Apple brengt beveiligingsupdate uit voor oudere OS'en, criminelen misbruiken lek

Apple heeft een beveiligingsupdate uitgebracht voor twee oudere versies van macOS en voor een oudere iOS-versie. Het gaat om iOS 18.7.3, Sequioa 15.7.3 en Sonoma 14.8.3. Er zitten beveiligingslekken in die Apple wilde dichten. Apple doet dat vaker.

De updates waren onder meer nodig, omdat criminelen diverse lekken in het wild misbruikten, schrijft Apple. Daarbij gaat het om lekken in WebKit, de engine van browser Safari. Daarbij kon het laten zien van geïnfecteerde websites leiden tot het uitvoeren van kwaadaardige code in de browser. Beide lekken hadden daarmee te maken.

De lekken zaten alleen in iOS; in macOS waren er andere lekken die Apple wilde dichten. Dat gebeurt in Sequioa en Sonoma, de twee voorgaande versies van het besturingssysteem voor Apple-computers. Apple vermeldt daarbij bij geen van de lekken dat criminelen die actief misbruiken. De updates zijn inmiddels beschikbaar voor alle gebruikers.

Apple brengt vaker beveiligingsupdates uit voor oudere besturingssystemen. Dit is nodig, omdat veel apparaten geen upgrade kunnen krijgen naar de nieuwste versies van besturingssystemen, maar die apparaten zijn vaak nog wel actief. Geen patch uitbrengen zou zorgen voor risico's voor gebruikers daarvan.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-12-2025 • 19:26

67

Submitter: Fresh

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

Apple zou iOS 18.7.3 nu alleen aan iPhone XR/XS modellen aanbieden, voor nieuwere telefoons wordt alleen 26.2 aangeboden:
https://www.security.nl/posting/917241/Apple+onder+vuur+over+het+niet+aanbieden+van+iOS+18_7_3+aan+iPhone-gebruikers
Je kunt iOS 18.7.3 downloaden op andere apparaten:
  1. Ga naar Instellingen > algemeen > software updates
  2. Klik op beta updates
  3. Selecteer iOS 18 Public Beta
  4. Ga een scherm terug
Als het goed is kan je nu iOS 18.7.3 downloaden. Dit werkte voor mijn iPhone 13 mini.

Als je geen beta updates ziet, lees dan ook even de comment van @Moning2 hieronder !

Heel vreemd en vervelend dat iOS 26 de enige optie lijkt.

Update: het lijkt dat de update nu ook beschikbaar is zonder deze truc; op mijn iPad Pro kreeg ik iOS 18.7.3 aangeboden zonder deze stappen.

[Reactie gewijzigd door Bloom op 16 december 2025 13:05]

Goede tip, bedankt! Zojuist de update gestart op mijn 14 Pro.

Wel eerst Sign In doen op deze pagina als de optie niet zichtbaar is: https://beta.apple.com/

Daarna moest ik nog mijn Settings app killen, en hierna verscheen de optie onder Software Updates
Bedankt Bloom,

Ik heb dezelfde iPhone en de update werkt. Na de installatie zet ik Public Beta weer uit.
Inderdaad genant dit. Ik heb mijn 14 pro naar iOS 26 geupdate maar als ik merk hoeveel trager die is geworden dan ga ik dat niet doen voor mijn oudere SE 2020 (die ik alleen gebruik als navigatie op de motor).

En ik heb óók nog een SE 2016 die ik echt alleen voor noodgevallen nog hou maar die is nu aan het updaten naar 15.8.5. Die is wat ouder maar deze telefoon start ik amper ooit op. Weet niet of deze bug daar überhaupt van op toepassing is maar zo ja dan is dat hier iig niet gedicht.
Bijzonder, ik heb ook ios 26.2 op een iPhone 14 pro draaien en qua snelheid merk ik niets. Telefoon doet het prima, alleen de accu gaat wel sneller leeg heb ik het gevoel.
En echt veel sneller leeg ook. Ik merk het op m'n iPhone en ook m'n apple watch. Niet normaal hoeveel sneller leeg ze nu zijn. Echt een slechte zet van Apple. Kon ik maar terug....

Performance merk ik idd niks van. Net zo snappy.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 december 2025 09:33]

Hmm, bij mij is het de Developer beta, niet de public.
Dit dus idd.

Mijn iPhone 16 zit nu op 18.7.2 maar wil enkel updaten naar iOS 26.2.

Gezien mijn referentie met een zakelijk iPhone 11 die nu al leegloopt als je er naar kijkt en merkbaar trager is, wil ik die zwaardere belasting simpelweg niet voor mijn 16. Dit even los van het feit dat ik iOS 26 gewoon niet mooi vindt.


Beetje pushy, Apple..
Zie je ook niet helemaal onderin nog de optie voor 18.7.3? Een beetje zoals wanneer er net een nieuwe major versie uit is, dat er dan een minor update voor de huidige aangeboden wordt en de major onderin verstopt zit?
Wel een vreemde move van Apple dan, volgens mij bieden ze normaal gesproken nog wel een jaar updates aan op de voorlaatste major voor telefoons waar de nieuwe major wel voor wordt aangeboden.
Al zag ik in dat gelinkte Hackernews linkje wel een reactie dat iemand de update eerst zag maar dat die de volgende dag verdwenen was. Misschien is die wel ingetrokken vanwege een bug die alleen met nieuwere iPhone modellen optreed ipv dat het echt een bewuste move is.

[Reactie gewijzigd door Matthijs8 op 15 december 2025 20:11]

Nee, de update naar 18.7.3 wordt simpelweg niet aangeboden op telefoons die iOS 26 ondersteunen. Zie ook het nieuwsbericht waarnaar gelinkt wordt.
Inderdaad, hier ook met een iPhone SE 2. Vervelend, want ik wil geen zwaarder OS op deze iPhone installeren.
maar wil enkel updaten naar iOS 26.2.
26.2 is al beschikbaar toch?
Yuck ik zie het, ik was helemaal blij met nog een iOS 18 update maar helaas.

ik merk het bij de iPhone SE 2020’s en 22’s op werk ook. Het aantal klachten van de batterijduur is explosief gestegen sinds ze iOS26 hebben vrijgegeven. En ook andere iPhone gebruikers hoor ik erover, zelfs 16 pro Max gebruikers die het verschil merken.

En over de looks nog niet eens te beginnen :X Dit is de eerste iOS update die ik zo lang mogelijk uitstel i.p.v. bijna direct te installeren :X
Iphone 16 Pro gebruiker hier. En blijf idd zo lang als mogelijk op IOS 18 :)
Netjes. Ik ken bedrijven die tegen 400 miljoen gebruikers zeggen dat ze dan maar een nieuw apparaat moeten kopen.
Netjes. Ik ken bedrijven die tegen 400 miljoen gebruikers zeggen dat ze dan maar een nieuw apparaat moeten kopen.
Het is ook wel netjes, en dat vergeten mensen heel gauw als ze de prijs gaan vergelijken van een iPhone. Je vergeet even dat een toestel gemiddeld 8 jaar updates krijgt, en vaak zelfs langer.

Het prijskaartje is niet alleen een toestel, maar ook het OS.
Helaas gaat die vlieger voor MacOS een stuk minder op. Waar Windows t/m Windows 10 nog zonder morren draaide op hardware uit 2005, is Apple sindsdien al twee architecturen verder. Die gebrekkige ondersteuning weerhoudt mij ervan om een MacBook te kopen. iPhones gebruik ik al sinds 2011.

[Reactie gewijzigd door SterkeYerke op 15 december 2025 19:35]

Hoezo gebrekkige ondersteuning? De betreffende versies van macOS draaide op beide (powerPC en X86, en X86 en ARM) architecturen. Het OS was in beide gewoon stabiel en goed ondersteund vanuit Apple, en apps merkte weinig (uitzonderingen daargelaten).

Een iets wat Apple nu ook doet is het aanbieden (standaard) van fat binaries. Als je een `file` op een .dmg bestand uitvoert zie je dat dit twee executables heeft, een ARM versie en een X86_64 versie
Hoezo gebrekkige ondersteuning?
Hij doelt op de korte ondersteuning van onder andere sommige Macs met Intel CPUs.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 15 december 2025 20:37]

Vergeet ook niet de 2005 en 2006 Power Mac G5, MacOS 10.6 draaide al niet meer op PowerPC Macs. Dat was echt zuur.
De Core Duo iMac, Mac Mini, MacBook en MacBook Pro uit 2006 waren na een extra versie ook al klaar, omdat 32-bits processoren niet meer werden ondersteund vanaf Lion. Die kwamen met Tiger en kregen alleen Leopard en Snow Leopard.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 15 december 2025 21:49]

