Qualcomm kondigt Snapdragon 8 Gen 2 aan

Na eerdere geruchten over de komst van een nieuwe high-end Qualcomm-chip kondigt de fabrikant de Snapdragon 8 Gen 2-chip aan. Volgens Qualcomm moeten eind dit jaar de eerste smartphones met de nieuwe Qualcomm-soc in de winkels liggen.

In aanloop naar de Snapdragon Summit van Qualcomm heeft het bedrijf een aankondiging van de Snapdragon Gen 2 online gezet en inmiddels weer offline gehaald. Inmiddels is ook de volledige lijst met specificaties gelekt in aanloop naar de stream later vandaag.

De Snapdragon 8 Gen 2 is de opvolger van de Snapdragon 8+ Gen 1 en het is opnieuw een 4nm-soc. De prime core van de Kryo-cpu krijgt een upgrade naar een Arm Cortex X3-kern. Naast de prime core heeft de cpu vier performance cores en 3 efficiency cores. Qualcomm claimt dat de processor 10 procent sneller is dan zijn voorganger en 30 procent efficiënter is. Voor de Adreno-gpu claimt Qualcomm zelfs dat deze 25 procent sneller is dan zijn voorganger en 40 procent efficiënter is.

De Snapdragon 8 Gen 2 krijgt een nieuwe X70 5G-modem en ondersteunt WiFi 7. De chip ondersteunt in ieder geval de 5GHz- en 6GHz-band. Ondersteuning voor de 2,4GHz-band wordt niet genoemd, maar Qualcomm heeft niet bevestigd dat ondersteuning voor deze band komt te vervallen. De nieuwe soc ondersteunt LP-DDR5x-werkgeheugen tot maximaal 4200MHz, wat bij de vorige generatie nog LP-DDR5 tot maximaal 3200MHz was. Wel ondersteunt de chip net als zijn voorganger maximaal 16GB-werkgeheugen.

Voor media blijven de specificaties over het algemeen gelijk met de Snapdragon 8+ Gen 1. Wat wel opvalt is dat Qualcomm voor het eerst de AV1-codec ondersteunt voor videoplayback van 8K HDR-beelden op 60 frames per seconde.

Qualcomm maakt bekend dat Asus, Honor, Iqoo, Motorola Nubia, OnePlus, Oppo, Redmagic, Redmi, Sharp, Sony, Vivo, Xiaomi Xingj/Meizu en ZTE gebruik gaan maken van de Snapdragon 8 Gen 2 voor hun smartphones. Een aantal smartphone-fabrikanten zal nog dit jaar met een eerste toestel uitgerust met een Snapdragon 8 Gen 2 op de markt komen. Er gingen eerder al geruchten dat Vivo binnenkort een nieuw toestel gaat aankondigen dat is uitgerust met de nieuwe soc van Qualcomm.

Door Robert Zomers

Redacteur

15-11-2022 • 21:06

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Voor de geïnteresseerden Snapdragon 8 gen 1 Plus spec-sheet; https://www.qualcomm.com/...s-Gen-1-Product-Brief.pdf

Ben benieuwd wat; Oled aging compensation, Hardware Ray-Tracing. Cortex-X3 zal mogelijkj een hoge IPC en effecientie verbetering met zich meebrengen.
Gen 8 1Plus was al een positieve stap, de Xiaomi 12T Pro kwam goed uit het verf, ik hoop zo erg dat qualcomm en OEMs het niet gaan verknallen....
Afwachten ^^. Met android 13, NestBox en Fex-EMU denk ik dat het hebben van een android telefoon wel interessant gaat worden :) .
Reageer
Het wordt gewoon een upgrade met de normale stapjes.
Raytracing en alles is leuk maar dat soort gimmicks zagen we al eerder met de AMD Gpu maar in de realiteit merk je daar niks van op een smartphone.
Ook de extra efficientie gaat niet dag en nacht worden, dat is bij Snapdragon's nooit zo.

Heel veel hype en marketing maar grote sprongen worden niet meer gemaakt, het koelen (en dus zo min mogelijk throttling) is steeds meer een issue want mensen willen geen 2cm dikke candybar smartphone.

Vivo zal de eerste zijn die aftrapt en dan ga je zien dat het allemaal net weer wat sneller is maar de magische voorspellingen en wensen blijven uit. Dit is al jaren zo, en dat is ook logisch.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 16 november 2022 00:50]

Reageer
Ja afwachten hoe het in praktijk maar weer zal wezen :) .
Reageer
Zoals altijd, stapjes en verder niks speciaals waar je echt wat van merkt.
Ieder jaar zien we extra 'neuro cores', AI, efficiency cores, Raytracing, boosters en ga zo maar door.
Merk je doorgaans geen fluit van want alles hangt af van software en dat kost tijd en tegen de tijd dat men opschiet is er alweer wat anders.

De laatste jaren merken we het meeste van goede software.
Reageer
Nouja, als deze gebruikt zou worden in een nieuwe meta Quest ipv de huidige XR2, dan zal je toch duidelijk een heel groot verschil zien en als mobile VR gebruiker zou je daar toch wel erg blij van worden.
Reageer
Klopt maar dan praat je over een sprong van een aantal jaar.
Bij smartphones maak je op Soc gebied ieder jaar geen grote sprongen, ook met de Iphones niet.
Reageer
Wow, raytracing op een mobile SoC..gewoon bizar.. Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat wij de eerste software met ondersteuning hiervoor.

Update: ARM heeft blijkbaar al een demo gepresenteerd afgelopen zomer:
https://www.youtube.com/watch?v=Oqq7wlu47-A

[Reactie gewijzigd door DutchieSmokah op 15 november 2022 23:51]

Reageer
Opzich was Samsung al eerder ermee met hun Xclipse GPU (in samenwerking met AMD en dat berust gewoon op RDNA2).
ARM is nu ook bijgekomen met hun immortalis GPU (https://www.arm.com/produ...talis-gpu/immortalis-g715 )

Het gaat heel erg afhangen van de API die door een game op android b.v. wordt gebruikt. Inmiddels lijken nog veel games openGL ES 3.2 te gebruiken, maar de komst van games die unreal engine gebruiken is aan het groeien met daarbij het gebruik van Vulkan als API.
Hier zie je een leuke overzicht als je filtert op android;
https://www.vulkan.org/made-with-vulkan

Dat zorgt voor een gemakkelijkere render pipeline om Ray-Tracing te introduceren, maar het is ook engine afhankelijk en het zal vast wel niet zo gemakklijk zijn ( b.v. het aanpassen van je materials en natuurlijk performance). Ik denk dat zaken zoals VRS, VRR, thermal management een hogere prioriteiten hebben.

Qualcomm is eigenlijk een beetje het rol gaan namen dat NVIDIA had in de android gaming sphere (e.g. Ontwikkelen van een game dev platform, GPU drivers, betere integratie van APIs etc. ). Als je kijkt naar de Razer edge, zie ik gewoon de nvidia portable shield terug.
Het gaat alleen allemaal zo langzaam, want het mobile market segment speelt nog tussen (simpele) mobile games en wat zwaardere titles die fijner spelen met een controller.

Games zoals Tower of Fantasy (gemaakt in unreal engine 4) ondersteunt inmiddels al Ray-Tracing op PC, misschien kan dat wel een van de eerste games is die het zal gaan ondersteunen?
Reageer
Ondersteuning voor de 2,4GHz-band wordt niet genoemd, maar Qualcomm heeft niet bevestigd dat ondersteuning voor deze band komt te vervallen.
In de afbeelding bij het artikel zie ik onder Wi-Fi & Bluetooth achter het derde bullet point staan:
802.11be, 802.11ax, 802.11ac, 802.11a/b/g/n
Aangezien 802.11b en g enkel op de 2.4GHz-band zitten, is het dan toch redelijk bevestigd dat deze chip 2.4GHz ondersteund lijkt me.

Ik moet ook zeggen dat als ik in de specs van een telefoon niet zowel 2.4 als 5GHz zie, dat het voor mij direct een no-buy is. Hoewel er tegenwoordig op de meeste plekken gewoon goede 5GHz wifi is, wil ik toch graag terug kunnen vallen op 2.4GHz wanneer 5GHz signaal door bijvoorbeeld dikke muren wegvalt.
Reageer
Het idee van WiFi 7 is minder interferentie op de 2.4GHz band, zodat die vrij has worden gehouden voor Bluetooth en IoT-devices. De verbetering van de 5GHz-band en de sterkere 6GHz-band van WiFi 6E zijn dan bedoeld voor smartphones en dergelijke.
Reageer
Ben een beetje een leek op dit gebied. Maar kan je dan bijv. nog wel connecten met smart devices die enkel op 2,4ghz werken vanaf je smartphone?
Reageer
Als je netwerk goed is ingericht, maakt het niet uit op welke band je zit. Als je maar niet meerdere netwerken in je huis hebt op verschillende subnetten.
Reageer
Je verbindt meestal alleen tijdens de setup direct met die devices. Daarna verbinden ze meestal direct met je router of base-station en verbind je dus indirect. Het voordeel van minder devices op de 2.4GHz band kan je dus nog steeds hebben. Maar het blijft wel belangrijk dat je toestel 2.4GHz ondersteunt. Maar het lijkt me sterk dat QC dat zou schrappen. Ze zijn geen Apple ofzo, dat ze om de haverklap nuttige en gewilde features schrappen.
Reageer
Ik vind het nogal "bezwarend' dat IoT voornamelijk op 2.4GHz uitgerold lijkt te worden aangezien dit een niche is waar we nogal flink naar toe nijgen te gaan terwijl deze band al flink wordt bezet en dan niet alleen door WiFi zelf. Ja, het heeft een beter bereik dan 5GHz, maar het heeft ook minder kanalen om mee te kunnen schakelen. En buiten dat worden al die kanalen dus al veelvuldig gebruikt door veel apparaten.

Zo heb ik dus veel IoT apparaten die dus alleen op 2.4GHz geconfigureerd moeten worden en vind ik het al een 'last' om apparaten die ik gebruik om deze IoT te willen configureren of beheren ook op 2.4GHz te moeten hebben. Ok, het is een kleine moeite om dat te doen, maar een kleine moeite in IT beheer kan soms irriterend over komen als je het even vergeet het te moeten doen in een situatie waarbij het allemaal even niet meer werkt.

Dus persoonlijk zou ik het fijn vinden als het ook normaal zou zijn dat het op 5GHz kan werken, omdat dit toch wel, op dit moment, de redelijke standaard is. En aangezien IoT devices vaak in de buurt is zie ik geen reden om dat niet te hoeven doen. Het komt imo nogal verouderd over om 2.4GHz als standaard te hebben momenteel.

Maar wie ben ik :)?
Reageer
Wat heb je aan meer kanalen als je er toch geen van ontvangt? IoT apparatuur moet in elke uithoek van het huis werken en heeft vaak minimaal bandbreedte nodig. Mijn standaard router komt met 2,4Ghz tot op de tweede verdieping, waar 5Ghz op de eerste verdieping al minder dan een streep of geen ontvangst heeft. Ja dat los je op met meerdere accespoints, maar het gros van de mensen beginnen daar niet aan en stappen zelfs over naar een andere provider omdat ze "slecht" internet hebben.
Reageer
Dat geldt voornamelijk voor de goedkope spullen van Hema, Action, etc. De wat duurdere spullen gebruiken Zigbee, wat speciaal voor IoT bedoeld is.
Reageer
Dit was ook mijn eerst reactie. Er staat b/g/n in de specs?

Overigens... Ik zie vooral evolutie met deze chip maar niks revolutionairs. Hoe gek het ook klinkt had ik wel gehoopt soortgelijke SOS mogelijkheden te zien zoals in de nieuwe Apple chip. :Y)
Reageer
Gary heeft alweer een informatieve video over de Gen 2 online geplaatst:
https://youtu.be/CiGqqDwIKtQ
Reageer
Deze heeft dus 5 snelle cores: 1x X3 en 4x A710 of iets wat er op lijkt.
Reageer
Idd 5 snelle cores en 3 efficiënte cores:
- 1x X3 (was 1x X2 in SD 8 gen 1)
- 4x A715 (was 3x A710)
- 3x A510 (was 4x A510)
Reageer
Wel relevant om te vermelden dat de Snapdragon 8 Gen 2 wordt geproduceerd door TSMC en niet door Samsung. TSMC staat bekend om betere productiekwaliteit en yields. De Snapdragon 8 Gen 1 geproduceerd door Samsung had veel meer problemen met oververhitting dan de Snapdragon 8+ Gen 1 geproduceerd door TSMC.
Reageer
tja, kan dat probleem van oververhitting niet ook gewoon komen door de specificaties die Qualcomm gebruikte en daar dus verbeteringen in hebben gebracht bij de 8+ Gen 1.
Reageer
With a yield that much higher, one could assume that TSMC's assembly line prowess tops Sammy's and could result in more powerful and energy-efficient units from TSMC.
Bron
Reageer
Ik mis Samsung in het lijstje
Reageer
Samsung maakt bij mijn weten ook nog geen gebruik van de huidige SD 8+ Gen 1.
Wel van de voorgaande SD 8 Gen 1 o.a. in de Galaxy Tab S8, ben benieuwd wat ze in de Tab S9 gaan stoppen.
Dat gaat dan geen Qualcomm meer worden tenzij ze standaard 1 generatie achter willen lopen.
Reageer
De Z Flip 4 en Z Fold 4 hebben een SD 8+ Gen 1.
Reageer
Ah, dat wist ik niet, tnx!
Dat maakt het dan wel apart om niet genoemd te worden bij de Gen 2 presentatie.
Wellicht hebben ze zelf iets in het vat zitten waarmee ze weer de concurrentie aan kunnen gaan.

