Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Early Access-versie van Baldur's Gate 3 komt niet uit in augustus

Larian Studios gaat de Early Access-versie van Baldur's Gate niet uitbrengen in augustus. Eerder zei de Belgische studio dat dit misschien zou lukken. Nu belooft Larian op 18 augustus meer bekend te maken, waaronder een nieuwe verschijningsdatum.

Hoewel augustus niet gehaald wordt, lijkt de vroegtijdige versie van Baldur's Gate 3 wel binnenkort te verschijnen. Dat blijkt uit de bewoording van Larian Studios op Twitter. De studio zal over twee weken een exacte datum noemen. Dat gebeurt op dinsdagavond 18 augustus om 19:00 uur Nederlandse tijd in een stream. Daarin gaat de studio ook nieuwe details bekend maken over het spel.

In juni zei het team dat aan de game werkt dat het 'misschien' zou lukken om Baldur's Gate 3 in augustus uit te brengen in Early Access op Steam en Google Stadia. Of dat zou lukken, zou onder andere afhangen van het maken van motion capture voor animaties. Dergelijke werkzaamheden zijn bemoeilijkt door de coronapandemie.

Larian kondigde Baldur's Gate 3 vorig jaar aan en toonde begin dit jaar de eerste gameplaybeelden. De rpg wordt de grootste game van de studio tot nu toe. Om het spel te maken is de studio de afgelopen jaren flink uitgebreid.

De Baldur's Gate-rpg's vinden plaats in de Forgotten Realms-fantasiewereld van Dungeons & Dragons. Het eerste spel uit de serie stamt uit 1998. Enkele jaren daarna volgde een tweede deel. Er werd twee keer eerder aan een derde deel gewerkt, maar die pogingen werden gestaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-08-2020 • 20:59

29 Linkedin

Submitter: Vortigen

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ik vind het überhaupt een aanfluiting om een Baldur's Gate titel uit te brengen als 'early access'.
Geen zorgen, bij Original Sin 2 ging dat ook goed. Heel veel fans hebben het gespeeld en hebben feedback gegeven op alles. Dat komt alleen maar ten goede van de game.
Inderdaad bij een early acces kan iedereen vanalles uitproberen en zo worden er veel bugs opgespoord die meteen verholpen kunnen worden zodat bij de echte release het spel meteen goed is, niet zoals bij sommige andere games het spel uitbrengen om te cashen en daarna veel patches en updates uitbrengen om het speelbaar te maken, en ik ben een fan dus elke dag dat ik het eerder kan spelen is meegenomen :)
Klopt helemaal wat je zegt.
Er zijn meerdere games die ik in early-acces heb gekocht.
En hierbij er voor kies de ontwikkelaar te steunen, het spel eens te proberen en bugs te reporten.

Maar ik heb hierbij wel altijd in het achterhoofd dat het om een beta gaat, niet om een officiële release.
Maar dit soort games moeten het vooral hebben van hun 1e playthrough (in my opinion). Want dan ontdek je het verhaal etc wat stuk kan gaan of minder leuk kan worden door bepaalde bugs.

early access snap ik meer bij multiplayer games enzo waar je gewoon alles kan resetten en opnieuw kan beginnen. dat is bij RPGs toch anders.
Dat snap ik, maar vaak ontdek je in een 2de of 3de playtrough met een totaal ander karakter juist weer meer of andere dingen die je ziet, beleefd, opvallen etc :)
Factorio, satisfactory, subnautica, killing floor 2,.... Slay the spire waren voor mij ern pazr hele goede. Vaak zijn de games ook al deftig speelbaar met veel content.
Ik vind het überhaupt een aanfluiting om een Baldur's Gate titel uit te brengen als 'early access'.
weet je wat het leuke aan early acces is dat je dat niet moet kopen, als je het niet fijn vind dan wacht je gewoon op de full release en zo hoeft niemand dit een aanfluiting vinden.

Ik persoonlijk heb liever dat ze dit doen dan een half afgewerkte game releasen, met early acces heb je tenminste communicatie over de game met de spelers en kan je zo dingen testen en aanpassen. Zeker met een bedrijf als Larian die echt luisteren.
Met een bedrijf als Larian is dat in principe geen probleem. Double Fine of dergelijke die een game tijdens early acces ineens "compleet" verklaren, releasen en daarna niet meer naar omkijken.... dat is een groter probleem.
Early Access voelt aan de ene kant als een oplossing voor de kleine ontwikkelaars die het budget niet hebben om de hele game afgewerkt op te leveren. Maar zo hoeven we het niet per se te bekijken. In veel andere markten, met maatwerk, is het doodnormaal dat de opdrachtgever meekijkt met het werk en kan bijsturen. Early Access is datzelfde maar voor games. Dit kan in principe zelfs grotere games zeer ten goede komen. Ik speel nu Hades bijvoorbeeld, en daar helpt de feedback uit de Early Access-aanpak volgens mij goed met de balans en verfijning. Zo ook een aantal andere, hoewel er ook probleemgevallen zijn en games die nooit afgemaakt worden. Je ziet ook meer van het proces waardoor het mysterie wat wegvalt, maar je kunt er natuurlijk alsnog voor kiezen om de game pas bij release op te pakken. Het wachten voelt soms langer omdat we eerder horen van het bestaan van een game, maar de game moest toch gemaakt worden en feedback moest toch verzameld worden. Zolang Early Access goed wordt ingezet, en niet wordt misbruikt, is het een prima aanpak volgens mij.
Deel 1 en heb ik maar even gespeeld ook al leek die me erg leuk. Ik was eigenlijk net te jong om goed engels te kunnen begrijpen. Wel staat me van bij dat ik de wizard class niet snapte. Me mana was heel snel leeg (wat logisch is op de eerste levels). Maar ik kreeg er ook geen mana bij (wat ik wel bij andere spellen altijd zag) behalve met potions. Kon me niet voorstellen dat je altijd maar potions moest gebruiken om te vullen. Dan zou je een vermogen kwijt zijn aan potions.

Ik heb wel gezien dat 1 en 2 ook op de ps4 verschenen zijn. Daar zat ik dan aan te denken. Maar het lijkt me toch makkelijker om op de pc te spelen.
Baldur's Gate is een Dungeons & Dragons game en dat werkt met het Vancian magic system: spells moet je memorizen voor je can casten en dat doe je door je keuzes te maken uit je spell book en dan 8 uur te rusten met de rest button of door een kamer te huren in een herberg. Je kunt er dan ook geen mana bijkrijgen, want er is geen mana in Baldur's Gate. Dus dat je er met potions mana bij kunt krijgen, snap ik niet, want mana bestaat helemaal niet in Dungeons & Dragons.
Zover ik weet had je in Baldur's Gate 2 wel degelijk mana.
Die kon je in de dungeons onderweg vinden.
Maar ja, dat was toen de PS2 game, geen idee of dat op andere platforms anders was, misschien andere studio die voor een bepaalde platform het anders had gemaakt ?

https://www.youtube.com/watch?v=2jNvT4VsX2Y
En gevonden, en ik zie gewoon een Mana bar.
Was Dark Alliance die ik speelde, maar misschien was de originele Baldur's Gate 2 anders ?
Even uitgezocht, en inderdaad, originele Baldur's Gate games voor de PC had inderdaad geen mana bars, dus waarschijnlijk degene die ik kapot gespeeld had, was van een andere developer.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 5 augustus 2020 09:50]

Dark Alliance ken ik niet goed, maar dat is veel meer een hack & slash zoals Diablo. Niet te vergelijken met BG1 en BG2 die echt de AD&D regels volgen en echte RPG adventures zijn.
Klopt, ik speel op dit moment ook Divinity Original Sin 2, geeft echt Neverwinter Nights vibes :)
Ben zeer benieuwd hoe Baldur's Gate 3 zal uitpakken, zal het geheid spelen met een vriend van me, dus ik hoop op een Co-op modus :)
Ik speel samen met mijn neef Divinity OS II in local-coöp. De dynamic split-screen en separate inventory zijn een zaligheid in dit soort coöp spellen. Zeker een aanrader om dit ook eens te proberen als opwarmertje voor BG III :)

[Reactie gewijzigd door Clukers op 5 augustus 2020 17:30]

Ik heb Dark Alliance ook gespeeld, op de PS2, ben momenteel nog 'bezig' (lees, spel is nog niet af maar ik heb al tijden niet meer gespeeld) met Dark Alliance 2. Maar hoewel de setting die van de Sword Coast is in Faêrun (de Forgotten Realms setting), is het een hack and slash game zonder Dungeons and Dragons regelset.

De PC games daarentegen, Baldur's Gate en Baldur's Gate 2, hanteren een adoptatie van de 2nd Edition Advanced Dungeons and Dragons regelset. Ik weet echter niet wat voor regelset Baldur's Gate 3 zal hanteren, waarschijnlijk Dungeons and Dragons 5th Edition, want de IP holder Wizard's of the Coast staat geen nieuwe games toe met een oude regelset (BG Siege of Dragonspear mocht AD&D 2nd Edition regels gebruiken omdat het een expansion was van een oude game).
Baldur's Gate 3 gebruikt inderdaad de D&D Next / D&D 5th edition regels, met her en der wat aanpassingen om het beter te laten fungeren: https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-everything-we-know/
Nee, geen mana.
BG2 werkte onder D&D 3rd edition (losjes echter omdat je het niet volledig turnbased kreeg). Dat betekent dat magie werkt met een beperkte hoeveelheid spells, dat toeneemt per player level en ververst wordt met rusten. Voor sommige klassen moet je de specifieke spells voorbereiden, voor andere klassen kun je de spells waar je toegang toe hebt bij een levelup aanpassen.
Correctie: Baldur's Gate 2 gebruikt, net als BG1, AD&D 2nd edition (zie https://en.wikipedia.org/...s_Gate_II:_Shadows_of_Amn)
Er zitten geen skillpoints in, combat gebruikt THAC0 ipv to-hit,etc

Neverwinternights was volgens mij het 1e computerspel dat D&D 3.0 gebruikte, NWN2 gebruikte D&D 3.5

[Reactie gewijzigd door hellknight op 5 augustus 2020 13:53]

Ah, je hebt gelijk :)
Dan herinnering ik het me echt verkeerd. Dan zal ik wel gedacht hebben dat de mana was dat op was omdat die zo bij vergelijkbare games werkte. Zoals ik zei ik was eigenlijk te jong om het echt goed te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 5 augustus 2020 01:17]

Goed, ze hebben grote schoenen te volgen beter langer eraan werken en goed dan vroeger en half af.
Waar volgen ze die schoenen dan naartoe? JK ;) Ik denk dat je 'vullen' bedoelt.
Prima! Neem aub alle tijd die nodig is. Ik verheug me enorm op een nieuwe BG. Deel 1&2 helemaal kapot gespeeld.

En dan nu gecombineerd met het gemak van Stadia, als dit geen nieuwe verslaving gaat worden :9~
Op 18 augustus een release datum. Geweldig :D
En hopelijk ook een nieuwe early access datum voor in dit jaar.

De release mogen ze wat mij betreft echt de tijd voor nemen.
Ooit op de gamecube denk ik een BG gespeeld in co-op met mn huisgenoot. Dat was heerlijk.
Maar waar ik nu naar kijk... werkelijk geen idee. Ik zie een bloedzuigertje in een oog, een wezen met tentakels en een vliegende boot... ineens draken en POEF... alles is weg.
Het oogt schitterend, maar het geeft mij nul komma nul beeld van wat ik als game kan verwachten.

Een verhaal, voiceover, tekst en uitleg zou veel doen denk ik.
In de tekst staat ook een link naar de gameplay demonstration, bekijk die eens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True