Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Subnautica en uitbreiding Below Zero komen volgend jaar naar Nintendo Switch

Subnautica en diens losstaande uitbreiding Subnautica: Below Zero komen ergens in 2021 naar de Nintendo Switch. De originele game kwam vanaf eind 2014 als vroegtijdige versie uit op de pc en vond pas vier jaar daarna zijn weg naar de Xbox One en de PlayStation 4.

In de uitgebrachte aankondigingstrailer en in een korte toelichting wordt enkel 2021 genoemd, terwijl Nintendo op de gamepagina van Subnautica en de uitbreiding 'begin 2021' weergeeft als releaseperiode. De ontwikkelaar, Unknown Worlds, werkt samen met Shiny Shoe en Unity Professional om de port van de twee games voor de Switch-console mogelijk te maken. Nadere details over de grafische capaciteiten van de port zijn nog niet bekendgemaakt.

In de survivalgame Subnautica belandt de speler op een vijandige planeet genaamd 4546B. Om te overleven moet de (diepe) oceaan gebruikt en verkend worden om zaken te verzamelen, zodat er een basis en een speciaal duikpak kan worden gebouwd en er meer informatie wordt vergaard over de planeet en de redenen voor de crash op de planeet. Daarbij moet de speler ook letten op zijn water-, voedsel- en zuurstofvoorraad en aanvaringen met de vele vijandige beesten overleven.

Subnautica verscheen eind 2014 voor Windows als Early Access-versie, waarna de titel pas in januari 2018 officieel uitkwam voor Windows en macOS. Eind 2018 volgden versies voor de Xbox One en PlayStation 4. Subnautica: Below Zero is alleen nog beschikbaar voor Windows en macOS en is nog niet op de consoles te spelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-08-2020 • 08:55

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ik heb na (onverwacht) veel plezier te hebben gehad aan Subnautica, ook Below Zero al gekocht in een aanbieding. Maar dat hij in 2021 voor de Switch beschikbaar komt is leuk voor Switch gebruikers, maar wanneer is de PC release dan? Zal dat nog in 2020 gebeuren?

En voor iemand zegt dat hij er al is voor de PC: Hij is in early access, dat noem ik niet gereleased.
Ik denk het niet. Ze hebben begin dit jaar het verhaal helemaal omgegooid. Er moet, zeker vergeleken met Subnautica, nog een boel aan gebeuren.
Ik heb het na het omgooien van het verhaal nog niet opnieuw gespeeld. Ik liep een beetje vast in de normale wereld. Dat vond ik een heel vervelend stuk en hopelijk hebben ze dat eruit gehaald. Als het herfst wordt maar weer eens gaan spelen.
Precies een van de redenen waarom het early access is. Er waren veel meer mensen die jouw mening deelde en ook de ontwikkelaars zelf, dus dat hele stuk is al deels aangepakt en er staat nog veel meer aanpassing te gebeuren. Je kunt dit zelf volgen op hun blog, newsletter en forums. Ze zijn lang in early access, omdat ze veel met feedback doen. Best positief.

Ik ben ook blij dat ze de hele voice acting een beetje hebben aangepakt. Het leek op een tienersoap.
Ik ben benieuwd. Ik volg de blogs ook af en toe, maar heb er de laatste tijd niet veel tijd voor gehad. Voor zover ik kan lezen hebben ze mijn grootste ergernis er nog niet uitgehaald [spoiler]de ice worm[/spoiler], maar wellicht hebben ze het gebied en mechanics wat aangepast.
Maar qua gameplay was en is het een fantastische game, dus ik vind de EA status geen reden om 'm niet aan te schaffen.
Zeker waar. Het was bijzonder leuk om de basis van het oorspronkelijk verhaal te doorlopen en dan te ervaren hoe ze de hele boel omgooien omdat het verhaal niet naar wens was. Ik ben blij dat ze zo zelfkritisch zijn. Bij de originele Subnautica merk je heel goed dat er daardoor een bijzonder goed verzorgd spel zonder onnodige onderdelen uiteindelijk opgeleverd is.
Wat is je probleem met early access?
Veel van de games die ik speel zijn early access,maar zeer stabiel.
Ja er kan af en toe een wat veranderen, maar dat gebeurd ook bij spellen die al gereleased zijn.
Het hele concept is verkeerd. Je koopt een product dat niet af is en misschien überhaupt nooit af komt. Daarnaast kan het product dat je koopt uiteindelijk heel anders worden dan van te voren was aangegeven, dingen die je leuk vind kunnen eruit gehaald worden en dingen die je niet leuk vind kunnen erin gestopt worden. Je weet niet wat je krijgt, misschien ontwikkelt het spel zich überhaupt niet en blijft het bij wat je nu aangeschaft hebt of komt de ontwikkeling helemaal stil te liggen (er zijn al behoorlijk wat dode Early Access games, sommige worden zelfs uit de store verwijderd).