BMW schreeuwt het ook niet van de daken wanneer ze een PSA blok in hun Mini hangen, zou ook zoiets kunnen zijn.
Een bedrijf als Samsung wat zelf soc's maakt zal de concurrent accepteren/gebruiken in hun devices maar wil waarschijnlijk liever met hun eigen Exynos geassocieerd worden.
Reageer
De Tab S9 wordt gewoon een 8gen2.
Ze gebruiken altijd de Galaxy S Snapdragon van dat jaar de laatste tijd.

Ze liepen met de 8gen1 in de Tab S8 niet een generatie achter, het was alleen niet de + versie die door TSMC was gemaakt ipv de Samsung versie (gewone 8gen1).

Maar eh, die 'inferieure' 8gen1 in de S8 Ultra draait als een malle. Vergeet niet dat koeling veel minder een issue is dan met een smartphone die een fractie is van zo'n tablet.
Reageer
Zou dat betekenen dat ze met de S23 toch weer een Exynos processor gaan gebruiken?

Zou wel teleurstellend zijn...
Reageer
Ze komen gewoon met de SD 8gen2, wees gerust.
Reageer
Die willen het misschien wel gewoon zelf aankondigen. Daar hoop ik in ieder geval op.
Reageer
Ondanks dat er maar een 10 procent verbetering kwa raw compute power komt moet je wel inleven dat de cpu nu 30 procent efficiënter is. Vervolgens is 10 procent van iets wat al supersnel is nog steeds een marginale verbetering. Ook zorgt Ai tegenwoordig voor steeds meer verbeteringen qua fotoverwerking en snelheid op basis van verschillende algorithmes.
Reageer
Samsung krijgt het dan altijd voor elkaar hun software zo te schrijven dat alle extra efficiëntie weer verdwijnt en je weer dezelfde accuduur als het vorige model hebt.
Reageer
tja, dat vind ik ook teleurstellend. Zeker omdat One Ui gewoon een fijn gebruiksgemak is.
Reageer
Ik vind dat ook jammer ja. Ik heb op het moment een S22 Ultra en (met batterijbescherming aan dus laden tot 85%) moet ik elke avond aan de lader. Mijn droom is toch wel een telefoon die gewoon 2 dagen trekt met normaal gebruik zodat je ook gemakkelijk een weekendje weg kan zonder lader of stopcontact.
Reageer
Bij mij hetzelfde met mijn s20fe, gewoon 15 procent na een dag rustig gebruiken. Als ik mijn telefoon vergeet op te laden heb ik al direct een probleem in de ochtend.
Reageer
Daar is Samsung niet de enige in, dat doen bijna alle developers tegenwoordig.
Reageer
> Wat wel opvalt is dat Qualcomm voor het eerst de AV1-codec ondersteunt voor videoplayback van 8K HDR-beelden op 60 frames per seconde.

Ik zie alleen HEVC en VP9 staan in het lijstje ondersteunde codecs voor hardwarematige decoding?
Reageer
Dit werd vermeld in het persbericht dat inmiddels weer offline is gehaald zie ik nu. Zodra de link weer terug is zal ik deze er weer in zetten.
Reageer
Ik mis Samsung in het rijtje en mag hopen dat ze niet terug gaan vallen op hun Exynos chip. Ik twijfel tussen een Fold4 of wachten op de Fold5, maar met een Exynos is de Fold5 een dikke vette pas.
Reageer
Folds kwamen altijd met Snapdragon's.
Daar is een reden voor, namelijk de beperkte verkoop vergeleken met een Galaxy S toestel.
Reageer
Nu is het te hopen dat de efficiëntie zich ook uit in minder hitte en langere accuduur. Het hoeft van mij allemaal niet persé sneller, voor 99% van de toepassingen is een smartphone toch al overkill. Zuiniger en met minder kans op oververhitting daarentegen, daar is nog winst te pakken. Maarja, dat zie je niet in de benchmarks...
Reageer
Hier ben ik ook benieuwd naar, zeker nu de setup van cores 1+4+3 is geworden i.p.v. 1+3+4.
Reageer