Klopt, al was een OS release in die tijd geen jaarlijks gebeuren. Gelukkig niet zelfs want het kostte veel ook, 129€ (snow leopard die intel only was bracht dat omlaag tot 29€ en daarna waren ze gratis)
Tiger en Leopard ja. Net als Big Sur t/m Tahoe. Maar als ik in 2020 een nieuwe Intel Mac had gekocht, dan was ik absoluut niet blij geweest met het feit dat ik volgend jaar al buiten de boot val. Ja, dan komen er nog wel beveiligingsupdates, maar Intel Macs zijn duidelijk een aflopende zaak voor Apple terwijl ze technisch nog jaren mee zouden kunnen.
Dat is inderdaad niet netjes, ben ik met je eens. Is trouwens niet de 1e keer, de mensen met een powerPC mac voelden zich ook zo toen de Intel overstap werd aangekondigd.

En het feit dat het OS niet meer actueel is wil niet zeggen dat het hele apparaat meteen ewaste is. Ik heb op meerdere Mac mini's uit die tijd en een aantal mac pro's (de trashcan modellen) prima en zonder moeite verschillende Linux distros draaien, en de hardware zelf draait bij familie die een makkelijke / snelle / still machine zochten.
Ik had een Macbook early 2015 en naar mijn weten kwam MacOS Sonoma nog steeds met security-patches. Niet het nieuwste OS maar wel met de beveiliging van nu.
De 2015 is gestrand op Monterey. Weliswaar kun je er met OCLP redelijk probleemloos Sequoia op draaien.
Windows draait ook prima op oude intel macs . maar linux mint draait vele malen beter dan windows 10/11
Windows 10 op een pc uit 2005, nou, dan komt er naar mijn ervaring bijna rook uit die pc en loopt het voor geen meter.
Ja, en dus is dat je reden om te upgraden. Bij Macs upgrade je omdat Apple je niet meer ondersteunt. Daar wil ik helemaal niet van afhankelijk zijn.
Dat weet ik niet hoor... mijn PC uit 2011, toegegeven 6 jaar jonger, doet het nog best aardig op Windows 10 en staat bij m'n vader als hobbykamer-pc. Dat is wel met een Intel Core i5-2500K, best een prima processor maar ook niet top of the line.

De hele move naar laptops heeft ervoor gezorgd dat pc's het nog aardig kunnen bijbenen met de flink hogere wattage.

Nog eens 6 jaar ouder heeft uiteraard wel invloed, maar ik denk dat er nog genoeg dingen best prima draaien, gelet op het feit dat mijn oude PC met een goedkope videokaart-update bijvoorbeeld nog F1 2020 draait.
Je kan ook overdrijven, een iPhone krijgt gemiddeld 5-6 jaar updates. En dan kan je niet makkelijk je batterij of USB poort vervangen. Fairphone doet dat veel beter met wel echt 8 jaar lang updates. Met als best effort in totaal 10 jaar lang. Met dus de mogelijkheid om onderdelen makkelijk en goedkoop te vervangen.
Een iPhone krijgt 5-6 jaar de 'grote' updates én daarna ook nog jaren veiligheidsupdates. De iPhone 8 / 8 Plus uit 2017 en alles wat daarna komt krijgen dus nog gewoon veiligheidsupdates, dus dat is al 8 jaar en dat gaat in ieder geval nog wel door tot de komende update, dus dan zit je met een iPhone 8 op 9 jaar.

Failphone (sorry, was echt niet bewust 🙈) Fairphone is een mooi idee, wat in de praktijk minder mooi werkt als het lijkt. Je begint al met een middenklasser ipv een topmodel. Als je schermpje kapot valt en er zijn geen reserve-onderdelen op voorraad en zelfs Faifphone weet niet wanneer ze weer op voorraad komen, zoals mijn collega meemaakte, schiet het nog niet op. Heeft hij alsnog een cheapo-telefoon moeten kopen. Dat zul je met een iPhone niet snel hebben.

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 15 december 2025 20:30]

De iPhone 8 / 8 Plus uit 2017 en alles wat daarna komt krijgen dus nog gewoon veiligheidsupdates, dus dat is al 8 jaar en dat gaat in ieder geval nog wel door tot de komende update, dus dan zit je met een iPhone 8 op 9 jaar.
Af en toe een update is niet goed genoeg en telt niet IMO, hoeveel gaten worden er *niet* gedicht?
De 8 draait op iOS 16, waar is de update voor 16 voor dit lek?
'Hoeveel gaten worden er niet gedicht' kan je bij elk OS zeggen.

Dat iOS 26 een bepaald lek heeft, betekent niet dat iOS 16 datzelfde lek ook heeft.
Een zeldzame security update is niet hetzelfde als regelmatige updates, wat Fairphone wel doet voor 8 jaar. In iOS zit ook veel in de ROM verpakt, zoals Safari. Een zeldzame update, soms eens per jaar, dekt dat echt niet.

Je noemt Fairphone een midrange toestel, maar het heeft een 120Hz scherm, macro fotografie, OLED en 256GB opslagruimte. Dat zijn features wat Apple verkoopt als "Pro Max". Fairphone zijn niet gemaakt om op te gamen inderdaad, of video te bewerken. Maar dat werkt ook niet op een telefoon, met zo'n klein schermpje en touchscreen. Dus helemaal prima.

Onderdelen die niet beschikbaar zijn is een probleem geweest een tijd geleden. Niet best inderdaad. Maar is allang opgelost.
Mooi dat het scherm 120 Hz is, maar als het alsnog omschreven wordt als 'flets' en 'een matig scherm' door Tweakers review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen is dat niet van hetzelfde niveau. Geldt ook voor de cpu, speaker etc. Dat is ook logisch met zo'n prijsverschil, maar je betaalt in feite relatief veel, gezien de hardware die je krijgt én er zitten 'vervelende bugs' in.

Je kunt updates zien als positief, maar bij Fairphone krijgt maandelijks updates terwijl bijvoorbeeld de Pixel die ook op Android 15 draait, maar 1x per jaar een update krijgt. Die maandelijkse updates zijn niet zozeer features maar bugfixes.
Android 15? Pixels draaien Android 16, en Pixels krijgen overigens 7 jaar updates. Ook beter dan iPhone. De reden dat ik alsnog Fairphone aanhaal is omdat een modulaire telefoon nodig is voor zo'n lange support cycle. Je moet uiteindelijk sowieso je batterij vervangen. Android 16 komt voor Fairphone zeer binnenkort.

Elke telefoon is een optelsom van meerdere features. Mijn punt is dat Apple bepaalde (voor Android) normale specs verkoopt als "Pro Max". Zoals 60Hz en LCD was een lange tijd iets voor basis iPhone modellen. Macro fotografie ook nog steeds en weinig storage? Dat is gewoon absurd, toen en nu. iPhones zijn zeker niet zo geweldig als hier wordt voorgedaan. Software support wordt beter gedaan door andere fabrikanten. Hardware support ook. Zelfs een klein bedrijf uit Amsterdam krijgt het voor elkaar. Misschien is het trots wat deze reacties bij je loslaat? In plaats van accepteren dat Apple helemaal niet de beste is op dit gebied?

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 16 december 2025 02:16]

Waarom zou ik trots zijn op een computermerk, alleen maar omdat ik toevallig daar een telefoon van heb? Ik vind het op mijn beurt bijzonder dat er meteen weer een verkapte fanboi-beschuldiging volgt.

Als er geen keuze voor minder geheugen was op een iPhone, was het ook weer niet goed geweest. Dan hadden er weer mensen gezegd dat ze daarom te duur waren. Uiteindelijk gaat het er om dat het soepel draait en dat is het probleem niet.

Niemand zegt dat Apple de beste is, maar als je net doet of je met een Fairfone beter af bent qua support en hardware, dan kun je een reactie verwachten, want dat is niet zo.

Overigens is de batterij van mijn XR nog 79%, na ruim 7 jaar intensief gebruik. In dit tempo zal die niet hoeven te worden vervangen.

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 16 december 2025 23:23]

8 jaar support is toch echt langer. En dat is echt support. Niet random updates na 5-6 jaar. Men doet alsof dat security updates zijn. Maar dat dekt het echt niet, die paar updates, wat ook veel belangrijke apps bevat in de ROM zelf, zoals Safari. Fairphone doet zelfs een best effort voor 10 jaar. En apps op Android gaan via Play app updates En ja, voor zulke lange support is een modulair noodzakelijk.

Overigens krijgen Android telefoons ook security updates via Play system updates. Maar niemand zal doen alsof dat je telefoon echt secure houdt.
Wat kan er dan bijvoorbeeld met een oudere Android, wat met een oudere iPhone niet kan of altijd al kon? (Als je moet google-en telt het niet ;) Ik zou bij nieuwe iPhones ten opzichte van oude al nauwelijks iets kunnen bedenken.

Ik probeer het echt objectief te bekijken, want op zich klinkt het Fairphone verhaal aantrekkelijk, maar bij nader inzien weer niet meer. Bij een Fairphone zie ik bijvoorbeeld het voordeel van de modulaire camera niet. Op zich prachtig dat hij makkelijk te vervangen is, maar de camera waar je mee begint is minder goed. Dus je moet eerst jaren een minder goede camera gebruiken, tot er een betere camera beschikbaar komt en die kopen en monteren, terwijl je bij een andere Android voor hetzelfde geld metéén al een betere camera hebt. Daarnaast gaat er vrijwel nooit een camera kapot, waardoor het eigenlijk ook niet zo veel toevoegt dat hij modulair is.
Eens. Je koopt geen Fairphone voor de camera. Dan zou ik een Pixel kopen. Zoals ik zei, elke telefoon is een optelsom. Maar dit gaat over updates. Mensen doen alsof Apple hun telefoon actief langer dan de gebruikelijke 5-6 naar ondersteund. Dat is onzin. Dan kan je ook zeggen dat Androids 10 jaar support krijgen, via bijvoorbeeld de Play system updates en de Play app updates. Want het voordeel is wel dat je op Android wel je standaard browser kan blijven updaten, die zit niet in je ROM.
Ik hoor dat voor het eerst, dat Safari in de ROM zou staan. Heb je daar een link bij? Want ik kan daar niets over vinden online, juist alleen bewijs van het tegendeel, dat Safari onderdeel is van iOS en dat iOS juist in het flashgeheugen staat. Als het in de ROM zou staan, zou dat betekenen dat niet aan te passen is, maar elke 'grote' update van iOS heeft ook altijd een update van Safari en iPhones kunnen uiteraard gewoon het OS bijwerken.
Heb je ooit een app update gezien van Safari? Of van de vele andere first party Apple apps? Safari is niet de enige app die via ROM updates gaat.

https://support.apple.com/en-us/102665?hl=en-US
ROM updates bestaan niet. ROM = vast.

Er staat op de gelinkte pagina: Safari is included with the operating system (OS) on your Apple device. If a later version of Safari is available for your device, you can get it by installing the latest OS updates or upgrades for your device.

Aangezien je het OS kunt updaten, waar Safari bij in zit, kun je Safari ook updaten. Je zit dan wel vast aan de bijbehorende iOS-versie en vice versa. De reden dat de Safari-versie vast zit aan de iOS-versie, is – vermoed ik – omdat met name uiterlijke zaken als de rendering van tekst en plaatjes, scrolbars, knoppen, roll-overs etc etc die door Safari gebruikt worden, ook door het OS zelf gebruikt worden en waarschijnlijk ook nog door de apps aangeroepen worden. Daarom zijn er geen losse updates van Safari op de iPhone, want het is allemaal verweven.

Apple probeert de user interface, zoals de menu's maar ook vormgeving zoveel mogelijk te standaardiseren. Vanwege optimalisatie (kost minder geheugen als alle knoppen opgebouwd worden uit één knoppenbibliotheek) maar ook omdat je als gebruiker niet blij wordt als elke app qua vormgeving het wiel opnieuw uit gaat vinden.
Ik weet niet waarom je nou the obvious gaat staten. Wat ik zeg is dat je een nieuwe ROM nodig hebt (update) om Safari te updaten. Maar ook andere apps, zoals Photos, Messages, Phone, Camera, and Wallet. Android doet ook gewoon aan optimalisatie. Maar goed, het punt is dus, als je na 5-6 jaar slechts een per jaar, of soms zelfs na een jaar een update krijgt, je echt niet secure bent. Het is alleen super kritische updates die dan gedekt worden. Maar je bent echt niet veilig. Het is absoluut niet hetzelfde als de 7 jaar support op een Pixel of de 8 jaar op een Fairphone (met als best-effort 10 jaar). Als die updates wel tellen volgens jou, dan tellen de Play system updates ook als "security support"... Het is wel iets beter, want je kan dan tenminste nog de nieuwste Chrome (en andere core apps) krijgen zonder een nieuwe ROM (update dus).

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 18 december 2025 14:32]

Ik vind juist tien jaar lang maandelijkse updates een teken dat er iets fundamenteels mis is, maar goed daar verschillen we dan over van mening.

Wat een ROM is, daar zit geen ruimte op, dat is geen mening. Een ROM is niet te updaten. iOS, inclusief Safari is te updaten, dus het staat niet in de ROM. ROM betekent read only, het is geen PROM of RAM.

Intussen ook mijn collega weer eens gesproken, die een FairPhone had. Hij weet niet meer precies hoe lang die mee ging, maar lang geen tien jaar in ieder geval. Paar keer gevallen tot hij total loss was. N=1 uiteraard, maar er lopen nou eenmaal niet zo veel andere FairPhone-eigenaren rond hier waar ik naar kan kijken.

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 18 december 2025 14:55]

10 jaar lang updates is fout? Hoe dan?

Safari zit toch echt gewoon in de ROM. We snappen allebei wat een ROM is. Nieuwe Safari? Nieuwe ROM. Dus daarom zijn die zeldzame updates na 5-6 jaar niet dekkend.

Ja, met elke Fairphone gaan ze een stapje verder. 8 jaar updates is met de FP6, met best effort 10 jaar. Die is nog maar net uit.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 18 december 2025 15:13]

10 jaar updates krijgen is dikke prima, maar als een systeem nog steeds maandelijks updates krijgt terwijl er al jaren een nieuwere hoofdversie is, is dat wel apart, want de hardware kun je niet updaten, dus bijvoorbeeld een nieuwere versie van bluetooth gaat hoe dan ook niet toegevoegd worden. Er worden dus hooguit nog bugs en lekken gefixt. De user interface etc wordt niet meer aangepast.

Dat zag je in het verleden ook bij de eerste Fairphones. De eerste Fairphones uit 2013 en 2015 met Android 4 en 5 werden ondersteunt tot versie 6 als ik het goed begrijp, maar daarna gaf Fairphone het op omdat soc-maker Qualcomm geen ondersteuning meer gaf. nieuws: Fairphone stopt met ondersteuning eerste smartphone door gebrek aan onderdelen

Als ik het een beetje verder uitspit kom ik lijstje van ondersteunde Android (hoofdversies) tegen:
Het trackrecord van de FP:
FP1: < 3 jaar (release -> beschikbaar was lang, dus mensen hebben maar 1-2 jaar gekregen), geen updates
FP2: (ook niet beschikbaar voor eerste 2 jaar) < 4 jaar, Android 5-10
FP3: 5 jaar, 3 versies
FP3+: 4 jaar, 3 versies
FP4: op dit moment 1-2 jaar, 2 versies
Dat is niet heel anders dan wat Apple doet met iOS. Verder neemt de rekenkracht, bluetooth versie, opties qua dedicated chip voor versleutelen / decrypten etc etc uiteraard niet meer toe van de hardware (want ROM is niet te updaten ;·) dus vandaar dat er na een aantal jaar niet zo veel meer te updaten valt, als het goed is. Behalve dan lekken.

Een ROM is een stukje silicium waar de nullen en enen in geëtst zijn. Die zijn niet te veranderen. iOS met Safari er in is wel te updaten, want bijvoorbeeld een XR heeft al een paar keer een nieuwe versie van iOS gehad. Dus wat je denkt dat een ROM, is niet wat een ROM is.
Ik heb je de link van Appel zelf gegeven. Als je Safari wilt updaten, dan moet dat via een systeem update, dat is een ROM. Dat gaat niet via de app store.

Fairphone 6 heb ik het over, maar jij gaat oude toestellen meenemen in een lang verhaal. Waarom? Fairphone brengt maar eens in de 2 jaar een nieuw toestel uit. En nee, je hoeft niet de nieuwste Android major release te hebben om security updates te krijgen. Waarom zeg je dit soort onzin? Google geeft nog steeds die updates en Qualcomm geeft tegenwoordig ook langere support. Dat is de chipset, waar Bluetooth ook op zit. Vandaar de gegarandeerde 8 jaar support en 10 jaar best effort.

Just face it. Apple is gewoon niet meer de beste op dit gebied. Je kan daar echt niet omheen. Die 5-6 jaar updates is weinig. En nee, die random kleine fixes dekken niet alles. Nogmaals, dan kan ik Play system updates ook wel noemen. Dan is mijn Pixel 3 ook nog steeds "secure" met die logica.
de 'basis' iPhone 17 heeft ook een 120Hz OLED scherm en kan macro foto's maken.
Ook begint de opslag bij 256GB.
Ja het is een dure telefoon (duh, iPhone), maar het is geen 'Pro Max'.

