Tien jaar oude iPhones krijgen update om notificatieprobleem te verhelpen

Apple brengt iOS 15.8.8 uit. Het is een kersverse update voor oudere Apple-apparaten die eigenlijk al jaren geen ondersteuning meer krijgen. De update komt bijvoorbeeld beschikbaar voor de iPhone 6s uit 2015, de iPhone 7 uit 2016 en de eerste iPhone SE.

Apple heeft de iOS-update per direct beschikbaar gesteld. De update lost een probleem op bij notificaties op oudere apparaten. Meldingen die eigenlijk verwijderd horen te worden, blijven dan op het apparaat staan. De update lost dat op met 'verbeterde gegevensanonimisering', waardoor verwijderde meldingen ook écht van het apparaat verdwijnen.

Dezelfde update komt ook beschikbaar voor iPads: iPadOS 15.8.8 is vanaf nu te downloaden voor de iPad Air 2 en de iPad mini van de vierde generatie, die respectievelijk in 2014 en 2015 op de markt kwamen.

Het is niet de eerste iOS 15-update die dit jaar is verschenen. In januari en maart kwam Apple ook al met updates voor dat OS, dat in 2021 voor het eerst verscheen. Die eerste, iOS 15.8.6, was gericht op bugfixes. Versie 15.8.7 loste vervolgens meerdere beveiligingsproblemen op.

iPhone 6S en 6S Plus foto's
De iPhone 6s Plus uit 2015. Foto: Tweakers

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

12-05-2026 • 10:36

149

Submitter: Joepi

Reacties (149)

Sorteer op:

Weergave:

Extra achtergrond: het is een tijdje geleden de FBI gelukt om berichten van Signal uit te lezen, door middel van de bewaarde notificaties. Dat is hierbij dus opgelost, ook voor deze oude apparaten (nieuwere kregen de patch al eerder)
De FBI hangt de genoemde toestellen (iPhone 6s, 7, SE, iPad mini 4, iPad Air 2) aan een Cellebrite. Eventueel wacht men een tijdje tot er nieuwe lekken zijn gevonden. Het toestel hangt dan aan de stroom in een Faraday kooi. Dat deel wordt niet opgelost met een update als deze.
Ik vraag me af of er nog zoveel lekken gevonden worden als die oude versies niet of nauwelijks meer gebruikt worden. En ondertussen is de mogelijke misdaad al verjaard.

Maar zonder de wifi te configureren of een werkende simkaart met abonnement is het toch lang wachten tot die updates automatisch binnenkomen.
Jazeker, er is laatst nog document gelekt over de capabilities van Cellebrite van toepassing op de laatste torstellen (iPhone, Google Pixel). Iedere iOS en macOS revisie komt ook met security fixes. Ook zitten deze in bijvoorbeeld Safari. Tenslotte, LLMs zorgen nu voor iets meer gevonden lekken (zoals recent in Linux en FreeBSD).

Die oude versies zijn prima op hand me downs, die kosten een prikkie tweedehands. Uitermate geschikt voor jeugdige gebruikers die geen Android willen/kunnen, en niet zo voorzichtig doen met hun smartphone.

Zo gebruikt mijn dochtertje een iPad Pro. Krijgt ook geen updates meer (iPadOS 16.x). Op aparte VLAN zetten.

De gemiddelde drillrapper gebruikt ook geen GrapheneOS.
En dát is precies waarom Apple qua software-ondersteuning nog steeds bijna niemand in de industrie naast zich heeft staan. We hebben het hier over toestellen uit 2015 en 2016 die in 2026 nog steeds beveiligingsupdates krijgen.

Een iPhone 6s krijgt dus ruim 10 jaar later nog support. Vergelijk dat eens met veel Android-toestellen die na 3/4 jaar al praktisch vergeten worden.

Mensen klagen vaak over de hoge prijzen van Apple, maar dit is wel een deel van waar je voor betaalt.
Het vervelende aan dit soort situaties is hoe je dit goed uitlegt aan eindgebruikers. Binnen ons bedrijf beheren wij onze assets strikt op basis van de door de leverancier aangegeven end-of-life-status. Zodra een smartphone end-of-life is verklaard, verleent de ICT-afdeling hier geen ondersteuning meer op. Zakelijke smartphones worden daarom al in een eerdere fase vervangen en end-of-life apparaten verliezen toegang tot ons netwerk en de werkomgeving.

Wanneer Apple vervolgens toch nog updates uitbrengt voor apparaten die officieel end-of-life zijn, ontstaat er richting medewerkers een vertekend beeld. Dat kan intern leiden tot extra uitleg en discussies, vooral met medewerkers die privé het nut van een nieuw toestel niet inzien. Reacties zoals: “Het toestel werkt toch nog prima?” of “Ik heb laatst nog een software-update uitgevoerd” hebben wij wel eens voorbij zien komen.
Nu kun je je afvragen welk type bugs er precies zijn opgelost in iOS 15.8.8. Gaat het om kritieke bugs met een hoge CVE-score, waarbij het risico groot is dat ze actief worden misbruikt?

De huidige iOS-versie krijgt namelijk vaker updates en bugfixes, waarvan ik me kan voorstellen dat diezelfde bugs ook in de oudere iOS-versies zitten, maar niet meer gefixt worden.

Ik zou zelf dan ook niet aannemen dat een iPhone met iOS 15.8.8 net zo veilig is als een iPhone met iOS 26.5.
Het werkt ook omgekeerd, trouwens. Sommige bugs zitten niet in iOS 15, omdat het bepaalde functionaliteiten helemaal niet heeft.

Zelf zou ik nog steeds in alle gevallen voor een up-to-date iPhone met 26.5 kiezen, maar dat deze per definitie veiliger is, zou ik ook weer niet zeggen. Er zitten 'zero-days' in, die niet in iOS15 zitten.
Fair enough, maar je weet in ieder geval wel dat Apple voldoende aandacht heeft voor de laatste iOS-versie, met bijbehorende kans dat het alsnog gepatcht wordt. :)
Er zullen waarschijnlijk inderdaad zero-days in v26 zitten die niet in v15 zitten. (Ook kunnen er zero-days zijn die in beide versies zitten.)
Maar v15 loopt al jaren achter op beveiligingsfixes, dus dat is ondertussen een hele lange lijst geworden. Daar zijn ook al heel lang patches voor beschikbaar, die gereverse engineered kunnen worden waardoor de kans op misbruik daarbij wel veel groter is dan een zero-day. En ook gefixte kwetsbaarheden met kleinere impact kunnen gecombineerd worden om alsnog grote impact te hebben. (Ik zag laatst zelfs een post voorbijkomen waar al heel snel na een patch in iOS een kwetsbaarheid met grote impact gevonden kon worden door een onderzoeker met een LLM puur op de publieke omschrijving.)
Wat dat betreft vind ik 26.5 wel per definitie veiliger dan een oude versie als v15.
Daarnaast heb je het dan alleen nog over patches voor specifieke kwetsbaarheden. Apple brengt ook structurele verbeteringen op beveilingsgebied uit die misbruik moeilijker maken. En die structurele verbeteringen krijgt alleen de laatste major versie.

[Reactie gewijzigd door Matthijs8 op 12 mei 2026 13:03]

Maar v15 loopt al jaren achter op beveiligingsfixes, dus dat is ondertussen een hele lange lijst geworden.
Ik weet ook niet of je er blij mee moet zijn dat er eindelijk een beveiligingsupdate komt voor een telefoon die al in 2015 op de markt is gekomen. Je loopt al jaren met een onveilig iOS rond.
De kans dat hier andere kwetsbaarheden zijn opgelost lijkt mij dan weer erg klein te zijn. Ik vermoed dat dit wel eens letterlijk de enige aanpassing kan zijn. Waarom zou je trouwens ineens kwetsbaarheden oplossen die mogelijks al jaren in het OS kunnen zitten en je voorheen ook nooit hebt opgelost?
Dat klopt. De updates voor iOS/iPadOS 15 en 16 en iPadOS 17 fixen met deze update enkel dit beveiligingslek. (Eerder dit jaar zijn andere issues gefixt)
Een 10 jaar oud toestel is toch niet meer onderdeel van jullie assets? 3 à 5 jaar is de termijn waarbij bedrijfstelefoons worden vervangen. Als je het hebt over BYD, dan is het niet jullie bedrijfsasset, maar een persoonlijke asset van de medewerker.
Precies dat en denk dat je weinig hoort klagen over een nieuwe telefoon, meeste hebben daar wel oren na. oh mag een nieuwe telefoon aan vragen.

Er zijn er maar weinig die dat niet doen, tevens na een jaar of 3 zullen bij de meeste de batterij ook al slechter zijn. Dus ze eigenlijk wel blij zijn een nieuwe mogen uitkiezen.
Behalve uiteraard als iemand weg gat, of met pensioen. maar goed dan laat je z'n device ook niet meer vervangen(Ligt er uiteraard aan hoe lang nog).
En anders geef je die gene als echt niet anders kan, voor tijdelijk even een gebruikt model die nog wel ondersteuning heeft.
Waarmee de medewerkers een ijzersterk punt hebben :)
Je bent niet verplicht om de support stop te zetten, je kan het ook nog ondersteunen in het geval dat er nog security patches worden uitgegeven.
Bijzonder perspectief. Hoeveel apps werken er nog op de 6s? Whatsapp werkt bijvoorbeeld al niet meer op de 6.
De meeste werken nog, inclusief whatsapp. F1 TV en Marktplaats waren de eerste apps die moeilijk gingen doen. Vrij snel daarna ook PostNL en inmiddels werkt de ANWB-app niet meer.
Youtube, Flitsmeister, Polarsteps, Insta en Microsoft Authenticator krijgen geen updates meer, maar hebben niks ingebouwd om te voorkomen dat je een oude versie blijft gebruiken.
Voor de rest krijg ik nog regelmatig updates van bijvoorbeeld Whatsapp, Messenger, Rabobank, Ziggo Go, TP-Link Deco, Speedtest…noem maar op. De app support is niet heel slecht. Het komt niet zo vaak voor dat ik een app nodig heb die ik niet meer kan gebruiken.
Michael Knight Moderator Consumentenelektronica @sworpie12 mei 2026 11:50
De 6 was dan ook aanzienlijk minder krachtig dan de 6s, welke tot een verdere IOS-versie kwam.
tja, de iPhone 6 draait ook maximaal iOS 12.x.x terwijl de 6s/SE (1e generatie) tot 15.8.8 gaan.
Die laatste wordt dan (nog) wel ondersteund door WhatsApp.
Toch is het een feit. Dat WhatsApp niet meer word ondersteund kan Apple niks aan doen? Dat ligt aan de softwareontwikkelaars.
Michael Knight Moderator Consumentenelektronica @dave199512 mei 2026 11:49
Dat is eigenlijk incorrect: Apple verplicht namelijk middels de dev-software dat ontwikkelaars overstappen naar nieuwere versies hiervan, waardoor het uiteindelijk onmogelijk wordt om apps te publiceren voor <IOS10/11/12/13/etc.. Zeker de kleinere developers geven aan dat ze graag zouden blijven supporten voor oudere platforms, aangezien dit ook voor inkomsten kan zorgen. :)
>Dat WhatsApp niet meer word ondersteund kan Apple niks aan doen?

Eh ja wel? De meeste Windows XP programma's draaien nog gewoon op Win11. Whatsapp draait gewoon op de versie uit 2014.
Puur voor de nuance: windows 10 heeft ook 10 jaar volledige support gehad. Dus niet een kleine bugfix 10 jaar later.
Puur voor de nuance: Windows 10 was ook 6 jaar lang de nieuwste versie van Windows (2015-2021).
Maar dat is niet relevant voor hoe lang je apparaat support krijg toch? Sterker nog ik heb liever 6 jaar lang daadwerkelijke updates ipv alleen beveiligingsupdates.
Nee, dat is inderdaad niet relevant. Dat hele Windows 10 = 10 jaar lang was niet relevant van hottestbrain.

iOS apparaten krijgen ook 6-7 jaar 'major' versie updates (iPhone 11, uit 2019 heeft nog iOS 26). Dat Microsoft andere nummers gebruikt (jaartal H1, H2, etc) voor hun 'major' updates binnen een bepaalde generatie van updates heeft weinig relevantie.
waar hebben wij het over met Windows 10 vs Apple Ios. Op je PC kan je tenminste nog een ander OS erop gooien, dat lukt je nooit met een iPhone. Wat een scheve vergelijking.
Verdergaande op de vergelijking ios vs Windows: Ik vind het ook een overstatement om dit "support" te noemen. Volgens https://apps.apple.com/lv/app/ing-netherlands/id474495017 heb je ios 16+ nodig om de ing bank app te gebruiken. Dit is een versie van ios 15. Terwijl je prima op windows 10 in kunt loggen op bankwebsites. Als je op windows 10, wat 10 jaar oud is een webbrowser gebruikt heb je de laatste versie vanzelf na browser restart. Deze security patch adresseert een aanval die al weken geleden op GitHub is verschenen en waar aanvallers tijd genoeg gehad hebben om je aan te vallen. Ook open source hebben verschillende mensen hier (gelukkig zonder je te bestellen) al gebruik van gemaakt via bijvoorbeeld de dopamine jailbreak
Ja je niet gewoon ook met je browser op je telefoon bij de bank inloggen? Want anders is het een beetje bananen met druiven vergelijken.

Dan geeft het niets met de telefoon of os te maken maar met de gebrekkige ondersteuning van de app.
Extra nuance, Windows 10 in 2015 != Windows 10 in 2021
Dat geld ook voor iPhones, de 6 is erg lang verkocht.
vergelijking gaat niet helemaal op..

Als ze de komende 10 jaar nog de naam windows 10 hadden gebruikt was het 20 jaar geweest. De meeste windows 10 versies die ongeveer elk jaar uitkwamen hadden ongeveer 1 tot 3 jaar support. Daarna moest je naar de volgende versie.

Daarnaast gaat het hier om mobile OS en over hoe lang bepaalde hardware software support krijgt.
Het is nog steeds Windows 10, als je in je command-prompt "ver" intikt :)
dave1995 zegt
En dát is precies waarom Apple qua software-ondersteuning nog steeds bijna niemand in de industrie naast zich heeft staan. We hebben het hier over toestellen uit 2015 en 2016 die in 2026 nog steeds beveiligingsupdates krijgen.
En dat klopt dus niet.

Ik durf zelfs te beweren dat Windows, Android en Linux het vele malen beter doen. Windows 10 kan je gewoon installeren op hardware van 20+ jaar oud. Linux heeft zelfs nog betere ondersteuning. En met custom roms kan je Android op ook 10+ jaar oude toestellen installeren. Denk aan Lingeage OS.


Terwijl Apple het niet mogelijk maakt om nieuwere OS versies te installeren op oudere hardware.
Ach wat is beter... Je kunt altijd een perspectief vinden waarin het ene beter is dan het andere.

Ik zou persoonlijk niet zeggen dat een android custom rom een goede vergelijking is, zelfs voor de bovengemiddelde consument.
Ik durf zelfs te beweren dat Windows, Android en Linux het vele malen beter doen. Windows 10 kan je gewoon installeren op hardware van 20+ jaar oud.
En hoe is dat met de huidige versie van Windows?

En tot wanneer brengt Microsoft gratis beveiligingsupdates uit voor Windows 10?
En tot wanneer brengt Microsoft gratis beveiligingsupdates uit voor Windows 10?
tot 13 oktober 2026.

En misschien gaan ze daarmee nog wel langer door, om te voorkomen dat die gebruikers overstappen op Linux.

[Reactie gewijzigd door M. Schaap op 12 mei 2026 14:35]

Nee, tot oktober 2025 deden ze dat, voor de updates daarna moet je een extended support kopen
Ja, mooi hè hoe dat werkt. Apple brengt een update uit voor een oude iOS na 10 jaar en dit is geweldig. Microsoft stopt met ondersteuning na 11 jaar van Windows 10 en dat is schandalig.

Terwijl die oude iPhone ook niet mag upgraden naar een nieuwe iOS, vanwege beperkingen die Apple oplegt. Microsoft legt beperkingen op en die is de boeman. Apple kan niks fout doen, Microsoft altijd.

IMO; ik vind het beiden top, fijn dat dit nog gefixed wordt en ook logisch dat Windows 10 een keer ophoudt...
Ja, mooi hè hoe dat werkt. Apple brengt een update uit voor een oude iOS na 10 jaar en dit is geweldig. Microsoft stopt met ondersteuning na 11 jaar van Windows 10 en dat is schandalig.
Hoezo is dat vreemd dan…? Als Microsoft net als Apple toch besluit om alsnog security fixes uit te brengen voor Windows 10 dan wordt dat toch ook als “geweldig” beschouwd? Je zet een tegenstelling neer. De een stopt met updates, de ander gaat juist door - natuurlijk levert dat een verschil in waardering op.

Overigens vind ik het niet schandalig hoor, daar niet van. Op een gegeven moment houdt het op, 10 jaar is wat mij betreft een prima periode voor dit soort OS’en (en zelfs langer dan sommige FOSS oplossingen). Maar het is natuurlijk wel heel fijn als bedrijven tóch (veel) langer dan dat security patches blijven uitbrengen en dat mag best waardering krijgen - welk bedrijf het ook is. :)
Wat ik meer bedoelde; dat Apple dit doet is fijn voor de mensen die dit nog gebruiken en wordt bejubeld. Als Microsoft tóch beslist om dit te doen voor alle Windows 10 gebruikers (dus ook zonder live account/betaalde support) dan wordt er doorgaans gezegd "pff, hadden ze sowieso moeten doen, belachelijk dat ze iedereen Windows 11 door de strot duwen!".

De houding naar Microsoft toe is hier doorgaans heel negatief, en dat vind ik jammer. Je kunt dit ook anders benaderen, of in ieder geval proberen. Jij zal dat misschien doen, ik ook - maar velen niet.
Je kunt wel zeggen dat Windows 10 over een ganse periode support heeft gehad.

Echter moet je dit onder verdelen in build's. Deze zijn toch meestal enkele jaren.

Wikipedia: Windows 10 version history
En de upgrade naar Windows 11 is ook gratis, mits je hardware nog voldoet
De hardware voldoet, Microsoft doet alleen moeilijk oudere hardware toe te laten.
Omdat ze security al vóór het kernel niveau op orde willen hebben. Lijkt me een heel goede zaak.
Doet Linux het verkeerd dan door nog wel oude hardware te ondersteunen?
Voor de huidige Linux gebruikers is het probleem niet zo groot. Maar als het met dezelfde technologie mainstream wordt dan is het wel degelijk een probleem.
maar veel oude apparaten kunnen helemaal niet updaten naar 11 omdat de hardware niet meer voldoet
veel oude apparaten mogen niet updaten naar 11 terwijl de hardware voor velen nog prima voldoet.
Dat het voor de persoon zelf nog voldoet, heeft niks te maken dat het security technisch voor het OS nog voldoet :).
En dát is precies waarom Apple qua software-ondersteuning nog steeds bijna niemand in de industrie naast zich heeft staan. We hebben het hier over toestellen uit 2015 en 2016 die in 2026 nog steeds beveiligingsupdates krijgen.
Niemand... Op Microsoft na natuurlijk die al jaren ieder OS dat ze uitbrengen voor een decenia ondersteunen. Of nog relevanter in deze markt:

Het hele Android ecosysteem dat juist voor staat op Apple wat dit betreft, in tegenstelling tot wat je hier beweert. Dat Android's versie nummertje niet omhoog gaat wilt niet zeggen dat er geen ondersteuning is.

Veel van de bugs die Apple de laatste paar maanden heeft moeten oplossen in iOS 15 zijn dingen die op Android simpelweg geen OS update vereisen, maar gewoon via app updates gedaan worden, of via Google Play Service updates. GPS updates komen nog steeds uit voor Android 6 uit 2015, en in tegenstelling tot Apple's updates voor iOS 15 - wat eerder sporadische fixes zijn voor grote problemen - zijn die GPS updates gewoon volledige ondersteuning, ook voor minder grote kwetsbaarheden.

Dus "nog steeds bijna niemand in de industrie naast zich heeft staan" is gewoon categoriek onwaar. Ja, Apple geeft heel lang volledige OS updates uit. Maar dat is meer het gevolg van Apple die alles aan elkaar hangt dan dat ze beter zijn dan de rest. If anything, staan ze achter wat dit betreft. Google's gebrek aan controle over Android heeft ze juist gepushed om veel verder te gaan met ondersteuning dan Apple met beveiligingsupdates (en zelfs features en APIs).
Dit klinkt vooral alsof je “modulaire updates” en “volwaardige device support” bewust op één hoop gooit om Android beter te laten lijken.

Ja, Google kan via Play Services veel componenten los updaten. Handig systeem. Maar doen alsof dat gelijkstaat aan volledige platformondersteuning is gewoon semantische gymnastiek.

Want een Android 6-toestel uit 2015:
  • draait geen moderne Android-versie,
  • krijgt geen volledige OS security stack updates,
  • krijgt geen nieuwe kernelbeveiliging,
  • krijgt geen moderne privacyarchitectuur,
  • krijgt vaak geen recente vendor firmware,
  • en mist ondertussen een hoop nieuwe API’s en systeemfeatures.
Dus nee, “Chrome werkt nog” of “Play Services krijgt updates” betekent niet dat het toestel daadwerkelijk volledig ondersteund wordt.

Apple doet juist het tegenovergestelde:
zij ondersteunen het héle platform centraal, OS, securitymodel, drivers, SoC-optimalisatie, APIs én ecosystem features, op dezelfde devices voor jarenlang tegelijk.

Dat jij dat wegzet als “Apple hangt alles aan elkaar dus lopen ze achter” is nogal ironisch, want precies die verticale integratie is waarom een iPhone van 6–8 jaar oud doorgaans consistenter, veiliger en beter bruikbaar blijft dan het gemiddelde Android-toestel van dezelfde leeftijd.

En over “sporadische fixes”:
Apple brengt nog steeds patches uit voor oude iOS-versies omdat ze zelfs legacy devices actief blijven onderhouden. Veel Android-OEM’s stopten historisch gezien al compleet na 2/3 jaar, inclusief securitypatches.

Dus nee, “Apple staat achter” is vooral een theoretisch argument dat op papier leuk klinkt.
In de praktijk bewaart vrijwel niemand een Android van 8–10 jaar oud als primaire telefoon, terwijl oude iPhones dat verrassend vaak nog wel doen.
Dit klinkt vooral alsof je “modulaire updates” en “volwaardige device support” bewust op één hoop gooit om Android beter te laten lijken.

Ja, Google kan via Play Services veel componenten los updaten. Handig systeem. Maar doen alsof dat gelijkstaat aan volledige platformondersteuning is gewoon semantische gymnastiek.

Want een Android 6-toestel uit 2015:
  • draait geen moderne Android-versie,
  • krijgt geen volledige OS security stack updates,
  • krijgt geen nieuwe kernelbeveiliging,
  • krijgt geen moderne privacyarchitectuur,
  • krijgt vaak geen recente vendor firmware,
  • en mist ondertussen een hoop nieuwe API’s en systeemfeatures.
Dus nee, “Chrome werkt nog” of “Play Services krijgt updates” betekent niet dat het toestel daadwerkelijk volledig ondersteund wordt.
Dit klinkt vooral alsof je "alles-in-één updates" en "volwaardige device support" bewust op één hoop gooit om Apple beter te doen lijken.

Want die iOS toestellen uit 2015:
  • draait geen moderne iOS-versie,
  • krijgt geen volledige OS security stack updates,
  • krijgt geen nieuwe kernelbeveiliging,
  • krijgt geen moderne privacyarchitectuur,
  • krijgt geen recente vendor firmware,
  • en mist ondertussen een hoop nieuwe API’s en systeemfeatures.
Dus nee "iOS krijgt nog update" betekent niet dat het toestel daadwerkelijk volledig ondersteund wordt.
Apple doet juist het tegenovergestelde:
zij ondersteunen het héle platform centraal, OS, securitymodel, drivers, SoC-optimalisatie, APIs én ecosystem features, op dezelfde devices voor jarenlang tegelijk.
Dat is een hoop zever die hier natuurlijk niets mee te maken heeft. Er is niets dat Apple weerhoud die updates afzonderelijk van elkaar uit te rollen zonder een volledig nieuwe OS versie uit te moeten brengen. Dat is iets dat heel de rest van de industrie - hetzij Microsoft, Google, en iedere Linux distro - zich al jaren geleden hebben gerealiseerd. Updates opsplitsen heeft niks te maken met het ecosysteem. Kom op man...

Feit is dat Google door het modulair uitbouwen van Android wel degelijk actievere en langere ondersteuning bied voor oude toestellen dan Apple. Apple backport fixes voor de grootste kwetsbaarheden naar oudere versies, en daar stopt het. iOS 15 tot 18 delen veel van de lekken die Apple in iOS 26.5 heeft gepatcht, toch krijgen ze de patch ervoor niet.

Google's GPS updates in tegendeel zijn gewoon voor iedereen gelijk. En in tegenstelling tot wat jij hier beweert kunnen die wel degelijk nieuwe APIs met zich meebrengen en oa. privacy verbeteren (e.g. GPS updates is hoe Google de nieuwe image picker in Android heeft uitgerold). Kunnen ze daarmee alles patchen? Nee. Alles heeft zijn nadelen.
En over “sporadische fixes”:
Apple brengt nog steeds patches uit voor oude iOS-versies omdat ze zelfs legacy devices actief blijven onderhouden. Veel Android-OEM’s stopten historisch gezien al compleet na 2/3 jaar, inclusief securitypatches.
Je begrijpt dus fundamenteel niet waar het hier over gaat? GPS updates bevatten juist onder andere ecurity updates. En ja, Apple die zo nu en dan eens een patch uitbrengt voor iOS 15 is "sporadische fixes". 10 jaar later en Google ondersteund Android 6 nog steeds zoals ze het deden toen het uitkwam.
Dus nee, “Apple staat achter” is vooral een theoretisch argument dat op papier leuk klinkt.
In de praktijk bewaart vrijwel niemand een Android van 8–10 jaar oud als primaire telefoon, terwijl oude iPhones dat verrassend vaak nog wel doen.
Nee, het klinkt vooral als een praktisch argument dat resulteert in het feit dat 10 jaar oude Android toestellen misschien niet de laatste Android kunnen draaien, maar wel zo up-to-date mogelijk zijn. En wat een onzin is dit over "mensen gebruiken oude iOS toestellen maar niet oude Android toestellen"? Waar haal je dat vandaag? Want de data spreekt dat tegen.

Jij probeert hier een update die een hand vol grote lekken fixed af te schildren als "volledige ondersteuning" en weigert de nuance te zien van het feit dat andere fabrikanten hiervoor niet eens een OS update zouden moeten uitbrengen in de eerste plaats maar dit gewoon met een (systeem)app update kunnen oplossen. Als er hier iets een "theoretisch argument" is, dan is het het jouwe wel...
Volgens mij begrijpt u er zelf helemaal niks van, je kan het OS niet updaten door even een applicatie van een update voorzien.