Developers hebben geen enkele verplichting om te leveren wat ze beloven want jij als klant hebt toch geen enkele mogelijkheid om ze aan hun beloftes te houden.

Betaald alfa/beta testen is het eigenlijk en dat is best raar.
Ik vind het concept niet verkeerd. Ja, je loopt een risico een game doodbloed. Maar als je een beetje voor onderzoek doet, kan je dit risico aardig beperken.

Voor de kleinere ontwikkelaars, is dit een goede uitkomst. Ze hebben vaak niet het budget om 8 jaar aan een game te ontwikkelen.
Ik zie vaak, dat game van A merken, bij de release ook nog niet af zijn, dan ben je als koper ook gewoon een beta tester en je hebt wel de volle pond betaald.

Anders gezegd, ik heb vaak meer uren speel plezier met een early access game van net 20 euro. Dan een A merk van 60 euro.
Je kunt de toekomst niet onderzoeken helaas, je kunt alleen onderzoeken wat een developer in het verleden gedaan heeft maar zoals we allemaal weten: "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst". Je weet dus nooit of een Early Access titel de eindstreep haalt of niet. Het is een gok. Ik hou niet van gokken.

Een A merk game die bij release niet af is kun je meteen refunden. Een Early Access game die doodbloedt heb je vaak lang geleden gekocht en de optie om je geld terug te krijgen is er dus niet meer. Ook kun je het spel niet refunden als het fundamenteel wijzigt en je het daardoor niet meer leuk vindt omdat dat nou eenmaal bij het concept hoort.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk doen met hun geld wat ze willen, ik doe niet meer mee aan Early Access in ieder geval. Ik wil best je game testen maar ik ga niet voor die privilege betalen.
Precies, de meest gespeelde spellen op mijn lijst waren respectievelijk 8 euro en 20 euro in early access (Risk of Rain 2, dikke aanrader) Het is gelukkig een afweging die iedereen mag maken, maar met een beetje degelijk onderzoek zie je wel of het het waard is. Kan me ook geen game herinneren die na release compleet een 180 maakte tegenover early access (welke developer heeft precies geld om een heel spel na jaren ontwikkelen compleet om te gooien?)
Gelukkig is het een vrij keuzen van iedereen, ik was gewoon nieuwsgierig wat de achter liggende reden was.

Zo heb ik enkele 1000de uren in KSP en factorio zitten, bij elkaar nog geen 50 euro. Iets wat mij niet lukt in een A merk.
Ja die kan ik zeker wel, Rust is daar een goed voorbeeld van.

Rust bleef in de basis met bouwen hetzelfde, maar de omgeving waren zombies in de nacht in de eerste stages. Vervolgens een dikke update en werden het zombie dieren. Daarna kreeg de hele game een andere grafische shell en is het nu wel een echt ander spel geworden met bouwen en verdedigen van je fort.
Het probleem met early access is dat je niet weet of de game uiteindelijk wordt wat die tijdens early access is. Dan mogen ze stabiel zijn, maar minstens zo belangrijk zijn de gameplay e.d.
Ik heb een soort diepwaterfobie, dus ik kom niet langs de leviathan. Ik schijt echt een heel spoor door het water :'( Fantastische game, dat wel :)

P.S. De EA van Subnautica is geen EA. Nooit geweest ook. Deze game was bijna perfect toen ie voor het eerst werd uitgerold.

-edit- qua gameplay. Er is inderdaad een hoop gewijzigd qua storyline, ten opzichte van de vroege EA.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 19 augustus 2020 10:38]

Dat vraag ik mij ook al tijden af, het duurt maar en duurt maar.
Leuk spel! Alleen toen ik mijn eerste onderwaterbasis ging bouwen lekte alles na een paar seconden en storte het in elkaar. Uit frustratie niet meer aangeraakt :') misschien toch maar weer een kans geven.
Ik vermoed dat je bent vergeten om verstevigingen te bouwen. Zeker wat glas gebruikt? Want dan moet je dat al snel compenseren met verstevigingen.
Klinkt best ingewikkeld
Is het totaal niet. Telkens als je een module toevoegt staat er "Hull Strength [X]" waar X het getal van de bestendigheid is. Gooi je er glas tegenaan gaat het met 2 of 3 omlaag (weet het even niet meer zeker), gooi je er een lithium versteviging tegenaan gaat het met 7 omhoog. Er zijn ook nog andere verstevigingen zoals platformen en bulkhead doors die het makkelijker maken om te bouwen.

Afhankelijk van de diepte waar je in zit moet je meer of minder verstevigingen bouwen.
Hij zet het bij het bouwen ook in beeld wat de sterkte op dat moment is. Als het mis gaat gewoon het nieuw onderdeel deconstructen en even ergens een versteviging toevoegen ter compensatie. Het enige issue is dat die sterkteteller voor VR nogal onhandig in beeld staat, waardoor je hem niet makkelijk ziet.
Zeker een leuk spel, haal wat compartimenten / buizen weg van je basis want met ieder extra compartiment wordt de algehele beplating zwakker en krijg je dus lekkages. Deze moet je dan gaan versterken, of verkleinen dus.
Ik ben zelf geen console-gamer (of hardcore-gamer) maar dit zou me nog kunnen overhalen om een Nintendo Switch te gaan kopen. Ding aanzetten en meteen kunnen spelen ipv eerst wachten tot alles is opgeladen.
Zeker een leuk spel, haal wat compartimenten / buizen weg van je basis want met ieder extra compartiment wordt de algehele beplating zwakker en krijg je dus lekkages. Deze moet je dan gaan versterken, of verkleinen dus.
Ik ben zelf geen console-gamer (of hardcore-gamer) maar dit zou me nog kunnen overhalen om een Nintendo Switch te gaan kopen. Ding aanzetten en meteen kunnen spelen ipv eerst wachten tot alles is opgeladen.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je opmerking: wil je zeggen dat je alleen voor dit spel een Nitendo Switch zou gaan halen of is het meer dat er nog meer games zijn, maar deze game je het laatste zetje zou geven?

Dit spel lijkt op het eerste oog wel een beetje op dat andere ontdekkingsspel wat in de ruimte afspeelt (ben even de naam vergeten :().
[...]


Ik ben wel nieuwsgierig naar je opmerking: wil je zeggen dat je alleen voor dit spel een Nitendo Switch zou gaan halen of is het meer dat er nog meer games zijn, maar deze game je het laatste zetje zou geven?

Dit spel lijkt op het eerste oog wel een beetje op dat andere ontdekkingsspel wat in de ruimte afspeelt (ben even de naam vergeten :().
Dit spel zou het laatste zetje zijn, ik heb al eens met een switch zitten spelen en spellen als animal crossing zijn wel grappig maar ik weet dat ik daar niet uren per dag kwijt aan wil zijn, dit spel is wel de moeite waard.
En ja, als er dan een subnautica-versie uit zou komen, dan krijgt dat de voorkeur, maar een 2e-hands switch bespaart natuurlijk genoeg geld.
De update die het bouwen van een basis mogelijk maakte in No Man's sky kwam nadat Subnautica al (lange tijd) op de markt was.

NMS lijkt het 1 op 1 te hebben gekopieerd.. maja, beter goed gejat dan slecht gemaakt I guess. Erg vermakelijk in beide spellen (beide zijn het aankopen waard imo).
Start met een paar platformen waar je je basis op bouwt. En hou dan de integrity gewoon goed in de gaten. Hier en daar een platformpje erbij of wat verstevigingen inderdaad.
ik kwam niet verder dan random zwemmen en denken: wtf is de bedoeling?

dat je kan bouwen is me compleet ontgaan
Genoeg kids die een flinke basis in factorio bossen hoor. Ook toen ik 20 jaar geleden een tiener was had je mensen die met Red Alert veel plezier konden hebben; en mensen die er geen drol van snapten.
dan ken je denk ik Subnautica niet

, dat gaat niet zo zeer om de basis te bouwen. die heb je nodig om het spel uit te spelen. Er worden alleen vage hints gegeven en je zult ze zelf allemaal moeten op zoeken. daarom kwam gamebuster niet verder dan alleen zwemmen.

Factorio neemt je denk ik veel meer bij de hand van wat de bedoeling is.( en ik zeg denk ik omdat ik factorio nog niet heb gespeeld)

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 19 augustus 2020 16:04]

Hmm mijn voorbeeld was iets meer algemeen als reactie op "De nieuwe generatie kids die zonder aan het handje gehouden te worden niks meer snapt van games...".

Heb Subnautica 2X uitgespeeld op Survival mode. Een van de betere games van de afgelopen 5-10 jaar.

Factorio neemt je trouwens niet bij de hand. Aanrader als je van base building en/of automation building houdt!
Ook kwestie van motivatie natuurlijk.

Factorio kwam ik ook binnen zonder tutorial of enige uitleg en heb ook alles zelf uitgezocht.

Subnautica probeerde ik 2 uurtjes en had niet eens iets gevonden wat ik kon doen. Ik zal wel te stom zijn 🙃

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 19 augustus 2020 17:48]

Ik kan Subnautica alleen maar aanraden als je het nog niet gespeeld hebt. Wat een fantastische game!
Tenzij je hart-problemen hebt. :9

Vooral snachts spelen, geluid hard of via headphones. En dan de diepte in gaan :X
Ik speel het in VR. En ja, je schrikt je soms kapot en het kan heeeeeel creepy zijn.
Mooi nieuws. Wat ik eeuwig zonde vind is dat Below Zero niet in VR gespeeld kan worden. Momenteel ben ik bijna in de end game van Subnautica zelf en speel het in VR. Dat maakt alles nog veel spannender, haha! De VR-implementatie is niet super, want er zijn wat kleine bugjes waar grotendeels omheen te werken is, maar het is zeer de moeite waard! Vandaar ook mijn teleurstelling dat BZ geen VR gaat krijgen. Die beslissing heeft ongetwijfeld een financiële reden en ze zullen daar best goed naar gekeken hebben. Maar we missen dan wel wat.

Zeer aan te raden!
ja ik werd enorm gek van het water die deining was echt verschrikkelijk en heb het daarom eigenlijk niet veel gespeeld in VR. weet je of ze daar nog verbeteringen in hebben gemaakt?
Volgens mij is er geen sprake van deining, maar ik kan niet vergelijken met een oude versie aangezien ik hem pas een week of 3-4 geleden heb gekocht. Daarnaast heb ik het geluk dat ik heel goed tegen VR kan en haal ik alle hulpmiddelen tegen misselijkheid er meteen af, dus ik ben een slechte graadmeter. :) Het enige wat me some op een verkeerd been zet is als je grote dingen scant. Dat scan-effect is een soort lopend krachtveld waardoor je de indruk krijgt dat je beweegt en dat doe je niet. Aangezien je dan niets anders kan zien door het effect voelt dat raar en beweeg je soms om te compenseren. Komt niet vaak voor, want veel hele grote dingen scan je niet. De leviathans daargelaten, lol.
haha ok laat ik de leviathan even links liggen maar dan ga ik denk ik subnautica maar weer eens installeren :)
De vraag is of de leviathans jou links laten liggen! Haha! Gisteren hoorde ik een gil en toen ik over mijn schouder keek zag ik de muil van een Ghost Leviathan op een meter of 10-20 afstand achter me aanjagen. Gelukkig is de Seamoth erg snel. Phew.
Leuk spel, best wel freaky als je in de donkere dieptes ineens van alles tegenkomt dat 10x jouw grootte heeft.
Op de Xbox en de PS4 draait subnautica best nog wel slecht. Extreme texture pop-in. Op de xbox one X draait 'ie iets beter, maar nog steeds verre van fantastisch. Op PC moet je ook flinke performance hebben en juist op Nvidia hardware heeft Subnautica het veel zwaarder dan zou moeten. Zeker als je screen space reflections aanzet storten vooral de Nvidia gpu's hopeloos in elkaar.

Hoe gaat dat ooit op een Switch werken met een low-end nvidia gpu en cpu? Ik ben best bang dat het praktisch onspeelbaar gaat zijn, zoals het ook lange tijd is geweest op de ps4 en xbox one s.
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, ik was best wel teleurgesteld in de performance, en dan speel ik het met een GTX1070 en een 3900X, op 1080p. Het is grafisch best een mooi spel maar verder ook niet super bijzonder vergeleken met andere titels, het zou gewoon met 2 vingers in de neus ver boven de 60fps stabiel moeten draaien maar dat is dus niet zo.

Ik was overigens ook vrij snel gefrustreerd in het spel en heb het na een uur of 15 opgegeven, de gameplay loop kon me totaal niet bekoren. Zoek dit zoek dat, vaak geen idee waar het ligt, omgeving op sommige stukken nogal eenvormig en lastig herkenbaar, geen map, dus op het gegeven moment ben je alleen maar hopeloos aan het ronddolen in de hoop dat je dat ene materiaal vind. En dan ook nog om de zoveel tijd gezeur dat je moet eten en drinken. Denk dat het genre niet aan mij besteed was, ik vond het vooral onnodig frustrerend.
Subnautica is één van de meest leuke en verrassende spellen van de laatste jaren. In een steamsale gekocht, jaren niet als een kind zo blij geweest met een spelletje!

Below Zero direct gekocht, even bekeken en nu laten liggen totdat deze af is.
Leuk dat het ook naar de switch komt. Maar wel veel later. Dit nieuws moet ik even laten bezinken.
Heb erg veel (plezier gehad van Subnautica wat vrij onverwacht is want normaal houd ik niet zo van Survival games. Maar de exploration samen met het verhaal zijn echt top. Ik wacht met het kopen van Below Zero totdat die uit early access is en ik het kan spelen zoals het bedoeld is.
Oh wauw! 1 van de beste games die ik in jaren gespeeld heb. Ben heel benieuwd hoe dit op de Switch gaat draaien want de game is best wel CPU heavy.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True