Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fitbit introduceert smartwatch met 'stresssensor'

Fitbit heeft een nieuwe wearable aangekondigd in de vorm van de Sense, een op gezondheidstoepassingen gerichte smartwatch die onder andere over een sensor beschikt die een indicatie van het stressniveau van de drager zou kunnen geven.

De sensor van de Sense kan elektrodermale activiteit detecteren, oftewel de variatie in de elektrische eigenschappen van de huid. De gebruiker moet daarvoor volgens Fitbit de EDA Scan-app gebruiken en de handpalm boven het apparaat houden. De meting helpt volgens de fabrikant om 'de reactie van jouw lichaam op stressfactoren te begrijpen en je stress te beheersen'.

Zo kan de app bijvoorbeeld een eda-responsgrafiek tonen om de invloed van meditatie of ontspanning inzichtelijk te maken. De elektrodermale respons wordt vaker gebruikt als indicatie voor stress, maar bij een onderzoek naar het gebruik van een zogenoemde E4-polsband door het lectoraat Brain and Technology van de studie Toegepaste Psychologie bij de Saxion-hogeschool, werd gewezen op de risico's op valspositieven of -negatieven.

Fitbit weegt bij zijn Stress Management Score van de Sense ook meetgegevens over hartritme, reactievermogen, slaap en activiteit mee. De scores variëren van 1 tot 100, waarbij een hogere score aangeeft dat je lichaam minder fysieke tekenen van stress vertoont. De smartwatch kan aanbevelingen geven om beter met je stress om te gaan, met bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en andere mindfulness-instrumenten.

De Fitbit Sense kan verder de temperatuur van de huid meten en een indicatie van de hoeveelheid zuurstof in het bloed geven. Het apparaat beschikt ook over gps, en gebruikers kunnen via bluetooth notificaties en gesprekken van hun smartphone ontvangen, en via Android ook berichten terugzenden. Via de ingebouwde microfoon is ook de Google Assistent of Amazon Alexa te gebruiken.

De wearable heeft volgens de maker een accuduur van zes dagen en in twaalf minuten zou deze genoeg geladen zijn om weer een dag mee te gaan. Het scherm is van het amoledtype en bij gebruik van de always-on-functionaliteit is de accuduur lager. De Sense biedt verder waterdichtheid tot op een diepte van vijftig meter.

De Fitbit Sense is vanaf eind september beschikbaar voor 330 euro

Fitbit heeft ook de Versa 3 aangekondigd. Deze verschilt weinig van zijn voorganger maar heeft bijvoorbeeld gps, een speaker, Google Assistant-ondersteuning en bluetooth 5.0. Het ontwerp ligt in lijn met dat van de Sense. Daarnaast is de Inspire 2 verschenen, een activiteitstracker met een geclaimde accuduur van maximaal tien dagen. De Fitbit Versa 3 komt eind september beschikbaar voor 230 euro, de Inspire 2 voor 100 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-08-2020 • 15:11

75 Linkedin

Reacties (75)

Wijzig sortering
Dat is een nogal hoog prijskaartje vergeleken met de Versa 2, zeker gezien het aantal problemen dat recente Fitbit-producten hebben en het feit dat deze nog steeds niet zijn verholpen. Ook zeker nuttig om te vermelden dat voor dingen als "uitgebreidere" sleep tracking nog eens een abonnement van €80/j vereist is.

Alvorens iemand op de Purchase-knop klikt zou ik toch eens aanraden naar de reviews van bijvoorbeeld de Versa 2 te kijken in de pricewatch.
Ik wilde een vervangend glaasje of gewoon reparatie voor mijn versa 2, omdat het glas gebarsten was tijdens het douchen... Niet mogelijk. In plaats daarvan werd ik geadviseerd een nieuwe fitbit te kopen. Doordat ik het met credit card had aangeschaft en het binnen twee maanden stuk ging gelukkig een deel van mijn geld terug gekregen, maar NOOIT WEER FITBIT...
Ik heb mijn Fitbit Charge HR 3x geretourneerd in een jaar tijd, toen in overleg met Coolblue een Charge 2 gekocht toen de HR weer kapot ging. De Charge 2 had binnen een halfjaar een barst in het display toen ik hem in de zon droeg in Kroatië. Wat een slecht ontwerp!