Natuurlijk kan je wel een bug verhelpen in die applicatie zodat die niet misbruikt kan worden, maar dat weerhoudt niemand er van om een vergelijkbare bug te introduceren in een andere app en zo alsnog misbruik te maken van een probleem in het OS.
Want een Android 6-toestel uit 2015:
  • draait geen moderne Android-versie,
  • ...
  • en mist ondertussen een hoop nieuwe API’s en systeemfeatures.
Want een Apple 6s-toestel uit 2015:
  • draait geen moderne iOS-versie (geen 26.x),
  • ...
  • en mist ondertussen een hoop nieuwe API’s en systeemfeatures (geen ondersteuning voor appwinkels van derden, kan niet alle bluetoothdopjes 'AirPods-achtig' koppelen, etc.).
Dan heb je ook nog mensen zoals mij, die er niet zo blij mee zijn dat het Android platform zo verweven is met de play services.

Google heeft er voor gekozen om Android niet te behandelen als elk ander OS. Alsof je Ubuntu niet meer centraal kan updaten vanwege een andere desktop environment. Dit om voet binnen de deuren van fabrikanten te krijgen.

En in plaats van dat Google die fout netjes in ere hersteld, hebben we te maken met de enorme privacy schending van de play services.
Een Android toestel uit 215 kan zeker wel een volwaardige, moderne, volledig functionerende OS draaien, dankzij de support voor custom roms, zoals Lingeage OS. Is dat ook mogelijk met Apple devices?
Dat is nogal reaching en zelfs misleidend.

Het gaat om een enkele update "in jaren" om een probleem met notificaties op te lossen.

Daarnaast is de filosofie bij Apple / Google ook anders; door dat Android zo gemodulariseerd is kan je prima een update voor bv Goole Play Services krijgen op een oude telefoon. Een 10 jaar oude Android kan de laatste versie van Chrome draaien, jouw oude iPhone kan dat niet.

Ook is het interessant om te weten dat de iPhone 6 en zijn varianten slechts OS updates kregen tot 5 jaar na release (iOS 12 in 2019) terwijl bv. de Pixel 8 tot 7 jaar na release updates zal krijgen (2030)

Effe oogkleppen afdoen ;)
Dit kan ik beamen. Laatst had ik een digitale fotolijst onderhanden genomen. Die wordt sinds 2025 verkocht en draait Android 6 (zeer oud). Via adb kon ik WebView (Android's interne browser/HTML renderer) vernieuwen en vervangende FLOSS software installeren die foto's vanaf een eigen Immichserver toont.
Net zo moet je dan ook weer niet het update beleid van Apple rond 2015-2019 vergelijken met beloftes van Android vandaag. De markt is enorm verbeterd sinds die tijd.

Kijkend naar wat toen echt gerealiseerd is: Samsung flagship S-lijn destijds kreeg maar een paar jaar OS upgrades. De S10 is nooit verder gekomen dan Android 12 en daarmee werken de nodige apps nu al niet meer. En qua beveiligingsupdates zie je bij veel recentere toestellen zelfs high-end zoals de S21 nu geen beveiligingsupdates meer.

Deel wel met je dat de spotty updates nu voor 10 jaar oude toestellen bij Apple geen volledige systeembescherming meer bieden. Dat geldt aan de andere kant dan wel ook weer soortgelijk voor Android eenmaal buiten vendor support, want enkel nog Google Play Services kunnen updaten geeft niet hetzelfde beveiligingsniveau als een volledig gepatched OS. Laatste pluspunt daar benoemen: voor best nog wat populaire Android toestellen kun je eventueel naar custom ROM met langere OS support.
Dit is juist reaching en zelfs misleidend.

Het gaat hier om één specifieke update voor een notificatieprobleem op een toestel dat inmiddels bijna een decennium oud is. Dat Apple daar überhaupt nog iets voor uitbrengt, zegt juist veel over hun langetermijnsupport.

Daarnaast vergelijk je twee compleet verschillende filosofieën:
Android is modulair opgebouwd via Google Play Services, waardoor losse onderdelen nog updates krijgen zonder volledige OS-upgrade. Apple kiest bewust voor een geïntegreerd ecosysteem waarbij security, performance en features gekoppeld blijven aan iOS-versies.

En zelfs dan:
een iPhone 6 uit 2014 kreeg nog jarenlang essentiële patches, terwijl veel Android-fabrikanten in die periode al na 2 à 3 jaar volledig klaar waren met support.

De Pixel 8 met 7 jaar updates aanhalen is ook een beetje selectief, want dat is pas sinds kort Googles beleid, Apple doet al veel langer aan bovengemiddeld lange ondersteuning.

Dus nee, dit bewijst niet dat Android “beter ondersteund” wordt.
Het laat eerder zien hoe uitzonderlijk het is dat Apple anno nu nog updates uitrolt voor hardware uit 2014 😉
En zelfs dan:
een iPhone 6 uit 2014 kreeg nog jarenlang essentiële patches, terwijl veel Android-fabrikanten in die periode al na 2 à 3 jaar volledig klaar waren met support.
Ook dit is een valse vergelijking. Android toestellen uit die periode kregen veel langer updates via Google Play. Dit lost niet alle beveiligingsproblemen op, maar houdt toestellen wel functioneel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 mei 2026 11:31]

Mee eens, en via custom roms maakt Android het ook mogelijk om nog oudere hardware van nieuwere functionaliteit te voorzien.
Dat is dan weer beperkt tot bepaalde toestellen. Maar het klopt. Op een toestel dat origineel uitkwam met Android 11 draait bij mij inmiddels Android 16.
Dit moet je niet teveel romantiseren.

Dit is een losse functionele update voor toestellen die geen volledige beveiligingsupdates meer ontvangt. Dit stimuleert natuurlijk niet echt het vervangen van dit soort toestellen. Een toestel dat geen beveiligingsupdates meer krijgt is per definitie onveilig.

Het zou juist fijner zijn als er altijd een soort laatste update komt dat de 'online-componenten' van een toestel uitschakelen.
Dan heb je de poppen aan het dansen. Kent u de hetze rondom het beperken van de piekprestaties nog? Moet je je voorstellen dat Apple de iPhones onklaar maakt na het aflopen van de officiële ondersteuning. :X
Fairphone, en ook Google komen aardig in de buurt met 6 tot 7 jaar updates.
Enige wat andere merken dus moeten doen is na 10 jaar 1 bug fixen en dan kunnen ze claimen dat ze 10 jaar lang ondersteunen zoals jij nu doet op basis van 1 gefixede bug tegenover 10tallen of 100den niet gefixete bugs.

Er is nu na 10 jaar alsnog ondersteuning bij het besproken toestel maar die heeft daarmee natuurlijk geen 10 jaar ondersteuning gehad, dat zijn 2 compleet andere dingen...


PS de degelijke Android merken zitten gewoon op dezelfde ondersteuningsduur als Apple (Samsumg en Google) met hun dure (net als Apple) toestellen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2026 14:18]

Android-toestellen krijgen ook nog steeds updates via Google Play Services in oude Android versies. Dus ook een Galaxy S5 van ruim 10 jaar oud werkt nog steeds, krijgt dus support en zelfs Whatsapp doet het nog.
heel leuk hoor die 10 jaar updates, maar ik zou er niet mee willen lopen.

max 5 jaar en dan koop ik wel een nieuw telefoon. Waarom met 10 jaar oude hardware rondlopen?
Nogal kort door de bocht vind je niet? Dat jij maximaal 5 jaar met een toestel doet wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
Die draai ik graag om: waarom zou ik na max 5 jaar een nieuwe kopen?
En kan je op een oude Apple een ander besturingssysteem zetten?

(Ik weet, Google maakt het moeilijker, maar het kan wel)
Waarom zou je dat willen? Daarvoor koop je toch geen iPhone?
Zodat je wanneer de support stopt en het officiële besturingssysteem dus onveilig is geworden.zelf een ander systeem erop kan zetten wat nog wel updates krijgt.
Nee, alsjeblieft niet. Dat houd in dat Apple zijn ecosysteem moet opengooien, nee bedankt. Ik hou het liever safe.
Locked in dus? Met alle hoge kosten voor gebruikers en markt protectionisme als gevolg. En meer afval van verouderde toestellen.
Het is toch niet zo moeilijk om na end of life, wanneer het geheel toch al onveilig gaat zijn, een laatste update eruit te gooien om de bootloader te unlocken? Beter dat dan een onbeveiligd apparaat blijven gebruiken, of hem weggooien.
Dat is wél wat ik inmiddels bij m’n MacBook uit 2011 doe, maar daar heb ik hem vroeger natuurlijk niet voor aangeschaft. Windows 11 draait best wel goed. MacOS ondersteunt ‘m al niet meer sinds Mojave uit 2018. OCLP wist dat nog een poosje te rekken, maar inmiddels werkt MacOS zelfs daarmee niet al te best meer (Monterey is inmiddels ook erg oud, alles daarna draait enorm traag op cpu’s zonder AVX2).
Correctie: enkele specifieke beveiliingsupdates betreft bepaalde zerodays en bugs met media aandacht. Het overgrote deel van beveiligingsfixes wordt alleen naar de nieuwste en voorlaatste major gebracht, alleen met iOS/iPadOS 18 en 26 krijg je nu dus fatsoenlijke beveiligingsupdates.
Kleine nuance, de support van de iPhone 6s is gestopt op 31 maart 2025.

Deze update wordt uitgerold naar apparaten buiten support omdat het een uitzonderlijke situatie is. En waarschijnlijk nog vrij makkelijk uit te rollen, aangezien de support nog maar een jaar gestopt en die update infrastructuur nog intact is.

Desalniettemin, is Apple inderdaad wel degene met de langste mobiele OS support. (Apple high end 7-9 jaar en Android circa 4 jaar)
ik begrijp niet dat jij plus1 krijgt terwijl wat jij typt niet klopt!
Ik heb een iPhone 7 liggen en is eigenlijk onbruikbaar omdat de meeste apps allemaal een hogere iOS versie nodig hebben.

YouTube werkt niet meer, Outlook ook niet. En nog veel meer dingen.
Bijzonder: ik heb Youtube vanochtend nog gebruikt op m’n 6S Plus.
Als het er nog op staat werkt het gewoon, maar had hem leeg gehaald om aan een familie lid te geven, maar dan kun je dus niet meer installeren zonder hogere OS.
Daar is een trucje voor: ff inloggen op dat Apple ID van een familielid met een nieuwer apparaat en dan daarmee Youtube downloaden. Zodra een app in het Apple ID staat, mag je meestal de laatste compatibele versie downloaden op oudere apparaten. Als de App Store je die optie niet geeft, werkt de oude versie meestal ook niet meer als je hem nog wel op je apparaat hebt (zoals de PostNL-app bijvoorbeeld).
Ok dat is een handige tip, alleen hoeft het niet meer aangezien het al opgelost is door een ander toestel te kopen. Maar dit was zeker wel een uitkomst geweest
Dat kan wel zo zijn. Maar hardware support (repareerbaarheid) is er dan weer totaal niet bij Apple. Kun je wel een iphone 6s hebben, maar de kans dat die nog een fatsoenlijke batterij heeft is 0.

Daarnaast is het OS misschien wel gesupport, het ecosysteem niet.
95%! Is al wel z’n derde originele accu. Vorig jaar vervangen. En een 6S Plus, dat helpt denk ik ook wel.
In snap al die verhalen nooit, zeker de series 6 is heel makkelijk te voorzien van onderdelen.

Eerdere modellen waren zelfs door mensen met twee linker handen te repareren.
Alleen jammer dat deze telefoons wel of ook moeilijk te repareren zijn.
Op een Android kun je tenminste nog een custom OS draaien welke wel up to date is.

Op Apple kan dat niet.
Dat valt tegenwoordig vies tegen, er zijn nog maar weinig merken die dat toestaan.
duidelijke een fanboy reactie, de problemen hadden natuurlijk al veel eerder opgelost moeten zijn, of beter nog, helemaal niet aanwezig.
Ja het is natuurlijk altijd beter als kwetsbaarheden niet aanwezig zijn, maar dat is een illusie. Veel eerder oplossen is ook leuk, maar dan moet je wel van het probleem afweten.

Beetje open deur. Ja 100% veilige hard- en software zou fijn zijn. In de praktijk bestaat dat niet, zeker niet op zeer complexe en geavanceerde apparatuur als een laptop en smartphone.
Dat is heel fijn van Apple, maar vervolgens vereisen bijvoorbeeld bankieren apps dat je of de nieuwste of bijna nieuwste IOS versie draait. Dus effectief kun je dan alsnog je toestel wegknikkeren omdat je er niet meer alle dagelijkse dingen op kunt doen.
Alle achterliggende platformen moeten ook voorzien kunnen worden van de laatste software update's. Software is continu in ontwikkeling en dat betekend dus dat functies komen én gaan.

Sommige zaken worden nu bewust dicht gezet die een oude software versie wellicht nog vereisen.
Dat wordt bij mij uiteindelijk wel de bottleneck ja. Rabobank ondersteunt mij nog en ik geloof dat Revolut en ASN dat ook nog zouden doen, maar ING en ABN niet meer.
Dit is een critical security update. Andere problemen (inclusief andere security problemen) lossen ze niet op. Microsoft heeft in het verleden ook al een aantal keer hetzelfde gedaan met patches voor OS-en die ze al jaren niet meer ondersteunden maar nog wel werden gebruikt.

Dit is absoluut geen 'ruim 10 jaar later nog support'.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 12 mei 2026 12:10]

Je hebt wel een punt, software onderhouden is duur en het kan voordeliger zijn om iets meer te betalen om langer ondersteuning te krijgne. Maar dit is wel een uitzondering die bijzonder genoeg is dat er een nieuwsartikel over verschijnt.

Persoonlijk vind ik het vooral een aanfluiting dat het Android landschap zo'n puinhoop is dat de meeste telefoons maar een paar jaar support krijgen en de fabrikanten er mee weg komen. Historisch was het begrijpelijk toen de hardware toch niet meer dan 2 jaar mee kon, maar dat is wel erg lang geleden.

Het echte probleem, voor zowel Android als iOS is dat de software en hardware zo nauw verweven zijn dat we afhankelijk zijn van de leverancier van de hardware om die te updaten. Als Google of Apple geen support levert kan niemand anders het overnemen. Er zijn een paar kleine uitzonderingen (zoals LineageOS) maar die worden langzaam maar zeker afgeknepen.

Zoals andere aangeven is 10 jaar support voor een besturingssystemen niet ongewoon. Windows en Linux doen dat ook, het is vooral Android dat er een potje van maakt. Niettemin vind ik dat de verkeerde aanpak. Ik heb liever dat ze zorgen dat nieuwe versies ook op de oude hardware werken zodat je kan upgraden. Dat is beter dan talloze oude versies blijven onderhouden voor een steeds kleinere groep gebruikers die al jaren niet meer betaald hebben.

Voor mij is LineageOS een lichtend voorbeeld omdat het laat zien wat er mogelijk is. Als een kleine groep vrijwilligers zo veel kan bereiken en nog zoveel oude hardware ondersteunt dan moeten die grote bedrijven dat ook kunnen. Zeker als ze actief meewereken in plaats van barrieres op te werpen (zoals vergrendelde bootloaders en binary blob firmwares) waar LineageOS omheen moet werken.
Tot Windows 11 kon je Windows installeren op 20+ jaar oude hardware. Met Linux zelfs nog beter. Apple loopt op dat gebied ver achter, met hun "beperkte" ondersteuning voor mac computers.
Inderdaad, mijn Nokia g60 zou Android 15 krijgen. Maar dat is er nog steeds niet, en zal wel niet meer komen vrees ik.

Blij dat ik de overstap heb gemaakt naar iPhone.
Exact de argumenten die ik ook aanhaal.
En toch blijven heel wat mensen die ik ken liever betalen voor een datahongerig Google-toestel vol bloat.
Android heeft qua updates al vooruitgang gemaakt, maar hier kunnen ze toch niet tegenop.

Het grappige is dat ze vaak sneller een nieuwe kopen en dus even duur uitkomen.
Maar ieder zijn keus natuurlijk.
Zo lees ik het niet. Er staat dat deze oude(re) Apples al jaren geen updates meer kregen, maar nu alsnog wel, voor één specifiek onderdeel. Dat is heel wat anders dan volledige en continue updates.

Overigens heb ik niks op Apple tegen, ik heb nu 2 jaar een Iphone SE uit 2022, die bevalt goed en wordt ondersteund tot minstens eind 2028. Het was veruit de duurste phone die ik ooit kocht, 450 euro tijdens BF. Maar ik kocht hem vooral vanwege het relatief kleine formaat. Dan ontkom je niet aan Apple, een foldable is ook kleine maar die vind ik niks.
Nadeel met iOS 15 is dat verschillende app niet meer werkend krijgt op deze versie.

Een voorbeeld is youtube, je bent afhankelijk van de webbrowser.
Nadeel met iOS 15 is dat verschillende app niet meer werkend krijgt op deze versie.

Een voorbeeld is youtube, je bent afhankelijk van de webbrowser.
dat is een keuze van google. Dat is geen probleem van iOS 15.
Apple kiest er wel voor om iOS 16 niet uit te brengen voor die toestellen.
dat mag na 7 jaar ook wel een keer.
Ja dat een app daar dan niet meer op werkt net zo goed natuurlijk.
Omdat grote updates support toch een keer ophoud.
Dat is vooral te danken aan de appontwikkelaar die geen moeite doet om oudere apparaten te ondersteunen. Apple laat toe een "oudere" versie van de app te downloaden (de laatste die compatibel was met jouw toestel), maar als de app ontwikkelaar vervolgens die apps "onklaar" maakt dan ben je daar uiteraard niks mee.
Tja tijd voor een nieuw toestel…
Je kunt gewoon de laatste versie van youtube die op iOS 15 draaide blijven gebruiken.
Updates voor een 10 jaar oud model, daar kan je niets van zeggen, dat is gewoon erg netjes
Ja en nee.

Dit lost nog steeds niet het probleem op kwa app ondersteuning zoals Netflix. Die werkt nog steeds niet met deze update. In ieder geval niet op mijn iPad!
Dat is een keuze van Netflix, Netflix wil gebruik maken van nieuwe API's zonder een backwards compatible oplossing te implementeren en kiest er dus voor om support voor oudere iOS versies te droppen. Ze zouden ook de oude app kunnen laten bestaan maar dan moeten ze wel hun server architectuur backwards compatible houden dus dat doen ze waarschijnlijk ook niet. Je zit dus in de 0.3% war het niet voor uit kan om los iets te onderhouden, en jij kijkt daarom waarschijnlijk op je laptop dus mist Netflix nog steeds geen klanten.
Dat is een Netflix-issue, geen iOS of Apple issue
Waar ik benieuwd naar ben, wanneer is dit probleem begonnen? Netjes dat ze het oplossen, maar stel het probleem was al 5 jaar aanwezig, dat vertekent het beeld een beetje.
9 april, 2026

The FBI was able to forensically extract copies of incoming Signal messages from a defendant’s iPhone, even after the app was deleted, because copies of the content were saved in the device’s push notification database.

https://www.404media.co/fbi-extracts-suspects-deleted-signal-messages-saved-in-iphone-notification-database-2/
Het probleem was er dus altijd al maar nadat iemand er misbruik van ging maken kwam deze patch.
Niet perse. Het kan ook zijn dat in een bepaalde iOS-versie een bug is ontstaan. Dus stel iOS 15.5 en hoger was kwetsbaar wil niet zeggen dat 14.1 de kwetsbaarheid ook al had. Daarnaast is het natuurlijk meestal zo dat security issues pas worden opgemerkt en gepatcht als het lek bekend wordt bij de ontwikkelaar, dan hoeft het nog niet perse uitgebuit te zijn - regelmatig is dat juist niet het geval.
Dit is toch met vrijwel alle bugs die geexploit worden voordat men er vanaf weet? Zero days etc?

Het leest alsof je verwacht dat het andersom gebeurt, dat Apple zaken al patched voordat ze er zelf van op de hoogte zijn.
Dat klinkt leuk een update voor een 10 jaar oude telefoon maar eigenlijk een wasse neus. Cruciale apps werken in veel gevallen al lang niet meer en ben je meer afhankelijk van de apps en of die nog werken dan dat iOs nog ondersteund wordt.
Dat is dan de verantwoordelijkheid van app-ontwikkelaars. Je kan niet verwachten, zelfs niet van Apple, dat ze ook tienduizenden apps van derden onderhouden voor verouderde hardware.
Ik ben best blij dat ik vanuit de fabrikant ondersteuning krijg tot ik zelf een nieuw apparaat wil. Dat is veel prettiger dan gedwongen worden door een gebrek aan support.
Vooral Apple's koppeling tussen de versie van iOS en Safari zijn irritant. Als gebruiker kun je ook geen nieuwere browser downloaden (op oude versies) en is er geen nieuwere browsers beschikbaar (op nieuwere versies). Dat laatste omdat ontwikkelaars in de VS tegen problemen aanlopen tijdens het testen, en omdat Apple er alles aan doet om het voor browsermakers zo onpraktisch mogelijk te maken.

Firefox op Android werkt gewoon op Android 8 en hoger omdat Google niet moeilijk doet. Oudere apparaten hebben ook nog opties bij forks van Firefox en Chrome die ervoor gemaakt zijn om oudere apparaten nog te laten werken.
Je kan Firefox ook gewoon gebruiken op IOS , maar dat ligt natuurlijk niet aan IOS maar aan FF.

Ze ondersteunen zelfs IOS 15 van 2012.
De browserengine van Firefox op iOS is gewoon Webkit (bijna exact dezelfde versie als Safari). Het lost je bookmark sync-probleem op, maar niet dat websites het niet doen, en ook niet dat je browserengine kwetsbaar is voor dingen die in nieuwere versies wel gepatcht zijn.

Firefox op iOS heeft wat weg van Brave op Android: zelfde browser met een ander sausje.
Dan is mijn 6S+ ook weer helemaal bij de tijd, ben 'm de laatste tijd weer meer gaan gebruiken. Fijn
Nou gebruik ik die ook, maar “helemaal bij de tijd” zou ik het ook weer niet noemen :).
Dit is dus de reden waarom mensen zo graag Apple producten hebben. Je kan zeggen van Apple wat je wilt, maar hun Update beleid is absoluut de top van de markt. En ja, daar betaal je ook voor.
De ironie is echter dat Android veel beter zou kunnen zijn; google verdient over 10 jaar tijd aan een android gebruiker meer dan apple verdient aan iemand die tien jaar geleden een iPhone bij hen kocht.

De software support van google zou dus veel beter kunnen zijn.
Nee hoor, zo geweldig is dat niet.

Windows 10 werkt nog steeds op 20+ jaar oude hardware. En Windows 11 met wat tweaks ook. En Linux doet het op dat gebied nog veel beter. Kan je dat ook zeggen van mac-os?

Android maakt custom roms mogelijk, zodat oude toestellen up-to-date blijven, denk aan Lineage OS. Maakt Apple het ook mogelijk om > 10 jaar oude ios toestellen te upgraden met de laatste security patches?
Alleen kan je bijna op geen enkele telefoon die custom roms nog installeren en dan ben je snel klaar met updaten.
het klopt dat het lastiger wordt, maar er zijn er zeker nog wel.

Kijk maar eens op https://xdaforums.com/

Ik heb mijn Samsung S10e recent nog e/os geflashed. En op een Google pixel Graphene OS.

Hier een overzicht met alle Android toestellen die supported zijn door LineageOS:

https://wiki.lineageos.org/devices/

[Reactie gewijzigd door segil op 12 mei 2026 19:30]

Met Apple (en ik gebruik verschillende Apple producten) heb ik toch vaak het gevoel dat de producten zijn gemaakt voor de eenzame man en vrouw onder ons. Privacy is in feite helemaal niet zo goed gewaarborgd. Dit is al de zoveelste keer dat verwijderde berichten toch te vinden zijn, enkele maanden geleden nog via het “zoeken” op je iPhone. Hele Apple ecosystem is ook leuk als je dus alleen bent, want anders komt je gezin vrij makkelijk bij al je gespreksgeschiedenis. Nu kan je voor ieder product een andere Apple id aanmaken, maar de gekochte apps neem je dan niet mee en alsnog moet je je Apple id koppelen aan een telefoonnummer. Ik wil gewoon een Apple Product dat standalone ook goed integreert met andere Apple producten zonder dat over en weer alles van mijn telefoon ook zichtbaar is op andere apparaten. Of misschien mis ik een simpel knopjes om de integratie over te slaan.

Overigens ik heb echt tig voorbeelden van dat de ene partner thuis op de iPad alles volgde van de andere partner (zonder dat deze iets wist of in de gaten had).
Krijgt zelfs een melding dat verwijderde data vaak nog een maand bewaard blijft maar dit gaat specifiek over notificaties dat is iets anders dan data .
Inmiddels ben ik al een tijdje zover dat bij dit soort berichten de 'argwaan modus' aanslaat. Een bedrijf dat via wet- en regelgeving gedwongen moet worden een beetje fatsoenlijke ondersteuning te leveren gaat 'zomaar' een update uitbrengen voor ouwe meuk? Ehhh.... uit de goedheid van hun hart? Of om juridische problemen te omzeilen?
Waar haal je uit dat dit door wet- en regelgeving is afgedwongen?
Niet in dit specifieke geval. Apple is een van de bedrijven die zich bijvoorbeeld flink heeft ingespannen om 'the right to repair' van tafel te krijgen. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden van dingen in het belang van de gebruiker die Apple liever niet ziet. Uiteindelijk is dan wetgeving nodig om de fabrikant in het gareel te krijgen. En nee, Apple is zeker niet de enige met dit soort zaken. Wel een van de meer fanatieke. Dus als zo'n bedrijf dan met een update voor ouwe meuk komt, dan denk ik niet: Hee, wat goed van Apple! Mijn eerste gedacht is: wat zit hier achter???
Beetje apart om langdurige support meteen weg te zetten als “juridische schadebeperking”.

Apple had ook gewoon kunnen zeggen: toestel uit 2014, einde verhaal. Dat doen veel fabrikanten namelijk standaard.

En die regelgeving waar je naar verwijst? Die is recenter dan Apple’s hele reputatie op lange ondersteuning. Apple gaf al updates aan oude iPhones toen veel Android-fabrikanten na 2 jaar al stopten met patches.

Natuurlijk doet Apple dit niet uit liefdadigheid, geen enkel techbedrijf doet iets uit liefdadigheid. Maar uiteindelijk telt het resultaat voor de gebruiker.

En feit blijft gewoon:
vrijwel niemand ondersteunt consumentenhardware zo lang én zo consistent als Apple 😉
Beetje apart om langdurige support meteen weg te zetten als “juridische schadebeperking”.

Apple had ook gewoon kunnen zeggen: toestel uit 2014, einde verhaal. Dat doen veel fabrikanten namelijk standaard.
Van Apple (of van welke fabrikant dan ook) had ik dat laatste verwacht. Dus mijn eerste gedachte was: wat zit hierachter?? En mijn eerste antwoord was: om zich in te dekken.
Als de FBI 9 april 2026 naar buiten brengt dat ze door deze methode bij je data kunnen, en Apple dit 12 mei oplost. Wat triggert dan jouw argwaan?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn