Dirt Devil Spider M607 Review

SPOXYWOXY 2 december 2015, laatste update op 19 mei 2016, 7.909 views

Dirt Devil Spider M607

Het perfecte instapmodel robotstofzuiger! Voor een "domme" robotstofzuiger maakt de Spider boven verwachting goed en grondig schoon. En met een prijs van slechts ¤ 84,- kan je deze gewoon niet laten liggen!

Pluspunten

• Maakt boven verwachting grondig schoon
  • Randen en plinten worden goed schoongemaakt
  • Lange veegtijd (ongeveer 1,5 tot 2 uur)
  • Reservedonderdelen meegeleverd (filter en 2 vegers)
  • Valbeveiliging

Minpunten

• Lange haren willen nog wel eens vast blijven zitten in het veegmechanisme
  • Huisdieren vinden het prachtig of helemaal niks
  • Slaat soms plekken over (kan aan de indeling liggen van je kamers)

Energieverbruik Score: 4
Introductie
In ons huishouden moeten we vrij veel stofzuigen met twee katten en laat stofzuigen nou niet één van onze favoriete bezigheden zijn. Desondanks stofzuig ik redelijk vaak om alle kattenharen, kattengrit etc. van de vloer te halen. Maar soms heb je gewoon geen zin om te stofzuigen, iedereen kent dat vast wel. Dankzij het artikel ‘De Pricewatch Gift Guide - De populairste cadeaus onder de 50 euro’ kwam ik terecht bij de Dirt Devil M607 Spider robotstofzuiger. Met z’n prijs van ongeveer ¤ 84,- kon ik me haast niet voorstellen dat dit apparaat goed schoon zou maken. De meeste robotstofzuigers van de bekendere merken beginnen namelijk al vaak boven de ¤ 300. En zulke bedragen vind ik gewoon te hoog. Na het lezen van reviews op tweakers en het bekijken van een aantal YouTube filmpjes was ik om en besloot ik om het ding aan te schaffen bij BCC aangezien zij hem op voorraad hadden liggen.

Wat zit er in de doos?
  • Dirt Devil M607 Spider
  • 4 borstels (2 reserve)
  • 2 filters
  • adapter
  • gebruiksaanwijzing (meertalig)
In gebruik nemen
Het aansluiten van de Spider is recht toe recht aan. Het filter en het reservoir zitten al in de robot dus enkel de accu en de vegers dienen gemonteerd te worden. Dit is beide een kwestie van erin klikken. De Spider is reeds opgeladen, maar waarschijnlijk niet helemaal vol. Opladen voor het eerste volledige gebruik zou ik dus aanraden. Nadat de accu en de vegers gemonteerd zijn kan de Spider aangezet worden met de AAN/UIT knop. De Spider zal niet gelijk gaan vegen, dit gebeurd pas als de Spider op de grond staat. Ook als je Spider tijdens het vegen oppakt zal hij stoppen met vegen.

Geluid
Het geluidsniveau van de Spider is prima en acceptabel. Je kunt het vergeleken met een vaatwasser die draait. Wij konden prima TV kijken terwijl de Spider lekker door de kamer reed. Voor de rest hebben we er vrij weinig last van aangezien we hem aanzetten zodra we de deur uitgaan.

Eigenschappen
De Spider is vooral goedkoop omdat het een “domme” robotstofzuiger is. Het heeft geen luxe functies zoals een dockingstation, timers, afstandsbediening of room mapping. Voor kleine tot normale appartementen werkt de Spider echter meer dan prima. De kamers die hij bij ons doet zullen zo’n 60m2 beslaan.

De Spider heeft ook maar één programma en dat is AAN. Er zit dan ook maar één knop op het apparaat en dat is de aan/uit knop. Officieel gezien heeft de Spider drie veegpatronen:

1. Botsen en dan de kleinst mogelijke bocht naar rechts vinden tot de volgende botsing
2. Hierna zal hij om hoekjes heen gaan vegen zoals tafelpoten
3. Daarna rechtdoor en na enkele aantal seconden van geen contact zal hij overgaan in de grotere cirkelmodus

Daarna begint de cyclus weer overnieuw. Verder heeft de Spider wel valbeveiliging dus zal hij niet van een trap of drempel afvallen.

Het gebruik
Na een aantal keer gebruiken moet ik zeggen dat de Spider totaal niet teleurstelt, in tegendeel zelfs! De robot komt eigenlijk vrijwel overal in de kamers. Hij gaat onder kasten door, langs de kattenbak, langs de voerbakken van de katten om losse brokjes op te rapen en pakt zelfs het randje van het tapijt. Hoekjes in de kamer blijven lastig, maar kan me niet voorstellen dat een andere robotstofzuiger dit wel goed zou doen. Voordat we de ’s ochtends de Spider aanzetten verschuiven we wel een aantal meubels een beetje zodat hij wat makkelijker zijn weg vindt.

Een minpunt wat soms voorkomt zijn lange haren. De haren van m’n vriendin willen nog wel eens in het draaimechanisme blijven hangen. Deze kan je echter na of tijdens het gebruik van de Spider simpel los halen.

Schoonmaken
Het schoonmaken van de Spider is ook een eitje. De klep bovenop de Spider wordt opengemaakt en het dekseltje wordt van het reservoir gehaald. Hieronder zit het filter en het reservoir. Het filter kan los en daarna eenvoudig uitgeklopt worden. Het reservoir leeg je simpelweg in de prullenbak. Het filter is eventueel te wassen mocht deze erg vies blijven na veel gebruik. Lees hiervoor wel even de instructies in de handleiding. Verder zit er nog een reserve filter in de doos.

Wil je niet al te veel geld uitgeven aan robotstofzuiger dan is de Spider het perfecte instapmodel. Hij maakt boven verwachting goed en grondig schoon en voor het geld wat hij kost heb je de perfecte hulp in je huishouden. Je zet de Spider bijvoorbeeld ’s ochtends aan en na 2 uur is de kamer weer schoon. Daarnaast komt de spider vaak op plekken waar je met de normale stofzuiger niet komt. Ik kan de Spider dan ook alleen maar aanraden!

Heb jij ook een Dirt Devil Spider M607?

Tip: Filter schoonmaken gaat super-makkelijk door hem zachtjes tegen een (buiten)muur te slaan, is 'ie daarna weer als nieuw.

Voorheen was dat een crisis karwei en pakte ik nog wel eens de reguliere stofzuiger erbij om het filter schoon te krijgen (waarbij 20 seconden het filter zuigen met onze 2200 Watt Miele Black Pearl net zoveel stroom kost als het uur dat onze 11 Watt verslindende "Stoffie" de hele verdieping schoonzuigt).
Appels en peren. Om te beginnen vegen die robotjes meestal meer dan ze op één klein plekje zachtjes zuigen. Als ik zuig met onze zakloze (Dyson) stofzuiger, kun je je schoenzolen horen piepen op de kunststof gietvloer, zo schoon is het. Een robot-zuiger heeft daar te weinig vermogen voor, kan ik uit eigen ervaring melden. Die neemt het meeste, vooral grovere stof – zoals haar en pluisjes – wel mee, maar juist de fijnste deeltjes blijven achter.

Voor die 11 Watt krijg je relatief veel waar voor je geld, maar het kan niet tippen aan een echte stofzuiger.
Interessante review die van mij een +2 krijgt. Duidelijke tekst die geen omwegen maakt.
Het enige wat ik echt mis zijn foto's, van het apparaat zelf en een soort van in actie.
Dat zou voor mij deze review af maken. :)
Dank voor de tip, ik zal deze nog eens toevoegen :)
Stopt de Spider ook vanzelf als die alles gehad heeft of moet je hem zelf weer uitzetten?
zou die ook automatisch door mijn hele appartement gaan van 85m2? ( alles is gelijk vloers )
Hij gaat door totdat de accu leeg is of hij vol zit. Hij zal dan piepen. Ons appartement is 10m2 kleiner denk ik, en ik doe het meestal in 2, soms 3, runs. Dus dag 1 doe ik de woonkamer en keuken en dag 2 de overige kamer en gang.
oke, je moet hem dus wel zelf in de andere ruimtes neerzetten?
Nee ik sluit de ruimtes zelf af met de deuren zodat hij die bepaalde ruimte goed schoonmaakt. Je kan hem uiteraard ook gewoon laten gaan.
Wij hebben deze ook en hij bevalt zeer prima!

Je komt niet helemaal van het stofzuigen af, maar het hoeft wel beduidend minder. Een groot voordeel is dat hij onder ons bed pas, zodat het ook daar wekelijks gezogen wordt, iets dat anders nooit zo vaak zou gebeuren :)

Hij heeft wel wat moeite met te grote ruimtes is mijn ervaring. Onze woonkamer is behoorlijk groot (ongeveer 50 m2), de Spider heeft moeite om deze in een geheel te doen, hij is dan teveel tijd kwijt aan alle randen (zowel muur als meubels) en komt dan niet goed aan de rest toe. Het beste resultaat hebben we door de kamer in twee gedeeltes op te splitsen door wat obstakels neer te leggen.

Alternatief is gewoon twee maal aanzetten en even snel met de normale zuiger erachteraan (de randen zijn het vervelendst en die doet hij wel goed :) ).
Groot nadeel van deze stofzuiger is dat hij geen laaddock heeft en niet programmeerbaar is(zelf laden met kabel en werkt alleen wanneer je fysiek de knop indrukt) Dat was voor mij de reden om hem terug te brengen en om een roomba te kopen.

