Gerucht: Microsoft wilde Surface Go voorzien van Qualcomm Snapdragon-soc

Microsoft wilde de Surface Go voorzien van een Qualcomm Snapdragon-soc, meldt Paul Thurrott, een journalist die zich heeft gespecialiseerd in Microsoft. Microsoft zou gewisseld zijn van aanbieder, omdat Intel een aanbod deed dat Microsoft niet kon weigeren.

Intel zou een forse korting hebben geboden op de Intel Pentium Gold-processor in de Surface Go, meldt Thurrott. Omdat het ontwerp van de tablet met aanklikbaar toetsenbord toen al vaststond, zonder koelsystemen die krachtigere Intel-processors nodig hebben, bleef de Pentium 4415Y als enige optie over en die zit dus ook in het apparaat.

De keuze had voor de hand gelegen, omdat Microsoft bezig is met het promoten van de ARM-versie van Windows. Die versie draait alleen op de Qualcomm Snapdragon 835 en 850, waardoor de tablet alleen die socs had kunnen hebben. De ARM-versie van Windows kan x86-programma's draaien in een 32bit-versie. Dat emuleert het besturingssysteem.

Thurrott heeft zijn werk gemaakt van het volgen van Microsoft en geldt als een betrouwbare bron voor informatie die Microsoft zelf niet vrijgeeft. De Surface Go komt volgende week uit in Nederland en kost vanaf 450 euro voor de versie met 64GB mmc-opslag. De variant met 128GB ssd kost 599 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-08-2018 • 14:14

53 Linkedin

Reacties (53)

53
52
35
7
0
11
Wijzig sortering
Het verbaasd mij wel dat ze voor de intel CPU zijn gegaan.
Juist dit lijkt mij het product om Windows op ARM te promoten. Een kwalitatief goede tablet voor een schappelijke prijs, met OK prestaties.

Nu lijkt het alsof MS zelf niet voldoende vertrouwen heeft in Windows op ARM. Dus MS investeert miljoenen in ARM; een paar OEMs maken eenmalig een proof of concept tablet/laptop op ARM; en vervolgens zien wij er nooit meer iets van terug. Hopelijk heb ik dit laatste gedeelte fout. Maar lijkt wel de standaard doorloop te zijn voor de meeste nieuwe MS projecten.
Hou er ook rekening mee dat Qualcom bezig is met de Snapdragon 1050, speciaal voor Windows 10 en weer een nieuwere generatie. De huidige Windows 10 on ARM vallen tegen en voor een premium device als de Surface Go (ook al is het een 'goedkope' uitvoering) mogen de benchmarks natuurlijk geen showstopper zijn. Surface is een sterk merk en daar moet Microsoft geen te grote risico's mee lopen...
Het zou me niet verbazen als Intel de chips gewoon aan Microsoft geeft, gratis. Intel wil er alles aan doen om een migratie van notebooks e.d. naar Qualcomm (ARM) SoCs te verkomen.
Een aanbod dat ze niet konden weigeren, moet dan wel bizarre korting zijn. Surface is altijd een premium model geweest, dat het eerlijk lijkt dat een intel het allemaal wat beter kan dan de snapdragon.
Waarom zou een intel het beter kunnen? Omdat dit een native x86 ontwerp is? Dat geldt dan alleen voor de niet Arm geoptimaliseerde programma's. Voor de rest zou het met Arm misschien zuiniger hebben gedraaid.
Dat geldt dan alleen voor de niet Arm geoptimaliseerde programma's.
Je bedoeld het merendeel van de Windows applicaties. Ik heb laatst eens wat gezocht naar de resultaten van bv. de full version van Excel, dat is echt een trage troep. MS is gewoon er nog niet klaar voor om Windows 10 for ARM een breede release te geven. De procs zijn nog niet sterk genoeg om fatsoenlijk x86 te emuleren en MS zelf heeft nog veel te veel werk te doen aan hun eigen applicaties te optimaliseren.

Ik ben wel erg benieuwd naar de Surface Go, voornamelijk omdat er geen bewegende koelingselementen in zitten die herrie maken. Ik vind persoonlijk 64GB een beetje weinig in het standaard model, maar vind de stap van €450 naar €599 een beetje veel voor het 128GB model. Ik wacht de reviews af en wellicht een tabletje om erbij te nemen... Ok, €450 is 4GB RAM en 64GB storage, €599 is 8GB RAM en 128GB storage, dat begint het prijs verschil iets meer te verklaren.

Edit: Surface Go zou standaard geleverd worden met Windows 10S, dat maakt het wel heel erg beperkt bruikbaar imho.

@Tadango
Jammer genoeg geen benchmarks, alleen dit:
https://office-watch.com/...fice-work-arm-windows-10/

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 augustus 2018 15:09]

[...]
Edit: Surface Go zou standaard geleverd worden met Windows 10S, dat maakt het wel heel erg beperkt bruikbaar imho.
Met gratis upgrade naar Windows 10, dus geen enkele beperking als je dat niet wilt.

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 24 augustus 2018 16:53]

Anoniem: 120539
@Swerfer24 augustus 2018 15:55
Gisteren bij de introductie van de Go op Tweakers HQ geleerd dat het geen Windows 10S is, maar 'Windows 10 in S mode'. Voor Microsoft is dat echt wel een dingetje.
Dit S mode kun je inderdaad met een paar kliks zo omzetten naar een 'gewone' Windows; die stap is echter maar één kant op; formeel kun je niet terug.
(Al is er natuurlijk altijd wel een mogelijkheid om volledig terug te gaan naar een schone basis.)

Voordeel van de S mode is dat alles wat je installeert zijn eigen 'space' krijgt; installaties vanuit de Store beïnvloeden de werking van de rest van het apparaat dus niet, waardoor een Windows 10 in S mode ook altijd snel blijft, ook na bijvoorbeeld 2 jaar gebruik.

Op zich merk je in eerste instantie niets van de S mode; je ziet het niet direct.
Je merkt het pas als je iets los zou willen installeren, of zoals in mijn geval: een Powershell shell wilt openen: dat gaat simpelweg niet. In plaats daarvan krijg je uitleg over de S mode.

We waren gisteren op het event overigens met zijn twintigen, en we hebben er allemaal één meegekregen, initieel in S mode. Omdat we allemaal geacht worden om een review te schrijven zullen er binnenkort (binnen 2 weken) zeker 20 reviews op Tweakers verschijnen van de Go; reken er op dat een deel van ons de S mode zeker zal bespreken.
Ik ben heel benieuwd naar jouw en de andere ervaringen.
Ik ben inmiddels al overtuigd en ga er vanavond eentje bestellen. Na alle verhalen op windowscentral heb ik besloten voor de 4Gb ram / 64Gb eMMC versie te gaan. Als ik meer geheugen nodig heb steek ik er wel een microSD kaart in.
Omdat ik hem wil gaan gebruiken voor onderweg en wat licht CAD werk zal ik hem bestellen zonder keyboard cover maar met pen. De pen lijkt mij namelijk een handige vervanger voor een muis. We gaan het meemaken!

PS de mijne gaat meteen uit de S mode :)

[Reactie gewijzigd door 225812 op 24 augustus 2018 16:46]

De 64 GB is eMMC en de 128GB SSD. Wel een redelijk belangrijk puntje ;)
Daar hadden ze bij windows central een mooi verhaal over :)
https://www.youtube.com/watch?v=3jPu6Sw677E
Daar hadden ze bij windows central een mooi verhaal over :)
https://www.youtube.com/watch?v=3jPu6Sw677E
Dit, de performance van de 4gb/64gb eMMC valt reuze mee.
Ze hebben ook de snelheid van de eMMC versie getest:
https://www.windowscentra...e-go-64gb-emmc-speed-test
260MB/sec lezen en 145MB/sec schrijven. Zo slecht is dat nou ook weer niet.
Mijn Sony laptop met Samsung Evo SATA SSD haalt 260Mb/238Mb en dat ding voelt echt niet traag aan qua laden van programma's "Apps".

Ik persoonlijk vind deze Surface erg interessant juist omdat er een Intel inzit en omdat er Windows 10 op draait. De tablet modus van Windows 10 is goed genoeg voor wat browsen, youtube filmpjes kijken en een emailtje hier en daar. En laten we wel wezen, daar gebruikt het gros van de mensen hun tablet voor.
Maar ik kan dus ook desktop applicaties draaien! Dus als ik wat creatief wil hobbyen tijdens de vakantie (als de kinderen op bed liggen en het word stil in het centerparcs huisje :9 ) dan kan ik FreeCad opstarten om wat 3D te tekenen, wat fotootjes van de camera laden en bewerken in lightroom, enz, enz. Super! En ja, de performance zal wat minder zijn dan een snelle full-size PC of laptop. Maar voor een tweede, neem-overal-mee-naar-toe PC lijkt me dit geweldig.
Jouw laptop heeft dan een SATA-ll snelheid wat ontzettend langzaam is.

Daarnaast kan eMMc alleen of schrijven en dus niet tegelijkertijd.

Er zijn niks voor niks telefoons zonder micro SD kaart aansluiting.
Jouw laptop heeft dan een SATA-ll snelheid wat ontzettend langzaam is.
Klopt. De SSD zou in principe twee maal zo snel moeten kunnen draaien maar dit is weer zo'n Sony driver/bios dingetje.
Mijn punt was dat de mijn computer met een zelfde "papieren" snelheid in de dagelijkse praktijk een soepele snelle computer is. Ik verwacht dus soortgelijke prestaties van de Surface Go. De stap van een draaiende HDD naar een SSD is gigantisch. De stap naar steeds snellere SSD's is voor dagelijks gebruik niet zo groot meer.
Daarnaast kan eMMc alleen of schrijven en dus niet tegelijkertijd.
Zal dat nou echt veel uitmaken voor hoe snel angry birds of Word opstart?
Er zijn niks voor niks telefoons zonder micro SD kaart aansluiting.
Dat heeft volgens mij een heel andere reden :)

[Reactie gewijzigd door 225812 op 24 augustus 2018 08:21]

Dat kan ook een goede reden zijn geweest, naast het aanbod van Intel. Ik deel het gevoel ook. Alleen hoe presteert die Excel op deze CPU? Dat is ook echt niet echt een krachtpatser. Heb je een link naar test resultaten met x86 op Arm?
Surface Go wordt inderdaad geleverd met Windows 10 "in S mode". Dit is echter vanuit de Settings app eenvoudig uit te zetten zodat er ook gewoon traditionele Win32 (x86 of x64) applicaties gedraaid kunnen worden. Je moet je alleen afvragen of je dat wil, vanwege het hogere battery verbruik. De meeste UWP apps zijn geoptimaliseerd en kunnen daardoor zuiniger draaien.
ARM is sowieso zuiniger. De reviews van de GO batterij tijd zijn ronduit droevig. Ze claimen rond de 9 uur, in de praktijk is dit de helft. Qua batterij en standby haalt deze het lang niet bij de iPad.

De tablet is gericht voor op scholen en first line workers, zorg dan voor een volle dag werktijd! Er schijnt een accu in te zitten ter grote van een smartphone accu. Hij schijnt wel zeer snel weer opgeladen te zijn, dat is dan wel weer een voordeel.

De GO, maar dan met Snapdragon 850 (of hoger) lijkt me pas wat. Of Intel moet met iets knaps uit de hoed komen, maar dat zie ik niet gebeuren.
Ze claimen rond de 9 uur, in de praktijk is dit de helft. Qua batterij en standby haalt deze het lang niet bij de iPad.
.....
Er schijnt een accu in te zitten ter grote van een smartphone accu.
Dat is toch wel interessant. De surface go gaat minder lang mee maar heeft dus ook een minder grote batterij. Het verschil in energieverbruik tussen de Pentium gold en een A10 ARM is dus minder groot dan in eerste instantie lijkt. De Pentium is wel trager maar ook weer niet zo heel veel. Deze site heeft vergelijkende benchmarks:
https://www.laptopmag.com/articles/surface-go-benchmarks
De surface go is ongeveer 35% trager qua CPU (geekbench). De GPU is bijna even snel!
Ik ben absoluut geen apple fan, maar een iPad kan wel gigantisch lang standby staan inderdaad. Of dat door de chipset komt of het OS? Ik denk vooral het OS. Windows op Arm, of een iPad zal nooit zo lang mee gaan als iOS of Android.
Kan ook wat anders betekenen :)

Maar als potentiele klant ben ik wel blij met Intel, de meeste ARM apparaten zijn helemaal locked down. In elk geval kan je met intel kiezen om een ander OS te installeren.
Wellicht is dat inderdaad ook de reden waarom die zin aangehaald wordt. Het klinkt namelijk nogal shady!
Maar als potentiele klant ben ik wel blij met Intel, de meeste ARM apparaten zijn helemaal locked down. In elk geval kan je met intel kiezen om een ander OS te installeren.
Wat betreft het niet kiezen voor een ARM CPU wilt niet direct zeggen dat er geen ander OS opgezet kan worden. Een Linux distro is snel genoeg te installeren wanneer de boot loader gehackt zou zijn.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 23 augustus 2018 14:36]

Wellicht is dat inderdaad ook de reden waarom die zin aangehaald wordt. Het klinkt namelijk nogal shady!
Mee eens. Je kunt je ook afvragen in hoeverre Intel een korting heeft geboden op deze chips, of heeft gedreigd de prijs van chips voor andere Microsoft Devices flink omhoog te gooien wanneer Microsoft niet meer exclusief Intel CPU's gebruikt.
Wat betreft het niet kiezen voor een ARM CPU wilt niet direct zeggen dat er geen ander OS opgezet kan worden. Een Linux distro is snel genoeg te installeren wanneer de boot loader gehackt zou zijn.
En andersom net zo. Waarschijnlijk zitten de bootloaders van deze devices dusdanig dichtgetimmerd dat het alsnog moeilijk/onmogelijk is alternatieve firmware te installeren. Of het ARM of x86 is maakt wat dat betreft geen zak uit.
Het lijkt mij sterk nu AMD goed bezig is dat intel MS zou gaan afdreigen.
Ik denk dat intel MS meer nodig heeft dan omgekeerd.
Vermoedelijk kregen ze een korting op meer dan alleen de cpu van tablet.
Maar als potentiele klant ben ik wel blij met Intel, de meeste ARM apparaten zijn helemaal locked down. In elk geval kan je met intel kiezen om een ander OS te installeren.
Dat ligt voor zowel ARM als x86 volledig aan de partij die de CPU implementeert. Zo is er bijvoorbeeld de Dell Latitude 10 (een x64 tablet) die een gekortwiekte UEFI implementatie heeft waardoor niets anders boot behalve Windows. Dat ligt niet aan Intel, maar aan Dell.
In het begin was er ook nog de Surface RT die rond dezelfde prijs was.
Deze was echter te traag en te onstabiel en de RT lijn werd al snel gedumpt door Microsoft.

Ik verwacht dat je rond deze prijs ook nog vis nog vlees zult mogen verwachten.
Reden van de dump RT was vnl het feit dat er geen x86 en 64 software opgedraaid kon worden. Software en Apps waren er voor de Windows RT lijn nauwelijks en er werd ook nauwelijks voor ontwikkelt.
En gedumpt in het onderwijs die hopelijk iets wijzer zijn deze keer
Omdat Intel een aanbod deed dat Microsoft niet kon weigeren.
De laatste keer dat ik die zin hoorde lag er de volgende ochtend een paardenhoofd in bed. :+
LOL :+

Maar met wat minder gekheid !
De laatste keer dat ik zoiets hoorde kreeg Intel flinke rechtzaken aan de broek vanwege anti-competitieve praktijken.
Intel kreeg een flinke rechtzaak aan zijn broek omdat ze partijen betaalden om exclusief in te kopen bij Intel. In sommige gevallen waren deze bedragen extreem hoog, zoals bij Dell.

Dat is iets anders dan een hele fikse korting geven om ze over te halen om iets in te kopen.

Resultaat is hetzelfde, legal gezien een groot verschil.
Was dat voor of na het drinken? Ligt er nu nog elke ochtend steeds dat zelfde paardenhoofd naast je, maak je wel ontbijt voor haar? :+
Pics or it didn't happen😜
Kwestie van tijd. Windows op Arm is nog niet volwassen. Arm is nog niet krachtig genoeg. Intel voelt de bui al hangen.
Heel jammer, nu zit er geen LTE op en ben je nog steeds afhankelijk van wifi of tethering.

LTE versie komt eind dit jaar pas en verwachting is dat deze een heel stuk duurder wordt.
Gelukkig maar, zou een surface met arm nooit gekocht hebben. Wil gewoon al mijn apps draaien die ik ook op mij x86 laptop kan draaien. Zonder dit vind ik het de moeite niet.

Windows heeft als voordeel de veelzijdigheid. Arm architectuur neemt dit voor een groot deel weg. Kan je net zo goed een ipad kopen waar de gebruikers ervaring toegespitst is op de architectuur.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 23 augustus 2018 14:31]

Dat kan dus ook met Arm. En als je denkt dat dat met deze Intel sneller is..... het lijkt me geen super snel processortje ;)
Vergis je niet, dit is gewoon een lager geklockte Core-i. Daarin verschilt ie nogal van voorgaande Atom-CPU's. De prijs is ook beduidend hoger (normaal gesproken) en de Atom's waren al niet goedkoop.
Het is maar goed ook dat Intel de hete adem voelt, zoals je ziet krijg je nu ineens weer meer waar voor je geld (deze Pentium Gold in een ~400 euro device, extra cores op het desktopplatform etc).
Lang leve concurrentie! :Y)
Het is maar een 1.6ghz dual core dingetje he. Een snapdragon 845 lijkt me dan toch sneller, zeker qua GPU.
Heb m in gebruik. vind het qua snelheid flink meevallen. De snapdragon 845 is misschien op grafisch gebied sneller maar echt niet in alle andere taken. Ondanks dat Geekbench anders beweerd. In real life is ARM nou ook weer niet zo vlot als veelzijdigheid nodig is.
Weet ik. Maar op een oude Core2Duo draait Windows 10 ook prima, dus qua CPU power is het best genoeg (het is een tablet, geen Workstation). Hoe dan ook kun je ARM en X86 niet core-voor-core en klok-voor-klok vergelijken. CPU-technisch zitten ze denk ik niet zover van elkaar af, qua GPU heb je helemaal gelijk. Van de andere kant zijn Windows games dan weer niet geoptimaliseerd voor iets anders dan nVidia, AMD of Intel en ik vraag me dus af of je veel winst zou hebben met de Qualcomm op dat vlak, zeker in het begin lijkt me dat een probleem (al zal dat natuurlijk niet verbeteren als er niet meer Windows on ARM producten verschijnen).
Dat kan dus ook met Arm. En als je denkt dat dat met deze Intel sneller is..... het lijkt me geen super snel processortje ;)
x86 emuleren op een ARM chip zal ook niet al te beste prestaties opleveren op een 850. Ik denk dat daarom Microsoft op de deal van Intel is ingegaan.
Indien de applicaties in .NET Core zijn geschreven hoeft er niet geëmuleerd te worden.
Helaas zijn er daar nog te weinig van.

En applicaties naar .NET Core converteren zal voor veel softwarehuizen geen prio hebben.
Vergis je niet. Er is een eindeloze hoeveelheid aan legacy software voor Windows. Waar veel mensen aan gehecht zijn en continue meenemen naar nieuwe versies. Dus een beetje redelijke downwards compatibilty is zowel voor MS als de gebruiker belangrijk.
Maar we zullen ergens moeten beginnen, anders komen we nooit verder.
Duidelijk is dat ontwikkelde software zoveel mogelijk OS en Hardware onafhankelijk moet worden.
Zoals anderen ook zeggen ebtreft het emulatie en dat is ten allertijde langzamer. De pentium gold CPU is opzich voor everyday tasks nog wel vlot genoeg en alle code is ervoor geschreven wat op windows draait.

Maar nu kan ik bijvoorbeeld toch nog even snel niet te complexe photoshop projecten en adobe XD files openen voor demonstratie mogelijkheden wat op andere tablets niet do-able is. Dit is dankzij de x86 architectuur.
Daarom ben ik heel erg benieuwd naar een goede vergelijking tussen deze cpu en een arm met emulatie. Helaas is dat er niet echt.
Microsoft zou eens veel moeite erin steken en een ARM kernel maken
Maar waarschijnlijk wel sneller voor windows.
De keuze had voor de hand gelegen, omdat Microsoft bezig is met het promoten van de ARM-versie van Windows. Die versie draait alleen op de Qualcomm Snapdragon 835 en 850, waardoor de tablet alleen die socs had kunnen hebben.


Die versie is al meerdere malen geport naar andere ARM systemen
Heeft denk ik ook te maken met het feit dat Windows RT een enorme flop is geworden, en ze willen voorkomen dat dat nog een keer gaat gebeuren.

Het bod dat Intel heeft gedaan is wrs o.a. "wij hebben een x86 architectuur" en natuurlijk kan Microsoft dat niet weigeren. ALLE software voor/van Windows werkt dan nml gewoon.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 augustus 2018 17:37]

Dit doet me akelig erg denken aan wat er destijds gebeurde met Dell, Intel gaf Dell toen zo veel korting of zelfs geld bij dat zelfs al zou amd hun (kwalitatief betere) cpu's gratis aan Dell geven dan had dell nog extreem veel verlies gelopen, ik hoop maar dat dit niet weer het geval is maar ik ben bang van wel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee