Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal dagelijkse Twitter-gebruikers stijgt met 20 procent tot 199 miljoen

Het aantal mensen dat Twitter dagelijks gebruikt is in een jaar tijd gestegen met 33 miljoen mensen. In het eerste kwartaal van 2021 kende het platform nog 199 miljoen van deze dagelijks actieve gebruikers. Buiten de Verenigde Staten was deze stijging het sterkst.

Vorig kwartaal had Twitter gemiddeld 38 miljoen gebruikers uit de VS, meldt het bedrijf in een toelichting bij de kwartaalcijfers. Dit is vijf miljoen meer dan in het eerste kwartaal van 2020. Het aantal actieve internationale gebruikers steeg over dezelfde periode van 133 miljoen naar 162 miljoen. In het laatste kwartaal van 2020 kende het platform nog 192 miljoen actieve gebruikers.

In een brief aan aandeelhouders zegt Twitter dat deze stijging komt door 'verbeteringen aan het product en wereldwijde gesprekken rondom actuele gebeurtenissen'. Het platform noemt daarbij een 'significante toestroom' aan nieuwe gebruikers vanwege de coronapandemie. Het bedrijf zegt dat vorig jaar daardoor lastig te vergelijken is met andere jaren en verwacht dat de flinke stijging van gebruikers dit jaar niet door zal zetten. Waarschijnlijk zal het aantal actieve gebruikers in het tweede kwartaal het minst stijgen van alle kwartalen van dit jaar, zegt het bedrijf. Voor de laatste twee kwartalen verwacht Twitter een groei 'in de lagere, dubbele cijfers'.

De dagelijkse gebruikers die Twitter noemt, zijn de actieve dagelijkse gebruikers waaraan het bedrijf 'eenvoudig' geld kan verdienen. Een stijging van het aantal actieve gebruikers betekent voor het platform dus ook dat het meer omzet kan draaien. Die omzet steeg in het eerste kwartaal met 28 procent in vergelijking met een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2021 had het bedrijf een omzet van omgerekend 854,9 miljoen euro.

Hoewel het bedrijf meer gebruikers buiten de VS heeft, blijft de omzet binnen de VS het grootst. Binnen de VS was die omzet omgerekend 458,9 miljoen euro, buiten de VS was de omzet 396,2 miljoen euro. De omzet steeg buiten de VS wel ruim twee keer zo hard dan binnen dat land.

Het gros van de omzet kwam van adverteerders, met 742 miljoen euro. De rest kwam van 'datalicenties en andere omzet'. De bedrijfswinst in het eerste kwartaal was omgerekend 42,9 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een verlies van omgerekend 5,8 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dit jaar de winst verder te kunnen vergroten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-04-2021 • 08:14

71 Linkedin

Reacties (71)

Wijzig sortering
Twitter is een open riool. Mensen vallen constant over elkaar heen. Zelf vooral een actieve lezer. Ik zou echt nooit iemand aanraden om Twitter te gebruiken. Je wordt er niet gelukkiger van.
Beter kan je zeggen Twitter kan een open riool zijn. Het ligt er namelijk maar helemaal aan waar je interesses liggen, wie je volgt etc. Daarnaast is het vooral ook allerlei media die aandacht geeft aan de grootste krijsers op Twitter.

Ik maak voor mijn werk (iets in de media) enorm veel gebruik van Twitter, het is een hele handige tool om actuele gebeurtenissen (niet van de krijsers) te volgen - Tweets plaatsen doe ik nooit.
Ik heb dat een tijd geprobeerd, maar vond dat erg lastig. Als je de reacties bekijkt onder een tweet van één van onze politici, of van een RTL, of NOS verslaggever, dan is dat een grote stroom van bagger en nepnieuws. En op de een of andere manier voelde ik dan toch de behoefte die te lezen en me er over op te winden.
Als het je lukt die reacties te negeren dan is het nog steeds een interessant medium. Vooral onder journalisten wordt het veel gebruikt, waardoor je snel toch relatief veel info over actualiteiten, of sport krijgt.
Ik snap wat je bedoeld.Het ligt er helemaal aan hoe je het gebruikt en welke waarde je eraan hecht.
Die compleet idiote bagger die je ook kan lezen op Twitter hoorde ik afgelopen dinsdag in Arnhem tijdens een demonstratie van allerlei wappies. Als ik er niet voor mijn werk moest zijn had ik het compleet genegeerd, dat kan je ook prima doen op Twitter.

Bij Tiwtter kan je nog steeds zelf besluiten wat je leest. Facebook is vele malen erger en enger in die zin dat ze informatie vooral sturen - ben je een wappie lees je voornamelijk wappie bijdrages - althans totdat facebook besluit dat je dat niet meer mag.
Als je een beetje actualeit wilt volgen. Dan kom je al gauw tussen de moddergooiende mensen terecht. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Nee,, dan volg je vooral de reacties op de actualiteit - dat klopt - daar zitten vaak de moddergooiers tussen. De actualiteit an sich is nog prima te volgen zonder allerlei lieden die er hun digitale plasje over willen doen ...of er ronduit overheen willen zeiken.
Mee eens. Ik vind het ook vreemd dat Twitter in de kritiek op social media zover buiten schot blijft. In de zin van fake news, pesterij en extremisme is Twitter vele malen erger dan iedere andere vorm van social media. Ik vraag mezelf regelmatig af waarom ik er nog een account heb.
Ik vraag mezelf regelmatig af waarom ik er nog een account heb.
Om dat respectabele bedrijven weigeren een fatsoenlijke klantenservice op te tuigen waardoor je je tot twittert moet wenden om snel geholpen te worden.

Maar Twitter is een veel te groot klote netwerk. Ooit wel eens voor de gein de discussie met wappies aangegaan. Maar het enige dat ze kunnen doen is je aanvallen op het aantal volgers dat je hebt, een typo of je wordt geblokkeerd omdat je niet in hun bubble past. Het is dan wat @CzMichiel zegt, het is een open riool en mensen zwemmen er vol trots in met open monden.

Je zou willen dat de media die wij "social media" noemen weer écht social wordt. Of wordt afgeschaft.

[Reactie gewijzigd door iAR op 30 april 2021 11:42]

Wat een onzin, ik volg gewoon mensen en instanties die interessant zijn, mensen die dingen posten die interessant zijn volg ik gewoon niet. Ben er altijd in een minuutje doorheen.
Het is wat je er zelf van maakt, jij bent je eigen curator.
Vaak is ook die eigen curatie een startpunt voor echo chamber problematiek, wat meestal niet echt meewerkt aan een gebalanceerd wereldbeeld van de gebruiker.
Twitter is daarom ook een goed medium om je te informeren over onderwerpen waarin je geinteresseerd bent, niet om een goed divers beeld te krijgen. Zo volg ik veel software en Space gerelateerde mensen, waardoor ik op de hoogte blijf van wat er gebeurd in, bijvoorbeeld, de JavaScript en SpaceX wereld, maar heb totaal geen interesse om een nieuws-medium te volgen.

Twitter is geen nieuws-bron, en je kunt er geen conclusies aan trekken. Maar het is goed om je te informeren over dingen waar je je over wil laten informeren
Ja maar dat is wel een probleem. Ik ben geïnteresseerd in bijvoorbeeld de huidige pandemie (net zoals veel andere mensen natuurlijk). Je kan er veel informatie vinden en veel verschillende standpunten. Als jezelf goed kan filteren is het echt een fijne tool voor meer informatie langs de officiële kanalen. Maar...... Je komt ook snel terecht bij Wappies en je kan makkelijk in die put terechtkomen waar je dus niet meer uitkomt.

Ik moet wel zeggen dat ze de laatste tijd veel aan het algoritme hebben veranderd en ik minder negativiteit zie onder bepaalde journalisten en politici. Of misschien hebben ze veel rechtse lui weggejorist...
Ik moet wel zeggen dat ze de laatste tijd veel aan het algoritme hebben veranderd en ik minder negativiteit zie onder bepaalde journalisten en politici. Of misschien hebben ze veel rechtse lui weggejorist...
Heerlijk he als iemands andere zijn mening wordt verwijderd? Dit is nou exact de reden waarom twitter een nog ergere beerput is geworden. Censuur en zelfcensuur wordt er in grote maten toegepast. Als je niet in het straatje van de Twittet past wordt je verwijderd.

Als je denkt dat alleen het rechtse spectrum negatief uitlaat dan kom je vrij weinig op Twitter.

[Reactie gewijzigd door vali op 1 mei 2021 09:22]

Maar je ziet ook reacties van andere.. Iemand die jij graag volgt omdat het interessant is, kunnen ook gevolgd worden door mensen die dat niet zijn. En die kunnen daar ook onder reageren.

Ik krijg zo nu en dan een push notification (!!) van Twitter (terwijl ik de app vrijwel nooit open) met een random tweet van iemand wiens account geasioceerd is met Fortnite. Iets waar ik ooit in het verleden wat mensen van volgde.
Ik kende die hele persoon niet, en de tweet was alles behalve nuttig. Was echt één "random" woord. En dan staat er zo'n tekst ballon boven met "Fortnite"
En daar sturen ze dan een push-notificatie van :+
Ik gebruik twitter vooral voor het volgen van organisaties en mensen. Het is een soort feed geworden waarin ik het laatste nieuws zie. Ik gebruik niet de officiële website, maar tweetdeck. Geen advertenties en een feed gebaseerd op "nieuwste eerst" in plaats van door een computer bedacht wat voor mij het beste is.
Reacties plaatsen doe ik zo goed als nooit.
Je gebruikt het dus als een rss feed. Een zeer beperkt gebruik van twitter. Op een trending topic klikken is al genoeg voor een enorme kotslawine op je scherm.
Ja, inderdaad. Ik gebruik ook RSS feeds, echter is het gebruik van RSS lang niet op elke site standaard. Veel van de dingen die ik volg hebben echter wel een twitteraccount.

En voor wat betreft de trending topics, gebruik ik ze eigenlijk alleen maar bij grote incidenten om het laatste nieuws vrijwel realtime te kunnen bekijken. Bijvoorbeeld de rellen rondom trump, of een grote brand in mijn directe woonomgeving. Al zijn daar de lokale facebookgroepen ook wel geschikt voor.

Facebook gebruik ik trouwens ook voornamelijk voor het laatste nieuws in mijn directe omgeving. :X
Op een trending topic klikken is al genoeg voor een enorme kotslawine op je scherm.
Ik kon het oprecht niet meer aan, heb maar uitgezet dat ze me trending topics laten zien op basis van locatie (land). Krijg nu trending topics in talen die ik helemaal niet snap en ben er blij mee :)

Gebruik verder graag twitter voor contacten met mijn vrienden en communities waar ik in actief ben, vind het een prima platform maar het is soms wel pijnlijk om te zien wat Twitter HQ er mee doet
Als je goed kijkt zie je dat het eigenlijk altijd dezelfde accounts zijn die er een open riool van maken. Mute je die dan is het al een stuk beter. Ze komen alleen constant terug met andere namen als ze teveel gemute worden, dus je moet af en toe weer een nieuw mute rondje doen.
Waarom muten? Je kunt ze toch gewoon niet volgen? Dan komen hun tweets niet in je timeline.

Of bedoel je dat dergelijke accounts zich vaak bemoeien met discussies die je voert op Twitter? Ik denk dat ik zelf een 'Twitter-light' gebruiker ben. Ik plaats af en toe een tweet (waar vrijwel niemand op reageert 8-) ) en lees eigenlijk alleen tweets van mensen en instanties die ik volg. Discussiëren via Twitter is niet iets wat ik snel zou doen.
Ik gebruik graag twitter.
Een toelichting (met hoog risico op mansplaining):
Onbekend met RSS zal ik het vast op een dergelijke manier gebruiken: een soort ticker van headlines. In de loop der jaren is mijn lijst met te volgen personen daarop aangepast en ik lees daarom zelden de comments op een tweet (waar de bagger vaak begint).
Mijn ervaring is dat het prima is om technologie en wetenschap gerelateerde nieuwtjes binnen te krijgen. Een criterium is daarbij dat ik graag tweets zie met iets meer dan alleen een kreet, bij voorkeur iets met een url naar een artikel of video dat meer duiding geeft.
Politiek is daarbij een stuk lastiger, dat is een echte roggel-magneet. Dus ik beperk me daarbij tot sommige journalisten en opinieschrijvers/columnisten die vaak verwijzen naar bronnen anders dan hun eigen onderbuikgevoel.

Met betrekking tot het potentieel van een riool:
Zolang een persoon niet letterlijk tegenover de nader staat is de kans op het "uitkotsen" van "commentaar" nogal groot. Vergelijkbaar met het gedrag van sommigen in het verkeer, in een auto (ook daar waan je je afgesloten van de rest van de wereld)
Het maakt dan totaal niet uit of je vlog/blog/twitter account/Facebook/Reddit/whatever hebt. Is er mogelijkheid om vanaf een afstand commentaar te leveren? Hoppa.

[Reactie gewijzigd door hkok4 op 30 april 2021 11:50]

Heb een tijdje twitter gehad en ik volgde meer gaming gericht, en zelf daar was het toxic.
Alles wat nieuws en links en rechts is is inderdaad een open riool, ben al bijna een jaar niet meer ingelogd en zal dat waarschijnlijk ook nooit meer doen.
In mijn directe omgeving ken ik niemand die Twitter gebruikt. Al moet ik zeggen dat de meesten 50 jaar en ouder zijn. Zelf heb ik Twitter ook nooit begrepen of ik ben de beoogde doelgroep er niet voor. Ik zie het als een verkapte SMS bericht waarbij je tot een x-aantal tekens mag gebruiken en dit stuur je dan de wereld in.

Facebook heb ik eveneens nooit begrepen. Het is eigenlijk een soort internet binnen het internet die je probeert aan het platform te klampen.

Helaas maak ik wel weer gebruik van Whatsapp wat van Facebook is. Dit komt omdat jouw contacten daar ook opzitten. Zodra deze mij via WhatsApp benaderen bel ik ze maar. Ik probeer zo min mogelijk gebruik te maken van Social media services. Tijdverspilling naar mijn mening.

Hebben mensen mij nodig dan kunnen ze me mailen, bezoeken of bellen.

Als meer mensen deze mentaliteit zouden hebben dan was het snel gedaan met Social media netwerken, ook wel bekend als internet vervuiling.

Instagram vind ik pocherig. "Kijk waar ik uithang en hoe mooi ik ben, geef me vele likes hiervoor"

Helaas doen bedrijven ook aan Social media. Wanneer je een telefoonnummer van een bedrijf zoekt wordt er vaak gerefereerd naar Social media en het telefoonnummer is nergens te vinden bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 30 april 2021 09:21]

Behoorlijk kort door de bocht reactie. Genoemde Social Media zijn goed in te stellen naar persoonlijke behoeften. Tja, doe je dat niet... dan is alles inderdaad een last.
Mensen zijn Facebook ook redelijk zat.

Er zullen altijd mensen zijn die het blijven gebruiken, maar:
- Weer een grote leak (scraping) recent in het nieuws.
- "Facebook jail" begint een meme te worden, mensen worden voor posts van jaren terug een maand geblokkeerd.
- Reclame, post, post, reclame, post, post, reclame,. etc. Je word helemaal stukgegooit met inline reclame in je feed. Probeer je die te verbergen dan krijg je nu een full screen "waarom is dit niet relevant" vraag, in plaats van vroeger waar dat een kleinere popup was onderin je beeld.
- Bots en spammers. Echt veel ook.
- Twitter, instagram, tiktok, en meer - beginnen grond te winnen bij de jongere generatie.

Twitter pakt daar een graantje van mee.

[Reactie gewijzigd door bbr op 30 april 2021 08:22]

Volgens mij kan je Twitter niet echt vergelijken met Facebook.
Totaal wat anders idd, Twitter is vaak nog "nuttig" en FB is gewoon voor de fun of tegen verveling.

Mis het al 2,5 jaar niet.

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 april 2021 08:35]

+1Anoniem: 1269758
@bbr30 april 2021 08:23
Insta is ook een boel reclame, TikTok is voor nu een trend. Denk niet dat Twitter terug komt voor de jongeren, die periode is geweest. Ik zie mogelijkheden voor een nieuwe platform.
idealiter een Europees project, open source, met respect voor privacy (hoe gek dat ook klinkt voor een social app).
Dat bestaat al in de Fediverse met Mastodon, Friendica en dergelijke. Ik denk dat we naar een P2P internet toe moeten waarin je zelf kunt bepalen wat je waar online zet en voor hoe lang.
Hoe kun je bepalen doormiddel van p2p hoe lang iets online staat? Peer 2 Peer lijkt me juist dat jou data meerdere kopieën heeft bij meerdere mensen die kunnen doen en laten wat ze ermee willen. Je data op een centraal punt opslaan geeft veel meer controle over het wissen ervan (behalve dan dat dit allemaal niet meer te verwijderen is zodra iemand een simpele screenshot maakt of copy+paste doet).
Iedere peer kan toch (alleen) zijn eigen data beheren? Een beetje als met websites, als ik iets over jou wil weten ga ik naar jouw website. Daar hoeft (in principe) niemand tussen te zitten.
Zo werkt het huidige internet natuurlijk al lang niet meer, maar dit was geloof ik wel de opzet.
Als iedere peer zijn eigen data beheert moet je maar hopen dat'ie z'n laptop niet op standby zet :)
Die volledige controle is juist een voordeel. Je doet je laptop uit en je internetpersoonlijkheid is ook weg samen met jou :)

Maar je zou bij wijze van spreken ook je eigen server kunnen draaien op een Raspberry Pi 4 en die online brengen en offline halen, wanneer jij het wilt. Op die manier kun je zelf alles bepalen zonder alle macht uit handen te geven aan een social media moloch.

Ik wacht zelf op andere hardware zoals Quartz64 om zo'n zuinige server te kunnen draaien voor meerdere decentrale diensten.
Tja alleen word het hierdoor simpelweg een "nerd" platform waar 99% van de mensen geen gebruik van kan maken.

Niet iedereen die ik ken snapt hoe dit werkt maar wil ik wel graag contact mee hebben zoals ik nu heb op Twitter. Onrealistisch zo'n project
Het werkt, maar de 99% kan blijven hangen bij de gevestigde orde en lijdzaam ondergaan hoe er meer en meer controle opgegeven wordt voor zogenaamd gebruiksgemak.

Het is mijns inziens dan ook niet een kwestie van niet kunnen, maar eerder van niet willen. Ik weet nu al dat ik bij het plaatsen van mijn afwijkende mening op Twitter of Facebook het risico loop dat mijn account wordt geblokkeerd of opgeheven.
Wij houden je niet tegen om het te gaan bouwen.

En privacy kan redelijk makkelijk gewaarborgd worden: laat gebruikers gewoon betalen en je hoeft als aanbieder helemaal niets met de data te doen. Gisteren stond op deze site dat Facebook ongeveer 15$ per Nederlandse gebruiker verdient. Als FB 1...1,50 euro per maand zou vragen hebben ze net zoveel omzet als nu en hoeven ze geen machinerie te bouwen om zoveel mogelijk advertenties te kunnen verkopen. En misschien kan het nog wel wat minder want ze hebben substantieel minder kosten dus om eenzelfde netto winst te halen is minder omzet nodig. En een hogere procentuele marge wordt gewaardeerd door aandeelhouders.
Ik denk dat tekst (twitter) een blijver is. De vraag is of foto het van film of film van foto gaat winnen. En laten we niet gesproken woord niet vergeten. er is ruimte voor alle vier.
In een zekere zin is het jammer dat Google+ niet meer actief is,. als ze daar een reboot van zouden doen "maar dan met een betere interface", zouden ze wellicht nog best eens een kans kunnen maken.
Instagram op de PC heb ik nergens last van, op de tel ook niet eigenlijk, behalve dat je op je tel na de 3 nieuwste post suggested posts krijgt, maar op PC zie ik gewoon alleen de posts van het selecte groepje dat ik volg.
Het heeft meer te maken met de coronapandemie. Ook is Twitter de afgelopen tijd flink verbeterd.
Gezien de aanhoudende groei zijn mensen Facebook niet zat.
nieuws: Facebook heeft 300 miljoen meer actieve gebruikers door coronavirusma...

Vorig jaar was daar nog niks van te merken. Ik denk, net als bij Twitter, dat door de pandemie Facebook gebruik juist zal zijn toegenomen ook in 2021.
Facebook heeft vooral als doel om allerlei prive data te vergaren (ook van niet-gebruikers) en informatie te sturen (al dan naar gelang allerlei (commerciele) belangen). Twitter is meer de verspreider pur sang.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 30 april 2021 10:20]

Op wat voor manier is dat bij FB anders dan andere social media? Het is allemaal troep. Spyware vol reclame. Doet me aan KaZaa denken, van vroeger. Herinnert iemand zich dat nog?

Als je geen reclame wil zien of iets geeft om je privacy kun je beter niks daarvan gebruiken. Twitter en FB is 1 pot nat.
Was Kazaa niet een download programma zo als: Napster, audiogalaxy, Bearshare, Soulseek......?
Dat is correct. Er zat veel malware, spyware, fake troep e.d. op.
Een liedje downloaden was grote kans op troep binnenharken.
Niet alleen de bestanden zelf, maar het programma ook. De troep kwam gewoon meegeïnstalleerd. Als je het installeerde kreeg je al malware op je computer zonder ook maar 1 bestand gedownload te hebben.
Twitter dat deze stijging komt door
verbeteringen

Ik heb niks gemerkt, wat hebben ze verbeterd? Of bedoelen ze hun moderatie beleid?
Meer deals met content providers, meer topics in meer talen, meer betrokkenheid gebruikers met moderatie.
Ik hoop vooral dat ze ooit meer met “verified accounts” gaan doen icm een filter. Lijkt me een stuk leuker. Het lijkt steeds erger te worden met de John2847377172 accounts die veelal een alternatieve mening erop na houden. Nu is dat niet perse erg, maar het gaat vaak verder dan dat…
Ik heb 6 maanden geleden mijn Facebook account verwijderd..... Gebruik nu Twitter maar de meerwaarde ontgaat me eigenlijk: hetzelfde eindeloos gescroll. Heb ook Clubhouse even geprobeerd maar in de grond zijn al die sociale media kanalen hetzelfde: "Een overload aan prikkels, info, meningen.... en op het einde van de rit veel tijdverlies!

Het ergste vind ik nog dat het internet verworden is tot een aantal sociale media kanalen waar je moeilijk buiten kan.
Ik heb het concept van twitter nooit echt begrepen. Volgens mij zitten mensen er vooral op om zich belangrijk te voelen.

Twitter een communcatieforum is met een zeer lage bandbreedte. In 280 karakters kun je geen diepgang creëren. Je blijft bij de oppervlakkige statements die nietszeggend zijn, waardoor je misverstanden in de hand helpt. Combineer dat met een polariserend algortime en je krijgt de rellende twittermobs. De media smult hier bovendien van en is tegenwoordig meer bezig met de volgende rel vinden dan een fatsoenlijk nieuwsartikel te maken. CNN, CBS en MSNBC hebben hun kijkcijfers al onderuit zien zakken sinds de boze oranje man weg is uit de white house en van Twitter gegooid is.

Wat nog erger is, is de macht/invloed die dit communicatieplatform heeft. Het tast onze media aan, ons wereldbeeld en ook dat van bedrijven, die uit pure angst elk 'woke' standpunt op twitter overnemen uit angst om klandizie te verliezen, terwijl ze zich juist daarmee in een benarde hypocriete positie plaatsen.

Twitter is geen communicatie, maar een miscommunicatieplatform.
Veel mensen die met hun echte naam op internet willen zeg.
Waarom zou je op Twitter niet onder je eigen naam willen schrijven? Het is in veel gevallen een publicatiekanaal, net zoals bijvoorbeeld een krantenartikel dat is. Daar staat ook gewoon de naam van de journalist bij.
Was vroegâh toch wel beter, waar je nog werd aangeleerd dat je online zo anoniem mogelijk moest zijn en bij wijze van spreken alleen je irl-contacten met je echte naam/email/MSN hadden, en de rest van het internet met je internet-persona mocht doen.
Tot men er achter kwam dat er helemaal niks geks gebeurt als je gewoon met je echte naam wat persoonlijke informatie deelt en dat de jarenlange bangmakerij nergens voor nodig is.
Dat zou nog steeds de norm moeten zijn. Het internet is altijd een open riool geweest, daar ga je niet te koop lopen met je persoonlijke gegevens.
En dan 1000 bot volgers kopen voor 10 euro. En een blauw vinkje regelen. En dan lopen janken als iemand anoniem gaat reageren met 3 volgers(waar Twitter volgens mij eigenlijk voor bedoeld is).
Grappig is dat veel mensen op bepaalde sites een zogenaamd verborgen versie van hun naam gebruiken zoals JansenJan of JnJnsn, maar dat je dan via LinkedIn alsnog alles kan vinden.
Heb een tijd geleden ook mijn socmed uitgedund en dan hou je vaak vooral Twitter nog over en misschien Instagram nog, maar Twitter sowieso, daar ben ik ook actiever dan voorheen.

Ja en de niche socmed als Behance of Artstation e.d. maar dat is iets meer portfolio gericht.

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 april 2021 08:34]

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar Reddit, dan zie je de populaire/relevante posts op de andere platformen vanzelf langs komen.