Onaangekondigde Microsoft Surface Go 3 verschijnt bij webwinkel

Er is een onaangekondigde Microsoft Surface Go 3 opgedoken bij een Thaise retailer. Deze 'tabtop' krijgt 4GB of 8GB geheugen en een Intel Amber Lake-Y-chip. Naar verwachting kondigt Microsoft de Surface Go 3 op 22 september aan, tijdens zijn Surface-evenement.

De Microsoft Surface Go 3 werd opgemerkt door Duitse techwebsite WinFuture. Het apparaat kon via Thaise retailer ITCity vooruitbesteld worden bij Shopee, hoewel de productpagina inmiddels offline is gehaald. De productpagina bevatte verschillende details over het komende Surface Go-model. Het apparaat zou ook verschenen zijn bij Duitse webwinkels zoals Media Markt en Saturn, meldt WinFuture,

Microsoft zou onder andere modellen introduceren met een Intel Pentium Gold 6500Y-dualcore met 4 of 8GB geheugen. Daarbij beschikt de 4GB-variant over 64GB aan eMMC-opslag, terwijl het 8GB-model een 128GB-ssd krijgt. De Thaise webwinkel bevestigt ook dat er een Intel Core i3-10100Y-variant komt, met 8GB geheugen en 128GB ssd-opslag. Alle varianten krijgen een geïntegreerde Intel UHD Graphics 615-gpu. De twee Intel-chips hebben beide een tdp van 7W en worden passief gekoeld.

Volgens de webwinkel krijgt de Surface Go 3 verder wederom een aanrakingsgevoelig 10,5"-display met een resolutie van 1920x1280 pixels en een beeldverhouding van 3:2. De schermkant van het apparaat krijgt vermoedelijk een 5-megapixelwebcam, net als zijn voorganger. Ook de 8-megapixelcamera aan de achterkant blijft naar verwachting ongewijzigd.

De goedkoopste Surface Go 3-variant met 4GB geheugen stond bij de Thaise webwinkel te koop voor omgerekend ruim 380 euro. De Pentium- en i3-varianten met 8GB geheugen kostten respectievelijk 520 en 575 euro. Deze prijzen zijn echter nog onbevestigd en waarschijnlijk zullen officiële adviesprijzen voor de Europese markt hiervan afwijken.

Er gaan al langer geruchten rond over de Microsoft Surface Go 3. WinFuture deelde eerder deze maand al enkele specificaties van het apparaat, waarin de techwebsite stelde dat de Go 3 zou beschikken over Intel Amber Lake-chips, een 10,5"-scherm en 4 of 8GB geheugen. Dit lijkt nu bevestigd te zijn. Microsoft houdt op woensdag 22 september om 17.00 uur Nederlandse tijd een livestream, waarin het naar verwachting nieuwe Surface Go-laptops zal introduceren, naast enkele andere Surface-apparaten.

Ter illustratie: de Microsoft Surface Go 2 uit 2020

Vermeende specificaties Microsoft Surface Go 3
Scherm 10,5", 1920x1280 pixels (3:2)
10-point multi-touch
Processor Intel Pentium Gold 6500Y (2c/4t, 1,1-3,4GHz, 7W)
Intel Core i3-10100Y (2c/4t, 1,3-3,9GHz, 7W)
Gpu Intel UHD Graphics 615
Geheugen en opslag 4GB of 8GB
64GB eMMC of 128GB ssd
Camera's Voorkant: 5 megapixel, full-hd video
Achterkant: 8 megapixel, full-hd video
Connectiviteit Wi-Fi 6
Bluetooth 5.0
USB-C
3,5mm-audiojack
MicroSD-kaartlezer
Sensoren Omgevingslichtsensor
Accelerometer
Gyroscoop
Magnetometer
Audio 2x microfoon
2W-stereospeakers
Afmetingen en gewicht 245x175x8,3 mm, 640 gram

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-09-2021 • 15:03

54 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (54)

Wijzig sortering
Emmc geheugen is toch niet meer van deze tijd nu SSD flink in prijzen zijn gedaald per GB .
Eens, evenals 4Gb geheugen. Ik snap wel dat het voor de onderkant is, maar dit ding gaat wel erg slechte ervaring geven.
Zolang je hem alleen gebruikt voor Office en internet.. dan is de belasting nauwelijks meer dan 5 jaar geleden. Toen was dit top notch
Browsers vreten tegenwoordig flink geheugen. Evenals electron apps - veel van die platform onafhankelijke productiviteitstools - die geheugen slurpen. 4GB gaat het echt niet redden ben ik bang.
Niet als je 20 tabs open hebt, als je er een of twee open hebt, dan gaat het prima werken. Heb je meer capaciteit nodig, dan zal je het duurdere model moeten kopen. Dit geeft je keuze mogelijkheden, zeker in de zakelijke sector is dat wenselijk waarbij je kan inkopen op wat je de komende jaren nodig hebt. Als het puur om web browsen zou gaan, dan is men beter af met een Android of Apple tablet, als men specifieke eisen heeft voor bepaalde software wat alleen onder W10/x86 draait (of zelfs Linux x86 via bv. Cygwin of WSL) dan zal je wel moeten kiezen voor iets als een Surface Go/Pro...

Persoonlijk ben ik zakelijk ook gewoon gegaan voor het 8GB model, SSD en de iets betere CPU. Dit is niet mijn go-to tablet ;-) , dat is namelijk mijn iPad Air (2020), maar er zijn zakelijk gewoon momenten waarbij dat niet voldoende is als ITer, maar je ook weer geen daily driver laptop nodig hebt...
Niet als je 20 tabs open hebt, als je er een of twee open hebt, dan gaat het prima werken.
Ik ben bang dat je dit dan zwaar onderschat. Een beetje web applicatie/streaming platform gebruikt in een browser al gauw een Gig aan ram of meer. Ik heb nu een paar tabs twitch open staan (waarvan sommigen niet eens een stream afspelen), maar zie de volgende resources in gebruik (1.99gb, 1.86gb, 1.66gb, 1.51gb, 1.47gb, 1.53GB)

Twee tabbladen twitch is dus al genoeg om je apparaat de swap in te duwen (als je dus een desktop OS gebruikt. dingen als Android en iOS zijn vele malen beter geoptimaliseerd in dat opzicht). Gewoon doordat webdevs tegenwoordig kennelijk schijt hebben aan resource gebruik.
Twee tabbladen twitch is dus al genoeg om je apparaat de swap in te duwen (als je dus een desktop OS gebruikt. dingen als Android en iOS zijn vele malen beter geoptimaliseerd in dat opzicht). Gewoon doordat webdevs tegenwoordig kennelijk schijt hebben aan resource gebruik.
, ik kon nog best redelijk multitasken met een Surface tablet 4 gb en MS Edge. W11 schijnt ook minder ram te verbruiken. Moet er wel bij zeggen dat ik 'm gebruikt als secundaire pc (/vooral als tablet en dus niet als werkpaard).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 20 september 2021 11:44]

Ligt toch ook voor een behoorlijk deel aan de sites zelf?
Had laatst nog melding gemaakt bij een site dat bepaalde pagina's traag zijn: wordt dan direct 82mb aan plaatjes ingeladen (honderden requests!). Er zijn volgens mij zat sites die 'bij elkaar geklikt' worden en de ene na de andere library ingeladen wordt om wat scripting te doen. Maar er is weinig oog voor 'efficientië' van een andere soort.
"je kunt dit met 8 regels javascript oplossen, maar als je gewoon JQuery ff erbij hengelt kan het met 2"

En dan vervolgens dus een library van 40K JS regels inladen om 6 regels javascript te vermijden...

Gelukkig zijn we er ondertussen wel achter dat dat niet meer oke is ;)
3 tabbladen, spotify en nog een programma aan is wel de max zo ongeveer voor 4 GB. Terwijl mijn telefoon dat prima trekt.

Ik vond 4 GB, behalve als je er continue op let en mee bezig bent om het te beperken of tweaken, onwerkbaar. Dan geef ik graag wat extra uit.

Maar zag dat de i3 met 8GB miss wel 575 gaat kosten, dat is wel aan de prijs voor een tablet.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 20 september 2021 00:41]

Is het een tablet of een laptop met touchbediening ;). Voor een tablet is het duur, voor een laptop niet echt.

Ik heb zelf de Surface Pro 7 met i5 en 8GB en meestal zit die op +- 5 GB ram usage. Dus ik verwacht eigenlijk dat 4GB nog wel te doen is tegenwoordig. Swappen is natuurlijk uberhaupt niet meer zo problematisch als het vroeger was in de tijd dat je swap file op een tergend trage harde schijf stond. Over de Pro ben ik overigens prima te spreken. Zie ook https://www.userbenchmark.com/UserRun/30708490.

Als het puur om prijs gaat dan weet ik niet of ik voor de Go zou gaan. Ik heb in die prijsklasse ook weleens een HP X360 aangeschaft (ook laptop met touchbediening, wat grotere behuizing, groter scherm). Een Go heeft natuurlijk wel als voordeel dat hij erg compact is.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 september 2021 02:39]

Waarschijnlijk kan je dat inderdaad nog prima doen als er een niet al te zware Linux distrubutie op zou staan. Zo heb ik momenteel een chromium-gebasseerde browser met 3 tabbladen, 3 pdf's, LibreOffice Writer en een Spotify daemon open staan, wat slechts 1,85 GB van mijn 8 GB RAM verbruikt.


Bij Windows denk ik echter dat 4 GB niet meer voldoende is. Zo heeft zowel mijn vriendin als een vriend van mij voor de studie een laptop gekocht met 4GB RAM. Beiden gebruiken de laptop voornamelijk voor webbrowsen en office-werk. In beide gevallen werd de laptop binnen de kortste keren bijna onbruikbaar langzaam. Na een tijdje heeft mijn vriendin haar RAM had geüpgraded naar 8GB en nu draait hij weer als een zonnetje.

Dit is natuurlijk maar anekdotisch bewijs, maar wel wat ik zelf afgelopen jaren ook heb ervaren met Windows.
Mee eens dat ze gewoon standaard 8GB moeten leveren met 128 GB SDD en eentje met 16GB 256 GB ipv 4-5 verschillende types en dan wederom weer een los keyboard erbij en moet zeggen de zoon gebruikt met zijn gmail account de Samsung Tab S6 pro met keyboard en met Dex mode werkt het bijna als een laptop.

Het is niet goedkoper dan een surface GO2/3 , maar de nieuwe samsung TaB S7 FE met 12,4 inch scherm heeft nu een gratis keyboard en is zeker een alternatief met DEX als je office wil gebruiken, surfen en wellicht Netflix wil kijken,

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 19 september 2021 21:44]

Eens, evenals 4Gb geheugen. Ik snap wel dat het voor de onderkant is, maar dit ding gaat wel erg slechte ervaring geven.
, ik heb een Surface met 4 gb gehad en voor notities maken, Word en wat browsen etc is 4 gb voldoen (ik gebruikte wel MS Edge, Chrome schijnt iets meer ram te verbruiken geloof ik). Nu heb ik een Surface Go 2 (m3) die ik af en toe ook voor wat semi-zware taken gebruik zoals code compileren en dan is 8 gb wel nodig.
Dual core vind ik persoonlijk ook niet echt iets voor 2021. Zeker niet in de duurste configuratie.
er staat toch bij dat het duurdere model een 128GB SSD heeft
Je kan het zelf zo gek maken als je zelf wilt, alleen hoe gekker je het maakt, hoe duurder het is.

De Surface Go heeft in dit geval x86 CPUs aan boord, iets wat essentieel is als je x86 software wilt draaien op een tablet. Wil je zo iets werkbaar houden, dan ben je of heel veel geld kwijt (zie Surface Pro producten in een grotere formfactor) of je zal moeten inleveren op de performance van bepaalde onderdelen (die goedkoper zijn). Als je software op een Adroid tablet en/of iPad werkt, dan moet je imho geen Surface Go/Pro tablet nemen. Als die software niet op die systemen draait, heb je weinig andere keuze.
Dat valt nogal tegen, SSD prijzen liggen op hetzelfde niveau per GB als twee jaar geleden.
Ik kon het even niet vinden, maar is er misschien een temperatuurverschil?
De Surfacejes tot nu toe kunnen behoorlijk warm worden.
De SSD prijzen zijn het laatste jaar weer flink aan het stijgen, helaas :-(

Maar ik denk dat dit model vooral bestaat om mensen over te halen het duurdere model te verkopen. "Voor iets meer heb je ...." :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2021 01:12]

Ziet er uit als een kleine update van de vorige versies, volgens mij qua performance niet zoveel vernieuwing? Al zijn de prijzen (als dit zo blijft) wel een stuk interessanter dan de vorige generatie denk ik. Dat liep al snel op en dan had je ook nog dat toetsenbord nodig.

Het blijft jammer dat er niet meer devices zijn waar je het toetsenbord vanaf kunt halen. Dat vind ik toch net wat lekkerder werken als je even op de bank zit of op de wc een spelletje aan het doen bent.

Maar dit zijn wel gewoon x64 chips toch? Dus gewoon wel alle windows programma's draaien die je wilt?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 september 2021 15:24]

Maar dit zijn wel gewoon x64 chips toch? Dus gewoon wel alle windows programma's draaien die je wilt?
Yup aangezien Intel vooralsnog geen ARM processoren maakt is dat wel de logische conclusie ;)
Ja ik was in de war met de Surface Pro X. Maar de Go en de normale Pro hebben wel gewoon intel chips.

Ik ben verder wel benieuwd wat het verschil in performance is tussen de Gold en de i3 voor deze Go3.
Ik ben verder wel benieuwd wat het verschil in performance is tussen de Gold en de i3 voor deze Go3.
, de geruchten zijn: niet zo groot verschil maar dat de i3 mogelijk betere batterijduur bied. Het huidige entry model / pentium schijnt volgens de leaks vergelijkbaar te zijn met de m3 van de Go 2 (die ik zelf heb mocht je daar vragen over hebben).
Nou er zijn niet zo heel veel reviews van op tweakers dus leef je uit haha

Kun je hem aanraden, waar gebruik je hem voor en wat zijn de voor/nadelen, is waar ik wel benieuwd naar ben
Nou er zijn niet zo heel veel reviews van op tweakers dus leef je uit haha

Kun je hem aanraden, waar gebruik je hem voor en wat zijn de voor/nadelen, is waar ik wel benieuwd naar ben
, ik schrijf het hier even beknopt omdat ik niet van de lange reviews ben :+ . Ik raad de versie met de m3 aan (8gb ram en 128 gb ssd excl type cover destijds tegen ~100 euro korting kunnen kopen maar dat is nu wat lastiger ivm voorraad issues). Ik gebruik 'm voor notities, schetsen, emails, browsen (ook pwa apps), Office / pdf's, netflix / prime, Steam / GOG (indie / touch games). Surface pen 2017 is aanrader indien nodig (magneten en extra knoppen, met plastic tip erop). Glass screen protector is aanrader. Standaard zwarte type cover is aanradar (grijze alcentara wordt geel). Voor powerusers: throttlestop undervolten op -60 mV.
Pros: fijne form factor, goed scherm, vlot, micro-sd (goedkoop extra opslag), fijne accesoires, camera
Cons: batterijduur bij mid- tot hoog cpu gebruik, niet snel voor zwaar gebruik, beetje duur
Neutraal: apps verspreid over meerdere stores / browsers (pwa), Windows 10 is meer gebouwd voor pen dan touch.

Voor mensen op budget zou ik zeggen ssd en m3 is het belangrijkst voor waar de Go 2 zich goed voor leent, hoeveelheid opslag en 8 gb ram is nice maar niet per se nodig voor iedereen. En het loont waarschijnlijk om te wachten voor het instapmodel van de Go 3.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 20 september 2021 19:05]

Throttlestop undervolten op -60 mV
?
Throttlestop is een gratis programma waarmee o.a. de Surface Go 2 kan undervolten. Cpu undervolten is veilig en geeft je een klein beetje extra batterijduur maar verkeerde waardes maakt je pc instabiel (/blue screens).
Ziet er uit als een kleine update van de vorige versies, volgens mij qua performance niet zoveel vernieuwing?
Oude model: m3-8100Y
Nieuw model: i3-10100Y
Verschil tussen CPUs is drie jaar, zelfde tech, alleen in bv. Geekbenchmarks 5-10% sneller. En het ziet er naar uit dat deze iets meer Watt kan trekken bij de hoogste stand en net iets minder bij de laagste stand... Dat zijn natuurlijk nog niet de resultaten van de daadwerkelijke tablets, daarvoor moet je afwachten tot een aantal goede reviews. Ik verwacht echter niet spectaculaire verbeteringen op dit vlak, zeker niet van Intel...
Ter aanvulling:

Dit is volgens Intel een nieuwe Amber Lake Y.
Amber Lake Y (AML-Y) is the name of the core for Intel's extremely-low power line of processors based on the Amber Lake microarchitecture serving as a successor to Kaby Lake Y core. These chips are primarily targeted towards 2-in-1s detachable, tablets, and computer sticks. Amber Lake Y processors are fabricated on Intel's enhanced 14nm++ process and come at slightly higher clock frequencies.
De Surface Pro hebben overigens 10nm Ice Lake cpu's met Iris Plus. Heel ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 september 2021 02:45]

Pentium Gold 6500Y zou toch best een boost moeten zijn tegenover de Pentiums in de Go 2.
Nee er zou vanaf standaard een m3 moeten insteken. Dan heb je een goede deal. Ik weet niet wat er zo formidabel is aan matige presterende tablets met belabberde batterijduur. Voor die prijs heb ik een 15 inch basis laptop die nog beter waar voor je geld biedt. Na de go en de go 2 had ik een m3 willen zien in het instapmodel. Blijkbaar is Microsoft alleen nog maar op geld uit en mag je een premium betalen van product waar al 2 versies van op de markt zijn met een paar procent processor winst. Laten we dit nog maar eens proberen. Pure afzetterij noem ik dit.
Maar dit concurreert nier met normale laptops. He was concurreert met 2 in 1 laptops waar je ook nog eens het scherm af kan halen. Dat is een andere markt imo. Waar de concurrentie ook niet bepaald goedkoop is. Al ben ik het met je eens, dit moet goedkoper kunnen, maar het is ons wel duidelijk dat Surface geen goedkope prijzen hanteert. Bij geen enkel product
Dit lijken mij gezien de naamgeving "normale" 64-bit cpu's, ik denk dat Intel ARM processoren en andere naam zouden geven.
Ik heb zo'n hele vorige generatie, een Surface Pro 4 en die heeft een veel scherper scherm met meer pixels. Er draait Windows 10 Pro op, geen versie waarmee je alleen apps uit de Windows store kan installeren. Ik denk dat het met dit nieuwe model hetzelfde is.
@RAAF12
De Surface Go draait op Windows 10 S-mode. Dat betekent dat je in eerste instantie alleen apps vanuit de Microsoft Store kunt installeren.
In eerste instantie, want die S-mode is simpel uit te schakelen in de instellingen, waarna je alle Windows programma's kunt installeren. Maar dan kom je natuurlijk wel in de verleiding om grotere programma's te installeren, die al snel de beschikbare schijfruimte opslokken.

Ik heb zelf de Surface Go 2, met type-cover toetsenbord (de basis-uitvoering, inmiddels op de beta van Windows 11). Een erg capabel apparaat, zolang je het ziet als een tablet op steroids of een simpele mini-laptop. Zolang je er aan denkt om OneDrive onmiddellijk te beteugelen (die begon meteen vrolijk mijn foto's en andere bestanden te synchroniseren van OneDrive naar de Surface Go, maar dat was iets meer dan 64 GB) is ook 64 GB voldoende. Grote bestanden kan je altijd nog opslaan op een SD-kaartje, dat in een keurig weggewerkt slot gestoken kan worden.
Geen LTE meer? Zeer jammer, want was nog de enige tablet met Windows voor een deftige prijs die mobiel netwerk had.
Ik vermoed dat iedereen tegenwoordig wel overgestapt is naar Wifi hotspotten met je telefoon, ik heb LTE in een laptop eigenlijk al jaren niet meer nodig gehad, en het kost voor een fabrikant behoorlijk veel geld (de meeste LTE licensies werken zo dat je als fabrikant een % van de device prijs afdragen).
Particulier heb je 100% gelijk in, maar vaak worden zulke apparaten ook meegegeven met bvb techniekers icm een rugged case om aantekeningen te maken/uren registreren. Dan hoef je als baas niet per se een smartphone met data abo mee te geven, data only sim is dan veel handiger/goedkoper. + Dat het voor die technieker ook gewoon veel handiger is om meteen internet te hebben.
LTE niet nee, maar ik denk dat 5G op termijn op zakelijk gebied wel eens een vervanger van wifi kan worden.

Uitbesteden van je WiFi netwerk aan een mobiele provider, laat die daarbij een intern netwerk aanleggen met mmWave (enorm veel bandbreedte beschikbaar, dat het niet door muren kan is juist een pre hierbij omdat je een heel hoge celldichtheid kan halen) en je kan gelijk naadloos buitenshuis werken met een VPN die door de provider geregeld wordt.

Ik denk dat het wel daar naartoe gaat gaan voor de groot zakelijke markt. Maargoed dat zijn niet degenen die dit soort tablets kopen, die zullen eerder voor de pro gaan.
Als dit waar is ?! Eindelijk thunderbolt. _/-\o_
Dell, Lenovo en HP bieden dit al lang... inclusief een veel verregaander mogelijkheid tot onderhoud en vervangingen.
Absoluut maar zonder TB zou ik nooit een surface overwegen, nu wel.
Hopelijk zijn ze voor wifi afgestapt van Marvell chipsets, wat een drama waren die drivers zeg.
Zo op het eerste blik vind ik het een ietwat 'ouderwets' ogend design met die redelijk brede randen wat evenzogoed wel weer zijn voordelen kan hebben. Alleen wel jammer dat Microsoft niet op het idee gekomen is ook bij de GO serie eens een groter formaat tablet te produceren. Geloof dat het grootste formaat GO tablet iets van 11,5 inch is en pas vanaf de Surface Pro (en X) grotere formaten te krijgen zijn.
De surface pro 4 is dus nog steeds beter dan de nieuwe go kwa specs en deze is al weer een paar jaartjes oud.

Als je geluk hebt vindt je deze rond 200 euro op marktplaats inclusief accessoires.
Zou dat de reden zijn dat KPN nu Surface Go 2 cadeau geeft bij internet abo's, omdat ze de voorraad weg willen werken?

Ik heb dit weekend KPN afgesloten dus die Go 2 komt deze kant op. Leek me wel handig voor een beetje browsen op de bank of filmpje voor de kinderen. Net iets handiger dan de 15" 2kg zware laptop die ik daar nu soms voor gebruik.

Lijkt me ook wel geinig om uit te proberen hoe ver ik kom met Teams en VS Code om een beetje mee te werken in de trein. Al lijkt de Pro me daar veel geschikter voor.
Ja, dat denk ik wel. KPN heeft vast een mooie deal kunnen sluiten met Microsoft. Ben ook overgestapt naar KPN voor deze actie. Ga geen heftige programma's op de tablet draaien, hopelijk vind ik 'm niet te traag :)

[Reactie gewijzigd door musicfreak op 21 september 2021 10:35]

Zekers, niet iedereen is namelijk een boer die zijn tablet gebruikt om muggen dood te slaan en om de have klap de tablet open moet trekken om deze te repareren... ;-)

Het gros van de mensen trekt nooit een laptop open, laat staan een tablet. Niet alleen consumenten, maar ook in de zakelijke sector niet, er zijn nog maar weinig ITers die dat daadwerkelijk hebben gedaan na hun IT opleiding. Het is vaak in de zakelijke sector niet kosten effectief om zelf een dergelijk relatief goedkope tablet buiten de garantie periode zelf te repareren, die reparatie 'kost' het bedrijf meer dan een nieuwe te kopen.
Draai het om: wil iemand westerse uurlonen betalen om een tablet van een paar honderd euro te laten repareren?
je krijgt minnetjes maar het is wel correct wat je schijft.