Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Filmmakermodus komt naar tv's van Samsung, Philips, LG, Panasonic en Vizio

De vorig jaar door de UHD Alliance geïntroduceerde filmmakermodus, een modus waarmee bijvoorbeeld beeldinterpolatie wordt uitgeschakeld, komt naar nieuwe televisies van veel grote tv-fabrikanten. Het gaat in ieder geval om tv's van Samsung, Philips, LG, Panasonic en Vizio.

Tijdens de CES heeft de UHD Alliance bekendgemaakt dat de filmmakermodus de steun heeft gekregen van een aantal Amerikaanse filmorganisaties, naast een brede steun van grote televisiefabrikanten. Tijdens een presentatie van de UHD Alliance bleek dat ook Samsung en TP Vision zich achter de modus hebben geschaard.

LG, Panasonic en het Amerikaanse Vizio spraken vorig jaar al hun steun uit voor de filmmakermodus, waarbij Panasonic aangaf het te introduceren op zijn oled-tv's die het dit jaar op de markt brengt; dat geldt in ieder geval voor de onlangs onthulde HZ2000-oled-tv van de Japanse fabrikant. LG gaat de modus ook alleen uitbrengen op nieuwe tv's die dit jaar en later uitkomen en vermoedelijk zal dat ook gelden voor de televisies van Samsung en de Philips-tv's, maar deze fabrikanten hebben hier nog geen nadere informatie over gegeven.

De filmmakermodus is tot stand gekomen na een lobby vanuit Hollywood. Nogal wat bekende regisseurs willen dat hun films bekeken worden op de manier zoals zij het bedoeld hebben. De filmmakermodus speelt daarop in, door aangepaste kleuren, extra frames door beeldinterpolatie, afwijkende beeldverhoudingen, sharpening en andere beeldverbeteringstechnieken uit te schakelen. Volgens LG leidt de modus in sdr tot een helderheid van 100cd/m² en een gammawaarde van 2.4.

In de praktijk zullen er twee methoden zijn om de filmmakermodus te activeren. Allereerst kan dat handmatig, waarschijnlijk via een druk op een knop op de afstandsbediening. Daarnaast zal het ook automatisch kunnen, waarbij de televisie de modus in kan schakelen aan de hand van metadata in het signaal. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn bij nieuwe televisies van LG. FlatpaneldHD liet zien hoe een LG-tv een pop-up-bericht in beeld toont bij het herkennen van filmmateriaal, waarbij de kijker vervolgens kan kiezen om de modus in te schakelen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-01-2020 • 10:27

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
De website rtings.com heeft voor veel type tv's de ideale calibratie instellingen online gezet. Hier heb ik mijn tot volle tevredenheid voor mijn Q70R vandaan.
https://www.rtings.com/tv...ng/q70-q70r-qled/settings
De website rtings.com heeft voor veel type tv's de ideale calibratie instellingen online gezet. Hier heb ik mijn tot volle tevredenheid voor mijn Q70R vandaan.
https://www.rtings.com/tv...ng/q70-q70r-qled/settings
Iedere paneel is anders, heb zelf ook de Oled E9 calibraties settings van rtings uitgevoerd, zag er niet uit op een LG Oled E9. Ze melden ook op rtings dat deze settings ander beeld op kan leveren dat dan van van hun.

Ze zijn bedoeld als referentie en mogen niet worden gekopieerd, omdat de kalibratiewaarden per afzonderlijke eenheid variëren, zelfs voor hetzelfde model en dezelfde grootte als de tv die we hebben beoordeeld vanwege productietoleranties. Als u ze wilt proberen, moet u alle weergegeven waarden invoeren, omdat ze allemaal tegelijkertijd actief zijn. Als u een slechtere beeldkwaliteit krijgt, stelt u ze gewoon opnieuw in op de standaardwaarden.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 8 januari 2020 13:24]

Klopt.. de panelen kunnen verschil geven ondanks identiek model. Heb je normaal wel de film modus aan staan op je tv? In mijn beleving moet je hier namelijk altijd even aan wennen omdat de kleuren een stuk minder fel zijn.
Wat mij vooral stoort is dat op mijn tv (van Samsung) de filmmodus alles onscherper maakt. Ik hoef heus geen overdreven scherpte, maar het moet wel een beetje scherp zijn en dat is het totaal niet.
Heb je alle " beeldverbeteraars" zoals motion plus en clean digital view wel uit staan?
thanks, ga ik vanavond ook ff instellen
jammer dat Panasonic niet goed aanwezig is.

Unfortunately, we buy and test all of our TVs ourselves, so we are limited to models available for purchase in the U.S. Unfortunately, Panasonic TVs aren’t currently sold by any major retailer in the U.S., so for the time being we are unable to review them
Rare site, zit niet eens Panasonic tussen......
Het lijkt me een feature die ze ook makkelijk in de firmware van de TV's van afgelopen jaar kunnen krijgen.
Benieuwd of LG dat gaat doen (zal niet de eerste keer zijn dat er features naar de tv's van het jaar ervoor worden gezet)
Gaat niet gebeuren. LG ondersteunt altijd alleen maar de nieuwste modellen met dit soort nieuwe snufjes. Schandalig.

Aan de andere kant, ben benieuwd hoeveel deze modus toevoegt tov ISF settings.
In het verleden heeft LG dat juist wel gedaan, zolang het via software kon. Als het daadwerkelijk hardware is die het regelt kan het natuurlijk niet.

Zie bv. nieuws: LG voegt hlg-ondersteuning toe aan enkele oled-tv's uit 2016 en https://www.nvidia.com/en...2019-lg-tv-available-now/
Gelet op het artikel zal dat niet gebeuren. Jammer, want ben het met je eens.
Het zal technisch inderdaad vast niet zo moeilijk naar bestaande TV's zijn te brengen. Grootste hindernis lijkt me echter dat dit niet in het (verkoop) belang van de producent is. Toegegeven, het is heel vriendelijk naar oude klanten toe en daarmee wellicht een stukje klantenbinding, maar hun televisies zijn al verkocht, op basis van de specs die ze toen hadden. Dus verdien je daar alleen wat mee als het iets toevoegt aan merk-trouwheid. Als die er al is, hoef je dit niet te doen. En is die er niet, dan maakt dit niet meer uit. De impact lijkt me daarom zeer beperkt.

Door dit soort nieuwe specs aan alleen de nieuwste producten te hangen kan de verkoop daarvan worden gestimuleerd: als je het graag wilt, zul je een nieuwe TV moeten kopen. Vanuit oogpunt van duurzaamheid misschien niet de beste optie, maar vanuit commercieel oogpunt van het bedrijf wel begrijpelijk. Zo werkt de markt nu eenmaal. Ben je het daar niet mee eens, dan zullen we dat moeten reguleren vrees ik, want de markt-prikkels zijn niet op duurzaamheid of service gericht. Het is niet voor niets dat onze regering overweegt om wetgeving te maken waarin update-beleid verplicht wordt, net zo goed als dat garantie ook wettelijk is vastgelegd.
Oh shit niet dat alweer 25fps! Dan krijg ik hoofdpijn van ontbrekende frames in zware actie films.
Dat ze aspect ratios herstellen vind ik heel goed maar dat moeten ze tegen ook tv kanalen zoals NBC of Veronica zeggen dat ze aspect ratios moeten afblijven. Ik heb heel wat films gezien dat ze zwarte balken opzettelijk hadden verwijderd, dus ze hadden het beeld vergroten.
Dit lijkt mij een modus die je (vrijwel) altijd aan wil zetten, aangezien veel van de verbeteringstechnieken in de praktijk weinig goeds doen, ook voor andere media dan films. Dat is volgens mij wat reviewers (hier op Tweakers, maar ook elders) altijd adviseren. :)
Tja dat is toch echt persoonlijk. Ik heb een mooie Philips OLED. 4k resolutie, prachtige kleuren, HDR, de hele mikmak. En dan mag ik daar een 24Hz stotter feest op gaan bekijken? Er is een hoop positiefs aan OLED, maar motion performance met 24Hz input vind ik gewoon ruk, ondanks dat volgens reviews die al behoorlijk goed moet zijn op mijn TV in de Film modus. En dat is dus het volgende, mijn TV heeft al gewoon een Film modus waarop dingen als beeldinterpolatie uit staat, dus hoeveel nieuw dit toevoegt vraag ik me af.

Aan bovenstaand verhaal kan je dus ook afleiden dat het mij aan mijn anus zal oxideren hoe de regisseur de film bedoelt heeft. Ik heb lekker motion interpolatie aan staan. Ja, dat geeft soms helaas artifacts. Zouden ze de films releasen in fatsoenlijke framerates dan gaat die direct uit. (En van een hoge naar een lage framerate kan prima, dus mensen die dan alsnog op 24Hz willen kijken zouden dan nog steeds blij kunnen zijn). Maar tot die tijd is het bij mij een afweging tussen soms artifacts of regelmatig gestotter, waarbij artifacts eigenlijk bijna alleen optreden bij situaties die anders toch duidelijk stotteren voor mij. Dan accepteer ik maar die artifacts.

(En het probleem van 'soap opera effect' heb ik nooit gezien. Gewoon vloeiend beeld geeft mij een betere ervaring).
Je kan niet zomaar van meer frames naar minder frames gaan. Als je dat doet, klopt de motion blur in de film niet meer. Overigens kan ik wel zeggen dat er naar mijn weten op dit moment geen grote films in productie zijn met meer dan 24fps
Kan prima. Film camera's houden sluiter tijdens hele frame open, daardoor krijg je ook de motion blur. Je krijgt een identiek effect door het gemiddelde van twee frames te pakken die op 48hz zijn opgenomen. Je moet inderdaad niet simpelweg de helft van je frames weggooien, eerst even middelen. Maar dat is natuurlijk prima te doen voor een beeld processor.

Dat er niet tot nauwelijks films op meer dan 24hz gemaakt worden klopt. Vind het erg jammer, maar gezien ik daar weinig aan kan doen, moet mijn tv maar interpoleren. Ideaal is anders, maar het werkt best redelijk.
Suggereer je dat een beeld processor in een tv de motion blur moet gaan aanpassen?
Tja als je het op die manier wil lezen, prima. Wat ik echter stel is dat het gemiddelde nemen van twee frames geschoten op 48Hz, met de bijbehorende motion blur, een identiek* resultaat oplevert tov een enkel frame geschoten op 24Hz, met de bijbehorende motion blur. Dus ja, technisch gezien is de beeld processor dan motion blur aan het maken. Maar het resultaat is gewoon identiek aan iets wat direct op native 24Hz geschoten is.

Wat zo'n videocamera doet is effectief voor 1/24ste van een seconde de som van alle fotonen die op een pixel vallen optellen. Draai je de camera op 48Hz, dan zal hij in dezelfde tijd twee keer voor 1/48ste van een seconde de som van al die fotonen pakken. Tel je die twee beelden van 48Hz bij elkaar op, dan heb je dus weer de som van alle fotonen die in 1/24ste van een seconde erop zijn gevallen. Conclusie: Je kan feilloos van een 48Hz film weer 24Hz maken zonder motion blur kwaliteit te verliezen.

* Waarbij ik met identiek bedoel dat het voor praktisch gebruik identiek is, als je op de laatste pixel kijkt is er vast ergens een verschilletje.
Mmm ik denk dat wat je zegt maar half klopt. Er zijn al veel films of delen van films die met een veel hogere sluitertijd en met 24fps zijn opgenomen. Daardoor hebben die films minder motion blur. Dat wordt gedaan vanuit artestieke overwegingen. Als je een vloeiender beeld wilt moet je niet alleen een hogere sluitertijd hebben maar ook meer fps. De sluitertijd regelt de bewegingsonscherpte en het aantal frames is verantwoordelijk voor de vloeiendheid.

[Reactie gewijzigd door VfxArtist op 8 januari 2020 17:02]

Het punt is dus wanneer je het gemiddelde pakt van twee beelden op 48Hz, je de motion blur van 24Hz hebt. Je kan het ook intuitief zien: Pak je het gemiddeld van een beeld waarbij weinig gebeurd, dan blijft het beeld intact. Echter bij bewegende beelden wordt het beeld verzwakt, immers maar één van de twee beelden heeft het object bij die pixels zitten, bij het andere beeldje is het verplaatst.
Dit klopt niet. Filmcamera's houden de shutter doorgaans de helft van de tijd open. Bij 24fps (24Hz) is de shutter 1/48s open.
De combinatie van twee 48fps frames met 1/96s sluitertijd levert dus niet hetzelfde beeld op als één 24fps beeld met 1/48s sluitertijd, omdat de sluiter op andere momenten dicht is:

Twee 48fps frames:
1/96s open
1/96s dicht
1/96s open
1/96s dicht

Eén 24fps frame:
1/48s open
1/48s dicht
Ah ik dacht dat het bijna volledige periode was. Echter hoewel het dan inderdaad niet identiek is, denk ik dat motion blur na middelen van die twee 1/96ste beelden alsnog heel goed vergelijkbaar is met het 24Hz beeld.
Hoe verklaar je dan dat er veel films zijn waar er minder motion blur te zien is? De term doorgaans is misschien niet helemaal juist. https://www.google.com/am...on-movies-look-jerky/amp/

[Reactie gewijzigd door VfxArtist op 8 januari 2020 19:09]

Het gaat er niet om wat het toevoegt.. het gaat erom dat je kijkt zoals ze het in post opgeleverd hebben. Veel mensen kijken bijvoorbeeld op koel of dynamisch terwijl ze de film gemasterd hebben op warm1/2. En kunnen sommige scènes er dus niet goed uitkomen , te donker, te vel , te licht, noem maar op.

En je hoeft de stand niet te gebruiken, persoonlijke smaak. Ik game en kijk zelf alles op warm .

Ik vind het een goede ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door S2S op 8 januari 2020 13:40]

Ik het nou echt niet duidelijk dat het een optionele modus is om de kijker met minder kennis van de beeld settings een beetje te helpen? Fijn dat het jou aan je anus kan oxideren (jouw woorden), maar niemand dwingt je toch ook om de filmmaker modus te gebruiken?
Philips Oled: Vloeiend beeld 24p zonder Stotteren, Artifacts en geen S.O.E.

Alleen via Motion Stijl / Persoonlijk:

Perfect Natural Motion uit
Perfect Clear Motion op minimum

https://youtu.be/kT2EZ31lTcM?t=255

[Reactie gewijzigd door markv5 op 9 januari 2020 04:07]

Dank je, maar die ken ik, als je de film preset gebruikt van Philips krijg je ook die settings. Maar hoewel je 24Hz content dan geen judder heeft, ben ik het er niet mee eens dat het niet stottert: 24Hz is gewoon constant stotteren als je bijvoorbeeld panning shots hebt.

Om het anders te brengen: Ik wil het "Soap opera effect". Het hele SOE is niks anders dan zeggen dat het beeld soepel loopt. Schijnbaar willen een hoop mensen dat niet, prima, maar ik wil wel dat het beeld soepel loopt. Dus ik heb Perfect Natural Motion op minimum staan, en Clear Motion op medium uit mijn hoofd. Volgens mij is dat ook de standaard preset. (Overigens Home Cinema Magazine vindt dat ook prima om mee te kijken, ja je hebt interpolatie, maar artifacts vallen mee. Je hebt wel SOE, maar dat is het hele doel ervan: Hogere framerates).
Dit lijkt mij eerder een functie die ik nooit wil aanzetten bedoel je. de ene regisseur vind dat zijn film zo bedoeld is en andere op een compleet andere manier kortom die instellingen wisselen dus per beeld materiaal terwijl ik hun rommel gewoon wil bekijken op de manier die ik prettig vindt of het nu door hun zo bedoeld is of niet. Of te wel ik zal eerder naar een functie zoeken om zoiets UIT te zetten.

Bovendien zit je met het grote probleem dat niet elke TV bij dezelfde waardes hetzelfde beeld/kleuren geeft, anders moeten ze eerst gekalibreerd worden en dat nog zit er waarschijnlijk verschil tussen, ik vind het dus een onzinnige functie.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 8 januari 2020 11:05]

Lees het artikel dan nog een keertje...of desnoods 2x. Je hebt het duidelijk niet begrepen.

Ps kleurcalibratie staat hier los van.
Ik heb het prima gelezen maar heb jij het goed gelezen en begrepen? Ik wil niet dat 1 of andere regisseur voor mij ook maar iets bepaald, de enige die dat gaat bepalen ben ik zelf dus ik zal zo'n functie meteen uitzetten. Je zult zien dat dit in de praktijk een enorme flop gaat worden omdat je de meeste idiote dingen gaat krijgen straks, en op elke TV ziet er weer verschillend uit want TV's zijn nu eenmaal niet hetzelfde dus het lost ook niks op.

Als ik een TV koop is het eerste wat ik doe de beeld instellingen zo aanpassen naar mijn persoonlijke voorkeur tot ik denk dat het goed genoeg is. Ze zeggen altijd film-modus komt het meeste in de buurt van hoe eea bedoeld is. Maar ik vind film modus op mijn TV er niet uit zien. Dus waarom zou ik dat ooit gaan gebruiken? (om even een voorbeeld te geven) Mijn TV staat al vanaf het begin op de juiste stand ingesteld en ik zie geen reden om daar verder aanpassingen aan te doen.

Het idee alleen al dat nu ook al beeldinstellingen voor je bepaald moeten gaan worden vind ik enorm betuttelend.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 8 januari 2020 12:11]

De regisseur bepaald alleen de color grading, niet de settings van je TV. Met de filmmaker modus wordt de TV zo kleur echt mogelijk ingesteld los van de color grading van de content. Als jij een zelfgemaakte foto op je TV weer wilt geven, dan wil je die ook zien zoals je die gemaakt hebt en niet met hele andere kleuren omdat de TV niet goed ingesteld staat.
"die ook zien zoals je die gemaakt hebt"
Definieer dat eens nader? Wat is zoals je hem gemaakt hebt? Zoals je ogen het zagen toen je door de zoeker keek? Maar je camera registreert beeld altijd anders dan je eigen ogen en je eigen ogen stellen zich ook anders af? Of bedoel je zoals hij op het beeldscherm van de camera werd weergegeven? Maar dat is vaak een laagwaardig LCD-scherm.

Waar het in praktijk op neerkomt is dat je met de instellingen gaat spelen totdat je denkt dat het goed is. Geen preset zal dat ooit kunnen vervangen.
Gemaakt/bedoeld, volgens mij is de strekking duidelijk toch? Ter referentie (dus niet bedoeld als 'kijk mij nou eens'), ik kom uit de professionele home cinema wereld en ben nu 5 jaar fulltime foto- en videograaf. Ik werk met allerlei soorten schermen. Voor een zo goed mogelijke weergave is er per scherm maar één ideale manier van instellen en dat is wat de filmmaker modus probeert te doen. Wanneer je een scherm gaat instellen aan de hand van de content, dan blijf je bezig, want de volgende film, serie of zender ziet er weer heel anders uit. Daarom wordt er ook gekalibeerd met absolute waardes en niet aan de hand van subjectieve content. Het kan zijn dat iemand de gekalibeerde settings niet mooi vindt, dat is een heel ander verhaal. Je zal echter ergens een vertrekpunt moeten maken en dan zijn gekalibeerde settings vaak het best om als basis te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Major_ton op 8 januari 2020 14:11]

Gemaakt/bedoeld, volgens mij is de strekking duidelijk toch?
Nou, nee. Stel ik bekijk een foto van jou dit met 100 cd/m² wordt weergegeven overdag, dan zie ik de helft van het detail niet in jouw foto. In het donker zal ik misschien wel alle details zien. Was het nu echt jouw bedoeling als fotograaf dat ik die details overdag niet kon zien?

Een andere factor is de kleurtemperatuur: Wat een persoon als perfect wit waarneemt, is afhankelijk van hoe je hersenen zich in die betreffende situatie hebben ingesteld. Iets wat jij als fotograaf wellicht als perfect wit bedoeld hebt, zal door mij als kijker in mijn situatie als te rood worden ervaren. Juist door de instellingen aan te passen naar wat ik in mijn situatie als perfect wit beschouw, kom ik dichter bij het ervaren wat jij als fotograaf bedoeld heb.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 8 januari 2020 13:32]

Je kan wel heel star blijven doen en andere randzaken erbij betrekken, maar het raakt kant noch wal. Tuurlijk is 100 cdm/m² te weinig in een heel erg heldere kamer, maar staat los van de refentie. Hetzelfde geldt voor de perceptie van de kleurtemperatuur. Zoals jij het omschrijft zou een geprinte foto ook nooit goed beoordeeld kunnen worden. Het is überhaupt nog maar de vraag of iedereen kleuren hetzelfde interpreteert. We weten simpelweg nog niet wat de invloed van onze hersenen is op de perceptie en of die per persoon verschilt. Gelukkig staat dat los van het absolute vertekpunt wat een kalibratie is. De filmmaker modus is zo'n zelfde absolute waarde die geldt als vertrekpunt. Kijk je 's avonds in een gedimde tot verduisterde ruimte, dan zit je goed. Heb je meer omgevingslicht, dan zet je de helderheid wat omhoog of je laat de adaptieve helderheidsfunctie aanstaan zodat je niet zelf de helderheid aan hoeft te passen. Ik snap het probleem niet zo rond deze modus. Een TV heeft nog genoeg andere beeldmodi om uit te kiezen. Helder, levendig, dynamisch, sport, natuurlijk, custom om maar eens wat te noemen... Daar lopen we toch ook niet allemaal op te zeuren? Je wordt nergens toe gedwongen.

Edit: off-topic voten? Serieus? Whaha kortzichtigheid ten top...

[Reactie gewijzigd door Major_ton op 8 januari 2020 16:46]

Alsof je de color grading van de content aan kan passen met de instellingen van je TV. Nee, dat kan dus niet. Je kan het alleen maar verder verpesten. Een gekalibeerde TV geeft altijd de content zo goed mogelijk weer zoals de maker het bedoeld heeft. Het kan zijn dat jij dat niet mooi vindt, maar daar kan de TV niks aan doen. De filmmaker modus is dé manier om onwetende gebruikers een zo goed mogelijke kijkervaring te geven zonder dat ze zelf het instellingen menu in moeten duiken om die 'hyper smooth motion', veel te blauwe kleuren, verkeerde gamma waardes, te hoog contrast en vooral veel te hoge helderheid af te komen waarop alle TV's standaard staan ingesteld.

Ik wil er nog aan toegevoegd dat we absolute waardes en de subjectieve ervaring niet met elkaar moeten verwarren. Een kalibratie (en dus ook de filmmaker modus) is absoluut en bedoeld om een 1 op 1 ervaring te bieden tussen de makers en de kijkers. Wat je daarvan vindt is subjectief. Er is niks mis mee als je van die waardes af wilt stappen, omdat dat jou een betere kijkervaring oplevert. Maar de persoonlijke mening maakt deze modus niet meteen onzinning. Heel veel mensen hebben geen verstand van TV settings en laten alle instellingen zo staan zoals die uit de doos kwam. Vervolgens wordt er door dezelfde groep mensen nog wel eens geklaagd over het 'slechte' beeld van bepaalde content. De makers van deze content hebben daarop gereageerd met "ja maar je kijkt onze content ook niet zoals wij het bedoeld hebben dankzij verkeerde beeldinstellingen op de TV". Voor die mensen is er nu de filmmaker modus.

