Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG presenteert oled-tv's voor 2020 en komt met 48"-model - update

LG heeft zijn line-up van oled-tv's voor dit komende jaar gepresenteerd. Daaronder bevindt zich ook een exemplaar met een beelddiagonaal van 48". Tot nu toe hadden de beschikbare oled-tv's voor consumenten schermformaten vanaf 55".

LG meldt dat de 48"-oled-tv de modelnaam OLED48CX krijgt en over meer dan 8 miljoen pixels beschikt. Dat betekent dat het om een televisie met een 4k-resolutie gaat, al zijn nadere details nog erg schaars. LG Display gaf vorig jaar al aan dat het in 2020 zou beginnen met de productie van panelen voor 48"-oled-tv's en nu bevestigd LG dat deze 48"-oled-tv's nog dit jaar op de markt verschijnen.

De fabrikant zegt dat het Nvidia G-Sync-compatibiliteit naar twaalf van zijn nieuwe oled-tv's brengt, waarbij het bedrijf tegen FlatpaneldHD heeft bevestigd dat de nieuwe televisies ook AMD's FreeSync ondersteunen, evenals vrr. Waarschijnlijk beschikken alle modellen over hdmi 2.1, mede omdat dit ook al aanwezig is bij bijvoorbeeld de C9 en B9 van vorig jaar.

De 48"-oled-tv is een van de CX-modellen, de opvolgers van de C9 van vorig jaar. Verder wordt de B9 opgevolgd door de BX-modellen en daarnaast brengt LG de GX-, WX, RX-en ZX-modellen uit. De BX-modellen worden net als in voorgaande jaren onder de CX gepositioneerd door middel van een minder snelle processor: de derde generatie van de Alpha 7-processor.

Alle andere modellen krijgen de beschikking over de Alpha 9 Gen 3-processor, die bij de 8k-oled-tv's in de ZX-lijn gebruik zou maken van deep learning bij het opschalen van beelden van 4k naar 8k. Daarnaast is deze beeldchip in staat om verschillende typen objecten te herkennen en aan de hand daarvan de optimale instellingen te kiezen. Ook herkent de Alpha 9 Gen 3-processor verschillende soorten tv-materiaal, zoals sportuitzendingen of films, waarbij dan ook automatisch de standaardinstellingen voor die 'genres' worden gekozen.

De televisies uit de ZX-lijn hebben hdmi 2.1 om 8k en 60fps te ontvangen via hdmi en ondersteunen het av1-videoformaat. De RX-oled-tv is de vorig jaar tijdens de CES gepresenteerde oprolbare 65" 4k-televisie. Daarnaast komt de dunne WX-lijn met de kenmerkende geïntegreerde soundbar uit in 65" en 77". De GX-lijn wordt nu gepresenteerd als 'gallery-oled', die als schilderijen aan de muur kunnen hangen om bijvoorbeeld kunst weer te geven. Ze lijken daarmee een beetje op The Frame-modellen van Samsung. Het 65"-model van de GX heeft volgens LG een dikte van 20mm. Er komt geen EX-lijn; de E-oled-tv's met ingebouwde soundbars, die in de afgelopen vier jaren steevast uitkwamen, wordt dus niet voortgezet. Alle nieuwe 4k-oled-tv's ondersteunen ook av1.

Een aantal andere vernieuwingen zijn de ondersteuning van Dolby Vision IQ, een doorontwikkeling van Dolby Vision waarmee de 'optimale beeldkwaliteit' gegarandeerd zou zijn zoals de makers het bedoeld hebben, ongeacht het genre van de content of lichtomstandigheden in de kamer. Verder krijgen alle tv's ondersteuning voor de zogeheten HGiG Mode, een modus voor gaming die ontwikkeld is door een belangengroep waar bijvoorbeeld Sony en Microsoft in zitten. Deze modus is er gekomen nadat gameontwikkelaars het niet eenvoudig vonden om op gelijke wijze hdr te implementeren in games. Ook krijgen alle modellen de beschikking over de filmmakermodus, die vorig jaar door de UHD Alliance werd geïntroduceerd. Hierbij draait het om het weergeven van films en tv-series zoals de makers het bedoeld hebben, waarbij beeldinterpolatie wordt uitgeschakeld.

Update, 22;18 uur: Volgens CNet gaat de oprolbare 65" oled-tv 60.000 dollar kosten.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-01-2020 • 18:57

152 Linkedin Google+

Reacties (152)

Wijzig sortering
Wat ik me echt afvraag is of ze de 120 Hz black frame insertion techniek nu wel van toepassing gaan brengen die op het laatste moment op de 2019 modellen is weggenomen. Dat zou volgens mij één van de grootste innovaties op de 2020 modellen kunnen zijn. De meeste issues zijn in de 2019 modellen al weggewerkt bij alle oledmerken (near black gradaties, clipping whites bij HDR-weergave), en met 120 Hz BFI zouden oleds bijna geen zwakheden meer hebben (buiten geringe retentie en burn-in problemen). Als motion op het niveau zou geraken van de CRT's en last gen plasma's hebben FALD's met scanning backlight een geduchte concurrent.
Is niet op de 2019 weggenomen. Deze zit verborgen onder tru-motion>Oled motion.
Maar dat is een waardeloze techniek. Het beeld gaat daardoor flikkeren. En krijg je een stuk donkerder beeld.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 6 januari 2020 23:45]

Dat is de 60 Hz BFI-implementatie die idd flikkert en daarom quasi onbruikbaar is. FlatpanelsHD heeft de 120 Hz variant mogen aanschouwen en was danig onder de indruk. Ze begrepen niet goed waarom LG het op het laatste moment nog gecancelled heeft. Ik heb net gelezen dat er een kans is dat Sony de techniek gaat toepassen enkel is dit nog niet 100% zeker.

Edit typo.

[Reactie gewijzigd door SolarGlider op 7 januari 2020 00:14]

Dat is de 60 Hz BFI-implementatie die idd flikkert en daarom quasi onbruikbaar is. FlatpanelsHD heeft de 120 Hz variant mogen aanschouwen en was danig onder de indruk. Ze begrepen niet goed waarom LG het op het laatste moment nog gecancelled heeft. Ik heb net gelezen dat er een kans is dat Sony de techniek gaat toepassen enkel is dit nog niet 100% zeker.
Maar dan nog, door deze black frame insertion techniek wordt het beeld te donker.(door de toegevoegde zwarte frames) De details gaan ook meer verloren. Deze techniek mogen ze voor mij weglaten.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 11:23]

dat zullen ze dan wellicht compenseren door de getoonde frames feller te maken.
dat zullen ze dan wellicht compenseren door de getoonde frames feller te maken.
Denk het niet. Zwarte pixels ( black frame insertion) kan je niet feller maken voor een Oled.
Een zwarte Pixel is pixel lampje uit voor een Oled.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 16:38]

ik bedoel natuurlijk niet de zwarte frame die ertussen wordt gezet, maar de frame met content ;)
ik bedoel natuurlijk niet de zwarte frame die ertussen wordt gezet, maar de frame met content ;)
Met HDR / DV staat dan alles op zijn felst.Dolby Vision toont met het algemene beeld al wat donkerder, maar met die blackframes nog donkerder. (algemeen beeld bedoel ik dan niet de blink lichten/lichtval wat heel helder moet zijn , maar met de halftonen en schaduw)

Dan krijg je nog de ASBL erbovenop.
Maar de black frame insertion is niet echt noodzakelijk, het loopt toch algemeen zonder dat wel soepel,met echte bioscoop aan en tru-motion op custom.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 8 januari 2020 00:49]

Beetje zelfde als in 2019 behalve de nieuwe 48 inch.
Veel mensen vragen om een 48 inch OLED omdat ze de 55 inch blijkbaar te groot of te duur vinden.
Model aanduiden met een X blijft wat vreemd had eigenlijk 0 moeten zijn of 10.
Maar goed, het is maar een gekozen karakter zonder veel betekenis.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 6 januari 2020 19:04]

Persoonlijk zou 48" een leuk slaapkamer formaat zijn. Ik kijk van harte uit naar 48" OLED televisies, mede doordat huidige LCD technieken zwarte kleuren niet goed kunnen weergeven (= eerder grijs).
Vaak gaat dit gepaard met backlightbleeding / halo's door gebrek aan dimmingzones.

2 jaar geleden heb ik een 55" inch OLED televisie gehad in de slaapkamer, het kon wel maar was eigenlijk net te groot gezien de situatie. Ik moest externe boxen aan die aan de muur hangen naar boven afstellen en kon bijna niet meer mijn bed opmaken. Kijkafstand is ongeveer 230cm. Ik ben ooit begonnen met een 37cm beeldbuis televisie maar sindsdien is het alleen maar groter gegaan. In de woonkamer heb ik 75" en zit erover na te denken om nog groter te gaan. Ik denk dat 88" het maximale haalbare is in mijn woonkamer op een kijkafstand van 390cm en je hebt gelijk je thuisbioscoop beleving. Je hoeft geen bril meer op te zetten ;)

Ik hoop dat andere merken ook 48" OLED modellen op de markt brengen, want zelf ben ik een Panasonic fan.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 6 januari 2020 19:45]

Deze gaat heel veel als monitor gebruikt worden.
Groot,4K,120hz,OLED.

Yes please!
Deze gaat heel veel als monitor gebruikt worden.
Groot,4K,120hz,OLED.
Dat is niet slim, daar is Oled niet geschikt voor. Te veel statisch beeld> inbranding.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 00:04]

Makkelijk te voorkomen. Menubalk automatisch verbergen en automatisch de achtergrond verversen, donker thema en vanuit startmenu werken.
Veelte omslachtig, wacht dacht je van de browsers? Als je bijvoorbeeld op Tweakers zit, dan wordt een groot deel door de logo dimmer gedimd, met donkere vlekken. Krijg je hetzelfde idee als teletekst, deze was bij mij ook ingebrand. Kon je precies lezen WEER EN VERKEER enz.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 12:48]

Hoe lang laat je teletekst in godsnaam aanstaan. Wie gebruikt er überhaupt nog teletekst met het internet vandaag de dag.

Je weet toch dat OLED hier gevoelig voor is? En dan tweakers en teletekst aan laten staan.

Bovendien is 'image retention' makkelijk op te lossen. Niet hetzelfde als 'permanente burn-in'.

Lekker internetten op je desktop/laptop/tablet en de TV voor tv dingen gebruiken zoals film/series/games. Logisch toch..
Hoe lang laat je teletekst in godsnaam aanstaan. Wie gebruikt er überhaupt nog teletekst met het internet vandaag de dag.

Je weet toch dat OLED hier gevoelig voor is? En dan tweakers en teletekst aan laten staan.

Bovendien is 'image retention' makkelijk op te lossen. Niet hetzelfde als 'permanente burn-in'.

Lekker internetten op je desktop/laptop/tablet en de TV voor tv dingen gebruiken zoals film/series/games. Logisch toch.
Nee je leest het verkeerd, ik internet niet met TV, dus geen tweakers op TV :) maar LCD monitor. Ik antwoorden op iemand die de OLED wilde gebruiken voor als monitor en internet, en rade dit af. Vanwege de statische beelden zoals taakbalk Wallpaper, snelkoppelingen of met de internet browser, ook als je bijvoorbeeld veel Tweakers aan het lezen bent, dan heb je bovenaan de rode balk met icons enz. Dat is slecht voor je Oled.

Deze zinnen wat ik aanhaalde:
"Als je bijvoorbeeld op Tweakers zit, dan wordt een groot deel door de logo dimmer gedimd, met donkere vlekken."

Dat dit gaat gebeuren als je de Oled gaat gebruiken als monitor voor PC, met internetten.
Maar ik wilde er niet mee vertellen dat ik dit doe, juist in tegendeel.

Maar over die teletekst, we keken maar een paar minuten teletekst per dag. (laten dit niet langer aan staan) Maar tijdens het browsen in teletekst blijven sommige felle kleuren tekst of logo staan, zoals WEER EN VERKEER onderaan.
Het is net met Netflix. Netflix logo blijft tijdens het browsen ook rechtsonder steeds zichtbaar, totdat je de film start. Dit inbrand probleem met teletekst, en Netflix logo heb ik al meer gelezen. En dat werd zichtbaar na 2.5 jaar. Het is niet van een paar keer teletekst en Netflix kijken.

En daarna van alles geprobeerd om te fiksen zoals pixelrefresh enz, maar dat hielp niet. De netsnoer van de TV bleef altijd in de contactdoos, daar lag het ook niet aan want de LG pixelrefresh wordt na het uitzetten van de TV ook gestart. Logo dimmer en pixelshift stond aan. Logo van Omroep Max was ook ingebrand. We keken toch gevarieerd, daar lag het niet aan. Door het herhalen van dezelfde plaats fellere kleuren zoals Rood, en oranje logo's en tekst in zijn de lampjes op die plekken versleten in 2.5 jaar.

Niet wij alleen maar de forums staan er ook vol van dezelfde ervaringen als ons. Veel kennissen, en vrienden hadden ook dit probleem.

Wij gebruiken alleen de TV voor films en tv programma's en toen die tijd Netflix. Daarom zeg ik ook Oled is niet geschikt voor monitor aan een PC te koppelen. Daarom Internetten we helemaal niet met de Oled TV.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 23:01]

Ik gebruik mijn LG Oled C8 al 1,5 jaar 15 uur per dag als PC monitor. Geen ENKELE image retention of inbranding. Jij had zeker een ouder model waarmee je dat had.
Ik gebruik mijn LG Oled C8 al 1,5 jaar 15 uur per dag als PC monitor. Geen ENKELE image retention of inbranding. Jij had zeker een ouder model waarmee je dat had.
Klopt had een E6V

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 10 januari 2020 21:52]

Daar heeft men decennia geleden al een oplossing voor gevonden, namelijk een 'screensaver'.. De jongere Tweakers hebben het waarschijnlijk niet meegemaakt, maar de CRT monitoren van vroeger konden ook "inbranden".. Het is dus niks nieuws, alleen is een hele generatie het nu met LCD niet meer gewend.. Bovendien wordt het inbrand-gevaar van OLED flink overdreven, er zijn al diverse tests mee gedaan waaruit blijkt dat je het wel heel erg gek moet maken (24/7 CNN kijken etc) om tegen het probleem aan te lopen.. 99,9% van de gebruikers zal er nooit last van hebben.. Maar goed, als je echt zo bang voor bent voor inbranden is er genoeg andere keuze qua LCD's, alleen niet een die zoveel functionaliteit en waar voor z'n geld biedt zowel als TV als PC monitor.. 4K, 120Hz, HDR, Gsync etc..
Daar heeft men decennia geleden al een oplossing voor gevonden, namelijk een 'screensaver'.. De jongere Tweakers hebben het waarschijnlijk niet meegemaakt, maar de CRT monitoren van vroeger konden ook "inbranden".. Het is dus niks nieuws, alleen is een hele generatie het nu met LCD niet meer gewend.. Bovendien wordt het inbrand-gevaar van OLED flink overdreven, er zijn al diverse tests mee gedaan waaruit blijkt dat je het wel heel erg gek moet maken (24/7 CNN kijken etc) om tegen het probleem aan te lopen.. 99,9% van de gebruikers zal er nooit last van hebben.. Maar goed, als je echt zo bang voor bent voor inbranden is er genoeg andere keuze qua LCD's, alleen niet een die zoveel functionaliteit en waar voor z'n geld biedt zowel als TV als PC monitor.. 4K, 120Hz, HDR, Gsync etc..
Overdreven is het niet, je ziet nog steeds inbrand problemen voorbij komen in het Oled forum. Die testen waar je het over hebt, laat ik me voorbij gaan. Als je een normale kijker bent, maar wel regelmatig statisch beeld op je scherm krijgt zo'n omroep max, of Fox logo, dan moet je die uren maar eens optellen in 2.5 jaar. Na 2.5 jaar zie je pas de slijtage van de lampjes op die plekken waar de logo's te zien waren. Ik ken in mijn kennisen kring 5 gevallen van inbranden van logo's op de 2016 en 2017 modellen.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 11 januari 2020 16:48]

Die testen waar je het over hebt, laat ik me voorbij gaan.
Waarmee je jezelf diskwalificeert in de hele discussie wat mij betreft.. Die testen van onafhankelijke experts vertrouw ik veel meer dan een paar anonieme figuren die lopen te klagen in forums.. Net zoals jouw verhaal over 5 kennissen die allemaal een OLED hebben met inbrandproblemen, nogal ongeloofwaardig.. Alleen al omdat de kans op inbranden alleen bestaat bij bepaald extreem gebruik en je mij niet wijsmaakt dat al die 5 kennissen zo hun TV gebruiken..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 11 januari 2020 18:26]

Waarmee je jezelf diskwalificeert in de hele discussie wat mij betreft.. Die testen van onafhankelijke experts vertrouw ik veel meer dan een paar anonieme figuren die lopen te klagen in forums.. Net zoals jouw verhaal over 5 kennissen die allemaal een OLED hebben met inbrandproblemen, nogal ongeloofwaardig.. Alleen al omdat de kans op inbranden alleen bestaat bij bepaald extreem gebruik en je mij niet wijsmaakt dat al die 5 kennissen zo hun TV gebruiken..
Wij, en deze kennissen, hebben geen extreem kijk gedrag. gewoon afwisselend kijken naar zenders. Netflix enz. Je mag zelf geloven wat je wil, maar wij hebben het zelf ervaren. Er staan genoeg berichten van mensen zelfs met foto's enz met deze burnins. Monteurs hebben zelf ook toegegeven genoeg 2016 en 2017 Oled toestellen terug te hebben gekregen met burnin. De latere moeten zich nog bewijzen. Omdat het pas na 2.5 jaar aan het licht komt.

het zag er ongeveer uit als dit

Lees deze forums maar eens door.

En er staat hier niet voor niks op tweakers aangegeven dat klachten over burnin zo vaak is langsgekomen.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 11 januari 2020 23:44]

Daar ben ik nog niet zo zeker van als ik eerlijk ben. Meeste mensen computeren aan een bureau en je blijft gebonden aan je toetsenbord en kijkafstand. Als deze afstand te dicht op de monitor is krijg je last van bewegingsziekte.

Ik heb een paar reviews op YouTube gezien van 43 inch monitoren.
Asus ROG Strix XG438Q
LG 43UD79-B

Er werd geconstateerd dat het een geweldige beleving is, maar de kijkafstand te dichtbij is. Is tevens ook minder overzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 6 januari 2020 20:07]

Ik wel, ik zit nu op een C9 en ik zou nooit meer terug willen, kijkafstand is 80-110cm. Dat deze schermen te groot zouden zijn, is echt iets uit de fabeltjes krant. Het lijkt inderdaad erg groot (ik had zelf tape op de muur geplakt om het te simuleren, en toen dacht ik echt wow, dit is veel te groot).

Maar toen die er stond was ik er binnen een uur aan gewend en zou ik nooit meer terug willen. :) Bijkomend voordeel is ook dat er een OS op zit, waardoor Netflix makkelijk in 4K te kijken is, eerst moest ik altijd mijn 2de en 3de scherm uitzetten, zodat ik native 4K had en dan nog moest je dan ook nog lopen klooien omdat sommige browsers het niet ondersteunen. Nu is het allemaal veel makkelijker.
Ik zit op 3,5 meter afstand en zit te denken aan een 48" OLED.
Vind die 55" veel te groot.
Dat 4k op zo'n afstand niet veel zin heeft boeid mij niet. Vind de kleuren van OLED veel mooier. Heb daarnaart geen plek voor groter dan 48". Ook vind ik zo'n enorme TV oerlelijk als ie uit staat.

Zou het liefst 48" oprolbaar hebben, maar das niet te betalen.
Ok, ja voor een slaapkamer voldoet een 48 inch prima.
75 inch aan de andere kant is wel heel erg groot voor een huiskamer tenzij je natuurlijk een grote huiskamer hebt. Je noemt 3,90m en dat is best wel ruim.
Kwestie van persoonlijke voorkeur; 48" is naar mijn smaak véél te groot voor in een slaapkamer. Ik heb een 37" weggedaan voor een 32" , die meer dan genoeg was voor een slaapkamer (voor mij). Snap echt niet wat mensen met zulke grote schermen op een slaapkamer moeten. En inderdaad, 75" is inderdaad reusachtig groot voor een woonkamer van gemiddelde grootte. Tsja, als ik nog eens de loterij win en in een woonkamer van 100m2 kom te zitten wordt het verhaal anders :)
Is idd persoonlijk. Ik heb een 49inch tv aan de muur in mijn slaapkamer en heb spijt geen grotere gekocht te hebben.

In de woonkamer een 65 inch OLED en deze was groter geweest als deze destijds geen 15.000 kostte. Maar mijn woonkamer is ook 5.20m breed. kijkafstand ik gok dan 4.50m

En alles went ;)

Maar 8k heeft 48 inch weinig nut. Dan zie je dat verschil met 4K geeneens.
4k heeft op het moment voor normaal tv kijken niet eens zin, enkel voor het zeer kleine aanbod in 4k uhd films. normaal tv broadcasting wordt in 1080i/p gedaan. Ik zie om me heen bijv. 55" lg 4k oled schermen staan, die men dan enkel en alleen gebruikt voor ziggo 1080i weergave en werkelijk niets anders. Nauwelijks verschil te zien met een 500 euro kostend lcd toestel. Als je dan een uhd titel weergeeft spatten de kleuren en details vh scherm af, maar zodra ik vertrek wordt omroep max weer ingeschakeld (want film kijken doen we niet 8)7 ) En zo gaat het vaak; ik schat dat de grootste groep 4k oled tv bezitters er geen donder mee doen.
Ik speel 4k games op mijn xbox one x en ps4 pro. En het blaast die led tv`s gewoon weg, ook die overpriced qled tv`s, wat een rommel is dat. Dat mensen daar nog in trappen die meuk te kopen. En wat betreft reguliere tv uitzending heb je gelijk, veel 1080i zenders nog, maar zelfs dan ziet een voetbal wedstrijd er gewoon vele malen beter uit dan op een led tv. Dat jij geen verschil ziet, zegt veel over je ogen;-)
qled is gewoon een naampje, blijft een LED tv met backlight, dus kan nooit een Oled evenaren
Idd zou de pearl wel wat zijn dan :P

Ideale game tv en geweldig met 4K films
Uhm, mijn ogen zijn meetbaar bijna 0:0, dus ja, dat zegt veel over mijn ogen ja. Vervolgens heb je geen idee waar je over praat: qled schermen zijn "normale" lcd schermen met quantum dots en led backlights, waar oled schermen werkelijk organische leds kennen, en dus niets meer met lcd techniek te maken hebben.

De term "led" tv is door de jaren heen compleet verkracht en verkeerd gebruikt, door fabrikanten die het gebruikten voor de benoeming van lcd tv's met led backlights. Daadwerkelijke (o)led tv's zijn marginaal aanwezig in de markt en vooral nu als lg oled schermen te koop (lg heeft een dominante marktpositie wegens vrijwel alleenrecht op oled).

Ik denk dat je je zelf nog eens in de materie moet inlezen voordat je vanalles roept op basis van je spelletjes speel ervaring.
Ik heb net ook een 4k oled tv (55 inch) binnen gekregen maar ik heb hem vooral om het oled scherm gekocht. Dat 4k krijg je er gratis bij,er is geeneens een oled met FullHD verkrijgbaar!. Ik ben het wel met je eens dat de 4k resolutie eigenlijk overkill is want je moet er echt met je neus bovenop zitten om te kunnen controleren of iets wel echt 4k of fullHD is (of een schuine lijkt 1 pixel naar recht en dan 1 pixel naar onderen gaat of 2 pixels naar rechts en 2 pixels naar onderen is vanaf meer dan een paar centimeter van het scherm niet te zien...).
Heb een Oppo 4k uhd speler met ongeveer 100 films op disc erop aangesloten
een Xbox one X 4K console
een Apple TV 4K voor netflix 4k, Youtube4K en disney+
een Ziggo 4K tv mediabox

dus denk dat ik niet onder die bezitters val :)

overigens vind ik HDR / dolby vision een belangrijkere toevoeging dan de 4K resolutie
Dat kan ik je van harte aanraden. Ik heb sinds deze zomer 85” en het is fantastisch. Weekje wennen en daarna alleen nog maar plezier.

Ik zit op de THX standaard dus op ongeveer drie meter.

Je moet er de woonkamer voor hebben uiteraard maar verder, doen!
85 inch oled? welk model en merk? Dan was je toch wel 20.000 euro kwijt?
Nee geen OLED. Dat is niet te betalen joh :)
Ik doelde meer op de maat.

Ik kom van 65” plasma en had best wat burn-in (ik gebruik hem ook wel eens als monitor). Dus OLED was voor mijn geen optie.
Idem, ik kijk bijna al mijn tv in mij slaapkamer. Sterker nog, ik heb zelfs geen tv meer in mijn woonkamer. Ik wacht hier echt al jaren op. Ben super blij met dit nieuws (als de prijs nu ook nog wil meevallen...)
Ik hoop dat andere merken ook 48" OLED modellen op de markt brengen, want zelf ben ik een Panasonic fan.
Panasonic is zeker goed, ook met beeldverwerking beter dan LG.
Maar goed, het is maar een gekozen karakter zonder veel betekenis.
Behalve dan dat de X voor 10 staat in de Romeinse cijfers...
Dat weet ik ook wel maar LG had ook gewoon het model 10 kunnen noemen.
Dat was logischer geweest als opvolgend nummer.
Dan eerder 0.
Want als de 6 uit 2016 is, de 7 uit 2017, enzovoort is het niet logisch dat je in 2020 komt met een model dat je 10 noemt (of X, wat dat betreft ;) ).
Hier is de hoop op 40” gevestigd, maar die zullen wel niet komen. Persoonlijk vind ik grote tv’s geen porum. Zeker niet als middelpunt in je huiskamer. Zelf vind ik de ‘the frame’ tv’s erg mooi.
Ik denk het eigenlijk wel, maar niet van de grote fabrikanten. De reden is JOLED en JOLED gaat panelen produceren in deze categorie. Die zijn met name voor monitoren bedoeld, maar uiteindelijk gaat er wel een fabrikantje te vinden zijn die er een televisie van gaat maken.

Voorwaarde is prijs: Een 40"-model is tegenwoordig low-budget. Het gaat pas gebeuren als OLED-monitoren in prijs zakken.
X is het romeinse cijfer voor 10, niet geheel ongebruikelijk in software/hardware nummering :)
En C is de letter voor honderd. C met X erachter is 110. 100 plus 10. Voor mij hadden ze het bij cijfers mogen houden. Wat nu volgend jaar XI? De CXI? Maa ja, bij ons ERP systeem deden ze hetzelfde bij versie 10. Marketing.
Klopt, maar de huidige nummering was 6, 7, 8, 9 wat staat voor 2016, 2017 enz.
De X moet je dus al 10 zien maar dan had men ook gewoon 55C10 kunnen kiezen ipv CX.
waarschijnlijk de Romeinse 10
Ook is er het geval dat er mensen zijn die hun TV-meubel niet willen vervangen, omdat de TV's van meer dan 50" er niet in passen.
Romeinse cijfer 10 = X
Te laat. al gegeven antwoord niet gezien

[Reactie gewijzigd door yalerta op 6 januari 2020 23:24]

Kunst als statische beelden op OLED weergeven? Hopelijk komt dit met nauwgezette pixel shifting algoritmen om burn-in te voorkomen.
Burn-in is pas een probleem na duizenden uren statische content. Ik neem aan dat je geen OLED TV koopt om honderden uren hetzelfde beeld weer te geven, dan kun je beter een poster bestellen. Om de paar uur een ander statisch beeld is al meer dan voldoende om burn-in te voorkomen. Je komt waarschijnlijk nog weg met meer dan 24 uur hetzelfde beeld, hoewel je dan wel veel last zal hebben van image retention.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 6 januari 2020 19:38]

Burn-in is pas een probleem na duizenden uren statische content. Ik neem aan dat je geen OLED TV koopt om honderden uren hetzelfde beeld weer te geven, dan kun je beter een poster bestellen. Om de paar uur een ander statisch beeld is al meer dan voldoende om burn-in te voorkomen. Je komt waarschijnlijk nog weg met meer dan 24 uur hetzelfde beeld, hoewel je dan wel veel last zal hebben van image retention.
Burn-in is pas een probleem na duizenden uren statische content. Ik neem aan dat je geen OLED TV koopt om honderden uren hetzelfde beeld weer te geven, dan kun je beter een poster bestellen. Om de paar uur een ander statisch beeld is al meer dan voldoende om burn-in te voorkomen. Je komt waarschijnlijk nog weg met meer dan 24 uur hetzelfde beeld, hoewel je dan wel veel last zal hebben van image retention.
[quote]
Burn-in is pas een probleem na duizenden uren statische content. Ik neem aan dat je geen OLED TV koopt om honderden uren hetzelfde beeld weer te geven, dan kun je beter een poster bestellen. Om de paar uur een ander statisch beeld is al meer dan voldoende om burn-in te voorkomen. Je komt waarschijnlijk nog weg met meer dan 24 uur hetzelfde beeld, hoewel je dan wel veel last zal hebben van image retention.
[/quote

Niks van aan mijn LG C7 in nu 2,5 jaar oud . Het Netflixlogo rechtsonder dat er enkel staat tijdens het selecteren van een film of serie is zelf ingebrand. en dan moet je weten dat de LG screensaver na 1 minuut opspringt.
Ik heb ook een C7, maar heb echt nergens last van. Er wordt op de tv zowel televisie en Netflix gekeken als gegamed.

Ik neem aan dat je de tv wel op standby laat staan zodat hij de pixels ververst terwijl die uit staat?
Hier ook ruim 2 jaar een c7 met duizenden uren op de teller. Ik game best intensieve sessies met statische huds. Wordt veel netflix gekeken. Geen centje pijn in t scherm.
Hier een LG 55B6V met burn in van het RTL 4 logo, na iets van 2 jaar gebruik.
Helaas was toen de Oled technologie nog net niet goed genoeg.
Is het met nieuwe OLED tv's inmiddels verholpen dan? :)
Bij die van mij iig wel met 1,5 jaar lang en 15 uur per dag met mijn pc desktop op mijn lg c8.
C8 hier en nog nooit ook maar een spoortje retentie gezien. Niks. Het enige echte nadeel is de gelige plek aan de hele linker zijkant. Dit is schijnbaar problematisch bij het procedé en dus zetten ze die stukken zo veel mogelijk aan de zijkant. Mij stoort het niet.
Blijft een top apparaat die c8. En denk dan ook dat ik niet voor de c10 ga, misschien dat ik hem eind 2020 wel haal. Maar veel marketing gelul weer, dolby vision verbeterder hdr zoals de makers het bedoeld hebben. Mooier kan het eigenlijk niet. Overigens hebben ze vorige week dinsdag mijn paneel vervangen. ik had 2 streepjes onder in beeld, dit viel vooral op bij de voetbal
Over burn-in hoor je van alles wel of geen last maar kwam deze tegen en heeft de test uit zijn eigen zak betaald https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA er zullen nog wel anderen zijn die het zelfde beweren en ook het tegendeel.
Mijn Pioneer plasma was ook ingebrand met de logo van RTL2 maar de logo was wel in die tijd heel fel wit ,eigenlijk bij alle zenders en nu zijn ze wel zachter ,toch bij Duitse zenders wederom door de klachten van inbranden.Hopelijk in de toekomst dat LG en nog andere fabrikanten meer druk kunnen zetten bij Netflx en konsoorten want eigenlijk het ene hangt af van het andere.
Hier ook met de 65E6V, Netflix logo, teletekst, Omroep Max logo. ;(
Op de 65E6V zat toen die tijd ook al de pixelrefresh, pixel shifting, en logodimmer aanwezig.
Maar na ongeveer 2.5 jaar was dit zichtbaar geworden door slijtage.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 00:06]

Ik twijfel daar altijd een beetje aan. Als je een groot rood vlak hebt (van bijvoorbeeld 100 x 100 pixels, dan kan je wel je afbeelding 3 pixels gaan verschuiven naar linksboven en dan naar rechtsonder, maar voor 94 x 94 pixels maakt dat dan geen reet uit.

Op mijn iPhone XS, Apple Watch 4 of LG 55C8PLA heb ik hier geen last van maar ik kan me voorstellen dat dat zou veranderen als ik permanent een schilderij op zo een scherm zou zetten. Maar denk ook aan de taakbalk in Windows of de topbalk in Mac OS. Ik ben huiverig.
... dat dat zou veranderen als ik permanent een schilderij op zo een scherm zou zetten.
Als je dat doet maakt retention/burn-in toch niet uit. De image-retention is immers exact hetzelfde als de permanente static-content.

Maar even serieus: een LG OLED kan toch niet continue aan staan? Af en toe moet de TV toch op standby zodat het toestel een compensation cycle kan draaien?
Haha opzich heb je daar wel een goed punt. Maar je zou natuurlijk fotos kunnen afbeelden en dat slechts maandelijks kunnen wijzigen. Van de compensaition cycle weet ik het fijne niet, behalven dat dei af en toe inschakelt als je de TV op standby zet. Het automatisch naar standby gaan kan je geloof ik uitzetten, in ieder geval aanpassen. Zelf heb ik het op 6 uur ingesteld. Overigens zit er een screensaver op, dus 6 uur het zelfde beeld zie ik niet gebeuren (tenzij de software vastloopt ofzo, maar ook dat is nog nooit voorgekomen).
Ik twijfel daar altijd een beetje aan. Als je een groot rood vlak hebt (van bijvoorbeeld 100 x 100 pixels, dan kan je wel je afbeelding 3 pixels gaan verschuiven naar linksboven en dan naar rechtsonder, maar voor 94 x 94 pixels maakt dat dan geen reet uit.

Op mijn iPhone XS, Apple Watch 4 of LG 55C8PLA heb ik hier geen last van maar ik kan me voorstellen dat dat zou veranderen als ik permanent een schilderij op zo een scherm zou zetten. Maar denk ook aan de taakbalk in Windows of de topbalk in Mac OS. Ik ben huiverig.
Zoals ik hier ook eerder aangaf, is een Oled niet geschikt voor Monitor. Dan krijg je veel statisch beeld, dat betekend permanente retentie. (inbranding) Bijvoorbeeld taakbalk, snelkoppelingen en wallpaper.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 00:11]

Pixel shifting is alleen om de randen van de inbranding iets minder scherp te krijgen.
Dat kan als het om een slide show gaat van afwisselde beelden.
Ben benieuwd waarom ze ervoor gekozen hebben de E serie (met soundbar) te annuleren, dit vond ik zelf toch een mooie prijs/kwaliteit in een OLED tv
Inderdaad de E serie is best populair vergeleken met andere modellen zoals de W serie.
Zoals ik recent in een ander topic ook a aangaf denk ik dat dat ook vooral te maken heeft met de prijs van de W-serie. 3200+ euro voor een 65" toestel van 2018, dat wil natuurlijk niet. Althans bij mij niet.
En 3249 is nog de laagste. Daarna schiet de prijs in de pricewatch meteen naar 3999.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 6 januari 2020 19:33]

Aan de cijfers merken ze misschien dat de meeste mensen een losse soundbar bijkopen (van welk merk dan ook?)
Vreemd inderdaad. Ben dolblij met mijn E7. Zo'n 55 inch neemt aardig wat ruimte in beslag en het geluid is op deze manier voor TV kijken meer dan degelijk
Mss omdat veel mensen die bereid zijn de prijs voor 'n OLED tv te betalen ook al over een goede receiver en surround opstelling beschikken? Dan is elke vorm van geluid die uit iets anders komt snel onvoldoende.

Toegegeven, ik zet m'n surround enkel aan voor een goede serie of film, voor het nieuws bijvoorbeeld voldoet het geluid van m'n plasma prima. Moest ik echter naar OLED gaan, zou ik er toch voor kiezen om een minimalistisch design op te hangen met zo min mogelijk bezel dus.
Nog steeds dolgelukkig met me LG OLED55E6!
Ik heb nu een OledE9 maar zou ook graag mijn vorige 65E6V terug willen. Die 65E6V was beter met upscalen van 1080p dan deze zogenaamde Alpha deep learning flauwekul bij het opschalen van beelden.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 januari 2020 00:05]

Ik mis nog wat deze nieuwe generatie OLED's aan piek helderheid aankunnen. De huidige generaties gaan nog tot maar 750 nits maximaal, terwijl veel HDR content is gemasterd voor 1500+ nits piek helderheid. Verder wel credit aan LG voor het gebruiken van HDMI 2.1 en ondersteunen van het nieuwe AV1 video formaat.

Edit: en zo te zien valt deze comment weer slechts in de smaak bij sommige Tweakers. Te kritische opmerkingen over hun geliefde OLED TV's misschien? ;)

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 6 januari 2020 19:58]

Nou, mij kan het gewoon niet bommen, ding is prima in staat om je te verblinden. Gewone TV is toch geen HDR, dus alleen de ene keer dat je een HDR-film bekijkt kun je je op een high-end LCD je nog extra laten verblinden, zonder dat je beter beeld hebt. Misschien leuk als je erop uit bent je ogen te beschadigen, maar ik heb andere wensen.
Waarom zou je 1500+ nits helderheid willen voor iets wat misschien 1 seconde nodig is?
Op een 10% venster haalt de E9 ongeveer 811 nits piek (785 nits over iets langere duur) dat is genoeg.
Bij HDR gaat het om kleur, en contrast tussen donker en licht. Een Oled pixel weergeeft zijn eigen licht, en beïnvloed de daaromheen liggende pixels niet. Een Oled kan daarom echt zwart weergeven.Door dit is minder nits nodig om deze contrasten te weergeven. Bij LCD/Qled is het een ander verhaal.Daarbij is wat het zwart moet zijn, grijs weergeven. Om daar de contrasten tussen donker en licht te weergeven moet er mer nits zijn. Daarbij komt kijken dat Bij Qled/LCD blooming te zien is met hogere nits. Dat is niet fraai.

Met gewone 1080p heb je deze nits niet nodig. blu-ray en SD content is gemasterd op 100 nits.
Mijn Oled lampje heb ik op 70 staan, zou ik deze hoger zetten dan vind ik deze te helder.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 6 januari 2020 23:59]

Aantal nits was meen ik sowieso anders voor HDR op OLED, omdat ze zwart beter weergeven hoeft de piek ook minder hoog om hetzelfde contrast te halen.

Niet heel relevant, maar ik verwacht wel dat ze weer net wat feller kunnen dan afgelopen jaar..
Eindelijk weer een kleiner model...pffff, lang moeten wachten.
Waarom wil je zo graag een 48 inch?
Heel vaak hoor ik dit maar gaat het nu om de grootte of de prijs?
Kijkafstand speelt ook mee, de ideale kijkafstand voor een 48 4K ligt op 2 meter.
Dat is best dichtbij.
Ik kan niet voor @vinkjb spreken. Maar voor mij, omdat 55 inch zo slecht op mijn slaapkamer meubel past. De 4K is daarin niet eens zozeer een must, maar OLED in kleiner formaat tegen een meer betaalbare prijs is toch wel een mooie vooruitgang. Dat het dan direct 4K is, tsja, acht, voor de leuk. Of het nu praktisch toegevoegde waarde heeft of niet, ik vermoed dat het voor het productie proces uiteindelijk op de prijs nog nauwelijks uit zal gaan maken of dit nu een 4K resolutie is of een HD resolutie.
In de slaapkamer zou ik sowieso geen tv willen, daar slaap je of doe je “andere” dingen.

Een kleine tv in de huiskamer, 40/43” zou mijn voorkeur hebben. Kijk nu naar 37” en vind ik al prima.
Wacht maar tot 'die andere dingen' leiden tot 'andere mensjes'. Dan is een TV in je slaapkamer best fijn ;)

Het heeft best lang geduurd voordat LG met kleinere OLED's kwam, maar ik juich het van harte toe. Ik kan een 55 inch best kwijt, maar ook ik vind zo'n enorm zwart vlak in je woonkamer niet aantrekkelijk. Wat dat betreft zou zo'n oprolbaar scherm waar ze al een tijdje mee teasen ideaal zijn, maar voordat we daar een betaalbare productieversie van kunnen verwachten zullen we flink wat jaren verder zijn.

Waar ik daarnaast benieuwd naar ben is hoe lang LG deze 'kleine' schermen voor zichzelf houdt. Hoewel met LG weinig mis is, neig ik toch naar een Sony vanwege het design.
Ik verwacht dat de andere fabrikanten op zijn vroegst pas volgend jaar met zulke schermen zullen komen.
Je kan er ook een mooi doek overheen doen?
Ok, slaapkamer dus.
Dat heb ik ook vaker gehoord.
Het meubel in de huiskamer is ook een goede reden.
Niet iedereen wil immers ook een nieuw TV meubel kopen.
Omdat ik zo'n groot scherm in m'n huiskamer behoorlijk storend vind. Ik zit nu op 2 meter van een 10 jaar oud 37" model, en heb totaal geen behoefte aan een grotere TV. Een mooi OLED scherm zie ik daarentegen zeker zitten. Ik wacht nog wat langer, tot de er ook in 43" zijn. Groter komt er hier echt niet in.
Check de afmetingen maar eens. Een hedendaagse 77 inch is bijvoorbeeld bijna even groot als een 65" van jaren terug doordat de schermranden zoveel kleiner zijn geworden.

Dat zal voor een 37" niet anders zijn.
Dan had je een 65" TV met randen van 6" (15cm) rondom? Dat oude TV's bezels hadden klopt, maar meer dan 2" (5cm) waren die volgens niet :D.
Ik heb vrouwlief wel overtuigd doordat een 77" OLED bijna geen randen meer heeft t.o.v. een 65VT30 met randen van 5-6 cm. :+ De 77" is maar 5 cm hoger en 15 cm breder.

Nu de portemonnee nog. :+

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 6 januari 2020 21:08]

Omdat de stap van 32" (huidige 11 jaar oude LCD TV) naar 55" te groot is voor mijn vrouw :P

Ik had een 55" gehaald, maar ze vond het echt te groot, dus die is weer vertrokken.. Dus dan wordt de volgende een 48"
De stap van 32” naar 55” is wel groot.
Zelf ga ik van een 10 jaar oude 42” inch plasma naar een 55” OLED.
Wat mij betreft 48” puur voor formaat.
4k hoeft niet eens voor mij voor 48”, maar OLED wel wat mij betreft.
48” is al lastig te “verkopen” hier, laat staan groter. Bovendien ben ik zelf lichtgevoelig, hoe meer scherm, hoe meer licht. Ik moet tegenwoordig al een zonnebril op in de avond met autorijden (dank u led technologie...).
Duidelijk.
Klopt wel dat een OLED meer dan genoeg licht kan geven.
Alleen de Samsung fanboys beweren bij hoog en bij laag dat je toch echt meer dan 800 nits nodig hebt.
Ik reageer met name op licht verschillen (donker/licht afwisseling).
Ik wacht ook al lang op een 48" oled, kijkafstand 3,3m. Dat is het grootste wat we in de woonkamer willen zetten. Prijs maak ik me geen illusies over, ik vermoed dat door de populariteit het verschil tussen de 48 en 55" verwaarloosbaar zal zijn.
Hier nog iemand die zit te wachten op 48". Ik heb een woonkamer van een ruime 6 meter, waar een bank met zitgedeelte naar beide kanten in het midden van deze ruimte staat. Zo hebben we een deel naar de tv en een zithoek richting de tuin. We zitten dus effectief een 2,5meter van de tv en dan vind ik mijn huidige 55" net te groot. Zoals je ziet zijn er zat redenen te bedenken voor 48" :p
Nog wel dichter bij denk ik. Ik heb een 55” tv en om 4K echt goed te zien moet je op max 2m zitten. Met gamen zit ik dicht op t scherm, dus is 4K goed te zien tov 1080p. Films en series zit ok veel verder weg en zie je geen verschil tussen 4K en 1080p.
55" is al te klein in mijn appartement woonkamer. 4k op 48" is pure marketing, je zou beter 1080p kunnen kopen als dat bestond in OLED vorm.
Ben ik het zeker niet mee eens. 4K kan op 48" prima toegevoegde waarde hebben.

Hier een hoekhuis waar nu een 55" (met dunne bezels) staat maar de volgende zou zo maar een slag kleiner (~50") kunnen worden.

PS: 1080p bestaat in OLED vorm, LG verkoopt ze nog steeds. In 2015 stond ik voor de keuze tussen een OLED in 1080p of 4k. In eerste instantie voor de 1080p gegaan maar uiteindelijk afgehaakt omdat de pixel pitch te groot was in combinatie met de resolutie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 6 januari 2020 19:59]

4k op 48" heeft inderdaad toegevoegde waarde als je op 1.75m gaat zitten.
Verder weg ook hoor. Hoe lang mensen al zeggen dat je het verschil niet kan zien vanaf een bepaalde afstand, hoe lang ik al het tegendeel ervaar.
Dat heeft meer te maken met dat er in het meeste 1080p materiaal niet al het detail zit wat je in 1080p kwijt kan, waardoor scalen van 4K naar 1080p een beter resultaat oplevert dan een 1080p source.

49" is een meter afstand om al het 4K detail te zien met 20/20 ogen, het kan natuurlijk zijn dat je bovengemiddeld goede ogen hebt....maar meer waarschijnlijk is mijn punt hierboven.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 6 januari 2020 23:37]

Gaat LG nog nieuwe LCD tv’s uitbrengen dit jaar of storten ze zich vol op OLED? Ik wil wel graag een LG tv met WebOS maar een OLED is niet echt een optie ivm inbranden. De tv staat namelijk de halve dag in de zon...
Brand een OLED Tv ook al in van een beetje zon dan? Als ik door mijn wijk loop dan staan vrijwel alle Tv's aan de kant van het raam.
Oleds schijnen slecht tegen direct zonlicht te kunnen. Verkleurt het beeld van. Zijn best veel voorbeelden voorbij gekomen in het OLED topic hoer op tweakers.
Een oled scherm brandt sowieso bijna niet in. Bij mij in ieder geval niet, en hij staat in de zon.
Mijn LG Oled staat al 3 jaar in de zon. Geen last van inbranden.
Een tv brandt niet in van in de zon staan, tenzij je bedoelt dat je hem daarom feller zet. Verder is inbranden niet zo'n groot probleem, tenzij je echt alleen statisch beeld laat zien.
De tv staat namelijk de halve dag in de zon...
Gewoon goed insmeren........
Gaat LG nog nieuwe LCD tv’s uitbrengen dit jaar of storten ze zich vol op OLED? Ik wil wel graag een LG tv met WebOS maar een OLED is niet echt een optie ivm inbranden. De tv staat namelijk de halve dag in de zon..
Hier ook, ik moet de rolgordijnen daarvoor naar beneden trekken ;(

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 8 januari 2020 00:42]

Eindelijk! Ben wel benieuwd naar de releasedatum en prijs. Verwacht dat de prijs niet veel zou schelen t.o.v. de 55'' modellen.
helemaal mee eens!
55" vind ik echt te groot. Zat nu te kijken naar een qled, maar oled blij ik toch mooier vinden. Ik denk dat het scherm ook niet veel goedkoper zal zijn, maar dat heb ik er wel voor over.
op welke kijkafstand als ik vragen mag?
op welke kijkafstand als ik vragen mag?
Wil ik ook weten, aangezien 48" voor 4k op 3 meter (wat de gemiddelden Nederlander zit van hun TV) te klein is om het verschil te kunnen zien tussen 1080p en 4K.
Ik zit op ongeveer 2,5 meter afstand. Het gaat me trouwens niet eens om 4k ofzo, maar wel dat ik een OLED wil ipv een LED. Huidige OLED zijn allemaal 55''
Ja wat precies goed is voor 2,5 meter afstand, maar je heb de ruimte niet?
Ja, dat hadden wij ook. Ik zat hier op te wachten, totdat onze LED tv afgelopen zomer ineens de geest gaf... We hadden toen de keus van of een heel goedkoop model te kopen (en behoorlijk terug te gaan in kwaliteit) om een jaar te overbruggen of toch maar voor die 55" te gaan (we hadden een 42" en vonden hem op zich wel groot genoeg).
ongeveer 2,5m, maar het gaat mij niet alleen om het optimale 4k gevoel. 1) 55 inch vind ik niet lekker kijken. Ik heb het gevoel alsof ik naar een tenniswedstrijd zit te kijken 2) 55 inch neemt teveel ruimte/is te prominent aanwezig 3) oled geeft voor mij het mooiste beeld, dus liever geen qled ofzo
Eindelijk een 48 inch Oled en gelukkig niet in de BX maar CX en dus betere A9 gen 3 processor ipv A7 gen3 van de B serie.

Veel mensen denken dat het om de prijs tov een 55 inch Oled gaat maar het gaat alleen om het kleinere formaat.
Dat LG hem gewoon in de CX serie brengt zegt al wat wat dat betreft hebben ze het blijkbaar begrepen.

Overigens verwacht ik dat de vraagprijs wel wat lager is dan van de 55 inch maar in de webshops al snel de prijs van de 48 inch minstens zo hoog zal zijn als van de 55 inch CX serie.

Wie heeft opgelet weet dat in de afgelopen jaren de prijs van een van de beste LED tv's op de markt Sony XF9005 en voorgaande modellen uit eerdere jaren altijd duurder waren in 49 inch dan in 55 inch !
Ook nu.

Ik verwacht dat dit ook met de 48 inch Oled gaat gebeuren, niet alleen de vraag zal veel groter zijn dan naar een 55 inch model maar ook de prijs zal hoger zijn !
De A7 gen3 voldoet nochtans prima.
Je ziet dat er weinig (geen) innovaties meer zijn die de beeldkwaliteit echt verbeteren. Al 3-4 jaar weinig verbeteringen, behalve op het gebied van beeldoptimalisatie, waarvan de vraag is of je die wilt aanzetten. Als er een duidelijke winst was in bijv. maximale helderheid, zouden ze dat zeker wel gecommuniceerd hebben.