Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IRobot laat Roomba i7- en S9-modellen meubels en zones identificeren

Stofzuigerfabrikant iRobot voorziet verschillende Roomba's en de Braava-dweilrobot van de mogelijkheid gedetailleerdere zones in huis te herkennen. De duurdere modellen kunnen dan niet alleen een kamer herkennen, maar ook specifieke objecten in huis.

De fabrikant voert de veranderingen door in een nieuwe versie van de iRobot-app. Het bedrijf noemt de veranderingen zelf Genius Home. Daarbij gebruikt het niet alleen kunstmatige intelligentie om de robots een gedetailleerder schoonmaakschema te geven, maar er worden ook automatiseringen doorgevoerd via de app. De veranderingen worden vanaf dinsdag naar alle gebruikers uitgerold.

De Roomba-modellen i7, i7+, s9 en s9+ en de Braava Jet M6 kunnen voortaan naast kamers ook meubels detecteren. Bij die modellen was het al mogelijk in de app zones en kamers op te geven, maar de robots gaan voortaan ook zelf detecteren waar bijvoorbeeld een bank of eettafel staat. Een gebruiker kan dan die specifieke gebieden aanwijzen om schoon te maken. Ook wordt het mogelijk om zones aan te geven waar de robot juist niet moet komen, zoals bij de kabels onder een tv-meubel.

Er komt ook een mogelijkheid in de app om verschillende soorten routines in te stellen. IRobot noemt zelf een voorbeeld waarbij een gebruiker een routine voor na het avondeten instelt waarbij de robot rondom de eettafel schoonmaakt. Ook wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld aan het seizoen gerelateerde schoonmaakprocedures, zoals wanneer huisdieren meer verharen of wanneer een allergieseizoen begint.

Gebruikers kunnen de robots ook via de app koppelen aan allerlei smarthomeapparaten om routines in te stellen. Dat was al mogelijk via If This Then That. IRobot werkt samen met Ifttt om die features ook in de app zelf te zetten. Zo kan een stofzuiger worden geprogrammeerd om automatisch schoon te maken als een bepaald slim slot geactiveerd wordt. Die functie geldt overigens voor alle Roomba-modellen en niet alleen voor de duurdere.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

25-08-2020 • 15:31

72 Linkedin

Reacties (72)

Wijzig sortering
De prangende vraag blijft bij mij: "kan dit moois ook allemaal zonder 'cloud'"
Ik weiger meuk naar de cloud te sturen als dat niet hoeft, en koopt in ieder geval geen hardware die een cloud nodig heeft om te functioneren.
Een web-servertje op de robot ipv een app zou overigens ook ontzettend welkom zijn.
Volledig mee eens, met initiatieven zoals Valetudo kan dit.
Valetudo is a standalone binary which runs on rooted Vacuums of the Xiaomi ecosystem and aims to enable the user to operate the robot vacuum without any Cloud Connection whatsoever.
https://valetudo.cloud/
https://ehoco.nl/valetudo...-roborock-vacuum-cleaner/
En om dat te gebruiken zul je nog steeds aan een token moeten komen als ik het zo lees, en dat token kun je alleen via de app bemachtigen, waarvoor je moet inloggen… op een cloud-dienst.

Dat token moet gewoon ergens op een sticker staan, en je moet het over 10 jaar nog steeds kunnen gebruiken.
Het grote probleem is dat basic functionaliteit niet zonder cloud werkt. 8)7
Our new Roomba models utilize Wi-Fi technology to connect to the iRobot Cloud through the iRobot HOME app to enable such features as Google/Alexa compatibility, scheduling, Push Notifications, adjusting cleaning preferences, and receiving Over the Air Software updates.
99% van de gebruikers (als al niet 99.9%) zal er anders over denken in het kader van gebruiksgemak. Een dergelijke leverancier zal dit dus niet zo snel gaan bouwen; veel te veel werk voor veel te weinig extra omzet.
99% van de gebruikers (als al niet 99.9%) zal er anders over denken in het kader van gebruiksgemak. Een dergelijke leverancier zal dit dus niet zo snel gaan bouwen; veel te veel werk voor veel te weinig extra omzet.
Nah, die gebruikers geven er wel om, maar staan er niet bij stil en geloven ook niet dat er een alternatief is. Er zijn prima oplossingen te bedenken zonder alles in de "cloud" te laten draaien. Een kleine component om apparaten terug te vinden in de cloud is best acceptabel (mits goed beveiligd). Het is niet nodig om alles in de cloud te hebben staan.

Gebruikers denken er niet over na, dat betekent niet dat ze het niet belangrijk vinden.
99% van de chauffeurs denkt ook niet na over gordels, knipperlichten of kreukelzones.
Maar als je ze uitlegt dat die ene auto al die middelen niet heeft, en die andere wel dan zullen de meesten toch voor de voorkeur aan de veilige auto geven.
Nah, die gebruikers geven er wel om, maar staan er niet bij stil en geloven ook niet dat er een alternatief is.
Dit, 100% dit.

Ik heb meerder kennissen en familie leden die helemaal wegzijn van die smart deurbellen maar het verschrikkelijk vinden dat ze direct een abonnement worden aangesmeerd dus ik heb ze doorverwezen naar het systeem van eufy. Vrijwel allemaal stonden ze ervan te kijken dat dit uberhaupt mogelijk was want "moet dit niet allemaal in de cloud dan???!"
Dit is echt een bullshit vergelijking. De meeste mensen hebben veiligheid van een auto hoog in hun lijstje staan met voorkeuren. Vrijwel niemand heeft "privacy" hoog in het lijstje staan bij een stofzuigrobot.
Dit is echt een bullshit vergelijking. De meeste mensen hebben veiligheid van een auto hoog in hun lijstje staan met voorkeuren. Vrijwel niemand heeft "privacy" hoog in het lijstje staan bij een stofzuigrobot.
Op feestjes, toen we die nog hadden, hoorde ik anders nooit iemand over de strakke gordels of geavanceerde kreukelzones van z'n nieuwe auto. Over veiligheid en privacy gaan de meeste mensen pas nadenken als je ze er naar vraagt. Als je het oppervlakkig vraagt krijg je een reacite als dat een auto "natuurlijk" veilig moet zijn. Mensen gaan er van uit dat het wel goed zal zitten.

Uiteraard zijn er uitzonderingen die veiligheid juist de belangrijkste eigenschap vinden, net zoals er IT'ers zijn die bij de aanschaf van een stofzuiger nadenken over privacy. En ik geloof ook wel dat het bij auto's meer voorkomt dan bij stofzuigers, maar volgens mij is het ongeveer hetzelfde mechanisme.
Goh, wij hebben ook een stofzuigrobot. Wat maakt het nu uit voor mij dat men de oppervlakte weet van mij woning? Niets. Ze krijgen zoveel plattegronden binnen dat ze het waarschijnlijk toch niet allemaal kunnen bekijken
Wie zegt dat alleen de plattegrond naar de cloudprovider gaat? Die robots hebben wel meer sensoren. Ze kunnen weten wanneer je niet thuis bent, wat je leefritmes zijn. Je netwerk-topologie kan verkend worden. En, het vormt een extra aanvalsoppervlakte voor kwaadwillenden.

En wat als over 3 jaar de provider failliet gaat? Overgenomen wordt? Of gewoon geen zin meer heeft in het in de lucht houden van "oude" apparaten? Of denk je dat het allemaal zo'n vaart niet loopt? Mijn tv had netflix-support. Nu niet meer. Tv is nog prima, hoop ik nog jaren mee te doen. Mijn smartwatch-maker werd overgenomen, en toen ging de stekker uit de webdienst.