Van de iPhones is het letterlijk de midrange.

De CPU en kwaliteit van het scherm zijn dan weer duidelijk beter van de iPhone vergeleken met de fairphone.
Dat is ook maar sinds de iPhone 17 zo te zien... Die features zijn echt niet groundbreaking. Zoals ik al zei zelfs een Fairphone heeft ze.

CPU is beter. Maar die power ga je alleen echt merken met gamen en videobewerking. Dingen die ik echt nooit op een telefoon zal doen. Het openen van apps is instant en alles is snappy. Scherm is echt niet slecht. Maar het kan altijd beter. Ook het scherm van de iPhone is niet de beste op de markt.
Een iPhone krijgt 5-6 jaar de 'grote' updates én daarna ook nog jaren veiligheidsupdates. De iPhone 8 / 8 Plus uit 2017 en alles wat daarna komt krijgen dus nog gewoon veiligheidsupdates, dus dat is al 8 jaar en dat gaat in ieder geval nog wel door tot de komende update, dus dan zit je met een iPhone 8 op 9 jaar.
Wat @UPPERKEES zegt klopt inderdaad niet, alle toestellen sinds de iPhone 6’s (uit 2010!) krijgen nog updates, de oudere uiteraard alleen security updates maar “een iPhone krijgt gemiddeld 5-6 jaar updates“ is onzin.

Het vervangen van een usb-poort is leuk maar heeft daar verder niets mee te maken natuurlijk, totaal irrelevant voor het update stuk waar @Luchtbakker het over heeft.

Edit:

iPhone 4’s > 8 jaar
iPhone 5 > 7 jaar
iPhone 5s > 10 jaar updates
iPhone 6 > 9 jaar
6s > 10 jaar updates
iPhone 7 > al 9 jaar want is nog geen 10 jaar oud

Alle nieuwere toestellen zijn er uiteraard nog geen 10 jaar oud, maar het oudste toestel wat naast security updates ook nog OS updates krijgt is ook alweer 6 jaar oud, namelijk de iPhone 11

[Reactie gewijzigd door Donstil op 15 december 2025 22:32]

USB poort is slechts een voorbeeld. Batterij en andere onderdelen zijn na 3-4 jaar wel aan vervanging toe.

Een zeldzame security update is niet hetzelfde als regelmatige updates, wat Fairphone wel doet. In iOS zit ook veel in de ROM verpakt, zoals Safari. Een zeldzame update, soms eens per jaar, dekt dat echt niet.
Ik denk dat @dura doelt op Windows 10.
Dit is al heel lang hun beleid, ze brengen security updates voor Safari en macOS uit voor de twee vorige major versies (2026 Tahoe, 15 Sequoia, 14 Sonoma). Gelukkig ook maar, veel mensen zijn niet naar Sequoia en al helemaal niet naar Tahoe geüpdatet in verband met hoe enorm deze twee major updates macOS zwaar hebben gemaakt voor oudere apparaten. Bovendien zijn deze drie de laatste major versies voor een heleboel Intel Macs.
Dat zeggen ze bij kapotte toetsenborden en batterijen wel. Daarna zijn ze teruggefloten en verrast door de claims.

Maar Apple is hier erg geliefd, dus zeg vooral geen negatieve dingen.. top bedrijf!
Vooreerst gaat het hier om een iOS versie waarvan de major versie net uit support is. iOS 18 is op zich nog jonger dan Windows 11. Dus jij vindt dit positief, maar ik zie het niet direct. Daarnaast is dit enkel een patch in de webbrowser. Een applicatie die helemaal niet in het OS geintegreerd zou moeten zitten. Op geen enkel ander platform is dat echt een probleem, want daar kan je gewoon een andere, ondersteunde browser installeren. Maar omdat Apple op iOS iedereen verplicht van Webkit te gebruiken, kan dat daar niet.

Daarnaast brengt ook Microsoft nog altijd updates uit voor oudere versies van hun OS als het een echt ernstige kwetsbaarheid is waarbij de PR nachtmerrie groter zou zijn als ze het niet doen.

En toch ook even opmerken dat Apple tot 2023 nog Intel macs verkocht terwijl ze volgend jaar, in 2026, wensen te ondersteunen met mainstream support voor Intel systemen in macOS. Dus snel even zeggen dat Apple het beter doet lijkt me ook niet helemaal correct.
terwijl ze volgend jaar, in 2026, wensen te ondersteunen
Stoppen bedoel je?
Beetje populistisch. Ja ik ben geen ms fan en dat w11 niet meer wordt ondersteund op oude hardware vind ik zelf schandalig ook gezien de ewaste etc. Maar Windows wordt doorgaans 10 jaar ondersteund, langer dan MacOS.
Ik snap je 0 score ook niet want je zegt niets vreemds.

Windows 11 support geen hardware meer die in 2017 is uitgekomen, dat is inmiddels 8 jaar. Volgens Apple begrippen is 8 jaar ondersteuning toch heel netjes :?

Volgens mij meten mensen graag met 2 maten.

Daarnaast zegt MS helemaal niet dat 400 miljoen mensen een ander apparaat moeten kopen, alleen dat zijn stoppen met support van hun OS en dat het nieuwe OS bepaalde hardware niet ondersteund. Je kan er een ander OS op draaien, iets wat je bij een iPhone niet lukt en bij een Apple silicon laptop ook extreem beperkt.
Netjes. Ik ken bedrijven die tegen 400 miljoen gebruikers zeggen dat ze dan maar een nieuw apparaat moeten kopen.
Netjes? Apple doet precies hetzelfde, er zijn genoeg Macbooks, iPhones en iPads die deze updates *niet* krijgen.

Het is ook een nadeel dat een update voor de browser engine niet gewoon via de store loopt.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 15 december 2025 20:23]

Bedoel je het bedrijf dat gratis vijf jaar updates aan een systeem heeft aangeboden waarvan al tien jaar bekend was dat de updates zouden eindigen? Dat bedrijf dat Server 2008 voor een volle 18 jaar van updates voorziet? Dat bedrijf dat Windows 10 een volledige 12 jaar aan updates aanbiedt op apparatuur goedkoper dan de goedkoopste iPhone?

Windows 10 is ouder dan de oudste iPhone of Mac die nog ondersteund wordt. Apple biedt deze optie ook niet aan alle apparaten met een oudere versie aan, alleen aan apparaten die niet omhoog kunnen. De Apple-aanpak is dat updates voor alle Windows 10-PC's zouden stoppen een half jaar nadat Windows 11 uitkwam, behalve voor PC's die niet kunnen draaien.

Vergeleken met de goedkopere Android-fabrikanten doet Apple het heel goed, maar ze kunnen nog wel wat leren van Microsoft.

Ik ben benieuwd hoe lang ze Tahoe willen gaan onderhouden, want de Macs uit 2023 zullen geen nieuwere versie dan dat krijgen na zo'n twee jaar aan updates.
Ik denk dat dit een hele slechte zet van Apple is, waarmee ze heel veel vertrouwen verliezen. Effectief dwingen ze iOS gebruikers om een major upgrade te doen (naar een slecht ontworpen iOS versie ook nog eens) door een "actieve" security issue te misbruiken als chantagemiddel. Daar word je niet echt vrolijk van, en ik kan me goed voorstellen heel veel security officers in (grote) bedrijven al helemaal niet.
Bij Apple blijf ik me helaas altijd afvragen of de beveiligingsupdates dienen voor de veiligheid van de gebruiker sof de veiligheid van de verkoopcijfers. De beveiliginsupdates zijn vrijwel nooit uitsluitend patches voor exploits, maar hebben meestal ook het bijeffect dat het apparaat extreem traag wordt of nog maar kort met een batterijlading kan doen. Dit leidt in veel gevallen dan weer tot de aanschaf van een nieuw Apple appartaat.
Je ziet dit overigens overal gebeuren; apparaten moeten altijd met internet worden verbonden, zijn onveilig en moeten beveiligigsupdates waarna functionaliteit komt te vervallen (bijvoorbeeld Synology), updates niet meer mogelijk zijn (bijvoorbeeld Microsoft en Apple) of het apparaat in snel tempo degradeert (bijvoorbeeld Apple).
Ik zou willen dat de EU producenten zou verplichten beveiligingspatches te scheiden van feature updates. Dat vraagt om andere ontwikkelmethodes en dat hoeft niet slecht te zijn voor de economie omdat het wellicht banen schept. Er was een hoop gedoe omtrend usb en opladers en daar zijn we ook allemaal beter van geworden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn