Larian Studios brengt Baldur's Gate III dit jaar uit op Steam Early Access

Rpg Baldur's Gate III komt nog dit jaar uit op Steam Early Access. Dat maakte uitgever Hasbro bekend op een evenement voor zijn investeerders. De game wordt ontwikkeld door het Belgische Larian Studios, dat eerdere games als Divinity: Original Sin 2 ook eerst naar Early Access bracht.

Het nieuws komt van Dark Side of Gaming, dat vernam dat Hasbro de bekendmaking deed op de New York Toy Fair. Verdere details zijn op dit moment niet bekendgemaakt. Divinity: Original Sin zat een half jaar in Early Access voordat de release plaatsvond en bij Original Sin II was dat een jaar.

De eerste Baldur's Gate kwam in 1998 uit en werd ontwikkeld door BioWare. Ook het tweede deel werd verzorgd door BioWare en zag het levenslicht in 2000. De games worden beschouwd als klassiekers in het domein van computer role playing games. Een gameplay-onthulling van deeltje drie staat gepland voor PAX East 2020, op 27 februari. Wel is er al een cg-trailer.

Hasbro dient als uitgever voor Baldur's Gate III omdat het de rechten voor Dungeons & Dragons in handen heeft. Van dat universum is Baldur's Gate onderdeel. Dungeons & Dragons is een product van Wizards of the Coast, dat weer eigendom is van Hasbro.

De game komt naast pc ook uit voor Google Stadia, het nieuwe gamestreamingplatform van de internetgigant. Wanneer de volledige release plaatsvindt, is niet bekend.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

23-02-2020 • 10:16

49 Linkedin

Reacties (49)

49
49
35
7
2
10
Wijzig sortering
Genoten van deel 1 en 2. Ik ben benieuwd..
Het is denk ik relevanter of je genoten hebt van de divinity series.
Ik hoop ook dat ze elementen van divinity overnemen naar BG3, zo zou ik het spijtig vinden als dat oeroude 'rest' systeem om je skills/spells opnieuw te kunnen gebruiken er terug in zit. (ook een van de redenen waarom ik moeilijk in de gameplay flow van Pillars of Eternity kon komen) Al vloek ik nu misschien in de kerk van de hardcore D&D spelers... ;) Het is alvast een uitgever waar ik na divinity erg veel vertrouwen heb.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 23 februari 2020 11:06]

Nou, ze gaan dnd 5 regels aanhouden (of toch zoveel mogelijk) en daarin zitten zelfs 2 rust mogelijkheden. Een korte en een lange, waarbij de lange nodig is om spells te verversen.

https://www.newsweek.com/...ns-5th-edition-dd-1445076

En ja, het is zeker vloeken in de kerk om te suggereren dat een Baldur's Gate spel niet de DND regels zou volgen.
Ik vind zowel beide divinities als pilars of eternity erg leuk. Maar niets zo leuk als baldurs gate. Misschien meer nostalgie dan realisme.

Ik geef wel de voorkeur aan de D&D regels. Geen idee in welke mate versie 5 afwijkt van dat wat ik ken.

Het meest toffe is dit ik dit gewoon in mijn eigen tijd als single player kan spelen. Al die mmorpg zijn niets voor mij.
Ik denk dat de kracht van BG was dat je je in kon leven in de karakters met hun achtergrond en dat die onderdeel van het verhaal waren. Dat mis ik in bijna alle andere cRPG’s.
Inderdaad dat mmorpg hoeft voor mij ook niet.
DnD 5 is wel redelijk anders dan de DnD3.5 (denk ik) regels die in Baldurs Gate gebruikt werden. Maar wel nog heel herkenbaar, ze hebben voornamelijk geprobeerd de wildgroei aan regeltjes terug te draaien.
BG2 maakte gebruik van Advanced Dungeons and Dragons 2 (als in, second edition), en dan met de Forgotten Realms Campaign Setting. Alleen Icewind Dale 2 maakte gebruik van D&D 3.5 (wederom ook met FR campaign setting). De rest had allemaal die achterlijke THAC0 nog : P (had ook z'n charme, daar niet van).

Stiekem had ik het vet gevonden om D&D 3.5 nog eens terug te zien in een spel. D&D 5 zit goed in elkaar, maar ik mis de skill diversiteit van 3.5 daarin heel erg.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 24 februari 2020 01:20]

Zullen er maar weinig niet van genoten hebben denk ik?
Nou, ik moet eerlijk zijn dat ik Baldur's Gate 1 en 2 vele malen opnieuw heb uitgespeeld met veel plezier en dat ik Original Sin 1 erg vond tegenvallen. Heb het spel zelfs nooit uitgespeeld.

Ik vond het in Original Sin 1 bijvoorbeeld erg onduidelijk wat ik op een bepaald moment moest doen, waar ik heen moest... (Kan er een beetje mee te maken hebben dat ik het met wat tussenpozen heb gespeeld) en ik vind de combat ONTZETTEND vervelend in die game. Het eindigd altijd in een zee van blauw, geel, paars en groene elemental explosies waar ik persoonlijk erg geïriteerd van raakte.

De humor in het spel vond ik trouwens wel briljant, maar het voor mij onduidelijke verhaal en de combat hebben het dus de nek om gedraaid. Om die reden ben ik dan ook nog niet eens aan deel 2 begonnen. (Terwijl ik die wel heb helpen kickstarten, haha)

Ik kijk wel weer enorm uit naar BG3 trouwens!! 😍

[Reactie gewijzigd door dartbord op 23 februari 2020 11:41]

Combat van D:OS2 is anders behoorlijk geïnspireerd op de combat uit de 'oude' Bioware (Baldur's Gate series, Icewind Dale series en Planescape: Torment). En is eigenlijk een beetje de referentie voor turn based combat in dit type RPG's. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoe Pathfinder Kingmaker (van Owlcat) en Pillars of Eternity Series & Tyranny (van Obisidian Entertainment) omgaan met hun combat.

Ik ben ook bang dat als je verwacht dat de combat in BG3 heel anders zal zijn dan de combat die in D:OS2 voorkomt je enorm bedrogen uit gaat komen...

Als je het specifiek en alleen over de elemental combat hebt (in D:OS2, heb je bijv. oil dat kan vertragen en branden, gif dat damage doet bij mensen, ijs waar je op kunt uitglijden, water dat vuur dooft en stoom creëert, waardoor je minder zicht hebt). Dit is natuurlijk vergelijkbaar met status effects en area effect spells. Niet heel storend toch en ook vrij gebruikelijk in dit type games...
Om eerlijk te zijn ging het nergens over. De hoeveelheid elemental environmental damages was bizar alsof iemand over het hele land liters olie, water, vuurtonnen en weet ik veel had gepleurd. Het werd een gimmick, een in mijn ogen vervelende gimmick.
Klopt wel wat je zegt. DOS 1 had een beetje het probleem dat het een soort keuzevrijheid dacht te bieden die er niet was. Even op je dooie gemakje de wereld in lopen alsof het een open world RPG met keuze is, gaat helemaal tegen de flow van de game in. En dan raak je al gauw de weg kwijt. Bij mij gebeurde dat rond act 2 als je meer powers moet gaan unlocken en door het bos moet. Op meerdere punten moet je op zoek naar de juiste weg en heb je een aantal opties en die maken het geheel erg verwarrend. Ondertussen moest je toch heel specifieke dingen in volgorde uitvoeren om verder te komen. Als ik terugblik hierop was het toch echt wel heel lineair allemaal, maar dat ontdekte ik te laat.

DOS2 doet dat een stuk beter, daar is het duidelijk dat je door bepaalde gebieden heen moet en is er een hoofddoel plus een berg side quests.

De combat in DOS1... het is duidelijk dat ze een goed concept te pakken hebben maar de uitwerking is inderdaad wat hit/miss. Balans is slecht. DOS2 doet dat beter en diept zaken wat meer uit, maar ook nu blijven sommige builds en skill lines wel echt achter en anderen zijn dan weer onmisbaar. Maar goed, gelukkig is het geen competitief spelletje... de combat is wél erg tof om naar te kijken en te manipuleren vind ik. Zelden een betere uitwerking van elementen en synergie gezien in een RPG.

En laten we wel wezen, het is niet alsof Baldurs Gate nou zo'n geweldig gebalanceerde game was... zeker de combat heeft wel wat haken en ogen. Laatst nog eens door BG2 EE gespeeld... heel leuk maar man wat een boel exploits heb je ter beschikking :) Het begint al bij character creation... eindeloos rollen tot je perfecte stats krijgt 8)7 Ik denk eerlijk gezegd dat dat er ook wel een beetje bij hoort.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 februari 2020 13:28]

Inderdaad, dat hoort er bij. Heel in het begin bij de eerste DND kreeg je volgens mij niet eens de keuze waar je je skill points voor in wilde zetten. Je rolde de skills op volgorde en daar moest je het dan mee doen. Dat vonden mensen vaak niet leuk, omdat ze een bepaalde class wilden spelen en de skills toch een beetje nuttig voor die class wilde kunnen indelen (Een wizard zonder intelligence is bijvoorbeeld best een uitdaging om te spelen, maar het kan)

Als reactie daarop heb je allerlei verschillende manieren gekregen om te compenseren: rol een keer extra en laat de slechtste vallen, kies 1 van je stats en rol opnieuw, rol voor cijfers maar kies zelf voor welke skill, rol voor punten en verdeel ze zoals je wil, meerdere keren rollen.

Je game master en groepje bepaald of en hoe vaak het kan, en bij gebrek aan een game master ligt die verantwoordelijkheid bij Baldur's Gate bij de speler zelf. Je hoeft niet te blijven rollen, het wordt niet eens aangeraden, het wordt alleen niet onmogelijk gemaakt om je de vrijheid te geven. Als je dat dan doet is je eigen keuze.
Kleine verbetering, het gaat in je verhaal om het rollen van Ability Scores, niet Skills : )

Wij hebben gelukkig altijd met de 4d6, en dan alles met een 1 opnieuw, gespeeld. Zo krijg je minimaal een zes als ability score en een max van achttien per ability. Dan zelf invullen waar je het het fijnst vindt, anders wordt je inderdaad gedwongen een wizard te spelen ofzo, en gedwongen iets spelen is bijna nooit leuk voor de speler (en dus de rest van de groep).
Bij BG betekende dit inderdaad vaak opnieuw rollen en opslaan. Beetje lame, maar herken me er zelf ook wel in : )
"Kleine verbetering, het gaat in je verhaal om het rollen van Ability Scores, niet Skills : )"
Oh ja, klopt. Lang geleden dat ik het gespeeld heb :-p
Ik snap niet echt hoe je het balans in DOS1 slechter kan vinden dan 2. In DOS2 loop ik nu met een full summoner rond (level 12 met level 15 summoning) met alle buffs (haste, clear minded, alle basis infusions, armor of frost, mend metal, etc) en ik heb amper nog partymembers nodig. M'n incarnate slaat harder, rent verder, en heeft meer flexibiliteit door m'n infusions dan ieder menselijke speler. Als ik reddit er zo op na sla blijft dat ook zo als ik de juiste items craft. In DOS1 zijn alle combinaties wel werkbaar, maar er blinkt er nooit zo een sterk uit.

Elven kunnen als enige (balans?) dik 7 AP verbranden in één beurt, dus die kan met de bovenstaande build in de eerste beurt een raidboss op de map zetten en alles tot pulp schoppen. In deel 1 is dit gebalanceerd door zelf te kunnen investeren in start en turn AP.

Ook vond ik het verhaal in deel 1 juist veel duidelijker omdat het vrij lineair was, deel 2 is een gigantisch web aan een veelvoud van main- en sidequests waarvan je makkelijk drie kwart mist als je niet iedere vierkante meter van de map uitkamt en een keer met alle backstory karakters gespeeld hebt. Om de volgordelijkheid van de quests nog maar niet te noemen, want je kan jezelf buitensluiten van content door bepaalde quests te starten die je nog niet had moeten starten (wordt nergens duidelijk, alleen in de wiki).

Los daarvan zijn beide games GOTY en zeker in de multimedia landschap van vandaag echt wel werelderfgoed. Larian heeft altijd een mooi verhaal, weet altijd de sfeer neer te zetten, en ik zou het niemand anders dan Swen toevertrouwen om een RPG neer te zetten van mijn geld.
Het zal je verbazen hoeveel BG fans die nu om deel 3 zitten te springen, niet Original Sin 1/2 hebben gespeeld. De rest van de hele Divinity serie is helemaal wat zeldzamer gespeeld dan de recentere en populairdere Original Sin serie...
Of het wel hebben gespeeld en het maar ok vonden, en zitten te wachten op een echte Baldurs Gate ervaring.
Go for the eyes Boo, GO FOR THE EYES!! RrraaaAAGHGHH!!!

(Minsc uit deel II, met zijn enige miniature giant space hamster)
Dat riep hij in 1 ook toch?

Ooit Baldur's Gate 1 voor pc gekocht. Met kaart, 5cd's alles! Mee gekapt toen cd3 kapot was.

Toen 'herondekt' op Android. Dat viel me mee, goed te spelen!

BG 1 en 2 zijn vandaag overigens met korting te kopen op Playstore. Misschien door aankondiging van 3?

[Reactie gewijzigd door Cageman1984 op 23 februari 2020 11:02]

Klopt, ook in deel 1.

De Android versies (eigenlijk alle huidige versies van beamdog) zijn wel hevig aangepakt, uitgebreid en opgepoetst, in zowel de UI, inhoud als code, wat, in mijn opinie, het spel inderdaad nog steeds prima speelbaar houdt.
Mee eens. Dat is naar mijn idee nog niemand gelukt met Heroes of might and magic 3...

Ik zie overigens in het artikel alleen maar een (indrukwekkend) intro filmpje. Geen linkjes naar gameplay? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dank. We wachten even af. Gameplay is voor mij de reden om het spel wel of niet te kopen. Niet het intro filmpje.

Gaaf icoontje trouwens. Monkey island?
yep, Murray the demonic skull. MWAHAHAHAHAAA
"The squeaky wheel gets the kick!"

"Magic impressive, but now Minsc leads. Swords for eeveerrryyoooonnnn!"
Ik zie op Youtube de hashtag #baldursPTBR. Enig idee waar dat voor staat? (Ben niet bekend met de franchise.) Can't be pt-br, right?

Larian Studios is overigens een erg leuk bedrijf. Ik geef naast mijn job ook wat lessen aan vertalers over vertaaltools en gamelokalisatie (games vertalen naar doelpubliek met andere cultuur en taal), en de voorbije jaren is David Walgrave (exec producer) een presentatie komen geven aan de studenten over waar zij als developer zoal rekening mee moeten houden en hoe zij te werk gaan (outsourcing vs in-house, grootte en hoeveelheid van de data, vertalers betrekken bij het ontwikkelingsproces van de game en niet enkel tekstbestanden laten vertalen zodat ze begrijpen hoe de tekst bij de game past, enz.).

Geen typisch materiaal voor Tweakers, uiteraard, maar het toont wel hoe open en aanspreekbaar ze zijn! Binnenkort komt ie ook weer langs!

[Reactie gewijzigd door BramVroy op 23 februari 2020 11:21]

Public Test Beta Realm?
Staat voor BRaziliaans PorTugees. Zijn Brazilianen die om een goede localisatie vragen.
Can't be pt-br, right?
Turns out it can.

[Reactie gewijzigd door Clush op 23 februari 2020 13:21]

PTBR = Professional Team Bull Riding ;-)
Hopelijk eindelijk ook ondersteuning voor controller + split/shared screen op 1 scherm 2 spelers voor PC. Het is erg moeilijk om interessante games te vinden met deze ondersteuning en wat niet snel een repetitive grind is. Ik ben nooit zo fan geweest van consoles maar wil ook graag af en toe met een vriend samen op de bank een leuk spel spelen.
Dit is niet echt het soort spel dat je er eventjes bij pakt als je een vriend over de vloer hebt, lijkt me.
Interessant, dit zie ik toch echt anders! Dit is juist het soort spel wat ik pak! In ieder geval Divinity spelen we langzaam doorheen! Ik snap natuurlijk dat dit niet voor iedereen is!
Maar dan heb je het over veel en vaak samen spelen. Dat kan. Ik denk bij thuis spelen met vrienden eerder aan een eenmalig iets, of in elk geval iets wat je niet dagelijks of elke week doet, en dan is een ingewikkeld spel met een verhaallijn van 50 uur minder geschikt.

Maakt verder niet uit, maar ik denk wel dat functies als splitscreen slechts voor een heel klein deel van de spelers echt iets toevoegt bij een spel als dit. Bij MarioKart of FIFA is het basisfunctionaliteit. Couch coop en epische RPG ligt als combinatie niet direct voor de hand.
DD was geweldig en BG was geweldig. Nu hopen dat de combinatie 1=1=3 gaat worden
Early Access lijkt me nooit zo'n briljant idee bij RPG's. Ik heb D:OS 2 in EA een tiental uren gespeeld. Maar de release versie heb ik nooit meer gespeeld omdat ik dan teveel opnieuw zou moeten doen. Ook de hype is dan verdeeld tussen de EA release en de finale versie, zodat er minder rond te doen is op beide momenten. Hopelijk kan ik mij deze keer inhouden tot de echte release.
Nog nooit Baldur's Gate of een game van Larian gespeeld tot voor kort. Onlangs Divinity Original Sin 2 gekocht en wow, wat een top game is dat. Dus ja, je kan wel zeggen dat ik nu een beetje gehyped ben voor Baldur's Gate 3 :)
Eerst rpg ervaring was BG1 vond het meteen super daarna BG2, icewind Dale, Planescape torment, neverwinter nights, pillars of eternity 1, 2, pathfinder kingmaker :) en nu wachten op BG 3 :)
Heb ook divinety sin gespeeld maar vond dat iets minder
Mind flayers, leuk
Ik vond Divinity geen geweldig spel. Ik vond de 'combat' te cheesy met idioote preparatie en enorm veel AoE.

Ik hoop dat het meer richting Dragon Age gaat, die eerste twee games komen voor mij in de buurt van de Baldurs Gate ervaring.

Zal hij op Stadia dan pas later uit komen? :( Dat zou jammer zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee