Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IRobot laat stofzuig- en dweilrobot samenwerken

IRobot heeft de Roomba s9+-stofzuigrobot en de Braava jet m6-dweilrobot aangekondigd. De beide huishoudelijke hulpjes hebben verbinding met elkaar zodat de ene kan beginnen als de andere klaar is.

Dankzij de verbinding tussen de stofzuig- en dweilrobot, die iRobot Imprint Link-connectiviteit noemt, verlaat de Braava jet m6 zijn oplaadstation om zijn dweilwerk te beginnen als de Roomba s9+ terug is bij zijn oplaadstation. Ook de Roomba i7+ ondersteunt Imprint Link.

Gebruikers kunnen met de iRobot Home-app aangeven dat de twee robots moeten samenwerken bij het schoonmaken van een enkele ruimte of een hele etage. Die app ondersteunt Google Assistant en Alexa voor stembediening.

De Roomba s9+ bevat een een 3d-sensor die met een frequentie van 25 keer per seconde ruimtes scant om in combinatie met de camera plattegronden van kamers te maken. IRobot noemt zijn navigatietechniek iAdapt 3.0 en deze zou dynamisch kunnen reageren op veranderingen in kamers en de efficiëntste route kunnen bepalen. De Roomba S9+ kan zichzelf legen en bevat bredere borstels en een hoekborstel voor betere schoonmaakprestaties dan zijn voorgangers.

Ook de Braava jet m6 ondersteunt de iAdapt 3.0-techniek. Gebruikers van de dweilrobot kunnen na afloop via de app Clean Map-verslagen bekijken om statistieken over het uitgevoerde werk te zien, zoals waar de hulp heeft schoongemaakt.

De Roomba s9+-robotstofzuiger met basisstation gaat in de verkoop voor een adviesprijs van 1499 euro. De adviesprijs van de Braava jet m6 is 699 euro. Beiden verschijnen in augustus in de Benelux.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-05-2019 • 13:29

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Wij hebben de Mijua Roborock S50 heeft een stofzuiger functie/ met dweilfunctie.
Maar nog nooit gebruikt, we hebben dan ook een woning, met grotere tapijt 4x4m maar dit kan ideaal zijn voor de schoonmaakbedrijven in bureaues. Je zet ze beide aan, ondertussen doe jij de bureaus schoonmaken en ben je eerder klaar.

Ik heb denk ik 3-5 jaar gewerkt bij schoonmaakbedrijven, en stofzuigen / moppen ging altijd als laatste.
In dit geval kan je het dus zo instellen zodat de ondertussen gebeurd. Maar de aanschaf zal natuurlijk voor het bedrijf een keuze moeten zijn. Of het schoonmaakbedrijf biedt het zelf aan.

Maar voor kleinere woningen? ik zie het niet zo.
Ik denk niet dat het werkt zoals jij denkt. Deze robots zijn ideaal voor je huis wanneer je niet thuis bent of ligt te slapen. Zo snel zijn ze namelijk niet.

Wat een schoonmaker in 5 minuten kan is een robot toch wel even langer mee bezig. Uiteindelijk win je er dus niks mee.

Wat je dan wel weer zou kunnen doen is tegen het schoonmaakbedrijf zeggen, stofzuigen en dwijlen doen we zelf wel (met robots). Denk alleen dat de dwijlrobot te klein gaat zijn aangezien ik geen extern resevoir zie waar hij zichzelf kan bijvullen. Daarnaast zullen de robots niet de bureaustoelen opzij schuiven maar dan zou dit weer een uitkomst zijn: https://www.youtube.com/watch?v=FLEgvD7iG-M :+

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 29 mei 2019 13:41]

Nja hangt er inderdaad van af wat voor bedrijf. Maar architectenbureaues hebben vaak kleinere kamers gangen bij ons. Waardoor het dus wel zou kunnen. Maar ik dacht het groene ding was de slang wat wordt gekoppeld om water toe te voegen.

Overheen gezien.
Als er dagelijks in de nacht bv door die robots wordt gezogen en gedweild dan is een groot reservoir niet nodig immers is er werkelijk niet zoveel nodig voor dweilen (maar deze kleine robot gaat in een doorsnee kantoor te klein zijn). En net als de stofzuiger zichzelf kan legen zou een dweiler zichzelf ook kunnen vullen.

haha, vet van die stoelen.
Afweging waard. Als tijd niet een issue is, doordat je bijvoorbeeld 's nachts de boel automatisch laat zuigen en/of moppen scheelt het natuurlijk arbeidskosten. Dus ik zie hier in potentie echt wel voordelen in.

