Bètagebruikers van WhatsApp kunnen app niet meer openen

Gebruikers van de bètaversie van WhatsApp op Android kunnen hun app in sommige gevallen niet meer openen. Er is inmiddels een fix beschikbaar voor de bug, maar die lijkt nog niet voor iedereen te werken.

WhatsApp betaGebruikers op sociale media melden dat de app al sinds maandagavond niet werkt op hun Android-toestellen. Het lijkt vooralsnog alleen om bètagebruikers te gaan. Als zij de app openen, krijgen ze een foutmelding te zien waarin staat dat de app sinds 27 maart 'verouderd is'. Er staat een knop om de nieuwste versie te downloaden, maar die versie staat nog niet voor iedereen in de Play Store.

Het probleem zit in versie 2.23.7.12 van de app. WhatsApp zegt dat het inmiddels een nieuwe versie heeft uitgebracht, 2.23.7.14, die het probleem moet verhelpen, maar dat lijkt nog niet voor iedere gebruiker het geval te zijn. Het probleem lijkt ook nog te bestaan voor gebruikers die eerder in het bètaprogramma hebben gezeten, maar dat inmiddels hebben verlaten. Voor hen is er vooralsnog geen nieuwe versie beschikbaar.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

28-03-2023 • 08:33

76

Reacties (76)

Sorteer op:

Weergave:

Permanente workaround: https://twitter.com/josef.../1640474685069578241?s=20
1. Change the date to the 25 March
2. Than you can do an backup (put an also on drive)
3. When it's finished delet WhatsApp
4. Than download it and restore the backup
5. Put the Date back on today's date
Je kan al updaten naar de nieuwste versie (APK), wat dit probleem oplost: https://www.whatsapp.com/android/

Ze hebben ondertussen ook een tweet gepubliceerd: https://twitter.com/WhatsApp/status/1640536632012013574
Thanks for being part of our beta program! We’ve fixed the problem and 2.23.7.14 beta is now available on our website, and should be live on the Google Beta store soon. https://whatsapp.com/android/

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 23:25]

Je kan al updaten naar de nieuwste versie (APK), wat dit probleem oplost: https://www.whatsapp.com/android/
Is dat een update naar de nieuwste beta? Ik heb hem gedownload, maar zie zo 123 niet hoe ik de versie kan achterhalen.
Ja, voor nu is dat een bèta. Normaal hoef je niet via daar te updaten. Als je naar 'instellingen -> over' gaat zie je de versie.
Ah, wat een goede tip met de datum veranderen! Ik ben maar uit de bèta gegaan en heb daardoor een dag aan dataverlies in m'n berichten geschiedenis... Naja kon erger, maar gek dat Whatsapp dit foutje maakt. Aan de andere kant; kan gebeuren natuurlijk met een bèta kanaal.
Hoe ben je uit het beta programma gestapt? Ik krijg telkens een error te zien als ik dat probeer :o.
Niet echt nieuwswaardig imo. Ik ken het beta-traject van WhatsApp niet, maar over het algemeen is dat toch bedoeld om dit soort zaken eruit te halen vooraleer deze richting productie wordt gepushed? De titel had net zo goed "betatraject van WhatsApp werkt zoals het hoort" kunnen zijn.
Ik vind dit wel echt een blunder hoor. Af en toe vraag ik me af of ze überhaupt aan quality assurance doen. Hoe kan een build zoals deze nou automatische en handmatige tests doorlopen?
Omdat je zoals je zelf al in een andere comment aangeeft het probleem in een datum zit. Je kan toch niet verwachten dat ze de beta app testen op allerlei verschillende datums. Als gebruiker kies je ervoor om beta tester te zijn, dan hoort dit er ook bij.
Omdat je zoals je zelf al in een andere comment aangeeft het probleem in een datum zit. Je kan toch niet verwachten dat ze de beta app testen op allerlei verschillende datums.
Nee, dat is niet hoe deze bug werkt. Deze bug bestaat namelijk al sinds dat gebruikers geüpdatet hebben; na installatie kregen gebruikers al een scherm te zien waarbij direct stond "update WhatsApp binnen 3 dagen". Als jij als developer een alpha / daily build bouwt, test je deze ook. Ik mag toch hopen dat ze op z'n minst zelf ook de app geopend hebben.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 23:25]

Als jij als developer een alpha / daily build bouwt, test je deze ook. Ik mag toch hopen dat ze op z'n minst zelf ook de app geopend hebben.
Nee dat hoeft niet, grote kans dat deze build voor het weekend is gebuild en getest is. En op maandag drukt iemand de knop om hem naar de app stores te sturen.
Dan geeft dat toch aan dat de testmethode niet klopt? Als het voor mij 1 uur voor weekend is ga ik ook niet nieuwe code naar AWS pushen als ik niet zeker weet of het werkt. Dat doe je 1x, dan breekt de boel en daarna doe je dat niet meer. Daarbij: dat betekent dus ook dat ze op de knop gedrukt hebben zonder het te testen. Dat dit soort dingen 1x gebeuren, oke, begrijpelijk, maar soortgelijke dingen gebeuren nou al zo vaak en lang (ik ben inmiddels 3 jaar mod bij de WhatsAppBetaInfo server), dat het gewoon een patroon begint te worden.
Juist klopt het wel. Het is boven water gekomen in het Beta stadium. Prima dus.
Zoals ik zeg in een andere post: er zijn ook alpha-builds (dagelijkse builds) welke door devs zelf gebruikt worden, dan moet het dán al opgepikt worden. Daarbij: Anonymoussaurus in 'Bètagebruikers van WhatsApp kunnen app niet meer openen'
Zolang het niet in de productie versie zit is het geen probleem.

Een bètaversie is een versie van software die nog in ontwikkeling is en nog niet stabiel genoeg is om in productie genomen te worden, maar wel al (deels) functioneel is. De bètaversie wordt vaak verspreid onder een selecte groep van gebruikers voor een gebruikerstest waarbij feedback gegeven kan worden.

Perfect verlopen dus. Dankzij de feedback van de beta-testers komt deze fout niet in de productie-versie.
Ik weet inmiddels dat jij het er niet mee eens bent.

Als alles in een beta fouten vrij moet zijn heb je geen beta meer nodig.
Dat is nogal een contrast zeg: of bugs in een bètabuild, wat ik volledig snap en begrip voor heb, tegenover zulke severe bugs dat je back-ups gewoon helemaal kapot gaan of je überhaupt de app niet kan openen. Wat een vergelijking.
Het gevolg is paniek, net als bij mij gebeurde. Mensen die meer dan 10 jaar aan data kwijt zijn, anderen 40GB aan data kwijt. Vernietigend.
Mocht iemand in de beta groep zitten en 10 jaar aan data kwijt zijn, lijkt me dat er iets niet goed gaat met zijn/haar backup beleid.
Dat impliceert weer dat het zeer onverstandig is om je dan in de wereld van de beta builds te zitten.
MAW: niet zeuren als je aan de bleeding edge wilt meedoen.
Inderdaad. In het verleden probeerde ik uit de beta te gaan, alleen lukte het niet dus heb ik het zo gelaten. Ik had toentertijd toch eventjes meer aandacht aan moeten besteden om mezelf eruit te halen.
Niemand verplicht je om mee te doen met een beta programma. Jammer dan.
-dubbel-

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 23:25]

Dan is het dus prutswerk en daarom is het nieuwswaardig. Ja het is een beta maar van Whatsapp mag je wel verwachten dat een bug zoals deze er niet door komt...
Als jij als developer een alpha / daily build bouwt, test je deze ook. Ik mag toch hopen dat ze op z'n minst zelf ook de app geopend hebben.
Dat is nogal een aanname. Ik zou als groot bedrijf zijnde echt niet willen dat developers handmatig builds gaan zitten maken. Unit tests dekken ook niet alles, en dit proces zal gewoon volledig geautomatiseerd zijn.

Is niet voor niks een betaversie.
Dat is nogal een aanname. Ik zou als groot bedrijf zijnde echt niet willen dat developers handmatig builds gaan zitten maken.
Daarom noem ik in m'n initiële post zowel automatische als handmatige build tests. :) "Oh, de pipeline build succesvol, publiceren die hap". Dat het bouwen an sich werkt, zegt helemaal niks over of de app opent of niet. Dat weten devs ook.
Weet zelf niet hoe dat bij android development allemaal precies in elkaar zit, maar voor de webapps waar wij aan werken gaat er nog een hele suite aan in browser tests overheen. Die zijn doorgaans zorgvuldiger dan een dev die even de app opent.

