Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 235 reacties
Submitter: Wilbert de Vries

Uit de Smart Home Monitor van marktonderzoeksbureau Multiscope blijkt dat vier procent van de Nederlandse huishoudens een robotstofzuiger heeft. Daarmee is de robotstofzuiger volgens het bureau het meest voorkomende apparaat om het huishouden te automatiseren.

Het onderzoek werd gehouden onder 6000 Nederlanders. Hieruit blijkt dat het merk iRobot de populairste robotstofzuiger is; de stofzuiger zou in 21 procent van de huishoudens met robotstofzuigers de vloer aanvegen. Op de tweede plaats staat de stofzuiger van Philips met 9 procent en Dirt Devil sluit met 6 procent de top drie af. In totaal zijn er nu zo'n 300.000 robotstofzuigers in Nederland. Multiscope verwacht dat het aantal van een half miljoen over twee jaar gepasseerd wordt.

Andere 'slimme' apparaten voor het huishouden komen volgens het bureau nog nauwelijks voor in Nederlandse huishoudens, zoals wasmachines, koelkasten en ovens. Het gros van de ondervraagden is niet van plan een slim huishoudelijk apparaat aan te schaffen op korte termijn. Het aanschaffen van een slim apparaat voordat het oude kapot is, is ook niet populair: 42 procent schaft niet iets nieuws aan voordat het oude stuk is. Daarnaast is de prijs voor 41 procent van de ondervraagden een obstakel.

Commercieel manager Bart Roozen van Multiscope zegt in een bericht op de site van het onderzoeksbureau dat 'de toegevoegde waarde van deze apparaten beter naar de consument gecommuniceerd moet worden om de verkoop ervan te stimuleren'.

Heb jij een robotstofzuiger?

Nee
77,3%
Ja
22,7%

Aantal stemmen: 5.412. Deelname gesloten op 08-06-2016 08:32. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (235)

1 2 3 ... 6
Aangezien verschillende mensen een reactie achterlaten over hun persoonlijke ervaringen, en anderen zich afvragen of het wel voor hen is; de consumentenbond heeft in het verleden wat zuigers met elkaar vergeleken (toch wat objectiever dan wat losstaande reviews). De LG en de iRobot halen in hun tests een nipte voldoende; al vraag ik mij af of dat goed genoeg is om er ook echt 'tevreden' mee te zijn. Zoveel pijn doet een paar keer per maand stofzuigen ook niet (update: maar we hebben dan ook geen kinderen, katten of smetvrees... ;))

[Reactie gewijzigd door :murb: op 18 mei 2016 09:56]

Paar keer per maand.... mijn vrouw krijg al de kriebels als we 'maar' 2x per week gestofzuigd hebben. 8)7
Waarschijnlijk is je huis dan niet "stofvriendelijk" ingericht. Ik stofzuig (of kuis met nat) slecht 1 keer per week en een keertje schrappen is nog niet problematisch:
  • Koop geen stoffen zetels. Liever (kunst)leer.
  • Hang geen gordijnen.
  • Rook niet.
  • Koop meubels waar je het stof makkelijk van kan afnemen.
  • Mijd huisdieren.
  • Ga naar de kapper zodat je geen lange haren op de vloer hebt.
  • Knip papier i.p.v. te scheuren (minder stof!).
  • Berg boeken op in gesloten kasten.
  • Gooi papier en karton zo snel mogelijk weg en laat papierwaren niet teveel rondslingeren in huis.
  • Laat je schoenen op de deurmat staan en loop blootsvoets in huis (is ook gezonder).
  • Plaats stoffilters in je ventilatiesysteem (is niet altijd standaard).
  • Koop een stofzuiger met HEPA-filter en liefst ook nog met een motor die trager draait zoals bv een Numatic.
  • Laat handdoeken en kleding niet rondslingeren.
  • Leg zo weinig mogelijk tapijten en matten in huis.
  • Kruimel niet te veel bij het eten.
  • Plaats kamerplanten die het stof aantrekken en was die planten af en toe.
  • Gebruik geen stoffen sierkussens in je zetels.

[Reactie gewijzigd door ejabberd op 18 mei 2016 10:52]

Of je leeft gewoon en neemt een robotstofzuiger ;)
Of je leeft gewoon en maakt van de nood een deugd om je kat even te plagen :D

Onbetaalbaar hoor, als ik de stofzuiger pak :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 mei 2016 19:03]

en zo is het helemaal!
Wij hebben thuis 7 katten en dat bevalt enorm goed, heerlijk gezellig!!!
Maar we zetten wel bijna dageljiks de Dirt Devil neer.. Deze is 100 euro en speciaal voor dieren geschikt. Iroomba heb ik vroeger ook gehad maar kon toch minder als deze en die was 550 euro met afstandsbediening en basisstation. De Dirt Devil heeft dat beide niet, kost een fractie van het geld en speciaal voor katten.

HEERLIJK!!! Go Robotstofzuigers!!!
_/-\o_ Hahaha, briljante opmerking!
Waarom zou ik niet gewoon leven? Ik doe waarschijnlijk net hetzelfde als jij; alleen moet ik minder poetsen.
Dat moet er gezellig uitzien bij jou.
Hij heeft in ieder geval nog zetels. Bierkratjes geven nog minder rommel.
Maar ze zijn wel van (kunst)leer. Dat is óf gigantisch retro of enorm lelijk :p
Nee joh, eco leer is helemaal in en ziet er prima uit.
Vind ik ook. Er zijn natuurlijk ook lelijke modellen, maar ieder zijn smaak.
Ik heb er een van echt leer, in een modern design. Niet goedkoop, maar wel gigantisch mooi en makkelijk schoon te houden. Jij hebt waarschijnlijk de zetel van je oma in gedachten. Zo'n zetel heb ik dus niet. Stap eens een meubelwinkel binnen met een uitgebreid gamma zetels in leer.
Wat heerlijk als je zo'n chronisch gebrek aan problemen hebt, dat je zo netjes te kan leven!
Dat je blijkbaar zoveel tijd over hebt om zó obsessief netjes te kunnen leven geeft aan dat je een chronisch gebrek aan problemen hebt. En das fijn voor je.
Ik zeg toch nergens dat ik al die tips steeds obsessies opvolg? Vandaar mijn vraagteken: ik snap je reactie nog steeds niet en waarom die een +1 krijgt.
+ Loop in een plastic zak rond in je huis... ook visite mag hier niet aan ontkomen!
Ik snap niet goed waarom velen hier op de man spelen door mij af te beelden als een weirdo terwijl ik gewoon wat tips probeer te geven zodat je stof kunt beperken. :? Ik volg mijn eigen tips ook niet altijd volledig hoor.
"Ga naar de kapper zodat je minder lang haar hebt"(en dus minder losliggende haren zou hebben). Just saying.
Wat is er vreemd aan die tip? Mijn zus had toen ik klein was heel lang haar en ik kon het aan de lange haren op de vloer zien als ze in mijn kamer was geweest zonder mijn toestemming...binnen de kortste tijd klitten die lange haren samen en trekken ze elektrostatisch meer stof aan zodat je vieze stofwolken krijgt op je vloer.

Het is niet alsof ik voorstel om je schedel definitief te laten ontharen met een laserbehandeling ofzo he...dat zou pas raar zijn ;)
Enne.... Wat is er mis met stofplukken op de vloer dan eigenlijk? Een huis is om in te leven, niet om het sterieler dan een operatiekamer te houden.
Jij moet wel heel erg veel vrees van stof hebben als jij je leven zo inricht. Misschien moet je in een cleanlab gaan wonen met zo'n douche cabine voordat je naar binnen gaat. 8)7
Ik heb geen vrees van stof. Ik hou het wel liefst zo goed mogelijk tegen:

1) Zodat ik minder vaak moet poetsen en dus meer vrije tijd over hou.
2) Omdat minder stof in huis gezonder is. Vooral PM2.5-deeltjes kun je best zoveel mogelijk mijden.
Waarom je boeken in een gestolen kast?
Als ik het me goed herinner veranderen boeken langzaam in stof. Door ze af te sluiten vertraag je het proces en/of komt de stof niet in je huis terecht.
Klopt. Daar komt dan nog bij dat op de boeken stof gaat liggen dat niet makkelijk te verwijderen is en dat zich in je huis verspreid als je het boek wil lezen. Als je boeken in de kast staan, zal er minder stof op gaan liggen en moet je enkel (voornamelijk) de bovenkant van de kast afstoffen (wat makkelijker is als dat een plat vlak is.
Ik ken iemand die dat doet omdat er dan minder kubieke meters hoeven te worden verwarmd in z'n woonkamer... Hij heeft ook zo'n kast onder de trap en als hij daar wat uit moet halen kijkt hij meteen wat hij die dag nog meer nodig heeft zodat de deur niet nog een keer open moet....
Een keer per week stofzuigen is in mijn ogen genoeg als je elke dag even veegt (Ik heb een houten vloer.). Daarom heeft het voor mij geen zin om zo'n apparaat te halen. Bovendien ben ik niet vies van schoonmaken; Ik doe het zelfs graag. Mocht het inderdaad zover komen dat deze mchines wat slimmer worden in gebruik en omgang zou ik er op zicht over willen nadenken om er eentje te halen. Maar voor nu ben ik tevereden met mijn eigen capaciteiten om een schoon huis (Alles) af te leveren in minder 2 uur.
als je het graag doet is het idd geen toestel voor jou, maar als je zoals ik er een hekel aan hebt is het maar goed dat er een toestel is dat het dagelijkse vegen van je overneemt.
En de tijd dat je daarmee bezig bent kan je veel leuker besteden.
nu enkel dagelijks het bakje legen en maandelijks toestel eens grondig kuisen.
Precies, ik heb katten, en ben ook niet vies van schoonmaken (2 a 3 p/w stofzuigen). Even je handen laten wapperen is prima voor je spieren. Je hersenen kun je de vrije loop laten (diffused mode). Natuurlijk heb ik er niet altijd zin in maar dat zou ik bij 1 p/w ook hebben.

Verder vind ik deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen staan. Anderen vinden dat van bijvoorbeeld smartwatches maar als je sport is dat reuze interessant.
ik wordt er zelf eigenlijk niet gelukkig
maar als ik jou er een plezier mee kan doen...

[Reactie gewijzigd door Proxx op 18 mei 2016 12:51]

De oplossing voor jouw probleem is een robot vrouw!
Zucht... wanneer die toch eens op de markt zouden komen... ;)
Mijn kat verhaard ongeveer even veel als 10 normale katten. Het is echt absurd. Niet alleen in deze tijd, gewoon altijd. Het is niet normaal. "een paar keer per maand" is er dan ook echt niet bij. Elke dag een half uur kammen en daarnaast elke dag het huis stofzuigen want er ligt na een dag echt overal haar. Ik wil binnenkort ook een robot kopen als ik me dat kan veroorloven. Dat jij het geen pijn vind, moet je zelf weten. Ik ben 4 dagen weggeweest en mijn ouders hebben de kat eten en drinken gegeven, ik kom thuis en heel mijn huis ligt vol met haar.
dan kan ik alleen maar de neato signature pro aanraden,
is geen stille stofzuiger maar presteert voor haar veel beter dan, onze andere dubbel zo dure roomba
Ik snap ook niet waarom Roomba zo'n populair merk is. Veel duurder en presteert veel slechter. Ook vind ik het wel enigszins frappant dat als je hier de reacties doorleest, alle mensen die zeggen dat ze er een hebben maar nooit gebruiken een Roomba of LG hebben, terwijl alle mensen die een Neato zeggen te hebben eigenlijk wel tevreden zijn. Het is natuurlijk geen representatieve steekproef, maar ik vind het heel tekenend ;)
Dat de mensen het meest tevreden zijn over degene die veruit de duurste is als je ook wil dat er langs de randjes wordt schoongemaakt ;). Ze hebben allemaal zo hun voors en tegens, maar ook de Neato heeft zijn problemen hoor: standaard model kan niet in de buurt van de randjes komen, en de andere is een heel stuk duurder. En als je kijkt in het topic is de garantie afhandeling goed, maar ook wel heel erg vaak nodig. Voordelen zijn dat hij het hardste zuigt (vooral bij vloerbedekking/tapijt relevant), en ik denk de beste navigatie heeft van de drie.

Voor mij was een Neato die de zijkanten kan schoonmaken te duur en had ik liever een Hombot die goed de zijkanten kan schoonmaken. Voor gelijke prijs had ik waarschijnlijk een Neato gekozen, maar prijs/kwaliteit is ook wat waard.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 18 mei 2016 12:17]

Als je katten hebt moet je goed onder de randen stofzuigen. Bijvoorbeeld bij een bank. Ook kan ik me niet voorstellen dat deze zgn. intelligente stofzuigers goed werken met stoelpoten. En het haar bij het drinkbakje halen ze ook niet weg. Het lijkt me 3x niks en belachelijk duur omdat het nog in de kinderschoenen staat.

Daarentegen ideaal op de werkvloer dwz kantoor ivm de grote oppervlaktes. Neem bijvoorbeeld die van Tweakers. Daar is veel open ruimte

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 mei 2016 12:34]

Tja je kan het je misschien niet voorstellen, maar het is gewoon heel simpel: Kunnen ze fysiek tussen de stoelpoten, dan doen elke fatsoenlijke robotstofzuiger het. Past hij er fysiek niet tussen, ja dan kan hij er niet tussen stofzuigen. Oftewel even stoelen sochtends aan de kant zetten één of twee keer per week, en dan maakt hij er ook onder schoon.
Wat ik mij niet voor kan stellen is dat zo'n ding de haren die onder de stoelpoten zitten weg kan halen. Als ik me bedenk wat ik allemaal van de muur haal en moet verplaatsen voor me stofzuiger dan kan zo'n apparaat er ook niet bij. Het is dus zeer zeker geen volledige vervanging. Ook bij een bank moet ik toch echt schuiven of er heel goed onder gaan.

Mijn mening is gekleurd, dat wel. Stofzuigen is met kop en schouders mijn favoriete bezigheid in het huishouden.
Als eerste: Nee een robotstofzuiger is geen complete vervanging. Op sommige plaatsen kan hij niet komen, en je hebt boven op je plinten, een trap, etc.

Een bank is juist een heel goed voorbeeld waar een robotstofzuiger het prima doet. Bij de gemiddelde bank rijdt hij er gewoon lekker onder en doet het een stuk beter dan iemand die een beetje vanaf de zijkant eronder stofzuigt. (Ik durf wel te stellen dat veruit de meeste mensen niet bij de wekelijkse stofzuigronde alles gaan verplaatsen). Haren onder stoelpoten is iets wat je echt niet elke keer weer hoort te hebben. Maar ook hier, omdat een robot elke dag het schoonmaakt krijg je veel minder haren onder stoelpoten (als je ze uberhaupt al hebt).

Als ik normaal ga stofzuigen dan verplaats ik echt niet alles hoor. Oh de bureaustoel gaat wel aan de kant, en dat doet de robotstofzuiger niet nee. Maar ik ga echt niet een bank of een tafel verplaatsen elke keer. En juist omdat een robot het vaak doet krijg je veel minder ophopingen van stof, ook waar je niet stofzuigt.

Als je het leuk vindt om te doen moet je ook echt er gewoon mee doorgaan ;). En afhankelijk van je ruimte hoeft een robot echt niet het beste idee te zijn, maar ik denk ook niet dat jouw problemen heel realistisch zijn.
Ik heb er juist een omdat ik katten heb. En het werkt prima.
Precies. Erg handig om kattenharen op te zuigen.
Wil niet zeggen dat ik niet alsnog de stofzuiger even door het huis haal af en toe.
Ik zat inderdaad al naar de Neato te kijken.
Kan een robotzuiger zoveel haar aan?
Ik bedoel maar, als je dat ding elk half uur moet leegmaken ben je er ook niet veel mee geholpen.
Ik heb zelf een Roomba Cat&Dog editie, speciaal voor dieren haren.
Het apparaat verslikt zich alleen in de lange haren van mijn vriendin die om de borstels draaien. Kattenhaar is geen enkel probleem.
Met 3 dames in huis met lang haar dus niet aan te raden?
Je krijgt er een gereedschapje bij om lange haren van de rol te krijgen.
Met de haren erom doet ie het beduidend minder goed.
Met 3 dames met lang haar denk ik dat je de borstels al snel 1x per week mag ontdoen van haar.
er zijn toestellen die hierop speciaal voorzien zijn, maar raad je wel aan om goed de gebruiker reviews te lezen.
Verharen verschilt inderdaad per kat. Onze huidige heeft veel minder en grovere haren en verhaart dus maar weinig. Twee andere katten, beiden al gestorven, verhaarden meer. Een van die twee liet toe om het verharingsprobleem bij de bron op te pakken, bij de vacht. Mijdt een doorsnee kat een stofzuiger als de ziekte, dit exemplaar kwam aangesneld zodra de stofzuiger aanging om haar vacht af te laten zuigen. Oke, dit gebeurde niet met 1500W, maar met een bescheiden 300W, maar het beest lag te rollen van genot. Het is dat ze al gesteriliseerd was, anders zou het een begin van een nieuw kattenras kunnen zijn geweest, en een nieuw product, het kattezuigtunneltje.

Eigenlijk best een interessante case om te zien of een robotzuiger door de avances van dit katte-exemplaar zijn werkzaamheden wel goed zou hebben kunnen uitvoeren, of dat in plaats daarvan een interessante relatie zou zijn ontstaan.
Neem dan echt de Dirt devil, deze is speciaal voor dieren, wij hebben er 7 en daarvan ook 2 flinke verhaarders (een witte en een rooie). ik haal wel iedere keer dat ik de zuiger aanzet even het bakje leeg. Dirt devil is ook nog eens de goedkoopste :).
Zo'n robot zou je dan heel de dag wanneer je op werk bent aan moeten staan? Aangezien ze al niet zo denderend zijn?
De mijne (Neato Signature Pro) heeft in een uur de hele woonkamer, keuken en gang (in totaal 60m2) wel gedaan hoor. En natuurlijk blijven hoekjes en randjes een punt, maar je moet het dan ook niet zien als een totale vervanging van het stofzuigen. Alleen hoeft dat laatste wel veel minder. Maar op de lege vloer zie ik geen verschil tussen een robotstofzuiger en een handstofzuiger. Wel hebben we een gietvloer, dus geen kiertjes en gaatjes.
Zo'n gietvloertje is perfect voor een robotzuiger. Ook mijn vloeren zijn gietvloeren en ik heb nog nooit zo'n makkelijke vloer gehad.
Wel valt mij op dat de robot soms het stof verspreid/weg blaast met de 'uitlaat'.
Zo'n gietvloertje is perfect voor een robotzuiger
Tevens is het ook een *must* voor een gietvloer, want je ziet er alles op ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 mei 2016 12:55]

sommige kan je programmeren om op een bepaald uur te starten en op welke dag.ideaal is het wanneer je uit werken bent.
Hoelang hij bezig is hangt af van de ruimte (oppervlakte en bemeubeling) maar veel meer dan 3 uur zal het niet zijn. daarna zal hij zeker z'n batterijen gaan opladen tot de volgende dag.

En ja zon bot moet iets meer uitrijden dan een gestructureerde menselijke stofzuig actie.
Maar mijn ervaring is met een bot van 7 jaar oud, dus kan al een hele hoop verbetering zijn naar intelligentie toe.
Het gadget gehalte is ook belangrijk en dat wordt nog hoger sinds een stel hobbyisten met de LG Hombot aan de slag is gegaan.Het resultaat is een geflashte LG Hombot, die op je WIFI zit en lokaal een webservertje draait. Voor de helft van de kosten van een iRobot met WIFI en dubbel de fun :) Behalve dat je dit in de Domotica setup kunt integreren kun je ook allerlei andere zaken doen zoals custom geluiden erop (Duke Nukem: "Damn I'm good!" - als ie klaar is ).
Hier een goede tutorial: http://www.robvanhamersve.../13/lg-hombot-3-wifi-mod/
Helaas gaat bij mij steeds de USB poort stuk :c

[Reactie gewijzigd door Rwesterh op 18 mei 2016 14:29]

En de laatste versie kan ook de camera uitlezen en live op de webinterface tonen! :)
Dat artikel is ondertussen wel al twee jaar oud. Ik ga niet zeggen dat er in die twee jaar een revolutie is gebeurd, maar toch wel wat verbeteringen denk ik?

Je moet uiteraard niet verwachten dat zo'n bot het evengoed doet als je zelf er een uur mee bezig zou zijn.
Maar een bot doet het 7 dagen per week zonder klagen :o
Zinvolle toevoeging, waarvoor dank! Maar die consumentenbond-review is inmiddels wel 2,5 jaar oud en naar verwachting zal er sindsdien toch wat vooruitgang geweest moeten zijn. Dus dat is wel een kleine kanttekening om rekening mee te houden bij het lezen.

Een 'paar keer per maand' stofzuigen doet inderdaad niet zoveel pijn, maar ik merk gewoon dat er na twee dagen alweer een hoop zooi op de grond ligt (kruimels, zand uit hockeyschoenen of de tuin). Elke twee dagen stofzuigen wordt met toch wat te gortig, maar een robotstofzuiger vindt het geen probleem om dat dagelijks even bij te werken.
Daar zit wat mij betreft de echte winst.

[Reactie gewijzigd door ImaPseudonym op 18 mei 2016 09:47]

Want de consumentenbond reviews nemen we wel voor de waarheid aan ;).

Om te beginnen vind ik het al erg vreemd dat ze blijkbaar de zuigprestaties van robotstofzuigers met een normale stofzuiger vergelijken. Natuurlijk heeft hij niet de zuigkracht van je 1500W normale stofzuiger, voor een harde vloer is dat ook niet nodig normaal gesproken, maar als ze een bak zand legen en kijken hoeveel er wordt opgezogen dan gaat een robotstofzuiger wel een paar tripjes meer nodig hebben dan een normale. Het idee is dan ook dat doordat hij het netjes bijhoudt dat niet nodig is normaal gesproken. Ook bijna elke keer dat je hoort/leest over de eerste keer dat een robotstofzuiger bij mensen rijdt, is er de verbazing hoeveel stof hij heeft gevonden. Een mens komt met zijn stofzuiger op plekken waar een robot niet komt, maar andersom is dat minstens net zo waar.

De accu maakt al helemaal weinig uit in hun test. Sowieso vreemd het niet te verbinden aan de tijd die hij nodig heeft, maar als hij gewoon zijn rondje doet op zijn accu, wat maakt het uit hoe vol hij is aan het einde? Worst case gaan de beetje slimme daarna laden en door waar ze waren.

En hoewel ik tevreden ben met mijn Hombot, zijn ze echt niet perfect. Heb je veel (hoogpolig) tapijt of dikke vloerbedekking, dan is het waarschijnlijk een stuk minder effectief (als je er eentje wil proberen zou ik de Neato dan aanraden vanwege zijn hoge zuigkracht). Heb je veel kabels op de grond liggen dan gaan ze zich zeer waarschijnlijk erop vast rijden. En hoewel ze nog nooit wat bij mij beschadigd hebben, als je een stel antieke vazen uit de Ming dynastie op de grond hebt staan zou ik er ook geen nemen. Maar anders kan het je zowel tijd schelen als je huis schoner houden. Mijn vloer is bijvoorbeeld niet alleen hard, maar ook beetje spiegelend. Resultaat is dat je alles aan stof en haren ziet liggen, behalve als die gewoon elke dag worden opgezogen.
Ik heb de hombot en die is echt prima. Elke week even leeghalen en om de week de borstel uitkammen is genoeg om het schoon te houden. Maar we hebben dan ook geen tapijt, het enige waarop hij niet goed scoort.
Ik ben jaloers, wij hebben een hond die het hele jaar door haart. Een of twee maal daags word ze uitgekamd en iedere ochtend en avond moeten wij stofzuigen. Een half uurtje later zit mijn kruipende dochter alsnog alweer helemaal onder de hondenharen.
Als ik niet zo dol op mijn vierpoter was, was ze al lang weg geweest!
Wij stofzuigen ook ong 2x per week afhankelijk hoe stoffig/zanderig het is.

Dan nog zou dit een aanvulling kunnen zijn op je dagelijkse leven. Wij hebben hem nog niet. maar ik ben het wel van plan er 1 te halen :P. Als je kijkt hoeveel huishoudens toch nog een werkster nemen. Wil je wel de luxe van de werkster maar niemand jouw sleutel geven dan is een robot zuigertje best wel een aanvulling en scheelt jou ook weer een uur stofzuigen in de week..
Ik ben zelf een stofzuig-robot. Idere dag, want katten. Die zouden zo'n robot waarschijnlijk "dood" maken... Dus die gaat er hier niet komen. Overigens doet zo'n robot niks op "vaste" vloerbedekking.

Lekker met mijn 2300 Watt apparaat tekeer gaan!. Totdat de EU zijn zin krijgt en we nog maar met 900 Watt mogen "hooveren". http://www.hpdetijd.nl/20...ofzuiger-mag-hard-zuigen/

Staan die bollebozen daar er wel bij stil dat ik dan 3 keer zo lang stroom sta te trekken, woordat de vloer "schoon" is?..
Daarom dus een robot stofzuiger (Kids katten en gewoon te kort tijd in een dag)

Elke dag houd hij het huis bij. We hebben een roomba 1 en 880 de eerste was vrij goed maar had zijn issues. Sinds een jaar ofzo een nieuwe 880 gekocht wel een grote verbetering.

Hij houd het huis gewoon netjes alle kruimels weg haar weg (katte haren plus de meiden die verharen ook) heeft een docking station dus gaat automatisch elke dag een rondje. En als we even tijd hebben met de gewone stofzuiger door het huis om alle lastige hoeken te zuigen maar de nieuwe is zo veel beter dat dat ook veel minder hoeft. Zou niet zonder willen net zoals onze Catgenie ook zo handige oplossing ^_^
Onderzoek is twee en een half jaar oud. Zegt volgens mij helemaal niets meer over de huidige generatie robot stofzuigers.
Nu kan ik mij herinneren dat bij de Consumentenbond een filmpje heb gezien waarbij ze kattenbakkorrels ( een hele hoop ) gingen proberen op te zuigen met een roomba..., en dat ging niet goed.

Zelf heb ik ook een roomba. En voor het bijhouden van het opzuigen dagelijks van kattenharen ( heb 2 maine vond ) en andere kleine dingetjes volstaat het prima.

Om kattenbakvulling op te zuigen zal ik wel stoffer en blik gebruiken ;)
Vandaag bleek mijn botvac een nieuwe kogellager voor de borstel nodig te hebben. Hij is 5 maanden oud.
Wat een gezeur van de meeste hier.

Nee, een robotstofzuiger doet het niet precies hetzelfde als een gewone stofzuiger en als je niet bereid bent om je huis een beetje aan te passen (bijv kabels wegwerken) of als je huis uit voornamelijk trappen bestaat dan is een robotstofzuiger inderdaad niets voor jou. In een Ferrari passen ook geen drie kinderen en een hond maar dat maakt het nog steeds geen waardeloos ding.
Amen to that! Mensen moeten echt eens gaan begrijpen dat een robotstofzuiger een aanvulling is op een klassieke stofzuiger en niet een vervanger van.

Ik heb zelf een LG Hombot VR64702LVM met een (droge) dweil optie in een gelijkvloers appartement met laminaat. Elke dag werkt deze de vloer bij en hoef ik wekelijks veel minder te doen. En wij zijn thuis clean freaks. Dat het ding ook onder het bed kan gaan is echt een verademing.
Eh.. ik bespaar juist energie. En dat kan ik weten. Ik heb een Youless energiemeter in mijn meterkast hangen. Enig idee hoeveel een gemiddelde stofzuiger verbruikt? Tussen de 1000 en 1800W. Je zal vast nooit de max halen, maar het blijft ontzettend veel. En mijn kleine vriend? Die heeft een oplaadvermogen van 23W. En wanneer dit ding zijn ronde heeft gedaan, heeft deze accu nog ruim 75% over.

Jouw reactie heeft echt een hoog boomknuffellaars-gehalte IMHO.
Als ik geen robot had, zoog ik 4x per week met 2000W .. :/

EDIT: Als jij je beetje druk wilt maken over 'preserving the Earth' toestanden, dan moet jij je echt gaan richten hoe de energie in eerste instantie wordt opgewekt.. Ik heb zonnepanelen op mijn dak |:(

[Reactie gewijzigd door Aurora op 18 mei 2016 14:06]

Waarom moet ik vermelden dat ik zonnepanelen heb als ik mijn ervaringen beschrijf over een robotstofzuiger > ontopic dus? Jij begint over klimaatverandering en shit, die je misschien zou verwachten op een nieuwsbericht waarbij Shell aankondigt 3 nieuwe boorplatformen te gaan installeren. |:(

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar de Aarde boeit me geen f*ck. Ik let op mijn verbruik om geld te besparen. Die zonnepanelen? Gaat allemaal over geld. Dat jij "niet leeft", omdat elk grammetje CO2 in de lucht je luchtpijp al doet versmallen, interesseert me niet.

En nee, ik ben niet allergisch voor huismijt. Ik heb wel kleine kinderen en een kat. En buiten dat, ik vind een schoon huis prettig. Wie ben jij om te zeggen dat 4x per week stofzuigen overdreven is. Jij hebt natuurlijk niks in je huis staan dat stof opvangt. Apparaten die enig vorm van elektriciteit gebruiken heb je niet, want "oe, klimaat". Jij loopt natuurlijk door je stoffige huis met je geitenwollen sokken, want stof is puur natuur 8)7

Een klassieke stofzuiger van 2000W is nogal gebruikelijk. Jij hebt echt geen enkel benul van normaal verbruik, he? Dat komt vast omdat je amper uit je ei bent gekropen en gefrustreerde berichtjes zit te tikken achter je 350W computer op de zolder bij je moeder thuis. Ik heb net een blik op je voorgaande post bekeken. Jees, wat een vaag, zweverig gezeur; wat een gezwijmel zit je hier op Tweakers uit te braken 8)7 8)7

En zo te zien ben ik absoluut niet de enige met deze mening, haha! Met je -1 mods overal. Mijn god, wieber toch op. Ik ga mijn tijd verder niet aan jou verspillen. Miep maar wat je wilt. ;)

[Reactie gewijzigd door Aurora op 19 mei 2016 12:03]

Het is dom te denken dat alleen Shell bijdraagt aan de toestand van het klimaat. We zijn daar zelf verantwoordelijk voor. We kopen zelf immers benzine.

Als Groninger snap ik dat. De Aarde beeft onder mijn voeten door het gebruik van gas door iemand uit Zeeland. En ook, moet ik bekennen, door mijn eigen gebruik. Ik draag bij aan de aardbevingen die ik zelf voel. Waarom kan ik dat gewoon toegeven en jij niet?

Het principe van verdeel en heers doe ik niet aan mee. Ik vind het gebruik van een robot zuiger i.c.m. klimaat problematiek een relevante discussie, omdat zoals ik al aangaf, men de voordelen aan de man wil brengen, maar het artikel stelt niets over het nadeel van te veel apparaten in de samenleving.

En daarom spreek ik je aan op je gedrag door het breed te trekken. Hoe is een robot-zuiger een voordeel voor het recht van elke mens op Aarde om in een stabiel klimaat te leven? Jij vind dat een off-topic sprong. Ik niet. Wie bepaald dat het off topic is? Jij niet.

Daarom vraag ik jou of het nodig is voor jou persoonlijk en voor de samenleving als er een gadget in vrijwel ieder huis komt dat energie gebruikt. En wat dat betekent voor NMK, voor werkgelegendheid en dus wat de maatschappelijke gevolgen zijn.

Jij wilt er niet over nadenken in die verschillende contexten en je bent zo te zien niet de enige.

Maar waarom is een robot-zuiger geen onderdeel van de grotere wereld om je heen, buiten jou huis? Het is wel in een fabriek gemaakt aan de andere kant van de wereld. Vervoerd. Door jou gekocht en gebruikt. Dat ding beïnvloed de wereld. In de motor zit koperdraad uit een mijn. Mijnbouw gebruikt chemicaliën. Er zit plastic in, olie, en olie wordt schaarser. Etc etc.

Het feit van jouwe aanschaf omdat je een clean freak bent met een gadget voorliefde bepaald mede de toekomstige toestand van planeet Aarde. Ik vind dat een relevant nadeel, dat de verkoper liever verdoezelt, jij verdoezelt het en de modders ook.

Maar mij houd je niet voor de gek. Je kunt die verbanden negeren maar ik niet. We moeten minder energie gebruiken, niet meer. En dat je dan zonnepanelen hebt betekent slechts dat je je levenswijze om zo veel mogelijk energie te kunnen gebruiken vergoelijkt. Als je fundamenteel minder energie zou gebruiken, dan hoefde je de robot niet te compenseren en zou je uiteindelijk per saldo minder impact hebben op de wereld in Watt dan wanneer je wél die panelen hebt maar jezelf uitvult door weer meer apparaten te kopen. Je baseline gaat dus omhoog, ondanks je compensatie!

Dus je oeroude en niet grappige opmerkingen over geitenwollen sokken is zo achterhaald en laakbaar en immoreel en achterlijk dat je eigenlijk een monument verdiend in het midden van je stad of dorp: we noemen het voortaan een 'Aurora' als je redeneert zoals jij. :)

Jij bent niets anders dan een natuur-bruinhemd, een niet-denkende automaton die achter elk gadget aanrent dat je door een corporatie wordt aangeboden. |:( Je denkt dat je heel nobel bent met je zonnepanelen maar je snapt geen reet van hoe de wereld feitelijk in elkaar steekt met je zelf-verontschuldigende zelf-opgelegde onwetendheid. Ik moet er niet aan denken wat voor voorbeeld jij je kids geeft, die opgroeien met het idee dat energie consumeren uit angst voor kattehaar energie verspilling legitimeert!

8)7

We hebben een generatie mensen nodig die onderdeel worden van de oplossing van problemen, met name rond klimaat, grondstoffen schaarste en mentale hygiëne. En als dat zo blijft ben jij en zijn je kids onderdeel van het probleem, niet van de oplossing. :'(
Ach kom nou toch. Met je bruinhemden.

Ik zit dit weekend op Terschelling en zal voor straf m'n verwarming thuis gewoon op 23 graden zetten speciaal om jou te pesten.

Ik koop expres de minst zuinige uitvoering van m'n gadgets. Na mij de zondvloed als ik er gemak van heb. En ja, ik woon ook in Groningen, aan de west kant. Geen last van aardbevingen. En ik heb kinderen ja. Zou ik daarom beter voor de Aarde moeten zorgen? Onzin. M'n kinderen gaan er een grotere puinzooi van maken dan ik, ik maak me dan ook geen illusies.
Als je zo ontzettend begaan bent met het milieu zet dan je PC onmiddelijk uit. Of ga minstens van internet af. Je weet wat een gemiddelde search actie kost aan energie?
Kost geen drol, Google draait op groene energie.
Eigenlijk zou er een term uitgevonden moeten worden als een Godwin maar dan voor klimaatgeneuzel. Iedereen die in een discussie begint over het klimaat heeft bij voorbaat al verloren.

Inderdaad; het gaat hier over stofzuigen. Heeft met het klimaat geen moer te maken. Dat klimaat veranderd zonder stofzuigers ook wel.
haha, ik denk dat je net de beste reden hebt gegeven om zo'n ding te nemen, onder bed of bank stofzuigen....
Inderdaad. Wij waren eerst met ze tweeen. 1x stofzuigen per week was genoeg, zeker gezien het feit dat we beiden 4/5 dagen aan het werk waren. Nu er een kleintje is zijn we meer thuis, wordt het sneller een troep. Met de robotstofzuiger, hoef ik nog steeds zelf maar 1x te stofzuigen. Dat ding gaat om de dag nu door het huis heen en het is nu schoner dan voorheen. Hij was ze aanschaf dan ook zeker waard :)
Ik kan alleen maar beamen wat je daar zegt.
Mijn Roomba stofzuigt 7 dagen per week de gehele benedenverdieping. Met 2 katten in huis is het een verademing! Ongelofelijk eigenlijk hoe vol de Roomba zit na een paar dagen. Omdat er minder stof en haar op de grond ligt, dwarrelt het ook veel minder op en hoef ik nog maar 1x per week te stoffen.
Ik ben er helemaal blij mee en wil niet meer zonder robotzuiger.
Ik bezit een Roomba 780 en ben dik tevreden. Ik zie wel veel kansen om het apparaat slimmer te maken. Hij botst nu tegen alles aan en doet er dus ook heel lang over (±45min a 50m2). Resultaat is wel dat hij meer oppakt dan de Swiffer, aangezien hij onder mijn bank helemaal naar achteren in de hoek kan en met zo'n lange stok ik net niet kan draaien om al het stof mee te nemen. Wat ik wel mis is dat hij zichzelf kan legen en een API zodat ik zie waar hij moeite heeft en ik dan wat meubels kan verplaatsen. De mijne gaat wel automatisch terug naar de base station (als hij dat op tijd redt) wanneer de accu bijna op is.
De iRobot botst met een reden. Hij ziet de obstakels namelijk wel, maar als je oplet zie je dat hij afremt voordat hij botst. Dit doet hij zodat hij ook door gordijnen en laaghangende dekbedden rijdt en daarachter of onder het bed komt. Een "slimmere" stofzuiger zou volgens jou gewoon dat moeten overslaan.

Ik weet niet zeker hoe het met de huidigr Roomba's zit, maar als het goed is zit er een poort op om zelf de software aan te kunnen passen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 18 mei 2016 11:04]

Ik beschik zelf over een LG Home-Bot. Maar die staat nu al een jaar stof te happen in de hoek van de kamer. Idee is leuk, maar de robot stofzuigers zijn gewoon nog niet slim genoeg.

Rijden over de kabels van je hifi installatie, komen vast te zitten op stoelen met een liggende poot. Je kan zo'n robotstofzuiger enkel gebruiken als je thuis bent en er steeds oplet.
Die van ons ligt ook al een poos stil in een hoekje, met de gewone stofzuiger ben ik minder tijd kwijt dan wanneer ik iedere keer dat ding moet zoeken, opladen en bevrijden uit een hoek waar deze niet meer uit komt. Gewone stofzuiger zuigt ook nog eens stuk krachtiger.

Mis de optie in de poll ook, "Ja, maar ligt nu vooral stof te happen"
precies dit; bij iedereen die ik ken die zon ding heeft gekocht, is ie; of stuk, of werkt niet na tevredenheid; vloerbedekking, hangen achter kabels, klem in hoekje, huisdieren, matige zuigkracht, lawaai, etc.

men pakt liever stofzuiker en paar minuten later klaar
Tuurlijk kabels lekker los laten liggen en niet opruimen... en dan de robotstofzuiger de schuld geven. Als je dat wel zou doen dan heb je al een probleem opgelost.

klem in hoekje? Doe wat onderzoek voor je iets koopt en dan heb je dat probleem niet, zoals bij alles, en geef liever 100¤ meer uit. Ik heb het met mijn iRobot nog nooit voor gehad.
Huisdieren? Dat is een goede, wat... ze gaan er op rijden of zo?
Matige zuigkracht? Zet dat ding gewoon alle dagen op, daarvoor is ie ook gemaakt.
Lawaai? Zet het dan ook op als je er niet bent en je kabels netjes opgeruimd zijn dan loopt ie ook niet vast. De meeste van die toestellen kan je programmeren om op bepaalde uren los te gaan op je stofferige nest

En zelf stofzuigen is alleen nog voor als er echt iets is gevallen dat direct dient opgeruimd te worden maar echt een te grote troep is.
Bij een "gewone" stofzuiger kan je makkelijk rekening houden met kabels, ze ter plekke aan de kant leggen of eromheen zuigen. Ligt een kabel in de weg dan merk je dat direct en kan je dat in 1 seconde verhelpen.