Maar profi schoonmaakbedrijven gebruiken apparaten zoals dit : https://www.i-teamglobal.com/en/Products/i-mop <- Neerlans trots! Kleine stap om hier een robot van te maken.
Ik denk niet dat het werkt zoals jij denkt. Deze robots zijn ideaal voor je huis wanneer je niet thuis bent of ligt te slapen. Zo snel zijn ze namelijk niet.

Wat een schoonmaker in 5 minuten kan is een robot toch wel even langer mee bezig. Uiteindelijk win je er dus niks mee.
De meeste kantoren staan de hele nacht leeg. Als schoonmaak bedrijf zou je daar 's avonds een robot kunnen inzetten die de hele nacht z'n gang kan gaan. De volgende dag hoeft de reguliere schoonmaker alleen maar even te controleren of de bak leeg en de accu vol is.

Toen ik als schoonmaker werkte mochten we op kantoor niks aanraken anders dan de vloer en ons schoonmaakmateriaal. Een stoel verplaatsen was in principe niet toegestaan. Het is vast niet in ieder kantoor zo streng, maar volgens mij hanteert de schoonmaker die tegenwoordig mijn kantoor schoonmaakt dezelfde regels.

Zelf denk ik dat gesloten deuren een groter probleem zijn, maar in de enorme kantoortuinen van tegenwoordig is dat minder een probleem.
1 alinea later zeg ik ook precies dat ;) Hetgeen waar ik op doelde is wat theduke1989 voorstelde niet wenselijk is (robots laten vegen/dweilen terwijl schoonmaker de bureaus en prullenbakken doet).

Bij ons is het tevens wel toegestaan om de stoelen te verplaatsen. Onder je bureau ligt immers de meeste troep omdat je daar de hele dag met je vieze schoenen zit.
ervaring met mijn roomba 960 leert wel dat bij slechte licht omstandigheden / weinig licht (dus 's nachts) de navigatie niet goed werkt.
Ikzelf heb ook een Xiaomi Roborock S50 met de stofzuiger en dweilfunctie. De Roborock stofzuigt elke dag om 09:00 als me vriendin en ik naar het werk zijn. De benedenverdieping is dan ook een 85m2 en de Roborock doet er gemiddeld 66 minuten over. Zeker met 2 katten is dit een verademing in de schoonmaaktijd. Als ik aan het einde van de dag terug kom hoef ik alleen even het bakje van de stofzuiger te legen. En in het weekend klik ik altijd de dweil er even onder en wordt alles netjes gedweild

Als ik zelf alles had moeten stofzuigen wat de Roborock doet was ik zeker ook wel 40 minuten bezig. Maar ik zou het dan weer zeker niet elke dag doen.
Die dweil heb ik altijd zo'n mijn twijfels bij gehad want als je ziet hoe vies een grote emmer water wordt bij het dweilen van de kamer, vraag ik me af of een robot met zo'n klein reservoir de boel niet gewoon verspreidt ipv schoonmaakt. Daarom dacht ik eerst ook dat de hoge variant van IRobot voor de dweil zou zijn zodat hij water kon wisselen, maar dat is niet zo. Leek mij juist wel fijn als je een 5 liter schoon water kon vullen en dat hij daar dan een paar keer van kan bijvullen/vervangen en zo een grote ruimte kan dweilen.

Ik heb ook de Xiaomi maar expres gekozen voor degene zonder dweil want daar geloof ik dus niet zo in.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 29 mei 2019 16:09]

Die dweil heb ik altijd zo'n mijn twijfels bij gehad want als je ziet hoe vies een grote emmer water wordt bij het dweilen van de kamer, vraag ik me af of een robot met zo'n klein reservoir de boel niet gewoon verspreid ipv schoonmaakt.
Alle schoonmaakrobots werken uit het principe dat ze heel vaak een heel klein beetje doen. Dus niet eens in de twee weken een grote beurt, maar iedere dag er dunnetjes overheen gaan. Zo voorkom je dat er vuil opbouwt dat je gaat verspreiden.
Bij de Roborock is het iets anders. Daar wordt het reservoir alleen gebruikt om de dweil nat te maken. Het vuile water komt dus niet terug in je reservoir. Voor mij is het zo dat ik niet met 1 reservoir vulling de gehele beneden verdieping kan doen en ongeveer 3x moet vullen. Ongeveer elke 20 minuten weet ik inmiddels. Bij het vullen van het reservoir maak ik dan ook altijd de dweil zoveel mogelijk schoon met water.

