Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft introduceert 10"-tablet Surface Go - update

Microsoft heeft een nieuw product aan zijn Surface-aanbod toegevoegd in de vorm van een 10" -tablet genaamd Surface Go. De wifiversie is inmiddels in de Benelux vooruit te bestellen, later in het jaar volgt ook een 4g-variant.

In zijn aankondiging en in een bijbehorende blogpost schrijft Microsoft dat het aanraakgevoelige scherm van de Surface Go een beeldverhouding van 3:2 heeft en een resolutie van 1800x1200 pixels. Het hele apparaat meet 245x175x8,3mm en weegt iets meer dan een halve kilo. De tablet draait op een Pentium 4415Y-dualcoreprocessor van Intel, met een basisklokfrequentie van 1,6GHz, een tdp van 6W en bijbehorende Intel HD Graphics 615. Er zijn verschillende geheugenconfiguraties beschikbaar, met 4GB lpddr3-ram 64GB emmc-opslag, of met 8GB ram en een 128GB-ssd. De opslag is uitbreidbaar via een micro-sd-kaartslot.

De accu moet volgens Microsoft negen uur meegaan, waarbij het bedrijf spreekt over videoplayback. Het opladen van nul naar honderd procent zou twee uur in beslag nemen. Daarbij maakt het apparaat gebruik van een Surface Connect-oplader die ongeveer half zo groot is als de reguliere Surface-oplader. De Surface Go is voorzien van wifi, al zegt Microsoft dat er later dit jaar een variant beschikbaar zal komen met een simkaartslot en een Qualcomm X16-modem, dat het bedrijf ook al gebruikte in de lte-versie van zijn Surface Pro.

Aan de achterkant van de tablet zit een achtmegapixelcamera, terwijl er aan de voorkant een vijfmegapixelmodel en een infraroodcamera aanwezig is, waarmee inloggen via Windows Hello mogelijk is. Ook is er ondersteuning voor nfc. Laden is ook mogelijk via een usb-c-poort en er is een 3,5mm-jack aanwezig. De Surface Go is verder voorzien van een kickstand, waarmee een maximale hoek van 165 graden behaald kan worden. De tablet is te gebruiken met een afneembaar toetsenbord, een Surface Pen en een Mobile Mouse.

De wifivariant van de Surface Go is vanaf dinsdag vooruit te bestellen, ook in Nederland en België. De vanafprijs komt volgens Microsoft neer op 399 dollar.

Update, 11:38: Microsoft meldt dat de vanafprijs van de Surface Go 449 euro is en dat deze standaard wordt geleverd met Windows 10 in S-modus. Voor zakelijke gebruikers is er ook Windows 10 Pro, aldus Microsoft. In Nederland is het apparaat vanaf 28 augustus leverbaar.

Update, 11-7: De Surface Go staat inmiddels in de Microsoft Store. Daar is echter geen optie met 256GB opslag te vinden, in tegenstelling tot de eerdere mededeling van Microsoft. De tekst is aangepast. De versie met 8GB ram en 128GB opslag kost 599,99 euro.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-07-2018 • 07:39

298 Linkedin Google+

Submitter: Nathan

Reacties (298)

Wijzig sortering
Een iPad heb je dan toch meer aan:

- langere accuduur (10 uur video vs 9 uur video - met apps zal de iPad nog wel langer meegaan zelfs)
- hogere resolutie (2048 x 1536 vs 1800x1200),
- meer snelheid (de A10-fusion is heel snel. De performance van de Go is vergelijkbaar met een Surface 3 uit 2014: irritant sloom dus)
- lichter gewicht (478 gram vs 521 gram)
- betere touchscreen apps (veel meer keuze in de App Store)
-Office werkt ook prima op de iPad.
-Lagere prijs ($329 vs $399)

Surface 3 is duidelijk overpriced, bij Apple krijg je betere hardware voor minder geld.

/edit: waarom een 0? Dit is geen troll. De Go is duidelijk bedoeld als iPadconcurrent, dus logisch dat je er mee mag vergelijken toch?

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2018 08:03]

Je negeert nogal wat:

- Het basismodel van de Surface Go komt met 64GB, niet 32GB
- Het basismodel heeft 4GB RAM, niet 2GB
- De camera aan de voorkant bevat Windows Hello
- Veel meer uitbreidingsmogelijkheden met USB-C, iets at ongelofelijke waarde heeft
- MicroSD
- De iPad valt om, de Surface Go heeft een frictie-kickstand (ala Pro 3, 4 en 2017)
- De claim dat de A10 sneller is dan Pentium is niet onderbouwd, noch is de claim dat Pentium Gold "vergelijkbaar" is met de Atom van de Surface 3 (spoiler: het is absoluut niet vergelijkbaar)
- Office op iPad is een mobiele app, Office of Windows kan dat zijn, maar hier heb je ook gewoon de volledige, feature-complete versie
- Surface Go heeft ondersteuning voor decennia aan software, ook weer waardevol voor het doelpubliek
- Windows vs iOS: een full featured desktop-OS tegenover een simpel mobiel OS, RIP "dan toch meer aan"-argument, ook al was hier geen enkel ander punt in deze opsomming
- Surface Go krijgt minimum 10 jaar ondersteuning, iPad komt met wat geluk aan 5

Als je het mij vraagt is dat alles toch zeker 80 euro waard.

Wat de accessoires betreft bied de Surface Pen natuurlijk een gigantische battery life voordeel met 1 jaar tegenover 12 uur terwijl het maar 1 ms in latency moet inboeten, de Surface Pen heeft ook nog eens enkele programmeerbare knoppen. Aan de kant van de cover hebt je natuurlijk het voorbeeld dat je, wel... een toetsenbord krijgt met een geweldig touchpad. De gewone iPad bied geen toetsenbord in zijn officiële cover, nogal vrij essentieel voor de markt die hier gezien wordt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 juli 2018 08:33]

Dit is geen Pentium Gold, dit is een Pentium Silver gezien het een Y proc is. De Gold naam is voorbehouden aan de reguliere chips in de klasse van de i3. Daarmee is de vergelijking dus wel enigszins terecht.
Is die processor beter dan de core m https://www.intel.com/con...10.html?wapkw=core+m+5y10 ? Ik begrijp helaas weinig van processors.
Niet heel on-topic, maar om je vraag te beantwoorden zullen ze niet bijster veel van elkaar verschillen, de 5y10 zal waarschijnlijk een klein beetje sneller zijn.
Nee, je hebt het concept van Pentium Silver en Gold gewoon niet goed begrepen.
Je negeert zelf ook wel wat. :9

Surface go heeft Windows Hello, maar de iPad heeft een vingerafdrukscanner. Heb zelf een Surface Book 2 en een iPad pro 10.5, en ik heb Windows hello uitgezet omdat hij me zo vaak niet herkende, heel irritant omdat je dan 5 seconden moet wachten tot je hem kan ontgrendelen met je pin/pw. Improven helpt niet, net als een clean install. Kwestie van wat werkt!
(Vriendin heeft surface laptop, die vind Windows hello dan weer super werken)

De claim dat de Pentium sneller is, is ook niet onderbouwd. Ik heb zitten zoeken maar kan nergens iets vinden over benchmarks, misschien even toelichten? Dit geldt ook voor grafische kracht natuurlijk, tablets lenen zich uitstekend voor spelletjes.

Ik lees ook nergens dat Windows 10S 10 jaar ondersteuning krijgt, heb zelf een surface RT, vind het jammer dat ze dat zo snel hebben laten vallen (geen nieuwe apps/updates meer) natuurlijk kun je de Go upgraden naar pro, maar dit staat er niet standaard op, sommige mensen en bedrijven zullen hem niet upgraden.

Office op w10s is natuurlijk ook app based.

Keyboard is aan de prijs, 130 euro voor de Alcantara versie is duur, Logitech iPad hoesjes met keyboard zijn prima optie en goedkoper (en draadloos).

Natuurlijk zitten er ook veel voordelen aan de Go, ik zit zelf zelfs te twijfelen of ik hem wil kopen, als vervanging van de RT. De kickstand, USB en microSD zijn grote grote voordelen

Vind beide tablets niet te duur en ben heel benieuwd naar de reviews van de Go ;)


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 10 juli 2018 09:22]

Hoezo zou de claim dat Pentium sneller is dan Atom niet onderbouwd? Of doel je op A10 v. Pentium? Maar die laatste maak ik helemaal niet.

Windows 10 S is gewoon Windows 10 en die ondersteuningsperiode loopt - op dit moment - tot 2026 (venwege 1607) maar wordt eind dit jaar weer uitgebreid naar 2029 voor 1809. De Surface Go valt daar dus ook gewoon onder. En sowieso heeft Microsoft al een goed voorbeeld geleverd met de Surface Pro uit 2012 die nog steeds feature updates krijgt, 6 jaar na datum (die op dit moment ook nog minimum 8 jaar ondersteund wordt voor een totaal van 14 jaar... tot nu toe), en waarmee ze nog lang niet klaar zijn.

