Roomba i7+-robotstofzuiger die zichzelf leegt komt deze maand uit voor 1199 euro

De Roomba i7+ met Clean Base, een paal waarin de robotstofzuiger zelf zijn opvangbak leegt, komt op 15 februari uit in de Benelux. Het topmodel kost 1199 euro en wordt ook zonder de Clean Base leverbaar voor 899 euro.

Roomba i7+Volgens fabrikant iRobot heeft de Clean Base de capaciteit om dertig keer de opvangbak van de Roomba i7+ te legen. De robotstofzuiger keert na zijn schoonmaakronde zelf terug naar het basisstation en leegt dan de opvangbak. In de Clean Base zitten stofzakken die gebruikers moeten vervangen als deze vol zijn, deze zogenaamde Dirt Disposal Bags hebben een adviesprijs van 20 euro per drie stuks. Fabrikant iRobot verkoopt de Clean Base-paal ook los voor 499 euro.

De Roomba i7+ wordt door iRobot gepresenteerd als een slimme stofzuigrobot die het huis leert kennen en in kaart brengt en zijn gedrag daarop aanpast. Via een app kunnen gebruikers ook regelen hoe en waar de Roomba i7+ moet stofzuigen.

In november kondigde iRobot aan zijn Home-app compatibel te maken met de Nederlandstalige Google Assistant. Die functionaliteit werkt inmiddels.

Promotiefilmpje van de iRobot Roomba7+ met Clean Base

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-02-2019 • 18:00

136

Lees meer

Reacties (136)

136
132
60
7
0
65
Wijzig sortering
In november kondigde iRobot aan zijn Home-app compatibel te maken met de Nederlandstalige Google Assistant. In de winter zou dat moeten werken. Voor zover bekend is die functionaliteit op het moment van schrijven nog niet beschikbaar.
Als ik "Hey Google, ga eens stofzuigen" zeg, dan gaat mijn Roomba vrolijk aan de slag hoor :)

Hij luistert beter dan m'n vriendin, zeg ik altijd :+

[Reactie gewijzigd door Richh op 23 juli 2024 00:13]

Ik zeg: schoonmaakster wil je huis ff stofzuigen, dweilen, was doen en opvouwen, kattenbak verschonen, planten water geven, wc + douch een beurt geven en ramenlappen. Antwoord: ja hoor.

Kosten €25,50 voor 2 uur werk per week. Goedkoper dan irobot en huis altijd schoon.
Kosten €25,50 voor 2 uur werk per week. Goedkoper dan irobot en huis altijd schoon.
Ik zag net een artikel over het verdwijnen van de aparte rekentoets, schijnbaar is het hardnodig om te leren rekenen en logisch nadenken :)

Een zinnige roomba (een simpele met een timer) kost ergens rond de 300-350 EUR. Na 14 weken betaal je voor een schoonmaker meer. Zelf voor het in dit artikel besproken "top" model betaal je na 48 weken meer voor de schoonmaker.

Dat een schoonmaker meer kan heeft geen impact op je opmerking en conclusie.
Zeg dat mijn schoonmaakster 6 taken doet per week..
25,5/6 = € 4,25 p/w * 4 = 17 p/m = €204 p/j

en vergeet niet dat een robotstofzuiger niet overal bij kan. Dus moet je zelf ook nog stofzuigen...

En al zou het duurder zijn, het totaal plaatje bevalt me prima :)
Andersom werkt dit ook: de robotstofzuiger kan ook dingen meepakken waar je met de stofzuiger niet bij komt: die borstel op de hoeken veegt bijvoorbeeld ook door kiertjes onder bijvoorbeeld je plinten door, iets waar je met de normale stofzuiger op een grotere afstand blijft en het met enkel zuigkracht moet doen.

Het is vooral gemak, maar het lost lang niet alles op, bijvoorbeeld een trap stofzuigen is een uitdaging voor een robot ;)
"dingen meepakken waar je met de stofzuiger niet bij komt: die borstel op de hoeken veegt bijvoorbeeld ook door kiertjes onder bijvoorbeeld je plinten door, iets waar je met de normale stofzuiger op een grotere afstand blijft "

Weleens van mondstukken voor op de stofzuiger gehoord, bijvoorbeeld de spleetzuiger?
Daar red je het echt wel mee in de situatie die jij benoemd.