Tuurlijk hij is vele malen goedkoper, maar als je na aankoop erachter komt dat het toch net niet is ben je meer kwijt.
Duidelijke review, denk dat ik hem ga kopen :)
Leuke review maar ik mis wat belangrijke info:

Je vermeldt niet niet wat voor vloeren je hebt? (Ik zie wel ergens staan "rand van het tapijt"?)
Wat voor meubilair heb je in de kamer(s)? Gaat ie onder een eettafel door? Bankstel? Koffietafel?
Of heb jij zo'n zen interieur met minimaal aantal meubels?

Ik kan me ook voorstellen dat de prestaties van dit apparaat zeer verschillend zijn in verschillende omgevingen en soorten oppervlakken: stel je hebt een mat bij je deur: gaat ie ook over de mat heen? Ik heb een kleed onder mijn koffietafel: gaat daar langs of over heen?

Doet ie het net zo goed op gladde vloeren als op tapijt?

Afijn, van die vragen dus :)
Alle vloeren zijn compleet van laminaat, behalve onze slaapkamer. Deze heeft een stuk laag tapijt waar hij zonder problemen overheen gaat. Qua meubilair gaat hij eigenlijk overal onderdoor: kast, dressoir, bureaus, eettafel, salontafel. Maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van het meubilair wat je hebt. De bank kan hij jammer genoeg niet onder. De mat bij de deur pakt hij bij ons ook mee, en maar goed ook want onze katten liggen er vaak op dus het trekt ontzettend veel haren aan.

Hoe hij presteert op normaal tapijt durf ik niet te zeggen, hier heb ik geen ervaring mee.
Kijk daar kan ik wat mee: vergelijkbare situatie hier: laminaat, matten e.d. Feit dat ie dat dus zonder problemen doet, klinkt al goed :)

Laatste vraagje: is het reservoir redelijk qua maat? Snel vol na 1 kamer?

Thanks!
Ik leeg het bakje eigenlijk na elke run, maar in principe zou hij 2 runs kunnen doen bij ons zonder het bakje te legen. Maar dit ligt natuurlijk aan hoeveel vuil er ligt en hoe vaak je hem los laat ;) .
Voor mensen die nog onderdelen zoeken voor de Dirt Devil, zie http://www.dirtdevil.de/saugroboter/spider. Let niet op de prijs van de Dirt Devil zelf, die is absurd hoog.

[Reactie gewijzigd door SPOXYWOXY op 20 mei 2016 13:22]

Ik heb zelf een Dirt Devil M611 grotendeels hetzelfde als een M607, zo'n 20 euro duurder en je krijgt er wel een dockstation bij waar die na het stofzuigen weer tegenaan wil kruipen, gestuurd door infrarood. Hij kan niet over drempels. Hij is echt niet slim, draait soms gewoon rondjes en hangt zichzelf makkelijk op aan kabels. Hij heeft ook moeite om te ontsnappen aan stoelpoten onder de tafel. Het bakje is best klein.

En toch ben ik er erg blij mee! Hij zuigt beter onder de bank en kast, hij geeft nooit op en zuigt vaker en langer dan dat ik het zou willen doen. Als ik zie hoeveel troep hij heeft opgezogen als ik het bakje leeg maak, voel ik mij heel trots in mijn stofvrije huis. Hij is heel schattig aan het rondkruipen ... Nomnomnom! . Ik zou willen dat hij de kamer kan scannen, maar daar is de prijs dan ook naar.
mag ik vragen waar je hem voor ¤20,- meer gekocht hebt?
Vindt hem eigenlijk niet voor minder dan 150
Je hebt gelijk, in februari was hij nog een stuk goedkoper http://tweakers.net/price...rt-devil-fusion-m611.html. Dat maakt hem nu een stuk minder aantrekkelijk als hij het dubbele kost van een m607.
ah ok bedankt voor je reactie, jammer voor mij :)
"Verder heeft de Spider wel valbeveiliging dus zal hij niet van een trap of drempel afvallen."

We hebben dezelfde en die van ons is al 2x van de trap afgedonderd dus dat hij niet van de trap kan afvallen klopt niet. Waarom hij het wel bij ons voor elkaar krijgt heb ik zelf nog niet live kunnen vaststellen, maar we sluiten de slaapkamer deur als hij in een kamer bezig is om te voorkomen dat hij de overloop opgaat.
Voor de rest is hij vooral handig voor slaapkamers - onder het bed of onder de bank in de woonkamer. Ik zie dus ook puur als iets extra's naast het 'normale' stofzuigen.

[Reactie gewijzigd door GRUMBLER op 24 mei 2016 16:10]