Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AU Optronics kondigt 85"-paneel met 4k-resolutie en 240Hz-refreshrate aan

Taiwanese schermfabrikant AU Optronics heeft een nieuw 85"-paneel aangekondigd. Het betreft een 4k-lcd met een verversingssnelheid van 240Hz. Het is niet bekend wanneer de eerste schermen met dit paneel op de markt verschijnen.

AU Electronics meldde tijdens een persconferentie dat het een 4k240-scherm met schermdiagonaal van 85" gaat uitbrengen, schrijft DigiTimes. Het paneel staat momenteel nog niet op de website van AUO. Daarbij deelt de fabrikant nog weinig details, hoewel de fabrikant wel meldt dat het scherm een variabele verversingssnelheid zal ondersteunen. Het scherm zou verder 96 procent van de DCI-P3-kleurruimte kunnen weergeven. Er wordt ook gesproken over hdr-ondersteuning. Dit 4k-paneel met 240Hz-refreshrate wordt gericht op gamers en het zou het eerste 4k-paneel zijn met een dergelijke verversingssnelheid.

Met het nieuwe paneel van AU Optronics, moeten fabrikanten een DisplayPort 2.0- of HDMI 2.1-connector gebruiken om de volledige resolutie en refreshrate te kunnen inzetten, schrijft VideoCardz. DisplayPort 2.0 zou 4k240 native moeten ondersteunen, maar bij HDMI 2.1 zou gebruikgemaakt moeten worden van display stream compression. HDMI 2.1 wordt ondersteund door de meest recente gpu's van AMD en Nvidia, de PS5 en Xbox Series-consoles, maar DisplayPort 2.0 wordt momenteel nog niet gebruikt in consumentenproducten.

AU Optronics zal het komende 85"-paneel op termijn leveren aan klanten, die daar vervolgens hun eigen schermen op kunnen baseren, zoals televisies. Het is nog niet bekend wanneer dit zal gebeuren.

Het 4k240paneel in een televisie. Afbeelding door AU Optronics

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

19-09-2021 • 17:05

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
Hopelijk een ingebouwde KVM om meerdere computers tegelijk te tonen met simpele interactie mogelijkheid.
Zolang het scherm maar 2 of 4 inputs tegelijk kan tonen (bijv. 4x 1080p) dan kun je met een programma als
Synergy makkelijk de K(V)M voor elkaar krijgen.

Zelf verwacht ik het niet zo snel. Als je al HDMI 4x1 switchers kan vinden die 4K60 ondersteunen en een multiview kunnen laten zien dan ben je al snel een paar duizend euro verder. Jammer is dat ik heb geen switchers heb kunnen vinden die 4x1 doen met multiview en dan 4x1080p output geven op 4K60. Of ja, de enige die ik kon vinden die volledig 4K doet is deze en doet ook gelijk het KVM gedeelte. Geen idee waar te bestellen..

Wat wel te vinden is voor niet al te veel geld zijn standaard 4x1 HDMI switchers die 4K doen, vaak zelfs met HDR en weet ik het wat. Maar die laten natuurlijk maar 1 beeld tegelijk zien.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 20 september 2021 18:01]

Zolang het scherm maar 2 of 4 inputs tegelijk kan tonen (bijv. 4x 1080p) dan kun je met een programma als
Synergy makkelijk de K(V)M voor elkaar krijgen.
Zijn RDP of Teamviewer niet voldoende? Werkt met elk scherm.
De vraag van @janbaarda is nogal onduidelijk, KVM is iets anders dan picture-by-picture.

Als videokaarten ook HDMI / video input zouden ondersteunen, zou de videokaart het picture-by-picture gedeelte kunnen verzorgen.. gat in de markt. ;)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 19 september 2021 18:51]

Ook nog een optie en die zijn er zeker. Wellicht inderdaad ook een optie!

Zoek eens op HDMI capture kaarten voor de grap. Genoeg keus.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 20 september 2021 18:02]

Synergy kost geld.

Mouse Without Borders is gratis. En van MS. En voldoet dikke prima :)

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 20 september 2021 16:44]

Als je toch alles van https://videocardz.com/ kopieert is het wel netjes om ze even te noemen.
Ik moest even kijken, maar zie direct wat je bedoelt. Ik heb ze zeker niet bewust gekopieerd o.i.d. Bronvermelding is uiteraard erg belangrijk en als ik VideoCardz echt ergens voor raadpleeg, dan geef ik dat altijd netjes aan ;)