(FYI: Netflix, ik betaal er keurig voor, kijk ik exclusief met Kodi, met reverse engineerde protocollen. Als dat niet meer werkt, dan is het dagdag Netflix. Van mijn horloge had de fabrikant al de protocollen gepubliceerd: alle functies werken nu nog steeds, omdat de community deze protocollen al lang voor mijn OS geïmplementeerd had.)
Ik denk dat jij de waarde van bulk-data onderschat.
Naast het feit dat je alle andere punten die net werden opgenoemd negeerd.
Dus jij laat je voordeur ook open als je weggaat want "als ze binnen willen komen kunnen ze dat toch wel"?

Wat er van jou in de cloud terecht komt heb je nog steeds voor een groot deel zelf in de hand, wat er bij jou toegang heeft tot je netwerk heb je zelf helemaal in de hand.
Zelfs als 'ze toch alles al weten', betekent dat natuurlijk niet dat dat goed is.
Laten we alsjeblieft allemaal zoveel mogelijk proberen de data die bedrijven binnenkrijgen, verwerken en verhandelen te beperken.
Als je al bij voorbaat opgeeft zonder dat er ooit een poging is gedaan het te veranderen kom je natuurlijk nooit ergens.
Wat denk je nog te kunnen verbergen? Wat denk je dat ze nog niet weten van u?
Maar komt dat doordat ze niet door hebben dat die privacy geschonden wordt? Of doordat ze desondanks er niet om geven?
laten we beginnen met de basis.
Privacy is een grondrecht (https://www.das.nl/juridi...t-is-het-recht-op-privacy), een mensenrecht (https://en.wikipedia.org/...claration_of_Human_Rights).

Dat jij het weg bagetaliseerd moet jij voor jezelf weten, maar dat doet niets af aan de rechten an anderen,

Daarnaast is privacy in democratieën een belangrijk goed, omdat je zonder privacy niet je eigen leven kunt leiden, en je eigen mening kunt vormen en delen met anderen. Zonder privacy ben je onherroepelijk op je hoede als je informatie inwint, verwerkt of met mensen deelt om de heersende machthebbers maar niet te veel naar jou te laten kijken. Dit speelt die heersende macht natuurlijk alleen maar meer macht toe, wat een democratisch systeem met oppositie partijen en vrije verkiezingen tussen rivaliserende/concurrerende gedachtegangen in de weg staat.
Op mijn robot draait een FCW met een servertje. Daar draait een website op waarmee ik mijn robot kan bedienen. Verder op een IoT netwerk en geen connectie naar buiten.

Ik weet mijn IP adres maar volgens mij kan een fabrikant ook een hostname publiceren. Synology doet dat, zodat je niet naar het IP adres hoeft maar naar een hostname.

De fabrikant kan dan een app maken die de data van de robot haalt. Of kaal een web interface in de app.

Dan blijft alsnog alles offline.
Nadeel is dat de klant dan niet zonder VPN buiten zijn robot kan bedienen. Maar overal is een oplossing voor, namelijk een optie tot gebruik buiten de deur, (opt in) en ook dan hoeft er niet perse data naar buiten. Eventueel alleen een DDNS, net als Synology.


Er zijn dus oplossingen, ik weer niet hoe moeilijk deze zijn ivm eigen software, communicatie en beveiliging.
Wat ik wel weet is dat er geen/minder data naar de fabrikant gaat en mogelijk dus minder inkomsten of data voor R&D etc.
Ik weiger meuk naar de cloud te sturen als dat niet hoeft, en koopt in ieder geval geen hardware die een cloud nodig heeft om te functioneren.
Ik begrijp dat je ook geen smartphone gebruikt? Geen Google of Apple services en dat soort zaken?
Het hoeft toch niet per se alles of niks te zijn?

Als ik zeg dat ik gezonder wil leven kom jij dan ook tegen mij zeggen dat ik nooit meer in mijn leven een ijsje mag?

Er bewust van zijn of ergens in minderen kan voor die persoon toch prima zijn.

[Reactie gewijzigd door Mark_v92 op 25 augustus 2020 16:44]

Als je bang bent voor de privacyproblemen van een stofzuiger dan moet je je zeker druk maken om de privacyproblemen die een smartphone met zich mee brengt.

Het is als geen ijsjes meer eten (vanwege gezondheid) maar ondertussen wel 3 pakjes sigaretten per dag wegroken ;-)

Verder mag iedereen zijn eigen keuzes maken, maar wees je bewust van de consequenties.
Tsja...en wat doe je zonder smartphone tegenwoordig???
Zou net zoiets zijn als geen WhatsApp en internet bankieren app gebruiken. Lang vol gehouden zonder deze drie (tot in 2012), maar dat is gewoon bijna onmogelijk gebleken.

Alsof je nog een keuze hebt :X
Die keuze is er hoor. Hier ook geen whatsapp en ook geen bank app geïnstalleerd.
Correct, SailFish os doet het echt helemaal prima.
Je mist zijn punt.
Hij wil geen HW kopen welke een afhankelijkheid van de cloud heeft, waar dit voor de taak principieel ook niet noodzakelijk is.
Als je strijkijzer alleen wil stomen als deze een cloud verbinding heeft, dan zit er iets niet helemaal goed... :+
Open protocollen, die zonder tussenkomst van derden beschikbaar zijn, dat is wat ik wil. Bij Neato is ook een soortgelijke vraag neergelegd, zonder resultaat.

Maar denk ook aan bluetooth koptelefoons. Ja, ze werken wel met generiek bluetooth, maar equalizer, noise cancellation en andere settings configuren? Daar heb je weer "een app" voor nodig. Oh wil je hem gebruiken met je desktop? Heb je geen Google of Apple OS? Vergeet het dan maar.
Ik denk dat smart functies zoals deze alleen werken in de cloud (wat natuurlijk jammer is). De robots zelf (in elk geval de e5 en m6) hebben een MQTT server waardoor ze lokaal aan te sturen.

Hiermee kan je de de robots bijvoorbeeld in home automation software zoals Home Assistant gebruiken.
Misschien niet, maar bv de Xiaomi roborocks cleaners hebben één groot voordeel tenopzichte van deze. Er zit geen camera op.

Deze roomba's hebben "normale" camera's waarmee je mogelijk echt kan filmen.
De Roborock S6 Max heeft stereocameras voor object herkenning.
OpenHab en Home Assistent kunnen lokaal de API aanspreken. Je kan hiermee je robot bedienen, maar de features zoals hierboven genoemd draaien in de cloud en zijn dus niet lokaal beschikbaar.
Gezien de uitspraken van de CEO over hoe waardevol ze het binnenkijken in onze huizen wel niet acht: vergeet het maar.
Ik begrijp niet helemaal het nut van meubels herkennen. Als je op de kaart kan zeggen "hier niet komen" dan hoef je toch niet te zeggen "blijf bij die stoel vandaan".
Advertising? Als een meubel al een jaar paar hetzelfde is dan kan Roomba dat gegeven verkopen aan meubelzaken.

Zie ook deze link.
1. HOW WE COLLECT AND USE INFORMATION
We collect personal information from you, third parties and certain Robots that are registered with us to operate, maintain, and provide to you the features and functionality of the Service, to process and ship orders, to provide customer service, and to communicate directly with you, to monitor and improve our Service, and to help us develop new products and services.
...
Some of our Robots are equipped with smart technology which allows the Robots to transmit data wirelessly to the Service.
...
Robot environment information. Certain Robot models are equipped to collect information about the environment in which the Robot is deployed. For example, the Robot collects information about the level of dirt detection and the Wi-Fi signal strength in each location and information about its movement throughout the environment to create a location ‘map’ of the Robot’s domain and the existence and type of objects (chair, desk, fridge etc.) or obstacles encountered.
2. SHARING PERSONAL INFORMATION WITH THIRD PARTIES
We may share your personal information in the instances described below. For further information on your choices regarding your information, see the "Your Choices Regarding Your Information" section below.
Service providers. Third party vendors, affiliates, and other service providers that perform services on our behalf, solely in order to carry out their work for us, which may include identifying and serving targeted advertisements, providing e-commerce services, content or service fulfillment, billing, website operation, payment processing and authorization, customer service, fraud prevention, web hosting or providing analytics services.
Ah, maar wat als je die stoel verschuift of niet op zijn gewone zone hebt staan ? Daar zit hem de kracht
Hoe zo zit daar dan de kracht? Als je iets verschuift in een huis dan zou een goede stofzuiger daar nu al totaal geen probleem mee moeten hebben. Ongeacht de vorm , kleur of materiaal van dat wat je verschoven hebt.

Als ik kijk naar onze Neato D7 dan kan ik beamen dat die de mogelijkheid al heeft en die doet dat simpelweg door een nieuwe path te vinden van waar hij het nieuwe obstakel tegen kwam tot de plek waar hij naar toe moet.

De functie om aan te wijzen waar men wil schoon maken is dan wel weer een leuke maar ook daar heeft Neato toch al een tijdje deze feature? Je kunt je plattegrond inladen en opdelen in ruimtes en dan aangeven dat hij die ruimte moet doen. Als je een specifiek plekje wil dan kun je met de afstandsbediendingsmodus ( scrabble! ) het apparaat er zelf heen rijden. Of je kan het apparaat natuurlijk op pakken, neerzetten, een vierkantje laten schoonmaken op pakken en terug zetten.

Het stuk van routines is dan weer leuk bedacht. Maar ook daar snap ik niet waarom dat je perse zaken moet gaan herkennen. Je kunt toch simpelweg een vierkant of een rondje tekenen en aangeven dat ie daar moet schoonmaken?

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 25 augustus 2020 15:55]

Natuurlijk kunnen de iRobots ook on the fly nieuwe paden vinden en zelfs als je ze random ergens neerzet en hun huis verplaatst, vinden ze moeiteloos de weg weer terug en passen ze de plek van hun basis aan op de kaart.

Het coole van deze nieuwe feature is dat je nu kunt zeggen: "hey Google, stofzuig om de eettafel", of "hey google, stofzuig onder het bed".
Als dat inderdaad zou kunnen dan klinkt het wel als een goede feature natuurlijk. Maar dat is niet wat ik uit het artikel haalde.
Ik snap de nieuwswaarde ook niet heel goed. Misschien dat het niet zo duidelijk is in het nieuwsbericht en in werkelijkheid een flinke verbetering. Ik heb ook een D7 en daar hebben we ook een standaard routine in waarbij hij onder het aanrecht langs gaat en daarna rondom de eettafel, handig voor naar de maaltijd.
Ik snap hem niet. Waarom zit daar een kracht? Iedere robotstofzuiger kan dynamisch dingen ontwijken. Of hebben mensen de verwachting dat men moet kunnen zeggen "Siri, veeg onder die paarse stoel in die hoek daar"
Daar zit hem de kracht helemaal niet. Zo'n stofzuiger gaat er gewoon omheen.
iRobot verandert z'n gedrag afhankelijk van waar hij tegen aan botst.

Bij een muur probeert hij er rechts langs te bewegen met z'n kleine borsteltje op de plint schoon te vegen.
Bij een meubel probeert hij strak om de poten te bewegen.
Het lijkt er op dat hij alles wat geen muur is als een meubel beschouwd.
Deze informatie wordt tot nu toe nog niet opgeslagen in de smart map. Als ik de robot naar de woonkamer stuur draait hij netjes de deur door. Omdat hij niet precies weet waar de eetkamer stoelen staan probeert hij daar telkens doorheen te bewegen met een aantal botsingen als resultaat.
Het zou mooi zijn als hij om de eethoek heen zou rijden.
Het gaat niet om meubels. Het gaat om herkennen van objecten die problemen kunnen geven. Losse kabels of sokken die voor vastlopers kunnen zorgen of poep van een huisdier die dan niet meer over de vloer uitgesmeerd wordt. Dat is i.i.g. het idee achter het nut van object herkenning in robotstofzuigers.
Als ik het goed begrijp kun je bijvoorbeeld de eettafel laten identificeren. Ook kun je een zeggen dat na de maaltijd de vloer rondom de eettafel gereinigd moet worden.
Mocht je de eettafel dan verplaatst hebben (bijv. omdat je visite hebt) dan kan de stofzuiger de tafel zelf identificeren en alsnog de ruimte rondom de eettafel reinigen.
Wellicht dat ik het niet snap, maar mijn Roborock S5 uit het jaar stillekens inmiddels (op robovacuum gebied dan) mapt bij elke clean gewoon de hele omgeving uit. Als een stoel verplaatst is of een tafel, geen probleem, alle obstakels worden gewoon opnieuw in kaart gebracht. Hij weet niet of het een stoel of tafel is maar daar zie ik ook geen meerwaarde in, zolang hij maar overal komt waar hij bijomt, binnen de kaders of ruimtes die ik aangeef dat hij moet zuigen.
De Lidar van roborock kan volgens mij beter meubels detecteren dan de camera van iRobot. Ik weet het niet zeker omdat ik ze nooit direct vergeleken heb.
iRobot botst er tegen aan en maakt vervolgens een inschatting wat het is. Bij een muur probeert hij er rechts langs te bewegen. Bij een tafelpoot gaat hij er strak omheen.

Met kleine kinderen is het handig om enkel even de eetkamer te zuigen na de lunch zonder de moeite te hoeven nemen om al het speelgoed uit de woonkamer veilig op te bergen.
naar mijn idee kunnen ze zich beter eerst eens concentreren op betere laadcontacten want iedere paar weken moet ik die weer schoonmaken omdat hij weer niet oplaadt. Logisch als je geen vergulde contacten gebruikt lijkt me, maar dit is bij ons een iedere keer terugkerend ergernisje. Hij moet heel precies op het oplaadstation staan en regelmatig is hij de weg kwijt
Ik weet niet welke roomba jij hebt maar heb zelf een 980. Deze had in het begin hetzelfde probleem, sinds ik hem op een betere plek gezet heb (waar hij er goed recht oprijdt) en hij steviger vast staat (zodat het laadstation niet opzij beweegt/roteerd terwijl hij erop probeerd te rijden) heb ik al paar jaar zelden of nooit een probleem. Je kan het laadstation eventueel ook vast tapen oid. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
De bin vol lens is eerder een punt bij mij met twee katten :p
ik heb een 676, het laadstation is al vastgetaped maar staat wel onder een kastje waardoor we er wat lastig bij kunnen. Maar dat moet voor de stofzuiger geen probleem zijn want er is ruimte genoeg. Als je hem met de hand op de oplader zet zie je hoe brak die oplaadcontacten zijn door het knipperen van het ledje als je er nog maar amper aanzit. Ik vind het een erg zwak punt.
Oke, je hebt gelijk hoor, contacten zij gewoon te smal/klein. Als ik mijn bakje leeg verschuif ik hem ook altijd even tot ik groen lampje zie zodat ik zeker weet dat hij nog werkt erna (misschien blijven de contacten ook daardoor beter schoon?). Lijkt me wel onhandig legen onder een kast? Zie je dus bovenstaande groene lichtje ook niet. (Heb zelf twee katten dus moet heel regelmatig legen, dankzij dat mooie knipperende lampje vergeet ik het ook niet :+ )
Maar zie dat mijn tips niet nodig waren aangezien je hem al vastgetaped had :)

[Reactie gewijzigd door andries98 op 28 augustus 2020 00:18]

in ons nieuwe huis komt hj niet meer onder een kast te staan, voor nu moet het nog even. Mijn schoonouders hebben dezelfde en ook geen last. Maar daar draait hij maar 2 keer per week, bij ons iedere nacht vanwege hond en kat.
Ik denk dat ik dan ook gelijk een nieuwe batterij bestel want hij raakt na iedere zuigbeurt helemaal leeg zie ik in Home Assistant
:) herkenbaar, bij mij draait hij iedere dag vlak voordat ik thuis kom! Vind je dat geluid dan niet vervelend snachts? Ze zijn behoorlijk lawaaierig vind ik.
Zou ik zeker doen, de batterij was voor mij ook reden dat ik 980 kocht. Bij mij red hij meestal 2 pases en randen net op batterij, mocht de batterij verder aftakelen word het gewoon 1 pass maar vaker :) Reserve onderdelen kopen is altijd handig, nieuw filter kan ook geen kwaad waarschijnlijk ;)
Ik hoop dat hij dan beter werkt voor je ;)
ja dat is zeker vervelend maar ik werk al sinds maart thuis dus overdag laten zuigen was echt geen optie, je wordt gek van de herrie! Ook al zit ik op de eerste verdieping, je hoort het best goed. Maar vanaf nu zijn de kinderen overdag weer op school dus wellicht laat ik hem toch weer draaien als we Teams overleg om 10u hebben. Want in de nacht is ook niet fijn. Hij is ruim een uur bezig dus dat is toch irritant.

Filters moet inderdaad ook weer eens gebeuren ja, dank voor de tip :)
Toevallig van het weekend de i7 besteld omdat de voorganger (e5) retour is gegaan.
En ik wilde dus inderdaad zone's en "als de kinderen weer naar school gaan onder de tafel stofzuigen" als opties. Dat laatste zou op basis van zone wel lukken dacht de verkoper, maar vond wel dat ik dingen wilde die eigenlijk niet konden.

Zie hier: de verkoper zijn ongelijk! 8-)
Mijn Philips FC8810 doet het prima zonder alles in kaart te brengen/de cloud. Hij gebruikt verschillende strategieen en wisselt indien nodig. Nog niet meegemaakt dat hij een stuk heeft overgeslagen.
Dus het kan ook zonder.
Snap nog steeds het nut er niet van. Zijn mensen echt nou zo lui, om even een half uurtje te stofzuigen per week?
Per dag bedoel je, appelen met appelen vergelijken. En zo'n robot maakt beter schoon dan dat je dit zelf doet, tenminste als je er geraakt
Lol, nee, zo een robot maakt niet beter schoon bij lange na niet.
Laat hem maar eens over een tapijt rijden, is zien wat daar allemaal uitkomt dat je nooit met je stofzuiger eruit kreeg. Genoeg youtube filmpjes ...
Nee hoor, de robot doet niet alles. Het is geen volledige vervanging van stofzuigen. Het ding is echter heel goed in het verwijderen van bv. haren en stof uit m'n tapijt, waar mijn stofzuiger het toch echt laat afweten. Vervelende hoekjes (mits niet de krap) of onder de bank of bed doet het ding ook gewoon en het fijnste: als ik aan het werk ben doet het apparaat z'n werk.
Waarom zou ik een week in de rotzooi willen zitten als simpele techniek stofzuigen automatisch elke dag kan laten gebeuren! Mijn 550 uit 2008 of 2009 doet het nog steeds (batterij en borstels vervangen) elke dag als (normaal gesproken) niemand thuis is (op timer). De updated versie 6xx kost iets van 250 EUR en dat is een prima bedrag voor de geboden functionaliteit over de vele jaren dat die dingen gebruikt kunnen worden.
Hier stofzuigt die elke dag, zeker nu dat er constant zoveel mensen thuis zijn + 2 katten is na een 2 dagen de grond gewoon vuil naar mijn gevoel. Ik heb geen zin om elke 2 dagen te stofzuigen je zou verbaasd zijn wat die elke dag opstofzuigt.
Bij mijn Deebot Ozmo 950 kan ik al prima aangeven wat virtuele lijnen en vierkanten zijn die hij niet mag passeren, of juist waar hij extra moet schoonmaken. Werkt prima. Stoelen ziet ie sowieso wel als obstakel, dat hoef ik hem niet expliciet te vertellen.
Als hij dan ook meteen de troep van de kinderen opruimt, dan zou ik daadwerkelijk wat hebben aan het instellen van routines! :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True