Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Anker brengt Eufy RoboVac 35C-robotstofzuiger uit in de Benelux

Anker brengt zijn Eufy RoboVac 35C uit in de Benelux voor een adviesprijs van 249 euro. De robotstofzuiger heeft ondersteuning voor Amazon Alexa en Google Assistent en via de EufyHome-app kunnen gebruikers routes programmeren.

De Eufy RoboVac 35C wordt geleverd met magneetstrips waarmee gebruikers een gebied kunnen afbakenen. Sensoren in de robot zorgen ervoor dat de robot niet een trap afrijdt en automatisch terugkeert naar het laadstation na het stofzuigen of als de accu leegraakt. De robotstofzuiger is 7,25cm hoog en kan daarmee volgens de fabrikant gemakkelijk onder de meeste meubels bewegen.

De RoboVac 35C heeft een grote borstel aan de voorkant en twee kleine borstels aan de zijkanten. Een Hepa-filter moet ervoor zorgen dat stofdeeltjes niet terug de ruimte ingeblazen worden. Op een volle acculading kan de RoboVac 35C anderhalf uur stofzuigen op een oppervlakte van maximaal 120 vierkante meter.

Het apparaat is te bedienen via de EufyHome-app die beschikbaar is voor Android en iOS. Die app kan verbinding maken met de stemassistenten van Amazon en Google, zodat de robotstofzuiger via spraak is te activeren. In de app zit ook een programmeerbaar tijdschema en een Vind Mijn Robot-knop.

In de Verenigde Staten was de RoboVac 35C al sinds begin dit jaar te koop. Het Chinese Anker brengt de robotstofzuiger nu uit in de Benelux voor een adviesprijs van 249 euro. Het apparaat staat in de Pricewatch voor zo'n 220 euro en verschijnt ook bij fysieke elektronicawinkels van grote ketens.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-06-2019 • 14:25

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Heb zelf de roborock s55 en ik heb hiervoor de roomba gehad. Maar voor dit geld moet ik zeggen kan dit weleens heel interessant zijn. Alleen jammer van die magneetstips en dergelijke. Dat hoeft gelukkig bij Xiaomi niet.

[Reactie gewijzigd door Falastine op 17 juni 2019 14:38]

Vind de RoboRock wel duur, heb nu de Roomba 671 mét Google Home ondersteuning voor 219.
Ook een mooie prijs. Wat alleen een groot voordeel is van de Roborock / Xiaomi stofzuigers is de Lidar sensor, hierdoor scant hij 30x per seconden de omgeving. Daarmee is het mogelijk om het volledige huis in kaart te brengen en op die manier verschillende kamers / no-go zones te maken.

Al met al dus een heel stuk slimmer en daardoor ook wat duurder.
Jazeker echt een stuk slimmer. Ik zat echt om-en-nabij de 200 euro. Hebben al ervaring met Roomba's bij mijn vader thuis, maar wilde nu dus zelf 1. Als het tegenvalt ga ik miss doorsparen voor de RoboRock, hele huis hangt vol met domotica van Xiaomi/Aqara, dus wie weet.. Had die ook liever gehad, maar DUUR in EU:)
Zelf hier de Xiaomi Mi Vacuüm (1st gen) die vanuit Spanje werd verstuurd voor €250 inclusief setje spareparts. Mij elke euro waard door de slimmigheid (routing etc) tov mijn oude roomba 691.
Meen je.. Wordt mijn Roomba van 671 annuleren!
De S55 kan ook dweilen een functie die niet heel goed werkt, maar waar je wel voor betaald. Daardoor is het een best wel prijzige optie.

Wil je toch een Xiaomi Vacuum, kan je eens kijken naar de opvolger van de versie die ik heb (of gewoon mijn versie kopen). Ik heb hem zelf destijds voor 250 euro uit China gehaald. Zie ook: Xiaomi Mi Vacuum (robotstofzuiger) 2016 en [Xiaomi Mi Vacuum 1S (2019)] Ervaringen & Discussie.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 17 juni 2019 15:29]

De Xiaomi 1S heb ik wel eens gezien voor 240 EU uit Spanje of Polen. Is dit een betere koop qua domotica dan de Roomba 671?
Kan die altijd nog retour doen.
Of die beter/anders werkt met Domotica weet ik niet. Maar ik gok door de extra sensoren dat het een beter apparaat is / kan zijn.
Ahjoh ga de roomba 10 daagjes gebruiken, kan daarna altijd nog retour :) Ben best wel een Xiaomi-fanboy, lijkt me veel leuker als ik de 1S ook via de Mi Home-app kan aansturen.
Houdt er rekening mee dat met dingen als stofzuigers nog wel eens voorwaarden zitten aan terugsturen, als die bv smerig is mogen ze em wel weigeren.
Ja, ga het niet eens uit de doos halen! Heb net net een Xiaomi Roborock S55 gekocht voor 311 en komt nog cashback over!
Heb het gekocht hoor! Thanks voor je tip!
Het is de zwarte Xiaomi Roborock S55 geworden voor 311 euro en komt nog cashback over!
Dus onder de 300 euro als het goed is.
Verzonden uit Spanje dus binnekort in huis.
Ben echt benieuwd naar de laser en de integratie met mijn Mi Home app.
Wilde deze altijd al maar zo duur.
Waar heb je hem gekocht voor €311,-, misschien interessant om dat hier te plaatsen: Xiaomi Mi Vacuum (robotstofzuigers) prijzen en levertijden.

Edit. Ik zie dat de prijs daar al vermeldt staat.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 19 juni 2019 10:45]

Ja, ik hoop dat het een goede prijs is. De Roborock S5 heeft aardig wat extra features vergeleken met de 1S, betere wielen, wasbare filter, mooie zwarte design en natuurlijk de wasmop:) Bedankt voor je hulp. Voor iets onder de 300 euro!
Die dweil functie werkt voor mij anders prima, alleen zorgen dat de dweil goed nat is en niet droog er op doen. En ieder half uur de dweil uitspoelen.

Roborock S55 is echt een prima keuze, misschien duurder dan anderen, maar goedkoper (en beter) dan roomba’s. De LIDAR sensor maakt het apparaat echt een stuk beter dan anderen. En als je toch al xiaomi bezit waarom niet?

Overigens heeft de Roborock ook ondersteuning voor domotica software zoals Home Assistant wat voor mij een must was.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 17 juni 2019 15:58]

Thanks, ik wist niet dat de 1S geen home assistant ondersteuning heeft....
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, de Roborock werkt gegarandeerd met Home Assistant en volgens mij alle stofzuigers die je in de Mi Home App kunt selecteren.
Als ik de Ecovacs Deebot 901 niet voor 375 incl. BTW bij Coolblue had gevonden, was ik waarschijnlijk ook voor een Roborock S55 gegaan :).

Enige punt van zorg voor mij, na een binnen 2 maanden overleden Anker Eufy r500, was toch wel het krijgen van garantie. Bij import van zo'n Roborock uit een China shop zal service krijgen een stuk moeilijker zijn. En bij Coolblue kostte ie meer dan 500 euro.

De Deebot 901 gebruikt ook LIDAR (naar mijn mening heel veel beter dan de camera's waar Roomba aan vast houdt) en doet het verder ook goed, zij het dat ik de software nogal buggy vind. Maar dat is met Roborock mogelijk ook het geval.
Xiaomi vacuum original rijd bij mij nu een jaar rond en ben er ontzettend tevreden mee. Wil upgraden naar de 6 omdat de original geen zones kan aanmaken (lijkt mij software dingetje, maar doen ze dus niet). Nadeel is de dweil functie wat naar mijn mening een flop is, omdat je niet kan aangeven dat hij op het tapijt (bepaalde zone) niet moet dweilen.
Verder te gek spul!
Probeer de 360 S6 eens, staat nu voor 260,- op GearBest. Lidar, SLAM-navigatie, app, virtuele muren binnen de app, hervatten van schoonmaken, multifloor (heeft de roborock geloof ik niet).

Hij heeft een iets kleinere batterij, en 1800pa zuig vermogen IPV de 2000pa van de Roborock, maar hij werkt echt enorm goed.

Heb hem zelf nu drie week draaien in huis, zou niet weten waarom ik zou moeten upgraden naar een Xiaomi/Roborock :)
De Roborock S50/55 kan ook dweilen.
haha slapjes met een nat doekje over de vloer bedoel je
Wat prima is met een kind in huis die regelmatig wat sap morst of een sappige aardbei laat vallen of een vork laat vallen met jusspetters of... of.... of...

Niks mis met eens per 2 weken of eens per maand een keer goed dweilen. Dat slappe natte doekje tussendoor om de paar dagen haalt de rest prima weg en zorgt dat je niet ineens aan de vloer plakt.

(heb zelf de S50 en die dweilt eigenlijk prima, amper nog zelf een keer "kracht zetten" nodig)

[Reactie gewijzigd door curry684 op 17 juni 2019 15:31]

Eens het is een soort "vochtig afnemen" maar pakt een hoop meer troep mee dan enkel stofzuigen, top!
Wel eerst t doek natmaken voordat je m laat rijden, anders is het idd net alsof je een vochtig doekje er over haalt.
Alleen jammer van die magneetstips
Bij Xiaomi / Roborock heb je die dingen ook, daarmee kunnen er gebieden afgezet worden. Al is het volgens mij ook al een tijdje mogelijk om 'no-go' zones aan te geven via de app. Ik heb zelf de Xiaomi Mi Vacuum, de eerste versie dus.

Overigens is dit wel een mooi apparaat en zeker voor zijn prijs. Echter zit er geen lidar-sensor op, zoals bij Xiaomi het geval is. Hij 'ziet' dus niks.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 17 juni 2019 14:45]

Alleen 2.4Ghz. Anno 2019 mag je toch verwachten dat 5Ghz ondersteund wordt.
"RoboVac does not support 5GHz networks."
Bron: https://www.eufylife.com/...iant/robovac-35c/T2117Z11
Wil je stofzuiger 4K streamen dan ;) ? Behalve als je geen dual-band hebt thuis, en iedereen heeft nog wel een apparaat op 2.4Ghz aangesloten, lijkt me dat een overbodige kost voor Anker, en dus de consument.

Ik ga wel volledig akkoord dat het belachelijk is dat niet alles gewoon standaard 5Ghz ondersteund.
Het is meer dat er in de buurt meer dan 30 netwerken te vinden zijn op 2.4Ghz. En 'maar' 5 op 5Ghz.. Maak mij dan eerder zorgen over de stabiliteit van de connectie.
Bij 2.4GHz gaat hij een stabielere verbinding hebben wanneer hij door het huis rondrijdt. 2.4 gaat veel gemakkelijker door muren en zo. Mocht hij de keuze laten uit de 2 zou ik zelf handmatig 2.4 instellen.
Ja dat wel, alleen is 5ghz dekking veel minder qua reikwijdte. Tevens weet "jan modaal" niet het verschil tussen 2,4 en 5ghz en kijkt die allee naar de streepjes van zijn connectie. En default staan de meeste dingen tegenwoordig gewoon op seamless dacht ik (voor de apparaten die het ondersteunen)

2.4 is nu eenmaal het meest gebruikte en heeft een goeie reikwijdte, dus is de keuze logisch. Maaaaaaar ze hadden er misschien wel een optie voor 5ghz van kunnen maken, of chip bijzetten ofzo. Of zoals een worx mower een addon ofzo. Maar ondersteuning van 5ghz brengt dan weer most likely duurdere productiekosten met zich mee.
Ik ken maar weinig stofzuigers of slimme apparaten die wel op 5Ghz zitten. Ze hebben de bandbreedte niet nodig en het bereik van 5G is simpelweg te klein. Ik heb een top 5Ghz verbinding thuis, maar wel met 3 antennes/AP’s in huis. 2,4Ghz heb ik maar 1 AP voor nodig om heel het huis dekking te geven. Buiten dat willen apparaten zo lang mogelijk vast blijven houden aan de huidige AP, ook al is het signaal van een andere beter. Pas op het moment dat het signaal te zwak wordt kiest ie een nieuw AP. Dat lijkt me niet wenselijk aangezien je apparaat dan dus tijdelijk stopt om met een nieuwe AP te verbinden.

En om nou iedereen te verplichten een mesh netwerk op te zetten is ook zoiets. Better safe than sorry zeggen ze wel eens en 5Ghz meeleveren op zo’n apparaat is een zeer onlogische keuze. Voor mensen zoals tweakers hier waarschijnlijk niet, maar alle ‘normale’ mensen zullen echt niet snappen waarom dat ding dan zo’n slechte verbinding heeft, want die denken 5Ghz is toch beter dan 2,4?

Lekker op 2,4 laten, werkt prima ik heb zelf meer dan 75 apparaten op de 2,4 band hangen in een flat met nog eens 50 andere routers. Geen problemen. Mocht je wel problemen hebben adviseer ik om een goede router te kopen en dan doel ik meer op een router van €150+. T is even een investering, maar als je wifi problemen hebt zul je er uiteindelijk erg veel plezier van hebben.
Dit. Ik vind het prima dat 'IoT' apparaten op 2,4 Ghz blijven.

Zelf heb ik thuis een WIFI netwerk opgebouwd uit twee Ubiquiti Unifi AP's, die ook roaming tussen elkaar ondersteunen, en waarbij ik de 2,4 Ghz flink in power heb teruggeschroeft. En op 2,4 Ghz only ook een "IoT" wifi netwerk opgezet. En dat werkt prima :)
Pohh, vandaag net een Roomba gekocht bij Amazon. Vind dit apparaat er mooier uit zien, maar Roomba is wel echt de grondlegger van deze dingen.
Je hebt 14 dagen retourrecht :P
Pohh, vandaag net een Roomba gekocht bij Amazon. Vind dit apparaat er mooier uit zien, maar Roomba is wel echt de grondlegger van deze dingen.
Niet de grondlegger maar de grondveger ;-)

Anders zou de stratenmaker of het hoveniersbedrijf ze wel gebruiken.
Heb je er meer voor betaald dan €350? Dan zou ik m gelijk terugbrengen en een Roborock S5(5) halen, bestellen op AliExpress (niet bang zijn dat t goedkope rotzooi is) is binnen 3 dagen bezorgd als je een EU warenhuis kiest. Wint op de meeste punten van een Roomba (ligt uiteraard aan het model). Grootste voordeel: LIDAR vs Camera. De camera werkt schijnbaar alleen wanneer de kamer verlicht is, waar de Roborock ook in het donker zijn werk kan doen.

https://smartrobotreviews...rock-s5-vs-roomba-i7.html
Ik heb er 219 euro voor betaald (nieuw, amazon) 671 versie.
Ik ga wel even kijken hoe het zit. Heb achteraf liever de Xiaomi mja. stuk duurder.
Inderdaad. Ook wat mij betreft is LIDAR stukken beter dan cameras.

Zelf onlangs deze gekocht bij Coolblue, toen ie daar in de aanbieding was voor minder dan 400:
https://www.coolblue.nl/p...7/ecovacs-deebot-901.html

Ook een leuk ding (en zeker weten garantie van een NL webshop)
Nou waren die eerste Roomba's gewoon stuiteraars...noppes slimme programmering. Niet echt indrukwekkend.
Het was meer een veredelde bezem die nog lastig schoon te maken was ook. Soms was je langer bezig de borstel schoon te maken dan je handmatig zou hebben gezogen.
Toen Neato kwam met een stofzuiger die ook daadwerkelijk stof opzoog veranderde er ineens veel. :) Ik weet trouwens niet of deze dat ook doet. De onderkant ziet er meer als een veger uit.
Uit mijn ervaring met Eufy's kan ik zeggen dat ze écht stof opzuigen. En dat ook nog behoorlijk goed doen voor hun prijs, ook.

De r500 die we een poos hebben gehad haalde met z'n ronddraaiende borstel aan de onderkant meer stof en pluizen uit ons middelpolige tapijt dan de traditionele Miele herriebak uit 2005.

[Reactie gewijzigd door eymey op 18 juni 2019 10:16]

Behalve dat deze 2 roterende borsteltjes heeft, heeft de layout van de onderkant wel héél erg veel overeenkomsten met de Roomba's.
En ook met mijn RoboRock s50 / Xiaomi... net als met telefoons, er is weinig innovatiefs aan te bedenken. Een paar rubberen wielen ,een zwekwiel en je borstel... (en bij de S50 dan nog een dweil-unit).
En ook mijn ILIFE A4 (100,- goedkoper) ziet er netzo uit. Waarbij opgemerkt kan worden dat de grote borstel niet aan de voorkant zit, maar aan de achterkant @Xtuv

[Reactie gewijzigd door DeFeCt op 17 juni 2019 16:38]

Wat de anderen ook zeggen: Op een gegeven moment komt 'de industrie' er achter welk ontwerp het beste werkt en dan gaan ze dat allemaal gebruiken.

Toch is er nog wel degelijk onderscheid 'aan de binnenkant' van de apparaten. Andere motor, andere ligging van het 'platform' en dus ook andere eigenschappen qua druk en en resulterende zuigkracht.
Mijn huidige stofzuiger is zo'n 10 jaar oud en voldoet prima. Ik wil gerust een "robot" zodat ik niet meer zelf hoef mee te lopen... maar niet als die aan een app hangt en bovendien afhankelijk is van m'n wifi.

Ik snap wel dat dit voor velen aantrekkelijk is. Maar dit is niet duurzaam op zoveel vlakken.
Maar dit is niet duurzaam op zoveel vlakken.
Hoezo niet? In plaats van elke twee dagen een machine die 1600watt verbruikt en teringherrie maakt uit de kast te halen gebruik ik die nu elke twee weken. Daardoor zal ie waarschijnlijk tot mijn dood meegaan. In de tussentijd gaat elke nacht mijn robotje aan de gang. Veel minder grondstoffen en stroom nodig.
Ik denk dat @the_stickie bedoelt dat je waarschijnlijk binnen een paar jaar geen support meer hebt via die app of zo en dat je dan niks meer hebt aan je robot?
Er zitten bij mijn Xiaomi gewoon knopjes op, dus kan gewoon analoog aangestuurd worden. :)
Ik was net op zoek naar de mogelijkheden zonder de app te moeten gebruiken. :)
Kan je hem eventueel ook gewoon programeren om dagelijks een rondje te rijden (zonder de app te gebruiken)?
Ik heb via de app een schema ingesteld maar in hoeverre hij dat offline kan uitvoeren weet ik niet. De app kan je wel van je telefoon verwijderen maar ik denk dat hij wel met China praat voor zijn schema etc.
Er zijn volgens mij wel mensen die de Xiaomi gehackt hebben en eigen software erop draaien.
Ik heb me er echter nog niet in verdiept ;).
Dit soort projectjes: https://github.com/dgiese...etup-without-Xiaomi-Cloud
https://github.com/dgiese...-manual-update-root-Howto
Ik heb de Eufy RoboVac 11s, die heeft geen app. Maar wel een timer voor een dagelijks rondje zuigen, en wat andere knopjes. Werkt oké en is iets goedkoper dan deze.
Dààr ga ik eens naar kijken, bedankt!
1u/week 1400W of 28u/week 50W? Dat is niet het verschil denk ik... en die herriemachine maakt nog (veel) beter schoon ook!

Ik had het meer over de verwachte levensduur van een apparaat met wifi en een app. Die functionaliteit is binnen een paar jaar sowieso verdwenen... àls het apparaat überhaupt werkt zonder.
Dat blijft inderdaad wel een zorgenpunt, ook voor mij. Wat als de fabrikant failliet gaat of het betreffende model niet meer ondersteunt ?