Microsoft Surface Go 3 met nieuwe Intel-cpu's komt 5 oktober uit vanaf 439 euro

Microsoft heeft een nieuwe versie van zijn Surface Go-2-in-1 aangekondigd. De Surface Go 3 is qua ontwerp gelijk aan zijn voorganger, maar krijgt onder andere nieuwe Intel-processors. Het apparaat krijgt een adviesprijs vanaf 439 euro en is vanaf 5 oktober leverbaar.

De Surface Go 3 heeft hetzelfde 10,5"-display als zijn voorganger, bleek op woensdag tijdens de Surface-presentatie van Microsoft. Het scherm is aanrakingsgevoelig, heeft een resolutie van 1920x1280 pixels en een schermverhouding van 3:2.

Verder deze beschikt de 2-in-1 over dezelfde camera's, aansluitingen, speakers en afmetingen als de Surface Go 2, die vorig jaar werd geïntroduceerd. Daarmee heeft het apparaat een enkele USB-C-aansluiting, een Surface Connect-poort, een 3,5mm-jack, een microSD-kaartlezer en ondersteuning voor Windows Hello. Het bedrijf komt wederom met een LTE-uitvoering, die 4G ondersteunt via een nano-SIM-slot.

Wel nieuw zijn de Intel Amber Lake-Y-processors, die een tdp van 7W hebben en passief gekoeld zijn. Microsoft brengt Surface Go 3-varianten met Intel Pentium Gold 6500Y- en Core i3-10100Y-processors uit. In een specificatieoverzicht schrijft Microsoft dat de i3-variant een 'quadcore' is, maar op de Intel-website staat dat de Core i3-10100Y een dualcoreprocessor is, net als de Pentium Gold 6500Y. De i3-cpu heeft hogere kloksnelheden.

Microsoft claimt dat de Surface Go 3 dankzij zijn nieuwe chips tot 60 procent sneller is dan de Surface Go 2. Het Pentium-model wordt geleverd met 4GB geheugen en 64GB opslag. De i3-variant wordt geleverd met 8GB geheugen en een 128GB-ssd. Het apparaat draait Windows 11 en krijgt ondersteuning voor Surface Pen-stylussen, hoewel deze niet worden meegeleverd.

De Surface Go 3 met alleen wifi krijgt een adviesprijs vanaf 439 euro in Nederland. Het is niet duidelijk hoeveel de hoger gepositioneerde modellen gaan kosten in Nederland. De LTE-variant van de Surface Go 3 komt begin 2022, meldt Microsoft.

Afbeelding via Microsoft.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

22-09-2021 • 19:31

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Prijzen staan gewoon op de Microsoft site:
https://www.microsoft.com...8a&preview=&previewModes=
€ 599 voor de Pentium 6500Y met 8GB en 128GB SSD. (€ 679 voor de i3)
Dat is ook degene die ik besteld heb als opvolger van mijn pro4. De pro8 wordt mij te duur en is pas begin 2022 leverbaar.

[Reactie gewijzigd door geenstijl op 22 september 2021 19:39]

Maar zowel de 8 GB RAM als de 128 GB SSD zijn gewoon beiden te klein om straks lekker mee te werken.
Daarnaast komt er nog eens 100 euro bij voor een toetsenbord en als je de pen wilt nog eens 110 euro.

Het is jammer dan de Surface pro met 16 GB RAM en 256 GB SSD en een i7 meteen 1000 euro meer gaat kosten ($1599.99 in de US Store). De i5 zal ook gewoon 1400 euro gaan kosten ($1399.99)

[Reactie gewijzigd door walteij op 22 september 2021 19:57]

8GB RAM kan makkelijk
Maar een 128GB SSD is echt veel te klein
Maar ja, dat helpt natuurlijk wel weer lekker bij het promoten van OneDrive
128gb kan prima hoor dit zijn devices die niet gericht zijn op zware gebruikers meer als soort andwoord op de ipad en niet als vervanger van een pro serie of dikke i7 laptop.

Waar gebruikt een basis gebruiker hem voor facebook insta en linked in beetje browsen youtube en spotify en netflix die laatatw 3 zijn gewoon kleine store apps en beetje fotos kijken. Dan kom je met 128gb wel weg en er zit ook een micro sd slot in dus opslag vergrote is ook niet super moeilijk en duur
Voor een iPad is het inderdaad prima
Maar in mijn ervaring gaat Windows een heel stuk minder goed met opslagruimte om dan iOS of Android
Dus vandaar dat ik het krap vindt
Met microSD kan je inderdaad wel prima uitbreiden, maar of je dat is toch een stuk minder betrouwbaar dan een gewone SSD
Ben benieuwd wat jij nu nog doet, laat staan over een levenscyclus van een laptop (voor professionals vaak 3 jaar) om binnen die 8GB te blijven? Microsoft Teams en Chromium-based browsers eten RAM-geheugen. Ik werk zelf in de IT en ik heb zelfs vanwege futureproof gecombineerd met mijn werk gekozen voor een 32GB RAM laptop. Anno 2021 zou ik iedereen minimaal 16GB adivseren.
16GB is fijn, maar een beetje Office en browsers red je prima met 8GB.

Hell, met 8GB en een 6600K red ik hier een Vmware sessie + Citrix + een game + allerlei office producten (PowerPoint/Word/Excel) open.

Ik zie zeker usecases voor 16GB, maar om nou te zeggen dat je met 8 gelijk niet meer kunt werken...
Dat is toch knap, mijn laptop van 8GB heeft erg veel moeite om dagenlang te draaien met tientallen browsertabs in twee verschillende browsers (werk en privé) en Microsoft business programma's en integraties (Outlook, Excel, Teams, Skype, OneDrive, Sharepoint). En dat is niet een ongebruikelijk werk scenario, maar blijkbaar is deze Surface Go niet bedoeld voor zakelijk gebruik. De prijs is ook wel laag dus tja...

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 22 september 2021 23:43]

Really? Ik heb net nog even gekeken, en met 10 tabs in chrome, een VMware sessie en PowerPoint/Excel/Outlook en Teams open zat ik nog onder de 6GB.

En op de achtergrond natuurlijk Logitech G hub, Rivatuner, Steam, Plex etc. Maar ik sluit dan ook braaf iedere avond af.
Het is vooral wanneer die tweede browser erbij komt dat de problemen na verloop van tijd beginnen. Ik heb geleerd die toch wel regelmatig af te sluiten. De OneDrive en Sharepoint integraties van het werk hebben ook ruimte nodig. Hoe dan ook niet ideaal, in deze tijd zou je je daar niet meer druk om hoeven te maken, helemaal niet met een laptop van €1500 (HP Elitebook).

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 22 september 2021 23:43]

Inderdaad is 16GB eigenlijk wel het minimum voor een laptop
Maar het gaat hier eigenlijk gewoon om tablets met een Pentium of een dualcore i3
Voordat die 8GB volzit, zit je CPU al op full load
Veel meer dan een beetje internet browsen, videobellen en Office gebruiken zal je niet doen op de Surface Go
Ah potverdikke, zit door al die artikelen te lezen zodat ik vergeet op welke comment in welk artikel ik reageer. 8GB lijkt me prima voor een tablet inderdaad! 8)7 8)7 8)7
Bij ons kopen ze al sinds 2017 i7 laptops voor iedereen. Of je nou marketing doet (Adobe Creative cloud) of gewoon Word/browser. Ik vind het zelf overkill. Een i5 is meer als zat. Maargoed. nu zijn we over op 16GB, maar ik heb nog steeds m`n 7390 latitude van early 2018 met i7 8650u , een NVME SSD en 8GB aan ram. Kan het wel upgraden want het mag v.d baas maar het draait als een tierelier, en dit ding vind ik fijn kwa batterij leven.

CaptureONE 48MP raw files editen ? Met photoshop in de achtergrond om het af te werken ? Genoeg Achtergrond zaken (Steam,Discord,Teams, Outlook, todoist) in de background- no problem met 8GB.

Je hebt pas aan 8GB tekort als je een normale trage HDD hebt, met een SSD, vooral een NVME SSD. Vang je zoveel op.
8GB RAM kan makkelijk
Maar een 128GB SSD is echt veel te klein
Maar ja, dat helpt natuurlijk wel weer lekker bij het promoten van OneDrive
, je kunt er voor een zacht prijsje een goede microsd card in doen (dit doe ik bij mijn go 2 en het gaat prima).
Helpt niet heel veel als je programma's wil installeren (zonder workarounds). Die voelen zich erg thuis in c:\program files
Pertinent onjuist, je kan prima een map maken op je C: schijf, dan de NTFS geformatteerde SD kaart mappen aan die folder. bij de installatie van je software verwijzen naar de mapped folder op je C en het werkt 100%.
Juist, precies de laagdrempelige oplossing voor de gebruikers van deze tablets. En dan dondert de boel in elkaar als je het kaartje eruit haalt
dat was niet het punt ;) de vraag was als de storage niet voldoende blijkt te zijn of hier dan een oplossing voor was, en die is er.
Helpt niet heel veel als je programma's wil installeren (zonder workarounds). Die voelen zich erg thuis in c:\program files
, in dat geval is de Surface Pro waarschijnlijk interessanter ook om andere reden. Ik heb bijvoorbeeld Visual Studio gedraaid op de Go 2 en hoewel het gaat is het scherm te klein ervoor (en voor grotere projecten wil je een snellere cpu). De Go 2 leent zich meer voor Office achtig werk en notities / schetsen.
Als 128GB niet genoeg voor je is met zon apparaat dan heb je je duidelijk niet verdiept in de use case en koop je dus het verkeerde apparaat.

Beetje hetzelfde als dat je gaat klagen bij een android tablet dat je er geen Windows games op kunt draaien.

Ik heb een surface go gehad en vond het een zeer prettige tablet en goed alternatief voor een android tablet. Ik wil namelijk geen iPad of Android tablet en gebruik de go als aanvulling op mijn desktop en laptop.

Wie gaat er überhaupt een 10inch tablet kopen als power user? Dit apparaat is om mee te browsen en media te consumeren. Ja dat kan ook met een goedkope android tab maar voor mensen als ik die niks met Android hebben is dit een geweldig alternatief.
Concurreert dit apparaat niet meer met devices als de iPad (non-pro)? De primaire markt is contentconsumptie; het is meer een apparaat voor erbij en dan zijn deze specs volgens mij een logische upgrade ten opzichte van het vorige model.

Wil je productiviteit (m.a.w. een laptopvervanger) dan kom je uit bij de Surface Pro, die inderdaad een forse meerprijs heeft. Ik denk dat ze bewust geen SurfaceGo uitbrengen met 256GB drive; om niet in het vaarwater van de goedkoopste pro's terecht te komen.
Volgens de internationale media komt er een zakelijke editie met 256gb en win 10/11 pro.
Maar daar zal wel een prijskaartje aan vast hangen...
Reken maar op zo'n 800 euro exclusief toetsenbord, dat is ook wat ik voor mijn Surface Go 2 met 256GB en LTE heb betaald.
Ook daar zit Windows Pro op.
Ik kom van een Surface Pro 2 af met wederom 8GB en 256GB opslag. Ik red het met die specs net, met wat office-werk en lichte fotobewerking. Visual Studio draait er ook op, maar dat wordt karig qua prestaties.
Dat gezegd hebbende, de wifi-module is fantastisch qua prestaties, en ontleent zich prima voor remote desktop / thin client sessies. Schaal van de desktop staat hier op 100%, aangezien ik absoluut geen moeite heb met kleine letters lezen.
Het is wat jammer dat zo'n lichtgewicht apparaat zo hoog geprijsd is. Ik heb ook een Surface Pro 5 geprobeerd, maar die vond ik echt te groot.
Maar zowel de 8 GB RAM als de 128 GB SSD zijn gewoon beiden te klein om straks lekker mee te werken.
Daarnaast komt er nog eens 100 euro bij voor een toetsenbord en als je de pen wilt nog eens 110 euro.

Het is jammer dan de Surface pro met 16 GB RAM en 256 GB SSD en een i7 meteen 1000 euro meer gaat kosten ($1599.99 in de US Store). De i5 zal ook gewoon 1400 euro gaan kosten ($1399.99)
Die 128GB is niet echt een probleem aangezien je een MicroSD kaartje kunt plaatsen. Met 8GB ga je bij normaal office gebruik absoluut niet tegen problemen aanlopen.
Een Surface Go en lekker werken?

Klant van me heeft een paar van de eerste generatie, zijn wel grappige dingen als tablet, maar als laptop voldoet het gewoon niet. Als je dan bedenkt dat de Go, Go2 en Go3 dezelfde toetsenborden/covers gebruiken kan je ook niet spreken van enige verbetering daarin.
Het toetsenbord v.d Go series heeft ook geen vernieuwing nodig. Die is goed zoals die nu is. Gebaseerd op de Pro typecover die ik ook al jaren in gebruik heb. Dus dit zie ik niet als een minpunt.
Zelf heb ik de Go2 op launch gekocht vorig jaar, overgestapt van een Go1 die ik de jaar daarvoor van een maat had overgenomen. Ik gebruik nog steeds de "Go1" typecover, en dat ding gaat dagelijks m`n daily carry in en op reis voor korte weekend-tripjes. Nog in topstaat.

Mijn werkgever heeft veelal Dell convertibles nu. En met elk model die zel elk half jaar uitbrengen hebben ze een andere toetsenbord design om eraan te klikken, en tis elke keer niet goed. Heel goedkoop uitgevoerd, je "rukt" het met normaal gebruik kapot. Het zit goedkoop gelijmd met hot-glue. Zoveel van terug moeten sturen. Tis dramatisch. Dus ja, het kan veel slechter, niks op aan te merken met het design v.d Go Typecover. Laten ze die prima gewoon blijven gebruiken.
Kwaliteit is niks mis mee, ik heb hier nu 3 kapotte Surface Go's liggen van een klant: 2 met kapot scherm en behuizing aan gort en eentje die niet meer aan gaat. Van alle 3 zijn de typecovers nog onbeschadigd en ook overgezet op het vervangende exemplaar.

Ik vind die type covers alleen helemaal niks voor dagelijks werk.
Wie gaat dan ook zo'n ding kopen voor dagelijks werk? Je kraakt het apparaat af omdat hij niet geschikt is voor het onrealistische use case wat jij schetst. Een standaard iPad of Galaxy tab S ga je ook niet gebruiken om rapporten in elkaar te draaien of zware applicaties te runnen.

Dit is een media consumptie tablet en daar zijn ze perfect geschikt voor. Dat mensen ze voor de verkeerde doeleinden gebruiken is niet de schuld van het apparaat maar de gebruiker.
De Go 1 pentium voelt als een slak tov de go 2 m3 (en waarschijnlijk elk go 3 model), dat komt omdat die oude pentium turbo boost mist.
Aparte keuze. Je levert er aardig wat voor in lijkt me, met name scherm grootte en -kwaliteit.
Het is niet meer mijn hoofdpc, heb goede desktop. Mijn gebruik beperkte zich afgelopen jaren met name tot word/excel/media etc., en qua processor is deze Go 3 beter dan mijn oude pro 4. Scherm ben ik inderdaad benieuwd of de iets kleinere bevalt, maar we gaan het zien over 2 weken.
Wel een mooie tablet!
Bij KPN krijg je Surface Go 2 "gratis" erbij. Is die nog prima of kan je het beter overslaan?

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 22 september 2021 19:41]

Gratis erbij zal wel de emmc storage zijn, daar wordt je echt niet gelukkig van. Beter eerst even checken welk model erbij zit. En dan nog, ze willen we waarschijnlijk ook gewoon vanaf omdat het nieuwe model er al aan zat te komen.
Heb je niks aan als je al abonnee bent en verlenging wilt. Net al gesprek gehad via de chat.
Dit is erg jammer! We hebben namelijk al een KPN abonnement, maar wilde graag nog verlengen. Wat jammer dat huidige klanten worden benadeeld.
Ik ben al 13 jaar klant en ben er wel een beetje klaar mee. Het is iedere keer hetzelfde gedoe met kortingen en verleningen.

Ik kan beter ieder jaar opzeggen en naar een anderen provider gaan, net als met de energie dat is goedkoper dan dit gedoe.
Dat blijf ik altijd enorm raar vinden
Ik zou dan gewoon het contract opzeggen en vervolgens aankloppen als nieuwe klant
Opzeggen en opnieuw abonnement aanvragen op naam van je partner, dan kom je wel in aanmerking.
Het wil blijkbaar nog niet zo vlotten met MS eigen ontworpen ARM SoC, dat er weer intel in zit.
Ook volgens Notebookcheck een dual-core, maar wel met Hyper Threading dus 4 threads. https://www.notebookcheck...s-and-Specs.562440.0.html

Wat zou er waar zijn van de claim op 60% verbetering tov de Surface Go 2?

[Reactie gewijzigd door Rvanlaak op 22 september 2021 19:45]

Het Pentium-model wordt geleverd met 4GB geheugen en 64GB aan eMMC-opslag. De i3-variant wordt geleverd met 8GB geheugen en een 128GB-ssd. Het apparaat draait Windows 11 en krijgt ondersteuning voor Surface Pen-stylussen, hoewel deze niet worden meegeleverd.
dit word gezeik...
Een tablet met 4 GB geheugen en 64 GB opslag is een aardig systeem, mits het operating systeem een beetje zuinig is met geheugen en opslag. Een msWindows systeem met 4 GB geheugen zou nog kunnen.

Maar een msWindows systeem met 64 GB opslag is al zo'n 10 jaar te weinig. Voor elke andere hardwar leverancier zou ik het gewoon te veel beknibbeld vinden. Van microsoft vind ik het gewoon misdadig.

Bedenk dat een mswindows systeem altijd wordt gebruikt door en voor lokaal geïnstalleerde software. Dat is namelijk de hoofd reden om mswindows te blijven gebruiken: Men installere msOffice. En ja, microsoft doet al jaren haar best om het besturingssysteem klein en schoon te houden. Maar msOffice moet je al enige tijd als heel pakket installeren, alleen word, excel of outlook kan niet meer.

[Reactie gewijzigd door beerse op 22 september 2021 20:01]

Met de ODT kun je nog steeds alleen Outlook, Word of ander los programma installeren hoor.
ODT = Office Deployment Tool, gratis te vinden op de site van MS.
offtopic:
https://config.office.com/deploymentsettings
Download stom genoeg wel de complete binaires voor het gehele pakket.

[Reactie gewijzigd door segil op 23 september 2021 08:52]

Over het algemeen vind ik dat een Surface apparaat zonder toetsenbord een half gebakken systeem is. De Signature type cover is een accessoire wat je er eigenlijk bij moet hebben om het als een volledige Surface apparaat te laten aanvoelen. Voor een Surface Go met 64GB EMMC, 4GB werkgeheugen en een hele langzame Pentium betaal je met zo'n type cover toetsenbord zo'n €550-570 voor, wat gewoon veel te veel geld lijkt. Ik snap dat dit het hele verdien model van de Surface lijn is, maar zo'n toetsenbord mag er echt wel bij zitten voor de prijs. Zo speciaal en technologisch geavanceerd is zo'n type cover voor de rest ook niet, denk ik?

Daarnaast is het jammer dat de prestaties van de Surface Go lijn zo gelimiteerd zijn. Het kan een krachtige mini computer zijn, maar dat maken ze er niet van. Een standaard iPad met een toetsenbord hoesje levert gewoon betere prestaties en accuduur in algemeen gebruik.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 22 september 2021 23:06]

Die type covers zijn kwalitatief best goed, overleven meerdere Surface Go's en wat dat betreft vind ik het goed van MS dat ze die dingen tussen de Go, Go2 en Go3 gewoon compatible hebben gehouden.
Ik heb een Asus Transformer book uit 2016. Ik draai win 10 op een Atom met 2gb en 32gb emc. Ik kan comics lezen, XBMC draaien, ik kan browsen, ik kan een documentje typen. Oftewel je uitspraak is veel tekort door de bocht.

Deze machine is een paar lichtjaren verderop qua specs, het is niet bij benadering zo dramatisch als dat jij nu voordoet.

Verder, O365 werkt prima in de cloud, zeker voor dit soort machinetjes. En anders is er nog googledocs, werkt ook gewoon.
Op zich heb je groot gelijk. Waar ik op doel is dat veel gebruikers juist msWindows willen gebruiken om juist de bestaande programma's te blijven gebruiken. Microsoft is juist groot geworden en groot gebeleven vanwege de compatibiliteit met de bestaande pc-s, desktops en laptops. Daar waar die compatibiliteit niet werkte heeft msWindows het niet gehaald. Zie bijvoorbeeld de versies met andere cpu, de versies voor telefoons en dergelijke.

Zonder de zaken die van het oude systeem mee moeten komen zijn er best veel kopers die iets verder kijken en msWindows ook kunnen missen.
Ik denk dat je dit filmpje moet bekijken over de Surface go2.

https://www.youtube.com/watch?v=3jPu6Sw677E&t=13s

En dat is de instap versie van de Go 2... dus je notie over de Go3 zijn echt niet gestaafd door wat dat ding werkelijk kan.
Een Surface Go 3 of het nieuwe instapmodel van Apple iPad... ik weet het wel. De kracht van de iPad zit hem in iPadOS, sublieme touch en UX/UI, hardware kwaliteit, snelheid en prijs. Daar kan deze duurdere Surface Go echt niet aan tippen, ook straks niet met Windows 11.
Het is een eco-systeem vraag. Als je Calibre, Dosbox of Steam wil draaien is IOS (of Android)niet een optie.

De kracht van de Surface GO zit hem erin dat het direct inhaakt op de windows Eco.
Slim om een product goedkoop aan te bieden. Echter wanneer je hem compleet hebt met pen en toetsenbord, is de prijs alweer een ander verhaal.
Het blijven mooie devices dit. Had ooit een Microsoft Surface 2 (op Windows RT) die helaas gestolen is, maar wat was dat een fijn 'second screen'. Veel gebruikt tijdens meetings, niet die grote laptop op tafel die het zicht op je gesprekspartners blokkeert (toen we nog op locatie meetings hadden...), maar wel digitaal notities kunnen maken met toetsenbord en tevens toegang tot Office suite.