Het is niet ideaal maar bespaart me altijd nog veel tijd.
Het idee van dweilen is vlgs mij, dat je vuil van vloer naar emmer verplaatst, dus wordt emmer vuil.
Blijft met zo'n robot je reservoir schoon, waar blijft al dat vuil dan?
edit: Ik neem aan, geabsorbeerd in het dweilmateriaal, en wat daar niet in past, verspreid over de vloer? In dat geval snap ik zn twijfel wel.
Al zal dat mss genoeg zijn bij dagelijks dweilen, hoeft er niet zoveel in 1x te worden geabsorbeerd.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 29 mei 2019 16:09]

het is ook bedoeld voor dafgelijks werk, en zwaar vuil zal de robot ook niet weg krijgen.
Mijn het is ook zo at je na 10 min al kan lopen waar de dweilrobot geweest is.
als ik het zelf doe, dan moet je er het eerste uur niet overlopen.

PS de raamwas robot is wel sneller dan ik het zelf kan. maar ook hier weer is voor veelvuldig gebruik.
(ecuvac winbot) maar met een raam van 4m die meer dan 5m van de grond komt is het zo al een hele klus, zeker de binnenkant omdat daar ook de trap zich bevind.
Zet dan ook gelijk een robot in om de bureau's schoon te maken :P
Er is niet voor niets een reden dat men stofzuigt en dweilt als laatste. Komt voort uit het principe van boven naar beneden schoonmaken, wat ook niet voor niets is.

Niet een technische opmerking, gewoon een praktische
Ik zie juist weinig meerwaarde voor grote panden. Daar zijn dit soort robots véél te traag voor, plus ze moeten met enige regelmaat geleegd worden... Doelgroep is dus juist woningen, en daar lijkt het me ideaal! Al vraag ik me dus wel af of je de dweil ook instructie kunt geven om bijvoorbeeld zo'n tapijt over te slaan, terwijl de stofzuiger daar juist wel wat extra werk mag doen! Dat kan dus ;) Ideaal... Alleen véél te duur! Dus niks voor mij....

Die Xiaomi Roborock staat al enkele jaren op mijn wensenlijst, maar vind het nog altijd te duur.... :(

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 3 juni 2019 12:36]

Veel panden staan ook niet altijd vol, 1-2- uur draaien is prima. Maar dit ding hervult zich of is dat stroom dat groene?
My bad.... Dat groene is de automatische vuilafvoer en kan 30 ladingen vuil opslaan uit de stofzuiger....
Dan is het ineens wel interessant voor kantoren - al denk ik dat een schoonmaker onder de streep het werk beter, sneller en bovenal goedkoper doet...
Wij zijn op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Naar veel verschillende robots gekeken, maar toch het gevoel dat je het zelf nog altijd wel sneller (en soms beter) kunt doen. Wij doen twee keer in de week stofzuigen (geen huisdieren of kinderen) en dan is zo'n gadget leuk, maar niet meer dan dat.

Nu kijken we naar een krachtige steelstofzuiger en Dyson slaan we over, hoe goed die ook zijn. Ook daarin schijnt Xiaomi goed te zijn, maar Philips FC6823 komt ook in ons lijstje voorkeuren voor.
Naar veel verschillende robots gekeken, maar toch het gevoel dat je het zelf nog altijd wel sneller (en soms beter) kunt doen.
De tijdwinst zit hem er natuurlijk in dat terwijl de robot aan het zuigen of dweilen is je zelf iets anders kunt doen.. Zoals werken of tv kijken.

Of loop je er achteraan om te controleren of hij niks vergeet?
Haha, nee ,dat niet. Maar als ik bedenk dat ik in zo'n 10 minuten wel mijn hele huis (4 verdiepingen) heb gezogen? Plus dat ik de robot continue van verdieping moet verplaatsen.

Maar een stofzuiger met goede zuigkracht zoeken is nog een aardige klus.
jij doet in 10 minuten je hele huis??
Beetje stofzuigen ben ik wel wat langer mee bezig. In mijn nieuwe huis heb ik ook verdiepingen. Mijn oude roomba is defect en twijfel hem te vervangen. Oude woning was alles gelijkvloers dan deed die in een paar uur het hele huis als ik weg was. Nu moet ik hem verdieping naar verdieping brengen en dat vond ik eigenlijk al te veel werk :P

Als je een goede steelstofzuiger hebt gevonden hoor ik het graag, want de trappen ben ik op het moment de meeste tijd aan kwijt :)
De trappen blijft een drama, doen we meestal niet zuigen maar met een doekje.

Maar ik heb nogal een neurose dat alles netjes moet zijn, dus het is uberhaupt nooit echt heel erg vies in huis. Vandaar eigenlijk alleen stof en kruimels op de grond. Dan is 10 minuten meer dan voldoende. :)

Twijfel nu nog tussen Roidmi F8 of Philips FC6823. :)
Vorige week een Dyson v10 gekocht, man wat prettig!
Het is mijns inziens geen vervanging voor een normale stofzuiger want eens on de zoveel tijd kun je beter het zelf nog even nalopen. Soms slaat hij wel eens een klein stukje over of komt hij vast te zitten op wat kabels. Het vermindert echter de noodzaak voor zelf stofzuigen drastisch en dat is voor mij wel de moeite waard (redelijk groot huis en 2 katten).

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 29 mei 2019 15:16]

de tijdswinst en het feit dat je in een schoon huis thuiskomt is toch wel heel fijn (je hoeft dan nl niet meer te stofzuigen zelf)
Dat ligt ook aan het formaat van je woonkamer/keuken. Als dat naar de 60m2 gaat, en je de rest van het huis ook nog moet, dan is zo'n robot een uitkomst! In de praktijk stofzuigden we maar 1x per maand, terwijl 2x per week wel optimaal is. En nu gebeurt dat.
Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan naar robotstofzuigers. Uiteindelijk na veel reviews en vergelijkings video's gekozen voor Xiaomi. Totaal geen spijt van, doet precies wat er van hem gevraagd word. Prijskaartje natuurlijk ook een stuk aantrekkelijker dan die van Roomba en doet er qua prestaties niet voor onder, misschien wel beter zelfs.
Ga ik nu toch weer twijfelen tussen een robot of een steel, haha. Maar denk toch dat we voor een steel gaan. Zoals ik al zei: die 10 minuten x2 in de week kan ik zelf wel stofzuigen. Je moet toch nog in hoeken en gaten en bv. de bank. Plekken genoeg waar geen robot komt.
Een robot stofzuiger heeft één praktisch voordeel en dat is dat deze kan stofzuigen wanneer jij er niet bent. Hij zal het niet sneller of beter doen dan je dat zelf doet. Maar je kunt wel inregelen dat deze gewoon iedere dag een rondje maakt terwijl je naar het werk bent oid.

Voor een handstofzuiger heb ik een Dyson, vraag me af waarom je juist die expliciet overslaat. In mijn ogen by far de beste optie voor handmatig stofzuigen.
Wel grappig; de Roomba's waren altijd superieur aan andere robotstofzuigers omdat ze niet probeerden te mappen, (zoals de concurrentie wel deed) maar een slim algoritme gebruikten wat was afgekeken van hoe insecten voedsel verzamelen.
(Zoals ze het bij iRobot zelf vertelden dan tenminste; overigens werkt dat bij mij al jaren naar volle tevredenheid.)
Nu is het in kaart brengen weer helemaal Da Bomb.
Ook de ronde vorm was het meest ideale. Nu toch ook weer niet?

Overigens lijkt me het automatisch legen in de dock (die ik dan alsnog weer zelf moet legen, maar minder vaak) me wel ideaal; maar die nieuwe prijzen schrikken me toch wel een beetje af....
behalve dat het reservoir van het automatisch leegmaken verticaal is; dus hoog.
Bij mij staat de roomba onder de bank; ideaal. Maar dus geen optie met het automatisch legen...
Welke Roomba's gebruiken dat algoritme? Ik heb een semi-slimme Roomba. Maar mijn idee is dat die door het huis kriskras gaat en als die tegen iets botst dat die ergens anders heen gaat. Maar verder zie ik geen logica in.
wel ja dat kriskras lopen heet fuzzy logic. maar zelfs mijn vorige 550 deed dat zo.
Maar die maakte via die weg ook een map. je kon dat heel goed merken voor "verwachte" obstakels vertraagde hij, zet een kartonnen doos in de weg en hij reed er de eerste keer zeker keihard tegen.
ook tafel- en stoelpoten knalde hij tegenaan. In de hoop die wat te verplaatsen ? nee eerder omdat die niet als "muur" aanzien worden en dat die dan mogelijks wat opschuift is misschien mooi meegenomen.

ook maakte hij een map en probeerde tenminste overal 2a3 keer te komen.
iRobot lijkt maar duurder en duurder te worden, ondanks de sterke concurrentie van bijvoorbeeld Xiaomi (die aldus de reviews een beter product voor minder leveren).
Hear hear....Xiaomi is qua prijs/kwaliteit gewoon onverslaanbaar! De eerste generatie van de Mi Vacuum doet hier (3 jaar later) nog steeds plichtsgetrouw perfect zijn ronde (en dat voor 250 euro) :)

Afgezien van het iets te kleine stofopvangbakje nog steeds zeer tevreden mee. Mocht ie ooit de geest geven koop ik weer een Xiaomi!

P.S. Die prijzen zijn echt van de pot gerukt (excuses voor het taalgebruik) 8)7 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door derhenno op 29 mei 2019 13:57]

De top modellen worden duurder, maar dit houdt ze wel boven aan de top. Bij de release van de i7 hebben ze ook de goedkopere e5 uitgebracht, dus het wordt niet allemaal duurder, maar ze proberen zich ook te verbreden.
Dat kan de gemiddelde tweaker veul goedkoper:
Xiaomi stofzuigers doen het beter in de reviews. Daarnaast een robot dweiler. Beide kun je met Home Assistant laten "praten". Zo kun je bijvoorbeeld de stofzuiger instellen om op tijdstip X zijn ronde te laten doen, of je stelt in dat de bewoners uit huis moeten zijn voordat hij begint. Zodra de stofzuiger weer terug is op zijn station kan Home Assistant de dweil robot aanzwengelen. Dit zal ook met andere thuis automatiseringssoftware te regelen zijn.

Voor Henk en Annie is de combi van irobot uiteraard makkelijker :)
Toen ik foto van grote donker bruine of zwarte machine zag, moest ik even grinniken, want het leek echt op toilet pot !!!!
Ontwerpers, dat kan niet waar zijn????

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 29 mei 2019 14:10]

Vandaar ook mijn opmerking: "die prijzen zijn van de POT gerukt" :P
heb al jaren een Roomba...hij deed het prima...al wel 3 keer de borstel vervangen...maar sinds ik 2 katten heb...gaan die zijborstels erg hard en staat de Roomba dus gewoon uit.

op een klein flatje was t echt een uitkomst...maar nu in mn huisje werkt t dus niet goed meer (ook doordat niet alles gelijkvloers is)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 29 mei 2019 14:24]

Voor dat geldt (2200,-) kun je ook 150 uur een huishoudelijke hulp inhuren á 15,- per uur. Wat een geld voor een apparaat dat je toch telkens zelf zult moeten legen (en waarschijnlijk nog steeds regelmatig intern schoonmaken). 8)7
Overigens een 1 op 1 kopie van het persbericht van Roomba dit artikel.
edit: typo gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Onno ! op 29 mei 2019 16:15]

Heb een Scooba momenteel. Het propermaken en vullen (met water) van het toestel valt wel mee. Duurt maar een paar minuten.

Erg handig om de Scooba dweilrobot s'morgends aan te zetten voor je naar je werk gaat. S'avonds is het proper(der).
dit was precies wat ik ook dacht. En een huishoudelijke hulp kan wel traplopen en heeft geen batterij die op raakt enz. Bovendien doet een huishoudelijke hulp bij ons heel wat meer in een uurtje.

Ik vind het momenteel nog niet interessant
Tja, 150 uur een huishoudelijke hulp?

Stel dat je graag wil dat je huis dan 2x week wordt gestofzuigd. Dan heb je na 75 weken geen huishoudelijke hulp meer. Ik denkt dat deze stofzuiger iets langer dan anderhalf jaar meegaat?
Voor dat geld doe ik het wel lekker allemaal zelf, elke dag schoonmaken hoeft niet eens perse.
Daarbij ben je er nog niet eens want staat 24/7 onder stroom, dus kost ook nog eens extra.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 29 mei 2019 18:10]

Die van mij gebruikt 2 watt als de accu is opgeladen. Daar maak ik me niet al te druk over.
Ja heb ik gehad maar ik merk toch enkele voordelen tov huishoudelijke hulp.

- Robot is nooit ziek
- robot komt nooit te laat met uitvluchtjes.
- robot valt niet in slaap tijdens een klus
- robot kan best alleen wanneer er niemand thuis is aan de slag.
- robot bljift met z'n fikken van mijn persoonlijke spullen.

Ik zie wel een oplossing in combinatie van de 2. robot om de vloer te doen en huishoudelijke hulp om het aanrecht, keukentafel, ramen te poetsen. Maar dan moet ik al thuis zijn om een oogje in het zeil te houden. Dan kan ik het evengoed zelf doen als ik dan toch al thuis ben.
[insert "The Jetsons" theme here..]
Ah mooi, nu nog een robot voor de was, dan kan ik mijn vrouw op marktplaats zetten.