Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hidden Palace zet 484 prototypes van games voor Xbox en Dreamcast online

'Gamebehoudgemeenschap' Hidden Palace heeft een lading prototypes van spellen voor de Sega Dreamcast en de Microsoft Xbox online gezet. Het gaat om vroege builds en games die nooit uitgekomen zijn. 349 titels zijn voor de Xbox en 135 voor de Dreamcast.

Onder de Xbox-titels zitten spellen als Hail to the Chimp, He-Man: Defender of Grayskull en Pac-Man World Rally, maar ook Sega-games, zoals Crazy Taxi 3: High Roller, ToeJam & Earl III en Jet Set Radio Future. Hidden Palace vindt het opvallend dat zoveel van de games op de Xbox-lijst nooit uitgekomen zijn. Ze speculeren dat dat komt doordat de eerste generatie Xbox nog zodanig nieuw was, dat men er niet zeker van was dat het platform de investering waard zou zijn. Tegelijkertijd presteerde de concurrent, de PlayStation 2, op dat moment juist heel goed op de markt.

Aan de Dreamcast-zijde gaat het om games als Ready 2 Rumble Boxing Round 2, San Francisco Rush 2049, Shadow Man, Test Drive Cycles, Vigilante 8: Second Offense, WWF Attitude en Tony Hawk’s Pro Skater. Veel van deze games zijn wel gewoon op de markt gekomen; het verschil met de releaseversies is hier dan dat het gaat om builds die nog niet helemaal af zijn. Ze kunnen een andere titel hebben, video's die nog geen post-production hebben gehad, of hebben debug-opties nog ingeschakeld.

Dumping roms vaak niet simpel proces

Hidden Palace doet ook uitgebreid verslag van hoe het proces van het dumpen en testen van de roms ging. Bij de Xbox-games zat de uitdaging erin dat de data steeds wisselend wordt opgeslagen. Het medium wisselde van cd, naar dvd en dual-layer-dvd. Daarnaast verschilden de partitieschema's ook vaak, wat het starten van de games een veranderlijk proces maakte. De ene game draaide prima op een emulator terwijl de andere juist een originele Xbox-devkit vereiste.

De Dreamcast-dumps waren moeilijker om te verkrijgen. Deze vereisten allemaal originele hardware omdat Sega met zijn eigen 'gd-rom'-discformaat werkte. Deze kleine variatie op de cd zorgde ervoor dat het team geen andere keus had dan het gebruik van een authentieke 'Katana' Dreamcast-devkit, of van een zogenaamde System Disc 2, die het lezen van de prototypes mogelijk maakt op een gewone Dreamcast. Een System Disc 2 valt niet te kopiëren, aldus Hidden Palace.

Hidden Palace heeft op aparte pagina's de volledige lijsten met Xbox en Dreamcast-games staan. De individuele pagina's voor de games bevatten ook vrij uitgebreide aantekeningen, over de staat van de ontwikkeling, kopieerbeveiliging, of de game met een emulator te draaien is, en meer. Ook worden er veel screenshots getoond.

Hosting wordt voor deze titels verzorgd door Archive.org. Over de afkomst van de prototypes is Hidden Palace niet erg spraakzaam: "dit alles is mogelijk gemaakt door de toewijding van een extreem sympathiek persoon, die de taak op zich heeft genomen om alles uit deze collectie in zijn eentje te dumpen".

De prototypes vallen onder het zogenaamde Project Deluge van Hidden Palace. Onder die noemer gaven ze eerder PlayStation, PlayStation 2, Sega Saturn en Philips CD-i-prototypes vrij.

Prototypes van Jet Grind Radio (DC) en Psychonauts (Xbox), twee games uit een collectie van in totaal 484 stuks

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

20-09-2021 • 00:03

33 Linkedin

Reacties (33)

Wijzig sortering
Voor wie geinteresseerd is: De xbox is technisch gezien een opvolger van de dreamcast. uitleg op youtube
Microsoft heeft hoogstwaarschijnlijk inspiratie op gedaan van de dreamcast. Maar technisch verschilt een xbox wel heel erg van een dreamcast.(Dreamcast was namelijk een arcade machine en de Xbox was eigenlijk gewoon een pc) Na de val van de dreamcast is sega in zee gegaan met Microsoft om games voor xbox uit te brengen.

Je kan beter zeggen dat de Sega naomi 2 de opvolger is van de dreamcast. Aangezien de naomi 2 de opvolger is van het naomi board. Het Naomi board is identiek aan de dreamcast. Er zijn zelfs games geport van de naomi 2 naar de Dreamcast.

Wat wel leuk is dat de opvolger van de naomi 2, de Sega lindbergh dat daar wel pc hardware in zit. Eerder wilde Sega de Xbox 360 als basis nemen. Maar is daar toch vanaf gestapt. Uiteindelijk leek de lindbergh meer op een ps3 omdat die een vergelijkbare cpu GPU heeft. Daarom zag je ook meer ports vanaf de lindbergh naar de ps3 verschijnen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 21 september 2021 11:06]

Opvallend dat je de dreamcast een arcade machine noemt en de xbox OG niet. Zoals het filmpje dat ik in mijn vorige comment postte uitlegt, is de xbox hardware namelijk nagenoeg identiek tussen Sega chihiro arcade hardware. Het enige verschil is de hoeveelheid RAM die op de chihiro 1GB (echt bizar veel voor die tijd) zit tegenover 64MB voor de xbox OG.

Niet vermeld in dat filmpje is overigens is de identieke AV aansluiting (opnieuw een link naar youtube, ditmaal een filmpje van hoe de xbox AV kabel gebruikt om een chihiro in VGA modus te booten met een Xbox AV kabel.

Edit: Als ik de timeline van sega arcade systems bekijk, zou je de xbox wellicht beter als dreamcast 3 kunnen zien overigens, want je punt mbt NAOMI 2 klopt natuurlijk ook.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 20 september 2021 11:41]

Met het risico een tikkie off-topic te gaan: de OG Xbox lijkt gebaseerd te zijn op de Chihiro. De pads voor extra RAM zitten namelijk wel op het mobo, en als je de RAM chip erop soldeert van een andere Xbox kom je met een redelijk simpele firmware update tot een stabiel draaiend systeem met 128MB RAM. Een hoop Chihiro games draaien dan ook goed met dat extra RAM, en anders is de kloksnelheid verdubbelen van de Xbox nog een optie waardoor het een stuk beter draait.
Daarom waren er ook zoveel arcade-ports van Chihiro games voor de Xbox - wat het overigens niet minder knap maakt dat Outrun 2 zo fantastisch draait op een Xbox (de arcade versie had namelijk 512MB RAM ter beschikking)!
Welke van de twee 'eerder' is, is denk ik geen sprake van. Het platform is denk ik door MS en Sega samen ontwikkeld, waarbij Sega de eis voor back-compat uiteindelijk heeft laten vallen (wat denk ik een domme zet is geweest van MS, want dat had in Japan echt een game-changer kunnen zijn, maar wellicht lukte het technisch niet met de x86). Er is een simpel schaalvoordeel om dezelfde boards te gebruiken, dus dat verklaard die keuze.
Het is technisch inderdaad compleet verschillend. Maar ik herken wel @hottestbrain aangeeft, echter is het vooral een spirituele opvolger geweest. Niet dat dit iets officieels is vanuit MS, Sega of wie dan ook, maar zo hebben veel mensen het destijds wel ervaren. Veel Sega games werden later ook uitgebracht op de OG Xbox, waarvan een aantal exclusive zelfs. Er gingen, gebaseerd op verhalen van forums/community's destijds, ook veel Sega fans een Xbox aanschaffen ipv een PS2 of Gamecube.
De opvolger van de arcade hardware waar de dreamcast weer een afgeleide van was, was Chihiro. Die is technisch, op het RAM na, identiek aan de OG xbox hardware, tot en met AV poort aan toe.
Als correctie op jou post, er zijn helaas geen NAOMI 2 games uitgebracht op de Dreamcast, wel op de PlayStation 2 en GameCube.

Qua vergelijkingen van de PS3 en Lindbergh, het is juist de GPU. Qua extra ports valt het overigens wel mee, de PS3 heeft the House of the Dead 4 en Inital D gekregen als exclusives, Virtua Fighter 5, Virtua Tennis 3 en Afterburner Climax zijn ook op de Xbox 360 uitgebracht.
Als correctie op jou post, er zijn helaas geen NAOMI 2 games uitgebracht op de Dreamcast, wel op de PlayStation 2 en GameCube.
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met de Sega Atomiswave.
Qua vergelijkingen van de PS3 en Lindbergh, het is juist de GPU.
Dat was inderdaad een typefout.
Op zich klopt het echter wel wat @hottestbrain zegt, want de originele Xbox is wel degelijk de spirituele opvolger van de Dreamcast: de ondergang van Sega was namelijk één van de redenen waarom Microsoft besloot om uiteindelijk zelf ook de console markt op te gaan. Daarvoor hadden ze vrij intensief mee gewerkt aan de Dreamcast: het besturingssysteem van de Dreamcast liep bijv. ook op een speciale versie van Windows, genaamd Windows CE, en verder heeft Microsoft Sega nog met een aantal andere zaken geholpen.

Daardoor hadden ze natuurlijk al die ervaring opgedaan en de connecties gelegd met de verschillende kanalen binnen Sega. Dat is ook de reden dat die Dreamcast titels en hun opvolgers uiteindelijk op de Xbox uitkwamen.
En als je op Xbox Live kijkt voor de X360, vind je veel games die van het Naomi bord voor de X360 beschikbaar zijn...Heb zo leuk Virtua Fighter 2 en Daytona USA vorig jaar ervoor aangeschaft.
Die bevinden zich ook op PSNow op de Playstation 4, althans... dat ik zo weet, die en velen anderen van Sega.
De dreamcast heb ik hier nog steeds liggen in de opslag..

Tony hawk pro skater heb ik volgens mij ook hier liggen als retail game.

Voor mij wel een van de beste consoles die uit was gekomen, alleen sloeg het paar jaar later niet meer aan bij de mensen.. En ging de console snel met verkopen naar beneden.. Wel jammer dat het geen suc6 werd toen.
Heb ook nog steeds werkende Dreamcast...4 controllers..1 arcadestick
Werkte destijds in een gamingzaak...en schafte het meteen aan toen Soul Calibur uitkwam.
Was de 1e game die echt alle power uit de DC wist te halen. Iedereen was er lyrisch over...maar het moment de PS2 werd aangekondigd....ging het mis en liet men het links liggen. Echt superzonde.
Iedereen wilde een DVD speler toen, en de PS2 had er één ingebouwd, en was nog goedkoop ook! Het grappige is dat Sony hetzelfde probeerde met de PS3, maar bijna niemand zat te wachten op blu-ray.
Wat een leuk artikel juist voor het slapengaan.
Zelf nooit een game van deze twee platformen gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat er een reeks XBox- of Dreamcastfans hierbij beginnen te watertanden!
Wel echt leuk om de inspiratie, tijd en geld die developers hier hebben in gestoken, toch nog het levenslicht te laten zien.
Er kunnen inderdaad wel juweeltjes tussen zitten...
Leuk artikel, maar er staan wel wat foutjes in - alle SEGA games waarbij nu wordt gezegd dat ze nooit op de Xbox zijn uitgekomen zijn juist Xbox exclusives geweest.

De reden dat overigens het dumpen van een DreamCast ROMs zo'n "grijs" gebied is, komt doordat de Katana dev-kits destijds zijn gestolen (wat ook weer indirect heeft bijgedragen aan de ondergang van de Dreamcast).
Ik zie het, ja. Thanks. Zinsnede is weggehaald.
De Dreamcast met crazytaxy was wel fantastisch!
In hoeverre krijgen ze hier nog gedoe mee mbt copyright?
Er zitten wel wat leuke spellen bij voor de dreamcast. Jammer dat ze niet in 1 bestand te downloaden zijn. Ook jammer dat ik mijn dreamcast en saturn niet bewaard heb. Wellicht via emulatie te testen
Emulators heb ik wel maar toch bedankt :)
Ah, okay. Ik dacht vanwege het woordje "wellicht" dat je je daar eerst nog even in moest verdiepen. Overigens is er wel het één en ander veranderd, wat betreft Dreamcast emulatie: vroeger gebruikte ik nog Chankast en/of NulDC, maar tegenwoordig zijn andere emulators al veel beter.

Maar goed, voor mij niet meer dan een leuk uitprobeersel, want ik heb de originele hardware nog wel, dus ik kan die games gewoon op de Dreamcast zelf spelen. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 september 2021 11:48]

Jet Set Radio is op Steam gewoon te verkrijgen... zal wel een andere versie zijn dan.
https://store.steampowered.com/app/205950/Jet_Set_Radio/
Jet grind radio als je de foto bekijkt 😉
Jet Set Radio (in de VS: Jet Grind Radio) is van origine een Dreamcast game, maar later ook op tal van andere platforms uitgebracht, waaronder Steam. Jet Set Radio Future is gewoon op de Xbox uitgekomen, dus dit stuk in het artikel klopt niet:
Sega-games die nooit het levenslicht hebben gezien op dat platform, zoals Crazy Taxi 3: High Roller, ToeJam & Earl III en Jet Set Radio Future
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jet_Set_Radio

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 20 september 2021 07:58]

"op dat platform" staat er
Jet Set Radio = Europese titel
Jet Grind Radio = US titel

https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_Set_Radio
Jet Grind Radio is, zoals hier ook wordt aangehaald, dezelfde game als Jet Set Radio. In verband met copyright is de naam aangepast tussen de Japanse en Europese/VS release.
Jet Set Radio Future is het vervolg, dat exclusief op de Xbox is uitgekomen - en die heeft naar mijn weten ook nooit een her-uitgave gekregen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True