Nu sinds een jaar en MiBand4 die wel waterdicht is een exact hetzelfde kan zo maar dan 4x zo lang op een accu mee gaat. Nee nooit meer Fitbit, wat een wegwerp cultuur daar. Apparaat kapot? We sturen wel een nieuwe op... Schandalig.
Hier hele andere ervaringen; mijn Ionic wilde niet meer opladen na anderhalf jaar dus ik terug naar de mediamarkt en was al bang dat ik hem moest inleveren voor reparatie en weken kwijt zou zijn, maar nee ik kreeg de aankoopprijs terug en liep daarna de winkel uit met een nieuwe Ionic en een Charge 3 (omdat de prijs van de ionic inmiddels 150 euro gedaald was)!
Eerder lof voor de Mediamarkt dan voor Fibit, zeker? :)
2x heb ik de Fitbit Versa kapot gehad. Eerste keer kreeg ik strepen in het beeld mogelijk door water schade. Contact gehad met Fitbit hierover en gratis een nieuwe gekregen.

Tweede keer wou de accu niet meer opladen. Ging wel aan op de lader maar als ik hem er af haalde was hij meteen uit. Ook hiervoor weer een nieuwe gekregen.

Echter die later verkocht omdat ik het vertrouwen in het product kwijt ben geraakt.

Over de service niet te klagen.
Ik heb lang gewerkt bij de Mediamarkt (service afdeling), dit zijn voorwaarden van Fitbit. Zij zijn heel coulant zolang het in de garantie valt. Buiten garantie krijg je dan weer niets voor elkaar.
Dat is coulance van mediamarkt geweest: Als verkopende partij moeten zij de garantie afhandelen en ik gok dat ook zij weten hoe laat het is als een fitbit ook maar het kleinste onderdeel defect is: Total Loss dus opsturen is zinloos
Mediamarkt handelt het netjes af met de fabrikant en loopt hierdoor geen inkomsten mis. Iedere fabrikant heeft weer andere afspraken en dat zien ze als ze het artikel invoeren in hun systeem. Niks nieuws om eerlijk te zijn.

Ik heb na twee keer opsturen ervoor gekozen om Fitbit vaarwel te zeggen. Had geen vertrouwen in hun producten als zelfs een simpele hardreset een zeer grote kans had op een dode Fitbit versa.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 augustus 2020 20:34]

Vorige week mijn Ionic ook teruggedaan na 18 mand bij Coolblue en ook mijn aankoopbedrag teruggekregen. Zij wisten me te vermelden dat de Ionic niet meer gaat binnenkomen bij hen en einde reeks is.
Binnen een half jaar moet de verkoper bewijzen dat jij door oneigenlijk gebruik het product stuk hebt gemaakt. Als ze dat niet kunnen, heb je recht op reperatie, vervanging of teruggave van het geld.

bron: Consuwijzer

Let op - niet helemaal duidelijk uit de post is of je per ongeluk het glas ergens op kapot hebt getitkt, of dat je claimt dat het ontwerp slecht is en er bij normaal gebruik een barst is ontstaan.

In dat laatste geval moet je in Nederland niet naar de fabrikant gaan, maar naar de verkoper. Ik heb bij webshops als bol.com en coolblue echt nooit moeilijk hoeven doen.

In het geval van een ongelukje, ben je inderdaad aangewezen naar hoe 'repareerbaar' het product is, en heb je verder weinig rechten om een reparatie af te dwingen - en mag je blij zijn dat je nog iets van een verzekering kunt claimen.
Ik heb vorig jaar een tijdje de Fitbit Ionic gehad, in de veronderstelling dat deze een aantal sporten zou ondersteunen (off-piste skiën, surfen) en ook gedetailleerde hoogtemeter zou hebben. Achteraf bleek dat dit één grote teleurstelling. 'Gelukkig' liep hij ook nog eens binnen drie maanden helemaal vast en kon ik hem retourneren met volledige restitutie.

Voor mij geen Fitbit meer.
[...]
zeker gezien het aantal problemen dat recente Fitbit-producten hebben en het feit dat deze nog steeds niet zijn verholpen. [...]
Das niet alleen bij de recente producten maar standaard onderdeel van de Fitbit experience ;) (net als kapot gaande bandjes en hartslag sensoren overigens)
De Versa 3 is ook aangekondigd. €200 :-)

https://www.fitbit.com/nl/versa3

[Reactie gewijzigd door enverlin op 25 augustus 2020 15:31]

Ik zweer dat ie op de Fitbit pagina gisteren 199 was. ;)
ik geloof je , en ook ik had niet gelijk , want vandaag is het 229 exact :)
Hoe stress verlagend werkt het als je weet wat je stressniveau is vraag ik me dan af? O-)
Inderdaad, wat schiet je er mee op?

En nog leuker: ondervind je dan méér stress omdat je bang bent gestresst te zijn volgens je horloge? Stressception.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 25 augustus 2020 16:29]

Je kan het gebruiken om je training op aan te passen (zie mijn uitleg over HRV stresscores hieronder, het is dus niet zo dat deze gemeten stress hetzelfde is als de emotionele stress waar jij het over hebt).

Als je je bijvoorbeeld prima voelt maar merkt dat je fysieke stress-levels op dat moment vrij hoog zijn, kan het een indicatie zijn dat je lichaam nog niet helemaal hersteld is van een vorige training en je beter rustig aan kan doen. En vice versa; jezelf meer pushen als je brak bent maar je stresslevels prima zijn.
Heb het ook op mijn Honor watch zitten en je kijkt er welgeteld 4x naar de eerste dag daarna nooit weer.

Redelijk onzinnig wel. :)
Als je weet wanneer je stress niveau hoog is en wanneer laag weet je wat je kunt doen om het te verlagen, en wat te vermijden.

edit: ik ben een ij

[Reactie gewijzigd door fuse.core op 25 augustus 2020 17:03]

Helaas is dat niet in alle gevallen te vermijden. Leren omgaan met stress situaties is daneen betere oplossing.

Leren omgaan bedoel ik niet alleen wat de buitenwereld ziet maar ook wat je zelf als onprettig kan ervaren.

Gebruik zelf een fitbit watch met de basis features en in mijn geval werkt het zo dat ik lichamelijk wat cijfera betreft weinig merk, maar mm omgeving wel.
Nee natuurlijk, maar het is wel een tool om jezelf te leren kennen zodat je situaties die je kunt vermijden, vermijdt.
Het beste hieraan is dat het een objectieve metric is die je kunt laten zien aan anderen ipv zeggen "dit geeft mij stress".
"Stel je niet aan" heeft techniek geen bericht aan.
Inderdaad. Ademhalingsoefeningen of een lekker bakje muntthee. :)
Had stress tussen 8 en 16:30 precies mijn werktijden. Heb toen gelijk ontslag genomen. Het werkt, ik raad het iedereen aan!! /s
De Garmins geven je een melding bij te hoge stress dat je even moet rusten en op je ademhaling moet gaan letten. Dat werkt al meer dan alleen een getalletjes tonen natuurlijk
Paniek paniek u ervaart verhoogde stress (stress ervaren is op zich zelf is niet eens slecht)

Voor mensen die hier benieuwd naar zijn
Deze nieuwe feature zit er nu ook "in" en waarschijnlijk net als andere smartwatches. Net als corona effecten (grotere schommelingen in spo2 niveaus)

Stress monitoren die je door de rust hartslag te monitoren
En dan zie je dat deze verhoogd in periodes van stress en verlaagd in periodes van rust
Tada een heel bijzondere feature ontwikkeld :p
EDA is een andere meting dan hartslag, waardoor het echt een nieuwe toevoeging is aan smartwatches met een andere sensor. Het is dus geen softwaretrucje maar echt een hardwareontwikkeling in de smartwatchmarkt. Het is absoluut niet hetzelfde als de zogenaamde stressmeting van bijvoorbeeld Samsung of Garmin. (Los van de vraag of het nuttig is en of de gebruikte sensor goed is, dat weet ik natuurlijk niet)
Het zou pas interessant zijn als ie de hele dag het stressniveau monitort zodat je een overzicht hebt van je stressniveau over de week, tijdens werkuren, in de avond, na een workout, etc. Maar het lijkt erop dat ie alleen maar meet als je je hand erboven houdt? Dat lijkt me dan weinig zinvol.
Ik gok dat dit een foutje in het artikel is. Zie mijn reactie verderop.
Garmin geeft ook al een tijdje "stress"-scores aan, waar ik niet bepaald veel vertrouwen in heb. Of mensen echt zin hebben om regelmatig hun horloge uit te doen, een app te openen en hun hand er even boven te houden om een indicatie te krijgen van iets dat je vermoedelijk toch al voelt. Daar durf ik aan twijfelen.

Qua use case is het ook vrij beperkt. Moest het een continu-meting zijn zoals hartslag, dan kon je trends zien zoals stress in verkeer, werk of ontstressing bij een boek. Met de manuele handelingen daarentegen...
Vergeet niet dat stress zoals gemeten met je Garmin horloge (die gebruik maakt van heart rate variability) niet per se hetzelfde is als wat wij stress noemen. Het meet fysieke stress en geen emotionele stress, al kan emotionele stress natuurlijk wel een fysieke reactie veroorzaken.

Als je bijvoorbeeld intensief gesport hebt kun je je heel relaxt voelen (dus geen emotionele stress), terwijl je lichaam een stressreactie geeft. En dat geeft de Garmin aan.

Ik heb bij mijzelf het idee dat het heel behoorlijk werkt als je naar trends kijkt. Al heeft het zoals @Blokker_1999 zegt wel te maken met goed dragen van je horloge/fitness tracker.
Ik snap niet hoe die HRV nauwkeurig kan zijn als de polshartslagmeting als niet accuraat is.

Ik heb een Fenix 5x en een Vivosmart 4. Die Vivo gebruik ik om de hele dag te dragen, want die Fenix is - hoe geweldig ie ook is - een soort 'ball & chain'. Zeker om mee te slapen. Maar als sporthorloge niet te verslaan. Als je 'm met een borstband gebruikt dan, want die hartslagmeting om de pols gaat nergens over zodra je je een beetje gaat inspannen. Zolang je blijft zitten of het bij wandelen houdt, gaat het nog wel, maar bij échte inspanning is het zinloos.
Ik draag mijn Vivoactive 3 al sinds de release eigenlijk dag en nacht. Genoeg op aan te merken (al is er in de tussentijd ook genoeg verbeterd) maar ik vind het vrij accuraat bij normaal gebruik en bij hardlopen. Wat ik wel merk is dat je 'm redelijk strak moet hebben om een goede reading te krijgen, anders is het inderdaad slecht.

Bij fietsen is het een ander verhaal. Dan is de hartslagdata in mijn ervaring vrij matig. Een gewone fiets gaat nog (en wellicht MTB ook) maar racefiets is echt waardeloos. Waarschijnlijk komt het door de knik die je pols maakt op een racefiets. DCRainmaker heeft hier wel 's wat over gezegd. (cc @19RAW68)

De minst accurate sensor op mijn Vivoactive 3 is de barometer/hoogtemeter. Dat gaat echt nergens over :+
Ik draag mijn Vivoactive 3 al sinds de release eigenlijk dag en nacht. Genoeg op aan te merken (al is er in de tussentijd ook genoeg verbeterd) maar ik vind het vrij accuraat bij normaal gebruik en bij hardlopen.
Heb je dat dan gemeten met een borstband oid?

Ik heb niet heel erg uitgebreid getest met die Huawei er naast, maar ik zag sowieso tussen de Vivo en de GT2 een verschil. Tussen de Vivo en de Fenix nauwelijks. Toen een trainingssessie geprobeerd met de GT2 links en de Fenix rechts (maar met borstband). De GT2 was ook een stukje kwijt, precies op het punt waar ik de hoogste hartslag had. En op een ander punt gaf ie een veel hogere hartslag aan, terwijl ik toen juist met de cooldown bezig was. Maar ik was toen meer de GT2 aan het evalueren en die viel tegen vwb de ondersteuning van andere sporten dan hardlopen en wielrennen. Dat kunnen alle smartwatches/sporthorloges goed. Alleen de (duurdere) Garmins blinken uit in de ondersteuning van andere sporten. Dus met roeien krijg je ook een slagen/min te zien, en ook andere sporten worden beter ondersteund. Bij de meesten krijg je tijd, hartslag en calorieën te zien; leuk voor de ranglijsten, maar als je meer uit je training wilt halen, heb je meer data nodig.
Ha op de fiets heb ik amper een hartslag met momenten met die vivoactive 3.
Vraag me af of de 4de versie nauwkeuriger is.
Licht aan je polsen.

Heel erg aan je polsen.

Zeg maar dat de 1 204 bpm met OHR kan berijken, en een borstband exact hetzelfde aangeeft, en dan bij mij: 147 bpm als ikop 192 of 208 bpm zit (cadans is dan ook richting de 190-200)
Ben ik niet helemaal mee eens, ik gebruik een Garmin Edge 820 op de fiets met een borstband en heb ook een VivoActive 4 om de pols. Al enkele malen beide aangezet om te vergelijken bij het mountainbiken (met veel interval inspanning) en dan is de Edge uiteraard accurater, maar de Vivoactive deed het zeker niet slecht. Moet je wel de instelling van gevensopslag goed zetten (elke seconde ipv slim opslaan), anders is de afwijking inderdaad veel groter.
Dat licht belagelijk veel aan je polsen.

Bij mij is OHR bijna altijd slecht, ik kan zo 208 bpm aantikken als ik écht mijn best doe, en dan zegt de garmin “147 bpm”, en mijn suunto ANT borstband 208. Ik heb dus maar een polar h10 ANT+ / BLE borstband gekocht
Vergeet niet dat stress zoals gemeten met je Garmin horloge (die gebruik maakt van heart rate variability) niet per se hetzelfde is als wat wij stress noemen. Het meet fysieke stress en geen emotionele stress, al kan emotionele stress natuurlijk wel een fysieke reactie veroorzaken.
Dat klopt niet. Garmin meet geen stress tijdens activiteiten. Juist op momenten dat je niet aan het bewegen bent. Het gaat dus wel degelijk om emotionele stress en dat werkt nog heel erg goed ook.
Ja, op de momenten dat je niet aan het bewegen bent inderdaad. Dus de herstelfase van je lichaam. Daar is die stress-functie voor. Niet (alleen) emotionele stress.
Dit zegt Garmin er zelf over:
Het toestel analyseert uw hartslagvariaties terwijl u inactief bent om uw algehele stressniveau te bepalen. Training, fysieke activiteit, slaap, voeding en algemene stress beïnvloeden allemaal uw stressniveau. Het stressniveau wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 100, waarbij 0 tot 25 een rusttoestand, 26 tot 50 een laag stressniveau, 51 tot 75 een gemiddeld stressniveau en 76 tot 100 een hoog stressniveau aangeeft. Als u uw stressniveau kent, kunt u stressvolle momenten op een dag beter identificeren. Voor optimale resultaten kunt u het toestel het beste ook 's nachts dragen.
Algehele stressniveau dus niet alleen herstel. Ik heb zelf een periode achter de rug met enorm veel emotionele stress en vrijwel geen fysieke belasting. Juist nu ik weer aan het trainen ben, zie ik mijn stress enorm dalen. Ik ben erg blij met die functie want het laat heel goed zien waarom het trainen bijvoorbeeld niet lekker gaat.
Ah natuurlijk, ik heb sinds kort de Vivosmart 4 en had nog niet de moeite genomen om de stress niveau's te snappen, maar dit lijkt me een goede verklaring. Sowieso verbaas ik me over de statistieken en dat het toch een 'soort van klopt'.
Ik vind die stress indicator op mijn Galaxy Watch nu ook niet direct nauwkeurig, zeker als je op een minuut van zeer gestresseerd naar geen stress kunt gaan, afhankelijk van hoe het om je pols zit.
Misschien was je schoonmoeder net vertrokken? Dat helpt bij mij.
Het blijft uiteindelijk een gimmick. De snelheid van het hartritme is een onderdeel van de stressrespons van het lichaam, maar traag of snel betekent absoluut niet perse of iemand kalm of gestresst is. Heart Rate Variability geeft extra informatie en wordt al iets nauwkeuriger, maar het is ook de vraag hoe nauwkeurig dar gemeten wordt. Bovendien is stress zodanig multifactorieel dat je met alleen het (benaderde) activiteitenniveau, hartritme en evt HRV niet bepaald ver komt. Anderzijds zijn er in de literatuur überhaupt weinig parameters die consistent een verband houden met overtraining. De meest betrouwbare parameter is nog altijd jou eigen mening over hoe moe je je voelt, volgens die artikelen.
In mijn ogen niet erg nuttig aangezien je zelf handelingen moet doen om je stress te meten.
Ik zie liever sensoren die heel de dag automatisch meten zoals de continue hartslag meter en of sleep trackers.
Ben benieuwd wat Google voor advertenties tegen deze gegevens aan zal plakken.
Interessant om te zien wat de usecase kan zijn wanneer met dit soort sensoren toe past om verandering in gezondheid te kunnen detecteren.

Zie ook dat artikel over het identificeren van coronagevallen: nieuws: Fitbit: trackers identificeren bijna helft coronagevallen een dag voo...

Snap natuurlijk dat er kans is op false positives. Maar, als mijn horloge mij met redelijke zekerheid kan zeggen dat ik wellicht iets mankeer dan is dat misschien toch een goede reden om al dan niet preventief naar de huisarts te gaan.
Er waren geen false positives zover ik begreep: Het initele onderzoek richtte zich namelijk uitsluitend op een groep coronapapositief getestte mensen. Er werd bekekenof voorafgaand aan symptomen reeds indicaties vindbaar waren en dat bleek in 50% van de gevallen zo te zijn.
Dat zou aardig overeenkomen met suggestie van coronatesten in IJsland. https://edition.cnn.com/2...ronavirus-intl/index.html
Ik vind het niet 1 op 1 vergelijkbaar. In het geval van die Ijslandse test gaat het om de gehele ziekte van begin tot eind die asymptomatisch zou zijn. In geval van de fitbit test gaat het nu net om de aanloop tot symptomen zich aandienen. Ik verwacht persoonlijk dat de test in Ijsland dan ook voorbarige conclusies heeft getrokken aangezien het virus toen pas echt net om de hoek kwam kijken (ook nu weten we nog niet alles).
Waarom verwachten dat de test in IJsland voorbarige conclusies heeft getrokken? Natuurlijk weten we nog niet alles, dat zal ook nooit gebeuren. Maar ik zie niet in waarom dat onderzoek voorbarige conclusies heeft getrokken.
Ik begrijp de toevoeging niet. Ik heb me net een Garmin Fenix 6X pro aangeschaft en daar staan ook zoveel functies op waarvan ik ze compleet nutteloos vind waar je toch niets aan kan doen. Die 'slaap' functie die aangeeft hoeveel lichte slaap en REM slaap gehad hebt. Wat een onzin, alsof ik mijn slaapcyclussen kan bepalen. Afgelopen nacht teweinig diepe slaap gehad ? Alsof ik dan kan bepalen dat ik de komende nacht meer diepe slaap moet hebben.
Zuurstofmeting in je bloed ? Alsof je daar zomaar iets kan aan veranderen. Volgende functie is waarschijnlijk de hoeveelheid zon dat je per dag moet hebben, waar je ook niks kan aan doen. Je kan buitenkomen ja, maar dat is het.
Je kan wel degelijk iets doen om je slaap te verbeteren. Blauw licht filters, niet te laat nog gaan sporten de juiste temperatuur in je bed, altijd op dezelfde tijd opstaan (ook in het weekend) geven meetbaar resultaat.

Zuurstof in je bloed kan je ook verbeteren met sporten en fitness.

Hoezo is naar buiten gaan niet iets wat je kan doen voor meer zonlicht? (zonlicht is handig voor vitamine D)

Met zo'n instelling vraag ik mij af waarom je überhaupt zo'n duur horloge hebt gekocht als je alle waardes waarmee je vooruitgang kan meten onzin vindt.
Zuurstof in bloed gaat hierbij om de SPo2 volgens mij? Wat zich vrij laat vertalen naar bloed saturatie?
Naar mijn weten is die juist interessant als je je zorgen maakt om hoogteziekte (iets dat in NL niet snel gebeurd maar toch) en bij complicaties met bijvoorbeeld de longen.

VO2Max zegt dan wel weer iets over de fitheid, echter wordt hier ook vaak een afgeleide van hartslag in rust gebruikt.
Ik heb dit horloge gekocht omdat m'n Samsung Gear S3 niets meer deed. En aangezien de batterij bij deze Garmin een heel pak efficiënter is heb ik voor deze Garmin gekozen, en wat is duur - een goeie telefoon kost dat ook. Ik sport nooit, maar ga wandelen en rustig fietsen en dan is deze heel geschikt zonder dat je deze 's avonds alweer aan de lader moet hangen. Maar betreft dat zuurstof in je bloed, ik zie het nut er niet van. Of dat nu op 80 of 99 staat, ik merk het verschil niet, daarom lijkt het me nutteloos te zijn. Voor mij althans.
Die slaap heb ik ook ernstige twijfels over. Ik gebruik de Vivosmart 4 voor 24/7 'monitoring' en de Fenix 5x voor het sporten. Twee weken geleden een Huawei GT2 getest en als je dan de slaaptracking van de Vivo en de Huawei gaat vergelijken, zie je grote verschillen. De een ziet laten we zeggen 45 minuten diepe slaap, de ander 1:15u. En hartslag is ook niet gelijk. Om de ene pols mijn Fenix (met borstband) en de andere de Huawei, en dan 15 minuten flink roeien. Je kunt wel raden waar de hartslag op de Huawei heen ging...Bij vlagen was ie correct. En zonder borstband was er ook een verschil tussen links en rechts. Ik heb het idee dat de Garmin beter klopte dan de Huawei.

Nee, al die zogenaamde gezondheidsfuncties zijn fluff om iemand over de streep te trekken om een paar honderd euro neer te tellen. In het geval van de Garmin Fenix zijn het super sporthorloges, maar die eenvoudige trackers heb ik echt ernstige twijfels bij. Stappen tellen gaat ook niet altijd goed, trappen lopen klopt ook vaak niet. Dat merk je dan pas als je ineens van dat ding hoort dat je lekker bezig bent, terwijl je geen trap hebt gezien.
Ik begrijp de toevoeging niet. Ik heb me net een Garmin Fenix 6X pro aangeschaft en daar staan ook zoveel functies op waarvan ik ze compleet nutteloos vind waar je toch niets aan kan doen. Die 'slaap' functie die aangeeft hoeveel lichte slaap en REM slaap gehad hebt. Wat een onzin, alsof ik mijn slaapcyclussen kan bepalen. Afgelopen nacht teweinig diepe slaap gehad ? Alsof ik dan kan bepalen dat ik de komende nacht meer diepe slaap moet hebben.
Ik denk dat je in zekere mate wel degelijk invloed op je slaap hebt, bv heb je je druk gemaakt overdag, heb je vlak voor het slapen nog veel op je telefoon gekeken, heb je teveel gegeten, of juist beter geslapen door savonds nog te wandelen enz... Denk dat het best interessant is om aan de hand van je slaapscore dingen te gaan herleiden in de zin welke dingen je beter wel kan doen of niet kan doen.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 25 augustus 2020 18:11]

Waarom geen vermelding in dit artikel van de Versa 3 ?
Iets beter lezen. De vermelding vind je terug tussen de 4 foto's in onderaan het artikel.
Fitbit heeft ook de Versa 3 aangekondigd. Deze verschilt weinig van zijn voorganger maar heeft bijvoorbeeld gps, een speaker, Google Assistant-ondersteuning en bluetooth 5.0. Het ontwerp ligt in lijn met dat van de Sense. Daarnaast is de Inspire 2 verschenen, een activiteitstracker met een geclaimde accuduur van maximaal tien dagen. De Fitbit Versa 3 komt eind september beschikbaar voor 230 euro, de Inspire 2 voor 100 euro.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 25 augustus 2020 16:00]

Xiaomi Band 5 meet ook stress. (Hoewel ik er niet veel waarde aan hecht), dus waarom dit nu ineens ' nieuws' is...?
Xiaomi Band 5 heeft ook een stressmeting. Het resultaat is ook een getal tussen 1 en 100.
Waarop de Xiaomi Band 5 de stressmeting op baseert is mij onbekend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True