Signify stelt release van Matter voor Hue-lampen voor onbepaalde tijd uit

Signify stelt de release van Matter voor de Philips Hue Bridge en Hue-lampen uit. Er is meer tijd nodig om de software goed te krijgen, zegt het bedrijf, maar het geeft daarbij geen details. Signify kan nog niet zeggen wanneer de update wel uitkomt.

Signify, dat de Hue-lampen en Hue Bridge maakt, zegt tegen Hueblog dat de update pas later uitkomt. Hueblog vroeg ernaar omdat Signify de update 'aan het einde van het eerste kwartaal' wilde uitbrengen, maar het sindsdien stil is rondom de update. Het gaat om een update voor de recente Hue Bridge en vrijwel alle verbonden lampen van het bedrijf, die daarmee de nieuwe Matter-smarthomestandaard moeten ondersteunen. Op dit moment zijn er nog maar weinig Matter-apparaten op de markt en werkt de standaard nog op weinig plekken, maar Hue zou als een van de meestverkochte smarthomeproducten een omslagpunt kunnen zijn voor de populariteit van Matter.

Signify stelt de update dus uit, maar zegt daar niet bij wanneer de update dan wordt verwacht. Het noemt kwaliteitsgaranties en samenwerkingen met andere fabrikanten als reden voor de vertraging, maar geeft daar verder weinig informatie over. Het bedrijf zegt dat het met updates komt als er 'een nieuwe, concrete releasedatum is'.

Matter is een nieuwe smarthomestandaard die wordt samengesteld door de meeste grote techbedrijven. Matter moet diverse draadloze standaarden zoals Zigbee en Z-Wave vervangen, zodat smarthomeproducten makkelijker met elkaar kunnen samenwerken. Tweakers schreef eerder dit jaar een achtergrondartikel over de Matter-standaard.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

28-03-2023 • 08:27

58

Submitter: robcoenen

Lees meer

Reacties (58)

58
57
21
3
0
28
Wijzig sortering
"Matter moet diverse draadloze standaarden zoals Zigbee en Z-Wave vervangen"

Klopt dit wel? Ik meen dat Matter meer op de software schil zit om Zigbee en Z-Wave apparaten beter te laten communiceren, niet als vervanger. Dat is meer de intentie van Thread
Klopt helemaal.

Thread is de Zigbee variant, Matter is meer een API die zorgt dat apparaten met elkaar kunnen praten op een gestandaardiseerde manier (over IP).
Niet helemaal waar: Zigbee definieert meerdere lagen, dus zowel de communicatie- als de applicatie-laag. Thread richt zich op de communicatie laag en Matter op de applicatie laag (hoewel beide ook wat eisen stellen aan de andere lagen).
Kun je dan een Zigbee-product óf met alleen Zigbee aansturen óf (met nieuwe firmware o.i.d.) met Thread en Matter?
De 'huidige' hubs die matter zullen gaan ondersteunen (zoals bv. IKEA Dirigera waar volgens mij ook nog geen toegezegde Matter support voor is uitgebracht) zullen gaan dienen als gateway tussen bestaande Zigbee apparatuur en Matter.
Je Zigbee eco-systeem blijft "as-is", maar een bridge/gateway/hub (of hoe je 'm ook wil noemen) kan de Zigbee applicatie-laag wel vertalen naar Matter en vice versa.
Op die manier kun je je Zigbee producten, via een "tolk", dus laten samenwerken met Matter producten.

Die bridge moet dan wel een IPv6 interface hebben die door Matter ondersteunt wordt (bijvoorbeeld Ethernet, Wi-Fi of, minder waarschijnlijk in deze use case, Thread).
Dus ze kunnen nog meer van je tracken :+
Ik denk dat het een probleem van wel heel andere orde betreft op het moment dat je je zorgen maakt over interne paketten die getracked zouden kunnen worden...
Ligt eraan hoe je het opzet. Het fijne aan Matter is dat het in principe helemaal zonder externe services kan draaien. Dus geen clouddienst nodig om je verlichting aan te sluiten of om te zien wie er op de deurbel heeft gedrukt.

