IRobot kondigt Roomba Combo j7+-stofzuigrobot aan met automatische dweilfunctie

IRobot heeft een nieuwe versie van de j7+-stofzuigrobot aangekondigd, met een dweilfunctie. De Combo j7+ heeft een dweil die onder aan de robot zit, maar bij het stofzuigen van tapijt boven op de robot wordt bewaard. Zo wil iRobot voorkomen dat de dweil tapijt nat maakt.

In tegenstelling tot andere stofzuigrobots met dweilfunctie, blijft de dweil niet onder aan de Combo j7+ zitten. Stofzuigdweilrobots als de Roborock S7 tillen die dweil bijvoorbeeld enkele millimeters op als ze tapijt stofzuigen. IRobot claimt dat tapijt zo alsnog nat kan worden en ontwikkelde voor de Combo j7+ daarom een systeem met twee metalen armen. Deze kunnen de dweil van onder naar boven de robot verplaatsen. Hiervoor zit er aan de bovenkant een uitsparing waarin de dweil kan liggen.

De stofzuigdweilrobot stofzuigt eerst tapijten en andere zachte vloerbedekkingen, daarna worden harde vloeren tegelijk gestofzuigd en gedweild. De robot herkent met sensors of vloerbedekking hard of zacht is.

De Combo j7+ heeft een iets kleinere stofopvangruimte dan de reguliere j7+, om plaats te maken voor een 210ml-watertank. De accu is ook iets gegroeid, naar 4400mAh. De Combo j7+ heeft net als de normale j7+ een grondstation waarmee de accu wordt opgeladen en de stofopvangruimte wordt geleegd. De watertank wordt hierbij niet gevuld.

Net als de j7+ kan de Combo meer dan 80 objecten herkennen en ontwijken, zoals kledingstukken en speelgoed. Hij kan andere omgevingen beter schoonmaken, als hij bijvoorbeeld een wc of een vaatwasser herkent. Met de nieuwe iRobot OS 5.0-update kunnen j7-robots meer objecten herkennen om schoon te maken of juist te ontwijken. Deze update laat gebruikers ook de robot vragen om kamers over te slaan. De robot ondersteunt stemcommando's en spraakassistenten.

Met de iRobot Home-app kunnen gebruikers ervoor kiezen om ruimten te dweilen en te stofzuigen of alleen te stofzuigen. Ze kunnen er ook voor kiezen hoeveel schoonmaakmiddel er tijdens het dweilen moet worden gebruikt. De Roomba Combo j7+ is vanaf 4 oktober in de Verenigde Staten leverbaar voor omgerekend, met btw 1378 euro. Vanaf die datum moet de robot ook in Europa te koop zijn, voor een nog onbekend bedrag. De iRobot OS 5.0-update wordt nu wereldwijd verspreid.

Update, 12:12 uur: De Roomba Combo j7+ kost in Nederland 999 euro. Er komt ook een versie waarbij de stofopvangruimte niet automatisch wordt geleegd. Deze kost 799 euro.

IRobot Roomba Combo j7+IRobot Roomba Combo j7+
IRobot Roomba Combo j7+IRobot Roomba Combo j7+IRobot Roomba Combo j7+

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-09-2022 • 08:06

88

Lees meer

Reacties (88)

88
87
34
3
0
48
Wijzig sortering
Leuk apparaat, heb zelf nog geen ervaring met een dweilfunctie maar lijkt me wel interessant voor als onze huidige robotstofzuiger stukgaat.
Op onze Roborock gebruik ik het nooit. Het is meer dat het wat water over de vloer smeert, maar echt schoonmaken doet het niet.
Ik gebruik het met regelmaat, maar dan meer met de gedachte als aanvulling op het stofzuigen.
Met een natte doek haal je juist dat beetje vuil weg wat de stofzuiger niet doet in het begin was de doek behoorlijk zwart, nu verloop van tijd werd dat minder.

Maar ik deel je mening, alleen maar een natte doek over de vloer, het 'echt dweilen' dat doe ik gewoon zelf.

