Microsoft introduceert Surface Pro 8 met groter 120Hz-scherm en Thunderbolt 4

Microsoft introduceert de Surface Pro 8 in zijn line-up van 2-in-1-apparaten. De Surface Pro 8 heeft een groter 13"-scherm met kleinere schermranden dan zijn voorganger en beschikt over een 120Hz-refreshrate en Thunderbolt 4. De convertible kost minimaal 1179 euro.

Microsoft voorziet de Surface Pro 8 onder andere van elfde generatie Intel Tiger Lake-quadcores en maximaal 32GB geheugen, meldt het bedrijf woensdagmiddag tijdens zijn Surface-evenement. Het 13"-scherm, dat Microsoft een PixelSense Flow Display noemt, is groter dan het voorgaande 12,3"-paneel van de Surface Pro 7 en heeft daarnaast kleinere schermranden en een hogere 120Hz-verversingssnelheid. Microsoft spreekt ook van Dolby Vision-ondersteuning. De resolutie is 2880x1920 pixels.

De laptop ondersteunt daarbij de Dynamic Refresh Rate-functie van Windows 11, waarmee de refreshrate van het scherm automatisch wordt aangepast, afhankelijk van wat er op het scherm wordt getoond. Zo kan de refreshrate bijvoorbeeld verlaagd worden wanneer er stilstaande tekst wordt weergegeven op het display. Dat moet de accuduur van het apparaat verbeteren. Volgens Microsoft gaat de accu van de Surface Pro 8 tot zestien uur mee.

De Surface Pro 8 wordt geleverd met twee USB-C-aansluitingen met Thunderbolt 4-ondersteuning, en beschikt niet langer over USB-A-poorten. De 2-in-1 beschikt daarnaast wederom over een Surface Connect-aansluiting, die gebruikt kan worden om het apparaat op te laden of aan te sluiten op docks. Het device krijgt verder een 5-megapixelcamera met ondersteuning voor 1080p-video aan de voorkant en een 10-megapixelsensor aan de achterkant.

Microsoft introduceert verder een vernieuwd magnetisch toetsenbord voor de Surface Pro 8, die opslagruimte biedt voor een verbeterde Surface Slim Pen 2. Deze stylus wordt opgeladen wanneer deze op het toetsenbord is bevestigd. De Surface Slim Pen 2 beschikt daarnaast over haptische motors, die volgens Microsoft het gevoel van schrijven op papier moet nabootsen. De latency zou ook verminderd zijn en de stylus moet preciezer zijn.

In Nederland verschijnt de Surface Pro 8 begin 2022 en de goedkoopste uitvoering krijgt een adviesprijs van 1179 euro. Welke specificaties kopers daarvoor krijgen en welke uitvoeringen er allemaal verschijnen, is nog niet bekendgemaakt.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

22-09-2021 • 17:35

53 Linkedin

Lees meer

Reacties (53)

Wijzig sortering
Core i5/8GB RAM/128 GB SSD: $1,099.99 USD (Platinum)
Core i5/8/256: $1,199.99 (Platinum, Graphite)
Core i5/8/512: $1,399.99 (Platinum, Graphite)
Core i5/16/256 - $1,399.99 (Platinum, Graphite)
Core i7/16/256 - $1,599.99 (Platinum, Graphite)
Core i7/16/512 - $1,899.99 (Platinum, Graphite)
Core i7/16/1TB - $2,199.99 (Platinum)
Core i7/32/1TB - $2,599.99 (Platinum)
https://www.pcworld.com/a...-for-windows-tablets.html
Nog steeds een 128gb versie. Hoe dan. Zelfs Apple doet dat niet meer. En dan 100 euro meer voor 256gb. 8)7

[Reactie gewijzigd door WouterL op 22 september 2021 18:13]

Apple maakt zelfs een 64GB versie ;) ligt er maar aan waar je dit product mee vergelijkt. Meeste heeft hij gemeen met een iPad. In praktijk zul je daar minder snel tegen problemen aanlopen als bij de Surface, maar daarentegen geeft Microsoft je wel meer keuze, niet te weinig of te veel (64GB of 256GB).
Het is natuurlijk echt niet te vergelijken met een iPad maar als je het dan doet, dan komt de pro het dichtste in de buurt en die wordt vanaf 128GB geleverd.

Overigens maak ik me meer zorgen over de hoeveelheid RAM. Deze versie heeft minimaal 8GB, maar imho is dat een weinig toekomstbestendige hoeveelheid. Weliswaar op een andere snelheid, maar 8GB was tien jaar geleden al niet heel ongebruikelijk.
Daar moet ik je wel gelijk geven. Zeker ook qua prijsrange. Maar het is meer iPad Pro als een Macbook ofzo. Daarvoor staan andere producten in de lijn (surface book). Ook met pencil enzo, komt dit toch echt uit op een iPad pro concurrent.

Het probleem met de ram deel ik ook (deels) met je. Ik vond bij mijn surface 4 pro toendertijd al relatief weinig. In die 4 jaar is het nog altijd niet groter geworden. Dat gezegd, moet ik toegeven dat ik in gebruik er weinig van gemerkt heb. De Surface zijn geen power units, het is gewoon heel dure laptop voor office- en tekenwerk om eerlijk te zijn. Mogelijk dat je met een photoshop bestand nog wel eens in de knoei komt te zitten, maar is mij slechts een keer gebeurt tijdens openen van hekwerk banner, de rest heeft virtual memory altijd prima gewerkt dat het niet echt merkbaar was. Waarschijnlijk was dit verhaal wel een stukje anders geweest als ik voor de 4GB versie was gegaan.
Weet je dat zeker? Dat zou natuurlijk wel mooi zijn
Top! Dan ben je wel bezopen om die premium neer te leggen voor meer storage :)
Geloof dat de form factor van de SSD wel eentje is die niet heel veel voorkomt (vooral met grotere hoeveelheden storage), de kleinste maat m.2 volgens mij. Dus ik verwacht dan ook wel een wat duurdere prijs voor een upgrade dan voor een full size m.2 SSD.
Maar je kan nu wel zelf de SSD vervangen! Een 30mm nvme SSD staat in de pricewatch voor net geen €200,-. Het loont om de 128GB te nemen en die (later) zelf te upgraden naar 1TB.
Dat zijn 30mm ssd's
Hierin passen de Kioxia BG4 ssd's
111 eur voor 512GB en 193 voor 1TB , het valt dus nog mee.
Zo te zien slechts pcie 3 en vrij langzame lees- en schrijfsnelheden. Geen idee wat voor snelheid er bij de surface pro meegeleverd wordt. Maar dat is ook wel het nadeel van een kleine m.2, weinig plek voor meerdere geheugenchips.
removable is ook ook vooral dat. je kunt hem verwijderen.. is voor zakelijk doeleinde -> bij refurbishen en/of ander onderhoud kan de ssd met bedrijfsgeheimen eruit, ipv opsturen met vastgesoldeerde ssd.

MS kan er een ander insteken tegen betaling, maar reken er maar op dat dat geen omweg is om voor minder aan meer storage te komen.
M.2-2230 is lang niet zo goed verkrijgbaar als het standaard 2280, maar ze zijn wel degelijk te koop: Pricewatch

€111 voor 512 GB, da's toch een stuk beter dan de sprong van 300 dollar tussen 128 GB en 512 GB ;)
Idd, bij Apple krijg je gewoon 64 GB als basis...
Je vergelijkt hem dan met wat? Dit prijspunt is gewoon de pro hoor, die beginnen ook bij 128gb ;)
€280 voor de nieuwe typecover (met pen) :O Zonder pen €180, dat kosten ze nu volgens mij ook.
Misschien dan toch maar de 7+ overwegen, dan kun je in ieder geval de pen en typecover van een Surface Pro 4 of nieuwer hergebruiken.

[Reactie gewijzigd door legofanaten op 23 september 2021 11:44]

Ik heb vorig jaar lang in dubio gezeten of ik voor een Surface Pro of voor een iPad pro moest gaan. Ik ben na veel wikken en wegen gegaan voor de iPad pro.

De pen jitter problemen waar Reddits vol mee staan deed hem de das om voor mij. Niet onbelangrijk puntje voor mij als tekenaar! Een probleem dat al een paar generaties schijnt te spelen bij vorige modellen.

Ik hoop dat Microsoft dit goed heeft aan kunnen pakken want de Surface pro is verder een prachtig device en volg ik met interesse de ontwikkelingen.

Het leek me heerlijk om full native in Photoshop te kunnen werken op een tablet. Gelukkig is Adobe nu een beetje wakker geworden en worden hun mobile apps steeds beter. Maar het is wel anders dan de real deal.

Nu ik in het Apple honk zit qua tablet heb ik dan weer toegang tot Procreate. In mijn beleving één van de beste illustratie apps van moment.

Jaren geleden droomde ik van enorme schermen om op te tekenen zonder kabels en een computer. Een krachtige all-in-one zo dun als een tablet, en toch een computer.

Wat er nu allemaal gebeurd met ARM bij Apple is interessant. En is het goed om te zien dat MS ook blijft ontwikkelen binnen zijn Surface pro lijn. Ik hoop dat het meer mensen aanzet tot creativiteit. Leuk spul!

[Reactie gewijzigd door RoyK op 22 september 2021 18:51]

Grappig dat Tweakers hier dit apparaat een laptop noemt (in de 2e alinea). Dat terwijl ik zo ongeveer in alles dit apparaat eerst als tablet zie en dan pas als laptop: afneembaar toetsenbord, camera voor en achter, een beperkt aantal usb-poorten, dat ze met 13-inch beeldscherm als groot wordt beschouwd.

Niet om er negatief over te doen, maar deze surface zie ik als tablet die ook als laptop dienst kan doen. Voor een laptop die ook als tablet dienst kan doen kijk ik naar de toestellen met een omvouwbaar toetsenbord, zoals de HP-360 series.

Toegegeven: het groeit allemaal wel aardig naar elkaar toe. Binnenkort kunnen ze allemaal android apps draaien :)
Ik beschouw en gebruik mijn Surface Pro als (compacte) laptop. Volgens mij doet het merendeel van de (zakelijke, prosumers) gebruikers dat.
Het is eerder een compacte desktop PC dan een laptop.
Probeer maar eens op de bank met keyboard eraan fatsoenlijk mee te werken.

Met een laptop ging dat prima, vandaar ook de naam... Wiebelen met een tablet met keyboard eraan is geen doen. Op tafel gaat het dan wel weer prima.
Was ook mijn grootste pijnpunt met mijn Pro. Super apparaat, maar waardeloos op de bank. Wat dat betreft was de Surface Book en nu die studio laptop een veel prettigere convertible.
Om mijn Surface Pro 7 te beschermen tegen pro-ongelukjes is het compleet gekomen met een Folio-cover.
Dankzij de harde kaft aan de onderzijde geeft het een veel betere gevoel dan wanneer je alleen de kickstand in balans moet houden.

Zou ik ook niet te lang te doen want ergonomisch is het niet, noch met een laptop.
Na het bankhangen weer terug naar het bureau, apparaat koppelen aan de USB-C dock met 2 monitoren om lekker verder te werken!
Je stelt terecht dat het jouw grootste pijnpunt is. Het lijkt er op dat je indertijd bij de keuze voor dit type niet de juiste afweging gemaakt hebt. Dit device is inderdaad niet geschikt voor werken op de bank als je ook het toetsenbord wilt gebruiken. Daarvoor moet je inderdaad bij de andere Surface lijnen zijn.

Vergelijk het met een iPad; prima op de bank maar eveneens helemaal ongeschikt voor op de bank als je de vaak apart aangeschafte iPad-toetsenborden erbij wilt gebruiken.
Het is eerder een tabletop dus :) .
Zulke apparaten als de surface Pro/Go en de clone varianten van Dell/HP etc. heten doorgaans "Detachables"
Het is ook een laptop op het moment dat er een toetsenbord aan zit en we hebben het hier over windows.

Ik heb overigens net zelf een Samsung Tablet FE besteld met toetsenbord, want mijn zoon had al de tablet S6 met keyboard en gebruikt DEX en met Office is het net of je een pc hebt. Hij is er zo tevreden over dat mijn dochter haar 4 jaar oude surface ook nu inruilt hiervoor. Ze heeft voornamelijk microsoft office nodig , inlog schoolportal (via de browser) en teams.
Ik gebruik mijn Surface Pro 3 (2014, nog altijd in werkzame staat!) toch echt voornamelijk als laptop. Gebruik als tablet vind ik niet zo fijn als bijv. een iPad of Android tablet. Dat zit deels in de beschikbare apps en deels in het OS.
Helaas geen Zen 3 CPU's. Zelfs de nieuwe Surface Laptop Studio komt met een 11 gen Quad Core maximaal terwijl daar juist perfect een 35W Zen 3 in had gekund gezien het iets dikkere design voor koeling.
Met een 35W CPU trek je de accu zo leeg, je kunt er vanuit gaan dat dit device, net als alle recente Surface devices, een CPU met 15W tdp heeft. Alleen de Surface Laptop Studio die nu is aangekondigd wijkt hiervan af met een meer energieslurpende CPU.
En als het Zen had gehad, had je weer geen Thunderbolt waar mensen dan om gingen janken.
Het is of het 1 of het ander. Maar laat vooral in de creative studio omgevingen Thunderbolt nogal een veelgebruikte standaard zijn. Dus denk voor MS was de keuze makkelijk voor een apperaat dat richting die kant leunt.
Thunderbolt 4 is niet intel meer maar hetzelfde als USB 4.0
Uhm, nee, categorisch nee.
Thunderbold 4 is weliswaar compatibel met USB 4.0 , maar het is niet hetzelfde. Het is meer dan dat.
https://www.windowscentral.com/thunderbolt-4
Daarnaast lijkt Thunderbolt 4 voor zover ik op dit moment kan vinden een exclusief Intel feestje, maar het is mogelijk dat dat verandert in de toekomst natuurlijk.
Poah. Da's een mooie upgrade van mijn Surface Pro 3 die er nu toch echt de brui aan begint te geven. Heeft iemand iets opgevangen over backwards compatibility voor de oudere toetsenborden?
Andere connector, zou ik zeggen op basis van het filmpje.
Idem hier. Ik ben dan weer benieuwd naar compatibiliteit met de oude Surface Pro 3 dock. Als ik me niet vergis kun je de 4 t.e.m. 7 er ook in gebruiken mits een adapterplaat omdat er anders wat speling op zit. Die dock vind ik zalig omdat je SP3 dan mooi stabiel staat, met veel connectiviteit. Ideaal om onder een monitor te zetten voor dual screen.
Ergens zou ik het ook niet verkeerd hebben gevonden als ze ook een grotere variant zouden maken met nog een USB A poort aan de andere kant. Grotere accu en dan een full size m.2 SSD die je kunt vervangen.
14 inch ofzo.
En misschien toetsenborden met ingebouwde accu voor wat meer prik.
Ik zit nu op de pro 4, hij bevalt nog prima, maar de accu duur vind ik toch wel een nadeel. Zeker nu het ook niet meer mogelijk is om te undervolten. De nieuwere modellen hebben dan wel betere batterij duur, maar nog meer is altijd wel fijn.
Het accu van de Surface Pro 4 is 25% kleiner dat dat van recentere Surface Pro's (7+, 8) dus denk dat je daar al geen zrogen over hoeft te maken. Nog maar te zwijgen over het feit dat de hardware sinds 6 jaar geleden ook al een stuk zuiniger is. Dat was zelfs al te merken met de Surface Pro 6. En dat was maar een iets groter accu dan de SP4.
Klopt inderdaad. De pro 5 was al aanzienlijk zuiniger. Toch is meer altijd wel fijner. Vooral als je dit dan echt wilt vergelijken met een tablet. Hoewel het dat technisch niet echt is natuurlijk.
Maar tegenwoordig hebben veel apparaten al meer dan 10 uur accuduur bij normaal gebruik. Is toch wel een selling point voor velen. Juist de reden waarom ARM zo in opmars is.
Als illustrator enthousiast ben ik benieuwd naar de prestaties van de nieuwe stylus ten opzichte van de Apple pencils. Ik vond bij de 1ste generatie producten de pencils van Apple veel fijner. Daarnaast mistte ik op windows helaas ook een écht alternatief voor Procreate. Op de iPad mistte ik alleen weer multitasking mogelijkheden van mijn surface book waardoor ik toch weer een losse laptop bij nam.

Als de nieuwe stylus on point is en de illustratie software een stap verder kan dit best interessant zijn. :)
Het blijft in die zin een moeilijke categorie: tablet/computer of computer/tablet. Zoals het met combi's in de keuken gaat: er is altijd één beter, of de magnetron of de oven maar nooit beide.

Ik ben erg blij met mijn iPad maar mis wel computer functionaliteit. Maar de Surface (naast Windows, wat ik vreselijk vind) is het toch een lomp ding met een niet fijne interface (voor tablet zaken).
Erg interessant! Altijd fan geweest van de Surface Pro reeks, mooi om te zien dat ze nu mee gaan met thunderbolt 4 en de 120Hz. Een maatje grote scherm is ook welkom, ik ben dus erg benieuwd!
Ik vind de aankondiging van de Surface laptop Studio veel interessanter eigenlijk.
Ik geef toe: ik heb moeite om de Surface line-up te begrijpen. Ben maar even naar de MS site gegaan om al die lange namen en tablets en laptops en types te doorgronden. Pro, Go, Studio, Pro X, 2, 3, 8, Book, Duo, Laptop en Laptop Go :-)

Het valt mij echt heel erg tegen dat het geen 12e generatie Intel Alder Lake wordt! Dat zou toch de CPU moeten worden die met M1 kan concurreren qua batterij en snelheid.

Los daar van is dit qua multi task en OS veel fijner dan een iPad en niet vergelijkbaar met dat soort tablets. Heb toevallig vandaag iPad OS 15 met multi task gespeeld en dat blijft een drama t.o.v. Windows 10/11. Ik zie dit als een volwaardige laptop die je makkelijk meeneemt bij een presentatie o.i.d. en ook voor een dag kantoor werken aan een externe monitor kan hangen.

[Reactie gewijzigd door jeffrey-nl op 22 september 2021 23:50]