Maar dat is natuurlijk wel erg afhankelijk van hoe je alles aan elkaar knoopt. Als Google Nest of Homey alles dat er in huis gebeurt door wil sturen dan kan dat natuurlijk.
Dat is meer de intentie van Thread
Dat heb je helemaal correct. Thread is het daadwerkelijke communicatie protocol...
Dit gebeurd heel veel op algemene nieuwsites.
Thread is vooral het Zigbee achtige protocol om draadloos (zonder Wifi/BT) apparaten aan elkaar te hangen. Matter kan prima werken zonder Thread zolang je alles bedraad en/of Wifi gebruikt.

Thread zorgt ervoor dat je apparaten over Zigbee bereikbaar zijn via IPv6, daar overheen gaat Matter om alles met elkaar te laten praten.
Anoniem: 1322 @bartvb28 maart 2023 18:59
Ja, dat weet ik.
Volgens mij moet je dat tweakers vertellen, niet mij ;)
Zoals gesteld wordt in het artikel is Hue een enorm grote speler in smart home ecosystem. Wanneer zo'n grote update niet soepel verloopt heeft dat enorme impact.

Moet je je voorstellen dat miljoenen devices niet meer werken door een verkeerde update. De negative aandacht die dat oplevert voor het merk Hue kost echt serieus geld. Niet alleen in imagoschade maar ook qua supportbelasting.

En dan heb je nog de negatieve aandacht voor Matter protocol. Wanneer zo'n nieuwe technologie zo'n enorme smet oploopt in zijn begindagen is het moeilijk om dat weer recht te zetten.

Ik snap wel dat Signify het nog een tijdje uitstelt. Voor 99% van de klanten werkt Hue zonder Matter namelijk uitstekend. Voor nu is er nog niet veel te winnen, alleen heel veel te verliezen.

[Reactie gewijzigd door FrankSpin op 23 juli 2024 16:42]

als ik een wilde gok moet doen; is dit vanwege ondersteuning diverse hardware.

HUE kent zo ook stekkers/schakelaars; maar die worden in de app steenvast als lamp gezien.

Wanneer aangeef; 'alle lampen uit' gaan ook de schakelaars mee. Een spraak hulp (googel/amazon) herkend deze veschillen wel, en 'alle lampen uit' met Alexa; zet alle lampen uit, en laat de schakelaars aan staan. Bij HUE app is dat dus niet het geval.

Herhaaldelijk bij een update van de HUE-app, dat sommige zaken niet (meer) werken, en dat is meestal bij hardware anders dan lampen; schakelaars, motion sensors, dial.

Het proef mij al tijden dat HUE echt op de lampen gericht is, en alle neven hardware beperkt ondersteunend is. Kan me zo voorstellen dat met matter er bredere ondersteuning nodig is.

(4x motion, 2x dial, 32 lampen/spots etc.)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 16:42]

Dat komt omdat Hue ook alleen voor verlichting bedoelt is. Zo is hun app ingericht en zo zijn hun producten ingericht. Die stekkerschakaar is bedoelt om verlichting mee in en uit te schakelen, zoals bijvoorbeeld je kerstboom of schemerlamp.

Kun je er ook andere dingen mee schakelen? Ja hoor. Een ventilator of televisiemeubel gaat natuurlijk ook. Maar daar is de Hue app niet op ingericht. Die blijft het behandelen als lamp, want dat is hun ding.

Voor zaken anders dan verlichting (en het schakelen van verlichting middels accessoires) kun je beter een ander platform gebruiken.

Ik heb mijn verlichting allemaal op de Hue Bridge zitten. En overige zaken direct op Home Assistant middels een Zigbee stick.
Motions sensoren en Schakelaars worden toch ook gewoon goed herkend?

Vind heer irritant dat die schakelaars als verlichting herkend worden. Zet de lampen aan tegen google roepen gaat nu dus ook mijn laptop aan :+
Ja, dat bedoelde ik met:
(en het schakelen van verlichting middels accessoires)
Want de accessoires zijn daar ook op ingericht: schakelen en bedienen van verlichting.

Je ziet dat het Hue systeem totaal niet geschikt is voor andere zaken dan verlichting. En dat is de hele bedoeling ook.

Je voorbeeld met de laptop laat dat goed zien. Het doet het wel, maar je ziet dat het er niet op is ingericht. Je moet nu spreken over verlichting tegen je spraakassistent en je moet je laptop indelen in scenes (hoewel dat standaard waarschijnlijk wel goed staat). Allemaal van die gekke dingen.

Gaat de stroom naar je laptop bijvoorbeeld aan of uit als je de ‘Helder’ scene kiest? :+
Nou ja... Precies wat @xFeverr zegt dus.
Alles van de Hue producten is geënt op verlichting. Hun hele productbeschrijving e.d. heeft het over verlichting.

https://www.philips-hue.c...art-stekker/8718699689322
https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021

Ze hebben het op hun site echt alleen over 'je normale lampen op Hue aansluiten'. Niet 'Je kan je PC zonder stroom zetten'.

Ik snap uiteraard wel wat je bedoeld hoor. Het zou een kleine moeite moeten zijn dat je een schakelaar ook als 'niet een lamp er achter' kan instellen, en dat die dus wordt genegeerd als je alle lampen wil kunnen in- en uitschakelen.

Dit is iets dat wel kan in Apple HomeKit. Je kan daar instellen wat voor type apparaat er achter een schakelaar zit (althans. Je hebt de keus uit Lamp, Ventilator of een Algemene Sschakelaar).
Ik gebruik mijn Home Assistant als Homekit Bridge en kan zo dus via Siri m'n lampen in Home Assistant bedienen. Als ik echter zeg dat alle lampen in de woonkamer uit moeten, blijven m'n slimme schakelaars gewoon aan, tenzij ik die dus als 'lamp' heb gedefinieerd. Dit komt vanuit HomeKit (want die stuurt individuele opdrachten naar m'n Home Assistant toe)
Vond het inderdaad ook heel vervelend dat iedere keer ik alle lichten aan wou, ook die stekker mee aan ging. Heb dit opgelost door de stekker de naam 'plug' mee te geven en de juiste categorie te benoemen hiervoor. Staat nu helemaal onderaan in de app als een effectieve stekker en reageert enkel als ik zeg 'Hey Google, turn on the entertainment plug'. Super content van Hue!
Waarom zou je niet alles op de Zigbee stick zetten i.p.v. een aparte (hue) bridge? Op die manier krijg je mijn inziens veel meer functionaliteit vanuit Zigbee2MQTT, Home Assistant, etc. Bovendien kan je in Home Assistant zelfs "foute" labels / fout gedrag aanpassen (e.g. een smart plug als light behandelen).

En voor Matter hoef je het blijkbaar ook niet te laten gezien dit uitstel van onbekende duur ;-).
Ik heb mijn Hue-bridge ook aan Home Assistant gekoppeld, dus ik kan alles daarvan gewoon gebruiken binnen Home Assistant. Ik vind de Hue app fijn in gebruik als ik iets met verlichting wil doen. De (dynamische) Hue scenes gebruik ik bijvoorbeeld graag, Of voor als ik Hue Sync wil gebruiken. Maar de automatisering in Home Assistant is dan weer fijner en uitgebreider. Op deze manier heb ik dus de voordelen van beide.

Er zijn ook lampen aan Z2M gekoppeld: De lamp in de trapkast die met een contactsensor aan en uit gezet wordt zit bijvoorbeeld niet aan de Hue bridge omdat ik die lamp nooit met de Hue app zou willen bedienen. Zo heb ik het dus een beetje verdeeld.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @himlims_28 maart 2023 09:20
Herhaaldelijk bij een update van de HUE-app, dat sommige zaken niet (meer) werken, en dat is meestal bij hardware anders dan lampen; schakelaars, motion sensors, dial.
Dat heb ik echt nog nooit gehad terwijl ik meerdere en verschillende HUE devices gebruik. Ik vind de updates over het algemeen juist zeer betrouwbaar.
het zijn hele kleine nuances die je normaliter niet opvallen;
- hue motion die wel beweging detecteert; maar niet meer de datum/tijd van die beweging registreert
- schakelaar die functioneel werk; maar niet meer de schemas gebruikt die gedefinieerd zijn (wel stock, niet custom)
- schakelaar die volgens app uit staat, maar in werkelijkheid aan staat

Begrijp me niet verkeerd; in mijn beleving is er geen beter systeem dan van hue, enige wat ik wilde aangeven met mijn reactie (over matter). Is dat HUE 'kleine makementen' heeft als gaat om niet lampen. Zijn nuance dingen, functioneel zul je dit nauwelijks merken.
En zijn dit Hue apparaten of toevoegingen van "andere" merken?

Het grootste probleem door mij ervaren met de Hue toevoegingen zoals schema's, detectie enzo op de Hue apparaten kwam door het veelvuldig rommelen met andere controllers op telefoons, tablets en PC.
Op dit moment zitten er in mijn Hue Bridge-V2 nog 2 routines van een bridge-v1 die ik alleen kan verwijderen d.m.v. een reset van de bridge. Nee, dank je, met 40 apparaten geen echte optie.
in mijn beleving is er geen beter systeem dan van hue
Nou heb ik geen ervaring met de Hue bridges, maar ik heb hier zelf een zwik Hue lampen en bewegingsensoren direct op een Zigbee-stick naar Home Assistant.

Ik heb geen last van de problemen die jij beschrijft. Dus afhankelijk van wat je eisen zijn en of je meer zou willen kunnen dan wat de Hue bridge kan, is het misschien een idee om daar is naar te kijken?

Nou ik er aan denk kan je ook gewoon Home Assistant met je bridge laten praten en zo je lampen e.d. laten schakelen en je bewegingsensoren laten registreren. Dan geruik je je Hue bridge alleen als een soort IP-antenne. Je kan minimaal kijken of het wat voor je is. Gewoon installeren, Hue Bridge registeren in HA en je ziet al je lampen/schakelaars/sensoren en HA houdt alle metadata bij.
Ben het met jou eens.
Ik heb al mijn Hue lampen juist van de Hue bridge gemigreerd naar een Zigbee stick direct aan Home Assistant omdat ik niet 2 meshes will hebben draaien en ook niet 2 'hubs' nodig wil hebben.
Ja de Hue app ziet er mooi uit en de scenes en zo zijn lache.. maar het gros daarvan is ook via HA (en evt. plugins) te realiseren.. en als ik ergens een hekel aan heb is het meerdere apps te moeten hebben voor verschillende delen of aspecten van je smart home. Dat is ook waarom ik die overstap heb gemaakt met als doel alles onder één paraplu te kunnen scharen en dat ik ook nooit van die wifi of bluetooth 'stand alone'-achtige smarthome producten zou willen kopen.

Ik snap dat er mensen zijn die veel 'stand alone' smart producten gebruiken via bluetooth of wifi of zo middels een app op hun mobielo en het is fijn voor die mensen dat Matter er nu voor gaat zorgen dat al die eilandjes met elkaar kunnen gaan praten.. maar ik wil gewoon al mijn smarthome stuff centraal beheerd hebben onder één platform (Home Assistant in mijn geval) en vooralsnog zie ik niet hoe Matter mij daarmee gaat helpen.
Ik heb veel verschillende merken en types verbindingen geprobeerd en nu alles naar Hue overgezet omdat het gewoon altijd werkt. Dus daar ben ik het mee eens.
HUE kent zo ook stekkers/schakelaars; maar die worden in de app steenvast als lamp gezien.
Vreemd. Bij mij wordt een Hue smart plug als zodanig gezien. De smart plugs van Innr worden als "on/of switch" gezien.
Maar je bedoelt als er een "top commando" gegeven wordt. Hmmm..

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 16:42]

Wanneer aangeef; 'alle lampen uit' gaan ook de schakelaars mee. Een spraak hulp (googel/amazon) herkend deze veschillen wel, en 'alle lampen uit' met Alexa; zet alle lampen uit, en laat de schakelaars aan staan. Bij HUE app is dat dus niet het geval.
Als ik goed heb kun je in Hue app of Apple app een groep aanmaken waar alle lampen EN OOK Hue smart stekkers in zitten, daarna kun je een spraakcommando maken.
Ik snap Philips wel want de smart stekkers en de lampen zijn niet gelijk ;)
Het proef mij al tijden dat HUE echt op de lampen gericht is, en alle neven hardware beperkt ondersteunend is.
Dat klopt... Voor mij werkt Apple Home app veel beter dan Hue app... bijvoorbeeld wanneer je per ongeluk stroom van een lamp uit hebt gezet. In Hue app herkent een signaal niet wanneer een lamp daadwerkelijk uit staat, maar in plaats vermeldt Hue app dat ie nog steeds brandt.
Apple Home herkent heel precies wanneer een lamp geen stroom krijgt, dan zegt het dat het geen signaal ontvangt en dat lamp uit staat. Zeer goed van Apple!
Ik had het probleem meerdere keren bij Signify geklaagd, maar ze willen niet luisteren.

Dus oppassen, als je Hue app zegt dat de lampen nog steeds branden, terwijl de inbrekers je huis leegroven omdat de lampen werkelijk uit staan en dat het geen aandacht trekt. :')
Wanneer snappen jullie het nou, Signify???

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 16:42]

Dat en dat je een premium prijs betaald voor Hue producten - dan wil je ook goede software
En Hue is al lang erg conservatief in het toevoegen van nieuwe features en producten. En dat draagt bij aan het grote succes denk ik. Je wordt niet overspoelt met heel veel functies en keuzes als je het systeem in stapt.

Ja, als je aardig bezig bent kom je wel tegen wat limieten aan. Bijvoorbeeld conditionele automatiseringen voor bewegingsensoren en de netwerklimitiatie van 63 lampen per bridge. Maar uiteindelijk werkt het wel gewoon altijd en zijn de lampen zelf, dan bedoel ik het licht zelf, van erg goeie kwaliteit.

Beter langzaam en goed dan en snel en slordig.

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 23 juli 2024 16:42]

Jammer maar niet heel erg verrassend. Matter is nieuw, er moet heel erg veel afgestemd worden tussen de verschillende fabrikanten en zo'n standaardisatieproces verloopt over het algemeen stroperig. In dit interview met de 'Head of Technology' van Philips Hue over Matter en Thread wordt dat ook al wel duidelijk:

https://matter-smarthome....build-thread-light-bulbs/

Matter ondersteunt verschillende types van apparaten (verlichting, thermostaten, sloten, zonwering, etc) en voor al die types moet er een gemeenschappelijke API zijn en die API sluit niet altijd aan bij de concepten die de fabrikanten al hebben werken.

Nu is het wel zo dat Philips Hue een flinke stempel heeft gedrukt op de standaardisatie van het aansturen van verlichting via Matter dus een beetje jammer is dit wel. Hopen dat ze alles snel stabiel hebben draaien en dat Matter echt door gaat breken.
Gisteren maakte Signify bekend dat het nog 174 banen extra gaat schrappen. Misschien speelt dat ook nog een rol.
Nou.. eens benieuwd wanneer dat uitstellen ophoudt van Matter..
Ik heb zelf vanaf dag één gezegd dat ik het nog maar moet zien met Matter. Er zijn teveel grote spelers bij betrokken die er een handje van hebben om hun eigen ding te blijven doen als het gaat om standaarden.

Ik hoop oprecht dat ik er helemaal naast zit natuurlijk, maar ik heb er toch een klein beetje een hard hoofd in.

Aan de andere kant zie ik ook niet ‘echt’ de toegevoegde waarde. We hebben nu al tools als Home Assistant, Domoticz en OpenHAB. Die zijn redelijkerwijs hardwareonafhankelijk en volledig modulair op te bouwen.
We hebben technisch gezien Matter niet ‘nodig’ om het doel van Matter te bereiken. Al die hele bedrijven hadden er ook voor kunnen kiezen die drie producten te ondersteunen en dan hadden we vanaf daar verder kunnen gaan.

Maar goed. Nogmaals, ik hoop oprecht dat ik er helemaal naast zit.
Ja, heb de nieuwe Homey pro besteld. En die ondersteunt het in ieder geval wel al, dan zit ik toekomst proof. Voor nu blijf ik bij Zigbee en Z-wave, en gelukkig kunnen de meeste apparaten daar nog lang mee vooruit, of krijgen zelfs Matter ondersteuning.
Zigbee en zwave hebben niets met Matter te maken :) De betere vergelijking is ‘thread’.
Matter 2.0 komt eind volgende maand uit, dus ik hoop voor je dat Homey die ook gaat ondersteunen (het is puur softwarematig dus het zal wel hoor).

Mijn grootste probleem met Matter zelf is dat het ‘ook’ IP kan. Ik voorzie dat als Matter een ding wordt dat we dan gigantisch veel apparaten gaan krijgen die per se op je WiFi moeten met alle gevolgen van dien (veel access points vinden het niet fijn als ze 100+ apparaten tegelijk moeten bedienen. Daar is zwave/zigbee/thread handiger voor.

Maar goed. Het kan een stukje doemdenken zijn van mij. Ik hoop ook hier dat ik er naast zit :)
Het zal wel goedkomen
Uiteraard.
Linksom of rechtsom is Matter natuurlijk helemaal niet zo interessant voor een platform als Homey. Homey heeft natuurlijk al merk-specifeke 'apps' (Noemen ze het nog zo? Ik had er vroeger één :) ). Dus of Homey nou jouw Hue bridge via 'Matter' of via een 'Hue bridge app' benaderd maakt voor jouw functionele gebruik natuurlijk niets uit. (als je je lampen maar kan bedienen, hoe hij dat doet is functioneel niet zo interessant)

Het wordt pas een ding op het moment dat er daadwerkelijk apparatuur gaat uitkomen die 'alleen Matter' gaat ondersteunen. Maar ja. Dan moeten de fabrikanten ineens 'geen eigen app' meer maken, en dat vindt de marketingmolen niet leuk, want die heeft het liefste dat hun klanten iedere keer bewust bezig zijn met 'hun app'.

In principe is, functioneel gezien, jouw Homey, jouw "Matter-hub", want jouw Homey praat al met alles wat jij koopt.

Mede om die reden voegt Matter voor veel mensen dus helemaal niet zo veel toe. Het enige dat het handig kan maken, is dat als je bijvoorbeeld een Apple TV of speakertje hebt, of een Android equivalent, dat die dan de functies van jouw Homey (of mijn Home Assistant apparaatje) over zou kunnen nemen met Matter.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door lenwar op 23 juli 2024 16:42]

