebruikt voor de E2000+ modellen van Sony.. Had het idee dat deze traagheid trouwens kwam doordat Android Apps gewoon verder ontwikkeld werden (dus ook voor modernere TVs met meer geheugen) en hierbij simpelweg nauwelijks rekening werd gehouden met TVs met minder resources (vooral gebrek aan geheugen).

Tja, had gehoopt dat de industrie inmiddels wel verder was (vergelijkbaar met de telefoon of zelfs de CAR-entertaiment industrie). Ik houd er echter rekening mee dat ook de software support van mijn 2023 LG tv binnen 4 jaar End-Of-Support zal zijn terwijl ik dat ik hem veel langer zal gebruiken..

<aluminium hoedje> Krijg soms Phoebus cartel vibes van de TV industrie vooral als ik zie dat mijn 13 jaar oude weggegeven Samsung TV nog steeds bij vrienden meerdere uren per dag draait terwijl ik in de tussentijd al 2 kapotte TVs verder ben..Dit soort persberichten helpen dan ook niet om deze vibes weg te nemen..
</aluminium hoedje>

[Reactie gewijzigd door DutchieSmokah op 23 juli 2024 18:05]

Het draait alleen geen android OS maar goed dit vind ik niet belangrijk, als je dat wel graag wil kan je bijv naar Sony kijken(Die gebruikt ook LG panelen).
Er zijn nog wel wat meer verschillen dan alleen het OS. De overige merken dat het LG paneel gebruiken hebben doorgaans allemaal een geheel eigen image processing, waarbij Sony uitblinkt in motion processing en Panasonic in film weergaves. En dan zijn er nog de unieke features zoals het bekende Ambilight van Philips en de acoustic sound display van Sony.
Ondanks hetzelfde panel zijn de individuele modellen van de overige merken toch behoorlijk verschillend van elkaar.
Waarom zou je geen ander merk kopen met een LG paneel erin?

Dan zou je (iig in het verleden) ook kunnen zeggen dat mensen een Samsung telefoon moeten kopen ipv een iPhone want het scherm werd door Samsung gemaakt, en de SoC en het geheugen.
Ik heb de afgelopen een mengelmoes aan TVs gehad en heb inmiddels ook een LG OLED tv. Het OS lijkt inderdaad prima en zeer vlot op de SoC van mijn LG (jeuh Palm Pre WebOS). Echter is de software thirdparty ervaring echt ondermaats.

De Apps van de grote jongens (Amazon, Netflix, HBO) zijn inderdaad zeer goed echter kan je andere Apps echt niet vergelijken met de versies die op Android of AppleTV draaien (nog maar te zwijgen van het aanbod). Je ziet ook aan de release cycluses van die Apps dat partijen niet heel veel aandacht (kunnen) geven aan WebOS aangezien sommige Apps al > 1 jaar niet meer geüpdatet zijn.

Tot die tijd draai ik de Apps van de grote partijen native op WebOS terwijl ik voor de rest alsnog mijn Nvidia Shield blijf gebruiken.

PS ditzelfde geldt IMHO ook voor Samsung Tizen al heb ik wel het idee dat developers dat platform iets meer supporten.
PS2 wellicht is dit trouwens voor een ZZP ontwikkelaar een gat in de markt, anybody? ;)

[Reactie gewijzigd door DutchieSmokah op 23 juli 2024 18:05]

Dit is LG display die de panelen levert, LG koopt ook de panelen in bij LG display maar heeft dezelfde overkoepelende organisatie.

De markt in Zuid-Korea en andere aziatische landen is anders georganiseerd dan in het westen waardoor dit soort constructies vreemd lijken.

Het is dus ook niet zo dat Samsung slechtere panelen krijgt of niet kan weten hoe ze het maximale uit de panelen kunnen halen. Misschien zijn er andere tweakers met meer verstand van de Aziatische markt maar ik zou me hier dus niet te druk over maken.
Uit het tweakers bericht haal ik uit.
- Samsung heeft een akkoord met LG voor OLED productie te vergroten voor zijn eigen schermen.

Maar in het bericht staat dus ook dat Samsung zelf ook schermen produceert namelijk Qd-oledpanelen en dat die andere functioneren dan die van LG.

Vandaar mijn vraag, is dit iets beter of slechter ?
Ik denk dat er het afgelopen jaar genoeg geschreven is over WOLED versus QD-OLED, pak de recensies van de betreffende televisies er maar bij.

Dit heeft twee functies. Enerzijds productiecapaciteit: De voorsprong van LG is door Samsung niet zomaar in te halen. Als Samsung meer OLED-televisies wil maken, moet het bij LG panelen inkopen. Secundair hebben WOLED en QD-OLED verschillende eigenschappen en kun je je assortiment zo beter diversificeren. Een kan bijvoorbeeld nuttig zijn om in de 85-serie een LG-paneel zonder koelplaat en MLA te gebruiken, in de 90-serie een WOLED-paneel met koelplaat gebruiken, en de de 95-serie met QD-OLED-paneel.

Bij LG speelt momenteel de kwestie dat tussen de goedkope B-serie en dure G-serie geen wereld van verschil is.
Dat is de discussie WOLED vs QD-OLED.
Beiden technologieën hebben zo hun voor en nadelen. Waarbij kleurweergave over het algemeen in het voordeel van QD-OLED is, heeft WOLED weer andere sterkere punten zoals image retention etc.
Iets meer uitleg hierover lees je bijvoorbeeld op review: Sony A95K QD-oled-tv review - Is oled met quantumdots echt beter?
Het verwarrende is waarschijnlijk het feit dat het eigenlijk om 4 bedrijven gaat.
Samsung Electronics: produceert TVs.
LG Electronics: produceert TVs.
Samsung Display: produceert o.a. qd-oled panelen voor andere fabrikanten.
LG Display: product o.a. woled panelen voor andere fabrikanten.

Er is nu dus een deal tussen LG Display en Samsung Electronics om woled panelen te leveren voor Samsung TVs.
LG Electronics is ook een klant van LG Display, net zoals Samsung Electronics een klant van Samsung Display is.
Het is op zich altijd al zo geweest dat fabrikanten elkaars componenten gebruikten. In het beeldbuistijdperk was het bijvoorbeeld heel gewoon dat fabrikanten voor hun mainstreamserie buizen met schaduwmasker gebruikten en dan een high-end-model met een trinitronbuis.
Er schijnen diverse kwaliteit keuzes te zijn bij LG OLED panelen. Het is zelfs zo dat Panasonic beweerd dat de LG OLED panelen voor hun professionele monitors geselecteerd zijn.
De magic remote van LG is wel een zegening. De ui van Philips vond ik niet zo sterk ten opzichte van LG. En Panasonic zijn apps haperen soms met afspelen. Betreft Sony heb ik geen ervaring.
Dat van Panasonic herken ik niet.2x plasma, 1x led en nu een oled maar van haperende apps nog nooit last gehad op m'n panasonics.App aanbod is wel kleiner maar de meest gangbare apps bieden ze wel aan.
Volgens mij is de vraag andersom, moet je nog naar Samsung kijken als je ook gewoon een LG paneel van LG kunt kopen.
Dat van Sony, Panasonic, Philips, LG etc.
Die weet ik, alle maken gebruik van LG oled panelen.

Maar Samsung heeft zijn eigen panelen Qd-oledpanelen? Dat is dus iets anders. In hoeverre is dat dus anders/beter.

Bij de bovengenoemde merken kan je er vanuit gaan dat de meeste panelen ongeveer het zelfde functioneren.
Het verschil tussen de panelen van Samsung (Qled) en LG (OLED) kun je zelf online vinden, ook op tweakers. Een beetje zelf zoeken en je hebt het antwoord.

Het verschil in OLED van de Sony en Panasonic Philips en LG is er wel. De basis blijft OLED en is gelijk, maar de aansturing, software en ook het TV OS is wel verschillende. Idem voor geluid e.d.
Ze functioneren echt niet hetzelfde, al is de beeldkwaliteit in basis (want OLED) vergelijkbaar.
.oisyn Moderator Devschuur® @Loft16 mei 2023 08:37
QD-oled dan, Qled is weer wat anders (en heeft niets met oled te maken, al probeert het natuurlijk wel op die naam mee te liften)
QLED is toch anders dan QD-Oled, want anders had ik de vraag niet gesteld, want QLED bestaat al langer, en is geen OLED.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 18:05]

Sony maakt overigens in de nieuwste OLED tv’s gebruik van Samsungs QD-OLED.
Wat Samsung zelf maakt is geen OLED, maar een gewoon 'ouderwets' LCD paneel met wat slimme trucjes om het meer in de richting van OLED te krijgen qua prestaties. Ze noemen het 'QLED' omdat de Q veel lijkt op de O en daar mee hopen ze consumenten te verwarren en misleiden.
Wellicht heb je de introductie van de QD-OLED schermen van Samsung gemist. Dat zijn ook echt OLED schermen.
Samsung maakt inmiddels wel degelijk OLED, gen2 is net uitgebracht:
https://www.samsung.com/n...k-smart-tv-qe65s95batxxn/

Dit is géén QLED (waar ze idd al jaren meeliften met LG op de naamsverwarring door een lettertje verschil)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 23 juli 2024 18:05]

Je haalt zaken door elkaar.

Samsung levert twee TV types, LCD met (mini) LED backlight en OLED:

LCD met (mini) LED backlight heten (NEO) QLED, de Q staat voor het Quantum Dot kleuren filter.

OLED heet QD-OLED, Quatum Dots OLED, een echte Organic LED.
LG Display en LG Electronics zijn toch twee verschillende bedrijven?
Waarbij LG staat voor Lucky Goldstar in beide gevallen, maar volgens mij zijn de bedrijven ooit op gesplitst.
Daarnaast doen Panasonic en Sony ook goede dingen met de displays van LG Display, maar hebben ze vaak een andere feature set op de chipset dan LG Electronics die volgens mij hun eigen chips gebruikt voor de aansturing van de TV opzich. Waarbij de andere twee chips van een andere derde partij gebruiken waardoor je bijvoorbeeld geen beschikking hebt over vier volwaardige 4k@120hz HDMI poorten hebt.
Bart ® Moderator Spielerij @LogiForce16 mei 2023 08:20
LG Display en LG Electronics zijn toch twee verschillende bedrijven?
Het zijn verschillende bedrijven, maar wel van hetzelfde conglomeraat (LG Group). Vergelijk het met Etos en Albert Heijn, dat zijn ook verschillende bedrijven, maar ook beide eigendom van Ahold Delhaize.

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 23 juli 2024 18:05]

Waarbij LG Display en Etos met/door Philips zijn opgericht. :)
LG Display is niet "opgericht door" Philips, het was een joint venture tussen LG Electronics en Philips. ETOS is inderdaad opgericht door (werknemers van) Philips, maar al sinds begin jaren '70 in handen van AHOLD.
Vandaar met / door .
Is verder ook totaal irrelevant voor de discussie, mij viel alleen even de overeenkomst van 2 totaal verschillende bedrijven op.
oh, overheen gelezen. excuus. Maar inderdaad wel toevallig :)
Precies, wat betreft software en bloat staat Samsung echt laag op mijn lijstje.
Er zijn ondertussen genoeg afnemers van LG Displays OLED-panelen. Sony bv.
Samsung vind ik persoonlijk qua software echt rotzooi, komt er hier niet meer in als t aan mij ligt… meerdere keren met meerdere apparaten problemen gehad.
Heb nu bijv nog een (connected) wasmachine, doet het goed, maar is al meerdere keren verdwenen uit de software. Op dit moment krijg ik er wel meldingen van maar heb de moed opgegeven om hem weer er opnieuw in te krijgen…
Dat geldt ook voor de smartphones en hun Watch. Bij de watch word ik gedwongen om een Samsung telefoon te kopen om van alle opties gebruik te kunnen maken. Een grove schande imho, en ik zou het ding niet gekocht hebben als ik dat van te voren geweten had.
Ik vind de interface van Samsung telefoons een drama. Even heb ik overwogen er ook een te kopen, maar omdat ik het onderhoud doe voor een familielid (een S22) ben ik daar van genezen.
Dat maakt op zich niet uit. Je moet kijken naar het oled scherm wat het beste bij je situatie past.
Hogere helderheid nodig ivm veel lichtinval in de ruimte waar je kijkt (als je overdag kijkt), ga dan voor Samsung ivm hogere helderheid (en mogelijk kom je dan niet eens op een oled, maar bij een qled uit).
Kijk je veel films en wil je de allerbeste film ervaring? Kies voor Panasonic's top modellen.
Wil je een goede prijs kwaliteit verhouding en kun je leven met een niet zo'n goede verwerking van snel bewegende beelden (balsporten, snelle camera pans), ga voor LG.
Ben je meer voor ambilight? Ga dan voor een Philips OLED.
Voor de rest heb je mogelijk nog eisen aan hoeveel hdmi 2.1 etc. wat allemaal kan meewegen in de keuze.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 18:05]

Persoonlijk vond ik de stap na oled tv vergelijkbaar met voor eerst een ssd in je desktop; wereld van verschil
Samsung tv's ondersteunen HDR10+ en LG tv's Dolby Vision. Voor HDR content kan dat een rol spelen om voor de ene of andere tv te kiezen.

Als het op dit punt aan komt zijn kopers meer geneigd om Dolby Vision te kiezen. HDR10+ is enkel beschikbaar op Prime Video, maar deze dienst heeft ook Dolby Vision. Netflix, Apple TV+, Disney+ ondersteunen Dolby Vision.

Uiteraard is het maar 1 aspect van vele als je een tv kiest maar voor sommige kopers een deal breaker.
Samsung kan niet voldoende QD OLED panelen leveren. De bedoeling is dat zolang dat niet in orde is wordt dat bijgevuld met LG OLED panelen. Dus er zijn twee soorten OLED panelen als basis voor OLED TVs waarbij TVs met QD OLED panelen feitelijk als betere TVs worden beschouwd.
Heb nu al 2 LG's gehad de C7 (2017 model) en nu de C1 (2021 model) en nog steeds heel tevreden van LG, volgens mij de beste Oled Tv's nog steeds.
Goeie vraag, ik heb jarenlang gehoord dat Samsung de beste panels maakt.

Dat ze bij LG afnemen kan betekenen dat ze niet afdoende productiecapaciteit hebben, of dat de panels van LG (op dat formaat) een betere yield hebben.
Ik denk vooral dat laatste, of dat samsung zelf op dit moment geen productielijn hebben voor 77" en groter.
Vrijwel alle oled tvs, Sony, philips, maken gebruik van lg oled panelen. Je moet vooral kijken naar wat je er bij krijgt. Philips bijvoorbeeld de led strip om de tv heen, Sony met luidspreker in paneel verwerkt. Welk OS kan ook een selling point zijn.
Ligt eraan

LG en Samsung hebben beiden een eigen huis style. Tegenwoordig kwa updates t zelfde sinds ze android gebruiken.

Voor service zou ik voor LG kiezen
Voor kwaliteit voor zover ik samsung ken met een aantal modellen daar gelaten zou ik samsung kiezen
"...sinds ze android gebruiken?"

Qua updates is het zo dat het Tizen of WebOS is, welk OLED model (van een van beide) heeft Android?
Als je een nieuwe TV wil kopen is het een kwestie van je wensen op een rij zetten.

De belangrijkste vraag is: Wat is je budget? 300 euro, 600 euro, 1200, euro of 2400 euro dan wel meer?

Daarna hoe groot moet de televisie zijn?

Hoe belangrijk vind je een hoog contrast? Mag er een (klein) risico op inbranden zijn?

Hoe belangrijk is een hoge licht opbrengst? Is je kamer donker danwel makkelijk te verduisteren of heb je veel lichtinval? Vind je blooming erg vervelend?

Hoe belangrijk vind je het geluid van de TV? Of ga je voor een soundbar dan wel aansluiting op je stereo?

Kijk je veel sport? Of kijk je meer naar films? Of iets anders?

Pas als je al die wensen op een rijtje heb gezet, dan kan je tot een goede keuze komen.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 23 juli 2024 18:05]

ik zal me er in verdiepen uiteraard.

Budget is rond de 3500€ maximaal.

Probleem voor mij is het volgende.
Uit her bericht haal ik uit.
- Samsung heeft een agreement met LG, om OLED panelen voor Samsung te leveren.
- Samsung heeft zelf ook OLED panelen QD-oledpanelen, en er staat in het artikel die werken anders, omdat ze met andere led kleuren werken.

Nu weet ik ook al voor een langere tijd dat Sony, Philips, Panasonic etc OLED panelen afnemen van LG.
Maar dat elke fabrikant bijvoorbeeld zijn eigen ding heeft, waardoor het zich onderscheid.

Echter in de techniek is voor mij de vraag, wat is beter, beste? want voor mijn geld wil ik ook het meeste eruit halen. Ongeacht in welke situatue ik me bevindt.
Ongeacht in welke situatie je bevind maakt het extreem lastig. Zo kan je het niet stellen. Hoogst mogelijk contrast of hoogste lichtopbrengst zijn verschillende technieken. Je kan niet allebei hebben dus zal je keuzes moeten maken in wat je belangrijk vind.

Hetzelfde geldt voor het geluid. Gebruik je een soundbar of stereo aansluiting, dan doet geluid er niet zoveel toe. Maar doe je dat niet en vind je het wel belangrijk, dan kan het bepalend zijn voor je keuze.

Ook wat je kijkt is belangrijk. Kijk je voornamelijk live sport en live uitzendingen, dan is Dolby Vision niet zo relevant. Ben je voornamelijk een liefhebber van films, dan zou ik toch wel Dolby Vision nemen.

Het beste is echt afhankelijk van je eigen situatie en wensen.
Woled van LG en QG-oled van Samsung hebben beide verschillende aspecten die van belang zijn.
Van QD-Oled gaat het gerucht dat ze niet zo goed tegen inbranden kunnen. LG heeft daar de laatste 10 jaar flink in geinvesteerd.
Dat is ook meteen het nadeel: Woled is zo goed uit uitontwikkeld, enkel de helderheid wordt nog per generatie opgekrikt. QD-oled kan nog een grote ontwikkeling doormaken. (maar hier heb je als consument niets aan als je nu een TV wil kopen natuurlijk)

Vooralsnog zou ik zeggen: Beordeel zelf wat voor jouw mooi is in de winkel, QD-oled of Woled. Qua beeldkwaliteit zal het (iig nieuw in de winkel) niet veel uitmaken.
Vervolgens is het de vraag of je Tizen wil of WebOS (maar natuurlijk gebruik je een shield met Android TV ;-))
Let er wel op dat Samsung ook QLED heeft, da's geen OLED, maar de marketing boys&girls van Samsnung hebben hiermee hele volksstammen kunnen bedotten door dat ene lettertje verschil.

Ik vraag me wel af waarom Samsung alsnog met aartsrivaal #1 in zee gaat, juist nu ze QD-oled uitgebracht hebben? Vertrouwen ze deze techniek wellicht toch niet zo?

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 23 juli 2024 18:05]

LG heeft de fabrieken staan om miljoenen panelen te maken. Samsung heeft op dit moment één fabriek die een half miljoen panelen per jaar produceert. Er zijn geruchten dat Samsung een tweede fabriek gaat neerzetten, maar als je op korte termijn veel OLED-televisies wilt maken kan alleen LG dat leveren.
Dan nog is deze samenwerking gezien de posities van beide partijen zeer beladen.
Dat is het ook wel. Van de voormalige LCD-fabrieken van Samsung Display zijn die Korea gesloten en een Chinese fabriek is verkocht aan China Star. China Star is later overgenomen door TCL. Er zijn geruchten dat verslechterde leveringsvoorwaarden van TCL de directe aanleiding hiervan zijn.
Als je in Pricewatch kijkt dan zie je wel wat er gaande is. Daar staan 1332 LCD, 203 OLED, 4 Plasma en 14 QLED televisies.

Samsung is erg groot in goedkope LCD, 544 van de 1332 LCD TV's zijn van Samsung.

LG is erg groot in OLED, 74 van de 203 OLED TV's zijn van hun en de meeste andere fabrikanten gebruiken hun OLED schermen,

Nu OLED steeds betaalbaarder wordt, is Samsung op zoek naar goedkope OLED schermen om het gat tussen LCD en hun QD-OLED op te vullen.
Als het om twee miljoen panelen gaat, dan betreft dat niet de 77" en 83", die markt is veel te klein. Die maten heeft Samsung wel het snelst nodig, want die maken ze niet zelf. 2 miljoen panelen gaat om de massamarkt, dit betekent dat Samsung goedkope OLED's op de markt gaat brengen die met LG's C-serie gaan concurreren, mogelijk zelfs met de A- en B-series. Het betekent ook dat Samsung minder LCD's gaat maken.
in de vs worden al 50 miljoen tvs per jaar verkocht. 2 miljoen panelen is dan toch niet zo veel?

en iedereen wil blijkbaar steeds maar groter, hier op tweakers hoor je ook genoeg mensen die 65" te klein vinden voor een woonkamertje van 25m²

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 18:05]

Op basis van de gehele TV markt inderdaad niet, maar OLED is een relatief klein segment waarvan ook nog eens de meerderheid in handen is van LG. De OLED verkoopcijfers van 2021 laten dit goed zien:
De gehele OLED markt besloeg in 2021 zo'n 10 miljoen sales, waarvan 6,5 miljoen werd verkocht door LG en 3,5 miljoen door overige partijen (https://advanced-televisi...ire%20OLED%20TV%20market.).

Als we een zeer grove schatting mogen maken dat high-end formaten als 77" en 83" maximaal 10% van alle OLED TV's beslaan, komt dat neer op een markt van 350.000 77+83" OLED TV's voor alle partijen op LG na.

Gezien Samsung begint met 2 miljoen stuks in 2024, en dit uit wil breiden tot 3-5 miljoen stuks in de jaren erop, maakt dmantione een goed punt dat dit waarschijnlijk om massaproductie gaat van de meer gangbare maten en niet (enkel) de 77" en 83" formaten.
LG maakt momenteel 9 miljoen OLED-panelen, waarvan het er ongeveer 4 miljoen zelf gebruikt. Alleen daaruit kun je al afleiden dat 2 miljoen enkel voor de grote maten wel erg veel is. Samsung maakt ongeveer een half miljoen panelen. Dus ja, LCD is voorlopig nog groter (de ommekeer komt pas in 2026), maar daar geldt dat het budgetsegment veel groter is dan het luxesegment.

Een logische verwachting die je nu bijvoorbeeld zou kunnen hebben is dat de 85-serie en 90-serie volgend jaar op basis van LG-panelen gemaakt worden en de 95-serie op basis van Samsung-panelen. Alle grote maten eveneens LG-panelen. De 70-serie en lager voorlopig nog LCD.
Hoezo perse goedkope LG tv's de C series is bijv al alles behalve goedkoop, ja als je een jaar wacht en de opvolger er is.
Ze willen wellicht naast Qled dan toch ook gewoon Oled maken, en dit kunnen nog steeds tv's zijn van 2000 euro.
Sinds dit jaar maakt Samsung Display ook 77” QD Oled panelen ;)
LG's panelen gebruiken witte oleds en worden daarom ook wel 'woled' genoemd'
Ja, volgens fabrikanten die niet LG zijn, die veruit de grootste marktleider is. Een slim marketingtruukje om QLed ook iets te laten betekenen, want die term was wel een (gepatenteerd) verzinsel, maar Oled was de techniek. Als je Oled nu Woled gaat noemen, ja, dan is dat natuurlijk ook "slechts een vorm van Oled".

In dat kader moet je ook dit persbericht lezen: LG stelt zich nu dus deels op als onderdelen-handelaar, blijkbaar hebben ze hier een hele goed deal voor kunnen krijgen, om hun directe concurrent in het zadel te helpen.

Kan me nauwelijks voorstellen hoe complex die SLA is :P

[Reactie gewijzigd door Risce op 23 juli 2024 18:05]

QLED was geen verzinsel. Het is een LCD scherm met LED backlight en een QD kleuren filter.
QLed is bovenal een marketingverschijnsel. Ja, er wordt een andere techniek gebruikt, maar de tegenstelling (welke is beter?!) is grotendeels artificieel en opgeklopt door Samsung en Sony om marktleider LG te pareren.
De eerste platte televisies hadden een Cold Cathode Fluorescent Light backlight (CCFL). Soort TL buisjes.

Samsung introduceerde in 2006 de allereerste LED-televisie. Deze had een LED backlight. Deze waren veel platter dan LCD met CCFL. Dit werden LED televisies genoemd.

In 2012 bracht LG de eerste 55 inch OLED televisie uit. Zij hadden dik ingezet op deze techniek.

In 2017 kwam Samsung met een verbetering van haar LED technologie en introduceerde zij de Quantum Dots kleuren filter laag. Deze televisies noemde zij QLED.

Ik zou het dus geen marketing willen noemen, het zijn verschillende technieken waarbij de LED van Samsung ouder is dan de OLED van LG.

Zaken als beter is echt afhankelijk van je persoonlijke situatie. Wil je een hele goedkope televisie of heb je een groter budget. Is lichtopbrengst van de televisie erg belangrijk of geef je meer om maximaal contrast? Daar zitten de keuzes.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 23 juli 2024 18:05]

Maar de marketingafdeling van Samsung is er absoluut in geslaagd om verwarring te creeeren onder de normale consument met een naam die slechts op een klein streepje in de Q afwijk van OLED.

OLED en QLED lijken qua woorden visueel erg veel op elkaar en dat is echt geen toeval. Dat is marketing. Van Samsung.
Ja en OLED lijkt weer erg op LED. Ongetwijfeld allemaal marketing maar de verschillen zijn daar. LED, OLED en QLED. Drie verschillende technieken met slechts een enkel lettertje verschil.
QLED was aanvankelijk een ontwikkelplatform voor panelen waarbij quantum dots werden ingezet. Hierbij waren verschillende fabrikanten aangesloten. Het was dus aanvankelijk helemaal geen term die op de consumentenmarkt gebruikt zou gaan worden. Toen LG miljoenen OLED TVs ging verkopen is Samsung de term QLED ook gaan gebruiken voor hun TV-modellen.
De techniek is quantum-dot. Dat werd oorspronkelijk verkocht onder de marketingnaam SUHDTV. Nadat Samsungs eerste RGB-OLED-avontuur strandde werd het omgedoopt in QLED. Doel was dan ook wel degelijk verwarring te scheppen onder consumenten. En het werkte: In plaats van dat je artikelen zag of je LCD danwel OLED moet kopen zijn artikelen verschenen of je OLED of QLED moet kopen. Marketingtechnisch was het buitengewoon briljant.
Dat begrijp ik maar hier geldt ook dat LG had ook iets moois kunnen bedenken voor hun OLED televisies.

Toen Sony in plaats van een fosfor masker, fosfor staafjes ging gebruiken in hun CRT televisies noemende ze het 'Black Trinitron'. Een prachtige naam beschermt met een trademark.
Het is een verzinsel als het wordt gepresenteerd als een nieuwe TV technologie zoals Samsung dat in het verleden met ''LED'' heeft gedaan.
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Toen Samsung in 2006 LED als backlight introduceerde, was dat een nieuwe technologie in de televisie. De backlights daarvoor waren CCFL.

Deze introductie maakte de televisie destijds een stuk platter.

Waarom kwalificeer jij dat als een verzinsel van Samsung?
Er zijn zelfs rechtzaken geweest die Samsung verloren heeft dus de rechter denkt daar anders over. Samsung mocht LED niet als TV technologie neerzetten.
Ik vind het maar een raar verhaal. LCD LED is wezenlijk anders dan LCD CCFL.

Toen Samsung de eerste LED televisie uitbracht had je niks anders dan CRT, Plasma, LCD CCFL en LCD LED.

Waarom een rechter er problemen mee zou hebben gehad om een LCD LED televisie te benoemen als LED televisie, is mij een compleet raadsel.
Samsung presenteerde LED als een nieuwe TV technologie..dat was het probleem. CCFL of LED dat is LCD backlight verder niks dus Samsung LED is een LED LCD.

Er is ook zoiets als self emissive LED dat is een TV technologie zonder backlight. Sony liet een prototype zien in 2012.
https://newatlas.com/sony-crystal-led-display/21056/

Samsung self emissive QLED (Quantum Dot LED) net zoals Samsung self emissive QNED (Quantum Dot Nanorod LED) zijn oa LED TV technologieen. Keyword is ''self emissive''.
Maar de Samsung Led kwam in 2006 uit. Toen had je geen OLED of self emissive Led televisies.
De televisie had toen twee lagen, de kleurlaag (lcd) en de lichtbron (CCFL of LED).

Dus blijf ik het een raar verhaal vinden dat Samsung die toen geen LED televisie mocht noemen.
Of je nu een fluorescentielamp gebruikt of een ledlamp, beiden geven licht. Ja, de manier van verlichting is anders, maar het is geen fundamenteel andere technologie. Bij beeldbuizen maken we onderscheid tussen schaduwmaskers en apertuurroosters, maar niemand zal zeggen dat een trinitron geen beeldbuis is. Bij de "LED-televisie" werd ten onrechte de indruk gewekt dat het geen LCD meer was.
Nogmaals..in reclame deden ze het voorkomen alsof LED, ze noemden het trouwens niet LED maar LED TV, een nieuwe TV technologie was daarom kwamen bepaalde instanties in actie.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 23 juli 2024 18:05]

Heb je toevallig een linkje naar die rechtzaken in 2006 of 2007?
Niet alles is nog te vinden. In de UK de ASA Advertising Standards Authority heeft Samsung ivm misleidende reclame aangepakt
https://www.bit-tech.net/...ans-samsung-led-tv-ads/1/

..er was een class action lawsuit maar dat is niet gewonnen.
https://topclassactions.c...leges-led-tvs-misbranded/

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 23 juli 2024 18:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.