Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google gaat appnamen die misleiden of ranking bevatten verbannen uit Play-winkel

Google heeft nieuwe beleidsregels voor de Play-winkel opgesteld, onder meer voor de metadata van een app. Een appnaam mag straks maar dertig karakters bevatten en niet misleidend zijn of een rangschikking binnen de appwinkel aangeven. Het is niet bekend wanneer het beleid ingaat.

De nieuwe beleidsregels betreffen het icoontje en de app- en ontwikkelaarsnaam van een app die in de Store wordt aangeboden. Google wil met de nieuwe regels bereiken dat Store-gebruikers niet worden misleid en ze begrijpen om wat voor app het gaat.

Appnamen en -icoontjes moeten straks duidelijk en helder zijn, waarbij ze in de titel of icoon geen rangschikking mogen aangeven. Ontwikkelaars mogen straks bijvoorbeeld niet in de titel aangeven dat hun racegame de beste racegame is binnen de Play-winkel. Het melden in de titel of icoon dat een app gratis of in de uitverkoop is, mag straks ook niet meer.

Appnamen en -iconen mogen ook niet oproepen tot downloads of updates; een titel waarin 'download now' staat wordt dus straks verboden. Tot slot mogen emoji's, overbodige leestekens en hoofdletters straks ook niet meer. Appnamen mogen alleen hoofdletters bevatten als deze onderdeel zijn van een bedrijfsnaam. Apptitels en -iconen die bij het ingaan van het nieuwe beleid niet aan deze regels voldoen, worden niet meer toegelaten tot de Play-winkel.

Over de video's, afbeeldingen en omschrijvingen van apps is Google minder streng; hier spreekt het bedrijf over nieuwe richtlijnen in plaats van beleid. Volgens deze nieuwe richtlijnen moeten deze beelden en teksten een nauwkeurige weergave geven van een app, moeten ze genoeg informatie geven aan gebruikers, mogen ze geen buzzwords als gratis of beste bevatten, moeten ze juist zijn voor de regio van de gebruiker en makkelijk te lezen zijn.

Deze nieuwe richtlijnen gaan in de tweede helft van het jaar in. Apps die deze richtlijnen niet volgen, worden mogelijk uitgesloten van promoties en aanbevelingen binnen Google Play-omgevingen als Apps en Games.

De nieuwe beleidsregels rondom apptitels en -iconen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

30-04-2021 • 09:12

64 Linkedin

Reacties (64)

Wijzig sortering
Kunnen ze niet beter hun zoekalgoritme aanpassen en apps die dit soort dingen doen helemaal aan het einde van de resultaten plakken?

Zo'n aanpassing kunnen ze dan meteen doorvoeren in hun reguliere search engine.
Lijkt me goed voor de eindgebruikers.
Overigens vraag ik me af waarom je geen hoofdletters meer mag gebruiken. Wordt dan bijvoorbeeld "WhatsApp" nu "Whatsapp"?
Ik vermoed dat WhatsApp wel gewoon mag, maar WHATSAPP niet. ;)

Al is er natuurlijk nog wel een grijs gebied, want soms is je appnaam (of bedrijfsnaam die in de appnaam voorkomt) juist met enkel hoofdletters geschreven.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 30 april 2021 10:52]

Geen grijs gebied, staat in de regel. Geen CAPS tenzij bedrijfsnaam of brand in CAPS is. Dat is natuurlijk makkelijk na te gaan bij de controle.
De vraag is alleen of er ook goede controle gaat plaatsvinden natuurlijk. Het komt nu al regelmatig voor dat apps ten onrechte worden verbannen door vals-positieven, dus dat zal met deze nieuwe regels ook wel gaan gebeuren.
Bwah, dit is wel erg makkelijk en ondubbelzinnig te controleren lijkt me.
In het ergste geval kost het na een onterechte afwijzing een reply 'hier is de link naar mijn geregistreerde merknaam' oid.
Sommige mensen komen echter in een AI-dialoog-mallemolen terecht en krijgen hun app niet terug in de winkel, daar is bij Google nog wel wat ruimte voor verbetering.
staat in de screenshots "dont use caps - Unless your brand is capitalized"

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 30 april 2021 10:12]

Dit dus. Behalve als de bedrijfsnaam dus WHATSAPP is.
nee dat mag nog wel want dat is de merk
Mag de First Choice Cola app dan ook?
Het merk en het product heten 'First Choice Cola', dus... ja.
zolang het woord "the" er niet voor staat want dan insinueer je dus dat je de beste eerste keus Cola app hebt.
En als het nu een app van The Beatles betreft? Of een winkelnaam die begin met ‘The’, zoals The Sting?
Dan noem je het The Beatles app, is niet zo ingewikkeld, je noemt het alleen dus niet 'The The Beatles app' net zoals je het niet 'ThE bEaTlEs ApP' noemt ;)
in het geval van the first choice oid.
Dan moet je je nog afvragen waarom je een cola app op je telefoon wilt... 8)7 Maar volgens de guidelines die hierboven staat mag dat wel ja
Wellicht hebben ze een of andere winactie waarvoor je de app moet installeren of hebben ze een spelletje toegevoegd waarin sommigen geïnteresseerd zijn.
Hopelijk is het ook Content based. dus dat je niet een leuke puzzel game denkt te krijgen {ads/afbeeldingen} maar het niets meer is dan bejeweled.
waarbij de content anders is dan de advertentie die ze gaven
Dat hoop ik ook, hou erg van puzzels maar vrijwel al die spellen zijn bejeweled of een combinatie ervan.
Ik bedoel meer iets zoals dit:
https://www.youtube.com/watch?v=ahvkFKSge2A

deze youtuber heeft de game in die ads nagemaakt. maar het laat wel zien wat ik bedoel

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 30 april 2021 14:49]

Appnamen mogen alleen hoofdletters bevatten als deze onderdeel zijn van een bedrijfsnaam.

En WhatsApp staat in de PlayStore onder de uitgever WhatsApp LLC.

[Reactie gewijzigd door Flappie op 30 april 2021 09:20]

Even stukje doorlezen: "Unless your brand is capitalized"

Oftewel, hoofdletters in een merknaam mogen gewoon.
Volgens mij mag "WhatsApp" nog altijd zo genoemd worden omdat de bedrijfsnaam ook "WhatsApp" is.
Mocht dit niet het geval zijn dan inderdaad zou het niet mogen volgens de richtlijnen.
Bij de voorbeelden in de afbeeldingen zie je meteen ook de regels.
Don't use caps unless you brand is capitalized.
WhatsApp mag dus perfect. WHATSAPP mag dus niet.

[Reactie gewijzigd door be_bert op 30 april 2021 09:52]

Vind niemand het grappig dat whatsapp blijkbaar "capitalized" is? aldaar dit ooit als een gratis dienst was begonnen :):)
Capitalized heeft niets te maken met het verdienmodel van de app of het bedrijf erachter en puur met de schrijfwijze van de naam.
Kapitalen is een ander woord om hoofdletters aan te duiden, een verbastering van het Engelse woord capitals. Prima dat Google de regeltjes wat aanpast. Dat zal een stuk beter zoeken zijn naar een geschikte app in the winkel.
Euh, even goed lezen. Er staat "unless your brand is capitalized!".
Dit had een reactie moeten zijn op @Damion776

Je doelt op games zoals bijv. Warpath?

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=eqeSGjCKV68

En hoe het er uit ziet:
https://www.bluestacks.co...th/wp-tips-tricks-en.html

Helemaal mee eens, bij een trailer of beschrijving in de store zonder in app of in game beelden gaan bij mij alle alarmbellen af. Goede zet van Google om in ieder geval al een stap in de richting te zetten. Nu nog meer eisen aan de beschrijving en extra materiaal.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 30 april 2021 09:40]

Ach, in de jaren 80 hadden we boxart die meer beloofde dan het spel kon waarmaken... ;)
C&C Tiberian Sun had dit ook op de box art inderdaad. Weet nog goed dat ik dingen zag die niet in de daadwerkelijke game zaten.
Iirc stonden er screenshots van Generals op de TS/RA2/Renegade collectie die ik ooit heb gekocht. Ik heb dat altijd geïnterpreteerd als slordigheid van de doosontwerper.
Ik vond de Atari 8bit Home Computer boxart stijl van spellen zelf fantastisch
Toen ik Street Fighter 2 voor de Commodore 64 kocht stonden er hele vette graphics op de achterkant. Maar helaas. Mijn teleurstelling was onmeetbaar. (Ik had beter moeten weten...)

[Reactie gewijzigd door Bergen op 30 april 2021 12:45]

Ik vind zulke cinematische trailers wel prima eigenlijk (als ze het verhaal van het spel verbeelden), mmaar echte screenshots of video's van gameplay moeten wel gewoon verplicht worden wat mij betreft.

Die vreselijke reclame die een of andere Chinese kloon van age of empires voor mobiele telefoons probeert te verkopen, daar erger ik me pas aan.
Is dat heel anders dan deze?
https://www.youtube.com/watch?v=w1AenlOEXao

Je weet zelf ook wel dat gameplay er niet zo uit ziet. Nou hoort dit soort trailer natuurlijk niet thuis op een store pagina.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 april 2021 10:05]

De UI graphics lijken ook "geinspireerd" door World of Tanks
Moet Google zelf dan niet beginnen met de naam aan te passen van zijn eigen chrome app bijvoorbeeld. Daar staat ook "Fast & Secure".
"Fast & secure" lijkt me geen probleem, week als je zet "the fastest and most secure"
Meh dan zou "top" en "free" ook geen probleem moeten zijn maar dat is het wel. Het is duidelijk dat dit beleid is gericht om de namen ook echt alleen de namen te houden, daar valt "fast & secure" niet onder.
Is wel een dingetje ja. FreeFTP, OpenVPN (voorbeelden, geen idee of die apps bestaan en zo heten). Allebei namen die onderscheidend werken ten opzichte van de concurrentie en dus eigenlijk de ranking-regels overtreden. En wat te denken van Facebook's "Messenger: gratis sms'en en videobellen".
Die mobiele softwarewinkels staan natuurlijk vol met misleidende troep dus er moet iets aan worden gedaan.
FreeOTP bestaat wel, van RedHat. Is een MFA applicatie. Free slaat op de broncode (free software). OpenVPN is de naam van een product; open slaat op open source. Het is dus niet zo nietszeggend als 'fast & secure'.
Ik dacht dat er geen "buzz" woorden in mochten staan?
Je hebt een punt, maar ergens moet je toch ook duidelijk kunnen maken waarop de focus ligt.
Er zullen wel heel wat Lightweight PDF readers zijn ook bijvoorbeeld. En wat met Easy, advanced, pro...
Zolang er niet staat: most secure, of 'fastest' moet het wel kunnen denk ik?
Nee.
Want zie kijk:
geen downloadknop
geen indicatie van ranking
geen grafisch element dat misleid
geen caps, emoji, of irrelevante speciale karakters
Dit werd wel eens een keer tijd, de play store staat helemaal vol met dit soort app icoontjes. Werd er helemaal gek van. Nu nog iets tegen de misleidende trailers van games uit de app store.

[Reactie gewijzigd door Damion776 op 30 april 2021 09:20]

Ik zou het ook prettig vinden als ze verplichten om echte gameplay te tonen bij voorbeelden in plaats van alleen maar richtlijnen te bepalen.
Te vaak ervaar ik dat het voorbeeld een animatie is die niet overeenkomt met het daadwerkelijke spel.
Als ze dat nou ook doen voor reclame en dan voornamelijk in de Youtube app..., knettergek wordt ik van die misleidende reclames waarin zogenaamd Geert Wilders of Mark Rutte figuranten zijn waar ze vermoedelijk geen enkel weet van hebben...

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 30 april 2021 09:48]

Voor mij hoeft dit niet. In principe hanteer ik deze regels zelf al, wanneer een app zo in de app-store staat, weet ik dat ik hem niet moet downloaden.
Wat ik mij veel meer aan erger zijn apps waar gedeeltes van dezelfde naam gebruikt worden..
Mijn kinderen spelen Among Us, nu hadden ze ook de app Video Among Us: Imposters geïnstalleerd
Kan je zogenaamd bellen met Among Us, leuke is alleen dat je er 59,90 per week voor betaald.
Gelukkig kunnen ze op hun tablets niks kopen.
Dit is eigenlijk wel jammer voor de wat meer savvy gebruiker. Weer een indicator minder welke apps je in ieder geval niet moet installeren. :9