De informatie in de eerste twee alinea's heb ik gebaseerd op het gelinkte bronartikel (van DigiTimes) en daarna heb ik het stuk over HDMI 2.1 en DP 2.0 toevoegd, omdat ik dat een relevante toevoeging vind (er zijn immers nog weinig apparaten die écht overweg kunnen met 4k240). Maar daarmee is de opbouw inderdaad hetzelfde als die van het artikel van VideoCardz. Ik heb daarom een link naar het VC-artikel toegevoegd in het gedeelte over DP en HDMI, omdat zij eerder waren. Maar het is dus écht niet zo dat ik hun artikel even snel door Google Translate heb gegooid en daarna zelf heb gepubliceerd

Edit: zo, werkelijk alle linkjes zijn kapot in deze reactie. Even fixen :P

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 19 september 2021 19:36]

85 inch gelijk? Waarom niet 32 inch?
Zou qua productie misschien ook goedkoper zijn
Voor 4K heb je horizontaal 3840 pixels nodig. Op een 85 inch scherm mogen die een stuk groter zijn dan op een 32 inch scherm.
Bij 32 inch is een pixel ongeveer 0,2 mm, bij 85 inch is dat ongeveer 0,5 mm.
Dat laatste lijkt me makkelijker om met een goede yield en lichtopbrengst te maken.
Dit is gewoon een gevalletje "kijk is wat wij kunnen". Waarschijnlijk worden er nog niet eens 1000 van dit soort panelen verkocht aan een eindgebruiker omdat de prijs te hoog is. Maar het is goed voor de ontwikkeling. Je maakt eerst een superdeluxe prototype en gaat dan verder kijken. Het lijkt me dat ze de controllerborden zo in een kleinere unit kunnen implementeren. Dat scheelt weer in ontwikkelkosten voor andere modellen.
Dat is een aanname, die 1000 en ik denk dat die niet klopt. Ik zie alleen al bij Coolblue meer dan 300 reviews van 85 inch Tv's. Ik denk dat ze meer verkocht worden dan jij denkt.

Het lijkt me inderdaad logisch om het product waar je de meeste marge op kunt halen het eerst op de markt te brengen.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 19 september 2021 19:20]

Hij bedoelt wel specifiek in combinatie met die 240 Hz denk ik... En ja ik ben ook een beetje bang voor wat dat moet kosten (al lijkt 1000 stuks me wel erg weinig). Een gewone 85 inch tv is inderdaad niet zo heel bizar.
Ik zou best een tv/monitor met dit paneel hier in de huiskamer willen, maar ik ben bang dat het vér buiten mijn budget zal vallen.
240 Hz heeft weinig te maken met het glas en juist veel met de aansturing. Met die beeldfrequentie is het misschien een niche.
In 2019 al zo'n ding tegengekomen in een vergaderruimte op kantoor.
En ook toen al best te betalen als je dat echt zou willen hebben thuis.
En op dit moment voor 1900 euro al.
85 inch is niet waarom deze monitor/tv interessant is. Hij ondersteunt 4k op 240hz er is geen enkel ander model die dit nog ondersteunt. Dus zeer waarschijnlijk gaat die best wel wat kosten vooral in combinatie met zo'n oppervlakte. Maar goed misschien valt de uiteindelijke prijs mee.
Aah ja inderdaas nu je het zegt. Dat lijkt mij ook veel makkelijker
Goede vraag, misschien dat het qua productie makkelijker is?
Dit is om de ontwikkelingskosten terug te kunnen verdienen. De marge op zo’n scherm is makkelijker te verhogen dan op een 32 inch scherm.
Waarom 32inch? Die zijn er toch al genoeg?
Maar een standaard simpel ogend 30+ inch IPS met 120hz, 4K res en redelijk kleurbereik komt er maar niet. Waar zijn die dingen?
Als tv heb je die wel, maar 55 inch is wel erg veel meer dan 30.
Interessant paneel ben kleuren zouden zo te zien ook best goed moeten zijn. Ben wel benieuwd met welke helderheid ze dat kleur volume halen.

Nu moeten wel alleen eigenlijk snel wat betere motion in films krijgen of zo iets als truecut. Want content is vaak nog steeds 24hz wat er niet mooi uit ziet op tv's van vandaag de dag. Vooral horizontale panning shots zijn killing Vooral met oled schermen. Eigenlijk wil je naar wat hogere framerates toe en nog beter scene based refresh rates net als ze tegenwoordig met hdr ook doen. Gewoon dynamisch aan de hand van wat de director per scene graag wil zien.
Is het va of ips of tn panel ?
Bah, weer een bouwlamp..
Tja als je voor zo'n groot scherm gaat dan pak ik toch echt een OLED ipv een smerige LCD, ongeacht de refresh rate. (Ach ze zijn er al met 120hz dus)

Volgens mij is de doelgroep voor 240Hz toch echt competitive gamers, die gaan niet op zo'n groot scherm spelen.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 september 2021 14:59]