Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fitbit wil met wearables covid-19 in vroeg stadium ontdekken

Fitbit voegt in de Verenigde Staten en Canada een onderdeel met de naam Fitbit COVID-19 Study toe aan zijn mobiele app. Het bedrijf wil onderzoeken of het mogelijk is om een algoritme te ontwikkelen waarmee covid-19 te ontdekken is voordat zich symptomen voordoen.

De toevoeging bij de Assessments & Reports-sectie van de Discover-tab betreft enkele vragen die bedoeld zijn voor Fitbit-gebruikers die covid-19 hebben of hebben gehad en die mogelijke griepverschijnselen vertonen. De vragen gaan onder andere over symptomen en de medische geschiedenis van de gebruiker.

Fitbit wil de antwoorden gebruiken in combinatie met data afkomstig van de wearables om vroege indicatoren voor infectieziektes te determineren. Het bedrijf werkt hiervoor samen met het Scripps Research Translational Institute en het Stanford Medicine Healthcare Innovation Lab. Fitbit publiceerde vorige maand uitgebreide statistieken over afgenomen activiteit door het coronavirus wereldwijd, gebaseerd op data van zijn wearables.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-05-2020 • 13:48

47 Linkedin

Submitter: wildhagen

Reacties (47)

Wijzig sortering
Denk dat dit een interessante richting is en eigenlijk al wat te laat. Wearables worden al vrijwillig door veel mensen gedragen en je kan veel met de data. Bekend is bijvoorbeeld dat in vroege stadia van ziekte vaak je rust-hartslag al hoger is. Ook merk je dat je bijvoorbeeld een hogere hartslag heb bij hetzelfde tempo. Door dit te combineren met trainingsdata die de sportwatch ook heeft, kan je zorgen dat mensen net een dagje eerder doorhebben dus hun lichaam iets aan het doen is.

Momenteel waarschuwt mijn Garmin mij niet pro-actief dat er mogelijk wat aan de hand is. Ik moet dus zelf actief mijn rusthartslag in de gaten houden, omdat vrij weinig mensen dat doen heb je weinig aan de voorspellende waardes.

Voor privacy is het ook geen probleem zolang ze de data niet delen buitenstaanders. Je deelt al vrijwillig de data van je horloge. Het enige wat je doet is de data iets makkelijk interpreteerbaar maken voor de gebruiker. Gezien je dit uit de al bestaande data haalt verzamel je geen nieuwe gegevens.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 22 mei 2020 14:00]

Ja, beetje hetzelfde als mijn verhaal dat ik hier net schreef. Maar rusthartslag kan ook hoger zijn door te veel of juist te weinig eten, hoger blijven na inspanning, sowieso forse verhoging door alcohol, en ook fors verhoogd door stress. En veel van die dingen kan Fitbit niet of nauwelijks inschatten met haar algoritme omdat men maar een beperkt beeld heeft van activiteiten (alleen qua ruwe beweging, en soms qua gewicht als je dat ook koppelt in de app met een smart weegschaal).
Mee eens, maar ik denk dat het bericht 'heej je lichaam doet raar' al nuttig kan zijn. Je beslist zelf wat je met de informatie doet (en weet zelf of er wel/niet een verklaring voor is)

Zolang die informatie alleen met de gebruiker gedeeld wordt zie ik geen probleem.
Is het niet veel verstandiger om dat "hé, je lichaam doet raag" zelf te herkennen in plaats van te vertrouwen op een stuk techniek (waarvan je ook nog eens niet weet wat ze met je data doen)?

Dit zou veel meer aandacht mogen hebben bij mensen. Heel veel dingen voel je namelijk zelf al.
Veel mensen hebben "vaatlijden", hoge bloeddruk, stolsels etc. Voor die mensen/patienten, en dat zijn er veel, is de saturatie een goede indicator van hun gesteldheid.

Deze mensen krijgen vaak een bloeddrukmeter en saturatie/BPM meter om op regelmatige tijden thuis te meten en te rapportren aan de arts.

Als dit "automatisch" gedeeld wordt lijkt me dat een prima efficiënte manier.
Als het allemaal werkt... ;)
Saturatie en BPM worden door (sommige) Garmins prima bijgehouden... ;)
Ben een beetje naar (goedkopere) chinese smartbands aan het kijken. Ik zou daar denk ik nog maar niet teveel vertrouwen in hebben. :)

Sommige bandjes bieden een aparte "statische" meting waarbij je de watch of om moet draaien naar de binnenpols of vast op een plek moet houden. Dit om een "betrouwbaardere" meting te doen.
Waarom is dit te laat? Ze hebben een berg data verzameld waarschijnlijk van besemetten mensen. En het grootste deel van de wereld (en dus waarschijnlijk Fitbit gebruikers) heeft het virus nog niet gehad?
Zolang ze het niet delen met buitenstaanders
Totdat google fitbit overkoopt (wat ze hebben gedaan), en ze dus de data "niet delen van buitenstaanders" want google is geen buitenstaander.

[Reactie gewijzigd door dec0de op 22 mei 2020 16:41]

Wacht maar totdat Achmea met "als je een Fitbit of merk x" draagt, krijg je korting! Voorzichtig aan murw slaan door mondjesmaat de minder kritisch-denkende mens dit aan te bieden, zodat je dit binnen een jaar of 5 kan eisen.
Ja, maar tegen die tijd hebben we allemaal de nieuwste generatie aluhoedjes die de gegevens weer afschermen voor Achmea... :+
Om maar met de NS te spreken: "Er kan nog een pandemie komen."
Momenteel waarschuwt mijn Garmin mij niet pro-actief dat er mogelijk wat aan de hand is.
Vertel hoe? Die van mij zegt voorlopig niks, behalve dat mijn VO2-max beter is geworden sinds Corona... ;)
De kwestie bij gebruik van dit soort data is niet alleen of ze de data doorverkopen oid maar welke prikkels er voor hun ontstaan door deze voorspellingscapaciteit. Dus of zij die data gebruiken om optimaal voor jouw gezondheid te zorgen of dat hun zakelijke interesses ze ertoe lijden om keuzes te maken die voor jouw misschien zelfs slechter uitpakken dan zonder enige voorspelling. Dat is van buitenaf haast onmogelijk te controleren. Nu tijdens de coronacrisis kunnen ze hiermee enorm goodwill proberen te kweken (als het ze echt lukt). Maar wat erna komt is een enorm risico voor gebruikers. Bedrijven (allen vooraan alphabet, waar fitbit onder valt) zijn enorm vindingrijk als het erop aankomt om informatie te monetizen en reken er maar op dat ethische bezwaren daar geen rol in spelen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 23 mei 2020 02:38]

Op zijn best is een hartslagvariatie een indirecte indicatie van iets wat er in je lijf gebeurt. Die nieuwe Garmins (Vivoactive 4/4S, Forerunner 945) hebben weer een extra sensor om de zuurstof saturatie in het bloed te meten. Dan pak je alweer wat meer factoren mee. Toch is ook deze zuurstof saturatie op zijn best indicatief.

Nu heb ik de afgelopen maanden ook wat meer naar de stress indicatie van mijn Garmin gelet. Twee middagen, met een grote interval ertussen, had ik een stress indicatie die ik niet kon relateren aan wat ik op dat moment deed. Mijn ervaring met die Garmin is dat dit soort stress zonder duidelijke oorzaak een vooraankondiging kan zijn van verkoudheid of griep. Alleen na die twee middagen gebeurde er dus steeds niets. Even los van Corona is het voor mij nog steeds een raadseltje wat er toen precies is gebeurd.

Op zich is het natuurlijk interessant om dit soort telemetrie te koppelen aan het Covid-19 ziektebeeld (of wat voor ziektebeeld dan ook). Toch is de nodige terughoudendheid wel op zijn plaats. Persoonlijk denk ik dat het een brug te ver is om Covid-19 zo gericht te willen volgen. Fitbit zou realistischer zijn om de lichamelijke fitheid in het algemeen te meten, en het daarbij te houden. Als zo'n wearable een vlag omhoog gooit als de metingen bij gebruiker een gekke afwijking laten zien heeft het ding eigenlijk al zijn nut.

Meer willen is niet erg realistisch. Alleen Covid-19 laat al een grote spreiding van symptomen zien bij verschillende mensen. Daarnaast zijn er nog heel wat andere aandoeningen die een vergelijkbare range van symptomen laten zien, om niet de verschijnselen op te noemen die vergelijkbare metingen veroorzaken zonder dat de drager ook maar ziek is. Ruis op ruis op ruis dus.

Om dan die indirecte informatie aan een ziektebeeld te koppelen, zonder informatie mee te nemen over al die andere ziektebeelden en mogelijke invloeden, kan tunnelvisie opleveren. Los van vraag of het wenselijk is dat je als gebruiker dit soort medische informatie met een wearable fabrikant deelt kan je dus de vraag stellen of die informatie op een zinnige manier wordt ingezet.
Ik weet nog dat ik griep kreeg tijdens een intercontinentale vlucht naar NL. Had ook een Fitbit om en je zag heel langzaam mijn hartslag toenemen gedurende de vlucht, tot bijna 100 in rust. Toen ik instapte nog niets aan de hand en erg beroerd toen ik landde in Amsterdam. Daarna een week lang heftige griep met gemiddeld ook hoge hartslag. Vraag me af of dit niet bij veel ziektes ongeveer hetzelfde uitziet eigenlijk. En of allerlei parameters zoals slechte nachtrust en hogere hartslag na alcoholgebruik en na een zware maaltijd ook niet veel te veel ruis toevoegen.
Klopt, bij ziekte zul je zien dat je hartslag in rust toeneemt en is vaak een bevestiging dat je die dag rustiger aan moet gaan doen. Soms denk ik dat ik mogelijk een griepje krijg, maar wanneer ik dan de hartslag op 55-60 zie staan weet ik eigenlijk dat het meevalt. Bij 80-90 in rust weet je gewoon dat je beter plat kan gaan.

Misschien niet direct heel goed naar Covid te herleiden, maar zeker met de maatregelen 'ben je ziek blijf je thuis' is het wel een bruikbare indicator. Temperatuur meten zijn de wearables niet heel goed in.
Da's wel een goeie. Even los van rusthartslag na flinke maaltijden en alcohol is een hogere rusthartslag een goede indicatie dat je mentaal en/of fysiek meer rust nodig hebt. Een app kan hierin wel coachend werken denk ik. Dan heb je ook geen privacy invasion zoals sommigen hier vrezen.
Je hartslag neemt ook toe op hoogte dus weet niet of dit direct een goede indicator is. Desalniettemin is op mijn fitbit is een verhoging ook teken van een griepje. Wellicht werkt het dan in de lucht nog meer versterkend.

[Reactie gewijzigd door Dix0r op 22 mei 2020 20:06]

Op andere vluchten is de verhoging maar minimaal bij mij iig :)
Right, dus door het dragen van mijn fitness tracker zou ik via een of meerdere commerciële organisaties als coronapatiënt bekend kunnen komen te staan bij een of meerdere overheden?

Nee dank u wel voor het aanbod, hoeft van mij niet.

O wacht die data wordt sowieso verzameld? Dan laat ik mijn Fitbit voorlopig maar even liggen.

Als je door een vals-positieve test (of fitnesstracking) bekend komt te staan als coronapatiënt, wat is daar dan de consequentie van? Met alle "adviezen" die er op dit moment bestaan over waar je naar toe mag gaan, met wie, op wat voor afstand, en boetes/strafblad als gevolg van het niet opvolgen van dat advies?

Eerst daar maar duidelijkheid over.
Die duidelijkheid kan ik je bieden. Wat betreft al het bovenstaande is dit compleet onmogelijk en verboden vanwege AVG / Europese privacywetgeving.
Ze gaan onderzoeken of ze met wat Machine learning patronen kunnen ontdekken in Fitbit data... ze zullen dan ook informatie moeten hebben welke data aan covid-19 infecties gelieerd zijn en zolang we dat niet genoeg testen heb je een enorme bias voor bijv. Koorts en snotterig zijn, en dus kortademigheid.

Je kunt zo al een paar features Aanwijzen die dus voorspellend zullen zijn voor covid-19 (of elke andere ziekte die dergelijke verschijnselen heeft)...

Ik vraag me af wat zo een Fitbit dan ook Allemaal aan data verzameld om dit met enige nauwkeurigheid (specifiek voor covid-19) te kunnen doen.
Onmogelijk niet, in strijd met de AVG wel. En fouten worden wel eens gemaakt.
Een fout bewust maken is hartstikke illegaal, het is onmogelijk door de AVG-wet. Dit is ook zo een duidelijk iets in die wet, dat je niet tegen de rechter kan zeggen: oeps, tja.. foutje. Die gebeuren wel eens. Dat kan je als bedrijf en al zeker niet als Fitbit maken. Je verliest dan werkelijk een hele user base. Want die mensen vertrouwen fitbit met hun data, eens ze weten dat fitbit dat misbruikt is het game over
In wat voor droomwereld leef jij eigenlijk? Zie jij niet de reclame op tv voorbij komen "Als ik moet kiezen tussen gezondheid en privacy, kies ik voor gezondheid"?

[Reactie gewijzigd door Miglow op 23 mei 2020 08:17]

Ik leef in een realistische wereld. Je koopt een Fitbit apparaat omdat je fitbit vertrouwt met je data, en zo je eigen gezondheid kan inzien, met de gedachte dat je gegevens veilig zijn. De dag dat fitbit die gegevens "per abuis" op straat gooit, denk je dan echt dat de consument eerst € 200 gaat betalen voor een fitbit, om vervolgens hun gegevens op straat te gooien? Nee, dan gaan ze lekker naar Apple Watches, of naar Sony's. Maar fitbit laten ze links liggen. Er zijn genoeg alternatieven, en elk van die alternatieven wordt door de grond geboord door de concurrent als ze een datalek hebben.
Is dat niet een heel klein beetje struisvogel politiek? Het staat in een wet dus het gebeurd niet? Onmogelijk is niets (althans technisch niet) en verboden is maar net hoe je iets uitlegt of welk risico je als bedrijf wilt nemen. Ondernemen is risico nemen en wet en regelgeving is voor veel grote bedrijven gewoon een risico wat ze wel of niet willen nemen.
Daarbij, als je verbiedt moet je ook kunnen handhaven en dat gebeurd nog erg weinig tot helemaal niet waardoor bedrijven wel een risico willen nemen.

NB. het is natuurlijk van de zotte om te denken dat je op basis van hartslag en hoe, en hoe vaak, iemand beweegt zou kunnen vaststellen dat iemand Covid zou hebben. Vast staat dat het grootste deel van de Covid-19 patienten milde klachten ontwikkelen en er zelfs een groep is die niet eens weten dat ze het gehad hebben. Hoezo werkt zo'n rekenmodel dan nog? De groep met ernstige en zeer ernstige klachten is nu niet bepaald de groep die een fitnesstracker dragen want dat zijn de mensen met reeds ernstige onderliggende klachten zoals hart en vaatziekten, longaandoeningen als COPD en zwaarlijvig zijn met dito klachten zoals Diabetes 1 e.d..

[Reactie gewijzigd door regmaster op 22 mei 2020 16:56]

Geen struisvogelpolitiek maar realisme: een NL zorgverzekering kan en mag niet zomaar externe gegevens kopen over haar klanten. Dat is onbestaanbaar. Hiervoor zouden meerdere partijen de wet moeten breken. Als het ooit uitlekt dan is er een boete en mogelijk vervolging van bestuurders. Het is zo ernstig dat je als verzekeraar (in Nederland dan) de deuren wellicht wel kunt sluiten als dit gebeurt.

Andere betrokken partijen moeten sowieso trouwens jouw data aan je geven als je daarom vraagt. Dat betekent dat Fitbit ook data over dit soort analyses aan je moet verstrekken vanwege AVG/GDPR. Tenzij de gegevens onherleidbaar zijn geanonimiseerd.

Mensen met onderliggende klachten die bijv. nu te weinig bewegen hebben vaker een Fitbit dan je denkt!

Verder zie ik ook niet in hoe men deze data kan correleren als men niet weet wie er nou echt COVID-19 heeft gehad, wie er veel heeft gedronken meerdere dagen, wie er een gewone griep heeft gehad. Zonder wetenschappelijk onderzoek met grote groep dragers van wie je echt weet wat ze hebben en niet hebben gehad qua ziekte is dit niet te doen.
Standaard niet toegestaan. Maar staat of valt met toestemming en duidelijkheid wat de randvoorwaarden zijn.

Overigens denk ik wel dat de data waardevol is. Van Fitbit uit hebben ze vast al best een indicatie (zoals hieronder al gemeld door anderen: verhoogde hartslag in rust), alleen wat ze missen nog op dit moment is de harde link naar dat het dan een bevestigde case van Covid-19 is. En daar zouden ze de gebruiker dan gewoon om kunnen vragen lijkt me. En dan nog geldt dat het antwoord alleen gebruikt hoeft te worden voor statistische doeleinden.

Ja, AVG/GDPR is en blijft een lastige in deze gevallen. Medische gegevens (Covid-19 ja/nee) koppelen aan gebruikersdata (hartslag in rust). Maar het lijkt me statistisch op te lossen. Voor de toekomst kan het betekenen dat Fitbit met een zekere nauwkeurigheid kan aangeven "hé, pas op, je hartslag in rust gaat omhoog, mogelijk krijg je een griepje, dus doe rustig aan".

Al met al een aardige case. Maar simpelweg verboden en onmogelijk lijkt me iets te kort door de bocht.
De user waar ik op reageer heeft het over doorspelen van die info naar zorgverzekering e.d., dat kan echt niet zomaar, ook niet met een simpel "hey we hebben onze Terms geüpdate, klik op accepteren", want de AVG is best streng.

Maar idd je gegevens anoniem analyseren, niet doorspelen, jou wel een waarschuwing geven, dat zou wel mogen, maar da's wat anders dus.

De vraag is hoe betrouwbaar het dan is; daar zou je wetenschappelijk onderzoek voor moeten doen, anders zit je misschien wel heel veel false positives te geven. Dit is niet zo heel makkelijk.

PS: ik denk idd dat we ook in het algemeen met andere griepjes enzo voorzichtiger moeten zijn in de toekomst. Nu staan we er niet bij stil maar ook op bezoek gaan bij zwakke mensen terwijl je een griepje hebt kan gevaarlijk voor ze zijn, alleen was dat minder zichtbaar en veel minder massaal (en mogelijk minder besmettelijk) dan COVID-19.
Right, dus door het dragen van mijn fitness tracker zou ik via een of meerdere commerciële organisaties als coronapatiënt bekend kunnen komen te staan bij een of meerdere overheden?
Ik las het als commerciële organisatie (hier: Fitbit/Google) en overheden (bv RIVM/GGD). Inderdaad, naar een zorgverzekeraar zou zeker een stap te ver zijn.

False positives zijn op basis van alleen een hartslag en activiteit van dat moment uiteraard lastig uit te sluiten. Maar indicatief zou het best kunnen werken.

En de PS, tja, dat geldt sowieso... En daarvoor zou de indicatie zelfs al "preventief" kunnen werken :)
Volgens mij wordt er al een hoop Machine Learning op de Fitbit data losgelaten (waarom heeft Google het anders gekocht?). Die weten waarschijnlijk al een hoop verbanden tussen fitness activiteit en andere zaken die de rest van de wereld nog niet weten.
Met alles willen we de nieuwste technologie gebruiken maar om de grootste ramp van de laatste jaren (een beetje) te verminderen wil je niets van technologie weten. Vreemd. Misschien moet je bloedzuigers gaan gebruiken. Werkte een paar honderd jaren geleden ook. Dacht men.
Mijn fitbit heeft moeite om mijn hartslag te ontdekken. Denk niet dat de huidige generatie wearables veel gaan toevoegen aan het indammen van covid.
Al eens geprobeerd om je fitbit langs de polskant te dragen, daar is de hartslag meestal beter.
Nu is het wachten op de eerste bedrijven die ook weer gadgets hebben bedacht voor corona, vervolgens de daling als resultaat van hun gadget gaan verkondigen, koop het nu want het heeft echt effect!
> Het bedrijf wil onderzoeken of het mogelijk is om een algoritme te ontwikkelen waarmee covid-19 te ontdekken is voordat zich symptomen voordoen

Dat klinkt tof, maar het lijkt mij best onmogelijk om iets te ontdekken voordat je een meting hebt gedaan. Een symptoom is namelijk een meetpunt waar je iets (dit geval: een ziekte) kan herkennen. Als je dus een algoritme hebt dat covid-19 herkent, dan maakt dat per definitie gebruik van symptomen van die ziekte, want anders is er niets om de ziekte aan te herkennen. Een betere beschrijving zou dus 'voordat zich herkenbare / zichtbare symptomen voordoen" of iets dergelijks zijn.
Google wil nóg meer van je weten }>

Prettig te weten dat ik al lange tijd weg ben bij Fitbit, en al mijn (account)gegevens al geruime tijd geleden permanent laten verwijderen (en via Garmin nu Polar heb).
Mooi om te zien deze reacties allemaal. Maar stel dat Google dit zou uitbrengen dan keurde bijna iedereen het af. haha oww laat maar het is van google ;)

[Reactie gewijzigd door wifikabelhuren op 22 mei 2020 16:00]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.