[Reactie gewijzigd door Major_ton op 8 januari 2020 13:13]

Alsof dat voor de klagers een verschil zal maken. Film wordt uit nostalgische gevoelens nog altijd met een 24 frame rate opgenomen. Destijds zo bedacht om met zo min mogelijk film (gewoon kosten besparing, minder film nodig bij de opname en nog belangrijker, minder film blikken naar de bioscoop waar men ook nog eens minder vaak de spoel hoeft te wisselen) toch een redelijk bewegend beeld te krijgen.

Maar is er veel beweging van de camera in de film, dan krijgt de kijker al snel met motion judder te maken, het beeld wordt schokkerig. En dan komt de moderne techniek om de hoek kijken, die interpoleert het beeld, voegt frames toe en voila het beeld is weer heerlijk soepel. Mischien een paar artifacts maar dat zie je nauwelijks. Ja en dan krijg je de nostalgische critici. Een film hoort 24 frames te hebben, meer frames die leiden tot een veel soepeler beeld noemt men smalend het 'soap opera effect'. Men is gewend aan het geschokker, vloeiend beeld noemt men onrealistisch, dat is geen echte film, dat is een soap. Dus krijgen we een speciale filmmode die alle moderne techniek uitzet.
Voorop gesteld dat ik ook een milde vorm van interpolatie aan heb staan op mijn OLED TV. De extreem korte pixel response tijd levert inderdaad veel stutter (geen judder zoals het vaak genoemd wordt) op bij 24Hz content en hoe groter het scherm, hoe erger het lijkt. Van mij mag Hollywood naar 48Hz overstappen, maar ik zie het niet (snel) gebeuren. Dat is overigens ook weer een hele andere discussie en maakt de filmmaker modus niet gelijk irrelevant. Mensen gaan op voorhand al op hun achterste poten staan terwijl het niet verplicht is, het neemt je niks af (je kan nog gewoon je TV zo instellen zoals je dat zelf wilt) en verandering van dat waar je aan gewend bent niet per definitie slecht is. Maar kennelijk is dat voor sommige héél moeilijk om in te zien en wordt er gedaan alsof ze straks niks anders meer kunnen dan hun content te kijken in die verschrikkelijke filmmaker modus. Juist....
Jou stelling was: "De filmmaker modus is dé manier om onwetende gebruikers een zo goed mogelijke kijkervaring te geven". Daar ben ik het dus niet mee eens, voor de meeste onwetende gebruikers is dan juist de frame rate van een film het probleem. Ze zullen juist klachten hebben over de filmmode, in andere modus wordt het beeld al door de TV automatisch naar een hogere framerate geinterpoleerd. De ontwetende gebruiker heeft echt een heel ander idee over een goede kijkervaring dan filmpuristen. Uiteraard zullen ze het gewoon oplossen door een andere TV mode te kiezen dan de filmmaker mode.
Yep! tenzij je overdag in je fel verlichte woonkamer graag wil kijken.... en het beeld veel te donker is om nog wat te zien. die 100 is namelijk helemaal niet zo hoog.

Een mooie optie/feature... En leuk dat je de film kan zien zoals bedoeld is. Maar ik wil graag ook de optie houden om de content zelf te bekijken zoals IK dat wil.
Dat is inderdaad precies de kwestie: 100 cd/m² is helemaal niets en overdag is 250 of misschien zelfs 300 cd/m² voor SDR echt niet iets heel raars. Wat prettige instelligen zijn om een film te bekijken is situatieafhankelijk en de situatie thuis is gewoon anders dan in de bioscoop. Als je een thuisbioscoop hebt waar je het volledig kunt verduisteren dan zijn dit wellicht goede instellingen, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen zal een film in een situatie bekeken worden die afwijkt of sterk afwijkt van de situatie in een bioscoop. En dan wil je toch gewoon de instellingen kunnen aanpassen naar iets anders dan meneer de regisseur bedacht heeft.
Helemaal niet, ik denk er niet over om 24 Hz-materiaal zonder bewegingsinterpolatie te bekijken. Beeldverwerking voor films is keiharde noodzaak en totdat deze ouderwetse regisseurs eens de Hz opschroeven zal ik mijn eigen instellingen altijd gebruiken. Voor de beeldverwerking die ik niet nodig vind, ben ik slim genoeg om die zelf uit te zetten, daar heb ik geen filmmakersmodus voor nodig.
"Ja maar ik ben de regisseur en het is mijn kunstwerk! Ik bepaal hoe je er mee omgaat"!

Helemaal waar, tot jij je kunst gaat verkopen. Als ik een schilderij van Rembrandt koop, mag ik hem in brand steken..... Maar de regisseur gaat bepalen hoe ik MIJN media ga consumeren
Bij mij staan al die zogenaamde verbeteringstechnieken allemaal uit.
Liefhebbers zullen deze modus zeker verwelkomen, maar denk dat het de gemiddelde consument niet zo veel kan schelen. Die kijken films/series niet om het te zien op de manier die de maker voor ogen had (of dat nu op een slecht gekalibreerd scherm is of op een mobiele telefoon), maar om vermaakt te worden. Dat het materiaal dan klein gepresenteerd wordt of een lagere resolutie heeft wordt weinig waarde aan gehecht.

Zelf vind ik het als filmliefhebber een mooie ontwikkeling die je als kijker in ieder geval de keuze geeft om op de optimale manier thuis een titel te zien. Nu alleen nog een TV gaan kopen die het ondersteunt ;)
De niet technische mensen die ik ken zien het verschil tussen interpolatie aan of uit niet eens terwijl ik (met een audiovisuele achtergrond) me er binnen een minuut aan erger, ongeacht wat ik kijk. Mijn vriendin heb ik wel eens uitgelegd wanneer je interpolatie het beste ziet maar zelfs dan ziet ze het niet.

Het is ook echt een non-oplossing. Het beeld gaat wat vloeiender maar je zit vervolgens nog steeds opgezadeld met bewegingsonscherpte en een hoop artifacts. Geef de kijker gewoon het beeld (ook qua kleur) zoals het aangeleverd wordt door een leverancier.
Het beeld gaat wat vloeiender maar je zit vervolgens nog steeds opgezadeld met bewegingsonscherpte en een hoop artifacts.
Bewegingsonscherpte 'hoort'. Panning shots bijvoorbeeld kunnen beeld interpolatoren echt feilloos interpoleren. Dus dan heb je vloeiend beeld zonder enig (zichtbaar) artifact. Een hoofdpersoon die langs een hek loopt, waardoor steeds een stukje hek tevoorschijn komt, ja daar hebben interpolatoren wel problemen mee en dat geeft artifacts. Dat is jammer, helemaal mee eens. Maar ik neem toch aan dat met je audiovisuele achtergrond jij ook wel kan opmerken dat 24Hz heel erg laag is. Dus voor mij is het gewoon een afweging tussen soms interpolatie artifacts met constant vloeiend beeld, of regelmatig stotterend beeld. Ideaal is het niet, maar ik accepteer de interpolatie artifacten dan maar.
Dat herken ik wel, mijn vrouw vraagt zich ook telkens af waarom ik de moeite neem om de juiste frequentie in te stellen (oude LCD van 2008) en die paar honderd msec aanpas voor de lipsync ;)
Ik ben het grotendeels wel met je eens maar ik moet zeggen dat ik de beeldinterpolatie op custom met een laag niveau net wat fijner vind kijken dan puur naar de 24fps beelden. Op mijn oled ga ik mij dan juist weer ergeren aan dat ik de frames zo goed kan zien bij panning shots. Beeld interpolatie op de laagste stand smooth dat net een beetje uit voor mij zonder het Soap opera effect te introduceren. De artifacts vallen dan nog wat mee al is het zeker niet perfect nee.
Liefhebber is het verkeerde woord, het is eerder nostalgisch. Moderne kijkers houden van hoge frame rates, dan wordt het beeld lekker soepel. Nostalgische film liefhebber houden vast aan 24 frames, die vinden een schokkerig beeld bij snelle actie er juist bij horen, dat is de echte, ouderwetse filmervaring. De beperkingen van het oude celluloid (kosten in de hand houden) neemt men mee de digitale tijd in.

Overigens kan je je huidige TV ook in een filmmode zetten. Gewoon alle beeldverbeteringen uitzetten en de kleur kalibreren naar echtheid. Dan kom je best wel ver.
Ik denk dat als ze volgend jaar verzinnen dat het geluid meer kan 'zoals het bedoeld is', producenten daar ook meteen op duiken om nieuwe tv's te kunnen verkopen.

De afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van televisies echt stilgestaan en ik vraag me of of dit echt consumenten kan overtuigen om een nieuwe televisie aan te schaffen als je nu al een moderne OLED hebt.
Tja, wat kan je nog meer verzinnen anders dan geur en 3D er bij?
En wie wil er nu acteur scheten ruiken? 3D is waar ik op hoop (en dan liefst sensory feedback 3D ;))
Ik ga er altijd maar vanuit dat ik niet kan verzinnen wat er nog in het verschiet ligt, maar daar hebben Panasonic, Philips, LG, Samsung enzovoorts vast heel duurbetaalde mensen voor die daar wel verstand van hebben.

En als die mensen iets écht nieuws hebben verzonnen, dan ben ik heel benieuwd wat dat ons als consument gaat brengen :)
TV kijk je met je ogen, daar zit dus een beperking in, volgens mij ...
Een neural link lijkt me anders ook wel iets en daar is Elon aan begonnen 8-)
https://www.neuralink.com/
Kijk, dus nu zit je potverdorie tóch het werk te doen van die goedbetaalde slimmerikken in Azië ;)
Dat heeft toch weinig met je TV te maken? Dat kan al HD en Matrix audio standaarden, heb je alleen een recente receiver met bijbehorende speakers voor nodig. Dat gaat een platte tv met plastic speakertjes nooit voor je doen.
Let maar eens op wat ze allemaal kunnen verzinnen! Voor je het weet heb je 'TruSound XPerience 2.0' en is dat de nieuwe marketinghype :Y)
Slimme marketing hoor:

Eerst introduceer je functie A, B en C. En daarna functie D die A,B en C uitzet voor je!
Nieuw bij Ziggo in 2023: zelf de zender volgorde bepalen!
Vergeet niet om €2,- extra per maand betalen om de kanalen die je niet hebt weg te halen uit je zenderlijst :)
Kan al door alleen favoriete zenders weer te geven.
Misschien wordt het tijd dat ze de films eens aanpassen aan de moderne stand van zaken, in plaats van crappy 24 FPS met groffe korrel door je strot te duwen.

"Ja, maar, soap opera effect, en artistiek verantwoord" bla bla.
Niet heel lang geleden heeft Sim dit artikel hierover geschreven:
https://tweakers.net/revi...zal-blijven-tot-slot.html

Ik (en vele anderen) kan totaal niet wennen aan de hogere framerates. Laat het wat mij betreft maar gewoon 24fps blijven of neem elke film voortaan op met 2 camera's, 1 op 24fps en 1 op 48+fps ingesteld.
Ik weet dat er twee kampen zijn. Ik heb (helaas) erg veel last van lage frame rates (hoofdpijn van het geknipper, gelukkig met de komst van digitale projectors is dat geknipper weg), en stoor me enorm aan de judder die het met zich meebrengt.

Waar ik me bij bij dit hele verhaal het meeste aan stoor is dat ze willen vertellen hoe ik iets moet gaan zitten kijken in mijn eigen huis op mijn eigen apperatuur.
Filmmakers hebben geen films gemaakt om op een 32" TV in vol daglicht te zitten kijken, dus moeten ze misschien maar weigeren dat hun films uitkomen voor thuisconsumptie.

Nou ja, zolang het optioneel is kan ik het negeren :)
Ik heb Gemini man in 4K60 gekeken op mijn OLED TV gekeken en het was donders vloeiend en scherp. Toch kon ik er niet aan wennen en had ik een mindere filmbeleving. Het leek net alsof ik letterlijk naar een filmset zat te kijken. Deze film is specifiek gemaakt om in hogere framerate te kijken, de standaard 24fps films die kunstmatig worden geupscaled naar 60fps zijn al helemaal niet om aan te zien.

Games, sport en natuurfilms daarentegen zie ik wel graag met 60fps (of hoger).
Ik ben verheugd te lezen dat iemand beseft dat er een einde moet komen aan al die flauwekul van onnatuurlijke kleuren en contrasten. Ik ben misschien een van de weinigen die een film wil zien zoals die bedoeld is. En als die film in zwartwit is, dan is dat zo. Vind het een knap staaltje van durf om in deze tijd nog een zwart-witfilm te maken. Mobieltjes met de meest onnatuurlijkste kleuren worden aangemerkt als mobieltjes met de beste camera. Je hoeft maar even op Flickr te kijken en je weet wat ik bedoel, Foto’s met hoge contrasten en veel kleur krijgen de meeste likes.

Wat mij betreft een goed idee om een televisie te maken met meer natuurlijke beelden. En dan wil ik het nog niet hebben over de Dolby audio waarmee een (waardeloze) film een beetje opgeleukt wordt.
Echte, natuurlijke beelden is juist een hogere framerate dan 24 fps. In een atractie park waar men beelden uit de film met live acteurs ging mengen, moest men de film in een hogere frame rate opnemen. Juist omdat de 24 fps in combinatie met echt beeld onecht overkomt. Grote regiseurs zijn het er ook over eens dat hogere framerates tot natuurlijker beeld leid, echter het is niet de nostalgische bioscoop ervaring. Het is juist het onechte wat de oude filmliefhebber zo prettig vind. Dus vandaar een speciale filmmode die ook de beeldverbeter software uitzet om zo de 24 fps niet op te krikken.
Doet me denken aan de Creator mode van de Xperia 1. Prima initiatief, vooral als dat ook betekent dat schermen af-fabriek beter gecalibreerd zjn. Hopelijk gaat wel iedereen meedoen, anders hebben we straks naast 12 HDR standaarden ook nog 3 van deze en dus 30+ smaakjes...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True