Ik dacht overigens dat het 'tijdperk'van de natte doek langzaam wel voorbij was. Ik zag steeds meer robots komen met borstels als dweil en die na een x vierkante meter terug naar het dockingstation gaan om deze borstels te laten reinigen.
Zoals deze
Een suggestie is om ook nog wat allesreiniger op het doekje te doen, geeft toch nog net een beter resultaat.
Zeker niet in het reservoir doen.
Allesreiniger?! Nooit doen! Vooral niet op houten vloeren. Voor veel oppervlakken in huis is een allesreiniger echt een uitstekend schoonmaakmiddel, maar gebruik het absoluut niet op je vloer: het kan een doffe waas en strepen achter laten.
in mijn situatie niet echt een probleem, de vloer moe nog vervangen worden.

Als je speciaal reinigingsmiddel hebt voor je vloer, doe die dan op dat doekje. simple as that.
Ik gebruik het ook met regelmaat op PVC (dus voornamelijk dweilen) en totaal geen klagen...
Ik weet niet wat mensen allemaal thuis op hun vloer gooien maar bij normaal gebruik is een beetje water over de vloer gooien en schrobben ook voldoende. Ik hoef echt niet daarna nog handmatig bezig met uitzondering van de hoekjes waar de Roborock niet bij kan.
Helemaal mee eens.

Ik laat de roborock 1 a 2 keer per week dweilen. Beetje Andy er bij en het ruikt lekker fris als je je huis binnenkomt. Familie en vrienden allemaal aan de roborock en die dweilen regelmatig. Af en toe de dweil in de wasmachine en weer klaar voor gebruik. Ik doe die nu 2 jaar zonder problemen of strepen
Voor dweilen gebruik ik de Bissell SpinWave, en als middel gewoon handwarm water met wat vloeibare groene zeep.
Welke heb je dan? Hier de S7 en die maakt wel degelijk goed schoon. Die schrobt ook echt de vloer met 3000rpm. Dat gaat je met de hand niet lukken. Tuurlijk, hardnekkige vlekken moeten met de hand, maar overall, alledaagse vuiltjes, strepen, of wat ingelopen modder is zo weg. Ben echt zeer tevreden!
Ik heb dezelfde ervaring en ook na het zien van diverse reviews denk ik dat hij overdrijft of een use case heeft met kinderen die frisdrank over zijn vloer gooien ofzo :+
Niet mee eens, gebruik het regelmatig met de Roborock 7, en werkt echt goed.
Mijn ervaring is toch wel anders. Juist de S7 beweegt de dweil ook waardoor hij de vloer wel degelijk schoon maakt. In ieder geval op de PVC ondergrond maakt hij het goed schoon.
Hier ook een Roborock S7 die dweilt prima. Het helpt alleen wel als je de doek vochtig maakt en gelijk gaat dweilen. Als je hem een nachtje laat staan om op schema te gaan dweilen is de doek al opgedroogd en merk je dat deze vooral nat wordt op de plekken waar de spuitmondjes zitten.
Ik heb de Roborock S5 Max. Die smeert ook gewoon een natte doek over de grond. Volgens de roborock mag alleen water, maar ik doe er toch al jaren detergent in (wel speciaal gemaakt voor robotdweilen, geen idee of het beter is) en als je het maar vaak genoeg doet merk je toch echt dat het een groot verschil maakt.
Als ik bvb eens beslis om mijn kelder schoon te maken dan laat ik hem eerst een keer de kelder stofzuigen zonder dweil. Dan met de dweil erop en dat moet ik om de 15 minuten in het begin de dweil schoonmaken wegens zwart. Na 2 keer schoonmaken op deze manier laat ik hem nog 3 keer of zo dweilen zonder om de 15 minuten de dweil schoon te maken.
Daarna is de vloer echt heel netjes. Ik kan een stuk natte keukenrol over de vloer wrijven zonder dat deze verkleurd.
Net zoals bij stofzuigen is het geen vervanging, de grond strelen is prima want elke keer dat hij dit doet word het schoner. Maar als je resten/vieze gedeeltes hebt moet je dat zelf met de hand weghalen
Ik had vroeger een dweilrobot van Irobot, en dat was niet zo indrukwekkend.
Is wel veel jaren terug.
Doordat je zelf de watertank moet vullen en legen is het niet zo handig. Bovendien laat dat ding het redelijk nat achter. Verwacht dus lange droogtijden.
Je hebt sneller en properder even rond gegaan met zo'n Vileda wisser. Althans mijn ervaring.
Tenzij je vloerverwarming hebt, en als deze opstaat dan is dweilen van een grote oppervlakte een ramp. Zeker als je bijvoorbeeld een betonnen vloer hebt. Dit had ik dus vroeger. Toen gewoon een stoomreiniger gekocht. Simpel ding van Kärcher en gewoon vlug en goed. Geen last meer van opdrogen terwijl je bezig bent. Natuurlijk staat die vloerverwarming in de zomer niet op. En uiteraard heeft ook niet iedereen vloerverwarming. Maar in de zomer zal je vloer ook vlugger droog zijn dan in de winter. Maar met vloerverwarming (zelfs met tegels) is een grote oppervlakte in 1x soms toch wel "moeilijk".
Daar kan ik in komen. Je hebt een punt. :)
Oh dat klinkt inderdaad niet handig, dan heb je er volgens mij meer werk van dan als je even zelf dweilt? :D
In principe is zelf dweilen meer werk uiteraard.
Maar als je proper wil dweilen verplaats je bv de stoelen of andere objecten.
Dus als je dat toch al gedaan hebt is het meeste werk al gedaan :)
De dweilkwaliteit van zo'n robot is vergelijkbaar met even snel de mopper rond slaan.
Dat ding zal er wel een uur lang herrie maken, jij doet het in 10min stil.
Mijn inziens niet de meerprijs waard. Maar uiteraard is dat persoonlijk.
Ik geef de voorkeur aan een goeie draadloze Dyson + mopper als alternatief op een robot.