Kan best zijn dat tijdens de pipeline alles werkte. Ook als de dev het handmatig getest had.
Hoe kan een build zoals deze nou automatische en handmatige tests doorlopen?
Hij komt toch niet door de tests heen? Hij wordt nu opgevangen in de laatste testfase, de beta-test door gebruikers.
Dat is de bètafase. Er is ook nog een alphafase waarbij developers non-public builds testen, wellicht op dagelijkse basis. Zoals ik hier zeg: ik mag toch hopen dat ze hun eigen builds testen. En daarbij: als je zelf niet eens de app kan openen, is het niet bèta-waardig. Dit soort blunders gebeuren trouwens wel vaak van wat ik voorbij zie komen bij WhatsAppBetaInfo.
Dat is de bètafase
Exact, de mogelijkheid om de laatste bugs te vinden, en dat is nu gebeurd.
ik mag toch hopen dat ze hun eigen builds testen.
Dat zal wellicht gedaan zijn, voor de 25e... toen het blijkbaar nog werkte. Mogelijk iets misgegaan met het wijzigen van de klok ivm zomertijd.
Nope, zoals ik in m'n post zeg krijgen gebruikers al sinds het updaten een melding dat er iets afloopt. Dat was al voor vrijdag zo. Als je als dev dan zo'n build opent, zie je dat toch zelf ook? Ik vind het echt stom. Begrijp me niet verkeerd, ik lijk nu heel onevenredig, maar ik heb soortgelijke problemen (waarbij je de app überhaupt niet kan openen, of back-ups kapot zijn) zo vaak zien voorkomen in de afgelopen jaren. Tuurlijk, dat is het risico wat je neemt, maar vaak wordt dit al niet eens opgepikt vóór het publiceren.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 23:25]

Het is wel een blunder, maar de meeste tests gaan dit niet pakken. Als het datumgerelateerd is, is de kans heel groot dat het om een verlopen certificaat (bvb. in de lokale truststore) gaat.

Certificaat verlopen = functionaliteit stopt.
Anonymoussaurus in 'Bètagebruikers van WhatsApp kunnen app niet meer openen'
zoals ik in m'n post zeg krijgen gebruikers al sinds het updaten een melding dat er iets afloopt. Dat was al voor vrijdag zo. Als je als dev dan zo'n build opent, zie je dat toch zelf ook?
Nou ja.
Bèta’s horen klassiek gezien ‘feature complete’ en werkbaar te zijn met wat (al dan niet bekende) bugs.
Dit is dus weldegelijk een ding. Het scheelt natuurlijk dat het hier ‘slechts’ om een messenger gaat, maar als dit een bèta was iOS of Android had dit natuurlijk gigantisch veel impact.
Daarom is er ook onderscheid tussen interne test, interne beta, developer beta en public beta. Voor de eerste drie is DFU mode (iOS) en alles kwijt zijn niet zo'n probleem.

Zo'n Whatsapp beta zou denk ik onder de laatste categorie moeten vallen. Idealiter gebruikt niemand dit voor een belangrijk account, maar dat de praktijk anders is weten ze bij WA ook wel.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 23 juli 2024 23:25]

Behalve dat ook ex-gebruikers aan het programma last kunnen hebben van de bug
Voor een publieke beta mag je wel verwachten dat deze functioneert. Een bug als deze zouden ze al in het stadium daarvoor er uit moeten halen en niet moeten aanbieden aan (beta) gebruikers.
Niet mee eens, WhatsApp is niet even zomaar een app en hier hebben heel veel mensen last van.

En helemaal mee eens dat hier het bètaproject voor bedoeld is, maar dit is toch wel een dingetje hoor. Lijkt of iemand gewoon een datum verkeerd heeft gezet in de app, had ook zo maar 2 weken later kunnen staan als die net naar productie zou gaan bijvoorbeeld.
Mensen nemen geen eigen verantwoordelijkheid voor het installeren van een beta versie.
Voor de mensen die hier last van hebben, dit is tijdelijk op te lossen door de datum van de telefoon een aantal dagen terug te zetten.
Geeft dat niet enorm veel problemen met andere zaken zoals certificaten bij sites/e-mails etc?
Jawel.

Je kunt inderdaad beter de update installeren. Bijvoorbeeld vanaf Apkmirror als de Playstore hem nog niet aanbied.
Klopt, en specifiek deze stappen te volgen lost het probleem permanent op: https://twitter.com/josef.../1640474685069578241?s=20
Ik zou na punt drie gewoon stoppen.
Had ik dit maar gisteren geweten, uit frustratie maar de app verwijderd, mij uit de béta-groep gehaald en de app opnieuw geïnstalleerd. Ben nu wel appjes enzo van gisteren kwijt maar goed...
Beter om geen beta apps te gebruiken als je er iets belangrijks mee doet, in de T's & C's van beta apps staat tenslotte dat het stuk kan gaan en dat je data kwijt kunt raken.
Oh dat weet ik ook, geef Whatsapp ook niet de schuld.
Ik zag je reactie niet, maar hetzelfde probleem. Ik had encryptie aanstaan...
Gisteren, ik wist niet wat ik moest doen. Ik heb de bèta versie verlaten en verwijderd, omdat ik geen kant op kon. Dat is niet het ergste, ik had de encryptie aanstaan, maar ik was m'n wachtwoord vergeten (ja, heel dom dat ik het doen niet heb opgeschreven, heb ik inmiddels wel gedaan). Al mijn chats weg en ik kan ze niet meer ophalen op mijn mobiel of Google Drive. Kutsituatie is het ook.
soorgelijke situatie gehad.

heb whatsapp van mijn mobiel afgegooid. non beta versie terug gezet. blijkt dus de drive backup niet terug gezet kan worden omdat hij ineens niet meer bestaat. de foto en ander bestanden waren niet meer te openen van whatsapp. dus alle media en berichtgeschiedenis kwijt.
Ik zal wel weer een azijnzeiker zijn, maar hoezo is dit frontpage nieuws?
Er zit een bug in een beta. Je verwacht het niet. ;)

Wellicht een goede les om geen beta op je 'productie' telefoon te gebruiken.. :Y)
Wat ben ik blij dat ik dit lees, al sinds gisteravond aan het klooien. Heb mijn datum maar week terug gezet, maar dat werkt ook niet echt goed gezien nu de helft van mijn andere apps het niet meer doen :(

Dus was al een mail aan schrijven aan support, maar zag dit gelukkig voor ik op verzenden drukte. Nu even afwachten! Ik snap dat een bèta fouten kan bevatten, maar moet zeggen dat deze wel heel slordig is...

Later toegevoegd:
Inmiddels de update van de website gedownload en kreeg even een nieuwe schrik, whatsapp deed nu helemaal niks meer, maar naar even beter kijken gaat die nu zeuren omdat mijn datum een week verkeerd stond. :+

Alles werkt gelukkig nu weer!

[Reactie gewijzigd door Vinnie.1234 op 23 juli 2024 23:25]

2 weken geleden had de app ook een fout dat whatsapp continu aan het crashen was.
Was opgelost door oudere versies van whatsapp te installeren.
Gisteravond overgestapt naar de normale WhatsApp. Nu is er alleen geen back-up te vinden.
Lokaal en via Drive niet. Is hier een manier voor om dit alsnog terug te halen?
Bij back-up krijg ik direct de melding dat er geen back-up is via mijn gmail account.
Ik was mij er niet meer van bewust dat de bèta-versie van Whatsapp op mijn telefoon geïnstalleerd stond. (Inmiddels uit het bèta-programma gestapt). Door deze melding heb ik er gisteravond, enigszins abrupt, er wel voor gekozen de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Daarna is mijn backup teruggeplaatst en zijn de Whatsapp Images herstelt. Echter hebben de ontvangen WhatsApp foto's/afbeeldingen in de map Whatsapp Images een nieuwe tijdsstempel meekregen. Dus in Google Photo's staan alle foto's niet meer in chronologische volgorde. Is hier een herstel mogelijkheid voor?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.