Apple brengt securityupdate uit voor iPhones die iOS 16 niet kunnen krijgen

Apple heeft een iOS- en iPadOS 15-update uitgebracht voor oudere telefoons en tablets. Daarin wordt een zeroday gerepareerd in WebKit. De update is voor apparaten die niet kunnen worden bijgewerkt naar de nieuwste versie.

Apple heeft update iOS en iPadOS 15.7.4 uitgebracht. Dat is een beveiligingsupdate van het besturingssysteem, die tegelijk met iOS 16.4 wordt uitgebracht. In iOS 15.7.4 worden meerdere kwetsbaarheden gerepareerd, waarmee onder andere contacten konden worden afgelezen via de toegankelijkheidsfuncties of waarmee een app code op kernelniveau kon uitvoeren. In totaal zijn zestien kwetsbaarheden gerepareerd.

Een van de kwetsbaarheden is een zeroday. Het gaat om CVE-2023-23529. Dat is een type confusion-bug in WebKit. Een aanvaller kan met die bug via een phishingpagina code uitvoeren op een iPhone. Apple zegt dat de bug in de praktijk werd misbruikt, maar het bedrijf geeft daar zoals gewoonlijk geen details over.

De update voor iOS 15 is voornamelijk bedoeld voor iPhones en iPads die niet kunnen worden bijgewerkt naar iOS 16 en daarom op het oude OS moeten blijven. Dat zijn de volgende modellen:

  • iPhone 6s
  • iPhone 7
  • iPhone SE (eerste generatie)
  • iPad Air 2
  • iPad mini (vierde generatie)
  • iPod touch (zevende generatie)

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

28-03-2023 • 07:34

49

Reacties (49)

Sorteer op:

Weergave:

Een update voor een 7,5 jaar oud toestel, toch netjes 👌🏻.
Dit zou eigenlijk net als bij Auto onderdelen, wettelijk verplicht 10 jaar na laatste productie datum moeten zijn. Een veilig OS is immers een essentieel "onderdeel" van een telefoon.

Dit voorkomt een heleboel onnodige verspilling van dure en schaarse aardmetalen en zorgt voor een lagere milieu belasting.

Wetgeving m.b.t. Auto's:
Volgens Europese wetgeving moeten autofabrikanten en hun geautoriseerde dealers reserveonderdelen kunnen leveren voor een periode van ten minste 10 jaar na de productiedatum van de auto. Dit is vastgelegd in de Richtlijn reserveonderdelen (Directive 98/71/EC) van de Europese Unie. Deze richtlijn is bedoeld om de belangen van consumenten te beschermen door ervoor te zorgen dat eigenaren van auto's nog steeds onderdelen kunnen verkrijgen om hun voertuigen te onderhouden en te repareren, zelfs nadat de productie van het model is gestopt.

Dit zou ook moeten gelden voor Telefoons en Auto's en wasmachines en koelkasten etc etc..

Daar zou de EU zich eens hard voor moeten maken.... met het reparatie recht gaan we al de goede kant op maar het is niet genoeg.

Mijn Nokia N8 (Symbian ^3) doet het nog uitstekend, heb helaas vanwege whatsapp toendertijd een SE (1st gen) moeten kopen... is ook nog in nieuwstaat (behalve batt 80%).

[Reactie gewijzigd door IDI0CRACY op 25 juli 2024 11:14]

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Je moet ook een beetje kijken naar de verwachte (economische) levensduur en daarmee naar de relatiteit. De gemiddelde leeftijd dat een auto naar de sloop gaat was 19,2 jaar in 2019. Dat red je met een telefoon gewoon niet om verschillende redenen:

- Mobiele telefoons zijn een jonger product en de technische ontwikkelingen volgen zich in rapper tempo op waardoor een telefoon sneller dan een auto niet meer aan de huidige standaarden voldoet en vervangen zal worden.
- Mobiele telefoons kosten een fractie van een auto, de kosten van onderdelen ten opzichte van het hele product alsmede reparatiekosten zijn bovendien navenant hoger en telefoons zijn daardoor ook sneller aan het einde van hun economische levensduur
- Mobiele telefoons zijn een stuk kwetsbaarder en worden daardoor eerder vervangen
- Mobiele telefoons zijn een fashion item (ik constateer dat het zo is en laat me niet uit over de wenselijkheid daarvan) en worden eerder vervangen.

Al met al is het dan ook niet redelijk om een termijn van tien jaar aan te houden. Daarmee leg je onredelijke grote verplichtingen op aan fabrikanten ten gunste een heel klein groepje gebruikers en de kans is groot dat dit innovatie in de weg zal staan en meer kwaad doet dan g oed.

Hiermee wil ik overigens ook niet zeggen dat je geen punt hebt. Apple doet het nu heel netjes, maar er zijn diverse fabrikanten van Android-telefoons die er echt een potje van maken. Ik kocht ooit eens een telefoon, ik meen een Motorola, die slechts één of zelfs niet één OS-upgrade kreeg dat. Dat apparaat lag na een jaar in de prullenbak en dat is natuurlijk echt niet oké.

[Reactie gewijzigd door meestertje op 25 juli 2024 11:14]

Het gaat vooral om het idee lijkt me. Of dit nou 10 jaar (beetje onrealistisch) of 5 jaar is (wel realistisch), maakt niet zo veel uit. Smartphones kunnen makkelijk ruim 5 jaar meegaan. Ik denk dat de huidige high-ends heel makkelijk de 10 jaar kunnen gaan halen in bruikbaarheid. De smartphonemarkt is al eventjes volwassen.

We kunnen prima een 10 jaar updatebeleid en accu-beschikbaarheid gaan eisen. Met de kanttekening, dat accu's niet langer dan een jaar oud mogen zijn (ik heb in het verleden wel eens een oude nokia een 2de leven willen geven, nieuwe officiële accu gekocht, was de productiedatum van die accu hetzelfde jaar als van de originele telefoon, schoot je dus geen fuck mee op).

We zijn zo gigantisch betrokken bij het klimaat. We kunnen onze energieproductie wel vergroenen, belangrijker is om het verbruik gewoon te minderen. Dan hoeven we ook niet eindeloos groene energieproductie bij te blijven bouwen. Maar we durven nauwelijks eisen te stellen aan die achterlijke consumptiemaatschappij en de bevolkingsgroei aan de kaak stellen is al helemaal buiten de kwestie.

Het is technisch prima mogelijk om een smartphone 10 jaar aan levensduur te geven, dus moeten we dat IMO gaan eisen als EU. Dat mogen we voor heel veel producten wel gaan doen, hoge eisen stellen op support en levensduur.
De gemiddelde leeftijd dat een auto naar de sloop gaat was 19,2 jaar in 2019. Dat red je met een telefoon gewoon niet om verschillende redenen [...
Interessant, want ga maar eens 20 jaar met een Tesla doen. De batterij zal versleten zijn, en de boordcomputer zal geen updates meer krijgen (kijk maar naar model M). Dit zie je ook al terug bij de boordcomputers van auto's in het algemeen. Die dingen zijn zo lek als een mandje.
Mobiele telefoons zijn een jonger product en de technische ontwikkelingen volgen zich in rapper tempo op waardoor een telefoon sneller dan een auto niet meer aan de huidige standaarden voldoet en vervangen zal worden.
Persoonlijk ben ik het hier niet meer mee eens. Ja er was zeker een tijd dat dit zo was. Maar de huidige ontwikkelingen van de telefoons vind ik niet echt groot meer. De laatste 3 of 4 jaar vind ik de verbetering ook maar erg klein. Net iets betere camera of processor vooral maar genoeg mensen is dit niet interessant meer.

Ik heb nog een telefoon van Samsung galaxy A5 2017 en die voldoet gewoon nog naar mij wensen (al is de batterij iets minder). De dingen die ik er mee doe (bellen, mailen, whatsapp, browsen, betalingen en kleine spellen) gaan prima. Ik heb ook een nieuwere telefoon Samsung Galaxy A53 van het werk maar ik kan qua hardware niet merken dat ik hier echt op vooruit ga. Ja hier en daar zie ik wel verschillen. De Playstore heeft bijvoorbeeld zoveel nutteloze troep erbij gekregen dat die op mijn oude telefoon niet echt lekker werkt. Maar 95% van de apps / functies die ik gebruik doen het gewoon goed op mijn oude telefoon.

Mijn vader heeft onderlaatst (half jaar geleden) +- zijn oude Samsung Galaxy S5 moeten wegdoen omdat die problemen had met de batterij maar ook de powerknop. Dus vooruit vooruitgang is alleen maar belangrijk bij hogere eisen en ik denk dat de huidige hardware en eisen voor veel mensen gewoon al goed zijn wanneer de bedrijven langer ondersteuning bieden / niet expres gaan eisen dat je moet updaten omdat anders bepaalde apps niet meer werken.
Eens, eigenlijk is het raar dat we dit bijzonder vinden. Zou gewoon de standaard moeten zijn. Zijn nog prima toestellen qua hardware.
Het is best complex om sommige libraries up to date te houden. Soms verdwijnen features of worden er nieuwe toegevoegd. Enkele daarvan moet je dan verplicht in tussenstappen updaten. Als je de dependencies van een heel OS verzamelt, kan dat een heel dure aangelegenheid worden. Hopelijk zijn de libs die in een OS gebruikt worden wat stabieler zodat er minder werk is qua refactoring, maar wanneer je pionier wil zijn qua design, durf ik geloven dat dat gaat tegenvallen..

Het wordt heel pijnlijk wanneer meerdere libs op elkaar steunen en samen moeten updaten, maar dan niet compatibel zijn met nog een externe lib bij versie X omdat die in de loop der jaren deprecated is geraakt.
Heel leuk dat je het uitlegt, waarvoor dank, maar ik heb ergens zo'n vermoeden dat het gewoon om geld gaat en ze meer van die apparaten willen verkopen.
Is het ooit anders geweest. Op een Mac kan je nog open core legacy patcher draaien op je intel Mac. Alles daar boven valt uit de boot. Alles op ARM heeft Apple compleet de controle over. Die arm overstap op Macs is voor nog meer macht. Kunnen ze hetzelfde lappen als een iPhone en een iPad. En daar heb je meer dan gelijk in. iOS en iPad os is het nieuwe Android. Zelfde met die Macs van nu. En daar valt bij de consument niks meer te updaten als Tim Cook het in zijn krollen krijgt om je huidige hardware doelbewust te saboteren door updates lekker achter te houden. En dat is ieder jaar hetzelfde. Het bewijs dat een peperdure telefoon van een hoop geld niks meerwaarde biedt tegenover een gevalletje van 150 - 300€. Op het eind is zo’n ding ook voor de vuilbak. Wat gooi ik liever weg ? 2000€ of 150€. Het is allemaal dezelfde rommel. Ik leef niet om die tech bedrijven te spijzen voor iedere gril wat ze uit hun botten kloppen om ieder stukje hardware wat een mens bezit zomaar de vuilbak in te kieperen. Of het leven nog niet duur genoeg is dat ik dit soort update onzin van die fabrikanten ga volgen. Ik heb nog een MacBook van 2008 en een Sony tablet z2 die ook nog dag dagelijks gebruikt wordt. Ik zie niet in om een 100% perfect werkend toestel weg te kieperen. En dat is de ziekte met al die prul tegenwoordig. Het update beleid staat gelijk voor de vuilbak en staat voor niks. Tech bedrijven hebben te veel macht en mensen blijven maar geld uitgeven aan het zogeheten nieuw. Terwijl je 5 jaar non stop hetzelfde product op nieuw koopt. Ik laat me niet meer manipuleren door eender welk tech bedrijf dan ook.
Geef je nu een ganse rant op het update beleid van apple, nadat ze net patches uitgebracht hebben voor stokoude (6s is uit 2015) toestellen?

Welke telefoons / tablets bieden meer?
Het is niet alleen Apple, alle techproducten worden tegenwoordig met die gedachte in de markt gezet. Ik ben het eens met @Meiklokje, ik loop met dezelfde ideeën over dit onderwerp rond. Ik moest mijn puntgave Android-tablet ook voor een prikje verkopen aan een vader van een kindje die het ging gebruiken om er filmpjes op te draaien omdat ik zelf geen enkele app meer aan de gang kreeg. Een wegwerpproduct dus. Net als al die elektrische fietsen, die kunnen over max 5 jaar zo de prullenbak in. Maar goed, we dwalen nu wel heel erg af, waarvoor sorry.
Maar om even in te gaan op je opmerking: je hebt dus gelijk. Welke telefoons/tablets bieden meer? Geen. Ben ik tevreden? Nee ;-)
Daar twijfel ik aan, ik draai Windows 10 echt op gruwelijk oude hardware (>12 jaar) en waar Apple de hardware volledig in eigen handen heeft qua keuze en deze ook nog zeer beperkt is in diversiteit wat het supporten echt heel veel gemakkelijker maakt, is dat voor PCs een nachtmerrie aan (nog steeds) ondersteunde hardware. Dat is echt een chaotische wildgroei. Overigens niks specifieks voor Windows, op dezelfde hardware zou ik ook vrijwel elke Linux distro kunnen draaien.

Wanneer je een goede gelaagdheid aanbrengt, hoeft het geen drama te zijn dat updaten. Kan wel natuurlijk, als er prutswerk is geleverd.
In zo'n geval zou ik graag zien dat je als community dan de tools krijgt om patches uit te brengen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, maar het is wel erg zonde dat je een goed werkend apparaat moet weggooien omdat de leverancier besluit dat het wel mooi is geweest.
Klopt helemaal.
Echter heeft Apple heel veel ervaring met het maken van hun OSen en kunnen ze daar rekening mee houden om dat effect te minimaliseren.

Apple doet het in de regel heel netjes. En het zou eigenlijk de standaard moeten zijn voor alle telefoonboeren.
Voor beveiligingsupdates dus. Minimaal zeven jaar na introductie of drie jaar na laatste officiële verkoop. Welke langer duurt geldt.

Als het echt puur gaat om beveiligingsupdates valt het effect van verouderde bibliotheken in de praktijk mee

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door lenwar op 25 juli 2024 11:14]

Als je de dependencies van een heel OS verzamelt, kan dat een heel dure aangelegenheid worden.
Wat heeft dat te maken met het niet updaten van bepaalde hardware?
Het is niet alsof de iOS code voor de iPhone 8 totaal verschillend is van die voor de iPhone 7.
Apple heeft ook niet uitgelegd waarom de 8 wel en de 7 niet de nieuwste iOS versie krijgt.
Ik sluit mij daar volledig bij aan.

Ik heb telefoons altijd gevolgd en ben zelf met de eerste iPhone begonnen. Ik heb de 3G gehad, de 4S, 5, 6, 7 plus, de XS Max en de 13 mini nu. De ontwikkeling vond ik erg leuk tot begin 2019 ongeveer. Alles was hetzelfde qua ontwerp maar vooral de afhankelijkheid wat men creëert met een telefoon staat mij steeds meer en meer tegen. Vooral wat het met het sociale aspect doet in de maatschappij.

Sinds de eerste smartphone tot 2019 zijn er mooie sprongen gemaakt maar we zijn op een punt beland waarin je user case belangrijk is. In mijn user case kan ik ondertussen 5 jaar met een telefoon doen, vooral omdat ik hem op minimalistische manier ben gaan gebruiken. Nu heb ik als test even de iPhone 7 Plus weer tevoorschijn gehaald en met mijn huidige user case is dit zelfs al voldoende. Het enige wat heel erg tegenwerkt met alle telefoons zijn de accus's. Die worden gewoon slechter maar gelukkig is dat te vervangen.

Hopelijk gaan we naar een toekomst waarin veel mensen gewoon kijken wat ze nodig hebben en waarbij recycling steeds makkelijker word gemaakt.
In januari zelfs nog voor de iPhone 5S (2013).
Klopt. Dat was zo’n uitzondering omdat die Safari-patch wel héél erg ernstig was.

Niet lullig bedoeld hoor. Het is heel fijn dat ze dat hebben gedaan, maar we moeten er ook niet meer achter zoeken dan dat.
Het kan haast niet anders dan dat de iOS van de iPhone 5s ondertussen redelijk lek blijkt. Gewoon puur omdat het al zo lang niet meer wordt onderhouden.
Het blijft jammer. Mijn 1e iphone SE functioneert echt in alle opzichten nog prima voor bellen, browsen, youtube, videobellen, whatsapp etc. Het is de meest handzame iphone MET ingebouwde 3.5mm jack en geen notch.

Ik hoef geen nieuwe features. Beveiligingspatches zou fijn zijn.
Ik zou hopen dat er ooit een nieuwe versie komt met hetzelfde formaat.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 25 juli 2024 11:14]

Net even gekeken, die heeft toch iOS 15.7.x? Dus die heeft in elk geval nog deze patch gekregen. Het is in elk geval wel een teken dat het eindig is met de ondersteuning voor dat toestel.

Ik snap helemaal wat je bedoeld. Nou heb ik zelf een iPhone 11, maar ik snap ik prima dat jij helemaal happy bent met je SE. Als die helemaal aan je eisen voldoet (compact, bellen, enz) is het natuurlijk eeuwig zonde dat je dan 'binnenkort' naar een ander toestel 'moet' omdat hij niet meer gepatched wordt.
Inderdaad, helemaal mee eens. En hoe langer we met een toestel doen,
hoe beter. Over duurzaamheid gesproken....
Vraag me af hoeveel er nog 'leven'. Schat dat in de westerse wereld het actuele gebruik nihil is, maar geen idee hoe deze het nog in de rest doet.
Doet Apple wel vaker ja. Erg netjes zelfs.

Er is ook een update voor iOS / iPadOS / tvOS uitgekomen gisteren voor de versie 16.x ...
[EDIT: Oh ja, die staat ook in het artikel al genoemd, 16.4..]

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 25 juli 2024 11:14]

Zeer netjes maar om eerlijk te zijn zou een dergelijke update op andere systemen niet als OS update worden uitgerold.
Het zou eigenlijk niet meer dan logisch moeten zijn.

Ik heb hier een aantal toestellen liggen die nog echt prima te gebruiken (zouden moeten) zijn. Helaas zijn deze rijp voor de prullenbak, terwijl er niks mis mee is. En dat alleen omdat bedrijven na 2 of 3 jaar stoppen met updates.

Het zou echt bij wet verlengt moeten worden naar minimaal 6 jaar, of dat ze kijken naar hoeveel mensen een specifieke telefoon nog bezitten. Stel dat er toch nog een flink percentage van de bevolking een telefoon gebruikt, dat een bedrijf dan verplicht is om updates uit te brengen. Die 2 of 3 jaar wat nu verplicht is, is echt veel te kort in mijn ogen. En slaat eigenlijk nergens op. Zeker als je mee neemt dat toestellen aardig doorontwikkeld zijn, en mensen langer met hun telefoon doen.

Kortom. Ik ben geen Apple fan, en heb niks van Apple. Maar petje af voor de lange ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 25 juli 2024 11:14]

Sterker nog, mijn oude iPad mini 2 (van 2013) kreeg vanochtend nog een update van iOS 12. Heel netjes!
Je kan met de “oude” hardware nog steeds gewoon bellen en sms’en, krachtig genoeg. Laat fabrikanten in het kader van langere levensduur omwille van minder weggooien ervoor zorgen dat die functies gewoon goed blijven werken. Bijvoorbeeld door te kunnen kiezen om de telefoon in te kunnen stellen als device om er alleen mee te kunnen bellen/sms’en zonder het hele besturingssysteem daarvoor nodig te hebben en te hoeven onderhouden. Mogelijk door een gestripte versie van het OS of nieuwe (simpele) software in te kunnen laden als OS met alleen die functies of iets dergelijks. Zou dat kunnen?
Klopt, die oude(re) hardware kan nog prima bellen. Maar de meeste gebruikers bellen niet meer, dat is eng. Iemand aan de telefoon krijgen. Sms’en ook niet meer.

De meeste gebruikers WhatsApp’en, doen hun bankzaken, zitten er mee op internet. Socials. Verzin het.

Dat het technisch nog allemaal kan op een toestel van 7-8 jaar oud (of ouder), wil niet zeggen dat er daadwerkelijk nog veel gebruikers zijn voor zo’n oud toestel met de beperkingen die je noemt. En daar is dus voor de fabrikanten ook geen usecase voor, de investering niet waard voor die hele kleine groep gebruikers.
Verwijderd @sus28 maart 2023 13:23
Inderdaad, ziedaar een van de oorzaken van de ontstane wegwerpcultuur. Het kan toch nooit heel moeilijk zijn om een toestel in sterk beperkte vorm langer in leven te houden? Maar blijkbaar wel. Misschien verplichten om na een factory reset aan te kunnen geven hoe je het toestel wilt gebruiken.. als smartphone of als telefoon.
Of wel. Fysieke beperkingen om een modern OS te draaien - wat weer nodig is voor beveiligingen enzo.

We draaien ook niet meer op Pentium 4 of een Athlon 64ofzo, die technisch gezien nog prima kunnen werken voor internet en email. Daar kan ook geen moderne software meer op. Waarom zou dat voor een telefoon ineens anders zijn?

Eens, een telefoon mag zeker langer meegaan dan 3-4 jaar, maar de 6-7 jaar waar Apple op zit is meer dan acceptabel voor deze markt

[Reactie gewijzigd door sus op 25 juli 2024 11:14]

Ik gebruik nog een 6s, zakelijk bellen en appen, doet het prima en meer heb ik voor dit gebruik niet nodig. Fijn dat ik die nog even kan blijven gebruiken.
Kan je dan niet beter een e-sim/duo sim telefoon nemen?
Ik heb er nog geen enkele spijt van om dit te gebruiken na 4 jaar op mijn XS Max

Vind het erg netjes dat er nog een security update komt hopelijk trekken app ontwikkelaars ook niet ineens apps uit de app store of stoppen ze ondersteuning voor iOS 15.

Mijn vader gebruikt zijn iPhone SE 1e generatie alleen om te bellen, fotos en af en toe whatsapp zou zonde zijn voor die ene keer Whatsapp dat die niet meer werkt.
Hij is er nog ontzettend blij mee (kleine formaat) en voor hem is die A9 processor voldoende.
Ik ben dit ook aan het overwegen, (iPhone 12 pro Max), alleen ik heb in het begin gehad dat als je in gesprek bent via simkaart 1 en er wordt gebeld naar het nummer van simkaart 2 dat hij voor de beller niet eens overgaat en dat ik dan niet zou kunnen zien dat ik ben gebeld in mijn historie... En ook geen voicemail. Heb jij hier last van? Zo niet dan ga ik dit zeker weer proberen
Als ik een nieuwe telefoon neem, zal ik een duo sim zeker overwegen.
edit: ik zie dat het op mijn privé iphone (SE 2020) al mogelijk zou moeten zijn een tweede nummer via e-sim toe te voegen. Ik ga het eens instellen, kijken of dat prettig werkt. Het zou wel fijn zijn om tijdens vakanties het zakelijk nummer uit te kunnen schakelen, maar ik ga ervan uit dat dat kan.

[Reactie gewijzigd door twodigits op 25 juli 2024 11:14]

Ik gebruik het nu al een klein jaar, op zich heb ik geen klachten. 2 kleine irritaties: ten eerste gaat de andere sim uit als je een gesprek hebt, wat betekent dat je ook even geen internet hebt als dat langs die sim gaat. Dat is lastig als je online navigatie hebt en met de non-internet-sim aan het bellen bent.

En ik had graag dat je een default ringtone per sim kon instellen, dat kan dus niet. Je kunt wel aan individuele contacten een ringtone toekennen, maar niet op basis van welke sim een gesprek binnenkomt.

Je kunt wel een individuele sim tijdelijk uitschakelen, wat jij dus wilt.
Inmiddels geïnstalleerd en het werkt. Helaas vergeten mijn whatsapp business te backuppen dus die chats kwijt.
Vind het erg netjes dat er nog een security update komt hopelijk trekken app ontwikkelaars ook niet ineens apps uit de app store of stoppen ze ondersteuning voor iOS 15.
Op den duur moet je eigenlijk wel stoppen met oudere iOS versies te ondersteunen. Dat gaat voor iOS 15 nog wel even duren, maar oudere versies gaan steeds een beetje moeilijker worden.

Zelf de situatie gehad waarbij de ondersteuning voor oudere iOS-versies moesten staken omdat Xcode die niet meer zou ondersteunen. Maar je moet naar een nieuwere versie van Xcode om de nieuwste modellen en features te ondersteunen. Je kunt wel meerdere Xcode versies naast elkaar houden, totdat je een OS update doet waarin oudere Xcode veries niet meer ondersteund worden. Die OS updates zijn vaak verplicht bij nieuwere Xcode versies.
Tot vorig jaar ook een 6s gebruikt. Echt een uitstekend toestel. Toen hij uiteindelijk onherstelbaar beschadigd is een nieuwe 13 pro gekocgt. Eigenlijk is het enige grote verschil het mooiere display en de veel betere camera bij weinig licht. Maar je betaalt er een hoge prijs voor. Wel in de veronderstelling dat deze ook weer lamg meegaat.
Te bedenken dat het toestel iPhone 6s meer dan 7 jaar oud is (release).
Best netjes hoe Apple hier opvolging aan geeft.
Ik heb al een lange tijd een haat liefde relatie met Apple door bepaalde beslissingen die ze nemen, maar over het update beleid heb ik echt geen klachten.
Je kunt langer doen met een iPhone dan je denkt, zelfs Whatsapp was tot voor kort nog bruikbaar op de IPhone 4S :)
Met mijn XR zit ik nog op 15.6.1 en wil niet naar 16, maar wel naar deze 15.7.4.
Via de software update wordt 16.4 aangeboden, hoe krijg ik er toch 15.7.4 op?
Onlangs voor een oude Ipad Pro een update gehad, naar 16.x. Daarvoor liep deze op de laatst beschikbare versie 9.x. Dus dit is al eerder door Apple gedaan.
Dat klopt niet.. er zijn geen devices van 9 naar 16 gegaan in één stap.
Op youtube staan tal van filmpjes, waar instructies worden gegeven hoe oude niet gesupporte devices toch op iOS 16 te krijgen. Het heeft te maken met een betaprofiel dat je kunt inladen, waarna het apparaat toch een versie van iOS installeert die eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn.

Mooi dat apple nu deze patch uitbrengt maar mocht iemand nog een ipad/iphone hebben liggen, dan is de beta mogelijkheid misschien nog interessanter.
En werkt zoiets dan ook echt? Dat YouTube ergens mee vol staat is wat mij betreft nog niet het hele verhaal.
Vaak is het gewoon weer het zoveelste (getructe / valse) filmpje waarin iemand ‘iets’ laat zien wat echt niet werkt maar wel veel views oplevert.
‘This amazing trick…’, ‘you won’t believe…’

En zelfs als: wat gebeurt er dan aan het einde van de beta periode? Device onbruikbaar, niet meer terug te brengen naar de wél werkende versie?
Zou dit ook te maken kunnen hebben met het feit dat er een ios 16 Jailbreak voor oudere toestellen is uitgekomen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.