robot Stofzuigen ok, robot dweilen is niet ideaal.
Oke ja dan kan je het beter zelf doen als ik je verhaal zo lees, gelukkig hebben wij van het lawaai nooit last want onze robotstofzuiger gaat rond om 2 uur in de nacht en dan liggen wij diep in slaap. Alleen vinden wij het wel belangrijk dat het streeploos gebeurd en zoals je zegt ook even de meubels opzij.
Ik denk dat je dit apparaat ook meer moet zien als een soort 'dagelijkse dweilsessie' voor 'in de loop' en niet als volwaardig vervangen goed dweilen.
Als dit apparaat elke dag 'vluchtig' stofzuigt en om de dag dweilt kan dat natuurlijk wel wat toevoegen.
Dat is inderdaad waar, onze robotstofzuiger doet elke avond zijn stofzuig ronde door het huis. Weet niet wat het beste is bij een dweilsessie? :P Ik hoor je al zeggen om de dag kan wat toevoegen.
Het beste is lastig aan te geven zonder de situatie te kennen. Ik zou zeggen, begin met elke dag en kijk hoe vies het doekje is.
Als elke dag het doekje praktisch schoon is doe je om de dag of om de 2 dagen.
Ik heb ook een dweilrobot van irobot (braava m6) en ik ben er erg tevreden over. Ik gebruik wel het originele schoonmaakmiddel (nog wel, wat best prijzig is). Maar het droogt zo en hij maakt de boel netjes schoon en glanzend. Wel laat ik voor de dweilrobot eerst een stofzuigrobot zijn werk doen (oude 7xx serie).

Je kan de hoeveelheid vloeistof dat hij spuit ook nog in een aantal stappen instellen via de app, maar zowel maximaal als wat minder schoonmaakmiddel droogt zo op en ook zonder strepen. Ik vermoed dat het dus aan de ondergrond ligt of verbeterd is sinds de vorige modellen?

Het bijvullen moet wel met enige regelmaat met zo'n klein tankje.
Mee eens, ik heb zo’n Leifheit dweil waarbij in de steel een sopreservoir zit en ik het handvat een knijper om te sproeien. Veel schoner en sneller dan de zeer beperkte dweil van mijn Blaupunkt robot, die ik dan ook nooit gebruik.
hier een ecovacs deebot met dweilfunctie; https://www.ecovacs.com/global/deebot-robotic-vacuum-cleaner
en een xiaomi; https://www.bol.com/nl/nl...tie-wit/9300000002368278/

super! qua functionaliteit, app vind ik zelf best matig maar qua schoonmaken en dweilen top! inmiddels de 4e schoonmaak robot. De ecovacs dacht dat hij van de trap kon lopen ... ging niet goed. Maar dit model bevalt hier prima. Mocht die sneuvelen komt er zeker een vergelijkbaar schoonmaak robotje.

ja moet water reservoiw bijvullen, maar laat geen natte plek achter op de parkeerplaats

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 22:42]

Dank je! We hadden een Irobot op het oog vanwege die rubberen borstel aan de onderkant, want we werken nu met een Robotstofzuiger zonder rubberen borstel. Aangezien we 2 katten en 2 honden hebben lijkt ons zo'n rubberen borstel veel fijner om mee te werken?
combinatie van een 'roller' en een 'sweeper'; sweeper gooit het 'onder'de robot naar de 'roller' die het nabinnen werkt. die lopen allemaal vast door haren van dieren, dus meot je regelmatig ontkoppelen en de haren van verwijderen. Hoort er nu eenmaal bij qua onderhoud. Maar zelf stofzuigen of dweilen doen we eigenlijk nauwelijks nog.
overigens kun je bij ali veel spare-parts bestellen; grotere borstel, andere roller etc. Zou een 'ouder' model kopen, scheelt enorm in prijs. Maar dat ieder voro zich :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 22:42]

Op zich vind ik onderhoud ook helemaal geen gek iets bij zo'n apparaat :), juist daarmee zorg je ervoor dat het apparaat lang meegaat en zijn werk goed doet. Welk model hebben jullie?
Geen huisdieren hier, maar wel 3 mensen met lang haar: de rubberen borstels hebben veel minder onderhoud nodig dan de 'gewone' borstels. Je hebt ook geen tools nodig, geen kam, snij en knipwerk meer!

Het loont om regelmatig de onderkant te bekijken, de oude roomba gaf elke maand wel de "ERROR CLEAN BRUSH" noodkreet over de ingebouwde speaker, de nieuwe heeft dat al 3 jaar niet gedaan.

De rubberen borstels lijken ook iets beter te vegen.
Ja klopt dat je er wekelijks wel even aandacht aan moet geven, ik controleer bij onze Eufy RoboVac 11 ook minimaal 1 keer per week de borstel en afvalbak.
Uit ervaring met langharige kat kan ik vertellen dat die rubber borstels i.d.d.veel beter zijn. Er zit nooit haar om de borstel zelf gewikkeld, dat was voorheen met mijn oude Roomba een ramp.

Maak wel elke week de Roomba wat schoon. Bij het voor wieltje zit meestel wel wat katten haar tussen. Het filter gebruik ik nu al een jaar, omdat ik die elke week met een borsteltje uit zuig. En eens in de 2-3 maanden blaas ik hem helemaal schoon met de compressor.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 22 juli 2024 22:42]

Ik heb mijn Xiaomi stofzuiger 5 jaar geleden aan mijn ouders gegeven en deze gaat nog steeds prima rond (zelfs op originele accu). Het apparaat is ondertussen denk ik wel 8 jaar oud, geweldige investering.

Ook is hij prima zelf te 'repareren'. Hij was met kerst onder de kerstboom gereden en gaf aan dat er een lidar sensor storing was. Ik heb het apparaat grotendeels uit elkaar gehaald (gewoon kruiskop) en alle naalden verwijderd. Hij doet sindsdien weer iedere dag om 10.00 zijn ding. Erg onder de indruk van het gehele apparaat.
die lidar issue heb ik ook gehad; ding uitelkaar gehaald (beetje met hulp YT) bleek er een oorworm ingekropen te zijn _/-\o_ maar goed, robotje een 'apk' beurt gegeven. Olga werkt nog steeds

//edit; olga is de naam van onze schoonmaakrobot
Haha, Men moeder had hem de naam 'dokie' gegeven. Omdat hij altijd zo leuk 'returning to the dock' zegt als hij klaar is (en zij geen flauw idee had wat dat betekende).
Ik heb de vorige versie van de roomba combo. Stofzuigen vind ik echt een 8/10.

Maar dweilen 1/10.

Het komt er op neer dat er een vochtig stukje stof onder dat ding zit wat een beetje met lichte druk over de vloer word gehaald. Staat totaal niet in verhouding met zelf dweilen of met een echte dweilmachine.
Dat idee had ik ook al, ik dweil handmatig met een Bissell SpinWave. Droogt heel mooi op ook, en gebruik gewoon water met wat groene zeep van de AH.
Ik heb naast een roomba stofzuiger ook Braava Jet. Die spettert wat water op de vloer en rijd er met een lapje overheen. Echt dweilen doet hij niet. Er zijn andere merken die ook echt bewegen of roteren met de borstels. Die schijnen beter schoon te maken.
Maar vooral een veredelde advertentie. Dwijlen en automatisch legen kan al (veel) langer. Dus ik snap de nieuwswaarde eigenlijk niet. Ik post ook wel eens iets op de submit wat in mijn ogen veel meer waarde heeft dan een productaankondiging waarbij de features niks nieuws zijn.
Wat een geld! Verkoopt iRobot ook nog je huis-gegevens of zijn ze daar mee gestopt?

Overigens heb ik een Roborock en dat dweilen vind ik zo fijn nog niet. Je moet continue het water verversen en de mop schoonmaken. Als je parket oid hebt, dan moet je de mop na het dweilen ook verwijderen. Anders krijg je een natte plek op je vloer.
Nieuwe generatie (en dan vooral de duurdere) modellen hebben een basestation waar een groot vies en schoon waterreservoir in zit. Ook maken sommige docks automatisch de dweil pad schoon. De S7 maxv ultra volgens mij.
De Roborock S7 Maxv die wij hebben heeft iig gewoon een plastic plaat erbij zitten om je vloer te beschermen hiertegen
Oh echt? Die heb ik over het hoofd gezien of zat niet in de doos… ik ga nog eens checken! Thanks
Ze werden overgenomen door Amazon toch? Dus ehhh denk 100% zekers.
Roomba is gekocht door Amazon, dus die zullen die data inderdaad wel interessant vinden.
Die iRobot machines zijn leuk speelgoed met een redelijke functionaliteit. Heb zelf de iRobot i7+ gehad. Totdat ik een kind kreeg.... toen werd het apparaat onbruikbaar door alle zooi die overal ligt.
Anoniem: 690766 27 september 2022 09:23
Stofzuigdweilrobots als de Roborock S7 tillen die dweil bijvoorbeeld enkele millimeters op als ze tapijt stofzuigen. IRobot claimt dat tapijt zo alsnog nat kan worden
Ik kan bevestigen dat met mijn Roborock s7 zeker niet het geval is bij laag- en middelpolig tapijt. Tuurlijk als de robot compleet wegzakt in extreem hoge vezels zullen deze wel enigzins nat worden maar dan valt er ook niet overheen te rijden.

Oplossing voor een niet bestaand probleem dus m.i.
inderdaad, ik kwam hier net hetzelfde te zeggen. Die S7 is een fijn ding, en voor veel minder geld dan de irobot. de volgende koop ik wel met base-station. het reservoirtje voor het vuil en het water is net iets te klein. en de S7 ondersteunt ook geen schoonmaakmiddel, dat doet de nieuwste ondertussen wel.
Ik gebruik momenteel de M6 dweilrobot van IRobot, mijn vloer is nooit echt vies en dweilt 2x per week. Ik hoef eigenlijk nooit zelf meer te dweilen, enkel na een verjaardagsfeestje dat ik het zelf even nog doe. Echt ideaal dus. Eerst gaat de stofzuiger door de kamer waarna de dweil aan de beurt is

Een gemengde robot voor stofzuigen en dweilen kan ik niet rijmen, als stof ook maar een beetje nat wordt, wordt het echt een smurrie in de afvalbak.

[Reactie gewijzigd door CypressGTX op 22 juli 2024 22:42]

Voor de mensen die de dweilen op de robotstofzuigers vies vinden, in mijn ervaring werkt het juist perfect. Ik dweil niet zo vaak waar mijn Roborock s7 dat wel met grote regelmaat doet. Als ik dan het dweildoekje zo nu en dan vervang vind ik er niks ranzigs aan en is mijn vloer zichtbaar schoner. Met grote regelmaat een beetje schoonmaken werkt minstens zo goed als sporadisch uitgebreid dweilen.

Ik zou graag die nieuwste van Roborock hebben die het dweilwater ook vervangt en alles reinigt. Het meeste werk zit voor mij nu steeds in het dweildoekje en water vervangen/bijvullen.
Ik ben echt super tevreden over mijn IRobot J7 in combinatie met een Roomba m6. Dagelijks laat ik de gang en de ruimte waarin de kattenbak staat even zuigen en 1x per week het hele huis, uiteraard als ik van huis ben. Daarna dweilt hij het hele huis even. Inderdaad is dat niet in de categorie 'schrobben', maar voor het stof van de kattenbak is het fijn dat er een natte doek overheen gaat.

Ik heb diverse robots gehad, maar de de herkenning van de ruimtes door de robot is echt heel goed. Zelf als ik het basisstation verplaats naar een andere ruimte, dan nog weet hij waar het kantoor is en de slaapkamer. Daarnaast is er flinke ontwikkeling geweest in het toevoegen van no-go-zones (rond de waterbak van de kat bijvoorbeeld) en de herkenning van objecten, met name stroomkabels.
Oef dat klinkt echt zo goor, met twee grote emmers dweilen geeft 1 emmer met zeer vies water en dit ding zou echt schoon kunnen maken? brr krijg er alleen maar jikes neigingen van (en dat is niet eens vanwege de prijs :) )
verschil is wel dat hier schoonwater vanuit de robot door de dwijl blijft druppelen, met een normale dwijl, ga je natuurlijk steeds diezelfde vieze bak in..
Het idee van dweilen is dat je door middel van water ervoor zorgt dat vuil loskomt van je vloer in je dweil. Vervolgens spoel je dat schoon in je emmer waardoor je eindigt met vuil water, en je vloer schoon is.

Hoe moet dit nou schoon te noemen zijn als dat zelfde doek door je hele kamer heen gaat zonder het vuil er vanaf te spoelen?
Het oppervlakte van het doek onder de robotstofzuiger is vergelijkbaar met een gemiddelde kwart microvezel schoonmaakdoek. Datzelfde doek doet even je hele woonkamer.
Omdat je dit niet gebruikt zoals je "traditioneel" zou doen bij poetsen.

De meeste mensen poetsen één keer per week (of twee weken zelfs) manueel hun vloer, natuurlijk ga je dan een veel vuilere doek en water krijgen dan wanneer je het, zoals eigenlijk de bedoeling is met dergelijke robots, zowat dagelijks even zijn dingetje laat doen.

Zelfde idee als een grasmaairobot, dan ding is ook niet bedoelt om je gras eerst een maand te laten groeien en dan bij te knippen , dan werkt hij ook gewoon meestal niet goed.. het is bedoelt om alles in veel kleinere maar zeer regelmatige stapjes bij te houden.
Ben er wel benieuwd naar. Heb een 6 jaar oude iLife A4 stofzuigrobot en keek al naar een vervanger.
Ik vroeg me altijd al af hoe zo n mopfunctie zou werken.
Eerlijk gezegd, ik vermoed ook niet zo fantastisch , ik begrijp je bezorgdheid wel.

Een stofzuigrobot heb ik nu zelf wel, maar daar zal het ook wel bij blijven.. die 15 minuten dweilen doe ik zelf nog wel. Vind het wel goed zo , we zijn al in een maatschappij waar je zelf nog weinig tot niets hoeft te doen thuis als je niet wil , ben ik geen onverdeelde fan van. Ik vind het wel goed dat ik af en toe eens verplicht word om wat fysiek werk te doen.
Zoals kristof zegt is het niet zoals traditioneel dwijlen, maar meer om nog meer stof dan een beetje vastplakt mee te nemen. Wij gebruiken het bijvoorbeeld alleen in de slaapkamer onder het bed^^
exact daarom heb je dus 2 emmers.
Vuil komt in de dweil, zonder dweil goed schoonmaken zit je gewoon vuil te verspreiden en is het zinloos.
Ik dweil sowieso al weinig maar ook nog 2 emmers? Als ik dweil dan wordt die ene emmer steeds vuiler, dat kan alleen maar betekenen dat ik vuil naar de emmer breng en niet andersom. En ook al is dat niet 100%, who cares, schoon genoeg.
Ik heb de Roborock S7 en die kan ook dweilen, net als deze zegmaar. Goed dweilen kan ik het niet noemen, er wordt een nat lapje ondergeklikt wat steeds een drupje water krijgt. De dweil is na afloop wel vies, maar handmatig dweilen geeft mi een beter resultaat.
Ik heb zelf geen stofzuigrobot maar wat bedoelen ze met volgende:
Hij kan andere omgevingen beter schoonmaken, als hij bijvoorbeeld een wc of een vaatwasser herkent.
Een vaatwasser zit toch (altijd?) ingebouwd in je keuken?
Zo niet, wat is het nut dat zo een robot het verschil kent tussen een vaatwasser en object X ?
Verkeerd vertaald. Dit staat in de bron: "which enables the robot to clean more specific places on command, like around kitty litter boxes, toilet bowls, dishwashers and more". Dus je kan eenvoudig een commando geven om voor de vaatwasser, om de toiletpot of bij de kattenbak extra schoon te maken.

Rondom een vaatwasser kunnen wel eens wat druppels soep, jus etc vallen. Als je te lui bent om er even een doekje langs te halen, kan je je app openen en je robot er heen sturen. ;)

Voor de kattenbak is het wel erg fijn. Onze katten vinden het een uitdaging om zoveel mogelijk grind buiten de bak neer te leggen voor ons.. :D
De kat hier ook, ik heb zo een matje gekocht om er voor te leggen. Is een soort van mesh waar de korrels dan tussenvallen en zo hou je het gemakkelijker schoon. Denk dat ik dit ooit eens gekocht heb bij amazon, gebruiken we hier al zeker 3-4 jaar ofzo. Was ook van een tip van iemand toen ik dat probleem had :)

Nu wij hebben gewoon zo een swiffer wetjet gekocht voor "spot" cleaning, effe sprayen en vlug even door de keuken gaan na het koken etc. Of gewoon als het nodig is. Maar als je bekijkt vanwaar een roomba komt, is toch al ver gekomen. Ik had eentje gekocht 2010-2011 ofzo, ding werkte perfect. Maar de layout in het oudere huis was compleet anders dan waar we nu wonen. En nu zijn er ook kinderen. Dus is het gewoon terug manueel. Maar als ze wat groter zijn, dan komt er gewoon terug eentje.
Dat matje hebben wij ook, en het vangt inderdaad veel op. Maar nog steeds vinden de katten het erg leuk om hun pootjes dicht te knijpen en pas een paar meter verder al het grind te laten vallen.. 😄
Wauw! €629,00 (extra, bovenop de kostprijs van een normale Roomba iRobot J7+) voor een matige dwijlfunctie vind ik wel een beetje too much. De Roomba iRobot j7+ kost momenteel ook "slechts" €749,00. Om dus bijna een extra Roomba aan te schaffen in kostprijs, puur t.b.v. de upgrade van een dweil, lijkt mij erg moeilijk te rechtvaardigen. Dan maar zelf met een dweil erachteraan of een extra dweil robot aanschaffen.

Merk overigens op dat de j7 en j7+ beide geen Siri ondersteunen. Gezien Amazon Roomba tussentijds overgenomen heeft, verwacht ik dat de ondersteuning niet snel verder zal reiken dan een OK Google of Alexa. "De robot ondersteunt stemcommando's en spraakassistenten" is in dezen dus een nogal breed begrip.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 22 juli 2024 22:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.