En een first-party keyboard is moeilijk te vergelijken met een third-party. Heeft vaak betere integratie en betere kwaliteit. Daarbij is er ook een toetsenbord voor 100 euro voor de Go. Maar het is geen vergelijking want de iPad heeft dit gewoon niet en die third-party toetsenborden bestaan net zo goed voor de Surface.
Oh excuus! Ik dacht dat je die vergelijking maakte, je hebt gelijk! Dat deed je niet.
Wel blijft het interessant welke sneller is, ik las dat je op de Go in ieder geval mcft kan spelen op 1080p, dus wordt spannend.

Cool van de support, interessant om te weten dat ze dus w10s net zo lang gaan ondersteunen als w10, misschien ben ik nog een beetje voorzichtig omdat de support voor Windows RT er vrij rap uitgetrokken is ;)

Eens met je over de keyboarden, punt wat ik eigenlijk wou maken is vooral: bij de surface Go heb je eigenlijk echt een keyboard nodig (Windows 10 werkt gewoon niet super op touch), bij de iPad is dit wat minder. Dit maakt het prijsverschil wat groter. Surface is gewoon een 2 in 1, de iPad is dat niet.
Windows 10 heeft gewoon een popup toetstenbord zoals iOS en Android heeft. Hoezo werkt dat niet goed?

En wat is mcft? Afkortingen werken niet zo goed als mensen niet weten wat het betekend. Google helpt ook niet echt.
Als surface gebruiker vind ik het touch toetsenbord echt niet lekker. Swype zou een mooie feature zijn om toe te voegen. Ik loop op mijn werk soms in tablet mode en dan wil je met 1 hand typen. Dan is swype zoveel prettiger. Ook de woordsuggesties en degelijken kunnen beter.

mcft is vermoedelijk minecraft. Vraag mij niet waarom je dat af zou willen korten.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 10 juli 2018 12:21]

Maar dat probleem heb je in principe met elke tablet. Lopen en typen tegelijk op een tablet is moeilijk ja. Dat doet de gemiddelde gebruiker niet zo vaak.

Verder was je punt dat de tablet een fysieke toetsenbord nodig had omdat het op touch niet goed werkt. Het ging dus om dat het een fysieke toetsenbord nodig had. Nu is je argument dat het moeilijk is tijdens het lopen, maar dat is met een fysiek toetsenbord net zo goed moeilijk.

Als je de tablet normaal gebruikt is volgens mij de virtuele toetsenbord van Windows prima en heb je geen fysieke toetsenbord nodig.
Het was Captain Jorg zijn punt dat de tablet een fysiek toetsenbord nodig heeft. Ik ben weer iemand anders :)

Ik heb de Surface altijd als een zakelijke lijn gezien. Uitermate geschikt voor vergadering en vele andere usecases. Op reddit is het virtuele toetsenbord een veelgehoord minpunt vooral omdat Microsoft bewezen heeft op andere apparaten veel betere toetsenborden te hebben gehad.

Bovendien wordt zowel de surface als de surface pro tegenwoordig zonder typecover geleverd. Dan is het minste wat ze kunnen doen een virtueel toetsenbord leveren met de kwaliteit van andere tablets. Ik heb zelf ook een Ipad liggen en dat toetsenbord is simpelweg prettiger. Ook ben ik benieuwd of de issues met de pen verholpen zijn bij deze surface. De laatste generatie heeft erg veel problemen wat het voor grafisch vormgeving onbruikbaar maakt.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 10 juli 2018 12:32]

Oh, oeps! Mijn fout!

Ik neem van je aan dat de iPad een beter virtueel toetsenbord heeft. Dat is niet moeilijk te geloven. Maar dat was mijn punt ook niet, ik vond de opmerking van Captain Jorg dat een fysiek toetsenbord nodig was omdat het virtuele toetsenbord niet goed werkt een beetje ver gaan. Het werkt prima.
@Isniedood Sinds de creators update heeft W10 gewoon swype functionaliteit in de on-screen keyboard.
Swype zit al in Windows 10. In de 1809 update maakt het ook gebruik van de technologie van SwiftKey.
Bijzonder.. bij mij werkt dat niet. En ik ben niet de enige als ik zo op internet zoek.
Cool van de support, interessant om te weten dat ze dus w10s net zo lang gaan ondersteunen als w10, misschien ben ik nog een beetje voorzichtig omdat de support voor Windows RT er vrij rap uitgetrokken is ;)
Windows RT wordt nog ondersteund tot 2023, 10 jaar na release. Vind persoonlijk niet echt dat ze de ondersteuning er dus rap hebben uitgetrokken.

"S Mode" is gewoon een instelling in Windows 10's Settings app, afwachten is echt niet nodig, ze gaan het gewoon doen.
Hmmm, ik heb sinds 3 jaar 0 updates gehad op alle apps, geen Netflix offline support, geen amazon prime app etc etc etc. Kan natuurlijk aan de appmaker liggen, maar het voelt toch wel alsof het hele platform "dood" is...
Afgezien van bios updates, want daar is Microsoft vrij beperkt met ondersteuning vooral voor zo'n premium lijn. En dat is ook niet geheel onbelangrijk gezien de beveiligings problemen van de laatste jaren.
Ik heb zelf de originele Book en moet zeggen dat Hello inderdaad soms faalt om mij te herkennen. Maar meestal gaat het wel goed en dan is dat ook zo snel dat ik denk: in die tijd had ik nooit een wachtwoord of pin kunnen typen. En meer dan snel genoeg om vlot over te komen en als niet hinderlijk.

Je kan trouwens op elk moment het hello scherm wegswipen naar boven of op enter drukken om met wachtwoord/pin in te loggen.
Als je naar de kracht kijkt van Apple zijn laatste chips waar het zelfs sommige van zijn eigen macbooks verslaat is het op zich niet vreemd te stellen dat die krachtiger is.
Of het veel uitmaakt op een mobiel OS is een andere zaak.
Een iPhone die krachtiger is dan je laptop is mss leuk als je zaken op tafel gaat leggen en meten maar zolang je er niets mee doet maakt dat niets uit (en lol want die vergelijking blijft opgaan tot het einde :D).

Ik ben zowel met Loller1 als CyberMania eens (die geen 0 moest krijgen, dat systeem dient niet om te voten of je het eens bent).
Ik wil ook wel eerst afwachten wat deze processor gaat betekenen in dagelijks gebruik van de surface tablet. Je draait inderdaad een redelijk systeem er op dus even afwachten hoe fijn dat gaat zijn.
Verder vind ik het wel een interessant iets. Indien je het alleen voor office werk gebruikt, of zoals Apple de iPad Pro wilt plaatsen, kan dit wel een fijn tabletje zijn.
Microsoft gaat dus weer voor een Pro en niet pro lijn zoals in het verleden maar dan met een groter verschil zo te zien.
Precies, eerst maar eens afwachten hoe lekker alles in de praktijk werkt lijkt mij niet onverstandig. Al weerhoudt dat menigeen hier niet er van tal van vooroordelen deze site op te smijten.

Enige wat een beetje uit verhouding is voor mijn gevoel is die muis. Die is plotseling wel heel erg groot in vergelijking met deze tablet.
D2D heeft een youtube filmpje geplaatst al met ineens hoe de specs verhouden:
https://www.youtube.com/watch?v=emHyQNfQKaw&t=0s

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in hoe goed de processor zou presteren.
Dank voor je reactie! Ziet er bepaald niet verkeerd uit lijkt mij.
Ik had veel liever een moderne i3 gezien met een grotere batterij en iets dikkere tablet dan zo een trage pentium 4415Y proc.
Pentium zal inderdaad erg traag zijn wat duidelijk gaat opvallen met simpele kleine spelletjes uit de windows store. Er zijn verschillende vergelijkingen tussen i3-7100 vs Pentium 4415Y op internet te vinden die dit genoemd prestatie verschil onderbouwen..
Maar jij komt zelf met een processor die niets hiermee te maken heeft, en zegt dat dat die sneller is.
Zo kan ik ook zeggen dat ik liever een moderne i7 had willen zien. Er zijn verschillende vergelijkingen die het prestatieverschil tussen de i7-8700k en de i3-7100 onderbouwen. Beetje een nietszeggende vergelijking, maar dat is die van jou dus ook.

Een moderne i3 heeft een heel wat grotere TDP. Dat gaat niet in een tablet als deze. Die krijgt bij lange na niet genoeg koeling.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 juli 2018 12:18]

Ook een fijn voordeel, je zit niet vast aan iTunes en andere Apple troep. :*)
Gingen ze niet afstappen van Windows 10 S? Werd dat niet gewoon Windows 10 in S mode?

En je kan de S-only altijd omzetten naar de non-S mode... (de pro versie), MacOS op een ipad zetten zal niet mogelijk zijn.
Windows S kan op ieder device eenmalig worden omgezet. Het is dezelfde versie van Windows, alleen beperkt tot het installeren van apps uit de officiele store.
Ik heb me er dus wel in verdiept O-)
De OS regelt of het kan, dat gaat niet per device. Gozer je weet niet waar je het over hebt.

