Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitgelekte slide: Intel DG2-gpu's concurreren met RTX 3070 en RX 6700 XT

Volgens een uitgelekte slide moeten Intels komende Arc Alchemist-videokaarten met DG2-gpu's concurreren met de Nvidia GeForce RTX 3070 en AMD Radeon RX 6700 XT. De gpu's verschijnen in het eerste kwartaal van 2022.

De slide verscheen op het Chinese sociale medium Baidu en noemt twee verschillende DG2-modellen. Intel zou onder andere met een SOC1-model komen. Het gaat daarbij volgens VideoCardz puur om een gpu-model, waarop Intel meerdere videokaartvarianten met verschillende core-aantallen kan baseren.

Op basis van de slide lijkt Intel begin volgend jaar met SOC1-videokaarten in het prijssegment tussen de 300 en 499 dollar te komen. Deze SOC1-gpu's krijgen een tdp van 175W tot 225W en moeten concurreren met de GeForce RTX 3070, RTX 3060 Ti en RTX 3060 van Nvidia, naast de Radeon RX 6700XT en RX 6600XT van AMD. Het tweede model draagt de codenaam SOC2 en krijgt een tdp van 75W, claimt de slide. Dat model zou concurreren met de Nvidia GeForce GTX 1650 Super. Daarbij zou de gpu in een prijssegment tussen de 100 en 200 dollar vallen.

De details in deze slide zijn nog niet bevestigd en dienen daarom met een korrel zout genomen te worden. De prestatieclaims in de slides komen wel overeen met eerdere geruchten. Leaker Tum_Apisak deelde in juni al mogelijke prestaties van een Intel DG2-videokaart met 448 execution units op Twitter, die in de buurt zouden komen van GeForce RTX 3070-prestaties. De slide noemt echter ook een onbekende Radeon RX 6500 XT, die nog niet officieel is aangekondigd. Het 'RX'-voorvoegsel ontbreekt ook bij de productnamen van de AMD-videokaarten.

Intel brengt zijn komende videokaarten begin volgend jaar uit onder de Arc-naam. De eerste producten, op basis van de DG2-gpu, krijgen de codenaam Alchemist. Begin dit jaar verscheen er al informatie over deze DG2-chips op Intels website. Er zouden vijf varianten met 96, 128, 256, 384 of 512 execution units uitkomen en er is ondersteuning voor 4GB tot 16GB aan GDDR6-geheugen, met snelheden van 14Gbit/s tot 18Gbit/s. De chips worden niet gemaakt door Intel zelf. In plaats daarvan besteedt het bedrijf de productie uit aan TSMC, die de gpu's zal produceren op zijn 6nm-node.

Afbeelding door Infinite XUR via Baidu

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

12-09-2021 • 09:52

96 Linkedin

Reacties (96)

Wijzig sortering
Eerst zien dan geloven zeggen we dan maar, hoe zal de driver support zijn, overclock mogelijkheden? Hoe word raytracing ondersteund? Zit er een dlss alternatief op? Wat zijn de mining mogelijkheden?
Reageer
En wat gaat het kosten? Want ik kan mijn voorstellen dat de drivers nog wat tijd nodig gaan hebben. Gaan ze dan echt ook qua prijs vergelijkbaar zijn met de Nvidia en AMD modellen, of gaan ze stunten.
Reageer
En wat gaat het kosten? Want ik kan mijn voorstellen dat de drivers nog wat tijd nodig gaan hebben. Gaan ze dan echt ook qua prijs vergelijkbaar zijn met de Nvidia en AMD modellen, of gaan ze stunten.
De hele uitdaging is dat Intel wel kan gaan stunten maar zolang het aanbod niet de vraag dekt gaat de prijs niet door Intel bepaald worden. Als ze de "concurrentie met de 3070" voor elkaar weten te krijgen dan gaat ook deze kaart gewoon veel te duur worden.
Reageer
maar zolang het aanbod niet de vraag dekt gaat de prijs niet door Intel bepaald worden
Hoeveel vraag erna is zal ook afhankelijk zijn van de kwaliteit/prestaties van de kaart/drivers. Het is interessant dat er weer eens een derde concurrent op de markt komt, maar ik ga eerst heel erg de kat/videokaart uit de boom kijken. Persoonlijk betaal ik liever meer dan gelazer met drivers. 20-25 jaar geleden keek ik daar anders naar, er zullen zeker mensen zijn die daar nu ook zo over denken. Dat betekend dat de vraag voor Nvidia/AMD kaarten ook (iets) af zal nemen, waardoor die prijzen ook weer zullen zakken.

Of een horror scenario: Het zijn uitstekende crypto miners en het hele aanbod wordt weer opgekocht door de miners (die er ook baat bij hebben om de schaarste in stand te houden)...
Reageer
Toch vraag ik me wel af waarom mensen zo bang lijken te zijn voor de drivers, uiteraard moeten die goed zijn, maar het is, naar mijn mening in ieder geval, niet zo dat Intel als marktleider in GPU's daar nu direct een slecht trackrecord heeft.

Als ik kijk naar het percentage machines dat de afgelopen 10-15 jaar door mijn handen is gegaan heb ik meer problemen gehad met zowel AMD als Nvidia's GPU drivers dan met die van Intel. Al vallen ook die problemen binnen het grote plaatje erg mee, uiteraard zijn er wel wat individuele probleem gevallen geweest, waaronder een AMD driver issue op een privé machine van me dat ze een jaar kostte om op te lossen en erg vervelend was, maar binnen het grote plaatje valt het allemaal erg mee met GPU driver problemen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 11:17]

Reageer
Toch vraag ik me wel af waarom mensen zo bang lijken te zijn voor de drivers, uiteraard moeten die goed zijn, maar het is, naar mijn mening in ieder geval, niet zo dat Intel als marktleider in GPU's daar nu direct een slecht trackrecord heeft.
Intel heeft als GPU drivers juist een slecht trackrecord... daar zijn ze echt al meerdere malen in gefaalt, en zelf nu zijn hun GPU drivers vaak om te huilen, genoeg te vinden online

Laatst ook nog filmpje van Linus gekeken over een handheld met Intel CPU en GPU, en de prestaties waren prima, maar omdat de drivers niet al te best waren kon niet eens elk spel opgestart worden

ps: voor simpel office werk voldoen hun drivers prima, maar voor gaming hebben ze nog heel wat werk te verrichten

[Reactie gewijzigd door Sinester op 12 september 2021 11:38]

Reageer
Ja en nee,

het is ook een beetje het kip en het ei verhaal.


Nvidia is vaak betrokken bij ontwikkelen van spellen om het “maximale” uit de spellen te halen. In de praktijk betekent het dat het spel wordt geoptimaliseerd voor het platform van Nvidia en zich niet aan de standaarden houd. Als je een AMD-gpu hebt of een Intel-gpu merk je dat het soms links en rechts wat stroever loopt omdat dat stukje niet de extra aandacht krijgt.


Dat risico kun je ook gaan lopen met Intel. Het gros van de huidige igp die intel uitlevert presteert redelijk. Als je een aantal spellen kunt optimaliseren heeft in ieder geval Nvidia een probleem. En ik zie intel zo samenwerken met AMD simpelweg omdat er meer concurrentie en uit het China komt, en je hebt Apple, en igp van mobieltjes werkt over het algemeen ook goed.
Reageer
Ik kijk dan ook niet specifiek naar gaming, zeker al niet omdat Intel's huidige GPU's daar niet heel geschikt voor zijn, maar ook naar factoren als stabiliteit e.d. En in mijn ervaring over zeer grote aantallen systemen zijn de Intel GPU drivers wat dat betreft zeer solide. Dat er voor gaming wat optimalisaties moeten komen lijkt me logisch, maar het begint voor mij bij de basis en dat hebben ze imho momenteel prima in orde en daar kunnen ze dan ook goed verder op bouwen.

Heb je trouwens een link naar dat filmpje, ben wel benieuwd wat dat zou zijn, zeker aangezien Intel momenteel eigenlijk niet eens een product heeft geschikt voor een gaming handheld. Ben wel benieuwd wat voor apparaat dat dan is.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 11:50]

Reageer
Heb je trouwens een link naar dat filmpje, ben wel benieuwd wat dat zou zijn, zeker aangezien Intel momenteel eigenlijk niet eens een product heeft geschikt voor een gaming handheld. Ben wel benieuwd wat voor apparaat dat dan is.
Dat is denk ik dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8NK1I6S_vFs
Zowel Intel als AMD hebben nu chips die prima geschikt zijn voor een gaming handheld, net als nVidia overigens. Het is wel interessant om te zien dat de grote innovatie in dit segment nu uit de x86-hoek lijkt te komen, terwijl je misschien zou verwachten dat ARM hier meer geschikt is.
Reageer
Opzich wel grappig inderdaad, alleen zou dat bij mij niet onder categorie 'handheld' vallen, Linus geeft eigenlijk ook al aan dat het daarvoor niet geschikt is (te zwaar, slechte ergonomie), of de huidige Intel en AMD chjips geschikt zijn, tja, ik betwijfel het toch wel. Heb nog niet het hele filmpje bekeken, maar ik zag toch wel erg veel stutters e.d. in Linus zijn footage. terwijl ik bij 'prima geschikte hardware' toch minimaal een vloeiende ervaring verwacht.

En mogelijk dat de Steamdeck dat wel gaat brengen, echter gebruikt die wel hardware die momenteel nog niet op de markt is, namelijk een APU met RDNA2 grahphics, wat voor een flinke verbetering moet zorgen over Vega dat je nu nog terugziet in AMD apu's.
Reageer
In mijn ervaring doen de intel GPU's het prima in direct3d spellen (zonder renderingfouten, wel langzaam :P), maar opengl/vulkan was om te huilen.
Nu is mijn ervaring gestopt na de HD4400 (in mijn i5-4200), dus ik hoop dat er ondertussen flink wat vooruitgang is geboekt.
Reageer
Voor gewone office workloads heb ik anders ook nog nooit issues gehad met zowel NVidia als AMD. Problemen kwamen enkel en alleen voor bij gaming.

Dat gezegd zijnde, ik heb wel al gigantisch veel keren issues gehad met de Intel drivers. Logs met driver crashes om de 15 min. Driver crashes gewoon bij het opstarten van Excel. Het verschil zit em dat Intel driver crashes vooral recoverable zijn. Even een flikkering van je scherm en je kan verder. Bij crashes van game drivers crasht ofwel je systeem ofwel je game en dat is net heel zichtbaar.
Reageer
ik heb nder nog nooit issues gehad met drivers bij geen enkele IGP van intel in de afgelopen 10 jaar.

ken ook niemand die er over klaagt, dus zo slecht is dat track record niet.
Reageer
Waren die problemen met GPU-drivers van Intel ook op Windows of alleen op Linux? Ik heb enige tijd geleden eens geprobeerd om Linux op een laptop met nVidia gpu te installeren, dat ging niet. Ik ben toen online gaan zoeken en ben er toen achtergekomen dat nVidia en Linux een ramp is...

En is het niet zo dat gamen op een Intel GPU een slecht idee is i.v.m. performance? Ik ben niet echt een gamer, dus ik kan er naast zitten.
Reageer
Volgens mij zitten drivers van game kaarten vol met hacks (of je kan het optimalisaties noemen) voor games die blijkbaar anders niet goed functioneren of presteren.

De vraag is of Intel in het begin al genoeg daarvan in de drivers heeft zitten om veel games probleemloos te laten werken met goede prestaties.

Dit zou met directx en dergelijke natuurlijk nooit nodig mogen zijn, maar dat is het wel en amd en nvidia houden het in stand door eraan mee te werken in plaats van de ontwikkelaar terug naar de tekentafel te sturen zodat de game goed volgens de standaard werkt zonder allerlei gedoe in de drivers.

Dit zal ongetwijfeld genuanceerder liggen, maar volgens mij is dat kort samengevat de reden dat mensen zich zorgen maken over de drivers. Games. Windows en een browser en word zullen gerust prima werken.
Reageer
Miners hebben liever ook gewoon dat de gpus goedkoper zijn hoor. Dan hebben ze sneller hun kaarten eruit en maken ze sneller winst.
Reageer
Je vergeet dat als GPUs goedkoper zijn, iedereen er op springt en dat de difficulty geheel nekt en daarmee de winstgevendheid van de crypto. Dus miners zijn ook gebaat bij een beperkte beschikbaarheid van videokaarten die efficiënt kunnen minen, dat zorgt voor een hoge prijs van de cryptocurrency tov. de stroomkosten.
Reageer
Een theoretisch monopolie van één partij op efficiëntere videokaarten zou zeer lucratief zijn. Echter als iedereen een klein beetje krijgt, maar per kaart zeer veel moet investeren, maakt het economisch weinig uit, vergeleken met meer kaarten die volop verkrijgbaar zijn. Vanuit het fairness en distributed principe om het netwerk recht te houden is het laatste altijd beter, dat iedereen mee kan doen.

Winnaar bij beperkte beschikbaarheid is wel tijdelijk het stroomverbruik en daarmee milieu, want China hoeft een kolencentrale minder te stoken of zelfs bouwen, als de oude minder efficiënte GPU generaties al niet meer winstgevend zijn door gestegen difficulty, terwijl er van de nieuwe generatie veel minder op de markt beschikbaar zijn dan in al die loodsen daar passen. Wat niet meer winstgevend is wordt uitgezet, ben benieuwd wat het beleid en de stroomtarieven daar gaan doen de komende jaren.
Reageer
Klopt maar dan worden asics minder belangrijk in de mining wereld, die nu juist ervoor zorgen dat de difficulty omhoog gaat.

dus het liefst iets goedkoper maar niet te goedkoop indd :D
Reageer
misschien voor jou een goud randje hij moet nog uitgebracht worden, en je zit hier al; een bak negatieve meuk neer te kieperen, wacht toch af Nvidea had bij de lancering van de 3xxx ook niet alles op-orde.
Reageer
Ik ben niet negatief, ik ben voorzichtig, daar zit een verschil in... ;-)

Er zit een groot verschil tussen een IGP en een high performance dedicated kaart voor de consumenten. Ik ken geen enkel IT product dat bij launch perfect was, vandaar dat ik ook bijna geen IT producten koop bij launch. De vraag gaat wezen hoe stabiel het is na een maand, na een jaar, etc. En ik zit me af te vragen of ik wel gratis wil gaan beta testen voor een product wat uiteindelijk wellicht niet de kwaliteit/performance behaalt van de concurrentie.

Wellicht is het allemaal rozengeur en maneschijn, maar hoe vaak gebeurd dat daadwerkelijk? En specifiek bij Intel van de laatste paar jaren? De performance van de Intel IGPs is enorm vooruit gegaan, zo erg dat veel low end GPUs niet meer nodig zijn omdat de IGP tegenwoordig enorm krachtig is. Zeker gezien de laatste Tiger Lake resultaten, met Iris Xe en LPDDR4 geheugen. Maar ook daar is er nog heel veel gesleuteld aan graphics drivers (positief) nadat de reviewers al hun zegje hadden gedaan...

We weten het nog niet, maar voor de consument is het belangrijker voorzichtig te doen, dan blind enthousiast.
Reageer
Dat ligt er maar net aan wat Intel contractueel afspreekt toch? Volgens mij kun je als fabrikant prima afdwingen dat je product alleen tegen MSRP verkocht mag worden door een (web)winkel.

Alleen de consument schiet daar natuurlijk nog steeds niks mee op, dan worden de kaarten instant opgekocht door scalpers en tegen een veel hogere prijs via doorverkocht via de de bekende 2de hands platforms

[Reactie gewijzigd door !mark op 12 september 2021 11:26]

Reageer
Dat ligt er maar net aan wat Intel contractueel afspreekt toch? Volgens mij kun je als fabrikant prima afdwingen dat je product alleen tegen MSRP verkocht mag worden door een (web)winkel.
Volgens mij zijn er allerlei concurrentie wetten die dat niet toe staan... Anders hadden AMD en nVidia dat ook wel gedaan.
Reageer
Dat ligt er maar net aan wat Intel contractueel afspreekt toch? Volgens mij kun je als fabrikant prima afdwingen dat je product alleen tegen MSRP verkocht mag worden door een (web)winkel.
Prijsafspraken maken? Nee, dat is gewoon verboden, al zijn er wel branches waar het informeel toch gebeurt (hifi en fotografie schieten me te binnen) maar daar zijn ook altijd wel winkels die dat soort afspraken omzeilen of negeren. En sommige winkels zetten zoveel om dat de fabrikant ook echt niet op zijn strepen gaat staan.
Reageer
[...]

De hele uitdaging is dat Intel wel kan gaan stunten maar zolang het aanbod niet de vraag dekt gaat de prijs niet door Intel bepaald worden. Als ze de "concurrentie met de 3070" voor elkaar weten te krijgen dan gaat ook deze kaart gewoon veel te duur worden.
Ben ook bang dat de prijzen net als met de GeForce RTX 3070, RTX 3060 Ti en RTX 3060, en de Radeon RX 6700XT en RX 6600XT, ook veel hoger gaan woorden van de Intel grafische kaarten.

Ontopic: heel erg mooi dat we eindelijk een 3de speller weer is krijgen met Grafische kaarten, die gaat concurreren met de GeForce RTX 3070, RTX 3060 Ti en RTX 3060 van Nvidia, en de Radeon RX 6700XT en RX 6600XT, wat ook al weer 20 jaar geleden zo een beetje was, dat we meer dan 2 grafische kaarten merken hadden dan alleen Nvidia en AMD, en ik hoop dat Intel de open standaard van AMD gaat gebruiken, de FidelityFX, dat zou heel mooi wezen als die de standaard woord net als met FreeSync.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 september 2021 16:30]

Reageer
Zolang je niet kan minen met deze gpu, zal de prijs wel meevallen.
We gaan wel zien hoe het gaat worden.
Meer concurentie is alleen maar goed.
Nvidia had jarenlang alleenmacht.
Amd deed toen niks tegen ze.
Reageer
Als ik op de afbeelding af ga dan plaatsen ze hem tussen de 300 en 500 dollar. Aangezien ze nieuw zijn zullen ze zich moeten bewijzen, als ze initeel tegen de 500 dollar aan gaan zitten en ze nog niemand overtuigd hebben dan schieten ze zichzelf in de voet.Ik gok ergens op een midden weg van 350 tot 400 dollar. Wat een prima prijs is op dit moment voor een midrange kaart.
Reageer
Het probleem zal de markt zijn, als er nog steeds shortages zijn wanneer Intel deze kaarten uitbrengt en Intel is ook maar enigszins competitief qua performance dan zullen ook deze kaarten kaarten straatprijzen krijgen (ver) boven MSRP, hoe competitief Intel ze ook prijst richting de boardpartners die er kaarten mee gaan maken. Kunnen ze ook nog eens goed minen dan zal het erger worden, zijn ze slecht in mining misschien iets beter.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 11:19]

Reageer
Dat is zeker het probleem, ik doelde hier puur op de MSRP. De prijs waarvoor ze uiteindelijk op de markt komen zal voornamelijk bepaald worden door de tussenhandel. Maar je hebt het nu over boardpartners, is daar al iets over bekend?
Reageer
Voor zover ik weet nog niets concreets, natuurlijk gaan er geruchten over de bekende namen die je mogelijk zou verwachten, denk aan MSI, Asus e.d.
Reageer
In de huidige markt kom je met 500 ook wel weg hoor. Ik denk dat in het eerste kwartaal van 2022 die markt nog echt niet normaal is. We zitten nu nog net voorbij de ergste piek, en veel soeps is het nog steeds niet. Dat heeft doodleuk bijna een jaar geduurd. Zou me verbazen als we voor Q3 van 2022 een normale markt hebben, en zelfs dat is als we geluk hebben.
Reageer
En gaan er linux drivers zijn. Heb niks tegen nvidia kaarten ofzo, heb zelf al zoveel jaren nvidia closed drivers gebruikt onder linux.
Als ze leverbaar zijn aan een "normale" prijs en prestaties leveren gelijkaardig met een nvida 3070, dan gaan ze wel eens wat marktaandeel afsnoepen. Maar de prijs zal dan ook wel naar omhoog gaan omdat het nu eemaal vraag en aanbod is. Als iemand een videokaart kan verkopen met 100 euro extra winst, zal dat ook wel gebeuren
Reageer
Die drivers voor Linux zijn er al. Deze architectuur zit al een tijd in Tiger Lake CPUs, en de Xe/DG1 graphics zijn uitstekend ondersteund in Linux. Intel heeft inmiddels ook al de nodige updates uitgebracht met upbring voor de DG2. Ik verwacht dat deze GPU launch-day volledig ondersteund is. Dan hangt het wel nog af of je distro een beetje up-to-date kernel gebruikt of backports toepast.
Reageer
Ik ben wel benieuwd qua drivers. Op dit moment is intel de grootste fabrikant van grafische kaarten. Ja het zijn onboard videokaarten, dat is correct, maar het lijkt me dus ook wel dat er ruime ervaring is qua drivers.
Reageer
"Wat gaat het kosten" is en blijft nu helemaal subjectief. Ik had een 6600 XT van Asrock, die is letterlijk in 1 week tijd bijna verdubbeld in prijs.
Reageer
Ik denk dat de mining mogelijkheden enkel van belang zullen zijn als ze de kaarten voor een (te) hoge prijs gaan aanbieden. Misschien zal het juist goed zijn voor de markt als deze kaarten mindere miners zijn maar voor een competitieve prijs op de markt komen. Niet iedereen zit er op te wachten om x maanden te moeten minen voordat hun kaart eindelijk de adviesprijs bij release had.
Reageer
Heb meerdere videokaarten, maar hoop dat je hier dus NIET mee kan minen.

Wil puur voor gamen een 3070+ kaart, maar niet voor 800+ euro. Voor minen ook niet trouwens.
Reageer
DLSS alternatief heeft Intel al laten zien dacht ik.
Reageer
Ze zeggen RT en XESS te hebben. XESS wordt ook open maar intel heeft zelf natuurlijk geschiktere hardware om het op te draaien maar het zou ook op nVidia en AMD GPU's moeten kunnen net als FSR op Intel en nVidia kan werken.

Daarnaast zou er ook ene OC feature in de drivers komen dus ze lijken in dat opzicht naar AMD te kijken.

Maar ik wil inderdaad eerst wel eens zien wat de staat van de drivers is @ launch en of ze die 6700XT prestaties gaan halen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe groot de die is in vergelijking met de 3070 en de 6700XT Navi 22 die.

Opzich heeft Intel wel het geld om zo'n project te laten slagen. Dus het zou me niet verbazen als ze wel in de buurt van de 6700XT gaan komen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 12 september 2021 12:45]

Reageer
Ik kan mij niet voorstellen waarom de mining en overclock capaciteiten van belang zijn in de huidige schaarste.
95% van de potentiële kopers wil gewoon een snelle betaalbare kaart om mee te gamen. Als ze dat voor elkaar krijgen maar voor mining nutteloos zijn en slecht overclocken gaan ze nog steeds een succes tegemoet.
Ik hoop in ieder geval dat ze totaal nutteloos zijn voor mining.
Reageer
Inderdaad, eerst zien dan geloven. Voor wat betreft raytracing, FSR is open source.
Reageer
Wat heeft fsr met raytracing te maken?
Reageer
FSR heeft te maken met upscaling en heeft geen directe relatie met ray tracing. Intel heeft XeSS als tegenhanger. Hiervan zijn twee varianten - hardwareversneld en software gebaseerd, zoals FSR.
Reageer
Inderdaad "concurreren met RTX 3070 en RX 6700 XT" nou daar ben ik zeer benieuwd naar ;)
Zou uiteraard mooi zijn als dat echt zo is :) maar hoe stabiel zijn de drivers, beschikbaarheid, prijzen ??
Dat is afwachten.
Reageer
Volgens de berichtgeving:
-er komt overclocking
-er komt een DLSS alternatief
-er komt hardware based raytracing

Qua drivers heeft Intel momenteel het met 68% het grootste GPU marktaandeel van alle leveranciers. Natuurlijk dankzij de IGP die in min of meer elke Intel cpu te vinden is. Intel heeft overigens ook jaren lang toegang gehad tot alle Nvidia patenten via een cross licensing agreement.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 september 2021 14:51]

Reageer
Tegen de tijd dat de DG2 uitkomt zullen AMD en nVidia al bezig zijn met de tapeout van de opvolger. Intel moet er een schepje bovenop doen om mee te kunnen doen. Als ze dat niet doen is het gewoon i740 / larrabee all over again.
Reageer
Is puur afhankelijk van prijs en beschikbaarheid. Ook mag Intel rustig achterlopen bij introductie als de prijs er ook naar is. En zoals ik begrijp is Intel ook al met de opvolgers bezig. En Intel hoeft niet perse de beste te zijn, kijk naar hun IGP's, degelijk en voor huis tuin keuken gebruik perfect. Met de kennis die ze nu dus ook hebben opgedaan met de losse GPU zullen hun IGP's ook vele malen beter worden.
Reageer
Dat is maar gedeeltelijk waar. Prijs/prestatie speelt inderdaad een rol, maar met het door intel gekozen releasemoment wordt het wel aantrekkelijk om een paar maandjes te wachten tot er voor hetzelfde bedrag iets beters te krijgen is. Dat is geen jaar of meer wachten, hooguit een maand of 6 à 9. Dat is te overbruggen. Zonder een halo product á la 3090 of 6900XT heb je ook een achterstand qua PR. De opgelopen achterstanden en het gebrek aan prestaties geven mij in ieder geval heel veel i740 vibes.
Qua beschikbaarheid zijn ze net zo afhankelijk van TSMC als AMD, dus op dat gebied heb heb ik ook geen hoge verwachtingen van de Arc Alchemist.

iGPU's zijn natuurlijk compleet andere markt en niet relevant in deze discussie. Net als dat je een 1030 niet serieus neemt als gamingkaart.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 12 september 2021 17:44]

Reageer
Alleen de markt voor de highends is maar heel klein, 3060/3070 is veel groter, en als nu mog steeds die 30xx serie maar moeilijk te krijgen is, denk maar dat de 40xx serie nog moeilijker beschikbaar is, en 6-9 maanden wachten op iets dat niet zeker is, is erg lang, en ga er maar van uit dat fie release ook weer duurder zal zijn.
Reageer
Sorry, maar je verhaal loopt een beetje mank. De release cycle is al tijden 2 jaar. Dat de nieuwe serie kaarten van zowel AMD als nVidia ergens tussen juni en oktober 2022 gaat komen is 90% zeker. Die cyclus is er nu al een jaar of 8, en die lijkt ook niet te worden losgelaten door nVidia of AMD. De 40-serie gaat gewoon de 30-serie vervangen. De enige onzekerheid is de hoeveelheid vooruitgang in prestaties, maar die is gemiddeld ca. 20%. Als ik in maart 2022 6 maanden later een 20% betere kaart kan krijgen voor hetzelfde geld, dan doe ik dat. 2 jaar wachten is te lang, 6 maanden is dat niet. Intel zit dan zó ver achter de curve dat het voor mij niet interessant is om een Alchemist kaart te kopen.
Of een intel kaart uiteindelijk niet duurder gaat zijn, dat ligt aan de tussenhandel. Daar blijft het meeste geld plakken die in de opgeblazen prijzen verwerkt zit. Het zal waarschijnlijk niet veel verschillen van de prijsontwikkeling van AMD kaarten. Samsung lijkt net zo supply constrained te zijn, dus ook voor nVidia lijkt dit op te gaan.

Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om te beseffen welk effect een goed presterend high end product zoals een 3090 of 6900 heeft op de ontwikkeling van toekomstige kaarten. Zonder een high-end product dat mee kan doen met topproducten van de concurrentie is het veel minder waarschijnlijk dat developer support van de grond komt, waardoor prestaties achter zullen blijven door gebrek aan optimalisaties. De ontwikkelingskosten van een chip gaan niet omlaag, maar de ROI zal wel veel lager zijn als je niet kan meedoen met de top omdat je dan je chips tegen een lager bedrag moet verkopen. Zonder een extra stapje doen om langszij te komen heeft intel om op de lange termijn überhaupt geen kans op overleven in de markt. i740 leert ons dat het na 2, hooguit 3, generaties voorbij zal zijn. als het geen succes wordt. Larrabee laat ons zien dat intel waarschijnlijk heel andere markten dan de dGPU markt eigenlijk veel belangrijker vindt. Op zich heb je daar dan misschien wel gelijk, maar vanuit het gamer perspectief hebben we daar niet zo veel aan. Dan krijg je een kaart zoals de CDNA kaarten van AMD en wederom een iGPU die na 10 jaar een beetje beter is, maar niet goed genoeg om RT te doen of high res VR-bril aan te sturen. Dat gaat nooit lukken met het TDP budget van een laptop CPU. (want dat is waar de beperking dan zal liggen)
Reageer
Dat denk ik niet hoor. Videokaarten zijn niet aan te slepen en zeker in dat prijssegment is de markt meer dan groot genoeg voor een derde speler.

Het is ook niet realistisch om meteen op de zelfde schaal als Nvidia/ AMD de markt te bedienen en dat is waarschijnlijk ook niet de doelstelling.
Reageer
Aangezien ze beperkt worden door TSMC zal het aanbod niet overweldigend groot zijn.
Als je kijkt naar de timing van de release zal na een 6 à 9 maanden de kaart niet meer mee kunnen doen tenzij de prijs omlaag wordt gedaan. (of AMD en nvidia moeten nog gekkere prijzen gaan vragen voor de volgende generatie kaarten)

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 12 september 2021 12:21]

Reageer
Daar wordt langzaamaan wel vanuit gegaan, hier een tweet van een GPU youtuber / leaker met zijn verwachtingen voor de volgende Nvidia generatie. Uiteraard met een enorme korrel zou nemen: https://twitter.com/Graph...tatus/1436057664706924562

En over AMD: https://twitter.com/Graph...tatus/1436749110783057924

Maar ik denk dat het inderdaad goed kan zijn dan zijn opmerking "Miners and Gamers voted with their wallets" helaas wel eens heel erg waar kan gaan zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 12:22]

Reageer
Je hebt gelijk, maar... Als een nieuw product van zulke complexe materie al zo goed mee kunnen draaien bij de eerste iteratie, dan zijn ze met volgende kaart waarschijnlijk wel ongeveer bij. En dan is het interessant om te zien hoe de markt zich verder door ontwikkelt. Maar ja, eerst even afwachten.
Reageer
Seeing is believing. Intel heeft qua executie al flinke steken laten vallen, net als ten tijde van larrabee. Net als bij i740 zitten lopen ze achter de feiten aan qua prestaties. Intel moet deze keer wél doorzetten omdat er nu al een stigma van opgeven en onderpresteren aan Intel kleeft als het om GPU's gaat.
Reageer
Ik zie wel kansen voor Intel, zeker zolang AMD en Nvidia de onderkant van de markt en de midrange blijven negeren. Zeg maar de kaarten van €100 tot €400. Momenteel hebben AMD en Nvidia alleen een 'fictief'* aanbod in het €300 tot €400 segment.

Een eerste generatie hoeft niet mee te doen in het high end segment, maar als ze het voor elkaar krijgen om kaarten te leveren in de segmenten die AMD en Nvidia nu niet of nauwelijks bedienen zie ik Intel hun GPU share wel verder uitbreiden en ook een stukje DiY markt pakken.

Verder zie ik ook wel potentie in een combo aanbod binnen de laptop markt, waarmee je mogelijk vooral Nvidia in die markt wel wat pijn kan doen.

*Fictief omdat de kaarten amper tot niet verkrijgbaar zijn voor die prijzen en je al snel richting de €500-€600 gaat voor kaarten die eigenlijk niet meer mogen kosten dan +-€350.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 11:54]

Reageer
Maar waarom zou AMD/Nvidia een low range kaart uitbrengen?
Voor deze zaken is de iGPU prima geschikt, daarom komt er ook vrijwel niks op uit.
Reageer
Daar lijkt de markt toch anders over te denken, kijk maar eens hoeveel mensen er klagen dat er geen fatsoenlijke gpu's te krijgen zijn in het segment van €150 tot €350-€400, juist het segment waar van oudsher het meest geshopt wordt door gamers. Daar begint midrange tegenwoordig zo'n beetje, als je naar de MSRP's kijkt, kijk je naar de werkelijke prijzen betaal je voor een lower midrange kaart al €500 tot €600+, denk aan een RTX3060, kijk je verder in het midrange segment gaat het zelfs richting de €800 tot €1000 voor een RTX 3070. Daar zit echt een enorm gat in de markt momenteel.

Dat AMD en Nvidia momenteel dat segment niet bedienen is op zich logisch, ze kunnen immers meer marge maken in andere segmenten nu er tekorten zijn en iedere chip toch wel verkoopt. Maar dat is niet omdat iGPU's daar voldoende performance bieden, tenzij je genoegen neemt met matige FPS of lage instellingen bij veel (AAA) games.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 september 2021 12:08]

Reageer
Huh vroeger betaalde je voor een GTX 950 150 euro, GTX 960 220 Euro en een GTX970 300 euro.
Ik heb nooit meer dan 300 euro betaald voor een grafische kaart. En ik betwijfel ten zeerste of iGPU's de performance van pakweg een discrete GTX 970 overtreffen (https://cdn.mos.cms.futur...YpgQHnW3i-970-80.png.webp).
Reageer
Het klopt wel dat de prijzen nu hoger zijn dan vroeger, maar toen 200-300 euro categorie high-end was kwam nog uit de tijd van de Ge-force 5900XT en Radeon 9800, ofwel Pentium 4 tijd, toen de cryptogekte begon daar net voor waren kaarten al standaard 500-600 euro, dus die prijzen van 300 euro gaan we nooit weer zien ook al zou de hele cryptomarkt instorten en de chiptekort opgelost zijn.

De GTX960 was richting low-end de GTX970 net aan mid-range met de geheugen "bug" van 3,5gb vram, de betere kaarten waren GTX980 en GTX980ti welke zeker geen 300 euro waren.

De Intel kaarten zijn nooit bedoelt geweest om op te gamen, de Intel Iris kwam wel aardig in de buurt.
(Overigens alles beneden 60 fps is voor mij onacceptabel om op te gamen, we leven niet meer in de 80486 tijd).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 12 september 2021 14:15]

Reageer
Je hebt een punt maar zo lang geleden is dat helemaal niet. Sinds de GTX 9xx heb je geen GTXx10,GTXx20 meer die de oude low-end bedienden (710, 720 waren de laatste).
Maar de 780,980 waren toch wel de high-end destijds met een serieuze prijsmarge erbovenop. Enkel de Titan was beter (Ti tel ik niet mee want dat was vaak een overclocked exemplaar in praktisch dezelfde prijscategorie)
Reageer
Als je een beetje wilt gamen, bijv. af en toe een spelletje F1 2021, dan werkt dat met een iGPU niet, maar met een mid/low range kaart kun je dan prima uit de voeten.
Reageer
Dat ligt heel sterk aan je configuratie, zeker als je met iGPU wil gamen moet je zorgen dat er ruim voldoende ram is in dual channel setting.

Verschil tussen single vs dual channel ram is heel goed te merken bij iGPU en 8gb ram is veel te weinig omdat de texures etc in het ram geheugen terecht komen en niet zoals bij een low-end videokaart eigen vram geheugen heeft.

De Intel irus (iGPU) komt gewoon in de buurt van een GTX1050, zo zwaar ruk is het allemaal niet meer zoals vroeger, Ik heb wel eens lopen gamen op mijn Intel nuc en dat viel mij niet tegen kwa performance(Intel iGPU irus plus 655).

Het komt uiterraard niet in de buurt van mijn desktop met GTX1080...

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 13 september 2021 18:11]

Reageer
Ok, dank je voor de toelichting. Ik had een GT 1030 met 2GB, Ryzen 5 3600 en 32GB RAM. Toen werkte het niet, en nu met een GTX 1060 met 6GB wel. Dus als ik geen dedicated videokaart had gebruikt had het wel gewerkt waarschijnlijk. Zou nog wel een snellere gpu willen, maar ja....
Reageer
Fair enough, maar dan moet de prijs waarschijnlijk wel de prestaties goed weerspiegelen. Het grootste probleem zal dan zijn dat DG2 zal op ongeveer ¾ van de 2-jarige cyclus van releases van AMD en nVidia uit zal komen, hoewel de midrange vaak een paar maanden later komen. Dat zou betekenen dat ze na ca. 6 à 9 maanden de prijs omlaag zouden moeten gooien om nog competitief te zijn in dat segment. Tevens kan je aan het marktaandeel van AMD over de jaren zien dat je zonder halo product weinig marktaandeel zal pakken in de midrange.
Het is te hopen dat t.z.t. intel zijn eigen procedé kan gaan inzetten om zo niet afhankelijk te zijn van TSMC. Zolang ze bij TSMC zitten zullen ze naar mijn inschatting geen rol van betekenis kunnen spelen in het beschikbaar maken van meer aanbod in de markt. TSMC is te veel een bottleneck in dezen

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 12 september 2021 12:33]

Reageer
Het enige wat Intel nu hoeft te doen om succesvol te zijn is leveren. Momenteel maakt de prijs/prestatie weinig uit getuige de min of meer dubbele marktprijzen die ondertussen al bijna een jaar stand houden. Een 3060 Ti kost nog altijd 800 euro en een 3080 nog altijd ruim 1500 euro. Segmenten zijn dus niet eens relevant, in elk segment is er een enorm tekort en dus potentie voor een succesvol product.

Afhankelijk van hoeveel capaciteit Intel heeft ingekocht kunnen ze meegaan met deze prijzen en dus flink meer rekenen dan vooraf bedacht. Het alternatief is dat ze extreem veel hebben ingekocht en meteen proberen een enorm marktaandeel te pakken. Aangezien Raja Koduri is betrokken is die laatste strategie niet eens ondenkbaar. Dat was immers ook zijn idee achter de RX480; een betaalbare kaart met de beste prijs/prestatie om zo marktaandeel en dus mindshare van de game developers te krijgen. Desnoods tegenkostprijs. (Alleen jammer voor hem deed de toenmalige mining hype die strategie de das om, aangezien de miners de kaarten kochten en het marktaandeel eerder verslechterde.).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 september 2021 14:59]

Reageer
Voor om iets tot een succes te maken is er meer nodig dan alleen techniek. Dat zag AMD gebeuren in de processormarkt die door Intel gedomineerd werd.
Ik vermoed dat Intel ook tegen zo'n barrière aan zal lopen.
Reageer
Mochten ze echter qua performance mee kunnen doen is de timing natuurlijk perfect in de huidige gpu markt en zelfs zeer welkom.
Reageer
Prestaties zijn niet alles. Ondersteuning van en door spellen is net zo belangrijk. En dan heb je nog randzaken. Hoe is bijvoorbeeld de on-chip video encoder? Dat is belangrijk als je wilt streamen vanaf je eigen hardware.

SOC1 zit qua puur energieverbruik in het vaarwater van bijvoorbeeld de GTX 1080. In de aanname dat Intel hun drivers en spelondersteuning op orde krijgt, kan dit wel eens een interessant upgrade-pad worden voor de grote groep die twee generaties achterloopt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 september 2021 10:34]

Reageer
Uiteraard, ik zie performance dan ook als een gevolg van goede ondersteuning in drivers, en/decoding and so on. Anders kom je in veel huidige benchmarks ook niet bovendrijven.

Maar mijn opmerking was ook meer een reactie op de timing, die best wel eens goed kan uitpakken mits aan de eerder genoemde voorwaarden wordt voldaan.

[Reactie gewijzigd door stx op 12 september 2021 13:06]

Reageer
Prestaties zijn niet alles. Ondersteuning van en door spellen is net zo belangrijk. En dan heb je nog randzaken. Hoe is bijvoorbeeld de on-chip video encoder? Dat is belangrijk als je wilt streamen vanaf je eigen hardware.
In elke Intel cpu met IGP (dus geen F model) zit reeds een ingebouwde x265 encoder die bijvoorbeeld door OBS te gebruiken is door voor QSV te kiezen. Met andere woorden dat zal niet lastig worden om toe te voegen.
Reageer
Ik denk dat in de huidige GPU markt met chipschaarste kunnen leveren tegen een 'normale' prijs voor de uiteindelijke performance, ze al een goede start zal geven. Mits de kaarten stabiel draaien natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 12 september 2021 10:17]

Reageer
Als ze het voor elkaar krijgen de games achter zich te krijgen. Dat is toch ook een ding met optimalisaties, bug-workarounds, bundels etc.
Reageer
Nouja, als ze de performace hebben van een rtx3070 EN dan voor een prijs tussen de 300-499 kunnen leveren, dan kan het best wel eens een groot succes zijn. Of ze wel of niet overklokbaar zijn interesseert me echt geen bal, heb tot nubtoe nog nooit mijn gpu's overgeklokt, teveel moeite.
Reageer
MSRP waarschijnlijk, dus even nutteloos als de $500 dat een 3070 of de $330 dat een 3060 zouden moeten kosten
Reageer
Voor die prijs koop ik er meteen twee om onze pc te upgraden. Zowel de prijs als de prestaties moet ik echter eerst nog maar eens zien. Hope for the best expect te worst zullen we maar zeggen.
Reageer
Uiteindelijk komt alles neer op prijs-prestatie verhouding, tenzij je fanboy van een van de merken bent. De reviewers zullen dat wel binnen een week na release wel duidelijk maken.

Wat betreft overklokken, dat dacht ik ook, maar met afterburner is er echt niets aan, als je sliders kunt verschuiven, kun je overklokken. Crasht de boel, dan schuif je iets minder ver de volgende keer.
Reageer
Als je er niet mee kan minen blijft de prijs wel ok en doe mij dan maar zo'n SOC1 voor gaming.
Reageer
Als het ondersteund wordt in de diverse deeplearning platforms wordt het wellicht interessant
Reageer
Eerst zien en dan geloven. Intel’s beloften over ipc verbeteringen gaan de laatste jaren nergens over. Bedrijf heeft veel van zijn pluimen verloren bij mij althans.

Ik hoop er zeker op, maar dit zou wel echt een wit konijn moeten zijn dan.
Reageer
alles is beter dan niets. hopen op het beste
Reageer
Is er ook al Linux support voor deze Intel kaarten?

Ik heb al jaren gekozen voor AMD kaarten o.a. wegens de erg goede Linux support daarvoor. Zit op dit moment op een betaalbare 6700xt te wachten.
Reageer
Support voor Intel's integrated GPUs is op Linux in de afgelopen 10 jaar ofzo best goed geweest. DG2 zijn ze op dit moment duidelijk mee bezig, in Linux kernel 5.15 (nu nog niet beschikbaar) zitten al een boel patches ervoor, en in Mesa hebben ze ook al het een en ander aangepast. Zit ernaar uit dat het rond de releasedatum van deze kaarten werkend krijgen, wellicht een paar weekjes later. Het zou wel kunnen dat Ubuntu nog een paar maanden nodig heeft om support te voegen, Arch etc zullen wel sneller zijn.

Drivers zijn net als AMD helemaal open source, dus je hebt niet het gezeik dat je met Nvidia+Linux krijgt.
Reageer
Als ze alleen al verkrijgbaar zijn met redelijke ondersteuning dan heeft Intel goud in zijn handen.
Reageer