Volgens mij zijn de hoeken nu net het probleem.
Die sprietjes die ronddraaien leggen het echt af tegen zuigkracht van de gewone stofzuiger.
Die laatste heb ik er gewoon bij om dat soort lastige plekken af en toe goed te doen
Niet mee eens: zie het als bij afwassen: je kunt spoelen wat je wilt, maar 1x een aai met de borstel en je krijgt het dan opeens wel weg: dat is hetzelfde met stofzuigen. Maar de mondstukken voor de stofzuiger ga ik al 100% zeker niet gebruiken voor het normale stofzuigerwerk. Gebruik je die ook echt om alle plinten en andere randen af te lopen? Een robotstofzuiger kan ik iedereen aanraden: naast een normale stofzuiger dan wel uiteraard. Daarnaast ook een snoerloze stofzuiger zoals bv een Dyson v6/8 of hoe heten ze inmiddels.. voor trappen of gewoon even snel.
Ik zeg dat voor spleten
een gewone stofzuiger met een spleetmondstuk er op beter werkt dan de hoeksprietjes van een robotstofzuiger.

Ik vind het door jouw "spoelen" van de afwas overigens wel wat anders dan het afwassen wat ik doe.
Slechte vergelijking wmb.
Hm aparte manier van denken, lucht zuigen is vergelijk baar met het spoelen van water: je voert losse moleculen in vloeibare of gasvorm langs een oppervlak. Bij gebruik van een borstel (stofzuigerrobot) en afwassen (afwasborstel), ga je met een vaste stof langs een oppervlak, waardoor je het vuil op een heel andere manier aanzet tot loskomen en bewegen. Bij de robotstofzuiger gebruik je sowieso borstels én zuigkracht.

Maar heb je al eens zelf gebruik gemaakt van een behoorlijke robotstofzuiger? In veel gevallen is de gebruiker van de normale stofzuiger sceptisch tot ze het uitproberen merk ik.
"Hm aparte manier van denken, lucht zuigen is vergelijk baar met het spoelen van water: je voert losse moleculen in vloeibare of gasvorm langs een oppervlak".

Ja, dit helpt vast mijn mening (en die van anderen) te wijzigen.

" In veel gevallen is de gebruiker van de normale stofzuiger sceptisch tot ze het uitproberen merk ik."

Volgens mij ging het dat niet om!
Volgens mij moet er dan ook nog een begrijpend lezen toets komen :*)

Hij geeft aan dat hij voor €25,50 a 2 uur per week de schoonmaakster naast stofzuigen, was doen en opvouwen, kattenbak, planten water geven, wc en badkamer schoonmaken en ramen lappen gedaan krijgt.

Dan betaal je na 14 weken misschien wel meer, maar dan is de rest nog smerig ;)

[Reactie gewijzigd door Danno88 op 23 juli 2024 00:13]

Als hij na 14 weken nog meer betaald is de rest toch juist schoon O-)
Hahaha je hebt gelijk ;)
Verkeerd verwoord.

[Reactie gewijzigd door Danno88 op 23 juli 2024 00:13]

Echter kun je de Roomba natuurlijk meerdere malen (per dag/week) aanzetten, daar de schoonmaakster 'slechts' 1 á 2 keer per week komt.

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en of je het waard vindt :)
Hoe vaak je de roemba ook aan zet, je zal uiteindelijk zelf aan de slag moeten met een normale stofzuiger.
Daarom, het is puur of je het waard vindt. In ons huishouden hebben we dan ook een Roomba en een schoonmaakster ;)
Uiteraard klopt dat.

Ik vond de reactie nog al bot en kort door de bocht.

P.s. die luxe combi van roomba en schoonmaakster zou ik ook wel willen _/-\o_ :P
Als het daarbij zou blijven. 3 stofzuigerzakken voor 20 euro? En zeker zo af en toe wat onderdelen zoals borsteltjes vervangen á 100?
verschil is dat de schoonmaakster meer doet in minder tijd en zelfstandig de trap op komt.
Je hoeft ook niet deze irobot te nemen.
Een Mi Robot Vacuum cleaner bijvoorbeeld heb je al voor €250. Of een Roborock S50 voor €300. Of een iRobot Roomba 605 voor €200. En dat heb je er snel uit vergeleken met die schoonmaakster van je ;)

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 23 juli 2024 00:13]

Kunnen die ook dweilen, was doen, kattenbak verschonen, planten water geven, wc en douche en ramen lappen?
De S50 kan ook dweilen :)
was/droog combi, Litter-Robot (https://www.litter-robot....ter-robot-ii-classic.html) planten watergeven met een watersysteempje van ome ali. japanse wc die automatish schoonmaakt en een dwijlrobot voor ramen bestaat vast ook. Blijft alleen nog je douche over.
Ja maar die doet de rest zoals badkamer schoonmaken etc niet.
2 uur werk per week en ze doet dat allemaal? Of dat zal netjes gedaan zijn ... of ze kan goochelen of je woont op 20 vierkante meter.
Hmm, hoeft niet per se. Ik zelf kan mijn huis schoonmaken in minder dan 2 uur. En dan is het ook goed schoon. Ik woon op 80m2. Ik ga er gemakshalve van uit dat een professional beter en sneller dan mij werkt. Maar een schoonmaakster voor die prijs ben ik hier nog nooit niet tegen gekomen.
Dat allemaal in twee uur is onmogelijk.
Mijn schoonmaakster doet ook echt veel in 2 uren per week.
Niet de was en niet de ramen (doe ik liever zelf), maar wel:
Stofzuigen + dweilen (3 etages) en bedden verschonen (3x) en toiletten (2x) en keuken + badkamer (sanitair) en prullenbakken legen en woonkamer + 2 slaapkamers van kinderen opruimen.

Echt ge-wel-dig!

Het betekent dat je zelf gewoon een klein beetje moet bijhouden (nauwelijks werk).
Maar ik wil mijn huis toch wel vaker gestofzuigt hebben als 1x per week.

Zelfde met was en opvouwen. Dat gaat echt niet lukken om dat 1 a 2 keer per week te doen.
sh*t.. volgens mij doe ik zelf ongeveer 1x per maand of totdat mijn yoga mat te stoffig word...
Gewoon de yogamat wegdoen en dan hoef je het minder vaak schoon te maken :+
Ik zeg: schoonmaakster wil je huis ff stofzuigen, dweilen, was doen en opvouwen, kattenbak verschonen, planten water geven, wc + douch een beurt geven en ramenlappen. Antwoord: ja hoor.

Kosten €25,50 voor 2 uur werk per week. Goedkoper dan irobot en huis altijd schoon.
Mwah, ben ik denk ik te neurotisch voor als het gaat om mijn spullen, ik gok dat als ze toch een keer gedachteloos met iets anders dan een microvezeldoek over de coating van mijn tv-scherm heen gaat, iets laat vallen of te lang water laat liggen op mijn laminaat, of iets te stevig over mijn rvs fornuis heen gaat je geen recht van klagen hebt met dat soort zwarte prijzen.
ach wat een gelul,
kost je 6.3€ per uur ( google: dienstencheque)
interieur hostess komt 3u per 2 weken, dus kost me dus 38€ per maand.
hiervoor zijn ze verzekerd als ze je spullen afbreken of laten vallen

en blijkbaar heb ik meer vertrouwen in t lieve dametje om mijn spullen te kuisen dan ikzelf met mijn brute of verstrooid hoofd wel eens kan uithalen of iets kan omstoten (en dan draai ik er zelf voor op)
Ja, dat systeem bestaat maar in 1 land. En je weet zelf ook wel dat als jij 6 euro 30 betaalt, dat niet het enige is dat naar die schoonmaakster van je gaat -- zelfs de 9 euro per uur is te weinig om iemand voor aan te trekken.
De werkelijke waarde van een dienstencheque met de subsidie ligt op € 23,02.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dienstencheque

Subsidieert de BE overheid 17 EUR per uur voor mensen hun schoonmakers?

Dat is wel een aparte concstructie. Wat is de gedachte hierachter? Zwart werken naast een uitkering kost meer?
Tsja bij een robot stofzuiger kan de accu ook in de brand vliegen.. of krassen op meubels.
Er lag bij ons in een ongezien hoekje een haarspeld van de vorige bewoners. Die heeft de robot netjes gevonden en een paar meter over het parket gesleept, totdat ik aan kwam rennen omdat ik het geluid niet vertrouwde :|
Zeker dat je schoonmaakster dit allemaal kan doen in twee uur?
(En kan ik die dan ook krijgen? Die van mij doet over hetzelfde toch snel 6u)
Je schoonmaakster gebruikt vast een tandenborstel voor het reinigen van je woning. 2 uur is meer dan genoeg om een huis van normale grootte schoon te krijgen.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 23 juli 2024 00:13]

Amai, je kan er niet meer naast zitten. Dit jaar overslag gegaan voor poetshulp na 6+ jaar zelf alles gedaan te hebben. Ik tel even op;
- Alles aan de kant zetten (op tafel) om te stofzuigen: 10min
- Alle kastjes en dergelijke beneden snel afstoffen / afvegen met een natte doek: 20min
- Benedenverdieping stofzuigen: 15 min
- Boven alles aan de kant zetten: 10 min
- Alle kastjes en dergelijke beneden snel afstoffen / afvegen met een natte doek: 20min
- boven stofzuigen: 10min
- Beneden dweilen: 25 min
- Boven dweilen: 20 min
- Badkamer spiegels & douche & toilet proper maken: 30 min

Dit is voor mij een normale tweewekelijkse poestbeurt. Alles tesamen kom ik hier aan net geen 3 uur; en dan heb je je al serieus moeten haasten / franse slag/ niets opruimen / afval weggooien / moeilijke plekken.. Poets je wel zelf?

wijziging: Ohja! Ramen! (en was alleen al is een halve dag werk, dus dat reken ik nog geeneens mee)

[Reactie gewijzigd door jay123 op 23 juli 2024 00:13]

Oke, schoonmaken kan idd flink wat tijd innemen afhankelijk van de manier waarop je jouw woning schoonmaakt. Heel veel spullen in huis hebben zorgen er ook voor dat je langer bezig bent, door deze te verplaatsen en per stuk af te stoffen/af te nemen met een doekje. Ik denk echter dat het ook efficiënter kan. In jou geval bv lijkt mij dat alles met een natte doek niet nodig is als daar alleen stof op ligt. Ik zelf doet het meeste met de stofzuiger gebruikmakend van gepaste mondstukken. Je blijft je meubelstukken en andere spullen namelijk voor niets bevochtigen wat ze niet echt ten goede komt.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 23 juli 2024 00:13]

Poetsen zonder vocht te gebruiken, we leren weer nieuwe zaken bij beste mensen 8)7

Zelf heb 'k ook geen weet van stof op te poetsen met een stofzuiger, tenzij je echt van die dure stofzuigers hebben die dit al kunnen doen. Zelf gebruik 'k daar speciaal product voor, is product ook die stof minder aantrekt.

Een huis echt proper kuizen is gewoon onmogelijk in 2 uur tijd, iemand die anders beweerd is gewoon geen al te proper iemand

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 23 juli 2024 00:13]

Hij zegt niet dat vocht nergens voor nodig is, hij zegt dat stof afnemen met nat nergens voor nodig is, en hij heeft gelijk. Als er geen plekken op zijn, why bother?
Natuurlijk heb je soms vocht in de vorm van water of schoonmaakmiddelen nodig of iets schoon te krijgen. Ik zelf gebruik bv dettol ontsmettingsmiddel voor de vloer en badkamer, maar mijn tv meubel met daarop mijn soundbar etc ga ik dus niet afnemen met een natte doek als er alleen stof opzit. Ik kom daar immers niet aan met mijn vette handen of etenswaren.
Heb je het nummer van die schoonmaakster? Das erg netjes die prijs. Het is hier vaak 20 per uur. En dat is met kleding aan 😂
Haha misschien is dat het geheim ;)
€25*50=1250

Als je 20% aan stofzuigen besteed heb je het er naar 4 jaar al uit.
Er komen nog peperdure stofzuigerzakken bij, en mijn ervaring met dit soort stofzuigers is ook dat ze na 4 jaar wel "op" zijn. Ik denk overigens dat je meer aan 10% van de tijd moet denken, dat is in dit voorbeeld meer dan 10 minuten stofzuigen, in die tijd heb je de meeste huizen wel gedaan, zeker een prof.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 23 juli 2024 00:13]

Ik kan dat gewoon zelf!
Weet je ook sinds wanneer het werkt? Ik kon het zelf niet uitproberen en omdat er in de aankondiging niks over gezegd werd, ging ik er vanuit dat het nog niet zover was. Dank voor de info :)
Ik heb sinds eind november een Home Mini (hij was er een tijdje voor €29), en heb het volgens mij gelijk geïnstalleerd. Of het daarvoor al kon weet ik dus niet :)
Hier ook sinds december een JBL link 20 met google assistant. En mijn Irobot roomba 896 reageerd keurig op stem commando in het Nederlands.
Helaas niet op commando's als "hey google, Ga eens lekker schoonmaken" of "hey Google, ik wil TV kijken" Ik heb zelf een JBL link 20 en de commando's die de assistent uitvoert moeten meestal uitgesproken worden zoals een robot dat zou doen.
Ik kan ook bevestigen dat sinds Google Home officieel uit is in Nederland mijn iRoomba 966 ook direct werkte met "hey Google, ga zuigen" commando.
Ik las wel later dat de topmodellen net als nu de i7 de verschillende kamer optie zouden krijgen. Heb daar nog niet ingekeken bij de iRoomba software. Daar zul je dus eerst de kamers moeten definiëren als keuken, woonkamer, aanbouw, etc) in de auto gecreëerde map.
Misschien iets om vanavond na te gaan
Hij luistert beter dan m'n vriendin, zeg ik altijd :+
Maar misschien zuigt die beter.

Het blijft een dure hobby, zo'n stofzuiger. Gelukkig zijn er ook goedkopere varianten.
Ecovacs heeft ook al circa een jaar Google Home support. Werkt via start deebot of de naam van het apparaat.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 00:13]

Stofzuigerzakken van 7 euro per stuk. 8)7
Lopen ze zelf naar de prullenbak ofzo?

[Reactie gewijzigd door WouterL op 23 juli 2024 00:13]

De prijs op zichzelf is niet zo gek, van een Numatic kosten ze 9 euro. Daar gaat dan ook wel 9 liter in, dat wel.
In mijn Quest naar een betaalbare robotstofzuiger kwam ik deze ook tegen, maar met een budget van max. €400 viel deze ook meteen af. Wat mij verder is bijgebleven is dat zowel de neato d7 als de roborock s50 beter uit de test (lees: in het specifiek de zuigkracht) komen dan de i7 tegen een fractie van de prijs van een i7. volgens mij wordt deze in dit filmpje vergeleken met 13 andere robostofzuigers. https://youtu.be/1-r2EOMJchU

Overigens, heb ik gekozen voor de s50. Tot nu toe tevreden.

[Reactie gewijzigd door seez op 23 juli 2024 00:13]

Ik heb een xiamomi mi roborock (2e gen.) met dweilfunctie al bijna een jaar en ben heel tevreden. Hij zuigt en dweilt iedere dag. Dat is misschien niet zo goed als eens flink zelf dweilen. Maar juist door de frequentie zie je dat de dweiltjes op gegeven moment niet meer vies worden. Hij komt overal en slaat niets over. Ik denk niet dat het schoner kan eerlijk gezegd. Voor bijna eenderde vd kostprijs van deze Roomba. Een van mijn allerbeste aankopen ever. Het hoeft dus niet zo duur te zijn, en het bakje leeg ik zelf wel, no problemo. :)
Het probleem is dat je die dweilbakje zelf handmatig moet vullen en plaatsen/verwijderen. En matten vind ie ook niet zo leuk. Iets te veel werk vind ik :P
Idd, ik ben er ook zeer tevreden over! :)
En dan heb ik nog een paar tips ook. In de watercontainer doe ik een paar druppels schoonmaakmiddel en dan ruikt het meteen lekker fris. En ten tweede, als het water minder snel door de dweil gaat spoelen kan je de twee waterfiltertjes eruit 'clippen' en tien minuten in een bakje met antikalkmiddel leggen. Een paar keer knijpen en draaien tussen de vingers en dan stroomt het water er weer als vanouds doorheen. Verder leg ik de robot een keer per maand op zijn rug om de oplaadpolen en sensoren te reinigen en de haren uit de draaiende delen te snijden. En wat heel erg goed helpt is bij het legen van het stofbakje meteen het filter met de stofzuiger schhon te zuigen. Ja ieder apparaat heeft wat onderhoud nodig. Maar ik kan iedereen de xiaomi van harte aanbevelen. Hij heeft geen plastic zakken nodig en is inmiddels heel betrouwbaar gebleken. En dan te bedenken dat we bij de Mediamarkt nog stonden te twijfelen of we niet een roomba van 1199 euro moesten kopen met de januari actie vn 2018. Maar door tweakers reacties eens allemaal te lezen de gok gewaagd en bij aliexpress besteld met reserve onderdelen. Ik dacht voor ommenabij 350 usd. Nooit spijt van gehad. Maar wij hebben dan ook geen vloerkleden en onder de inloopmat ligt een magneet strip dus daar blijft ie weg. Die zou ik in een combi meebestellen ook. Hij doet bij ons de badkamer, twee slaapkamers, twee inloopkasten, de woonkamer met keuken en de hal. In ca. 90 minuten. _/-\o_ _/-\o_
Dus als ik het goed begrijp 20 euro voor drie relatief kleine vuilniszakken? Sorry, maar dan kiep ik met alle liefde af en toe het bakje in de reguliere vuilnisbak..
Dat niet alleen. We zijn al jaren bezig om langzaam weg te bewegen van stofzuiger zakken, helemaal in het dure segment. En nu komt Roomba dus doodleuk met een stofzuiger van €1200 die weer milieuvervuilende zakken gebruikt, die tevens ook nog eens flink aan de prijs zijn.
Ja, het is alleen jammer dat stofzuigers met stofzakken veel beter zuigen, dit komt met name omdat je met stofzakken in principe iedere keer het filter vervangt als hij vol is. Stofzuigers met opvangbak en apart filter gaan vaak minder goed zuigen als het filter vol gaat zitten, maar mensen vervangen deze eens stuk minder vaak, waardoor de effectiviteit flink afneemt.
Dat filter kun je vaak wel schoonmaken door het uit te kloppen. Sommigen zijn zelfs wasbaar.
Maar dan moet je dat wel doen. Een filterzak is op een gegeven moment vol en dan moet je hem vervangen. Zo’n kiep bakje gooi je leeg en dan ben je klaar. Dat filter laat je zitten tot sint juttemis en dan nog een maand. Super slecht voor het apparaat en je gezondheid.
Volgens mij zit bij de "ouderwetse" stofzuigers ook gewoon een los filter, die vaak niet vervangen wordt bij het vervangen van de stofzak. Zo'n stofzuiger zonder zak blijft langer op volle kracht zuigen, terwijl bij een stofzak al snel de kracht vermindert doordat er door de zak heen gezogen wordt.
Bij stofzuigerzakken heb je normaal gesproken per doos zakken een filter. Ja, je *kan* hem niet vervangen natuurlijk... maar waarom zou je de nieuwe filter weggooien en de oude laten zitten?
Heb nog nooit een filter gezien die bij een doos zakken in zat, misschien bij de duurdere zakken
Zowel bij onze Mieles als onze Bosch werkt het zo — en niet alleen bij OEM filters, maar ook bij witmerk dozen van de Blokker.

Niet de high end filters zoals hepa en actief kool (die zijn ook niet algemeen voor een hele serie stofzuigers), maar wel de simpele witte filtertjes.
Daarvoor bestaan er stofzuigers met waterfilter.
Ik heb er eentje van Karcher en is perfect. Geen vuile uitstoot, waterbak legen en alles is proper, en elke keer de perfecte zuigkracht.
Ik dacht hetzelfde dat is echt niet meer van deze tijd. Gebruik dan tenminste nog herbruikbare zakken.
Herbruikbare verkopen ze er minder van. Dit is gewoon ook een verdienmodel.
De deal van het moment is de e5 denk ik ... die zit kwa features en prijs mooi tussenin. ( dat was vorige week voor mij toch de keuze, na enkele jaren geen Roomba meer gehad te hebben.
De ganse nieuwe highend Roomba's die kamers kunnen herkennen doen er minder lang over om schoon te maken doordat ze slimmer bewegen dan de 'oudere' modellen adaptieve navigatie methode. Nadeel, ze komen overal maar 1 keer. Doordat de oudere modellen dus meerdere keren kris kras over hetzelfde oppervlak komen, is het beter gereinigd.

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, dit is een leuke samenvatting van de features.
". We zijn al jaren bezig om langzaam weg te bewegen te van stofzuiger zakken"

We ???

Over wie heb je het ?

Consumentenbond " Gemiddeld scoren zakloze stofzuigers aanzienlijk minder op stofzuigen. "
Precies dat. Zo snel is dat bakje niet vol hier, dus als ik het 1 keer per 10 keer dat hij gezogen heeft moet legen in de prullenbak dan is dat geen probleem.
Wij hebben huisdieren, dan zit zo'n bakje sneller vol.
Waarschijnlijk over een maandje op AliExpress voor $ 3.79 per 3 als er genoeg vraag naar is.
Ik heb serieus overwogen om een robot stofzuiger aan te schaffen maar verschillende dingen houden me tegen.

Apparatuur die op een accu werken hebben last van accu slijtage. Over 3 jaar is de accuduur gehalveerd of werkt de accu niet meer. Nieuwe accu aanschaffen kan een kostbaar iets zijn.
Ook heb ik mijn zorgen over software app support over een paar jaar. Zal het door nieuwere Android versies ondersteund worden? Of krijg je de melding:
Sorry uw robot stofzuiger ondersteund Android xx niet.

Wanneer je een normale stofzuiger koop ben je klaar voor ongeveer 150 a 200 euro. Zak verwisselen hiervan ligt aan je huishouden, te denken aan huisdieren en hoeveel mensen in 1 huis. Bij mij gaat 1 zak half jaar tot 1 jaar mee.

6 jaar geleden heb ik een Miele stofzuiger gehaald a €180 en deze heeft een lange stroomkabel. Ik kom overal en mijn huis (appartement gelijkvloers) is gedaan in 5 a 10 minuten. Stofzuigen doe ik 2x per maand. Ik moet er eerlijk bij vermelden dat ik alleenstaand ben.

Misschien ben ik niet de doelgroep voor robot stofzuigers maar een ouderwetse stofzuiger aanschaffen kan je een hoop geld besparen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 00:13]

Apparatuur die op een accu werken hebben last van accu slijtage. Over 3 jaar is de accuduur gehalveerd of werkt de accu niet meer. Nieuwe accu aanschaffen kan een kostbaar iets zijn.
De accu voor mijn 550 heeft het zo'n 7 jaar volgehouden, daarna was er niet meer rest capaciteit om overal te komen. Een vervangende accu was iets van 60 EUR. (op een aanschafprijs van +/- 350 EUR).
Ook heb ik mijn zorgen over software app support over een paar jaar. Zal het door nieuwere Android versies ondersteund worden?
Er is helemaal geen reden om versies met dit soort onzin aan te schaffen. Een timer is de enige functie die het apparaat moet hebben. De 550 is nu zo'n 10 jaar oud en doet nog z'n werk. Een extra 680 voor een andere verdieping.

Verder zijn de roombas volledig modulair, voor 15 EUR is er een motor vervangen (tandwiel versleten, achteraf had ik die ook wel kunnen 3D printen), en er is voor 50-60EUR nog wat aan filters en borstels vervangen. Voor mij een prima investering geweest (totaal dus iets van 800 EUR in 10 jaar).
De Deebot DR98 lijkt me dan toch handiger. Niet alleen goedkoper, maar hij zuigt de robot leeg met een kruimeldief, die je ook gewoon zelf als kruimeldief kan gebruiken.
Anoniem: 167912 @Sissors5 februari 2019 18:11
en wie of wat zuigt dan die kruimeldief leeg?
Dezelfde persoon als die de zakken verwisseld? :+
Euh dat doe je zelf wanneer nodig? Wil je er eentje die zelf naar de kliko rijdt en zich daarin leegt?
Maar wie zet die dan aan de straat op ophaaldag?! }>
Dezelfde persoon die anders van deze roomba de zak vervangt?
Dat doet de Deebot dan ook nog eens voor € 400,- minder en je hebt geen enorme zwarte zuil in je woonkamer (of waar dan ook).

Het reservoir legen we 1x per week na 4 rondjes door de woonkamer van +/- 60 m². Kleine moeite waar je die bijna 7 euro per zak mooi mee uitspaart. Je moet je ook afvragen of zo'n speciale zak makkelijk en langdurig verkrijgbaar is. Zeker als dit ding niet het succes wordt dat Roomba hoopt

De Deebot doet hier al bijna een jaar rustig zijn werk zonder al te veel problemen. goed... af en toe komt hij klem te zitten maar dat ligt meer aan ons interieur dan aan de Deebot.
Roomba heeft ook veel goedkopere modellen, voor 199 euro kan het ook

Deze top Roomba heeft een heel andere doelgroep.
Degene die 1200 euro betaald voor een stofzuiger zal het worst wezen als een paar zakken een paar tientjes kosten.
Totdat die zakken "opeens" niet meer verkrijgbaar zijn. Zit je toch mooi met een robot met een volle maag en moet de doelgroep gaan prutsen met oude zakken :P
Daar zijn nu al mods voor, met een rits in de stofzak. Reusable bag.
laatste keer dat ik iets gekocht heb van https://www.ecovacs.com/

dat doe ik noooooooit meer - dat bedrijf is gewoon niet bereikbaar (per mail niet, per telefoon niet, per twitter niet...)

onmogelijk om daarmee garantie of service te claimen; daarom, koop -geen- robot van Ecovacs zoals Deebot
Die van mij had schade aan het zwenkwieltje. Opgestuurd naar coolblue, aangemeld voor reparatie en een week later een nieuwe ontvangen inclusief nieuwe accesoires. Dus heb een extra set borstels (3 zelfs) en een doekje.
Waarvoor moet je bij dat bedrijf terecht dan? Zo te zien verkopen ze niets zelf...
gekocht in het buitenland; garantie via fabrikant claimen. maar dat is onmogelijke! zal nooit meer iets van dit merk kopen, 550euro stofzuiger na 8wk laadt deze niet meer op. kan er niets mee :? wonderful
de fabrikant is ook niet verantwoordelijk daarvoor.. je moet bij de winkel zijn waar je hem hebt gekocht
(en kopen in buitenland heeft dan een risico met verzendkosten etc.)
Op ali express gekocht dan ofzo? Want BE of NL is je retailer verplicht de zaak op te lossen voor jou.
Leuk spul, maar veel geld voor een stofzuiger en ik heb niet het idee dat je er zo veel minder werk door hebt. Je hebt toch drempels, deuren, trappen waar je dat ding overheen moet tillen.

Zouden die robotstofzuigers ooit de default worden?
Dat zijn ze bij ons al
Zouden die robotstofzuigers ooit de default worden?
Ik heb er een paar jaar geleden een gekocht en geen seconde spijt gehad want het scheelt wel degelijk een hoop werk. Sindsdien is dat "de stofzuiger".
Dat ding gaat een paar keer per week en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar. Het is geen 100% oplossing, maar het scheelt wel veel.

Wat ik van te voren niet had verwacht is dat ook stukken waar de robot niet komt schoner zijn. Rommel wordt namelijk snel opgeruimd en heeft daarom geen kans om zich door het huis te verdelen of bovenop de kast te gaan liggen.

Het ding staat vooral in mijn woonkamer, de plek waar het meest gezogen moet worden. Af en toe til ik het ding trap op, dat is inderdaad nodig, maar in iedere geval een stuk handzamer dan een gewone stofzuiger.

Het verschil met gewoon stofzuigen is dat je er niet bij hoeft te zijn. Je zet het ding neer en gaat zelf iets anders doen. Je gewone stofzuiger moet je ook zelf de trap op blijven, maar dan moet je er bij blijven terwijl dat ding werkt. Je moet zelfs met twee handen de slang vasthouden en door je huis heen schuifelen.

De zuigkwaliteit van zo'n robot is wel minder dan een klassieke-zuiger-plus-mens, maar dat wordt gecompenseerd met kwantiteit. Geen mens gaat iedere dag een uur zuigen, maar de robot doet dat zonder klagen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 00:13]

Die robotzuiger zal nooit overal bij kunnen dus een gewone stofzuiger is nog steeds onmisbaar maar het is wel een prima aanvulling. Die robotstofzuiger heeft meer geduld en stofzuigt beter dan ik het kan, alleen voor het grovere werk en onder/langs obstakels ga je nog steeds zelf moeten doen.

Maar als je bijv huisdieren hebt die veel verharen is het ideaal.
Anoniem: 343919 5 februari 2019 18:25
Ik heb om een paar redenen een robotstofzuiger

-het was een housewarmingcadeau (topcadeau)
-ik hoef minder te stofzuigen
-ik ben onafhankelijk van stofzuigerzakken. Dat vind ik onhandig want die moet je vervangen en elke keer stofzuigerzakken kopen vind ik ook niet goed voor Het mileu.(ook een reden dat ik een Dyson heb)

Ik vind dit apparaat mooi qua techniek maar om weer losse stofzuigerzakken te kopen vind ik weer een achteruitgang. Dan gooi ik het stof liever zelf weg in een vuilniszak.
Zelf gebruik ik al jaren een roomba (+6 jaar), hiervoor het model 6xx gehad en nu de 960. Ik zie dat aan deze roomba ook een borstel voor de hoeken zit (zijkant). Deze loopt altijd vol met haren, net als de rollers die erin zitten komen haren tussen en dan woont er in onze woning maar één persoon met lang haar, laat staan een huisdier of meerdere mensen.
Deze draaiende onderdelen moeten zeker 1x per week schoon gemaakt worden (onze roomba staat elke werkdag aan). Als je dit niet doet, met namen de zijborstel gaat het haar tussen de glij-lager zitten totdat deze vast staat. Deze situatie bij onze oude model nog niet gehad, maar de 960 een aantal weken hiermee problemen gehad.

De 6xx was vrij simpel en deed het prima voor één ruimte, echter was mijn wens dat alle kamers gedaan konden worden (appartement, alles gelijkvloers) en dat kan de 960. Om hem nou automatisch te laten legen voor een meerprijs van 500,- (roomba 960 +- 650 euro) vind ik het een veel te dure optie, als de draaiende onderdelen maar 1x in de maand gedaan moesten worden dan was het nog het overwegen waard..

p.s. ik hoop stiekem "het leren van het huis" stukje software ook naar de 9xx reeks komt, nu gooit hij na elke "taak" zijn kaart weg.

[Reactie gewijzigd door davevleugel op 23 juli 2024 00:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.