Verder is in de update van dit artikel het nu dus wel bevestigd.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 juli 2018 12:21]

Windows 10S is toch gewoon Windows 10 met de beperking dat je alleen apps vanuit de store kan installeren? Het omzetten maakt er gewoon de full versie van Windows 10 van. Als op een device Windows 10S kan draaien kan daar ook Windows 10 op draaien.
Er is nergens bevestif dat dit ook op de Go kan omdat MS heeft aangegeven dat het met alle S installaties kan. Waarom zou je het dan apart gaan vermelden?
Ja, ze zullen het vast beperken op de Surface terwijl alle andere apparaten het wel kunnen. Klinkt niet heel logisch...
De hardware trekt het bijna altijd wel, maar hoe snel het is, weet je natuurlijk nooit.
Omdat die optie gewoon gegeven is.
Dat kan bij iedere Windows 10 S versie.
Betekent alleen dat je een Windows 10 licentie voor een upgrade moet kopen.

Je roept dit steeds...het is nu wel klaar.
Betekent alleen dat je een Windows 10 licentie voor een upgrade moet kopen.
Zelfs dat niet, S Mode is letterlijk gewoon een instelling in de Settings app.
Het handige van windows vergeleke met ios/android is multitasken. Dit is een stuk minder prettig op een ipad.
En muis support + legacy apps
Volgens mij is dit het allergrootste pluspunt. Kun je De Surface tablet ook als thin client inzetten ipv een iPad (ik heb alleen maar iPads thuis) met een muis van +100 euro om een beetje te kunnen VMén.
Je kan natuurlijk ook gewoon een willekeurige draadloze muis van <10E bij de MediaMarkt aansluiten.
Als een muis überhaupt zou werken op een iPad zou dat kunnen ja......
Ah dacht dat je het over de Surface muis had ;)
Windows 10 applicaties zijn niet legacy.
Maar deze draait dus ook gewoon oude windows applicaties, die ook nog op XP/7/8 draaien. Niet alleen windows universal apps..
Weet niet of je nu echt vrolijk moet worden van legacy apps. Kan me niet 1-2-3 apps voor de geest halen die het waard zijn er op te zetten als ik eerlijk ben.

En of een muis nu echt zo handig is? Denk dat het gros van de mensen die echt niet gaat gebruiken, net zoals het gros van de mensen geen muis aan een laptop koppelen.
Dat Windows beter is in multitasken lijkt me evident, het is een desktop os waar multitasken USP was in zijn inceptie. Echter is het multitasken op een tablet met Windows niet zo heel handig. De interface blijft een soort van pseudo in between oplossing tussen muis en touchscreen. Als je de tablet gebruikt als laptop, met een toetsenbord met trackpad sleeve heb je gelijk. Maar gebruik je Windows 10 in de tablet modus dan valt veel nut van het goede multitasken van W10 toch weg. De keuzes op de iPad voor bijvoorbeeld splitscreen en hoe dit te gebruiken voelen dan simpeler en natuurlijker aan en in de praktijk gebruik ik dat meer, waar ik bij een W10 tablet toch de meeste apps fullscreen draai en de niet tablet apps volstrekt onhandig werken met een touchscreen, met kramp in je hand tot gevolg.
Maar je hebt wel de keuze. Je kan hem als pure tablet gebruiken onderweg en zonder problemen omvormen tot een laptop als je productief wenst te zijn.
Tuurlijk, dat is het mooie van W10. Echter vindt ik dan wel dat beide modi goed moeten werken en op dit moment vindt ik de tablet modus van W10 echt te gebrekkig.
Windows 10 in gewone mode kent ook "split screen". Sterker nog, dat had Windows 7 al.

Je sleept een window (of app) volledig naar links of rechts en daarna kan je het tweede window (of app) er naast plaatsen als zijnde split-screen.
Ik zeg ook nergens dat W10 dat niet heeft. Ik zeg dat de implementatie op de iPad beter geschikt is voor een tablet dan de tablet implementatie op W10. Desktop W10 werkt perfect, maar de tablet modus laat zeker nog te wensen over.
Alhoewel ik in het algemeen Windows fijner vind ik multi-tasken, betreft het hier volgens mij Windows S, het manke broertje. Verder is in ieder geval op de iPad Pro multitasking dik in orde inmiddels.

Ik weet niet of de Go ook volledig Windows kan draaien?
Kunt em gewoon in professional zetten hoor, als je em als commercieel koopt dan krijg je em gewoon standaard geleverd met Windows 10 Pro (S is overigens niets meer dan een modus tegenwoordig, niet een compleet beperkt OS zoals indertijd met Windows RT bv wel het geval was).
Zal ie zonder probleem kunnen.
Oh nou, weten we dat ook weer.
Maar desktop apps op een onderbemeten tablet is totaal niet prettig. Het eerste wat je dan laat is multitasken.
De Go is bedoeld als touch tablet (er wordt immers geen keyboard standaard meegeleverd). Ik kan je zeggen dat je touchervaring op Windows 10 nog altijd om te huilen is, zeker op een 10" scherm. Dat vind ik een veel groter pluspunt dan de multitask-ervaring.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2018 08:01]

Ben ik met je eens en ik gebruik al jaren een surface. Het onscreen toetsenbord laat regelmatig steken vallen. De pen ervaring is daarentegen prima
Ben ik met je eens en ik gebruik al jaren een surface. Het onscreen toetsenbord laat regelmatig steken vallen. De pen ervaring is daarentegen prima
Heb zelf nog een Surface RT liggen en ik vond daarop het onscreen toetsenbord eigenlijk altijd best fijn werken, nooit echt noemenswaardige problemen mee gehad buiten het feit dat blind typen op een virtueel toetsenbord een beetje lastig is ;)

Vind het in ieder geval fijner werken dan het onscreen toetsenbord op mijn moeder's iPad.
Vaak sticky windows key of sticky capslock. En ik vind de taal herkenning bij een app als SwiftKey een stuk beter, dus als in NL of ENG type vergeet ik de taal om te zetten en worden alle woorden verkeerd gecorrigeerd.
Prima responsiviteit verder. Ik wou dat ik de layout, kleuren e.d kon aanpassen.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 10 juli 2018 16:37]

Ergens na 8.1 werd het slechter. Ik tik dit op mn ouwe trouwe S3 en de originele versie van windows was als geheel veel meer toegespitst op touch. Swipes vanuit de randen bujv. en edge zelf ook.
Bij de Pro versie wordt ook geen keyboard, muis of pen meegeleverd. Net zo kaal dus.

Maar door de usb poort kan je wel gewoon via een usb hubje elke willekeurige muis en keyboard aansluiten.
Gek. Ik heb een oude Acer Iconia W700 en touch werkt eigenlijk enorm goed. Het toetsenbord is enorm responsive, nu nog steeds met Windows 10... Dit is een oud model (maar was wel een topper) en is nog steeds prima bruikbaar. Windows 8 / 10 zijn juist erg lekker met touch.
Dat is ook erg persoonlijk. Sommigen werken liever met Windows, sommigen liever met iOS.
Nou iOS is vanaf de grond af aan gebouwd voor touch terwijl Windows omgebouwd is vaniets dat oorspronkelijk vooral bedoeld is voor keyboard en muisbesturing.
Oplichten is iets anders dan meer betalen, en volgensmij betaal je een stuk meer bij Apple.
Over het algemeen heb je gelijk. Maar bij Apple tablets niet.
Dit is zowat het enige product dat Apple aan een lage prijs aanbiedt gezien de hardware en kwaliteit.
Dit is behandeld geweest in een management cursus van management school.
Idee was om als eerste een tablet op de markt te zetten aan een prijs/kwaliteit dat het moeilijk wordt voor de concurentie om te concurreren op prijs. Wat je in realiteit ook kon zien.
Maar je wordt wel opgelicht want je betaalt meer voor minder hardware bij Microsoft dan bij Apple. Wie zegt dat Apple altijd overpriced is? Dat zijn meestal Microsoft fanboys. Bewijs maar dat je betere hardware specs krijgt met de Go vs de iPad 2018.
Het gaat mij echt niet alleen om de hardware. Als ik een tablet zou willen dan zou het zoiets als een Surface moeten zijn. Ondersteuning voor HIDs is gewoon een must. Enkel touch is voor mij geen optie. En dan valt Apple af, want die ondersteunen dat simpelweg niet.
Dat hangt er maar net af wat je er mee wilt gaan doen. Deze tablet is eigenlijk een "cross-over", het is namelijk een semi-laptop/semi-tablet. Voor veel doeleinden kan dit apparaat beide vervangen, waardoor je nog maar een apparaat hoeft rond te lopen/aan te schaffen. Een voordeel voor veel mensen.

In mijn eigen situatie heb ik een krachtige laptop nodig (als in snelle CPU, veel RAM). De software kan om technische en licentie redenen niet virtueel draaien. En de huidige "cross-over" apparaten hebben dit niet. En omdat ik toch al met een laptop rondwandel, heb ik de behoefte aan die extra tablet functionaliteiten niet. Een met touch bedienbare tablet en eventuele bluetooth keyboard is dus voor mij voldoende.

Voor veel zakelijke gebruikers is een Surface Go een goede oplossing. Vooral als je het met een soort dock kunt gebruiken.
Een x64 processor vergelijken met een arm processor is beetje krom: de msrp van de processor in deze surface is al 40% van de prijs.
Ik zou de definitie van oplichting even opzoeken als ik jou was.
Apple is overpriced check eens wat MFi is . Al's accessories boer een licentie moeten aanschaffen van rond de 300-500 per product |:( Krankheit. Daarnaast Werken de Office Apps gewoon prima OP de Surface Go.

Arm vs Intel is sowieso winsituatie voor Microsoft in dit geval. En bij telefoons tja. Dombo-proof telefoon vs modulair je moet Maar kiezen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 10 juli 2018 08:09]

Eens met MFi "oplichting", maar de Surface accesoires zijn meestal ook vrij overpriced.
Arm vs Intel is sowieso winsituatie voor Microsoft in dit geval.
Ik kan mij een artikel herinneren waarin Microsoft claimt dat juist dankzij een ARM SOC de accuduur veel langer is. Lijkt me dat ze met een intel processor ofwel inleveren op accutijd, of zichzelf minder geloofwaardig maken.
Dat heeft niks met oplichting te maken.
Even een voorbeeldje.

APPLE MacBook Air 13 (2017)
Beeldscherm: 13,3 inch (1440 x 900)
Processor: Intel Core i5-5350U
Werkgeheugen: 8 GB
Opslag: 128 GB SSD
Grafische kaart: Intel HD Graphics 6000

¤950

Voor dat geld krijg ik een snellere Windows laptop met Full HD scherm.

Ipad 2018:

Om te beginnen heeft de iPad 2018 2GB minder RAM dan de Surface GO. Gewone .exe applicaties (je weet wel, wat zegmaar 99% van alle extensies is ;) ) zijn wel te draaien op de Surface GO (immers geen ARM / mobile architectuur. Intel HD Graphics 615 is beter voor games dan de grafische processor van een iPad.

De Surface GO beschikt over een USB C 3.1 aansluiting, dat maakt een externe GPU aansluiten mogelijk mits er sprake is van een snelheid tot 40Gb/s (Thunderbolt 3).

Daarentegen: iPad heeft wel wat meer opslag en is 40 gram lichter. Ook is de resolutie iets beter van de iPad. 1800 bij 1200 (surface) vs 2048 x 1536 (iPad)

iPad is prima voor de gemiddelde tablet gebruiker, de Surface GO is echter een uitkomst voor mensen die meer functionaliteit en opties willen, wat meer multitasken (IOS is daar immers niet geschikt voor, daarnaast heeft de Surface meer RAM). Dan nog niet te spreken over alle extra's zoals kickstand, toetsenbord, precision trackpad, Windows Hello, enz wat het werken gewoon veel beter maakt.
Het vergelijken tussen een ARM CPU en ecosysteem en x86 is natuurlijk appels en peren. Ik beloof je, in veel workloads (vooral scientific, etc...) draait die 6W Pentium rondjes rondom een ARM heen, en zeker als je kijkt naar educative (waar je ook zaakjes zoals programmeren, wetenschappelijk rekenen, etc... zou verwachten) heeft een goed non-mobile ecosysteem toch de voorkeur. Tegenwoordig een hoop kinderen die Python geleerd wordt. Een taal die je in beheer, web, maar ook in academia tegenkomt. En een computer waar de kwaliteit (en uitstraling) gewoon GOED is (zeker op Apple niveau, zeker af en toe missers maar doorgaans goed) heeft toch een voordeel. Dat, en ondanks dat het wat beperkt is, een upgrade traject. iOS met SD-kaarten is (zelfs met de adapter) lastig en beperkt (android is wel beter maar niet zoveel), en volwaardige USB-C waar óók laden mee mogelijk is (je kan dus een mac lader bietsen) is een geweldige uitbreid mogelijkheid.

Overigens, wanneer heb jij voor het laatst met een touchscreen WIndows gewerkt? De apps zijn best goed. Sterker nog: de pen apps zijn ook erg goed.
Ik denk alleen dat dit niet de doelgroep is - er zullen niet idioot veel mensen wetenschappelijke workloads of complexe high-performance python code op hun tablet gaan draaien. Het grote voordeel van deze Windows tablets is dat je *uberhaupt* een functionele IDE en een volwaardige Office kan draaien.

"een ARM" zegt ook niet zoveel, er zijn snelle/langzame en zuinige/onzuinige ARM chips, net zoals er snelle/langzame en zuinige/onzuinige x86 chips zijn. Een A10 van Apple is snel, maar ook duur, een Snapdragon 835 is zuinig en goedkoop, maar ook niet erg snel.

Er zit fundamenteel bijzonder weinig tussen, en de discussie is vooral functioneel: welke SoC fabrikant bakt een goede gpu mee voor games? welk OS draait erop en past dat bij de rest van mijn devices/sync? wat is de functionaliteit van de apps die op dat platform draaien? zijn er veel apps traag via emulatie of is er goede native performance?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2018 09:29]

Ik denk alleen dat dit niet de doelgroep is - er zullen niet idioot veel mensen wetenschappelijke workloads of complexe high-performance python code op hun tablet gaan draaien. Het grote voordeel van deze Windows tablets is dat je *uberhaupt* een functionele IDE en een volwaardige Office kan draaien
Inderdaad, en je ziet nu ook steeds meer ontwikkelaars overstappen op cloud-based IDEs waarbij de rekencapaciteit van je local device geen issue is.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2018 15:27]

Je weet dat er zoiets is als Phytonista voor iOS?
Je vergeet even dat de Surface een volwaardig OS heeft (gratis upgrade naar w10 pro) en daar kun je heel wat meer mee dan een iPad die op iOS draait. Alleen dat is al drie pluspunten waard. Er kan tot 1TB aan extra opslag in in de vorm van een micro sd kaart (al lijkt het alsof er een volwaardig sd kaart slot aan de zijkant zit). Hij heeft een ingebouwde kickstand.

Genoeg voordelen om mij enthousiast te maken. Ik vondt de 12,1 inch Surface net even wat te lomp om als tablet in te zetten. Met deze nieuwe Surface Go zie ik wel mogelijkheden als een volwaardig vervanger voor mijn iPad Pro.

Windows Central vergelijkt de cpu kracht met een i3 en de grafische kracht ongeveer anderhalf keer de surface pro 3.
IOS is net zoals Windows een volwaardig OS, alleen is de een voor desktops ontworpen en de ander voor tablets en mobiles. De vraag is dus of Windows wel zo geschikt is voor een tablet, naar mijn mening niet.
IOS is zeer touch gedreven, de Windows gebruikers showen met de muis ondersteuning, maar daarmee neig je eigenlijk al naar een laptop. Het ljjkt een andere groep te bedienen.
De vraag is of de CPU inderdaad zo krachtig is voor Windows10, daarbij lijkt het erop dat ze voor het basis model trage flashstorage gebruiken.
Sommige mensen hebben echter gewoon behoefte aan de Windows-ervaring(of de noodzaak vanwege programmatuur). Waar haal je trouwens vandaan dat de iPad sneller is zonder hands-on ervaring? Dat neigt toch een beetje naar fanboyisme
Zou toch wel moeten met die A10 chip, dat is een van de snelste mobiele chips, sneller dan menig Intel cpu
Nogmaals: ARM en X86 één op één met elkaar vergelijken is erg lastig. Waar Intel CPU's doorgaans twee registers combineren met zeg maar één execute en een command pipeline van zo'n 20 stappen, heeft ARM typisch gezien drie registers maar een absurd korte command pipeline. De beste analogie is smoothies maken met een lading zaken en zeggen dat je bosbessen smoothie beter is dan een tomaat smoothie. Kan kloppen. Je hebt net ketchup gedronken. Wil niet zeggen dat ketchup slecht is, het heeft namelijk een nut!

Ik zou zeggen, verdiep je eens in de CPU architectuur, en wát de benchmarks zijn: want ik verzeker je. In een hoop workflows is X86 nog steeds de snellere architectuur. Wat iOS vaak snel laat lijken is hoe compositing wordt toegepast, en dat is een GPU ding (compositing kan Windows pas sinds Vista, en daar was het vrij primitief).

Wat de A10 tegenhoud overigens moet ik bekennen (het is nog steeds een goede chip), is ondersteuning. Veel IDE's en tools werken niet op een OS wat op de A10 draait. Er is bijvoorbeeld geen VSCode voor een A10 CPU te krijgen, noch volwaardige python runtimes (met pip/anaconda/etc...). En dan kan je een CPU zo snel maken als je wilt, als je workflow er niet mee werkt, dan is hij effectief 0. In de fotografie zegt men: "de beste camera is de camera die je bij je hebt als er iets geschoten moet worden". Zeker iets wat ook op de ICT sector en workflows van toepassing is. En waarom ik eerder zal geloven, mocht Apple écht de educatieve wereld willen gaan verroveren, in een MacOS device, dan in iOS momenteel.
Sorry hoor, er bestaan uitstekende cloud-based IDE's. Daarnaast betaal jij bij deze Surface Go eerst nog 99-129 euro voor een keyboard. Daarnaast kan ik je zeggen dat die resolutie op een 10" scherm helemaal geen pret is om veel code op te schrijven.

Dit ding is bedoeld als iPad concurrent voor het onderwijs, daar moet je hem ook mee vergelijken en niet met vage usercase-scenario's waar al andere devices voor zijn van Microsoft: zoals de Surface Pro.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2018 15:30]

sneller dan menig Intel cpu
Volgens één benchmark
Sneller in wat? X86 doet hij niet, dus voor mijn use cases is de A10 oneindig veel langzamer.
En dat doet jou beslissen im een Apple (MFi) product aan te schaffen 8)7
Hoe snel kan die A10 chip X86 software draaien dan?
Je hoeft niet overal x86 voor te kunnen draaien, en dat kan die niet omdat niemand er een emulator voor heeft gemaakt. Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken
Een OS als Windows kan op dit niveau niet vergeleken worden met een mobiel OS als IOS. Hierbij valt de claim "Een iPad heb je dan toch meer aan" af. De claim voor "meer snelheid" is niet evident gezien de systemen respectievelijk een andere thread afhandeling hebben. Uiteraard gaat het hier ook niet alleen over het draaien van Office en zal de keuze tablet/iPad of een laptop/Surface een subjectieve keus blijven naar de wensen van de desbetreffende consument.
De Surface is een iPad concurrent maar maakt het nog geen vervangend product, het gaat hier om marktsegment. Microsoft wil een klein stukje tablet gebruikers naar de laptop kant brengen met een product die hier tussen in wordt geplaatst.
iOS is geen mobiel OS. Het is een touch OS. Het kan inmiddels min of meer meekomen met een desktop OS, alleen dan bestuur je het voornamelijk met touch.
Geen echte multitasking, maximaal een paar actieve tabbladen, geen OEM toetsenbordcover (voor de normale, vergelijkbaar geprijsde iPad), geen muissupport, of drivers voor gekke randapparatuur (zeg, een microscoop met USB), geen mogelijkheden om buiten de Apple-store om te gaan en ga zo maar door.
iOS als vervanging voor Windows is totaal geen vergelijk.
surface 3, ik ben pas onder de indruk als ik met een A10-Fusion processor 70 tabbladen van het internet tegelijkertijd kan draaien, dat is pas multitasken!

bij android en ios kan dit niet, de browser tabbladen worden naar een minuut weer gesloten om batterijen te besparen!anders trekt het apparaat alles leeg!binnen enkele uren.echt heel erg irritant en niet productief als je bezig bent, en de pagina moet weer worden herladen omdat hij automatisch alles afsluit.

en zo kan ik nog wel even door gaan waarom ik een sruface boven een ipad verkies!
met elke surface apparaat ken ik een netwerk leggen naar windows om samen te werken, dus handig voor op het werk maar ook voor thuis.

het gaat bij sommige mensen om tijd en het multi tasken=samen werken.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 10 juli 2018 08:36]

Onzinnige vergelijking. Het gaat hier om de Go. Een volwaardige Surface (pro) moet veel meer gezien worden als een high-end ultrabook. Krom om die te vergelijken met een tablet.
Hij heeft het over de surface 3, die had een ongeveer half zo snelle Atom als deze tablet heeft. Dit ding is snel zat voor heel veel zaken, en heeft bovendien gewoon een compleet OS. Mét multitasking dus. En 4 of 8GB RAM is ook niet gek. Kortom je kan hier best wel eens een aardig productief machientje mee hebben, en daar zit 'm ook de crux, Microsoft voegt productiviteit toe aan een formfactor waarin de concurrentie alleen consumptie biedt. En dat voor nagenoeg dezelfde prijs!
oja daarom staat het internet bom vol met surface pro vs ipad reviews! zelf op tweakers werd er een smackdown gemaakt tussen de twee.niet dat ik het niet met je eens ben maar veel mensen vergelijken het er wel mee !

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 juli 2018 10:18]

Veel mensen eten ook een frikandel, who cares?
Dat is geen multitasken, je kan namelijk geen 70 pagina’s tegelijk bedienen.
Daarnaast kun je ook geen 70 pagina's tegelijk consumeren. Dus deze invulling voor een mobiel apparaat met beperkte batterij duur lijkt mij niet slim.
is dat geen multi taksen 70 browser tabbladen open hebben staan? of in dit geval 4GB=35 browser tabladen tegelijkertijd, is wel multi tasken voor een apparaat!
het spaart me tijd en energie om sneller taken klaar te krijgen maar ook dus voor het multi tasken !
een ipad stelt me gewoon teleur !

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 juli 2018 11:36]

Nee dat is geen multi- tasken. Echt multi-tasken wordt maar zelden gedaan. Open hebben heeft niks met multi-tasken te maken
jawel een machine(computer) windows die 70 browser-tabladen tegelijkertijd actief kan draaien zonder automatisch af te sluiten= multi-tasken.
na een minuut op de ipad en steeds maar weer moet herladen is geen multi task machine...

in windows kan je gewoon meerdere browsers actief naast elkaar draaien in ieder zijn eigen tablad, dat is voor een OS en Machine(computer) multi-tasken.

multi-tasken op een ipad met een paar tabbladen actief worden weer automatisch afgesloten na een minuut omdat het apparaat anders binnen 1.5 uur leeg is getrokken en der zullen natuurlijk meerdere redenen zijn waarom ze dit doen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 juli 2018 12:21]

Nee, dat is geen multi-tasken. Multi-tasking is gelijktijdig uitvoeren. 70 tabbladen zijn niet tegelijk actief, forget it, of je moet er actieve content op hebben. (Filmpje draaien, muziek etc) als het in het geheugen staat, betekent nog niet dat het multi-tasking is.

Het herladen is afhankelijk van het hoeveelheid geheugen, een iPad Pro heeft dat minder dan eerdere versies. Maar zelfs jou desktop OS gaat op een gegeven moment tabs in een tragere cache geheugen zetten. En maar goed ook, want anders zou er weinig overblijven voor dat andere programma dat je er ook even bij opstart.

Maar, ieder zijn eigen. 70 tabbladen actief....je kan de iPad dan teleurstellend vinden...maar 70 is extreem en helemaal niet snel om iets terug te vinden. Dan is het niet het juiste apparaat voor jou. Verder niks mis met de iPad

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 12 juli 2018 14:08]

surface 3, ik ben pas onder de indruk als ik met een A10-Fusion processor 70 tabbladen van het internet tegelijkertijd kan draaien, dat is pas multitasken!
Dan verwacht ik niet dat de 4GB in de goedkope versie geschikt voor jou is en je dus $$$ moet bijbetalen, en alweer gelijke andere leuke concurrenten om de hoek komen kijken.
tweede hands surface pro ?
der is inmiddels ook een 8gb Ram geheugen ! van de surface Go!
Spreek je uit ervaring? Windows is aardig efficient hoor, ik had altijd een Surface 3 met 2GB RAM, welke makkelijk 15 tabbladen in Chrome open hield, met alle office applicaties open. Ik denk dat de meeste mensen daarom ook geen probleem zullen hebben met 4GB RAM...

Ik heb nu zelf een Surface Pro 4 sinds een aantal jaar, met i5 en 8GB RAM, vaak heb ik toch wel een stuk of 40 tabs open staan, MATLAB open, Adobe Premiere Pro tussendoor nog wat knippen, plakken en renderen met af en toe ook nog wat FL Studio... Geen enkel probleem! Ik vind het een heerlijk apparaat :9

Oh ja, tekenen doe ik ook af en toe nog, maar dat zijn niet meer dan stick poppetjes ;) Ik gebruik de Surface Pen meer voor notities te maken. Geweldig, nooit meer een sticky note verloren! :+

[Reactie gewijzigd door barta123 op 12 juli 2018 12:55]

Hoewel ik mijn iPad graag gebruik, en je hebt gelijk wat betreft accuduur, snelheid en resolutie, grijp ik toch ook met enige regelmaat naar mijn Windows tablet. Voornamelijk als ik remote beheer of een lichte ontwikkeltaak wil uitvoeren. Daar is de iPad (vooralsnog) toch echt niet geschikt voor.
Dat valt tegenwoordig toch ook prima mee. Lichte beheertaken kunnen via VNC, remotedesktop of 1 van de vele goede terminal-apps. Ook programmeren gaat, sinds de toevoeging van een bestandsbeheer, gedeeld met je MacBook, best prima. Ik heb een iPad pro met de keyboard sleeve. Waar ik deze in eerste instantie heb gekocht voor email onderweg, gebruik ik em nu veel om juist licht programmeerwerk te doen.
Het ligt uiteraard aan het soort beheer, maar het grote nadeel van de iPad blijft wat mij betreft dat je geen bluetooth muis kan gebruiken en dat maakt een VNC sessie toch iets onhandiger.

Welke goede terminal app gebruik je zelf trouwens? Hoeft niet gratis te zijn...
Dit inderdaad - ik ben benieuwd of er nu Apple iOS en macOS apps steeds dichter naar elkaar trekt, er binnenkort een docked-mode komt voor iOS met muis support.
Ik ben zelf het meeste gecharmeerd van Termius. Blink Shell is ook goed en houdt de verbinding ook op de achtergrond open. Termius doet dit ook voor een lange tijd, maar op een gegeven moment sluit deze hem toch af. Ik vind de interface van Termius wat fijner, vandaar dat ik deze gebruik.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 10 juli 2018 14:24]

Jump Desktop heeft trouwens een zeer beperkte muis ondersteuning, maar daarmee kan het wel!
De bekende; je vergelijkt appels met peren.
appels met ramen? 8)7
De Go is duidelijk als iPadconcurrent bedoeld. Voor het echte werk is immers de Surface Pro of de 4 bedoeld.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2018 07:58]

Op Windows Central [https://www.windowscentral.com/surface-go] wordt betoogd dat het ook om het onderwijs gaat. Nu ben ik een paar weken voor het eerst sinds heel lang weer op een basisschool geweest. Daar zag ik best wel wat notebookjes (m.n. Windows, maar ook enkele Chromebooks) en zelfs een Surface Pro (rijke witte wijk :P?). Geen iPads, overigens! Ik kan me dus best voorstellen dat Surface Go het goed zou doen. Zeker ook gezien populariteit van Chromebooks in het US onderwijs (van horen zeggen dat Chromebooks daar populair zijn).
Wat CyberMania ook nog negeert is dat de prijs ook wel zal zakken. Je vergelijkt nu een prijs bij release met een prijs van iets dat al een tijdje uit is.
De iPad 2018 is pas net uit en vanaf de start al $329.
I stand corrected, ik dacht dat daar wel een kleine prijsdaling zou zijn geweest sinds maart. Overigens zegt dat nog steeds niks over een mogelijke prijsdaling bij MS, maar goed.

Los daarvan blijf ik iPads een niche mediapad vinden, dus misschien is het ook niet zo gek dat het iets goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Martao op 11 juli 2018 09:50]

Het zijn vergelijkbare apparaten en het OS is grotendeels voorkeur. Ik zal nooit een IOS device aanschaffen gezien ik het niet fijn vind werken en jij waarschijnlijk nooit een Windows device.
Ik heb een Surface 3 en een iPad. Dus ik denk dat ik wel weet waar ik over praat.
Surface Pro, Legacy Apps, Windows vs iOS kun je niet met elkaar vergelijken......Nuff Said!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 10 juli 2018 08:22]

Nadeel van de iPad is dat je nog steeds aan hun browser en mail vast zit die als standaard ingesteld staat. En Chrome is niet echt Chrome. Ben verder wel tevreden over mijn Pro maar meer vrijheid zou welkom zijn zodat ik bij links niet elke keer weer aan Safari vast zit.
je zegt de surface 3 is overpriced, dat was toen niet het geval. Als je het hebt over de surface Go, dit product is naar mijn idee ook niet overpriced omdat het gewoon een volwaardige laptop is die men kan gebruiken voor thuis gebruik of voor het werk. Het product is gewoon heel anders dan een ipad dus al zijn ze gelijk geprijsd zal een gebruiker een ander doel hebben met het een en het ander.
Nee, je betaalt eerst nog $99-$129 dollar voor een toetsenbord.
Ah ja doe je ook bij de iPad toch? Die zitten er ook niet bij dus ja dat is niet echt een goed argument wanneer je het vergelijkt met de iPad.

Zelf vind ik beide producten goed btw, voor mij is het niet het een of het ander.
Nee, want bij Windows is een toetsenbord eigenlijk verplicht. De ervaring zonder keyboard is veel minder onder Windows 10 dan onder iOS (wat echt enkel bedoeld is voor touch). Alle UI-elements zijn bij iOS vanaf de ground-up ontwerpen voor touch. Veel UI-elements in Windows zijn dat niet (maar voor keyboard/mousecombo) en dat merk je.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 11 juli 2018 07:07]

Voor veel mensen is een iPad echt wel een betere keuze vanwege gebruiksgemak.

Maar ik kan me zo voorstellen dat veel Tweakers net zo lief dit op het koffietafeltje hebben liggen, in plaats van die iPad.

Want: x86 en x64 apps buiten app store om, volledige Office, Netflix app, mogelijkheid om snel wat te coden en compilen onderweg, véél beter bestandsbeheer, betere browsers, Xbox streaming. In andere woorden: Windows.

iOS gaat langzaam wel een beetje de kant op van een productief besturingssysteem, maar, als ik Apple's visie een beetje begrijp, zal het nooit een MacOS/Windows-concurrent worden.
das nogal ironisch, als er íets overpriced is...
maar:
- geen win32 applicaties (photoshop, volledig office pakket, ide's etc)
- resolutie is niet eens zo'n heel groot probleem
- de snelheid zal misschien iets minder zijn dan ios, maarja, dan vergelijk je een telefoon os met een desktop os, en verder valt de snelheid van de surface 3 ook reuze mee.
- de surface zul je toch meer gebruiken als een laptop, dus die +- 40g zal niet zo heel veel uitmaken
- ik moet zeggen dat touch prima werkt op de surface tablets (heb zelf erg lang met de eerste surface pro gewerkt), maar dat is meer voor de basis dingen (browsen, mailen, office etc).
- office werkt beter in windows, dan heb je de volledige versie, vooral als je veel met excel werkt is dit niet te doen op een ipad.
- vergelijk de prijs dan ook even met de ipad pro, die ligt veel te hoog voor wat je ermee kunt, de hardware is wel sneller, maar je kunt er nog steeds hetzelfde mee als de goedkopere ipads, die ook niet zo traag zijn.
Als je zo aan het graven bent naar argumenten gaan mensen er vanuit dat je een troll bent idd.

43 gram verschil in gewicht, betere apps op iOS VS Windows, meer snelheid. Dit soort uitspraken niet maken als je serieus genomen wil worden.
Haha, Apple dat hier in de reactie als prijsvechter neergezet wordt... Priceless :P
Al is dat met de iPad wel het geval. In vergelijking met anderen zijn deze zeer scherp geprijsd in de markt gezet. Dit zag je ook terug bij de concurrentie, prijs/kwaliteit was meer dan prima.
De iPad's hebben gewoon geen goede hardware toetsenbord. En Apple maakt enkel een toetsenbord voor de pro en ook die typt niet heel lekker.
Liever een wat lagere resolutie, als het scherm maar gelamineerd is, en niet zo achterlijk en goedkoop niet gelamineerd als bij de ipad. Veel te veel reflecties zie je, hebben ze TL lampen op je kantoor? Succes met je niet gelamineerde schermpje.
Een iPad heb je dan toch meer aan:
Maar ja, die maakt Microsoft niet...

-
Vervalt bij die nieuwe lader nu ook de mogelijkheid om andere zaken op te laden ?
waarom een 0? Dit is geen troll.
Omdat de hive mind op Tweakers vindt dat iedereen moet vinden dat je bij Apple alleen voor het logo betaald. Dat is "stoer" om te denken. Of het waar is of niet maakt niets uit.
0 is geen trol, dat is -1. Die 0 lijkt me overigens terecht aangezien hij zomaar stelt dat je meer aan een ipad hebt en slechts een eenzijdige lijst voordelen geeft, die bovendien niet allemaal waar zijn (a10 is sneller, meer apps).
die bovendien niet allemaal waar zijn (a10 is sneller, meer apps)
"niet waar" vindt ik iets te kort door de bocht. Je zou misschien kunnen zeggen "niet helemaal waar".

Het is inderdaad niet helemaal zo dat de a10 gewoon sneller. Meer accuraat is VEEL sneller. Zelfde argument voor apps. Er zijn niet gewoon een beetje meer apps, maar VEEL meer apps.
Het opladen van nul naar honderd procent zou twee uur in beslag nemen. Daarbij maakt het apparaat gebruik van een Surface Connect-oplader die ongeveer half zo groot is als de reguliere Surface-oplader.
Volgens de blog is er ook een USB-C poort aanwezig die voor opladen gebruikt kan worden:
Surface Go also has the ports you need, including Surface Connect for charging and docking; USB-C 3.1 for data, video, and charging

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 juli 2018 07:48]

Dank, heb de tekst iets verduidelijkt.
[...] video [...]
Als in extern scherm? Ben op zoek naar een zeer lichtgewicht reislaptop-achtig ding (hoeft geen desktop te vervangen, ik wil vooral dat 't niks weegt en gewoon Windows draait), en dan wordt dit best interessant.
[quote]en gewoon Windows draait[/quote[

Aparte zegswijze. Ik denk dat de meeste mensen willen dat iets gewoon Android draait. Een minderheid, maar wel een groep die meestal wat meer over heeft voor haar hardware, wil dat het iOS draait.

Windows is toch een wat meer obscuurdere keuze, en zou ik niet zo snel "gewoon" willen noemen. Je zegt toch ook niet dat je wilt dat een auto "gewoon magnesium" als brandstof gebruikt?
Da's misschien heel persoonlijk, maar ik zie dit ding eerder als alternatief voor een kleine laptop. Ik gebruik al jaren Android-telefoons, en ik ben er eigenlijk totaal niet over te spreken. Voor telefoons vind ik dat de alternatieven allemaal eigenlijk grotere nadelen hebben, maar op iets met een groter scherm waar ik ook nog een beetje serieuze dingen op wil kunnen doen is het voor mij echt geen optie.
Voor mij zou t ook niet echt een optie zijn, maar voor de meerderheid van de mensen klaarblijkelijk wel.

Als je zegt "en gewoon Windows draait" impliceert dat dat dergelijke apparaten normaliter Windows draaien, maar alleen deze niet. Het is echter precies andersom ;)
De prijs zegt niets over het toetsenbord, is deze inclusief? Anders wordt het wel lastig concurreren.
Unfortunately that keyboard is is a $129 add-on ($99 for the boring black color). The Surface Pen will cost you another $99 as well. Added onto the base model 4GB/64GB, it all comes to $627. Pony up for the $549 8GB/ 128GB model, and you’re starting to encroach on ultrabook territory.
Bron: https://thenextweb.com/ga...icrosofts-400-surface-go/
Aan de andere kant, een ultrabook met 8 GB/128 GB is weer een stuk duurder.
Maar dan heb je geen 10" scherm, maar 13/14", waar je wat beter op kan werken. Ik snap dus niet hoe Microsoft deze wil positioneren.
Net onder de surface pro? Klopt aardig qua prijs.

Go 4gb - ¤450
Go 8gb - ¤600 (?)
Pro 4gb - ¤850
Pro 8gb - ¤1000
Ik schat de kans klein. Verwacht dat deze net zoals bij de surface pro apart gekocht moet worden. Schat op de 80 a 120 euro.

---------
Update: Had nog even gecontroleerd, toetsenbord zit er niet bij in. Er komen twee varianten van het toetsenbord: standaard (99$) en de alcantara variant (130$), als goed is zijn beiden backlit.

[Reactie gewijzigd door larssy1 op 10 juli 2018 22:42]

Lastig concurreren? Wie bied hetzelfde voor minder geld dan?
Wow! Dat is een interessant apparaat!

Maar vervolgens kom je op "Daarbij maakt het apparaat gebruik van een Surface Connect-oplader"....
En dat is toch wel weer diep teleurstellend......
Waar we al jaren en jaren bezig zijn om dit soort dingen te standaardiseren. Waar nu alle bewuste bedrijven zich geconformeerd hebben aan de USB standaard en één koppig bedrijf weliswaar op de apparaten een andere aansluiting gebruikt maar tenminste kabels levert die wél gewoon op USB werken, gaat Microsoft de verkeerde kant op; de-innovatie?

Desalniettemin zal er waarschijnlijk voor het eind van het jaar zo'n apparaat bij mij in huis zijn. Al was het alleen maar om zinvol te kunnen zeggen wat beter werkt, Samsung Tab-S, iPad of dit ding..... Zou dit eindelijk "best of both worlds" zijn waarbij de spel-capaciteit van de iPad gecombineerd kan worden met de productiviteit van Android? Ik hoop met grote hopen!
https://blogs.technet.mic...-meet-the-new-surface-go/

Ports and Peripherals
Surface Go comes with an array of ports including a headphone jack, Surface Connect for charging and connecting to Surface Dock, as well as a full functioning USB-C port that supports power, video and data. Surface Go can also be used with Surface Dock.

Gelukkig maar :)
Er zit ook een functionele USB-C 3.1 poort op die dat alles ook kan.

Zat overigens ook al op de Surface Book 2 (heb zelf de IGP variant ervan... wou een high-res 3:2 scherm). Gebruik dat als m'n trein beestje/excel/mail ding op het werk. Hoewel ik met gemak (en dan heb ik het niet over scherm lager/om de minuut uit/etc...) de dag doorkom, heb ik op het werk toch de gewoonte om hem aan een telefoon (!) lader te hangen. Specifiek: een samsung S8 lader. Hoewel de laptop wel zegt: "hey, dit is wel wat weinig vermogen", zie je de accu toch laden, hoewel je de snelheid dus best goed kan beïnvloeden. Het is in ieder geval genoeg om de accu gelijk te houden. Alleen bij zware Python zaken zoals bepaalde GIS-taken zie je hem inderdaad hard gaan. De lader laat ik eigenlijk altijd thuis dus. Niet dat die zo groot is. Worst case kan ik een of andere mac-er vragen of ik even een half uurtje aan zijn USB-C adaptertje mag trekken, binnen 20min weer 30% accu. USB-C zie je in de sector waar ik in werk gelukkig al vrij veel, niet alleen bij apple laptops dus.
Al geef ik je deels gelijk, proprietary standarden zijn vervelend, toch vind ik dat Microsoft het hier niet verkeerd doet. Ze hebben nu een apparaat met een volwaardige usb c implementie, ook geschikt voor laden, met ook hun fijne surface connector. Die connector gebruik ik zelf veel liever dan USB, veel makkelijker in en uit te pluggen dankzij de magnetische implementatie.
Ik vind deze implementatie ook correct, gewoon weg keuze voor de consument.
USB-C is vrij future-proof, want deze port support power/video/data. Maar met de surface connector heb je een magnetische connectie, toegang tot alle voorgaande surface connector accesories die dan vanaf dag 1 beschikbaar zijn voor alle nieuwe GO eigenaren. En heel handig voor bedrijven en/of mensen (zoals ik) die al jaren Surface apperaten gebruiken (Pro, Pro 3, Book 1, Book 2) en nog het 1 en ander hebben liggen.
Mooi apparaatje wel weer vooral door de iets kleinere vormgeving.

Enige wat jammer is, is dat het mooier was geweest als we hier al de ARM chips in terug zagen. Dan heb je tenminste een apparaat wat lang mee kan gaan en zeker voor onderwijs/op reis het nog mooier kan maken!
Heel veel zal het niet uitmaken, je zal misschien een half uur extra accuduur krijgen plus een betere gpu, maar wel een flink stuk performance inleveren qua cpu.
Accu schijnt met met de 835 snapdragon ook al richting de 20 uur te gaan en er zijn al Lenovo's gespot ook met de 845 snapdragon erin die dezelfde accuduur houdt en meer performance gaat bieden.

Lijkt me een goede ontwikkeling!
Dat hangt van de grootte van de accu af - die 20 uur is in een 13" Asus laptop met een veel grotere accucapaciteit (52 Wh) dan deze tablet zal hebben. De exacte capaciteit weten we nog niet, maar de vorige (vergelijkbaar grote/zware) Surface 3 tablets hadden een 27.5 Wh accu. De iPad heeft bv een 32.4 Wh accu. Daar ga je ook met een Snapdragon chip geen 20 uur mee halen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2018 09:32]

ARM is nog niet zo goed geoptimaliseerd voor x64. Dus of dat betere accu en prestaties zou opleveren is maar zeer de vraag..
In Mei heeft Qualcomm dat wel al toegevoegd. Zal nog niet zo snel zijn als de 32bit emulatie maar het begin is :)

Qua accu schijnt het richting de 20 uur (Lenovo Miix 630) te gaan. Dat is wel een heel stuk beter!
En meteen geen toegang meer tot 99.9% van de Windows applicaties. Nouja, emulatie is tegenwoordig wel een optie met Windows en Qualcomm maar ik geloof dat dat ook nog niet echt overhoud wat betreft prestaties.

Neem aan dat MS toch wat meer mikt op mensen die een beetje "productief" bezig willen/moeten zijn en niet de mensen die alleen een beetje youtubben of facebooken.
Emulatie is juist hetgeen waar ze op inzetten met Windows 10 on ARM :) Performance met de snapdragon 835 zal inderdaad nog niet top zijn maar de 845 brengt er al verbetering in en de komende 850/1000 series gaan er alleen maar op vooruit.

Juist voor de mobile workforce (die waarschijnlijk vooral Office gebruiken) is het dan interessant.
Dat is een zeer aantrekkelijk apparaat. De zuurpruim in mij moet alleen wel even stilstaan bij het gebruik van het woord "optional" voor de pen, de muis en het toetsenbord. Je hebt het basismodel misschien voor 400 euro, maar de full-spec versie? Zou me niet verbazen als je met pen, muis, toetsenbord, en 8 GB RAM / 256 GB opslag op meer dan het dubbele uitkomt. Ben erg benieuwd naar de prijs en wat je er in de praktijk voor krijgt.
Een Android tablet of iPad komt ook niet standaard met toetsenbord, blijkbaar wil niet iedereen die.
Fair enough. Als je nu kijkt naar tablet convertibles met windows 10 en overeenkomstige specs heb je ook niks onder de 800 eu.
Je zou 4gb geheugen kunnen doen, een micro sd kaartje erin doen en een bluetooth keyboard (en eventueel BT muis) erbij gebruiken. Dan ben je niet zoveel kwijt, alleen kan de 4gb geheugen een limiterende factor zijn natuurlijk.
Ik denk dat 't wel leuk zou zijn 'm voor tekenen te gebruiken, dus pen zou wel echt meerwaarde hebben (voor mij dan). Extra geheugen lijkt me dan ook niet zo'n gek idee, programma's als Krita zijn volgens mij iets te heftig voor 4 GB. Duurder wil op zich niet zeggen "slechtere koop", natuurlijk.
ik wil hem voor het zelfde hebben maar zit met de vraag hoe hij photoshop of gelijkwaardig programma draait.

ik heb nu een Yogabook en werkt heerlijk. maar heeft android ( windows leek me wat te zwaar voor de processor Atom X5).

en mag wel een keer vervangen worden :P
Nou nee. Het addertje onder het gras met de Surface GO is iets wat MS wel vaker flikt.
De laagste entry model heeft het langzaamste storage. In de Surface GO zijn geval is de basis 4GB/64GB model eMMC storage, wat echt langzaam is, en vooral in combinatie met een niet al te snelle CPU en 4GB aan ram ga je dat echt merken. De 128GB+ modellen hebben NVME storage. Die 64GB versie wil je echt niet.

De Surface book 1 (weet niet of het zo is op de 2) zijn basis model van 128GB met iGPU only, hadden ook *veel* langzamere SSD's (nog net geen eMMC though) dan de grotere varianten. En dat merkte je ook wel in bepaalde scenario's.

Specs: https://www.microsoft.com...ivetab=pivot:techspecstab

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 11 juli 2018 09:52]

eMMC storage is wel jammer idd, volgens mij kan dat ook sneller kapot gaan dan een ssd als de tablet erg heet wordt (wat me niet zou verbazen als de cpu en gpu flink op de staart worden getrapt, bijvoorbeeld bij een het spelen van casual/indie spelletje waar de HD 615 igpu zich nog best aardig voor leent).
Denk niet dat je er ver vanaf zit.

De standaard versie (64GB / 4GB RAM) kost 449,99 ¤, en de grotere variant (128 GB / 8GB RAM) voor 599,99 ¤.

Verders zijn er nog vier optionele accessoires:
- Surface Go Signature Type Cover (als goed is variërend tussen 99$ voor de standaard en 130$ voor de alcantara variant)
- Surface Mobile Mouse (109 ¤, wilde gok, maar is een veel voorkomend bedrag binnen de surface-lijn)
- Surface Pen (109 ¤)
- Surface USB-C > HDMI-adapter (wat zal t zijn? 30 ¤ ???)
Of je koopt het dock voor ¤229 en daar zitten dan alle aansluitingen op voor HDMI DP ETH.
Ligt er maar net aan wat je zoekt natuurlijk.

hoewel ik toch stiekem had gehoopt op TB3 support aangezien er toch een USB-C poort op zit

Update: USB-C to HDMI Adapter $39.99 dus zou wel weer ¤40 worden.

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 11 juli 2018 14:17]

Volgens wired.com komt deze met "Windows 10 Home in S Mode" dus alleen apps via de windows store. Ik hoop dat dat hier ook af te zetten is, want ik wil wel mijn eigen applicaties kunnen draaien.
Het lijkt me verder geen krachtpatser en de resolutie is ook wat teleurstellend: ik ben dus benieuwd naar de reviews! En ook hoe duur dat toetsenbord en die pen gaat worden. Zit je, ben ik bang, toch al snel op zo'n 600 euro...
Het is gewoon mogelijk om gratis over te schakelen naar de reguliere Windows.
De S-mode is optioneel in of uit te schakelen door lokale administrators.
Ik neem dat de prijs is zonder toetsenbord?
Dat kost 100 euro extra?
Een keuze tussen dit of een android tablet/ipad is snel gemaakt
Gegarandeerd updates en veel flexibeler.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 10 juli 2018 09:23]

En de iPad komt wél met dat toetsenbord? Dan heb ik schijnbaar iets gemist in de doos :p
Apple toetsenbord kost ook veel geld, ja je hebt 3rd party, maar die heb je zeker voor Windows. Waarom heeft Windows 10 minder updates dan iOS? De huidige Windows 10 wordt ondersteund tot ik dacht ergens in 2027. Dat gaat je iPad niet redden om maar te zwijgen over de updates van Android tablets.
iOS en Android flexibeler dan Windows, in welk opzicht?

Als je echt zou kijken naar al die factoren en vooral waarvoor je hem gebruikt is dit toestel echt wel een goede keuze. Zeker voor 80% van de markt als het niet meer is.
Ik werk graag met een iPad maar ios is zeker geen volwaardig desktop os en zal dat ook nooit worden, dat zeggen ze bij Apple zelf. Ik werk ook graag met Linux en Windows trouwens, voor elk doel heb je wel een ding dat het meest geschikt is. Voor de meerderheid zal het dit een goede keuze kunnen zijn.
Juist Windows heeft een goed update beleid, bij Android is dat meestal echt slecht bij tablets en bij Ipads is wel goed maar bij Windows meestal nog wat langer. En de Surface is juist flexibel, gezien je het zich ook kan lenen als laptop vervanger met ondersteuning ook voor volwaardige desktop programma's.
Maar kan ik hier nu bijvoorbeeld ook apps op zetten? Denk bankieren app, bol.com app? BV Android of iOS app via soort emulatie?

Tablet format werkt toch het beste met apps...
Alleen heb je hier een volwaardige Windows dus kun je gewoon bankieren etc via de website?
Er zijn wat apps op de windows store (vooral populaire internationale apps als Netflix etc), daarnaast heb je veel keuze uit (goede) internet browsers met talloze extensies dus ben je minder afhankelijk van apps. En betreft games etc heb je natuurlijk GOG en Steam en andere shops.
Als je echt talloze android of iOS apps wilt gaan gebruiken, kun je denk ik beter voor android tablet of ipad kiezen.
Mis je apps op je windows?
Ik niet.
Maar dit is in de basis een tablet die gebruik je dus meestal zonder toetsenbord en muis maar via het touchscreen dan vind ik persoonlijk apps wel makkelijker maar ik zou het eens moeten proberen ik heb geen ervaring met Windows en een touch screen
Zou je hierop de games op dezelfde kwaliteit kunnen spelen zoals de iPad dat kan? Denk aan Fortnite, Grand Theft Auto: Series, Goat Simulator enz. Dat gaat niet op een Intel HD 615...
Theoretisch wel lijkt me, maar gezien het processortype zullen die wel niet geoptimaliseerd zijn voor deze specs. Toch een game-app-gap dus... Alhoewel, Half-Life 2 speelt vloeiend op mijn Elitepad Windows 10 Pro Tablet (4 core Atom)... Edit: De geïntegreerde Intel videokaart heeft er geen problemen mee. En zeg nou zelf, een game machine zonder Half-Life 2 is toch niet iets wat je zou willen.

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 10 juli 2018 13:24]

Redelijk, Fortnite op 720p en low settings ~35 fps (Ipad heeft textures ook niet op het hoogst staan vergeleken met pc variant geloof ik)
https://www.notebookcheck...raphics-615.174029.0.html
Dat klopt maar de iPad heeft vervolgens wel weer een hogere resolutie
Als je op youtube zoekt zie je dat er best wel wat games aardig speelbaar zijn op een HD615. Je zal geen 60 fps halen of kunnen spelen op de volledige resolutie, maar op een 10" scherm kan je denk ik prima een spelletje spelen op 720p.
Dat klopt, maar voor minder geld heb je een iPad (2018) die dit vervolgens goed aankan op hogere instellingen en betere framerate dan een tablet met Intel HD 615. Denk echter niet dat dat er toe doet op een Surface aangezien mensen deze tablet niet gaan aanschaffen om op te gamen.
Dat klopt. De ipad zal grafisch gezien meer power hebben dan de HD 615. Bovendien zijn de games op de ipad, speciaal gemaakt/geoptimaliseerd voor de ipad en zijn de games die je op deze surface go hetzelfde als die je zou spelen op je GTX 1080, maar omlaag geschroeft.
Denk echter niet dat dat er toe doet op een Surface aangezien mensen deze tablet niet gaan aanschaffen om op te gamen.
Precies, maar het is leuk om te weten dat het wel mogelijk is om af en toe eens een spelletje te spelen.

Persoonlijk vind ik het een groot voordeel dat je op een windows tablet/laptop kan gamen met met toetsenbord en muis, want ben geen controller fan. Op de ipad gaat dat niet lukken.