Baldur's Gate 3 komt waarschijnlijk op 30 september uit als Early Access-versie

Larian Studios zal de Early Access-versie van Baldur's Gate 3 op 30 september uitbrengen op Steam. De Belgische ontwikkelaar houdt nog wel een kleine slag om de arm ten aanzien van het halen van deze datum. De titel komt dan ook uit voor Stadia.

Op de Steam-pagina van Baldur's Gate 3 wordt de releasedatum van 30 september genoemd, al gaf de creative director van Larian Studios tijdens een livestream aan dat er een mogelijkheid is dat de release van de vroegtijdige toegang weer verder wordt opgeschoven. Sven Vincke zei dat het optimalisatieproces van het spel kan leiden tot onverwachte vertragingen, al gaf hij daar meteen bij aan dat er een goede kans is dat de nieuwe datum wordt gehaald. Eerder gaf de studio aan dat augustus misschien gehaald zou worden, maar begin deze maand bleek dat dat niet ging lukken.

In de Early Access-versie van de rpg zullen vijf originele personages zitten, naast personages die door spelers zijn samen te stellen. Spelers kunnen alvast een vroege versie van het eerste deel van het spel ervaren. Vincke vergeleek de aankomende Early Access-versie van Baldur's Gate 3 met de Early Access-versie van het in september 2017 uitgekomen Divinity: Original Sin 2. Volgens hem zitten er in de vroege versie van Baldur's Gate 3 veel meer gevechten, dialogen, personages en spreuken.

Baldur's Gate 3 draait op de Divinity 4.0-engine, wat volgens de studio leidt tot een ongeëvenaarde vrijheid om de wereld te verkennen en te experimenteren. De wereld reageert ook op de keuzes die de speler maakt. Larian kondigde Baldur's Gate 3 vorig jaar aan en toonde begin dit jaar de eerste gameplaybeelden. Net als de eerdere Baldur's Gate 3-titels spelen de avonturen zich af in de Forgotten Realms-fantasiewereld van Dungeons & Dragons.

Baldur's Gate 3Baldur's Gate 3Baldur's Gate 3

Door Joris Jansen

Redacteur

19-08-2020 • 08:19

68

Submitter: rlkz

Reacties (68)

68
67
34
1
0
30
Wijzig sortering
Is dit wel een spel die gespeelt kan worden door casual gamers? Het lijkt op een leuke spel maar ben bang dat het meer een spel is waar je veel moet over nadenken etc.

Ik houd niet van lastige games.
Deze game is gebaseerd op de 5th edition regels van Dungeons & Dragons. Deze zijn een stuk simpeler dan die van oudere edities maar vereisen alsnog wel wat aandacht.
En een willekeurige leek die "5th edition regels van Dungeons & Dragons" hoort die deinst al terug. ;)

Persoonlijk heb ik niks tegen complexiteit, als het ook maar meerwaarde heeft.. en dát mis ik vaak bij complexe spellen.
Leuk voorbeeld: Magicka

De potentie van dat spel was enorm omdat het érg veel 'combinaties' had terwijl het systeem dat die combinaties dreef erg simpel was.. echter het issue was dat veel combinaties gewoon niks (nuttigs) deden of identiek waren aan andere combinaties.. en dát was een enorm gemis mijns inziens.

Ik zie dus liever meer complexiteit in zo min mogelijk 'systemen' dan dat je onnodig veel 'systemen' creëert die eigenlijk geen bestaansrecht hebben.
In veel RPGs zie je dat ze én een skill tree hebben, én dan ook nog eens wapen/armor slots, én gem slots voor die wapens, én enchantments voor op die wapens/armor, én een 'affinity' tree wat eigenlijk gewoon weer een skill-tree is maar dan net iets anders etc etc en ga zo maar door...
Totaal onoverzichtelijk en totaal overbodig! :(
Civilization revolution is hiervan een goed voorbeeld naar mijn idee. Simpele regels met veel complexiteit. De PC versies zijn complex met veel complexiteit. Daardoor is revolution wat mij betreft superieur..
Ik denk erg geschikt. Je hebt geen hoge hand oog coördinatie nodig ofzo, en de moeilijkheidsgraad is vast prima in te stellen zodat je kunt focussen op het ontdekken van de wereld en keuzes maken voor karakterontwikkeling.

Extra handig voor een Casual gamer is dat je geen game PC nodig hebt. Je kunt het spel namelijk ook op Stadia aanschaffen. (Daar heb je geen betaald abonnement voor nodig, in tegenstelling tot was mensen soms denken).
Of dat extra handig betwijfel ik eigenlijk wel, ik heb Stadia mogen testen bij release en het viel mij eigenlijk flink tegen. De service was veel kariger dan Google voorspiegelde voor release. Grafisch vond ik het niet heel sterk, de latency was vaak goed te merken al met al destijds geen heel positieve ervaring. Het werkte, maar daar was eigenlijk ook alles mee gezegd.

Tegenwoordig is er inderdaad een gratis variant, die lijkt echter nog kariger te zijn dan de betaalde variant. Dat gecombineerd met het feit dat een game gekocht op stadia alleen op stadia te spelen is en niet ook bijvoorbeeld op een game PC doet mij toch echt afvragen of het business model van Google wel een model is dat daadwerkelijk voordelen heeft voor de consument. Of dat het voornamelijk een model is dat het "ownership" van de consument nog verder inperkt en nog verder stuurt richting vendor lockins.

Naar mijn mening had Stadia een heel mooi product kunnen zijn als bijvoorbeeld het "Netflix van het gamen", het model waarvoor Google echter gekozen heeft lijkt niet echt aan te slaan, iedereen die ik ken met een founderspack is ermee gestopt bijvoorbeeld en ook in de media hoor ik maar zeer weinig positief nieuws over stadia.
Dan denk ik dat je het nog eens moet 'testen'. Ik heb ook Stadia en ben erg enthousiast.
Het enige wat je nodig hebt is een goede internetverbinding.

De service is gratis. Het spel koop je, daarna kan je het altijd spelen op je tv (via Chromecast ultra), je telefoon, of een pc. Zelfs een bagger PC dat in staat is om video's in Chrome af te spelen kan het aan.

Alleen als je 4k zou willen en een hoop andere spellen dan moet je 9.99 per maand betalen.

De lag is ook echt bullshit, dit blijft maar terugkomen in fora en youtube. Alleen bij zeer snelle actie spellen zou ik me kunnen voorstellen dat je het merkt. De lag is echt minimaal, maar zoals gezegd zorg zelf voor goed internet. Speel niet via Wifi want dat is vaak niet stabiel genoeg. Gewoon via LAN en het werkt perfect.
Hoe heb je dit echter getest?

Ik kan zeggen dat Destiny 2, die game die ik destijds getest heb om meerdere redenen:

1. Ik had ruime ervaring met de game, daar ik ook op Battle.net speelde (is nu verhuisd naar Steam).
2. Het was "de" Stadia launch titel

Zeker niet "perfect" speelde op stadia, de grafissche kwaliteit was minder dan beloofd door Google (en ook merkbaar minder dan "native" op PC. En dan kun je roepen dat "lag" onzin is, toch was het zeer goed merkbaar tussen Destiny op Stadia en Destiny op dezelfde PC, met een zeer goede glasvezel verbinding en alles bekabeld. Reviews laten dat trouwens inderdaad ook zien, ik ben het met je eens dat je bij een potje schaken ofzo de lag inderdaad niet zal merken. Maar ga maar eens een game als Destiny side by side testen, het verschil is zeker merkbaar.

Maar goed, dat is naar mijn mening niet het grootste probleem met Stadia, het grootste probleem is imho de vendor lock in, dat doet een partij als Nvidia (met Geforce Now), Shadow (waar je een volledig zelf beheersbare CloudPC huurt) of bijvoorbeeld Microsoft (met Xcloud) een stuk beter.

Neem het daarbij de beloftes die Google niet heeft ingelost richting the founders en het is niet de ervaring zoals deze voor launch beloofd is, verre van zelfs naar mijn mening.

Wat is trouwens jouw referentie kader, wat voor platformen heb je bijv. naast Stadia en met welke specs? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat wanneer je geen game PC hebt, of er een hebt van een jaar of 10 terug om het zo maar even oneerbiedig te zeggen, dat Stadia dan best leuk is en best een aardige ervaring kan geven, maar perfect zou ik het zeker niet willen noemen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 04:24]

Mooi uitgebreide reactie van je, kan ik zeker waarderen. Je opmerking over de vergelijking met potje schaken is daarnaast erg grappig.

Ik merk de tegenovergestelde reacties in mijn omgeving, waarschijnlijk zit hier het verschil dat dit incl mijzelf geen Founders zijn. Ben in maart ingestapt, vrienden van mij ongeveer een maand later. Kan me voorstellen dat je je als Founder teleurgesteld voelt, dat had Google beter moeten aanpakken bij de lauch, of de Founders later beter belonen.

De toegankelijkheid van het platform, geen console, de enorme kostenbesparing die het oplevert, de mogelijkheid om op diverse devices te spelen, fors lagere laadtijden en geen updates waren voor mij doorslaggevend. Er zijn zat bashreviews/videos te vinden en ik betrap mezelf erop dat ik gevoel krijg dat deze personen zich op de *** getrapt voelt zodra er ook maar iets positiefs over Stadia wordt gemeld.

Persoonlijk ben ik er vaak van gecharmeerd als er een nieuwkomer een markt betreed en de boel even flink opschudt. De haastige ontwikkeling van cloudgaming bij de bestaande partijen (Sony Play Station, MS Xbox etc) is dan ook tekenend dat Google een gat in de markt heeft gevonden. Het grootste nadeel is dat het aantal spellen voor Stadia nog laag is, maar dat lijkt een kwestie van tijd en goede afspraken maken met ontwikkelaars. Google heeft een ongekende positie mbt servers en capaciteit, dat zie ik de concurrentie nog niet zo snel nadoen.

De lag discussie is denk ik een persoonlijke. Ja er is inderdaad een lag, maar voor mij niet merkbaar. Andere cloudgaming partijen hebben een (fors) grotere lag. In vergelijking met een gamepc is er natuurlijk een grotere lag. Want deze input is direct en bij cloudgaming over het net. Zoals gezegd is het persoonlijk of je het merkt of niet, ik speel FPS maar ben geen prof of hardcore gamer zodat ik het merk.

Persoonlijk heb ik geen probleem met een 'vendor lock in'. Dit klinkt ook weer zo zwaar, je kan het ook een 'abonnement' noemen. Anders heb je ook een 'Telegraaf lock in' of 'VodafoneZiggo lock in' etc. Zo werkt de markt gewoon tegenwoordig.

Qua platform heb ik idd een gamepc (overigens wanneer is een pc een gamepc?) en het was voor de zoveelste keer weer tijd om de GPU vervangen en ben daar wel een beetje klaar mee. Heel toevallig moet je om de 2-3 jaar je GPU vervangen om een beetje bij te blijven. Een beetje GPU kost vanaf € 350.. Kan je aardig wat spellen van kopen bij Stadia :) .
Ik deel je ervaring, echt zeer goed wat stadia bij mij thuis levert. Ik speel red dead redemption 2 en F1 2020. Beide zonder voor mij merkbare lag. Vooral bij F1 zou dit met lag niet speelbaar zijn. Er zijn op Reddit overigens ontzettend veel mensen die lag-problemen hadden en dit hebben weten op te lossen door bepaalde instellingen in Chrome te wijzigen.
Volgens mij is de grootste win voor de casual gamer, koop een paar spellen en speel waar en wanneer je maar wilt. Op je telefoon, laptop, tv of wat dan ook maar Chrome kan draaien.
Nu nog een grote commitment van uitgevers en het is een outsider voor de nieuwe generatie consoles.
Blijkbaar varieert de gebruikerservaring. Logisch, je internetkwaliteit is belangrijk. Gelukkig kan iedereen het zelf laagdrempelig proberen bv met een maand gratis PRO.

Kijk bv eens op de Stadia Reddit dan krijg je mogelijk een beeld vanuit diverse gebruikers.

Ik speel stadia op een 65inch tv (met local dimming/HDR) via Chromecast Ultra. Dit in combinatie met surround. En de kwaliteit is echt bizar, ik heb nog nooit iets substantieel beters gezien van welke console dan ook.

En over die beloftes van Google, ik heb sirieus goed waar voor mijn geld bij Stadia. En Stadia werkt bij mij vanaf dag 1 perfect. Ik ken zo veel online diensten welke dat niet voor elkaar krijgen. (vooral games, kijk bv nu weer FallGuys).

Latency heb ik geen last van. Net zoals alle vrienden die bij mij Stadia geprobeerd hebben. Wanneer je last hebt van Latency is het doorgaans je internet verbinding.
Divinity: Original Sin 2 van dezelfde ontwikkelaars had een "Story Mode" difficulty setting. Daarmee kon je heel makkelijk alle gevechten winnen zonder er echt moeite voor te hoeven doen en dus eigenlijk puur het verhaal ervaren. Ik zou eenzelfde soort difficulty setting voor Baldur's Gate 3 verwachten, gezien een "Story Mode" difficulty redelijk standaard is voor RPGs tegenwoordig.
Reken maar dat dit lastig kan zijn, dat was Divinity ook.
Geen spel voor jou dan maar precies wat ik zoek.
Eindelijk weer eens iets dat het waard is om te spelen. Als oudere gamer is er bijzonder weinig wat mij kan bekoren tegenwoordig.
Wellicht dat je kan kijken naar Pillars of Eternity en Divinity. Dat zijn er twee die er om bekend staan wat meer old school RPG ervaring te geven
Waarbij Divinity van dezelfde makers is als Baldur's Gate 3. Waarschijnlijk geeft het je een aardige indruk van hoe BG3 zal zijn.
En pathfinder is ook de moeite om naar te kijken.
Is pathfinder niet meer een action rpg?
Ik ben groot BG fan, maar vind zowel Pillars of Eternity als Divinity weinig aan.

Persoonlijk zou ik eerder Dragon Age 1&2 aanbevelen. Maar smaken verschillen.
Dragon age 2 was echt slecht naar mijn mening.
Als je goed zoekt is er vast wel iets. Ik kan me wel goed voorstellen dat de mainstream games je minder trekken tegenwoordig.
Same … Het is grotendeels een nostalgie bubbel waar ik nog in zit.

Van de week zat ik Grounded te spelen, en het was of was ik bezig met een (goed uitziende) mobiele game en zo lijken ze tegenwoordig wel meer. Uitdaging en zoeken zit er steeds minder in.
Als je houd van RPG nostalgie, probeer eens Baldurs Gate 2 Enhanced Edition of Icewind Dale Enhanced Edition :) allebei met voldoende uitdaging en zelf nadenken :)
Ik kijk ook uit naar dit spel, die Belgen kunnen best leuke RPGs maken :)

Als oude gamer merk ik dat mijn smaak behoorlijk is veranderd de laatste jaren. Ik speel vrijwel geen enkele FPS meer, tenzij er een goed verhaal achter zit.
Ik heb de laatste tijd vooral veel plezier met indie games zoals satisfactory, hoewel dat soms ook als werk voelt :P.

De enige AAA-titel waar ik echt naar uit kijk is Cyberpunk 2077, dat komt natuurlijk vooral door The Witcher van CDPR.
Anoniem: 599181 @Abom19 augustus 2020 12:09
Met ouder worden speel ik niets van competetive games meer, maar wel nog rogue like shooters en vooral early access en indie games en pve games zoals monsterhunter.

Gewoon games voor de uitdaging of gwn lekker relaxen.
Als inmiddels aardig oude gamer kan ik zeggen dat er nog steeds regelmatig pareltjes voorbij komen. Alleen omdat je al zoveel gezien hebt, hebben veel nieuwe dingen niet meer de glans van de verrassing. Dat ligt niet zozeer aan de games, als wel aan het feit dat je op een gegeven moment "alles" wel een keer gezien hebt. De lat komt hoger te liggen. En de roze bril van nostalgie heeft er ook wel wat mee te maken.


Ik kijk erg uit naar BG3. Ik hoop dat het de verwachting waarmaakt.
Probeer Greedfall of Elex eens, er is ook een remake van Gothic 1 op komst, waar alvast een speelbare demo van op steam is te vinden. https://store.steampowere...0/Gothic_Playable_Teaser/

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 23 juli 2024 04:24]

Lees veel negatieve reviews bij Greedfall. Dat de besturing/vechten echt slecht is. Veel kleine area's met veel loaden er tussen. Dat het een en al fetch quests zijn. Dat weerhoud mij steeds om hem te kopen.

Elex kende ik nog niet dus ga ik zeker bekijken!

[Reactie gewijzigd door Mirved op 23 juli 2024 04:24]

Hmm vond de besturing / vechten wel meevallen althans op de PC, heb in het verleden wel RPG's gespeeld die slechter waren wat dat betreft. Game is een beetje een mix tussen Dragon Age 1, The witcher 3 en Gothic zou ik zeggen. Anders heb je nog Spellforce 3 & Spelforce 3: Soul harvest (2 losstaande games) welke een mix zijn tussen RPG en RTS.
Dan moet je eens misschien met de tijd meegaan? :D
Ik bedoel maar, gamer van 55 hier en speelt Nioh2, Ghost of Tsushima en kan nog steeds goed mee met de moderne games. (of het goed is voor mijn hart is een tweede :)).
Als ik moet wachten op de games die ik vroeger helemaal te gek vond (precies dus die rpg's a la Baldur's gate etc) dan kan ik nog wel eventjes doorgaan met wachten. Je vindt ze trouwens wel maar meer in de Indie gaming categorie. Het zijn dan geen AAA titels maar er zitten precies die games tussen die ik vroeger te gek vond en soms verbazingwekkend goeie titels.
Zo is er Grounded vroegtijdige toegang, rpg maar dan weer iets anders van Obsidian.
Waar ik momenteel naar uitkijk is, The Dungeon of NaheulBeuk: The Amulet of Chaos, turnbased RPG met ontzettend veel humor erin (komt rond 17 september als je Steam mag geloven).
De spellen die je noemt kunnen mij niet bekoren. Nooit zo van die action- hack & slash spellen gehouden.
Risk of Rain 2 ;)

Serieus, kijk gerust naar de indie gaming scene. Er zijn zoveel mooie en bijzondere spellen.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 23 juli 2024 04:24]

Ik kijk er wel naar uit! Ik heb deel 2 al een aantal keer geprobeerd maar daar bleef ik er tegen aanlopen dat ik niet vaak genoeg een save maakte en weer ergens een personage verloor.
Haha ik herinner me dat deel twee mijn F5 toets zo’n beetje gesloopt heeft (volgens mij was dat de quicksave in de versie die ik het laatst gespeeld heb).

Een en twee waren echt fantastisch en zijn nog steeds leuk. Ben benieuwd of deel 3 in de buurt kan komen.
Grote kans dat de early access alleen het begin van het spel is. Dit hebben ze destijds ook gedaan met Divinity 2, toen kon je het eerste deel van het starter eiland spelen. Dit was nog steeds tamelijk groot daarentegen.
In mijn eerste game DoS 2 ben ik volgens mij +- 15 uur bezig geweest met proberen dat eiland af te komen
Ooh, ik werd al helemaal blij... en toen zag ik dat het over de early access ging. Die wil ik dus juist niet spelen. Voor mij alleen het eindproduct. Ik heb er geen behoefte aan om een game te spelen die nog gewijzigd wordt waardoor ik wen aan mechanics die straks niet meer kloppen en als het product dan eindelijk echt gereleased word ik het verhaal al grotendeels ken en dus ook niet opnieuw ga beginnen met de nieuwe mechanics. Nope. Not for me.
Hier gaan we weer😣 deze makers doen dit niet zo.
Hoe doen ze het dan? Een early Access game is toch een in ontwikkeling zijnde titel? Daar kunnen (op basis van bijv. feedback spelers) toch nog genoeg dingen wijzigen aan de game en zijn mechanics. Ik kan me @StefanDingenout zijn standpunt goed voorstellen eerlijk gezegd. Ik wacht ook liever tot de game klaar is voor ik eraan begin.

Hij zegt niks over Early Access games die bijv. nooit afgemaakt worden, wellicht dat je daar op doelt?
Hij zegt toch helemaal NIKS over early access die niet afgemaakt wordt? Hij zegt enkel dat hij niet een game wil spelen waar in potentie nog veel aan gesleuteld en veranderd wordt (tijdens het spelen). Met andere woorden, hij wil gewoon het complete product spelen, niet een work in progress. Dat Larian betrouwbaar is en gewoon een goed product af gaat leveren, dat geloof ik wel, maar dat doet niks af aan zijn sentiment. Ik snap je felle reactie dan ook niet helemaal...

Het is ook exact de reden dat ik geen early access speel, want ik heb helemaal geen tijd en zin in beta testen. Dus ik wacht netjes tot de game af is. Dat geldt dubbel voor dit soort games, waar je echt in het verhaal gezogen wordt.

Ik had lang geleden Torment: Tides of Numenera via kickstarter gesteund. Daarvan kreeg ik ook al toegang tot de early access. Die heb ik echt compleet links laten liggen, omdat ik in 1x de game wilde doorspelen, zoals het uiteindelijk bedoeld was. Ik ben blij dat er mensen zijn die wél willen beta testen, maar ik heb daar tegenwoordig echt de tijd niet voor. Mijn gametijd is beperkt.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 23 juli 2024 04:24]

Ja dat is nu net het ding de early access is niet zo bij hen je krijgt een stuk van een game die al heel goed werkt. Bij bg3 beloven ze al minstens 25 uren gameplay bij release.

Je hebt niet het gevoel dat je een beta game speelt maar een volledig spel waar je een act van de 3 kan uitspelen. En waar de mechanic en polish al goed zit. Je krijgt dan later act 2 waar de invloed van de feedback in zit.

Tegen je als iemand die niet veel kan spelen deel 1 uitgespeeld is is deel 2 klaar, zeker als je alle mogelijkheden getest hebt.

En dan nog heb je heel veel early acces games die gwn meer toevoegen en niet telkens heel de game veranderen. Ik speel persoonlijk liever games waar de devs naar hun spelers luisteren dan games die af uitkomen en that's it, you get what you get.

Heel dat verhaal van slechte early acces games is zo fout, ze bestaan natuurlijk maar er zijn zeker ook heek goede.

Effe een kleine eddit: veel early access zijn vergelijkbaar met bvb monster hunter world (niet iceborn) de core game zit goed en met tijd komen meer monster in de base game, samen met nieuwe armors die in dit geval soms de "meta" veranderen maar voor de gewone spelers veranderd er eigenlijk niet zoveel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 599181 op 23 juli 2024 04:24]

Ja dat is nu net het ding de early access is niet zo bij hen je krijgt een stuk van een game die al heel goed werkt. Bij bg3 beloven ze al minstens 25 uren gameplay bij release.
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zoveel, volgens mij had bijvoorbeeld Baldurs Gate II zo'n 200-300 uur aan gameplay bij release en daar kwamen latere uitbreidingen nog bij.
Anoniem: 599181 @Dennism19 augustus 2020 12:16
Ja ok, je hebt gwn mensen die een serie pas uitkijken als alle afleveringen beschikbaar zijn en mensen die geen probleem hebben met een week te wachten voor de volgende episode.

Ik bedoel niet dat jou/ jullie mening fout is, voor mij hebben hun games nooit als beta's aangevoeld of hebben ze game breaking changes gehad en het best een aangename ervaring was.

Ik heb dan bvb bij borderlands 3 waar ze elke 2-3 weken heel de game veranderen net dezelfde problemen als jou en dat is een full release.

Ik bedoel hiermee dat niet alle early acces of zelfs full releases hetzelfde zijn.
"Kijk eens naar heel de original sin serie hun early acces."
Kan je niet een snelle samenvatting geven? Zodat iedereen met Early acces ervaringen gelijk kan lezen hoe het bij hen gaat?
Anoniem: 599181 @hexta19 augustus 2020 10:28
1) ze luisteren naar player feedback
2) ze doen vaak q&a's met spelers
3) dit was een kickstarter en alles wat ze belooft hebben hebben ze gedaan
4) hun community is zeer goed met vaak feedback en ideeën van de devs, je kan zelfs hele discussies terug vinden met spelers en ze vermelden deze zelfs in hun q&a.
5) zei durven tenminste de gok te nemen van naar hun spelers ideeën en feedback te luisteren en zijn eerlijk hierover. Dit is een zwaar contrast tov de vele triple a games die de laatste tijd "af" uitkomen die vol bugs zitten
6) de game is gerealesed met 1 van de 3 acts, deze act was al 20u en je kon deze al zeker herdoen met andere of dezelfde klasses en nog voelt het verhaal anders aan. Uw keuzes zijn belangrijk in deze games.
En je hebt dus helemaal niks gezegd wat ook maar iets te maken heeft met mijn post. Dat jij issues hebt met hoe andere developers hun early access doen heeft absoluut niks te maken met de redenen die ik noemde dat ik geen early access wil spelen...
.
tegenwoordig mag je dan de helft van de games niet meer spelen
Dat ik dat niet wil vanwege de redenen die ik geef, heeft niemand anders iets mee te maken. En nee, inderdaad, ik speel geen enkele early access. Snap niet waarom jij daar zo'n probleem van moet maken. Hoe heeft het enige invloed op jouw leven dat ik dat niet wil?
.
Er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar early acces wel goed gelopen hebben
Alsof ik iets gezegd heb over niet goed lopen...
.
.
Ik vind het altijd bijzonder ironisch als mensen zo gepikeerd reageren dat je jezelf eens beter moet informeren, terwijl ze zelf niet de moeite hebben genomen om te kijken waar ze nou eigenlijk op reageren...

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 23 juli 2024 04:24]

je reageert nu op een reactie op een reactie van iemand anders

"Hier gaan we weer😣 deze makers doen dit niet zo."

dit is alles wat ik over jou reactie gezegd heb.

Kijk mensen zeggen altijd van die beta ervaring in early acces omdat er een early acces label op plakt en dat is gewoon niet waar voor veel games.

https://www.youtube.com/watch?v=ijC-T_Htk_4

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 599181 op 23 juli 2024 04:24]

Hier gaan we weer😣 deze makers doen dit niet zo
Ik heb niks gezegd over hoe ze wat dan ook doen. Maar dat is duidelijk niet het enige wat je over mijn reactie zei.
Je moet je eerst eens informeren voor je zo'n oordelen stelt. [WEDEROM OVER MIJ] Waarom mensen plezier hebben om alles onder veralgemeningen te plaatsen versta ik langs geen kanten.[WEDEROM IETS WAT IK NIET DEED]

Zijn [MIJN dus] punten zijn gebaseerd op andere games en gamemakers. [NEE, IN DE VERSTE VERTE NIET]

Kijk eens naar heel de original sin serie hun early acces.
Of hoe Larian studios luisterd naar hun fans.

En zo'n standpunt [GAAT WEDEROM OVER MIJ, MAAR NIET DAN] is gewoon een veralgemening tegenwoordig mag je dan de helft van de games niet meer spelen kijk maar naar wat er gebeurd met borderlands 3. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar early acces wel goed gelopen hebben, risk of rain 2, factorio, satisfactory, subnautica,...
1) ze luisteren naar player feedback
2) ze doen vaak q&a's met spelers
3) dit was een kickstarter en alles wat ze belooft hebben hebben ze gedaan
4) hun community is zeer goed met vaak feedback en ideeën van de devs, je kan zelfs hele discussies terug vinden met spelers en ze vermelden deze zelfs in hun q&a.
5) zei durven tenminste de gok te nemen van naar hun spelers ideeën en feedback te luisteren en zijn eerlijk hierover. Dit is een zwaar contrast tov de vele triple a games die de laatste tijd "af" uitkomen die vol bugs zitten
6) de game is gerealesed met 1 van de 3 acts, deze act was al 20u en je kon deze al zeker herdoen met andere of dezelfde klasses en nog voelt het verhaal anders aan. Uw keuzes zijn belangrijk in deze games.
Iemand vroeg jou wat zij dan zo goed deden - en dus waar jij vanuit ging dat ik me niet in verdiept zou hebben, ook al is het compleet irrelevant.

DAT is wat je over mijn reactie gezegd hebt. Ik snap werkelijk niet waarom je er zo'n ongelovelijk punt van moet maken dat ik geen early access spel wil spelen... daar een zooi omheen gaat verzinnen wat ik in de verste verte niet gezegd heb, en dat je dan ook nog eens net gaat doen alsof je dat niet gedaan hebt, terwijl het allemaal in reactie op mijn post was en iedereen het kan zien.

Ik heb helemaal niks te maken met wat iemand anders over een ander spel zei, ik snap niet waarom je die link toevoegd. Ik ben niet "mensen zeggen altijd" ik heb precies gezegd wat IK als redenen heb om geen early access te spelen, en het had helemaal niks te maken met wat jij er van wilde maken.

Dus neem je eigen advies eens aan: voor je mensen gaat bekritiseren, kun je je beter eerst eens informeren over wat ze eigenlijk zeiden.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 23 juli 2024 04:24]

1) je moet je informeren is algemeen, sommige early acces zijn al lang goed voor ze uit early acces komen maar dat kan je niet weten zonder je te informeren.
2) mensen in het algemeen opnieuw zeggen vaak ik vind het helemaal niets over een hoop dingen die ze niet geprobeerd hebben, dus hebben ze eigenlijk geen idee of het zo is en/of het wel hun ding is.
3) die 6 punten waren een antwoord op waarom ik persoonlijk de early acces van Larian wel een aangenaam proces vond, gaat opnieuw niet over jou, daar sta jij niet vermeld en zeker ook niet dat jij dit niet gedaan hebt.

heel mijn punt was sommige Early acces games voelen niet aan als beta games of early acces games en hebben al 100+ uren gameplay die polished en afgewerkt voelt met de aangename twist dat jij als gebruiker nog vaak wat kan aan sleutelen door feedback te geven.

Hierboven op is het van mijn mening dat games die zelfs al volledig uitgekomen zijn vaak, zeker recent die beta feel hebben of volledige gameplay en mechanics veranderen, opnieuw hierbij komt de informeer je.

als jij tegen mij zegt ik speel dit soort games niet graag omdat ze early acces zijn dan heb jij perfect dat volste recht om dat te zeggen en heb ik het volste recht om dit niet te vinden.

als ik jou persoonlijk zou aanvallen zou ik jou quoten en dat heb ik bewust niet gedaan.

Als jij je aangevallen voelt, mijn oprechte excuses. Lees eens mijn comment met als pov van iemand die wel fijne ervaringen heeft gehad met vele early acces titels en die dit probeert te argumenteren.
Je viel me aan, dus nogal logisch dat ik me aangevallen voelde... Er is een HELE berg fout aan je laatste comment, inclusief leugens, maar ik heb er geen zin in om hier nog meer tijd in te gaan steken. Dus excuses aanvaard.
Ja in een reply heb ik over jou gesproken en dat waren inderdaad vooroordelen. Ik heb het allemaal eens na gelezen, wist zelfs niet dat ik je vermeld haf.

Maar mijn laatste reply waren echt de boodschap die ik wou verspreiden. De uitleg iets minder.

Ik kon ook gwn gezegd hebben, wat een idioot, heeft nu al problemen met iets voor het uitkomt en zit dan over iets te klagen wat hij nog nooit geprobeert heeft.

Dat vind ik persoonlijk pas iemand aanvallen.

Maar ik blijf er bij je mag vinden wat je wil, ik ken je niet, ik heb er geen probleem mee.

Maar er zijn zeker early access games waar je met wat nalezen nooit dat gevoel gaat hebben dat je niet graag hebt.
Mee eens. Voor een multiplayer game vind ik het geen probleem, maar voor een story-driven game wil ik liever in één keer door het finale product spelen.
Dan zou ik een jaar wachten na de release.

Ik heb Pillars of Eternity gekocht op de dag van release (toegegeven, andere studio) en ik ben tegen zoveel bugs aangelopen en ik ben zo vaak opnieuw moeteten beginnen omdat een patch enkel effect had op een nieuw spel, dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben... en ik heb het spel nooit meer opgepakt. Ondertussen is het 5 jaar oud. Ergens in die tijd heb ik tijdens een sale nog de expansions op de kop getikt. Misschien moet ik het nu nog eens proberen.

Ik ga BG3 zeer zeker spelen, maar dat gaat niet eerder gebeuren dan een jaar na de release...
Voor mij ook geen early access games.
Ik betaal niet om te bèta testen, met alle bijkomende hinderlijke dingen die er bij komen kijken.
Mee eens, net zoals met hun vorige spellen wacht ik liever tot het af is gezien het een story based spel is. Verder ben ik wel blij dat ze aan early access doen, bij hun vorige spellen heeft ze dat veel goede feedback opgeleverd waar ze voor mijn gevoel veel mee gedaan hebben.

De enige spellen die ik wel eens in early access wil spelen zijn multiplayer spellen en spellen zoals Factorio.
Oh je zult me ook niet horen zeggen dat het niet goed is dat ze early access doen. Natuurlijk wel. Is alleen niks voor mij.
Helemaal begrijpelijk: ik sla de meeste games ook over tot ze helemaal af zijn en hou "de magie" graag in stand door niet te veel van de ontwikkeling te zien. Gelukkig gaat de Early Access-werkwijze niet ten koste daarvan, want gamers die er niets mee hebben kunnen gewoon wachten tot de uiteindelijke release, of zelfs tot na alle patches en eventuele DLC / complete edition uit zijn. De game moest toch gemaakt en getest worden, en feedback moest toch ingewonnen worden. Dat gebeurt anders achter de schermen, en nu ervoor. Larian is zoals aangegeven erg goed met Early Access, dus spoilers van het hele verhaal zul je niet snel zien en ze pakken zoveel feedback mee dat Early Access positief kan uitpakken voor het eindresultaat ten opzichte van alles intern doen (dan zijn er ook testteams uiteraard, maar niet in dezelfde aantallen en variatie van gamers over de hele wereld zoals bij Early Access).

Enkele ontwikkelaars doen Early Access zo goed dat ik er instap - Hades is het voorbeeld dat me direct te binnen schiet - maar in de meeste gevallen wacht ik ook gewoon. Als de game maar goed wordt.
Heb gister de live stream Panel from hell gezien :) er komen heel veel keuze mogelijk nog meer dan in BG2 als je wilt weten wat je kunt verwachten kijk het even terug :)
En ze luisteren ook echt naar de fans en community om het spel nog beter te maken _/-\o_ _/-\o_
Ben al een fan vanaf Baldurs Gate (1)
Ook leuk dat ze zeiden dat men toch eens moet proberen van een Evil playthrough te proberen. Blijkt hier toch veel meer Temple Of Elemental Evil keuzes te zijn en niet alleen zoals vele RPG´s waar je nog altijd een held bent die zich alleen als klootzak gedraagt.

En inderdaad blijkbaar een stuk groter. Veelvoud aan tekst, veelvoud aan combat encounters, ... . Maar een playthrough zou niet noodzakelijk veel langer duren dan bij DOS2. Dus veel mogelijkheden die je niet tegen komt als je andere keuzes maakt.

[Reactie gewijzigd door 4bit op 23 juli 2024 04:24]

Inderdaad zeker een paar keer als Evil spelen :P
Ik wil hem sowieso wel kopen, alleen maar omdat Larian gewoon het lef heeft om dergelijke games nog uit te brengen. Of het kan tippen aan mijn ervaringen met BG1/BG2, dat moet nog blijken.
Wel twijfel ik of ik hem op Steam ga kopen (ik heb niet echt een snelle computer :+ ), of dat ik wacht tot hij hopelijk op de PS4 uitkomt.
Rumours trough the grapevine (en enigszins gebaseerd op Divinity Original Sin 2) is dat deze Early Access pak 'm beet een jaar gaat duren.
Lastige afweging om nu al een stuk "ruw materiaal" te gaan spelen, of wachten op de opgepoetste versie maar dan wel de grote kans te lopen dat er de komende maanden veel spoilers online komen.

edit: dit soort spellen speel ik voor 't verhaal, zonde als je dat niet volledig "blanco" kan

[Reactie gewijzigd door dyrc op 23 juli 2024 04:24]

Ohh, wat gaaf. Dit heb ik echt veel gespeeld vroegah. Één van de beste zo niet de beste reeks die ooit gemaakt is naar mijn inzicht,
De trailer die op de website staat is ook echt vet, het grijpt me direct. Ik krijg echt zin om dit te gaan spelen.
Ik speel meestal PS4, dus ik hoop dat die daarop uit komt. Maar anders gaan we het gewoon op de pc spelen.
Ik had op zich al meer dan tevreden geweest met een 2D / isometrische game. Hoewel ik mega fan van de Baldur's Gate reeks (honderden en honderden uren gespeeld), ben ik altijd een beetje huiverig voor de overgang naar 3D. Dat gaat naar mijn mening zelden écht goed...

Ik wacht positief af met enige slag om de arm!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.