Samsung verruilt Intel-cpu voor Snapdragon 850 bij nieuwe Galaxy Book

Samsung heeft de Galaxy Book 2 aangekondigd. Het apparaat met Windows komt in een enkele schermmaat uit, 12 inch, en heeft in tegenstelling tot zijn voorganger geen Intel-processor maar een Qualcomm Snapdragon 850.

De Galaxy Book 2 heeft een oledscherm met diagonaal van 12 inch en een resolutie van 2160x1440 pixels. Het scherm is aanraakgevoelig en te bedienen met een S Pen, die Samsung meelevert. Ook het toetsenbord levert Samsung standaard mee. De processor is de afgelopen juni aangekondigde Snapdragon 850, die Qualcomm speciaal voor laptops maakt en die uit acht Kryo 385-cores is opgebouwd. Ook heeft de Galaxy Book 2 standaard lte-ondersteuning aan boord dankzij de Snapdragon X20-modem.

De 2-in-1 wijkt daarmee af van de eerste generatie, die in een 12"- en 10,6"-uitvoering verscheen en met Intel Core-processors werd uitgerust. Verder heeft de Galaxy Book 2 4GB ram en 128GB opslag. Er zijn twee usb-c-poorten, een microsdkaartsleuf en een 3,5mm-audioaansluiting. De front- en achtercamera zijn respectievelijk 5- en 8-megapixelmodellen. Standaard draait de pc Windows 10 in S Mode, die gebruikers gratis kunnen overzetten naar de volledige modus van Windows 10.

Samsung hanteert in de VS een adviesprijs van 1000 dollar voor de Galaxy Book 2. In welke andere markten de 2-in-1 verder uitkomt en voor welke prijzen is nog niet bekend. In Nederland en België brengt Samsung al enkele jaren geen pc's meer uit.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-10-2018 • 17:58

69 Linkedin

Reacties (69)

69
69
43
4
0
18
Wijzig sortering
Wat ik niet snap is, als windows kan draaien op een snapdragon chip. Waarom zijn er dan geen telefoons zoals samsung met DEX, maar ipv android zou je dan windows kunnen draaien toch? Als iemand zoiets maakt zou dit in theorie best cool kunnen zijn. Cooler dan dit product hierboven met die prijs XD
Ooit was er de Galaxy S ATIV met Windows.

https://www.gsminfo.nl/mobiele-telefoons/samsung/ativ-s

Enkele problemen waren;

-weinig App support;
-weinig aanpassing door Windows OS, Samsung kan eigen SW niet overheen doen terwijl nu Android +
Samsung Experience Software wel mogelijk is;
-voor zover ik weet vraagt Microsoft iets meer vergoeding dan Google per verkochte product, dus
verdienmodel niet aantrekkelijk;
Dat is Windows 10 Mobile.
Deze Galaxy Book draait echt Windows 10 (for ARM), dat is iets anders.
weinig aanpassing door Windows OS, Samsung kan eigen SW niet overheen doen terwijl nu Android +
Samsung Experience Software wel mogelijk is;
Ik kan die "experience" wel missen :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 19 oktober 2018 12:37]

Onder 10 inch is Windows gratis volgens mij....
Windows 10 mobile was in potentie een erg goed OS echter te vroeg beëindigd en te weinig support van App bouwers.

Nu lijkt echter de aanpak een “limited” consumer Windows versie te gaan aanbieden geschikt voor alle platformen.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 18 oktober 2018 18:12]

Ik bedoel gewoon dezelfde windows versie op je mobiel, zoals deze windows, maar dat die dan alleen werkt als je hem aansluit op een dok, zoals dex. De interface van DEX is alleen zichtbaar als je je samsung op een groot scherm aansluit. Wat ik dus bedoel is gewoon een android telefoon, maar als je hem aansluit op een dock, dat je op het scherm dan de windows versie ziet, die op deze galaxy book 2 draait.
Je bedoelt Windows mobile Continuum?
Nee, deze draait in de Windows 10 S modus, maar kan gewoon de normale Windows 10 ook draaien, en dus ook oude legacy x86 applicaties.. Niet alleen dus die bagger UWP apps..
Anoniem: 120539
@SuperDre18 oktober 2018 19:18
.. Niet alleen dus die bagger UWP apps..
Zoals MS Office, VLC, Kodi, Asphalt, Dropbox, Netflix, Lastpass, Photoshop Express enzovoorts.
Voor de goede orde: staat allemaal in de store en draait dus allemaal ook gewoon in de S mode.
Het is niet zozeer dat het niet draait, het is meer dat UWP applicaties vaak veel minder informatie tonen dan ik wil zien, moet je 100 keer meer voor scrollen om dezelfde info te kunnen zien. UWP is meer gericht op flashy er uit zien. De mail app vind ik bevoorbeeld verschrikkelijk om te gebruiken, om maar een voorbeeldje te noemen.
Ooooh Photoshop express... Heb je niks aan :) heb liever gewoon x86 aps. En gelukkig kan die dat ook. De rest zijn allemaal 'mobiel' applicaties en daar is de functionaliteit ook naar. Er zijn zoveel meer apps mogelijk met x86.
Office, VLC en Dropbox zijn geen mobiele apps.
Office is van MS zelf en VLC & dropbox zijn niet echt intensieve apps zoals photoshop en zijn gratis en bieden vaak min of meer de zelfde functionaliteit in welke vorm dan ook (mobiel of niet).
Photoshop (makkelijk voorbeeld) heeft een lite versie die ze express noemen, waar je feitelijk het zelfde kan als de nieuwe paint (de naam photoshop niet waardig is) zo zijn er nog wel meer UWP apps, maar als ik windows heb kijk ik echt niet naar de store voor apps.
Klopt, maar sommige apparaten zullen x86 moeten emuleren.

Echter denk ik dat Windows S & Home op termijn naar elkaar toe gaan groeien.

UWP platform moet zeker nog aan gewerkt worden maar het wordt beter.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 18 oktober 2018 19:43]

Dual boot Android Windows van een grote speler is tot nu toe niet gelukt (waarschijnlijk geklaag van een van de beide partijen)
Benieuwd naar de benchmarks van Windows (apps) op die Snapdragon 850. Blijft soort emulatie/JIT compilatie van x86 instructies naar ARM.

Is de eerste notebook met Windows en een Snapdragon die te koop is of heb ik onder een steen gelegen ?
Windows 10 ARM documentation;
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/arm/

Eind 2016 hadden ze al wat geëxperimenteerd;
nieuws: Microsoft presenteert ARM-versie Windows 10 die x86-programma's kan d...

Interessante info bij hardware.info;
https://nl.hardware.info/...gen-windows-10-arm-bekend

"Microsoft and Qualcomm are officially unveiling the laptops "
https://www.theverge.com/...alcomm-arm-laptops-launch

En Lenovo heeft er dus een aangekondigd;
Www.theverge.com/platform...ate-battery-life-ifa-2018

Specs Lenovo Miix 630 met Snapdragon
pricewatch: Lenovo Miix 630
https://www.lenovo.com/nl...x-630-12Q35/p/88IPMX60984

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 18 oktober 2018 18:39]

Die Lenovo Yoga C630 ook met een Snapdragon 850,
Het geen wat ik daarvan heb gezien voor een $800 2 in 1 vind ik best netjes!

Voor iedereen die er niet op wil gamen of andere veel zwaardere dingen wil doen is de performance ronduit erg goed! En dat allemaal met een hele andere dimensie op het gebied van accuduur! 8-)

Ik vermoed dat Samsung met deze overstap van Intel naar deze Snapdragon 850 bij het juiste publiek een schot in de roos zal wezen.
Ik ben benieuwd hoe deze markt zich gaat ontwikkelen, maar het zal voor de consument vast de goede kant opgaan. ;)
Steen :)

Nee hoor, grapje. Ik kijk vooral uit naar batterij tijd en bovenal stand-by. Als ik mijn huidige laptop (Dell latitude) in stand-by zet, is hij de volgende dag leeg (laptop van meer dan 1000 euro). Doe ik dat met een iPad, dan ben je na 4 weken 1% batterij kwijt, terwijl je na 4 weken nog steeds instant aan kan.
Dat laatste is niet waar. Na ongeveer vier weken is een iPad in stand-by leeg. Ik heb er twee liggen, waarvan de ene alleen gebruikt wordt als de dagelijkse onverwacht leeg is. Met dezelfde haal ik een OST van 15 tot 19 uur, dus de accu is dik in orde.

Wel erg, erg, erg goed en lang in stand-by, dat wel. Daar kan Windows alleen van dromen en ik geloof er niets van dat het alleen de ARM processor is. Helaas. Mijn Windows tablets laat ik maar in winterslaap (=hibernate, ik snap nog steeds niet waarom dat niet zo vertaald is in Windows) vallen, dan blijft er tenminste nog wat bruikbare accuduur over. Opstarten duurt toch maar seconden. Maar stand-by zoals mijn iPads is veel beter.
Dan heb je waarschijnlijk toch apps die in stand-by je batterij drainen. iOS is ook een mobiel OS, met Windows vergeleken is het natuurlijk ook een juggernaut OS door de legacy. Dus nee, ze zullen die stand-by niet evenaren, maar ligt ook wel voor een groot gedeelte aan de chip. Qualcomm is goed in mobiel, Intel in power en performance. Als qualcomm nog wat sneller wordt, dan gaat Intel het warm krijgen en krijgt het Wintel een deuk. Maar Microsoft moet wel, Intel heeft simpelweg niet de mobiele chip die mensen willen: atom te zwak, core M te duur. Nogmaals, ik ben echt heel benieuwd.
Je hebt onder een steen gelegen ben ik bang...
Welke zijn er dan nog meer nu te koop al?
De voorganger was uitgekomen in 2016 dacht ik en voorheen in de periode van 2010-2014 al notebooks/ultrabooks verkocht in Europa met de Samsung ATIV-book benaming, helaas door tegenvallende verkopen en prijsvechters zoals ACER, LENOVO en ASUS maar toch gestopt in Europa.
Buiten Europa nog wel actief in Chromebooks en Windows Notebooks.

Samsung website van Hong Kong;

https://www.samsung.com/hk_en/pc/all-pc/?notebook-9-always
Hij heeft het over Laptops met ARM processor en volledig Windows 10 welke x86 apps kan draaien. Welke jij nu opnoemt waren nog met Intel processor.
Blijft soort emulatie/JIT compilatie van x86 instructies naar ARM.
Alleen voor de "echte" windows programma's. Bijna alle moderne programma's zijn ofwel in Java ofwel in .NET geschreven, in beide gevallen draai je op een runtime. Of die runtime dan op een x86 of een ARM draait doet niet veel ter zake.

De programma's waar je het gaat merken is de Win32 programma's, maar dat zijn er minder en minder. De nóg oudere programma's draaien sowieso in een emulator, want Win10 heeft geen native ondersteuning meer voor de windows 3 API's.
1000 dollar voor een laptop met een 12 inch display, windows S en een mobile processor?
Je krijgt een SD slot en een 3.5mm aansluiting voor dat geld :P
Prijzen zijn nu eenmaal wat ze zijn, Windows 10 S is nu niet echt veel slechter dan Windows 10 Pro, batterijduur zal ook wel subliem zijn, een powerhouse zal dit wel niet zijn...
Is gratis over te zetten naar pro staat er, anders is echt een laptop van niks.
Is het dan niet beter om een Surface of laptop te halen?
Minder risico op het falen van Arm maar kortere batterij
ARM gaat niet falen, al moet er nog wat performance bij als je legacy apps wilt draaien. De batterij is waarschijnlijk net zo lang, echter de batterijduur langer bij ARM :+
Legacy apps zijn voor mij als Linuxgebruiker niet belangrijk, maar de specificaties zijn gewoon ondermaats en ik verwacht voor dat geld vergelijkbare specificaties als voor een x86 laptop. Dus minstens 4/8-core en 8/16 GB geheugen, wellicht via uitbreidingssloten. Ook de Snapdragon SoCs kunnen nooit zo duur zijn om te maken.

Bovendien heb ik geen behoefte aan een tweede monopolist zoals Intel. Ik hoop dat ze in de toekomst dus met krachtigere en goedkopere laptops komen. Tot die tijd mogen ze deze lekker houden :)
Inderdaad, als je je bedenkt dat de One plus 6 al minimaal 6 GB heeft, en voor ongeveer de helft van de prijs... Ik denk dat Samsung dezelfde strategie hanteert als bij hun flag ship telefoons: Veel geld voor met name afwerking en naam.
Haha wat? Dus de hw in de s line trekt op niets?
Want de andere Arm projecten van MS zijn geslaagd? Win RT, Wim mob, w10 op Rpi?
Als je performance minder belangrijk vind (voor x86 apps) en een super batterijduur wilt, dan niet. Draai je voornamelijk Edge en Microsoft Store UWP-apps gecompileerd voor ARM, dan is dit ding waarschijnlijk ook retesnel...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 18 oktober 2018 18:27]

Dat zal best... maar ga je daar 1000,- voor betalen ?
het blijft een laptop van niets...maar kan toevallig wel 10Pro draaien! ;)
En 4G, zodat je bijna overal mobiel internet hebt.
Ik zit mij nu te bedenken, als er meer van dit soort apparaten komen gaan de databundels waarschijnlijk ook omhoog.
Ik zit mij nu te bedenken, als er meer van dit soort apparaten komen gaan de databundels waarschijnlijk ook omhoog.
Ik hoop het ook, data only bundels zijn nu erg duur vergeleken met telefoon databundels...
gewoon een onbeperkte databundel op de telefoon en hotspotten maar.
En dan zeggen ze wat van Apple :')

Ben benieuwd naar de uiteindelijke specs en performance. Dit is gewoon een veredeld tablet met een OS dat niet voor tablets bedoeld is, maar voor ultrabooks..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 18 oktober 2018 18:06]

Hij wordt geleverd met pen en toetsenbord en heeft een vergelijkbare vormfactor als de Surface Pro. Beide richten zich daarmee op een 'high end' markt waarbij de Samsung zich met de ARM nog moet bewijzen.
Inderdaad, kan MS nog iets van leren met hun Surface boek.
Heb aanvraag gedaan om dit toe te voegen aan het artikel
Keybord inbegrepen aanpassen artikel - Samsung Galaxy Book2

Op dit moment is er toch nog een groot verschil tussen een x86 tablet en ARM met Windows 10.
Het is gewoon normale Windows 10 die in een beperkte modus draait, en je kunt em dus gratis 'upgraden' naar de normale versie.
Je vergeet de 128gb SSD :P :+ ind veel te duur ;)
En Windows draaien op 4 gigabyte? Ik heb het geprobeerd en raad het niet aan.
werkt prima hoor, alleen niet voor hele zware toepassingen (photoshop ed) maar win10Pro en 4Gb is een prima werkende combi voor standaard gebruik (wel is meer beter!)
Idd veel geld want je krijgt de snelheid van een atom cpu met de windows emulatie.

Probleem blijft dat de arm op arm software heel snel is. Zodra de emulatie gaat draaien is de high end arm ineens een low end x86 geworden qua snelheid.
Daarnaast neem een intel cpu met dezelfde effectieve snelheid dan is het verbruik ook niet heel veel hoger. Sterker nog neem een midden of high end mobile cpu underclock deze en ik gok er op dat het verbruik niet veel hoger is.
1000usd voor een iphone XS met 64GB met een 5.8 inch scherm, de XS max is 100usd meer en slechts 0.7 inch meer, reken dat om naar 12 inch kom je op ~1900 voor de iphone model, is dit toch wel een koopje :+
Je hebt helemaal gelijk. Laat ik deze laptop even in me broekzak doen nadat ik hem bij me oor weg haal vanwege het bellen ;)
Vandaag zag ik bij de Aldi een Medion Akoya E2228T liggen voor €250 met vergelijkbare specificaties. Dus ik zou eerder voor zoiets kiezen, vooral als het om het draaien van Windows gaat. Waarom deze laptops met ARM processoren zo duur in de markt worden gezet weet ik niet, maar ik zou er in ieder geval geen kopen. Voor hetzelfde geld heb je 4 van die Medion netbooks en ik geloof niet dat ze allemaal zo snel stuk gaan.
Vergelijkbaar?
1080P scherm vs 2160x1440, geen pen ondersteuning.
64GB eMMC vs 128GB SDD (eMMC is eerder geschikt voor een fototoestel zijn foto's op te slaan, niet om een full OS op te draaien, zal wel werken maar verwacht er niet veel van)
Atom x5-Z8300 die volgens Intel slechts max 2GB ondersteund maar Medion levert hem wel degelijk met 4GB, maar wat presteert die? 40% trager dan een Celeron N3450 welke je als concurrent mag zien voor de snapdragon 835, niet voor de 850. Als ik een gokje mag wagen bij gebrek aan benchmarks, 65-70% trager een 850.

Dan hebben we het nog niet over de batterij gehad, of hoe goed de touch/keyboard is (2 doorslag gevende factoren voor dit type apperaat). Die Medion is dus absoluut niet vergelijkbaar, is zelfs een totaal ander doelpubliek.

Neemt niet weg dat Samsung voor dat geld er wel minstens 8GB mocht leveren, ding is wat aan de dure kant maar hoe mobieler een apparaat moet zijn hoe duurder de prijs.
Gisteren al het bericht dat Apple af wil stappen van Intel, vandaag Samsung... Nou, dat kan nog interessant gaan worden zodra meer producenten deze weg gaan volgen.

Dat en het zeer goed presterende AMD Ryzen zal Intel toch wel aan het denken zetten lijkt mij zo.
Of ze stappen weg bij Intel omdat Intel productietekorten heeft en ze dus geen risico willen lopen op het niet geleverd krijgen van cpu's
Concurrentie is goed. Intel heeft lang aan top gestaan.
Dit ding heeft een hoge resolutie OLED scherm. Ben benieuwd naar de prestaties van de chipset, indien die redelijk voldoende zijn is dit een hele interessante laptop.
Dit is gewoon een schametelozd kopie van de Surface Pro. Echt té identiek. Iets wat Samsung al eerder deed wanneer concurrenten mijlenver voorop liepen qua design en features (iets met iPhones).

Afgezien van het design wel interessant. De Microsoft Store staat niet heel erg vol, maar wat erop staat is in veel gevallen wel al nuttig. Ik denk dat deze tablet best een groot publiek zou kunnen aanspreken al is het maar vanwege de accuduur.
Microsoft heeft altijd gezegd een voorbeeld te willen zijn voor OEMs met de Surface-lijn want de OEMs waren niet echt vooruitstrevend. Maar je hebt gelijk, Samsung heeft wel heel letterlijk het voorbeeld overgenomen...
Maakt het uit? De Surface begon als referentie ontwerp en is dat nog steeds.
Ja, het is een referentie ontwerp. Je kan de vormfactor tot op zekere hoogte overnemen en dan met name het idee van een 2 in 1 apparaat. Echter het design klakkeloos overnemen en er dan je eigen naam op plakken vind ik niet kunnen, niet van Samsung of welke andere partij. De surface lijn staat voor een bepaalde mate van degelijkheid wat bij deze Samsung nog de vraag is.
Behoorlijke hoge prijs voor een directe concurrent van de Surface Pro echter met 1 zeer groot nadeel; een ARM cpu, ipv een X86 cpu. Het is leuk dat Windows 10 onder ARM draait, hetzelfde kan niet gezegd worden van het overgrote deel van de software beschikbaar voor Windows. In de gevallen dat dit door emulatie wordt opgevangen krijg je een prestatie die ook niet al te best is (als het al überhaupt mogelijk is).

Los daarvan zijn de prestaties van de Snapdragon 850 ook behoorlijk beroerd vergeleken met de directe concurrentie. Qualcomm belooft een 30% prestatie verschil met de Snapdragon 835 (die van vorige jaar), waarbij de performance dus iets hoger zal liggen dan de Snapdragon 845. Vergelijk dit vervolgens met de mobiele cpu's van intel of de SoC's van Apple in hun iPad pro en nieuwste iPhones en je blijft over met een SoC die mijns inziens niet thuis hoort in een product met deze prijs...

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 18 oktober 2018 18:47]

Maar een groot gemis bij de meeste Intel alternatieven is de mobiele LTE verbinding en dat is toch wel echt verdraaid handig!
SPECS: Snapdragon 850 Mobile Compute Platform = qualcomm.com

Stukje scrollen, waarna je de vollegige specs van de Snapdragon 850 vanzelf zult tegen komen, voor wie daar interesse in heeft.
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 18 oktober 2018 19:39]

Als ze die Snapdragon 850 nu eens in een tv stoppen, dan heb je tenminste eens een behoorde controller in je tv iplv die langzame dingen allemaal.
Ja dat verbaast me ook nog steeds. Waarom niet gewoon een fatsoenlijke SoC als je tóch Android TV (of een ander platform voor mijn part) hebt. Heb je een TV van een paar duizend euro, met een performance van niks...
Fout geplaatst

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 18 oktober 2018 19:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee