Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel: Arc-videokaarten krijgen geen ingebouwde cryptomininglock

De komende Arc-videokaarten van Intel zullen geen methodes bevatten om cryptomining tegen te gaan. Dat hebben Raja Koduri en Roger Chandler van het bedrijf in een interview duidelijk gemaakt.

In het interview met Gadgets 360 over de nieuwe Arc-serie videokaarten gaven Koduri van de Accelerated Computing Systems and Graphics-divisie en Chandler van Client Graphics Products and Solutions, aan dat een softwarematig locksysteem tegen cryptomining 'geen prioriteit heeft'. ''We gaan er geen extra werk in stoppen.'' Volgens de twee leidinggevenden moet de kaart gewoon voor iedereen verkrijgbaar zijn en het bedrijf heeft zich met optimalisaties op gamers en creators gericht. Hiermee volgen ze niet het voorbeeld van Nvidia, dat voor zijn RTX 3000-serie wel een soort softwarematige lock in de vorm van het Lite Hash Rate-initiatief heeft ontwikkeld, zodat naar eigen zeggen miners niet de hele voorraad meteen opkopen.

Koduri en Chandler zeggen dan ook niet te kunnen beloven dat er genoeg voorraad is als de Arc-gpu's, met de codenaam Alchemist, begin 2022 uitkomen. ''Door de grote vraag kan ik niet verzekeren dat er genoeg voorraad zal zijn. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de concurrentie.'' Het feit dat de markt voor videokaarten een moeilijke markt is, met wereldwijde chiptekorten en leveringsproblemen, zou een reden zijn dat er begin 2022 wellicht niet aan de vraag kan worden voldaan.

Intel Arc-chips

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

12-10-2021 • 12:03

110 Linkedin

Reacties (110)

Wijzig sortering
Nou prima als alle miners intel kaarten gaan kopen kan ik straks hopelijk tegen die tijd voordelig(er) een 3090TI aanschaffen.
Reageer
De prijzen gaan nooit meer naar beneden.
Fabrikanten en leveranciers zien dat het niet meer uit maakt wat voor vraagprijs je er aan hangt, het verkoopt toch wel.
Dus waarom ooit nog de prijzen verlagen?
Reageer
De beschikbaarheid is nu ook enorm laag. Zodra het aanbod weer hoger is dan de vraag, zakt ook de prijs.
Reageer
Maar nooit meer richting MSRP ;-) Het vervoeren is duurder geworden en ook de grondstoffen zijn x10 gegaan.
Reageer
Aan de hand daarvan wordt het MSRP toch ook aangepast?
Reageer
Ik bedoelde meer de MSRP van begin september 2020. Dus een nvidia founder 3080 voor 719 euro. Geld dus ook voor een 3080 van MSI of gigabyte. Die gaan we waarschijnlijk nooit meer zien voor 750-799 euro :-(
Reageer
Ah op die manier. Nee, dat denk ik ook zeer zeker niet. Denk dat de MSRP voor de 4000 serie ook een stuk hoger zal gaan worden.
Reageer
Omdat de concurrentie vanzelf weer zal toenemen. De prijs is altijd het resultaat van vraag/aanbod. Als het aanbod stijgt zal de prijs vanzelf weer dalen. Tenzij AMD/Nvidia/Intel onderling voor de optie kartelvorming gaan en illegale prijsafspraken maken.
Reageer
De prijs is altijd het resultaat van vraag/aanbod.
De prijs is ook afhankelijk van wat de markt verdraagt.
Reageer
Dat is dus het vraag deel van de vraag/aanbod verhouding.
Reageer
'what the market will bear' heeft totaal niets te maken met schaarste (aanbod), en dus niets met vraag/aanbod verhouding.
Zo is de prijs voor Adobe software in Australië erg hoog in verhouding tot andere delen vd wereld, maar kopiëren van software tbv verkoop is het meest triviale wat er bestaat; daar is in het geheel geen schaarste.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 13 oktober 2021 10:52]

Reageer
daarom moet er eerst concurrentie zijn. Die is er eigenlijk niet veel.

Het nieuwe normaal is midden markt tegen 500+ eur. Ik zie niet AMD, Nvidia of Intel uit eigen wil de prijs doen zakken, dat baat geen enkel van de 3.

Je hoeft geen kartel te zijn om je prijzen af te stellen. Telenet en Proximus kijken gewoon elkaar al jaren af. Elke jaar gaan ze ongeveer evenveel naar boven. Raar toch? Noem het een natuurlijke duo-polie.

Wen maar aan de nieuwe prijzen, ze blijven. Mss een lichte correctie naar onder, maar veel zal er niet af gaan.

[Reactie gewijzigd door bjp op 12 oktober 2021 13:53]

Reageer
Het nieuwe normaal is midden markt tegen 500+ eur. Ik zie niet AMD, Nvidia of Intel uit eigen wil de prijs doen zakken, dat baat geen enkel van de 3.
Op het moment niet nee, omdat elke kaart toch wel verkocht wordt. Zodra het aanbod hoger is dan de prijs, gaat er echt wel gezakt worden met de prijs. Je wilt natuurlijk altijd de beste prijs/kwaliteit pakken, maar die keuze heb je nu niet.
Reageer
De MSRP van veel kaarten ligt beduidend onder de verkoopprijs. Ook AMD verkoopt zijn eigen kaarten gewoon voor een redelijk schappelijke prijs.
Reageer
Op een 3090 Ti zal ook direct LHR ingebouwd worden, dus sowieso niet de beste keuze voor miners. De 3090 was nog heel lang tegen €2000 leverbaar, maar ook nu niet meer. Ik verwacht een straatprijs van zo een €3000 voor de 3090 Ti.

Echter de introductie van de Intel kaarten zou een derde stroom van videokaarten betekenen die wel eens een flinke impact kan hebben op de beschikbaarheid van kaarten in zijn algemeenheid. Voorheen liepen we aan tegen de productie capaciteiten van Nvidia en AMD, welke niet groter werden (beide hebben in het verleden al aangegeven om niet meer te gaan produceren vanwege cryptominers).
Reageer
De 3090 is geen LHR, waarom zou de 3090 Ti dan wel ineens LHR zijn?
Reageer
Omdat alle nieuwe kaarten LHR zijn van Nvidia, het lijkt er op dat de voorraad van 3090 allemaal nog hetzelfde model is als bij introductie, dus geen mogelijkheid gehad heeft om een nieuw model te produceren. Deze geraakt nu op, kennelijk ter voorbereiding van de 3090 Ti. Voor zover ik weet is er bv. ook geen 3080 Ti zonder LHR uitgegeven. Van de 3080 was er op het moment van LHR uitgave nog 3080 zonder LHR verkrijgbaar, totdat deze opraakte (en geen nieuwe bij werden gemaakt).
Reageer
Van de 3080 was er op het moment van LHR uitgave nog 3080 zonder LHR verkrijgbaar, totdat deze opraakte (en geen nieuwe bij werden gemaakt).
Maar dat zou je toch ook over de 3090 kunnen zeggen? Waarom is er uiteindelijk niet alsnog een LHR variant van uitgekomen? Die voorraad is al lang op en weer aangevuld.

Daarom verbaasde ik mij over je bericht. Ik heb namelijk vernomen dat de 3090 een 'premium' kaart is, de duurste in de rij. En de 3090 Ti zal om die reden vermoedelijk ook geen LHR kaart worden.

Zo wel, dan hadden ze nu al lang de 3090 met LHR uitgerold. Maar in plaats daarvan brengt niemand een LHR 3090 kaart uit. Zowel de Founders edition als andere leveranciers niet.
Reageer
Die voorraad is al lang op en weer aangevuld.
Dat is denk ik een verkeerde aanname. Door de al snel enorme hoge prijzen van de 3090 is er in ieder geval in Nederland een hoop blijven liggen. De verkopen van 3090 liggen een heel stuk lager dan bv. een 3080...

Verwachten dat de 3090 Ti uitkomt zonder LHR is denk ik je kop in het zand steken.

Maar we hebben beide alleen aannames, een diepgaande discussie daarover is niet echt productief, we kunnen het beste afwachten en zien wat de 3090 Ti ons brengt.
Reageer
Misschien is mijn perceptie niet helemaal juist, maar dit voelt alsof ze reclame maken voor cryptominers zodat ze meer kans hebben op hoge verkoopcijfers. Kan me voorstellen dat er een aardig R&D budget aan te pas gekomen is en ze dat terug willen verdienen...
Reageer
Dat zie ik niet direct, die hash rate beperking zijn immers helemaal niet zo gunstig voor de consument als Nvidia wil doen geloven. Ze zorgen misschien voor een lichte verbetering in verkrijgbaarheid, maar als consument kan je ook minder makkelijk je kaart terug verdienen en is de kans ook groot dat LHR kaarten minder waard zijn c.q. worden op de 2de handsmarkt. Daarnaast, waarom zou ik consument een beperkte kaart willen kopen.

Al met al is Nvidia's LHR meer een marketing stunt dan dit van Intel. Immers doet Nvidia die LHR kaarten niet uit goedheid voor de consument maken (maar proberen ze het wel zo te verkopen), maar is het puur een manier om miners te pushen naar speciale mining kaarten (die op de 2de hands markt waardeloos zijn) waar een voor Nvidia hogere marge op zit, terwijl die mining kaarten dezelfde die's bevatten als de consumenten kaarten en dus alsnog concurreren met het consumenten aanbod. Immers een die gebruikt voor een miningkaart kan niet meer aan een consument verkocht worden, ook niet later op de 2de handsmarkt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 oktober 2021 12:28]

Reageer
Daarnaast, waarom zou ik consument een beperkte kaart willen kopen.
Omdat die beschikbaar is en nog niet opgekocht is door crypto miners? En ja je zou je game PC lekker elektriciteit laten staan wegstoken de hele dag, maar ik vermoed zo dat veruit het merendeel dat niet doet. En het dus ook zo goed als nul invloed heeft op tweedehands prijzen. (Om het er nog niet over te hebben als je je kaart die je nu koopt tweedehands gaat verkopen, Ethereum ondertussen om moet zijn op PoS en er hopelijk niet voldoende andere vervuilers zijn om het uberhaupt rendabel te hebben om met GPUs te minen).

En natuurlijk doet Nvidia dat niet uit goedheid van hun hart. Maar ik heb ook mijn twijfels bij jouw uitleg. Onder de streep verkopen ze die kaarten toch wel, maar dan verkopen ze liever de handel aan gamers en professionals, die over 4 jaar weer een volgende kopen, hopelijk tevreden zijn met hun Nvidia kaart, en een nieuwe Nvidia kaart kopen, dan dat ze het aan crypto miners verkopen die hopelijk over 4 jaar niet meer bestaan. (Oké BTC zal dan nog niet weg zijn, maar dus met de overstap van Ethereum op PoS zal de GPU mining markt wel echt behoorlijk instorten).
Reageer
Omdat die beschikbaar is en nog niet opgekocht is door crypto miners?
Is dat zo? Er zijn meerdere videokaarten op de markt met een LHR, maar die zijn nog steeds niet te krijgen, of zijn gigantisch hoog geprijsd.
Reageer
Er is nog steeds heel veel vraag natuurlijk naar die kaarten, maar elke kaart die niet verkocht is aan een miner omdat hij niet interessant is voor diegene, is wel verkocht aan een ander voor wie die wel interessant is.
Reageer
Ik heb als gamer dan liever een kaart waarmee ik wel een beetje geld kan terug minen, zodat ik aan de adviesprijs kom. Ik ga geen kaart 300+ euro boven adviesprijs kopen waar ik niet mee kan minen, als er een andere kaart 350+ boven advies is, waarmee ik wél kan minen.
Reageer
Prima. En dan heb ik als gamer dus die kaart van €300 boven msrp goedkoper gekocht omdat miners een duurdere kaart willen kopen. Iedereen blij toch?

En dan kan jij zelf bepalen hoeveel geld je extra wil betalen om een kaart te kopen waarmee je ook goed kan minen. Maar ik wil dat niet, dus ik heb liever een goedkopere kaart omdat de miners wat anders gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 12 oktober 2021 13:12]

Reageer
Jij zou niet een paar euro extra uitgeven zodat je er wel mee kan minen dan?
Reageer
Nee. En met hem 99% van de markt.

Mining is voor de meeste mensen de moeite helemaal niet waard. De moeite van het onderzoeken, installeren, configureren, optimaliseren en dan alsnog niet zeker zijn wat er gebeurt wanneer de energieprijs omhoog gaat.

Dat jij wilt hobbyen met gebakken lucht is jouw zaak. Maar jij bent maar een minuscuul klein deel van de markt.
Reageer
Dat ben ik niet direct met je eens, ik dacht ook altijd dat het mijn tijd niet waard was. Totdat ik er achter kwam dat ik met een paar minuten tijd als eenmalige investering mijn kaart (6900XT) dagelijks 2-3 euro kan laten minen terwijl ik aan het werk ben (dat is incl. stroomkosten). Nu 7 maand verder heb ik +-€500 terug verdiend en dus kost mijn 6900XT nu nog maar €500.

Gebakken lucht is heeft het ook niets mee te maken, immers kan je, als je wil gewoon dagelijks laten uitbetalen in euro's. Uiteraard kan je er ook voor kiezen je opbrengsten in crypto te laten uitkeren, maar noodzakelijk is dat niet.

Dat maar een klein deel van de markt de moeite neemt ben ik zeker met je eens, maar dat het de moeite niet waard is zeker niet, veel makkelijker valt het geld niet te verdienen (naast je normale inkomen uiteraard). En zodra het ROI negatief is, stop je er gewoon mee. Verlies maken zal ik dus nooit, want ik heb de kaart uiteraard niet gekocht voor mining, het is slechts een handige bijkomstigheid die je bij kreupele LHR kaarten, waar je bijna net zoveel voor betaald als voor niet LHR kaarten op het moment simpelweg niet hebt.

Al weet ik niet of 99% van de markt klopt, als ik kijk in mijn omgeving zijn er toch best veel die momenteel minen, ook mensen van wie ik het totaal niet zou verwachten. Allemaal tijdens de corona nieuwe game machines e.d. gekocht en nu dus ook aan het minen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 12 oktober 2021 14:49]

Reageer
Ik heb veel te veel betaald voor een rx580 omdat mijn rx390 het loodje legde.
Ik had ook geen zin aan mijnen en constant de fans op volle toeren te draaien maar goed die extra kosten wil ik wel terug verdienen. En al dat configureren etc voor het mijnen stelt niks voor. Je installeert nicehash en klaar is Kees.

Laatst nog voor iemand die geheel niet technisch is een CPU koeler vervangen en hij had nicehash ook draaien op een rtx 2080.
En ik hoor wel van menig ander reguliere gamer dat ze aan het mijnen zijn geslagen omdat de videokaarten idioot duur zijn.

Moet zeggen dat Nvidia hier slim op inspringt. Extra hoge prijzen vragen voor 'gamer kaarten' waar je niet op kan mijnen. En extra hoge prijzen voor mining kaarten vragen.
Mining kaarten zodra de mining bubble bursts zijn veelal ewaste waardoor de vraag voor gaming kaarten hoog blijft - er is immers geen enorme influx aan goedkope tweede handse kaarten waar je op kan gamen. Je moet nog steeds op de deur van Nvidia kloppen voor die kaart (of Intel of AMD).

Met deze stunt maakt Nvidia meer winst nu en meer winst in de toekomst en krijgt er nog goede PR uit ook.

Enige pluspunt zal waarschijnlijk zijn dat er op AliExpress wellicht een markt ontstaat waar ze de oude miningkaarten ombouwen door er op de een of andere manier wat grafische aansluitingen op te prikken of de die in zijn geheel te verwijderen en op een nieuwe kaart te zetten. Dat laatste doen ze op het moment min of meer met mobiele CPUs van Intel - de mobiele chip wordt op een interposer geplakt waardoor deze op (sommige) desktop moederborden werkt. Voor die wie een gokje durft te wagen is dit in de toekomst wellicht een goedkope optie

Ik vermoed dat (iig de high end) Nvidia mining kaarten dies in de toekomst door vergelijkbaar creatieve mensen zullen worden gerecycled.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 12 oktober 2021 14:52]

Reageer
serieus? Het uitzoeken is 10 minuten werk.

nicehash downloaden en aanzetten.

Als je een 3080 hebt verdien je per maand 180-200 euro extra. Daar hoef je niks voor te doen. Stroom kosten zijn rond de 40 euro. Dus tel uit je winst.

En dat een kaart slechter wordt is laatst ook debunked (LTT).

[Reactie gewijzigd door Sneepie op 12 oktober 2021 15:00]

Reageer
Van hoeveel watt ben jij uitgegaan bij het berekenen van 40 euro per maand aan stroomkosten? Wat verbruikt een pc+3080 als hij aan het minen is?
Reageer
Ik ging uit van 300 watt Pogo.
Ook heb ik op een gunstig moment mijn energiecontract verlengt.

Hij staat buiten de game tijden om aan ;-). Was meer bedoelt om hem terug te verdienen. En dat is gelukt!

[Reactie gewijzigd door Sneepie op 13 oktober 2021 09:54]

Reageer
€50 is voor mij al heel veel meer dan een paar euro extra. Maar nee. Ik heb hier een RTX3070 (achteraf is mijn vorige GPU op exact het goede moment doodgegaan waardoor ik een jaar geleden 'maar' €100 boven MSRP ofzo betaalde), en die heeft geen LHR nog zover ik weet. Nooit in verdiept, want ik heb nul interesse in minen. Net als vermoedelijk veruit het merendeel van de gamers.

Ik ben echt geen eco-hippie, maar minen van cryptocurrency gaat mij gewoon veel te ver. Om het nog niet te hebben erover dat ik geen zin heb in een PC die als hij niet bezig is constant alsnog onder 100% load draait.
Reageer
€50 is voor mij al heel veel meer dan een paar euro extra. Maar nee. Ik heb hier een RTX3070 (achteraf is mijn vorige GPU op exact het goede moment doodgegaan waardoor ik een jaar geleden 'maar' €100 boven MSRP ofzo betaalde), en die heeft geen LHR nog zover ik weet. Nooit in verdiept, want ik heb nul interesse in minen. Net als vermoedelijk veruit het merendeel van de gamers.

Ik ben echt geen eco-hippie, maar minen van cryptocurrency gaat mij gewoon veel te ver. Om het nog niet te hebben erover dat ik geen zin heb in een PC die als hij niet bezig is constant alsnog onder 100% load draait.
Ja ik heb €200 boven MSRP betaald voor mij AMD Radeon RX 6800, €76 meer dan wat ik ruim 5 jaar terug betaalde voor mij MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC, en dat ik me MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC kon verkopen voor €350, wat ik normaal nooit had kunnen doen voor ze een 5 jaar oude grafische kaart, en dan valt die €200 heel erg mee.
Reageer
Er is nog steeds heel veel vraag natuurlijk naar die kaarten,
Ik herken het sentiment maar is daar een betrouwbare bron voor?
Het komt mij iets te toevallig uit dat er zo'n "schaarste" is, vooral voor degene die baat hebben bij deze schaarste + de hoge prijzen die erbij horen.
Reageer
Nou ja, ze zijn erg moeilijk te krijgen, dus zodra ze beschikbaar komen, worden ze verkocht. En dat zou natuurlijk kunnen zijn omdat Nvidia bewust extra weinig kaarten maakt, maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk, en ze hebben sowieso gewoon al lang productiecapaciteit ingekocht. Het is een feit dat als ze er meer zouden produceren, ze er meer kunnen verkopen. Want de vraag is gewoon groter dan het aanbod nu.
Reageer
Omdat die beschikbaar is en nog niet opgekocht is door crypto miners? En ja je zou je game PC lekker elektriciteit laten staan wegstoken de hele dag, maar ik vermoed zo dat veruit het merendeel dat niet doet. En het dus ook zo goed als nul invloed heeft op tweedehands prijzen. (Om het er nog niet over te hebben als je je kaart die je nu koopt tweedehands gaat verkopen, Ethereum ondertussen om moet zijn op PoS en er hopelijk niet voldoende andere vervuilers zijn om het uberhaupt rendabel te hebben om met GPUs te minen).
Ik ben blij dat ik een kaart zonder LHR heb. Mijn kosten zijn er al uit, en als ik de kaart nu verkoop heb ik alleen maar pure winst. En met de 2e hands prijzen van 20xx maak ik me geen zorgen om de 2e hands prijzen vana 30xx. Cryptomining is veel meer dan alleen Ethereum..
En natuurlijk doet Nvidia dat niet uit goedheid van hun hart. Maar ik heb ook mijn twijfels bij jouw uitleg. Onder de streep verkopen ze die kaarten toch wel, maar dan verkopen ze liever de handel aan gamers en professionals, die over 4 jaar weer een volgende kopen, hopelijk tevreden zijn met hun Nvidia kaart, en een nieuwe Nvidia kaart kopen
Liever aan gamers? Mooi dat iemand nog in de marketing trapt van Nvidia. Ze hebben volgens de geruchten namelijk de eerste paar batches verkocht aan miners voordat de RTX30xx series uitkwamen op de markt.. Er is natuurlijk geen bewijs, maar het komt wel ergens vandaan.. Nvidia is echt niet zo heilig als jij denkt dat ze zijn. En waarom hebben ze de 3090 dan niet LHR gemaakt ? daar springt nu de grote gros van de miners op terwijl die kaarten toch echt voor creators waren..
Reageer
Ach ik trap liever in Nvidia marketing dan in "geruchten". (Overigens is het ook gewoon common sense, Gaming blijft langer een market dan crypto mining op GPUs).

En ja cryptomining is meer dan Ethereum, Maar Bitcoin is sowieso niet rendabel met GPUs. De enige andere die nog in de top 10 staat waar GPU interessant kan zijn is Doge. Des te lager de market cap is, des de minder miners rendabel kunnen minen. Dus ja als al de huidige Ethereum miners alternatieven gaan zoeken als Ethereum om is naar PoS, dan stort al het rendement ineen. Vraag en aanbod qua mining power...

[Reactie gewijzigd door Sissors op 12 oktober 2021 21:13]

Reageer
Als voor mij geldt dat ik daardoor wel een beetje betaalbaar een GPU kan kopen, en gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoelt zijn, dan mogen ze die hele hash rate op 0 zetten. Mits dit natuurlijk geen impact heef top het grafische gedeelte.
Ik bedoel in mijn nieuwe build van vorig jaar zit gewoon noodgedwongen nog mijn oude videokaart, vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van de nieuwe kaarten. En laat staan voor een normale prijs.
Reageer
Als je een kaart wil, doe hetgeen ik deed, probeer er een bij AMD te krijgen. Veruit de grootste kans het laatste jaar, of bij NBB als je perse Nvidia wil.

Maar kijk ook eens naar de markt, LHR kaarten zijn al maanden op de markt, echter verkrijgbaar? Amper.
Kijk je naar de prijs, net zo duur, of bijna net zo duur als de LHR varianten. Voor prijs of verkrijgbaarheid doet het momenteel dus helemaal niets.

En mocht de vraag straks instorten omdat bijvoorbeeld mining niet meer winstgevend is. Dan zullen de Non-LHR varianten (mits nog niet uit gefaseerd door Nvidia) net zo hard in prijs zakken als de LHR varianten.

Op dit moment doet LHR alleen iets voor Nvidia, namelijk meer omzet genereren en ervoor zorden dat er mocht er een mining crash komen er minder Nvidia kaarten naar de 2de handsmarkt komen, maar iets positiefs voor de consument zit er niet aan op dit moment.
Reageer
Als dat zo was zou ik dat niet zo uitgebreid verteld hebben in een interview dat bij mainstream media zoals Tweakers terechtkomt. Het zou dan slimmer zijn om zo'n bericht klein uit te laten lekken bij cryptominerfora en hopen dat je de gamercommunity niet tegen de schenen schopt.
Reageer
Als dat zo zou zijn, is dat dan een probleem?
Reageer
Als ze RnD terug willen verdienen moeten ze hem goed beschikbaar maken. Gekocht worden ze toch wel, door wie dan ook.
Reageer
In de huidige markt hoeven ze niets te doen om de afname te garanderen. Als dat in een later stadium belangrijk zou worden kunnen ze alsnog zo'n limiter verwijderen.

Het maken van een limiter kost wel veel energie en levert eigenlijk alleen maar problemen op. Als nieuwkomer in de markt is het niet verstandig om dit soort "features" in de drivers toe te voegen. Intel zal waarschijnlijk eerst focussen op features die consumenten en professionals echt goed kunnen gebruiken.
Reageer
Nee, denk niet dat het daar specifiek voor is, denk eerder dat het gewoon een antwoord is geweest op een vraag van een interviewer, en nu door een hoop sites wordt overgenomen.
Reageer
Mining via videokaarten is op retour. Voor Bitcoin is het sowieso al niet interessant en Ethereum stapt over op Proof of Stake waardoor minen overbodig wordt.
Reageer
Oh ja, want Bitcoin en Ethereum zijn de enigste cryptomunten.
8)7
Reageer
De enige interessante waar meer dan 80% van de mining power in zit. Grootste deel is shitcoins prima als je daar aan waagt maar grote kans dat deze over een tijdje aan deze lijst toegevoegd worden: https://www.coinopsy.com/dead-coins/
Reageer
Zeker niet. Maar electriciteit is inmiddels een kostbaar goed aan het worden. Helemaal gezien het klimaat neutraal moet zijn. Meer CO2 de lucht in pompen dan een gemiddeld continent doet, om digitale muntjes te kunnen maken en verhandelen, is gezien de huidige klimaat problematiek natuurlijk te idioot voor woorden. En vroeg of laat gaat dat net zo'n markt verstorende impact hebben als dat het nu heeft op de videokaart markt. En dat zegt iemand die er nu zijn brood mee verdiend.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 12 oktober 2021 13:23]

Reageer
Nee, je kunt beter je Tesla opladen met een kolencentrale.
Reageer
Absoluut. Zelfs op kolen is dat een stuk schoner dan brandstof.
Reageer
Een tesla heeft nog een functie anders dan het witwassen van criminele gelden en het faciliteren van speculatie.
Reageer
Hoor het witwassen van geld steeds vaker. Kennelijk wordt cashgeld meer gebruikt om wit te wassen, dus ik snap niet echt waarom je dit aanhaalt als een negatief punt over crypto?
Reageer
Nee, alleen bitcoin 😛
Reageer
Als alle GPU miners overstappen op andere shitcoins en willen ze er geld mee verdienen moet er iemand zijn die dat geld betaalt.

Gaan de transactie kosten van die andere coins dan ineens 10x omhoog? Dacht het niet. Dus, de miners zullen er gewoon mee op moeten houden.
Reageer
Wat staat er overal bovenaan "ETH" wie gaat er binnenkort over over op POS? Als je dan in de rest van het lijstje kijkt zijn het allemaal coins van ver buiten de top 10 die grote kans hebben om morgen zo goed als dood te zijn.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 12 oktober 2021 13:22]

Reageer
Er is geen alternatief voor Ethereum ... alle andere GPU mining coins bij elkaar kunnen nog geen 10% van de Ethereum GPU miners aan de gang houden voordat de inkomsten negatief zijn.

Er zit een zekere maat van vraag en aanbod in cryptocurrency mining en vraag groeit niet met aanbod.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 13 oktober 2021 00:23]

Reageer
Wat is binnenkort? Ze roepen dit al jaren.
Reageer
"ze roepen" niks al jaren. Er wordt al jaren aan gewerkt , volgens een duidelijke roadmap en er zijn al verschillende onderdelen van uitgerold waarvan de laatste komt in Q1 2022.
Reageer
Ok, en als die NIET Q1 2022 komt, mogen we dan eindelijk een kruistocht tegen crypto beginnen? Want of die crypto kiddies gaan een keer met de tijd mee, of we gaan die hele zooi sluiten, dat snap je toch wel?
Reageer
Dat mag je nu al. Ben het er volledig mee eens dat er veel duurzamer om moet gaan met energie. Gelukkig zagen de ontwikkelaars van Ethereum dit ook al jaren geleden en zijn ze gaan werken om een platform dat voor miljarden aan transacties verwerkt over te laten gaan op een duurzamere optie. Mede door de complexiteit van blockchain technologie en de enorme belangen is dit natuurlijk niet iets dat je binnen 1 jaartje gefixt hebt maar is dit een ontwikkelproces van jaren net zoals bij andere software.

Over sluiten kan jij veel willen maar zul je weinig voor elkaar krijgen.
Reageer
Over sluiten kan jij veel willen maar zul je weinig voor elkaar krijgen.
De crypto lui willen maar niet snappen dat wij er als maatschappij over gaan of zij dit mogen doen of niet. Er komt steeds meer weerstand tegen crypto en dat wordt alleen maar meer als ze zoveel grondstoffen blijven gebruiken. En voor wat? Bijna uitsluitend speculatie.
Reageer
De crypto lui willen maar niet snappen dat wij er als maatschappij over gaan of zij dit mogen doen of niet. Er komt steeds meer weerstand tegen crypto en dat wordt alleen maar meer als ze zoveel grondstoffen blijven gebruiken. En voor wat? Bijna uitsluitend speculatie.
Jij gaat dus nu voor de hele maatschappij spreken en bepalen voor andere wanneer ze iets wel of niet mogen doen? Ga je ook autoracen verbieden? Ruimtetoerisme? Vakanties met het vliegtuig? Wie bepaalt waar de grens ligt? Newsflash jij kan veel willen maar zoals gezegd ga jij weinig voor elkaar krijgen.
Reageer
Dit is niet alleen wat ik zou willen, maar de tendens van de maatschappij.
Reageer
Dit is niet alleen wat ik zou willen, maar de tendens van de maatschappij.
bron?

Nog meer dingen die tegen je zin zijn en die verboden moeten worden?

Lijkt er meer op dat jij gewoon graag een GPU wilt en dat je boos bent over de tekorten die mede door crypto mining ontstaan zijn.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 12 oktober 2021 16:34]

Reageer
Ethereum stapt over op Proof of Stake waardoor minen overbodig wordt.
Wat ik er van begrijp is niet zo zeer dat minen overbodig wordt, maar ze gooien de difficulty flink omhoog, waardoor het niet meer zinnig wordt om te minen. Totdat de waarde van ETH zo hoog wordt dat het met x aantal jaar (en veel betere GPUs) wel weer rendabel is... Tenzij ze de difficulty blijven verhogen...

Het wordt natuurlijk helemaal een verhaal of ETH nog wel zo populair blijft als PoW niet langer rendabel is... En of een nieuwe fork die functionaliteit niet over zou nemen...
Reageer
ETH is populair door zijn usecase niet door zijn miners.
Reageer
Ik ben van mening dat dit een aanname is en enig bewijs hiervoor tot op heden anekdotisch is.

En "Do you remember the DAO hack?": https://www.gemini.com/cryptopedia/the-dao-hack-makerdao
Een populair idee, wat niet goed uitpakte en uiteindelijk voor een fork van ETH zorgde.
Reageer
En "Do you remember the DAO hack?": https://www.gemini.com/cryptopedia/the-dao-hack-makerdao
Een populair idee, wat niet goed uitpakte en uiteindelijk voor een fork van ETH zorgde.
Ja en? wat probeer je met deze anekdote nou te zeggen/bewijzen?

Staking is interessant voor iedere ETH holder (makkelijke manier om zelf geld te verdienen door je ETH te staken), de overgang naar PoS zorgt er tevens voor dat ETH veel duurzamer wordt (een van de grote kritieken op Bitcoin). De meerderheid beslist welke chain de hoofdchain is. Het grootste deel van de userbase is blij met de overstap naar PoS (zie enorme waarde stijging ETH het laatste jaar). Dus de miners kunnen hardforken wat ze willen als niemand interesse heeft in hun chain dan zal het weinig opleveren. Zie ETC als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 12 oktober 2021 15:03]

Reageer
Wat ik er van begrijp is niet zo zeer dat minen overbodig wordt, maar ze gooien de difficulty flink omhoog,
Heb je volgens mij fout begrepen

POS zorgt ervoor dat ipv Miners, Stakers de verificatie gaan doen, in andere woorden Mining heeft 0 nut meer en gaat ook voor Ethereum nooit meer nut hebben
Reageer
Ik hoop echt dat, in navolging van China, cryptocurrency verboden worden. Dan sterft het probleem vanzelf uit. Beter voor iedereen en zeker het milieu.
Reageer
Als we dan ook in navolging van China beperkingen gaan opleggen aan de tijd die je games mag spelen, en de inhoud van die games beter kuisen.... Beter voor iedereen en zeker voor de kinderen :P
Reageer
Het echte probleem voor het milieu zijn u, ik en die andere 7 miljard.
Reageer
Overbemensing is zeker een probleem, maar daar gaat dit artikel niet over.
Reageer
Het echte probleem voor het milieu zijn u, ik en die andere 7 miljard.
Waaronder cryptocurrency miners, in die andere 7 miljard (in de aanname dat @honey en jij hier niet onder vallen).
Reageer
Sja, waarom zouden ze bij een nieuw product niet zoveel mogelijk willen verkopen? Zitten ontzettend veel ontwikkelkosten in. Jammer voor de gamers is het wel...
Reageer
Het is een retorische vraag maar ik zal hem toch beantwoorden: omdat je op gaming-gebied relevant wilt zijn. Als bijna niemand met Intel-gpus spellen speelt, zullen die spellen niet goed aangepast worden en er meer bugs / slechtere performance zijn. Als Intel eenmaal de naam van buggy drivers heeft is die moeilijk kwijt te raken, zie het stigma van AMD.
Reageer
Eerst zien hoe hun kaarten presteren zeker , wie weet hoe slecht ze zijn voor te minen.
En voor Intel maakt het niet uit wie de kaarten koopt, waarom zouden ze ze locken ?
Reageer
Om een fanbase op te bouwen voor de beoogde doelgroep, zou ik me zo voor kunnen stellen. Je kan wel een prachtproduct neerzetten maar als niemand in de doelgroep het kan kopen is dat niet goed voor je reputatie.
Reageer
Het zou gigantisch onlogisch zijn om een mining lock in te bouwen en deze afzetmarkt mis te lopen. Dat risico zou je niet willen lopen als Intel dus goede keuze. Ik ben wel echt heel erg benieuwd naar de Intel videokaarten. Het zou echt fantastisch zijn om een 3de speler er bij te krijgen die mee komt met de rest. Hier kunnen wij als consument alleen maar de vruchten van plukken.
Reageer
Tsja, ligt er aan in welke mate ze als nieuwe speler op den duur van hun reputatie en de "gun-factor" afhankelijk denken te zijn/worden en welke partij een betere afzetmarkt is: de miner of de gamer.

Daarnaast valt of staat (op den duur) natuurlijk alles gewoon met de prijs/prestatie verhouding - ten aanzien van gaming in vergelijking met mining èn ten opzichte van Team Green en Team Red.

Ze hoeven zich nu in ieder geval geen zorgen over de verkoop te maken, hoe slecht ze ook zouden presteren, deze kaarten zullen net zo snel en lang uitverkocht zijn als die van Nvidia en AMD totdat de schaarste echt voorbij is.
Reageer
Heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat gun factor momenteel niet mee speelt nog maar in de toekomst misschien wel. Goed moment om op de markt te treden lijkt me het wel ja :)
Reageer
Mwa, denk niet dat ze het niet doen om een afzetmarkt mis te lopen, die lopen ze toch niet mis. Denk dat het vooral is omdat ze nog wel meer te doen hebben, en zo'n mining lock weer extra complexiteit met zich meebrengt die eventueel toch weer omzeilt kan worden. Waarom zoveel moeite doen als je nog niet eens klaar bent met de drivers etc volledig op orde te brengen.
Ga er maar van uit dat die Intel GPU's gewoon vlot over de toonbank gaan, tenzij natuurlijk de performance/prijs echt om te huilen is, maar zoals het er nu naar uit ziet zal dat wel meevallen.
Reageer
Ze hebben gebruikers nodig die ontwikkelaars ertoe brengt te testen op hun GPUs.

Miners als gebruikers die van de laatste paar maanden van Ethereum mining proberen te profiteren is op de lange termijn negatief voor Intel.
Reageer
In mijn mening maakt het ook niet echt uit of ze die nou implementeren of niet. Als die kaarten ook maar in de buurt komen van de 3070 of 6800(XT), kun je er al vanuit gaan dat ze standaard uitverkocht zijn.

De markt nu heeft gewoon heel veel baat aan GPU's en met chip tekorten overal, is het voor de partijen ook heel lastig grote hoeveelheden hardware te produceren. Voor Intel is deze situatie heel fijn, again als de performance goed is, want dan verdienen zij de Research en Development kosten weer terug.

Het hebben van 3 manufacturers voor high-end GPU's is heel erg goed voor de competifiteit op de markt en ik ben blij om dit te zien.

Ze adverteren die GPU's niet voor de cryptominers. Als ze dat wel hadden gedaan, was dit een heel ander verhaal geworden.
Reageer
Natuurlijk doen ze dat niet, mocht dat ding floppen bij de gamers, dan kunnen ze er alsnog bergen slijten aan de miners :P
Reageer
Niet dat de hele LHR echt veel geholpen heeft, van de ene kant snap ik wel dat mensen liever hadden dat Intel wel een lock op had gezet, aan de andere kant haalt het niet zo veel uit.

Gewoon erop hopen dat de kaarten überhaupt matig zijn voor mining, als ze slechter presteren daarin dan Nvidia/AMD dan is de kans groot dat men Intel het liefst daarvoor gaat vermijden.
Reageer