Bij een robot moet je dat van tevoren plannen, mag je bepaalde kabels niet laten liggen, zelfs al vervullen zij een nuttige functie in het huishouden en heeft niemand behalve de robot daar last van.
Dus dat is wel degelijk een nadeel van de robot.

Kan zijn dat dit geen probleem vormt met je al bestaande inrichting of manier van doen, of dat de voordelen opwegen tegen dit nadeel, maar dat is persoonlijk.
Het kost net zo veel tijd om kabels te verleggen om er met de stofzuiger bij te kunnen, als om de kabels te verleggen zodat je robot stofzuiger er geen last van heeft. Maar als dat een intellectuele challenge van het kaliber 'moet je vantevoren plannen' is, dan lijkt me een stoffig huis wel de minste van je problemen ;)
als ze daar met functie liggen , leg ze dan vast! hier en daar een klemmetje of zo en zelfs mijn 7 jaar oude irobot (zonder anti kabel vastloop functie zoals de nieuwe) heeft er geen last mee.

Meestal zijn die wel onder of tussen de plinten weg te steken, tenzij je er van steen hebt zoals bij mij.

stoelen en tafel zet ik elke dag iets anders zodat hij ook daar kan zuigen.
Ja, dat is dus jouw manier van doen waar zo'n robot bij past.

Jij vindt het de moeite waard kabels vast te leggen en in de gaten te houden of er niks in de weg ligt. Ikzelf laat iig mijn gitaarsnoeren, telefoon-/laptoplader, koptelefoonsnoer, of tijdelijke kabels van eoa project, liever los liggen zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn en ik ze desondanks altijd weer aantref zoals ik ze heb achtergelaten.

Jij verplaatst het meubilair af en toe, ikzelf laat het liever staan zoals ik het mooi en praktisch vind staan.

Dat zijn dus consessies die je bereid bent te doen zodat je niet hoeft te stofzuigen, voor mijzelf zijn die consessies nadelen, ikzelf doe het stofzuigen liever zelf zodat ik daar allemaal niet over hoef na te denken en gewoon kan doen wat ik wil met/op mn vloer. Dat bedoel ik met dat het bij je manier van doen moet passen. Het is geen perfecte oplossing zonder nadelen voor iedereen.
Maar aanpassingen zijn het gevolg van een keuze voor robotisering. Fabrieken zijn ook anders ingericht toen robots werden ingezet. Andere ruimte in huis zijn ook aangepast op veranderende omstandigheden. Tegenwoordig heb je een wasruimte met een aansluiting voor wasmachine en wasdroger. Vroeger was dat een teil in de keuken.
Wat ik me dan afvraag is hoe het zit met de verzekering als je een elektrisch apparaat door het huis laat dwalen en er ooit iets misgaat en brand ontstaat.
Jij zet altijd alle elektrische apparaten uit als je weg gaat?
Nee, maar ik heb verder geen elektrisch apparaat dat door het huis ronddwaalt. :P
Als jij een huis hebt waar een robotstofzuiger brand kan veroorzaken, dan zou ik eerst eens wat aan je huis doen! Dat hoort echt niet mogelijk te zijn. En de kans dat een robotstofzuiger dat voor elkaar zou krijgen is nog altijd een stuk minder dan een huisdier of een kind.
Zelfde als met afwasmachines, wasmachines, CV ketel, router, PC, mobiele telefoonlader, TV, stereoset, etc.

Of ie ronddwaalt of niet boeit niet, en zo'n accu is minder vatbaar dan een doorgebrande 220V voeding.
Je vergeet er één
Alarmsysteem :|

Mijn collega's hebben al diverse keren politie gestuurd naar een "geverifieerd alarm" omdat de bewoner zijn telefoon( s) niet aanneemt, en er binnen 4 minuten meerdere detectie's afgaan.

Dus na 500euro aan een stofzuiger OOK nog eens een vermelding bij de politiemeldkamer van een 'loze melding -> reactie geen prioriteit'
daadwerkelijke inbraak zou betekenen dat er geen of te laat politie op de stoep staat
alarm met pet detection , faalt ook niet bij robotstofzuiger,
verouderede / minder competente alarmen falen hier over..
Want pet detection is een slimme oplossing.
90% van die melders met zgn 'pet detection' zijn ingesteld op xx cm hoogte.
Vervolgens is de inbreker "slim" en gaat kruipend over de vloeren :)

Was het maar allemaal zo simpel in het echt, want online kun je je hele leven perfect inrichten
een inbreker die maar zo hoog komt dan mijn robot stofzuiger en hem niet recht moet zetten om effectief in te breken..

die man verdient eig gewoon men inboedel
Daar ligt dus een probleem.
Want hoe hoog stel je de pet-detection in...
Als je geen Duitse staander hebt, zet je dat ding op 20cm, maar het zijn vaak de compromissen die het gevaar vergroten
dus omdat de eigenaar van dat alarmsysteem zn zaakjes niet voor elkaar heeft....is de robotstofzuiger slecht? tis gewoon een domme eigenaar! ;-)
Die goedkope dingen werken ook niet. Precies daarom 100 euro meer uitgeven en een die gewoon over kabels/tapijt heen rijdt en goed zuigt.
Mijn goedkope ding (Dirt Devil) werkt anders prima (ok, heb geen vloerkleed/tapijt maar een bamboe vloer). Toegegeven, ik ben 's ochtends wel een hele minuut kwijt om even de kabels van de grond te halen en de stoelen wat uit elkaar te zetten (zodat er tussendoor geslalomd kan worden), maar als ik dan thuiskom is de kamer gewoon schoon. En dat is precies wat ik ervan verwacht - en wat me 3-400 euro tov. van een Roomba heeft bespaard...
Is 'stof happen' niet een beetje wat een stofzuiger zou moeten doen? :) :D

Ik heb een Chuwi v5 pro, bevalt uitstekend! Wil er eigenlijk nog 1 voor boven, maar eerst even sparen ...
Hoe bevalt hij je? Rijdt hij tegen dingen aan, geraakt ie vast, valt ie nergens van af, etc?
Goed! Het is wel een domme versie, hij mapped geen kamers of iets.3 verschillende patronen geloof ik om een hele kamer te doen. Overigens is hij ook programmeerbaar, elke dag op bepaald tijdstip. Helaas heb ik onregematigheid op en een open trap, dus ik vind het jammer dat hij (zo te zien) maar 1 tijdspatroon kan onthouden.

Hij rijd soms tegen niet detecteerbare dingen aan, maar daar kan die prima tegen. Heb wel vaak als ik kabels niet opruim dat die daar in verstrikt raakt, maar dat is eerder mijn eigen schuld :P

Hij rijd geen afgronden in , daar heeft ie detectie voor. Erg leuk is dat wanneer je niks zegt tegen je vriendin/moeder/nichtje hier over en die zich rot schrikt al hij dicht bij de trap komt :D

[Reactie gewijzigd door iamzero456 op 18 mei 2016 11:11]

Erg leuk is dat wanneer je niks zegt tegen je vriendin/moeder/nichtje hier over en die zich rot schrikt al hij dicht bij de trap komt :D
Alleen al daarom ga ik dit ding kopen, dat het ook stofzuigt is gewoon een bonus :D

[Reactie gewijzigd door beerendlauwers op 18 mei 2016 13:16]

Mis de optie in de poll ook, "Ja, maar ligt nu vooral stof te happen"

Dat is toch juist de bedoeling?
Ik denk meer dat hij bedoelt dat dat ding gewoon te hard zuigt.
Oh wacht :)
Heb al mijn kabels weg gewerkt en mijn Neato rijdt zich nergens vast op. Werkt bij mij prima zo. Zonder dat ik thuis ben.
Ja, maar dat is een Neato. Die is Einstein in vergelijking met de rest.
Ik heb een Irobot met een thinkingcleaner faceplate. Kuist elke dag om half 12, huis is altijd proper, rijd zelden vast.
Of: Je kan zo'n robotstofzuiger enkel gebruiken als je inrichting erbij past of je bereid bent elke keer een kleine moeite te doen om wat spullen aan de kant te zetten. Dat klinkt toch al heel anders. Bij mijn inrichting kan hij het hoogpolig kleed niet aan. Oplossing: Elke keer twee stoelen erop zodat hij er niet op rijdt. Plus dat ik het speelgoed van de kinderen op moet ruimen maar dat moest sowieso. Paar minuten werk, maar kost me minder tijd en sowieso minder moeite dan zelf stofzuigen. Ik ben tevreden, maar je moet niet verwachten dat het 100% vanzelf gaat of dat je nooit zelf hoeft te stofzuigen (in mijn geval tapijt, bank, trap, paar kleine hoekjes).

Aanvulling: heb wel expres een Neato gekocht, maar een Hombot zou het volgens mij net zo goed moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Bokkiej op 18 mei 2016 09:38]

Eens. Ik had alleen verwacht dat de home-bot slim genoeg zou zijn om niet steeds over de stoelpoten heen te rijden. Elke keer 4 eetkamer stoelen op tafel plaatsen en 2 fauteuils verplaatsen, nah. Dan kan ik net zo goed gewoon de stofzuiger pakken.

Zuigkracht van de home-bot is ruim voldoende, gaat ook prima over ons hoogpolig kleed heen. De home-bot is zelfs zo krachtig dat die mijn speakers vaak opzij duwt ;-(
Het is een Hombot ;). (Neem iig aan dat je die bedoelt).

Maar hoewel ik tevreden ben over mijne, herken ik wel wat jij zegt. Ik neem aan dat je van die stoelpoten hebt die liggen op de grond? Een Hombot is behoorlijk goed in over drempels rijden, maar met als nadeel dat hij de stoelpoten ook als drempels ziet waar hij overheen moet, en dat eigenlijk net niet kan. Meestal gaat dat goed, soms komt hij er vast op te zitten.

Dat blijft een 'nadeel', de ene stofzuiger doet het prima in de éne omgeving, de ander in de andere. Ze zijn echt niet perfect, en er zijn genoeg situaties dat ik je al op voorhand kan afraden er één te kopen, maar onder de streep scheelt hij mij gewoon een hoop tijd en zorgt hij voor een veel schoner huis.
Een stofzuiger die stof staat te happen is toch net precies waarvoor hij bedoelt is? :+

Het nadeel van robotstofzuigers is dat je er alleen wat aan hebt als je gelijkvloers en zonder drempels woont. Anders kunnen die dingen amper hun werk doen.
Met een paar kleine aanpassingen kan je die minpunten snel oplossen. De kabels van de hifi-installatie hoeven niet op de grond te liggen bijvoorbeeld. Voor andere technische veranderingen heb je ongetwijfeld ook wat aanpassingen in huis gedaan (ik neem niet aan dat je je vaatwasser op de kraan boven de gootsteen hebt aangesloten maar je daarvoor een extra kraan hebt aangelegd).
Hoogpolig old skool tapijt hiero. Ik zou er ook wel 1 willen. Maar met mijn tapijt is dat echt nutteloos. Zal nog wel wat jaartjes duren, if ever, voordat er 1 op de markt komt met genoeg zuigkracht en idem dito accucapaciteit voordat mensen als ik kunnen overstappen.
En nee, harde vloeren zijn geen optie voor mij. Misschien over een jaar of tien weer. Maar nu niet ;) .
Ik heb een NEATO X15 (oud model) apparaat zuigt even hard als een normale stofzuiger enige nadeel is dat hij daarom ook bijna even hard klinkt.
Als je een krachtige zuigwerking wilt dan moet je ergens een Trilobite vandaan opsnorren ;). Gebruikt ook geen borstels maar een soort van kloppende schoepen. Zou dus in principe je tapijt niet moeten uitplukken. Wat me een groter probleem lijkt.
Ik noem het altijd een robotkruimeldief. Een echte stofzuiger gebruikt zo'n 700 Watt. Ik heb er geen, maar kan me moeilijk voorstellen dat de zuigkracht van zo'n batterij-robot daarmee vergelijkbaar is.
Persoonlijk vind ik die dingen erg onpraktisch. Ik heb twee grote honden die ondanks het regelmatig borstelen veel vacht verliezen. Zo'n robot stofzuiger zou binnen 5 minuten compleet verstopt zitten met dierenharen. Wat ik nodig heb is een zakloze zuiger met een groot opvangreservoir. Eerst had ik zo'n sledestofzuiger van "Black & Lekker" die het na twee jaar voor gezien hield en heb er nu eentje van Samsung. Het is dat die industriële krengen zo veel herrie maken, anders had ik er eentje gekocht die ook geschikt is om natte vloeren mee te zuigen.
Misschien heb je dan een miskoop gedaan want ik (en als ik vele andere posten lees) heb nergens last van. Een robot stofzuiger is echt een uitkomst voor mensen die huisdieren hebben en als je hem dagelijks aanzet is je kamer altijd haarvrij.

Al zou het ook een idee zijn om je honden te borstelen :)

[Reactie gewijzigd door vali op 18 mei 2016 11:06]

Als je een kat hebt misschien wel, maar twee herdershonden ruien sneller dan zo'n zuigertje kan bijhouden. Ondanks het regelmatig borstelen zit de opvangbak na een keer zuigen grotendeels vol.
Klinkt toch als ideaal? Als je thuis komt leeg je het bakje, anders lag dat allemaal op de grond. En legen van het bakje is toch stuk minder werk dan elke dag schoonmaken ;).

Overigens zit er ook flink verschil in de grote van de opvangbak van de verschillende, en hoe efficient ze die kunnen vullen.
Denk je dat of weet je dat? Ik heb zelf geen huisdieren, dus ook geen ervaring ermee, maar ik lees toch genoeg van mensen met huisdieren die wel tevreden zijn met hun robotstofzuiger. Je hebt ook speciale borstels voor huisdieren waar de haren minder snel in vast komen te zitten.

En ja natuurlijk, ik ga er ook vanuit dat met huisdieren je vaker de borstels schoon zal moeten maken. Maar als ik je post lees denk ik niet dat je het ooit geprobeerd hebt.
Heb toevallig vorige week nog zo'n Dirt Devil gekocht; goedkoop dingetje. Het verschil is echter merkbaar. Ik woon aan het strand en heb een klein vogeltje die pluisveren achterlaat. Dit ding is uitstekend om die veertjes en het zand doeltreffend weg te halen. Uitstekend!
Heb zelf ook de Dirt Devil en het was de beste aankoop dat ik in tijden voor mijn huis heb gedaan. Heb twee katten rondlopen en het is echt bizar hoeveel haren dat ding per dag weghaalt. Daar kan een stofzuiger echt niet tegen op.

[Reactie gewijzigd door vali op 18 mei 2016 10:22]

Ik heb sinds een maandje ook een Dirt Devil: had hem eigenlijk meer voor de grap gekocht (had nog Bol.com tegoed over) en verwachtte er niet zo heel veel van, maar ik ben oprecht impressed door de prestaties van dat kleine mirakel. Niet alleen door de hoeveelheid troep die in een schijnbaar schone ruimte nog wordt opgezogen, maar ook door zijn path-finding (lees: het random afwisselen van 3 voorgeprogrammeerde standen) - laat ik hem 's ochtends voor het werk los in mijn woonkamer, dan is deze brandschoon als ik weer thuiskom. Inclusief de moeilijk toegankelijke hoekjes, tussen de eettafel-stoelen, langs de plinten. Zelfs het pluis dat aan de viltjes onder de stoel-/tafelpoten etc. plakt is verdwenen.
Wow het verschil is echt merkbaar, dan bedoel je het verschil met gewoon laten liggen of het door dit ding laten opzuigen.
Gewoon de stofzuiger pakken maakt ook een heel groot verschil. Neem er dan meteen eentje met echte zuigkracht en heb je honden of woon je buiten en komt er veel zand en zooi naar binnen tja dat zul je het verschil echt zien in vergelijking tot die kleine robo zuigertjes.
Hier lopen twee regelmatig behoorlijk smerige labradors rond (zwemmen, modder, rui etc) die dankzij de Roomba nauwelijks sporen achterlaten. Al vijf jaar lang werkt die probleemloos zijn rondjes af en vult telkens een bak met vuil en vooral veel hondenhaar.
Natuurlijk moet je nu en dan nog eens aan de bak met een stofzuiger voor die punten die voor de robot onbereikbaar zijn, Maar de voordelen zijn gigantisch.
Thuiskomen zonder begroet te worden door plukken hondenhaar is wel zo prettig en de kosten van een menselijke vervanger ( werkster) zouden een veelvoud bedragen.
Zodra ze trap kunnen lopen overweeg ik het. En zover zijn we nog lang niet.
hem zelf even boven neerzetten is teveel werk? :+
Nee, maar de trap is meestal waar een berg stof ligt. En als ik dan toch de trap, en het tapijt en tussen de stoelpoten en in de wc/badkamer, etc handmatig moet zuigen, wat doet dat ding dan precies?

Misschien dat de inrichting van mijn huis er bijzonder ongeschikt voor is hoor, maar als ik kijk waar de stof en kattenharen zich het meeste verzamelen, dan is dit bijna altijd in kleine hoekjes, op de trappen en rondom de stoelpoten enzo, precies de plekken waar zo'n robotzuiger de meeste moeite mee heeft.
Alles wat ie wel kan stofzuigen is toch mooi meegenomen?
De vaatwasser doe je toch ook de deur niet uit omdat sommige pannen er niet in passen?
Alles wat ie wel kan stofzuigen is toch mooi meegenomen?
De vaatwasser doe je toch ook de deur niet uit omdat sommige pannen er niet in passen?
Maar de vaatwasser heeft zijn 'nut' bewezen, de robotzuiger moet ik eerst aanschaffen, en dan zijn die puntjes inderdaad wel belangrijk.
hoekjes, kleinere oppervlakten, traptreden ( 2e/3e etage )
Allemaal issues die ik voor mijzelf zie als een probleem met zo'n gadget.

Ik zie het voordeel ook wel, maar stofzuigen doen we hier om de dag en om de beurt ( en met een puber in huis nog maar één keer in de 6 dagen zelf ) dat is hooguit 10 minuten werk.
Je hebt zeker ook heel lang gewacht voordat je een PC gekocht hebt? Die zijn eigenlijk pas sinds een jaar of 5...7 volwassen. Daarvoor waren het ondingen die je om de 2 jaar moest vervangen of flink upgraden.
sinds '81 mee bezig, sinds '82 een 'eigen' model op het buro.

Maar zoals ik het al zei, ik begrijp het wel, alleen is er voor mij geen nut.
Net zoals anderen in '83 geen 'nut' of 'noodzaak' zagen in een pc voor thuis.

Iedereen legt zijn prioriteren anders, dat is het mooie er aan, alleen is het wel grappig dat ( zoals jij het stelt ) jouw prioriteit superieur moet zijn aan de mijne.
Of je neemt een robotstofzuiger en dan doe je het nog maar eens in de 3 weken ;)
klinkt als een plan .....

* FreshMaker checkt de kalender en markeert vaderdag
Ik koop daarom ook alleen pannen die in de vaatwasser passen. Spul wat officieel niet in de vaatwasser mag, gooi ik er toch in, want ik vind af en toe een nieuwe pan aanschaffen voordeliger dan hem iedere keer met de hand af te moeten wassen.

V.w.b. de robotstofzuiger heb ik twee collega's die zo'n dingen hebben en allebei zijn ze er ontevreden over. Hij schijnt vast te lopen op kleedjes, mist soms hele stukken, of weet in het geheel niet meer zijn basisstation te vinden. Is dat gewoon omdat ze een goedkope hebben, of hebben ze dat allemaal?
Geen van beide: prijs blijkt irrelevant, en nee ze hebben het niet allemaal. Beter doe je dus goed onderzoek en koop je een goede tegen een lage prijs. De Neato Signature maakt een interne mapping van de kamer en gaat die systematisch af ipv random rond te rijden. Ik heb 'm weleens vast zien rijden, maar vooral in het begin. Daarna weet je dat je die ene stoel een klein beetje opzij moet schuiven zodat hij er ofwel makkelijk doorkan ofwel helemaal niet.
Maar daarmee is toch het hele nut van het apparaat onderuit gehaald? Als ik zo'n ding zou aanschaffen, dan zou ik 'm willen laten stofzuigen op het moment dat ik niet thuis ben, zodat ik niet in de herrie en rondwaaiend stof zit. Als ik dan thuiskom en zie dat ie weer is vastgelopen, dan zou ik toch redelijk gramstorig gestemd raken.
Maar daarmee is toch het hele nut van het apparaat onderuit gehaald?
Nou inderdaad, het feit dat ik die ene stoel iets moet verschuiven haalt inderdaad het hele nut eraf dat hij de hele week als wij op ons werk zijn gewoon de vloer schoon kan houden 8)7
Als ik dan thuiskom en zie dat ie weer is vastgelopen
Bij mij loopt ie dus nooit meer vast.
Als je geluk hebt komt hij wel vanzelf weer naar beneden...
Dat is zeker waar.... gelukkig zit er vaak een sensor op zodat ze niet van een robot in een wiel veranderen :+
Wat zou je denken van de trap zuigen?
ga dan maar gelijkvloers wonen! ;-)
M'n Neato Signature Pro van 300 euro doet het (dagelijks) best aardig op m'n laminaat. Vierkant aan de voorkant met met een laser om omgeving in kaart te brengen en rijd dus netjes baantjes. 1x per week zetten we 'm boven en doet ie ook de vloerbedekking prima. Hij heeft geen borsteltjes aan de zijkant, dat zou net handiger geweest zijn.

Vriendin was skeptisch maar nu wel overtuigd.
Same here. Die Neato maakt ook gehakt van andere robotstofzuigers in de reviews, ook in het duurdere prijssegment, terwijl hij zelf redelijk goedkoop is. Zijn zuigkracht is hoger (maakt daardoor wel een stuk meer lawaai, maar #care, hij staat toch aan als we niet thuis zijn) en zijn pathfinding is een heel stuk beter en systematischer. Vrijwel alle roomba's rijden gewoon random rond. De Neato maakt een interne kaart, gaat eerst langs de randjes, en kleurt vervolgens alles in. Hij is dan ook echt overal geweest als ie klaar is (zolang hij er ook echt bij kan natuurlijk).

En ja, ook mijn vrouw is om, terwijl ze het altijd maar onzin vond :).

Maar, eerlijk is eerlijk, het is geen complete vervanging van het stofzuigen. Maar dat doe je vervolgens nog maar een paar keer per maand ipv elke week of vaker. Het is gewoon fijn om elke dag naar een gestofzuigde vloer thuis te komen, vooral als je huisdieren hebt.
Precies, ik pak alleen af en toe de stofzuiger voor wat obscure hoekjes en inderdaad de trap.
Per keer gaat het vuilbakje ook niet veel voller, simpelweg omdat het iedere dag een beetje is in plaats van 1x per week veel bijvoorbeeld.
Als 'Gerrit' boven aan de slag gaat zit z'n bakje wel snel vol.

Slimste feature is dat als de accu leeg is hij via het kortste pad terug rijd naar oplader en na opladen verder gaat waar-ie gebleven was. Oh en het wiggle-wiggle achteruitrijden naar de oplaadcontacten is erg grappig :+
Oh en het wiggle-wiggle achteruitrijden naar de oplaadcontacten is erg grappig :+
https://media.giphy.com/media/cPxRDvlSj9QKA/giphy.gif :P

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 mei 2016 11:38]

Ben errug blij met mijn Roomba, werd ook zeer gewaardeerd door mijn vrouw als (2e) kerstkado :)
Vind de prijs wel erg hoog voor wat je ervoor terugkrijgt moet ik eerlijk bekennen.
reken de tijd eens uit die je per jaar kwijt bent ah stofzuigen met een normale stofzuiger! dan heb je die investering er zo uit hoor! Ik vind het gewoon superhandig dat mn huis 3x per week gezogen is als ik thuiskom uit mn werk! gemak dient de mens!
1 2 3 ... 6