Let op: De nieuwe Homey Pro ondersteund Matter nog niet. Dat is toegezegd dat dit er aan gaat komen in het tweede kwartaal van dit jaar. Maar nu dus nog niet. Je koopt dus een product met beloftes in plaats van features.
Maar het komt, dus het zal goed zitten.
Dat zal er vast wel in komen hoor.
Matter is gewoon een protocol over IP. En daar heeft Homey er al heel veel van. Of het nou echt wat toevoegt voor een product als Homey is een tweede. Zolang er geen 'Matter-only' apparaten zijn, voegt het niks toe voor het platform.
bij de homey moet je wel voor elk merk een app installeren. Ook al gebruiken 10 merken gewoon Zigbee, je zal 10 apps installeren... en daarna werkt uw homey plots traag.
Ik kijk dus wel uit naar Matter om van die onzin af te zijn.
We zullen zien hoe het lopen gaat haha
Tja... maar bij ip adres... zal het probleem ook niet voorkomen, want IEDERE device zal vast zijn adres broadcasten... dan wordt het erg druk op netwerk.
Op zich zou dat zo kunnen zijn al is mijn Homey 2016 met 33 apps nog steeds zeer responsive en werken alle flows vloeiend.
Voor mij nog steeds het meest vriendelijk platform dat er is.
Heb overigens wel de nieuwe inmiddels in gebruik (nog niet volledig gemigreerd), gewoon omdat ik hem ‘wilde hebben’ en hij via ethernet is aangesloten.
Off topic -> That doestn't matter ;-)

Maar ik ben ook benieuwd naar matter, heb nu sinds kort Apple tv en de nieuwe matter ondersteunende Homepods naast een flinke hoeveelheid Hue verlichting/schakelaars en wil in de toekomst nog mijn verwarmingsinstallatie gaan veranderen naar iets dat Matter gaat ondersteunen.
Only time will tell
Hier ook.
Ik zit ook naar de radiatorknoppen te kijken en twijfel wat handig is om te doen. Nu een systeem kiezen of toch wachten

Iemand een glazen bol te leen? ;)
Het programma is nu een Matter of Time :+
Volgens de moderatieregels mag ik daar niet meer als een 0 (irrelevant) voor geven, maar ik vond hem leuk genoeg...
Als Apple Home app een update krijgt om naar Matter versie over te stappen... is het raadzaam om het uit te voeren ook al Signify nog geen nieuwe update voor Matter heeft?
Matter moet diverse draadloze standaarden zoals Zigbee en Z-Wave vervangen
Ik denk dat @TijsZonderH zich hier vergist (behalve voor Zigbee).
Draadloze standaarden zoals Z-Wave en LoRa zijn helemaal niet van plan zich te laten vervangen door matter. Z-Wave will wel graag kunnen praten met Matter.

[Reactie gewijzigd door quizzical op 23 juli 2024 16:42]

Ja, eens.. en dan is het toch eigenlijk niet dat Matter draadloze standaarden gaat vervangen, maar dat Thread dat gaat doen? Matter kan je "over" Thread doen, maar ook over Bluetooth of over Wifi. (Voorlopig nog) niet over Z-Wave of Zigbee (ook al lijken Thread en Zigbee wel weer heel erg op elkaar).
Er zit zo te zien een 2.0 versie aan te komen van Matter. Zouden ze daar niet op wachten?
Om te beginnen is matter praktisch alleen op de software laag.
Zigbee, z-wave zijn ook op de hardware laag: daar bepalen ze op welke frequentie en met welk draadloos protocol ze werken. In dat opzicht is thread de tegenhanger. Thread is de hardware/radio laag die is bedoeld om onder matter te gebruiken. Matter kan via haar (eigen) thread werken en ook via wifi en bluetooth (en nog meer hardwar lagen).

In iso/osi termen: Zigbee, Z-wave en zo zitten in osi laag 1 t/m 4. Matter zit in laag 3 en 4 maar niet in laag 1 en 2. Als speciaal voor matter een laag 1 en 2 moet worden aangewezen, dan wordt daar thread voor gebruikt maar ze kan ook gebruik maken van wifi en blue-tooth.

Een detail van matter is dat het IPv6 gebruikt voor adressering, zonder IPv4.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.